Fremsat den 12. november 2020 af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Gebyr på ansøgninger om
Working Holiday-tilladelser og indførelse af
afvisningshjemmel hvis en kvote på antallet af Working
Holiday-tilladelser udnyttes m.v.)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22. oktober 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 9 h, stk. 1, indsættes
efter nr. 7 som nyt nummer:
»8)
opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, 1. pkt.,«
Nr. 8-19 bliver herefter nr. 9-20.
2. I
§ 9 h, stk. 1, nr. 14, der bliver
nr. 15, ændres »nr. 4-9« til: »nr.
4-10«.
3. I
§ 9 h, stk. 1, nr. 15, der bliver
nr. 16, ændres »nr. 10 og 11« til: »nr. 11
og 12«.
4. I
§ 9 h, stk. 1, nr. 17, der bliver
nr. 18, ændres »nr. 10« til: »nr.
11«.
5. I
§ 9 h, stk. 1, nr. 18, der bliver
nr. 19, ændres »nr. 1-9 og 11« til: »nr.
1-10 og 12«.
6. I
§ 9 h, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »nr. 4-9, 14 og 16« til: »nr. 4-10,
15 og 17«.
7. I
§ 9 h, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »10-13 og 15« til: »11-14 og
16«.
8. I
§ 9 h, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »nr. 17-19« til: »nr.
18-20«.
9. I
§ 9 h, stk. 7, indsættes
efter »§ 9 k, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3,«:
»§ 9 l, stk. 2 og 3,«.
10. I
§ 9 h, stk. 13, 2. pkt.,
ændres »nr. 4-9, 14 og 16« til: »nr. 4-10,
15 og 17«.
11. I
§ 9 h, stk. 13, 3. pkt.,
ændres »12, 13, 18 og 19« til: »13, 14, 19
og 20«.
12. I
§ 9 h, stk. 13, 4. pkt.,
ændres »nr. 10, 11, 15 og 17« til: »nr. 11,
12, 16 og 18«.
13. I
§ 9 l, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Der kan i
aftalen være fastsat en kvote for, hvor mange
opholdstilladelser der kan gives i en nærmere fastsat
periode.«
14. I
§ 9 l, stk. 2, indsættes
før 1. pkt. som nyt punktum:
»Ansøgning om
opholdstilladelse efter stk. 1 skal indgives i overensstemmelse med
aftalen.«, i 1. pkt., der bliver
2. pkt., ændres »Ansøgning om opholdstilladelse
efter stk. 1 kan kun indgives her i landet« til: »Kan
ansøgningen ifølge aftalen indgives her i landet, kan
dette dog kun ske«, og i 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., ændres »1. pkt.« til:
»2. pkt.«
15. I
§ 9 l, stk. 3, ændres i
1. pkt. »1. pkt.« til:
»2. pkt.«, og i 2. pkt.,
ændres »2. pkt.« til: »3. pkt.«
16. I
§ 9 l indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Er der fastsat en kvote for, hvor mange opholdstilladelser, der kan
gives i en nærmere fastsat periode, afvises en
ansøgning, der indgives, når kvoten for den
pågældende periode er udnyttet. Udnyttes kvoten ikke,
falder den bort.«
17. I
§ 9 l indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om administrationen af kvoter efter stk. 4, 1.
pkt.«
18. To
steder ændres i § 46, stk.
2. 1. pkt, Ȥ 9
h, stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16« til: »§ 9 h, stk. 1,
nr. 4-10, 15 og 17«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse for udlændinge, der inden den 1. januar 2021
har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Danmark har bilaterale aftaler om Working Holiday med syv lande
(Argentina, Australien, Canada, Chile, Japan, New Zealand og
Sydkorea). Working Holiday-aftalerne skal give unge mennesker fra
de lande, som har indgået aftalerne, en bedre mulighed for at
lære hinandens kultur og levevis at kende og dermed fremme
den gensidige forståelse mellem landene. Anvendelsen af
ordningen er steget markant gennem de seneste år, og den
stigende udvikling kan tilskrives, at flere unge fra især
Argentina og dernæst Chile har gjort brug af ordningen.
Regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Dansk Folkeparti indgik den 18. december 2019
aftale om justeringer af Working Holiday-ordningen. Det
fremgår af aftalen, at aftalepartierne er enige om en
række initiativer, der skal imødegå udviklingen
på området.
Et af initiativerne omhandler et forslag om indførelse af
gebyr på ansøgninger om opholdstilladelse til Working
Holiday-ophold. Dette initiativ forudsætter ændring af
udlændingeloven.
Der henvises til afsnit 2.1.
Et andet initiativ omhandler et forslag om at indføre en
årlig kvote på 150 opholdstilladelser til Working
Holiday-ophold i Danmark til statsborgere fra henholdsvis Argentina
og Chile. Tildelingen af tilladelser til statsborgere fra Argentina
og Chile skal ske efter først til mølle-princippet.
Udenrigsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet
har på baggrund af aftalen igangsat de relevante procedurer
med henblik på, at den aftalte kvote kan indføres.
Der henvises til afsnit 2.2.
Formålet med lovforslaget er at udmønte de
initiativer i aftalen, som kræver ændring af
udlændingeloven samt sikre et regelgrundlag, der
understøtter administrationen af ordningen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Indførelse af gebyr på
ansøgninger om Working Holiday-tilladelser
2.1.1. Gældende ret
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
at en udlænding senest samtidig med indgivelse af
ansøgning om visse typer af opholdstilladelse skal betale et
gebyr, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller
EU-reglerne kan tilsige andet.
I § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, er det reguleret, hvilke typer
af ansøgninger om opholdstilladelse, der er
gebyrpålagt.
De gebyrpålagte ansøgninger om opholdstilladelse,
der skal indgives til Styrelsen for International Rekruttering og
Integration følger af § 9 h, stk. 1, nr. 4 (der
omhandler ansøgning om opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse og på baggrund af ansættelse
på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige), nr. 5 (der omhandler ansøgning om
opholdstilladelse som studerende, herunder ph.d.-studerende, og
autorisationsophold), nr. 6 (der omhandler ansøgning om
opholdstilladelse som au pair), nr. 7 (der omhandler
ansøgning om opholdstilladelse som praktikant), nr. 8 og 9
(der omhandler ansøgning om opholdstilladelse som
medfølgende familiemedlem til henholdsvis en udenlandsk
arbejdstager og en udenlandsk studerende), nr. 14 (der omhandler
ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse efter de
nævnte typer af opholdstilladelse) samt nr. 16 (der omhandler
ansøgning om opholdstilladelse til et
jobsøgningsophold).
Af § 9 h, stk. 4, 1. pkt., fremgår, at
størrelsen af gebyrerne efter § 9 h, stk. 1, nr. 4-9,
14 og 16, fastsættes således, at de svarer til
omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations behandling af ansøgninger om opholdstilladelse
og forlængelse af opholdstilladelse.
Størstedelen af Styrelsen for International Rekruttering
og Integrations sagsbehandling er således
gebyrfinansieret.
Der betales ikke i dag gebyr for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse
efter § 9 l, stk. 1, 1. pkt., med henblik på et Working
Holiday-ophold.
Efter udlændingelovens § 9 l, stk. 1, 1. pkt., kan
der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, der ifølge en aftale mellem Danmark og en
anden stat, jf. § 45, er berettiget til et
længerevarende ferieophold her i landet og i forbindelse
hermed er berettiget til at arbejde her i landet i et nærmere
afgrænset omfang. Det følger af § 9 l, stk. 1, 2.
pkt., at opholdstilladelse gives på de betingelser, som
aftalen opstiller.
Som nævnt har Danmark indgået Working
Holiday-aftaler med Argentina, Australien, Canada, Chile, Japan,
New Zealand og Sydkorea.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af aftale om justeringer af Working
Holiday-ordningen, at aftalepartierne er enige om, at der skal
lægges et omkostningsbestemt gebyr på
ansøgninger om opholdstilladelse til Working Holiday-ophold,
og at gebyret skal dække de omkostninger, som Styrelsen for
International Rekruttering og Integration har i forbindelse med
sagsbehandlingen af ansøgninger om Working Holiday-ophold.
Det fremgår endvidere af aftalen, at gebyret forventeligt vil
blive i samme størrelsesorden som studiesagerne.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres
gebyrbetaling på ansøgninger om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse med henblik på Working
Holiday-ophold, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet. Det svarer til, hvad der i
øvrigt gælder for ansøgninger om
opholdstilladelse, der indgives til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, jf. herved § 9 h, stk. 1.
Det foreslås samtidig, at en klage til
Udlændingenævnet over en afgørelse truffet af
Styrelsen for International Rekruttering og Integration på
baggrund af en ansøgning om Working Holiday-ophold
også skal gebyrpålægges, jf. § 9 h, stk. 5,
2. pkt.
Da sagsbehandlingen af ansøgninger om opholdstilladelse
og forlængelse af opholdstilladelse med henblik på et
Working Holiday-ophold i indhold svarer til den sagsbehandling, der
finder sted i forbindelse med Styrelsen for International
Rekruttering og Integrations behandling af ansøgninger om
studieopholdstilladelse m.v., forudsættes det, at gebyret
fastsættes til samme gebyrsats som for studiesager. Gebyret
for at indgive ansøgning om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse som studerende er i 2020
fastsat til 1.900 kr., jf. § 5, stk. 3, nr. 2, i
bekendtgørelse nr. 1019 af 23. juni 2020 om indbetaling og
tilbagebetaling af gebyrer for at indgive ansøgninger og
klager på studie- og erhvervsområdet m.v.
(gebyrbekendtgørelsen).
En udlænding kan være undtaget fra gebyrbetaling,
hvis Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan
tilsige det. Det betyder eksempelvis, at indholdet af den konkrete
Working Holiday-aftale vil have betydning for, om der kan
opkræves gebyr for indgivelse af en ansøgning om
opholdstilladelse. Japanske statsborgere, der søger om
opholdstilladelse med henblik på et Working Holiday-ophold,
vil f.eks. ikke skulle betale gebyr. Det fremgår
således af artikel 1 i bekendtgørelse af ordning af
28. juni 2007 med Japan om tilladelse til begrænset arbejde
under ferieophold (arbejdsferie), jf. bekendtgørelse nr. 4
af 13. februar 2019, at Danmarks regering forpligter sig til
vederlagsfrit at udstede tilladelse til arbejdsferie med gyldighed
i 1 (et) år fra udstedelsesdatoen efter ansøgning fra
japanske statsborgere, som opfylder betingelserne herfor. Der kan
på den baggrund kun opkræves gebyr for ansøgning
om opholdstilladelse fra japanske statsborgere, hvis Working
Holiday-aftalen med Japan ændres. Regeringen har
iværksat indledende foranstaltninger til en sådan
ændring.
Det bemærkes, at de øvrige Working Holiday-aftaler
ikke har tilsvarende bestemmelser, og statsborgere fra de
øvrige Working Holiday-lande vil derfor som udgangspunkt
skulle betale gebyr for at ansøge og for at klage over et
eventuelt afslag.
2.2. Forslag om indførelse af afvisningshjemmel,
hvis kvoten på antallet af Working Holiday-tilladelser er
udnyttet
2.2.1. Gældende ret
Efter udlændingelovens § 9 l, stk. 1, 1. pkt., kan
der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, der ifølge en aftale mellem Danmark og en
anden stat, jf. § 45, er berettiget til et
længerevarende ferieophold her i landet og i forbindelse
hermed er berettiget til at arbejde her i landet i et nærmere
afgrænset omfang (Working Holiday-ophold). Det følger
af § 9 l, stk. 1, 2. pkt., at opholdstilladelse gives på
de betingelser, som aftalen opstiller.
Det følger af udlændingelovens § 9 l, stk. 2,
1. pkt., at ansøgning om opholdstilladelse efter § 9 l,
stk. 1, kun kan indgives her i landet, hvis udlændingen har
lovligt ophold, dvs. ophold på grundlag af et visum eller et
visumfrit ophold, ophold i medfør af EU-reglerne eller
ophold på grundlag af en opholdstilladelse, og hvis ingen
særlige grunde taler herimod. Har udlændingen ikke
lovligt ophold, kan ansøgning om opholdstilladelse ikke
indgives her i landet, medmindre opholdet skyldes
omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen
til last, eller der foreligger ganske særlige grunde,
herunder hvis Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige
det. Dette følger af § 9 l, stk. 2, 2. pkt.
Det fremgår af artikel 9 (a) i bekendtgørelse af
aftalememorandum af 3. maj 2011 med Argentina om tilladelse til
begrænset arbejde under ferieophold (arbejdsferie), jf.
bekendtgørelse nr. 12 af 3. juni 2019, at det årlige
antal tilladelser til arbejdsferie, som kan udstedes af parterne i
henhold til dette aftalememorandum, fastsættes af parterne
ved fælles aftalememorandum gennem udveksling af diplomatiske
noter.
Af artikel 10 (2) i bekendtgørelse af aftalememorandum af
8. december 2008 med Chile om tilladelse til begrænset
arbejde under ferieophold (arbejdsferie), jf. bekendtgørelse
nr. 11 af 23. maj 2019, følger, at ændringer i dette
aftalememorandum til enhver tid kan forhandles og aftales
skriftligt mellem de to regeringer.
En udlænding, der til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration indgiver ansøgning om
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse,
skal senest samtidig med indgivelse af ansøgningen betale et
gebyr, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller
EU-reglerne kan tilsige andet. Dette følger af
udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 4 (der omhandler
ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse og på baggrund af ansættelse
på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige), nr. 5 (der omhandler ansøgning om
opholdstilladelse som studerende, herunder ph.d.-studerende, og
autorisationsophold), nr. 6 (der omhandler ansøgning om
opholdstilladelse som au pair), nr. 7 (der omhandler
ansøgning om opholdstilladelse som praktikant), nr. 8 og 9
(der omhandler ansøgning om opholdstilladelse som
medfølgende familiemedlem til henholdsvis en udenlandsk
arbejdstager og en udenlandsk studerende), nr. 14 (der omhandler
ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse efter de
nævnte typer af opholdstilladelse) samt nr. 16 (der omhandler
ansøgning om opholdstilladelse til et
jobsøgningsophold).
Spørgsmålet om, hvornår et indbetalt gebyr
tilbagebetales er reguleret i gebyrbekendtgørelsen.
Det følger således af gebyrbekendtgørelsens
§ 8, stk. 1, at gebyr, der er indbetalt for indgivelse af en
ansøgning som nævnt i bekendtgørelsens §
5, stk. 2, nr. 1 (beskæftigelse og ansættelse på
ESS i Sverige) og nr. 2 (jobsøgningsophold), og stk. 3-5
(etableringskort, Start Up-ordningen, studie m.v., au pair,
praktikant og medfølgende familiemedlemmer til udenlandske
arbejdstagere og udenlandske studerende), tilbagebetales, hvis 1)
ansøgningen er indgivet af en person, der ikke er berettiget
til at indgive ansøgningen, 2) Danmarks internationale
forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige, at ansøgningen
skal tillades indgivet uden betaling af gebyr, jf.
udlændingelovens § 9 h, stk. 1, 3) ansøgningen
afvises efter udlændingelovens § 9 h, stk. 8, 1. pkt.
(om afvisning af en ansøgning, hvis der ikke er betalt
gebyr), eller 4) ansøgningen afvises på andet grundlag
end manglende gebyrbetaling.
Det følger af gebyrbekendtgørelsens § 8, stk.
2, at ved tilbagebetaling efter bekendtgørelsens § 8,
stk. 1, nr. 4, refunderes det indbetalte gebyr fratrukket et
beløb, jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 7, som
med virkning for gebyrer indbetalt i perioden 1. juli - 31.
december 2020 udgør 875 kr.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af aftale om justeringer af Working
Holiday-ordningen, at aftalepartierne er enige om at indføre
en årlig kvote på 150 opholdstilladelser til Working
Holiday-ophold i Danmark til statsborgere fra henholdsvis Argentina
og Chile, og at tildelingen af tilladelser til statsborgere fra
Argentina og Chile skal ske efter først til
mølle-princippet.
Udenrigsministeriet og Udlændinge- og
Integrationsministeriet har på baggrund af aftalen igangsat
de relevante procedurer med henblik på, at den aftalte kvote
kan indføres, jf. herved artikel 9 (a) i Working
Holiday-aftalen med Argentina og artikel 10 (2) i Working
Holiday-aftalen med Chile.
Når kvoten er indført vil Styrelsen for
International Rekruttering og Integration kunne meddele op til 150
opholdstilladelser til statsborgere fra henholdsvis Argentina og
Chile om året efter først til mølle-princippet.
Det foreslås i den forbindelse, at udlændinge- og
integrationsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte
nærmere regler om administration af en kvote, når en
sådan er fastsat. Udlændinge- og integrationsministeren
vil med hjemmel i den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
således bl.a. kunne fastsætte regler om administration
af kvoten på op til 150 opholdstilladelser til statsborgere
fra henholdsvis Argentina og Chile. Det forventes, at der bl.a. vil
blive fastsat regler om, at kvoterne på op til 150
årlige opholdstilladelser til statsborgere for Argentina og
Chile vil blive fordelt henover året. Hermed sikres det, at
ansøgerne kan søge om opholdstilladelse hen over
året og ikke kun i starten af året. Samtidig sikres
det, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration,
der tager imod ansøgninger i Danmark, og
Udenrigsministeriets repræsentationer, der tager imod
ansøgninger i udlandet, ikke modtager et stort antal
ansøgninger inden for kort tid i starten af året, men
at ansøgningerne fordeles hen over året.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil også kunne benyttes, hvis der
fremadrettet måtte blive fastsat en kvote på en
allerede indgået Working Holiday-aftale, eller hvis der i
forbindelse med indgåelse af en eventuel ny Working
Holiday-aftale måtte blive fastsat en kvote.
Med lovforslaget foreslås det, at ansøgninger om
opholdstilladelse til et Working Holiday-ophold skal
gebyrpålægges, medmindre Danmarks internationale
forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, jf. herved
lovforslagets § 1, nr. 1, og afsnit 2.1.
Meddeler Styrelsen for International Rekruttering og Integration
afslag på opholdstilladelse til et Working Holiday-ophold
efter de eksisterende regler, vil ansøger ikke få et
indbetalt gebyr tilbagebetalt. Dette vil også gælde,
hvis Styrelsen for International Rekruttering og Integration
meddeler afslag på opholdstilladelse til et Working
Holiday-ophold, fordi kvoten for det pågældende land er
udnyttet.
Da Styrelsen for International Rekruttering og Integration i
praksis ikke vil kunne give en angivelse af, hvornår en kvote
præcis er udnyttet, og da styrelsen vil have en yderst
begrænset sagsbehandling af en ansøgning, der indgives
efter, at en kvote eventuelt er udnyttet, foreslås det, at
styrelsen får hjemmel til at afvise en ansøgning, der
indgives, når kvoten er udnyttet.
Det foreslås også, at en afvisning begrundet i, at
en kvote er udnyttet, skal medføre, at ansøger
får sit gebyr fuldt tilbagebetalt.
Forslagene betyder, at en udlænding, der indgiver
ansøgning om opholdstilladelse til et Working
Holiday-ophold, når en kvote er udnyttet, vil få
ansøgningen afvist af Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, og at styrelsen i den forbindelse vil
tilbagebetale det fulde ansøgningsgebyr til
udlændingen. Afvisningshjemlen vil både omfatte en
ansøgning, der indgives, når kvoten allerede er
udnyttet på ansøgningstidspunktet, og en
ansøgning, der indgives, inden kvoten er udnyttet, men hvor
kvoten udnyttes, inden der er truffet afgørelse på
baggrund af ansøgningen.
Det foreslås, at forslaget om fuld tilbagebetaling af
ansøgningsgebyret, når en kvote er udnyttet,
udmøntes ved, at der med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen
i udlændingelovens § 9 h, stk. 15, i
gebyrbekendtgørelsens § 8, stk. 1, bliver fastsat
regler om, at gebyr, der er indbetalt for indgivelse af en
ansøgning om opholdstilladelse til et Working
Holiday-ophold, tilbagebetales, hvis ansøgningen afvises som
følge af, at en kvote er udnyttet. De gældende
bestemmelser i gebyrbekendtgørelsens § 8, stk. 1, nr.
1-4, om tilbagebetaling af gebyr i andre tilfælde
videreføres uændret.
Det bemærkes, at forslaget i første omgang kun vil
have betydning for ansøgere fra Argentina og Chile.
Indføres der kvoter på andre aftaler - eksisterende
eller fremtidige - vil forslaget dog også få betydning
for disse ansøgere, såfremt en kvote udnyttes.
En afvisning begrundet i, at en kvote er udnyttet, vil kunne
påklages til Udlændingenævnet, jf.
udlændingelovens § 46 a. Udlændingen vil skulle
betale gebyr herfor, jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 5,
2. pkt.
Det foreslås endelig, at de gældende regler for
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse til et Working
Holiday-ophold præciseres, således at det kommer til at
fremgå direkte af bestemmelsen i § 9 l, stk. 2, at
ansøgning om opholdstilladelse skal indgives i
overensstemmelse med aftalen. Den gældende regel om, at
indgivelse af en ansøgning i Danmark skal ske under lovligt
ophold, medmindre opholdet skyldes omstændigheder, der ikke
kan lægges udlændingen til last, eller der foreligger
ganske særlige grunde, herunder hvis Danmarks internationale
forpligtelser kan tilsige det, videreføres
uændret.
Det bemærkes, at Udenrigsministeriet og Udlændinge-
og Integrationsministeriet i forbindelse med de igangsatte
procedurer for indførelsen af den aftalte kvote samtidig har
taget initiativ til, at Working Holiday-aftalerne med Argentina og
Chile ændres, således at ansøgninger om
opholdstilladelse til Working Holiday-ophold fra argentinske og
chilenske statsborgere kun vil kunne indgives i henholdsvis
Argentina og Chile. Hermed understøttes et enstrenget system
for indgivelse af ansøgninger, hvilket vil give
myndighederne mulighed for at fastslå
rækkefølgen af de indgivne ansøgninger og
dermed at lukke for modtagelsen af ansøgninger, når
kvoterne er udnyttet. Samtidig har Udenrigsministeriet og
Udlændinge- og Integrationsministeriet igangsat procedure for
at præcisere de resterende Working Holiday-aftaler, dvs.
aftalerne indgået med Australien, Canada, Japan, New Zealand
og Sydkorea, med henblik på, at det klart og entydigt kommer
til at fremgå af aftalerne, at ansøgning om
opholdstilladelse fra disse statsborgere kan indgives i
Danmark.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes samlet set ikke at have væsentlige
nettoøkonomiske konsekvenser for det offentlige.
På Udlændinge- og Integrationsministeriets
område forventes lovforslagets element om indførelse
af gebyr på ansøgninger om Working Holiday-tilladelser
at medføre en moderat stigning i gebyrindtægter i
Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Gebyrindtægterne modsvares af de omkostninger til
sagsbehandling, som styrelsen har i forbindelse med administration
af ordningen. Lovforslagets element om indførelse af gebyr
for indgivelse af ansøgninger om Working Holiday-tilladelser
forventes samlet set at være udgiftsneutralt. Lovforslagets
element om indførelse af afvisningshjemmel, hvis kvoten
på antallet af Working Holiday-tilladelser er udnyttet,
forventes at medføre yderst begrænsede merudgifter til
sagsbehandling i Styrelsen for International Rekruttering og
Integration, herunder begrænset øget administration i
forbindelse med tilbagebetaling af gebyr. Merudgifterne afholdes
inden for styrelsens eksisterende økonomiske ramme.
På Udenrigsministeriets område forventes
indførelsen af en kvote på 150 meddelte Working
Holiday-tilladelser til argentinske statsborgere at medføre
en ikke uvæsentlig nedgang i gebyrindtægter. Flere af
Udenrigsministeriets repræsentationer har gebyrpålagt
sagsbehandling forbundet med indgivelse af ansøgninger om
Working Holiday-tilladelser, og denne gebyrpålagte
sagsbehandling omhandler især ansøgninger indgivet af
argentinske statsborgere. På baggrund af tal fra 2019
vurderes det, at en kvote på 150 meddelte Working
Holiday-tilladelser til argentinske statsborgere fra 1. januar 2021
vil medføre en nedgang i gebyrindtægter for
Udenrigsministeriet på mere end 2 mio. kr. i forhold til
gebyrindtægterne i 2019. Denne nedgang i gebyrindtægter
forventes at være større end, hvad der kan
håndteres alene ved en tilpasning af antallet af
lokaltansatte årsværk på ambassaden i Buenos
Aires i forhold til 2019-niveauet. Den resterende finansiering
findes inden for Udenrigsministeriets egen driftsramme.
Lovforslaget medfører implementeringskonsekvenser for det
offentlige i form af den foreslåede indførelse af
gebyr for indgivelse af ansøgninger om Working
Holiday-tilladelser.
Den foreslåede indførelse af gebyr for indgivelse
af ansøgning om Working Holiday-tilladelse forventes ikke at
have digitaliseringsmæssige konsekvenser.
Lovforslaget medfører endvidere
implementeringskonsekvenser for det offentlige i form af
indførelse af afvisningshjemmel, hvis kvoten på
antallet af Working Holiday-tilladelser er udnyttet.
Indførelse af gebyr for indgivelse af ansøgninger om
Working Holiday-tilladelser kan håndteres indenfor rammerne
af de eksisterende IT-systemer. Ændringerne vurderes at
medføre helt begrænsede administrative konsekvenser
for det offentlige.
Lovforslaget vurderes samlet set at følge principperne
for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klima-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. august 2020
til den 28. september 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesti NU, Amnesty
International, Asylret, Bedsteforældre for Asyl,
Beskæftigelsesrådet, Bygge-, Anlægs- og
Trækartellet, Centralorganisationernes Fællesudvalg
CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, DFUNK - Dansk Flygtningehjælp Ungdom,
Dansk Landbrug, Dansk PEN, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Danske Regioner, Danske Universiteter, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke
i Danmark, DI - Dansk Industri, DIGNITY - Dansk Institut Mod
Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, FH Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK/Danmark,
HK/Kommunal, HK/Privat, Håndværksrådet,
Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
International Community/Erhverv Aarhus, Kirkernes
Integrationstjeneste, KL (Kommunernes Landsforening), Knud Vilby
(på vegne af Fredsfonden), Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Kvindernes Internationale Liga for
Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Københavns Byret,
Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen Adoption &
Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisation af
kvindekrisecentre (LOKK), Ledernes Hovedorganisation,
Mellemfolkeligt Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og
bæredygtighed (Tidl. Fredsfonden), PROSA - Forbundet af
It-professionelle, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Welcome,
Retspolitisk Forening, Røde Kors, Rådet for Etniske
Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, SOS Racisme, Trykkefrihedsselskabet,
Udlændingenævnet, Work-live-stay southern Denmark,
Ældresagen, Ægteskab uden grænser, Aarhus Erhverv
/ International Community og 3 F.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Lovforslaget forventes samlet set at
medføre ingen eller begrænsede merudgifter for det
offentlige. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører
implementeringskonsekvenser for det offentlige i form af den
foreslåede indførelse af gebyr for indgivelse af
ansøgning om Working Holiday-tilladelse. Lovforslaget medfører endvidere
implementeringskonsekvenser for det offentlige i form af
indførelse af afvisningshjemmel, hvis kvoten på
antallet af Working Holiday-tilladelser er udnyttet. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke EU-retlige
aspekter. | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering | JA | NEJ | | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
at en udlænding senest samtidig med indgivelse af
ansøgning om visse typer af opholdstilladelse skal betale et
gebyr, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller
EU-reglerne kan tilsige andet. I § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, er
det reguleret, hvilke typer af ansøgninger om
opholdstilladelse, der er gebyrpålagt. De gebyrpålagte
ansøgninger om opholdstilladelse, der skal indgives til
Styrelsen for International Rekruttering og Integration,
følger af § 9 h, stk. 1, nr. 4-9.
Størrelsen af gebyrerne efter bl.a. § 9 h, stk. 1,
nr. 4-9, fastsættes således, at de svarer til
omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations behandling af ansøgninger om opholdstilladelse
og forlængelse af opholdstilladelse, jf. herved § 9 h,
stk. 4, 1. pkt. Størstedelen af Styrelsen for International
Rekruttering og Integrations sagsbehandling er således
gebyrfinansieret.
Der betales ikke i dag gebyr for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse
efter § 9 l, stk. 1, 1. pkt., med henblik på et Working
Holiday-ophold.
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr. 8, foreslås
det, at der indføres gebyrbetaling på
ansøgninger om opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1,
1. pkt., med henblik på Working Holiday-ophold, medmindre
Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige
andet.
Da sagsbehandlingen af ansøgninger om opholdstilladelse
med henblik på et Working Holiday-ophold i indhold svarer til
den sagsbehandling, der finder sted i forbindelse med Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations behandling af
ansøgninger om studieopholdstilladelse m.v.,
forudsættes det, at gebyret fastsættes til samme
gebyrsats som for studiesager. Gebyret for at indgive
ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse som studerende er i 2020 fastsat til 1.900 kr.,
jf. gebyrbekendtgørelsens § 5, stk. 3, nr. 2.
En udlænding kan være undtaget fra gebyrbetaling,
hvis Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan
tilsige det. Det betyder eksempelvis, at indholdet af den konkrete
Working Holiday-aftale vil have betydning for, om der kan
opkræves gebyr for indgivelse af en ansøgning om
opholdstilladelse. Japanske statsborgere, der søger om
opholdstilladelse med henblik på et Working Holiday-ophold,
vil f.eks. ikke skulle betale gebyr. Det fremgår
således af artikel 1 i bekendtgørelse af ordning af
28. juni 2007 med Japan om tilladelse til begrænset arbejde
under ferieophold (arbejdsferie), jf. bekendtgørelse nr. 4
af 13. februar 2019, at Danmarks regering forpligter sig til
vederlagsfrit at udstede tilladelse til arbejdsferie med gyldighed
i 1 (et) år fra udstedelsesdatoen efter ansøgning fra
japanske statsborgere, som opfylder betingelserne herfor. Der kan
på den baggrund kun opkræves gebyr for ansøgning
om opholdstilladelse fra japanske statsborgere, hvis Working
Holiday-aftalen med Japan ændres. Regeringen har
iværksat indledende foranstaltninger til en sådan
ændring.
Det bemærkes, at de øvrige Working Holiday-aftaler
ikke har tilsvarende bestemmelser, og statsborgere fra de
øvrige Working Holiday-lande vil derfor som udgangspunkt
skulle betale gebyr.
Til nr. 2
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
at en udlænding senest samtidig med indgivelse af
ansøgning om visse typer af opholdstilladelse skal betale et
gebyr, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller
EU-reglerne kan tilsige andet. I § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, er
det reguleret, hvilke typer af ansøgninger om
opholdstilladelse, der er gebyrpålagt. De gebyrpålagte
ansøgninger om opholdstilladelse, der skal indgives til
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
følger af § 9 h, stk. 1, nr. 4-9. Det følger af
§ 9 h, stk. 1, nr. 14, at ansøgninger om
forlængelse af opholdstilladelse nævnt i § 9 h,
stk. 1, nr. 4-9, er gebyrpålagt, medmindre Danmarks
internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige
andet.
Der betales ikke i dag gebyr for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse
efter § 9 l, stk. 1, 1. pkt., med henblik på et Working
Holiday-ophold.
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr.
8, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der
indføres gebyrbetaling på ansøgninger om
opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, 1. pkt., med henblik
på Working Holiday-ophold, medmindre Danmarks internationale
forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
Med den foreslåede ændring af § 9 h, stk. 1, nr. 14, der bliver nr.
15, foreslås det, at der indføres gebyrbetaling
på ansøgninger om forlængelse af
opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold,
medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne
kan tilsige andet.
Da sagsbehandlingen af ansøgninger om forlængelse
af opholdstilladelse med henblik på et Working Holiday-ophold
i indhold svarer til den sagsbehandling, der finder sted i
forbindelse med Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations behandling af ansøgninger om
studieopholdstilladelse m.v., forudsættes det, at gebyret
fastsættes til samme gebyrsats som for studiesager. Gebyret
for at indgive ansøgning om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse som studerende er i 2020
fastsat til 1.900 kr., jf. gebyrbekendtgørelsens § 5,
stk. 3, nr. 2.
En udlænding kan være undtaget fra gebyrbetaling,
hvis Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan
tilsige det. Det betyder eksempelvis, at indholdet af den konkrete
Working Holiday-aftale vil have betydning for, om der kan
opkræves gebyr for indgivelse af en ansøgning om
forlængelse af opholdstilladelse. Japanske statsborgere, der
søger om forlængelse af opholdstilladelse med henblik
på et Working Holiday-ophold, vil f.eks. ikke skulle betale
gebyr. Det fremgår således af artikel 1 i
bekendtgørelse af ordning af 28. juni 2007 med Japan om
tilladelse til begrænset arbejde under ferieophold
(arbejdsferie), jf. bekendtgørelse nr. 4 af 13. februar
2019, at Danmarks regering forpligter sig til vederlagsfrit at
udstede tilladelse til arbejdsferie med gyldighed i 1 (et) år
fra udstedelsesdatoen efter ansøgning fra japanske
statsborgere, som opfylder betingelserne herfor. Der kan på
den baggrund kun opkræves gebyr for ansøgning om
forlængelse af opholdstilladelse fra japanske statsborgere,
hvis Working Holiday-aftalen med Japan ændres. Regeringen har
iværksat indledende foranstaltninger til en sådan
ændring.
Det bemærkes, at de øvrige Working Holiday-aftaler
ikke har tilsvarende bestemmelser, og statsborgere fra de
øvrige Working Holiday-lande vil derfor som udgangspunkt
skulle betale gebyr for at indgive ansøgning om
forlængelse af opholdstilladelse.
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse samt for at indgive
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at
indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr.
8-19 bliver nr. 9-20.
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 15, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for
indgivelse af ansøgning om forlængelse af
opholdstilladelse efter § 9 h, stk. 1, nr. 10 og 11.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det som en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1 i § 9 h, stk. 1, nr. 15, der bliver nr.
16, at ændre henvisningen til nr. 10 og 11 til nr. 11 og
12.
Til nr. 4
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 17, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for
indgivelse af ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse efter § 9 q, stk. 8 (om tidsubegrænset
opholdstilladelse til tidligere diplomater m.v.), hvis
udlændingen har opholdstilladelse efter bestemmelsen, der er
nævnt i nr. 10 (om opholdstilladelse til tidligere diplomater
m.v.).
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at
indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr.
8-19 bliver nr. 9-20.
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det som en
konsekvens heraf i § 9 h, stk. 1, nr.
17, der bliver nr. 18, at ændre henvisningen til nr.
10 til nr. 11.
Til nr. 5
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 18, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for
indgivelse af ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse, hvis udlændingen har opholdstilladelse
efter en af de bestemmelser, der er nævnt i nr. 1-9 (om
familiesammenføring, familiemæssig tilknytning til en
herboende person, religiøs forkynder, beskæftigelse og
ESS i Sverige, studie m.v., au pair, praktikant, medfølgende
familie til udenlandske arbejdstagere og udenlandske studerende) og
nr. 11 (om familie til en tidligere diplomat m.v.).
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr.
8, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der
indføres gebyrbetaling på ansøgninger om
opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, 1. pkt., med henblik
på Working Holiday-ophold, medmindre Danmarks internationale
forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
Opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold,
jf. § 9 l, stk. 1, kan i princippet også danne grundlag
for en ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse,
hvis udlændingen i øvrigt opfylder betingelserne
herfor, jf. § 11.
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det derfor i
§ 9 h, stk. 1, nr. 18, der bliver
nr. 19, at ændre henvisningen til nr. 1-9 til nr. 1-10.
Forslaget indebærer, at en udlænding med
opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, 1. pkt., med henblik
på Working Holiday-ophold, skal betale gebyr for at indgive
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse,
medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne
kan tilsige andet.
Med forslaget om at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h,
stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, bliver nr. 8-19 til nr.
9-20. Som en konsekvens heraf foreslås det ligeledes med
lovforslagets § 1, nr. 5, at ændre henvisningen i § 9 h, stk. 1, nr. 18, der bliver nr.
19, fra nr. 11 til nr. 12.
Til nr. 6
Det følger af § 9 h, stk. 4, 1. pkt., at
størrelsen af gebyrerne efter § 9 h, stk. 1, nr. 4-9,
14 og 16, fastsættes således, at de svarer til
omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations behandling af ansøgninger om opholdstilladelse
og forlængelse af opholdstilladelse.
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr.
8, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der
indføres gebyrbetaling på ansøgninger om
opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, 1. pkt., med henblik
på Working Holiday-ophold, medmindre Danmarks internationale
forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
Med den foreslåede ændring af § 9 h, stk. 1,
nr. 14, der bliver nr. 15, jf. lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås det, at der indføres gebyrbetaling på
ansøgninger om forlængelse af opholdstilladelse med
henblik på Working Holiday-ophold, medmindre Danmarks
internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige
andet
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det som en
konsekvens heraf i § 9 h, stk. 4, 1.
pkt., at ændre henvisningen til nr. 1-9 og 14 til nr.
1-10 og 15.
Forslaget indebærer, at størrelsen af det
foreslåede gebyr på ansøgninger om
opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse med
henblik på Working Holiday-ophold, skal fastsættes,
så det svarer til omkostningerne ved Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations sagsbehandling.
Med forslaget om at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h,
stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, bliver nr. 8-19 til nr.
9-20. Som en konsekvens heraf foreslås det ligeledes med
lovforslagets § 1, nr. 6, i § 9 h,
stk. 4, 1. pkt., at ændre henvisningen til nr. 16 til
nr. 17.
Til nr. 7
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse samt for at indgive
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at
indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr.
8-19 bliver nr. 9-20.
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 4,
2. pkt., at størrelsen af gebyrerne efter § 9 h, stk.
1, nr. 1-3, 10-13 og 15, fastsættes således, at de
svarer til Udlændingestyrelsens behandling af
ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås det som en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, i § 9 h, stk. 4, 2. pkt., at ændre
henvisningen til 10-13 og 15 til 11-14 og 16.
Til nr. 8
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse samt for at indgive
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at
indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr.
8-19 bliver nr. 9-20.
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 4,
3. pkt., at størrelsen af gebyrerne efter § 9 h, stk.
1, nr. 17-19, fastsættes således, at de svarer til
omkostningerne ved behandlingen af ansøgninger om
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det som en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, i § 9 h, stk. 4, 3. pkt., at ændre
henvisningen til nr. 17-19 til nr. 18-20.
Til nr. 9
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse samt for at indgive
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det følger bl.a. af udlændingelovens § 9 h,
stk. 7, at en udlænding, der indgiver ansøgning om
opholdstilladelse og i den forbindelse indbetaler gebyr, skal have
gebyret tilbagebetalt fratrukket et beløb, hvis
ansøgningen afvises, fordi ansøger ikke har lovligt
ophold, og der ikke foreligger omstændigheder, der kan
begrunde, at ansøgningen alligevel skal tages under
behandling, jf. herved § 9, stk. 25
(familiesammenføring), § 9 a, stk. 5-7
(beskæftigelse), § 9 c, stk. 6 (ganske særlige
grunde og friby-ordningen), § 9 f, stk. 9 (religiøse
forkyndere), § 9 i, stk. 4 og 5 (studie), § 9 j, stk. 2
og 3 (au pair), § 9 k, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3
(praktikanter og volontører), § 9 m, stk. 2 og 3
(medfølgende familie til udenlandske arbejdstagere), §
9 n, stk. 2 og 3 (medfølgende familie til udenlandske
studerende), og § 9 q, stk. 10-12 (tidligere diplomater m.v.
samt disses medfølgende familie). Beløbet, der skal
fratrækkes, udgør for perioden 1. juli til 31.
december 2020 875 kr., jf. gebyrbekendtgørelsens § 9,
stk. 2.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der
indføres gebyrbetaling på ansøgninger om
opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, 1. pkt., med henblik
på Working Holiday-ophold, medmindre Danmarks internationale
forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
Reglerne om afvisning af en ansøgning om
opholdstilladelse til et Working Holiday-ophold, hvis
ansøger ikke har lovligt ophold, og der ikke foreligger
omstændigheder, der kan begrunde, at ansøgningen
alligevel skal tages under behandling, er indeholdt i
udlændingelovens § 9 l, stk. 2 og 3.
Med forslaget i lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås
det, som en konsekvens af forslaget i § 1, nr. 1, at
indsætte en henvisning til afvisningsbestemmelserne i §
9 l, stk. 2 og 3, i § 9 h, stk.
7.
Forslaget indebærer, at en udlænding, der indgiver
ansøgning om opholdstilladelse til et Working Holiday-ophold
og i den forbindelse indbetaler gebyr, skal have gebyret
tilbagebetalt fratrukket et beløb, hvis ansøgningen
afvises, fordi ansøger ikke har lovligt ophold, og der ikke
foreligger omstændigheder, der kan begrunde, at
ansøgningen alligevel skal tages under behandling.
Til nr. 10
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse samt for at indgive
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse. De
gebyrpålagte ansøgninger om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse, der skal indgives til
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
følger af § 9 h, stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16. Der skal
således betales gebyr for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse efter bl.a. § 9 a, stk. 2, nr. 10
(etableringskortet) og 11 (Start Up-ordningen), jf. § 9 h,
stk. 1, nr. 4, og for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse efter § 9 i, stk. 1, 1. pkt. (studie), stk.
2 (ph.d.-studerende) og stk. 3 (autorisationsophold), jf. § 9
h, stk. 1, nr. 5.
Det følger af gebyrbekendtgørelsens § 5, stk.
3, at der med virkning for perioden 1. juli til 31. december 2020
skal betales et gebyr på 1.900 kr. for at indgive
ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 10 (etableringskortet) og 11 (Start Up-ordningen), samt
udlændingelovens § 9 i, stk. 1, 1. pkt. (studie), stk. 2
(ph.d.-studerende) og stk. 3 (autorisationsophold).
Det fremgår af § 9 h, stk. 13, 2. pkt., at bl.a.
beløb fastsat efter stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16, reguleres fra
og med 2016 en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr.
8, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der
indføres gebyrbetaling på ansøgninger om
opholdstilladelse med henblik på Working Holiday-ophold, jf.
§ 9 l, stk. 1, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet. Da sagsbehandlingen af
ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på et
Working Holiday-ophold i indhold svarer til den sagsbehandling, der
finder sted i forbindelse med Styrelsen for International
Rekruttering og Integrations behandling af ansøgninger om
studieopholdstilladelse m.v., forudsættes det, at gebyret
fastsættes til den samme gebyrsats som for studiesager m.v.,
jf. herved gebyrbekendtgørelsens § 5, stk. 3.
Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås det som en
konsekvens heraf, at ændre henvisningen i § 9 h, stk. 13, 2. pkt., fra nr. 4-9 til
nr. 4-10.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at
indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr.
8-19 bliver nr. 9-20.
Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås det som en
konsekvens heraf ligeledes i § 9 h, stk.
13, 2. pkt., at ændre henvisningen til nr. 14 og 16
til nr. 15 og 17.
Til nr. 11
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse samt for at indgive
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at
indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr.
8-19 bliver nr. 9-20.
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 13,
3. pkt., at beløb fastsat efter § 9 h, stk. 1, nr. 1-3,
12, 13, 18 og 19, fra og med 2017 reguleres en gang årligt
den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.
Med lovforslagets § 1, nr. 11, foreslås det som en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, i § 9 h, stk. 13, 3. pkt., at ændre
henvisningen til 12, 13, 18 og 19 til 13, 14, 19 og 20.
Til nr. 12
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 1-19, at udlændingen senest samtidig med indgivelse af
ansøgning, medmindre Danmarks internationale forpligtelser
eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse samt for at indgive
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at
indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h, stk. 1, hvorefter nr.
8-19 bliver nr. 9-20.
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 13,
4. pkt., at beløb fastsat efter § 9 h, stk. 1, nr. 10,
11, 15 og 17, fra og med 2019 reguleres en gang årligt den 1.
januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.
Med lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås det som en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, i § 9 h, stk. 13, 4. pkt., at ændre
henvisningen til nr. 10, 11, 15 og 17 til nr. 11, 12, 16 og 18.
Til nr. 13
Det fremgår af aftale om justeringer af Working
Holiday-ordningen, at aftalepartierne er enige om at indføre
en årlig kvote på 150 opholdstilladelser til Working
Holiday-ophold i Danmark til statsborgere fra henholdsvis Argentina
og Chile. Udenrigsministeriet og Udlændinge- og
Integrationsministeriet har på baggrund af aftalen igangsat
de relevante procedurer med henblik på, at den aftalte kvote
kan indføres.
Når kvoten er indført vil Styrelsen for
International Rekruttering og Integration kunne meddele op til 150
opholdstilladelser til statsborgere fra henholdsvis Argentina og
Chile om året.
Med det foreslåede nye § 9 l,
stk. 1, 3. pkt., foreslås det, at det i § 9 l,
stk. 1, præciseres, at der i en Working Holiday-aftale kan
være fastsat en kvote for, hvor mange opholdstilladelser der
kan gives i en nærmere fastsat periode.
Til nr. 14
Det følger af udlændingelovens § 9 l, stk. 2,
1. pkt., at ansøgning om opholdstilladelse efter § 9 l,
stk. 1, kun kan indgives her i landet, hvis udlændingen har
lovligt ophold, dvs. ophold på grundlag af et visum eller et
visumfrit ophold, ophold i medfør af EU-reglerne eller
ophold på grundlag af en opholdstilladelse, og hvis ingen
særlige grunde taler herimod. Har udlændingen ikke
lovligt ophold, kan ansøgning om opholdstilladelse ikke
indgives her i landet, medmindre opholdet skyldes
omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen
til last, eller der foreligger ganske særlige grunde,
herunder hvis Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige
det. Dette følger af § 9 l, stk. 2, 2. pkt.
Med det foreslåede nye § 9 l,
stk. 2, 1. pkt., foreslås det, at ansøgning om
opholdstilladelse til et Working Holiday ophold efter § 9 l,
stk. 1, skal indgives i overensstemmelse med aftalen.
Med forslaget præciseres det direkte i § 9 l, stk. 2,
at ansøgning om opholdstilladelse skal indgives i
overensstemmelse med den konkrete Working Holiday-aftale.
Den gældende regel om, at indgivelse af en
ansøgning i Danmark skal ske under lovligt ophold, medmindre
opholdet skyldes omstændigheder, der ikke kan lægges
udlændingen til last, eller der foreligger ganske
særlige grunde, herunder hvis Danmarks internationale
forpligtelser kan tilsige det, videreføres uændret.
Som en konsekvens af forslaget i § 9 l, stk. 2, 1. pkt.,
foreslås det dog, at det i § 9 l, stk. 2, 1. pkt., der
bliver 2. pkt., præciseres, at hvis ansøgning
ifølge aftalen kan indgives her i landet, skal dette ske
under lovligt ophold, medmindre opholdet skyldes
omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen
til last, eller der foreligger ganske særlige grunde,
herunder hvis Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige
det.
Endelig foreslås det, som en konsekvens af den
foreslåede nye bestemmelse i § 9 l, stk. 2, 1. pkt., at
henvisningen til 1. pkt. i § 9 l, stk. 2,
2. pkt., der bliver 3 pkt., ændres til 2. pkt.
Til nr. 15
Det følger af udlændingelovens § 9 l, stk. 3,
1. pkt., at en ansøgning om forlængelse af en
opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, skal indgives
før tilladelsens udløb, for at udlændingen kan
anses for at have lovligt ophold efter § 9 l, stk. 2, 1. pkt.
Det følger af § 9 l, stk. 3, 2. pkt., at § 9 l,
stk. 2, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 14, foreslås det bl.a. at
indsætte et nyt 1. pkt. i § 9 l, stk. 2.
Med lovforslagets § 1, nr. 15, foreslås det som en
konsekvens heraf i § 9 l, stk.
3. 1. pkt., at ændre
henvisningen til 1. pkt. til 2. pkt., og i § 9 l, stk. 3, 2. pkt. at ændre
henvisningen til 2. pkt. til 3. pkt.
Til nr. 16
Det fremgår af aftale om justeringer af Working
Holiday-ordningen, at aftalepartierne er enige om at indføre
en årlig kvote på 150 opholdstilladelser til Working
Holiday-ophold i Danmark til statsborgere fra henholdsvis Argentina
og Chile, og at tildelingen af tilladelser til statsborgere fra
Argentina og Chile skal ske efter først til
mølle-princippet. Udenrigsministeriet og Udlændinge-
og Integrationsministeriet har på baggrund af aftalen
igangsat de relevante procedurer med henblik på, at den
aftalte kvote kan indføres.
Når kvoten er indført vil Styrelsen for
International Rekruttering og Integration kunne meddele op til 150
opholdstilladelser til statsborgere fra henholdsvis Argentina og
Chile om året.
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 9 l, stk. 4, 1. pkt.,
foreslås det, at er der fastsat en kvote for, hvor mange
opholdstilladelser, som der kan gives i en nærmere fastsat
periode, afvises en ansøgning, der indgives, når
kvoten for den pågældende periode er udnyttet.
Forslaget betyder, at en udlænding, der indgiver
ansøgning om opholdstilladelse til et Working
Holiday-ophold, når en kvote er udnyttet, vil få
ansøgningen afvist af Styrelsen for International
Rekruttering og Integration. Afvisningshjemlen vil både
omfatte en ansøgning, der indgives, når kvoten
allerede er udnyttet på ansøgningstidspunktet, og en
ansøgning, der indgives inden kvoten er udnyttet, men hvor
kvoten udnyttes, inden der er truffet afgørelse på
baggrund af ansøgningen.
Det bemærkes, at forslaget i første omgang kun vil
have betydning for ansøgere fra Argentina og Chile.
Indføres der kvoter på andre aftaler - eksisterende
eller fremtidige - vil forslaget dog også få betydning
for disse ansøgere, såfremt en kvote udnyttes.
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 9 l, stk. 4, 2. pkt.,
foreslås det, at udnyttes kvoten ikke, falder den bort.
En kvote, der ikke udnyttes, vil således ikke blive
overført til den næstekommende periode men falde
bort.
En afvisning begrundet i, at en kvote er udnyttet, vil kunne
påklages til Udlændingenævnet, jf.
udlændingelovens § 46 a. Udlændingen vil skulle
betale gebyr herfor, jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 5,
2. pkt.
Til nr. 17
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 9 l, stk. 5, foreslås det,
at udlændinge- og integrationsministeren skal kunne
fastsætte nærmere regler om, hvordan en kvote efter den
foreslåede bestemmelse i § 9 l, stk. 4, 1. pkt., skal
administreres.
Forslaget indebærer, at udlændinge- og
integrationsministeren vil blive bemyndiget til at kunne
fastsætte nærmere regler om administrationen af en
kvote, når en sådan er fastsat.
Udlændinge- og integrationsministeren vil med hjemmel i
den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse således bl.a.
kunne fastsætte regler om administration af kvoten på
op til 150 opholdstilladelser til statsborgere fra Argentina og
Chile. Det forventes, at der bl.a. vil blive fastsat regler om, at
kvoterne på op til 150 årlige opholdstilladelser til
statsborgere for Argentina og Chile vil blive fordelt henover
året. Hermed sikres det, at ansøgerne kan søge
om opholdstilladelse hen over året og ikke kun i starten af
året. Samtidig sikres det, at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, der tager imod ansøgninger i
Danmark, og Udenrigsministeriets repræsentationer, der tager
imod ansøgninger i udlandet, ikke modtager et stort antal
ansøgninger inden for kort tid i starten af året, men
at ansøgningerne fordeles hen over året.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil også kunne benyttes, hvis
der fremadrettet måtte blive fastlagt en kvote på en
allerede indgået Working Holiday-aftale, eller hvis der i
forbindelse med indgåelse af en eventuel ny Working
Holiday-aftale måtte blive fastlagt en kvote.
Til nr. 18
Det følger af udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
at en udlænding senest samtidig med indgivelse af
ansøgning om visse typer af opholdstilladelse skal betale et
gebyr, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller
EU-reglerne kan tilsige andet. I § 9 h, stk. 1, nr. 1-19, er
det reguleret, hvilke typer af ansøgninger om
opholdstilladelse, der er gebyrpålagt. De gebyrpålagte
ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse, der skal indgives til Styrelsen for
International Rekruttering og Integration følger af § 9
h, stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16.
Der betales ikke i dag gebyr for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse
efter § 9 l, stk. 1, 1. pkt., med henblik på et Working
Holiday-ophold.
Det følger af udlændingelovens § 46, stk. 2,
1. pkt., at afgørelser efter bl.a. § 9 h, stk. 1, nr.
4-9, 14 og 16, træffes af Styrelsen for International
Rekruttering og Integration.
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr.
8, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der
indføres gebyrbetaling på ansøgninger om
opholdstilladelse efter § 9 l, stk. 1, 1. pkt., med henblik
på Working Holiday-ophold, medmindre Danmarks internationale
forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet.
Med lovforslagets § 1, nr. 18, foreslås det derfor i
§ 46, stk. 2, 1. pkt., at
ændre henvisningen til nr. 4-9 til nr. 4-10. Forslaget
indebærer, at afgørelser efter den foreslåede
bestemmelse i § 9 h, stk. 1, nr. 8, vil blive truffet af
Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Med forslaget om at indsætte et nyt nr. 8 i § 9 h,
stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, bliver nr. 8-19 til nr.
9-20.
Som en konsekvens heraf foreslås det ligeledes med
lovforslagets § 1, nr. 16, i § 46,
stk. 2, 1. pkt., at ændre henvisningen til nr. 14 og
16 til nr. 15 og 17.
§
2
Med den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, foreslås det, at
loven skal træde i kraft den 1. januar 2021.
Med de foreslåede bestemmelser i § 2, stk. 2, 1. og 2. pkt., foreslås det, at loven ikke
skal finde anvendelse for udlændinge, der inden den 1. januar
2021 har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse
udlændinge foreslås det, at de hidtil gældende
regler skal finde anvendelse.
Forslagene betyder, at forslaget om, at indføre gebyr for
ansøgninger om opholdstilladelse til Working Holiday-ophold
ikke vil finde anvendelse på udlændinge, der har
indgivet ansøgning om opholdstilladelse efter § 9 l,
stk. 1, 1. pkt., inden den 1. januar 2021. For disse
udlændinge vil de hidtil gældende regler finde
anvendelse.
§
3
Efter udlændingelovens § 66 gælder
udlændingeloven ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de
særlige færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse, der vedrører lovens
territoriale gyldighedsområde, betyder, at lovens § 1
ikke gælder for Færøerne og Grønland, men
ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft
for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22. oktober 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 9
h.--- | | | 1-13) --- | | | 14) forlængelse af
opholdstilladelse efter nr. 4-9, | | 1. I § 9 h, stk. 1, indsættes efter nr.
7 som nyt nummer: | 15) forlængelse af
opholdstilladelse efter nr. 10 og 11, | | »8) opholdstilladelse efter §
9 l, stk. 1, 1. pkt.,« | | | Nr. 8-19 bliver herefter nr. 9-20. | 16) --- | | 2. I § 9 h, stk. 1, nr. 14, der bliver nr.
15, ændres »nr. 4-9« til: »nr.
4-10«. | 17) tidsubegrænset
opholdstilladelse efter § 9 q, stk. 8, hvis udlændingen
har opholdstilladelse efter bestemmelsen, der er nævnt i nr.
10, | | 3. I § 9 h, stk. 1, nr. 15, der bliver nr.
16, ændres »nr. 10 og 11« til: »nr. 11 og
12«. | 18) tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf. § 11, hvis udlændingen har
opholdstilladelse efter en af de bestemmelser, der er nævnt i
nr. 1-9 og 11, og | | 4. I § 9 h, stk. 1, nr. 17, der bliver nr.
18, ændres »nr. 10« til: »nr.
11«. | 19) --- | | 5. I § 9 h, stk. 1, nr. 18, der bliver nr.
19, ændres »nr. | Stk. 2-3
--- | | 1-9 og 11« til: »nr. 1-10 og
12«. | Stk. 4.
Størrelsen af gebyrerne efter stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16,
fastsættes således, at de svarer til omkostningerne ved
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations behandling
af ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse. Størrelsen af gebyrerne efter stk. 1, nr.
1-3, 10-13 og 15, fastsættes således, at de svarer til
omkostningerne ved Udlændingestyrelsens behandling af
ansøgninger om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse. Størrelsen af gebyrerne efter stk. 1, nr.
17-19, fastsættes således, at de svarer til
omkostningerne ved behandlingen af ansøgninger om
tidsubegrænset opholdstilladelse. Størrelsen af
gebyrerne efter stk. 3 fastsættes således, at de svarer
til omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations behandling af ansøgninger om certificering og
forlængelse af certificering. | | 6. I § 9 h, stk. 4, 1. pkt., ændres
»nr. 4-9, 14 og 16« til: »nr. 4-10, 15 og
17«. 7. I § 9 h, stk. 4, 2. pkt., ændres
» 10-13 og 15« til: »11-14 og 16«. 8. I § 9 h, stk. 4, 3. pkt., ændres
»nr. 17-19« til: »nr. 18-20«. | Stk. 5-6
--- | | | Stk. 7. Hvis
en ansøgning, der er omfattet af stk. 1, afvises på
andet grundlag end manglende gebyrbetaling, jf. § 9, stk. 25,
§ 9 a, stk. 5-7, § 9 c, stk. 6, § 9 f, stk. 9,
§ 9 g, stk. 3 og 4, § 9 i, stk. 4 og 5, § 9 j, stk.
2 og 3, § 9 k, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, § 9 m, stk. 2
og 3, § 9 n, stk. 2 og 3, § 9 q, stk. 10-12, § 11,
stk. 10, og § 47 b og regler udstedt i medfør af §
9 g, stk. 1 og 2, skal gebyret tilbagebetales fratrukket et
beløb på 750 kr. | | 9. I § 9 h, stk. 7, indsættes efter
»§ 9 k, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3,«:
»§ 9 l, stk. 2 og 3,«. | Stk. 8-12
--- | | | Stk. 13. De
beløb, der er angivet i stk. 5 og 7, reguleres fra og med
2012 en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløb fastsat efter stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16, og stk. 3, og
de beløb, der er angivet i stk. 8, 1. pkt., og stk. 10,
reguleres fra og med 2016 en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløb fastsat efter stk. 1, nr. 1-3, 12, 13, 18 og 19,
reguleres fra og med 2017 en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløb fastsat efter stk. 1, nr. 10, 11, 15 og 17, reguleres
fra og med 2019 en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. De
regulerede beløb afrundes dog til det nærmeste
beløb, som er deleligt med 5 kr. | | 10. I § 9 h, stk. 13, 2. pkt., ændres
»nr. 4-9, 14 og 16« til: »nr. 4-10, 15 og
17«. 11. I § 9 h, stk. 13, 3. pkt., ændres
»12, 13, 18 og 19« til: »13, 14, 19 og
20«. 12. I § 9 h, stk. 13, 4. pkt., ændres
»nr. 10, 11, 15 og 17« til: »nr. 11, 12, 16 og
18«. | Stk. 14-15
--- | | | | | | § 9 l.
--- | | 13. I § 9 l, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: | Stk. 1.
Efter ansøgning gives der opholdstilladelse til en
udlænding, der ifølge en aftale mellem Danmark og en
anden stat, jf. § 45, er berettiget til et
længerevarende ferieophold her i landet og i forbindelse
hermed er berettiget til at arbejde her i landet i et nærmere
fastsat omfang. Opholdstilladelsen gives på de betingelser,
som aftalen opstiller. | | »Der kan i aftalen være
fastsat en kvote for, hvor mange opholdstilladelser der kan gives i
en nærmere fastsat periode.« 14. I § 9 l, stk. 2, indsættes
før 1. pkt. som nyt punktum: | Stk. 2.
Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kan kun indgives
her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold i
medfør af §§ 1-3 a eller 4 b eller § 5, stk.
2, i medfør af EU-reglerne, jf. § 6, eller en
opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller
§ 9 q, stk. 2 eller 3, og hvis ingen særlige grunde
taler herimod. Hvis udlændingen ikke har lovligt ophold, jf.
1. pkt., kan ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1
ikke indgives her i landet, medmindre opholdet skyldes
omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen
til last, eller hvis der foreligger undskyldelige
omstændigheder og afvisning af ansøgningen vil
få uforholdsmæssige konsekvenser for udlændingen
eller udlændingens herboende familie, eller hvis der
foreligger ganske særlige grunde, herunder hvis Danmarks
internationale forpligtelser kan tilsige det. Hvis
udlændingen har fået fastsat en udrejsefrist, eller
hvis udlændingen har en anden ansøgning under
behandling, kan ansøgning efter stk. 1 ikke indgives her i
landet, medmindre Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige
det. | | »Ansøgning om
opholdstilladelse efter stk. 1 skal indgives i overensstemmelse med
aftalen.«, i 1. pkt., der bliver 2. pkt., ændres
»Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kan kun
indgives her i landet« til: »Kan ansøgningen
ifølge aftalen indgives her i landet, kan dette dog kun
ske«, og i 2. pkt., der bliver 3. pkt., ændres
»1. pkt.« til: »2. pkt.« | Stk. 3. En
ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter
stk. 1 skal indgives før tilladelsens udløb, for at
udlændingen kan anses for | | 15. I § 9 l, stk.
3, ændres i 1. pkt.
»1. pkt.« til: »2. pkt. «, og i 2. pkt., ændres »2. pkt.«
til: »3. pkt.« 16. I § 9 l indsættes som stk. 4: | at have lovligt ophold efter stk. 2, 1.
pkt. Stk. 2, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse. | | »Stk.
4. Er der fastsat en kvote for, hvor mange
opholdstilladelser, der kan gives i en nærmere fastsat | | | periode, afvises en ansøgning,
der indgives, når kvoten for den pågældende
periode er udnyttet. Udnyttes kvoten ikke, falder den
bort.« | | | | | | 17. I § 9 l indsættes som stk. 5: | | | Stk. 5.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om administrationen af kvoter efter stk. 4, 1.
pkt.« | § 46.
--- | | | Stk. 1
--- | | | Stk. 2.
Afgørelser efter § 9 a, § 9 h, stk. 1, nr. 4-9, 14
og 16, § 9 h, stk. 8, 1. pkt., jf. § 9 h, stk. 1, nr.
4-9, 14 og 16, og stk. 3, og §§ 9 i-9 n og 9 p,
afgørelser vedrørende forlængelse, bortfald og
inddragelse af opholdstilladelser meddelt efter §§ 9 a, 9
i-9 n og 9 p bortset fra afgørelser om bortfald efter §
21 b samt afgørelser efter §§ 33 og 33 a og §
33 b, stk. 1, nr. 4, i forbindelse med sådanne sager
træffes af Styrelsen for International Rekruttering og
Integration. Afgørelser om udstedelse, forlængelse og
inddragelse af registreringsbeviser og opholdskort til
udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne, og konstatering
af ophør af en opholdsret efter EU-reglerne, jf. § 6,
træffes af Styrelsen for International Rekruttering og
Integration. Det samme gælder afgørelser efter §
4 a, stk. 2, i forlængelse af at en udlænding er
meddelt opholdstilladelse efter § 9 a, §§ 9 i-9 n
eller 9 p, og afgørelser efter § 32, stk. 1, nr. 2,
når Styrelsen for International Rekruttering og Integration
har pålagt udlændingen at udrejse straks, eller
når udlændingen ikke udrejser i overensstemmelse med en
udrejsefrist, der er fastsat af Styrelsen for International
Rekruttering og Integration. | | 18. To steder
ændres i § 46, stk.
2. 1. pkt. Ȥ 9
h, stk. 1, nr. 4-9, 14 og 16« til: »§ 9 h, stk. 1,
nr. 4-10, 15 og 17«. | Stk.
3-7--- | | | | | | | | |
|