Skriftlig fremsættelse (12. november
2020)
Udlændinge- og integrationsministeren
(Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Gebyr på ansøgninger om Working
Holiday-tilladelser og indførelse af afvisningshjemmel hvis
en kvote på antallet af Working Holiday-tilladelser udnyttes
m.v.)
(Lovforslag nr. L 93)
Danmark har bilaterale aftaler om Working
Holiday med syv lande (Argentina, Australien, Canada, Chile, Japan,
New Zealand og Sydkorea). Working Holiday-aftalerne skal give unge
mennesker fra de lande, som har indgået aftalerne, en bedre
mulighed for at lære hinandens kultur og levevis at kende og
dermed fremme den gensidige forståelse mellem landene.
Anvendelsen af ordningen er steget markant gennem de seneste
år, og den stigende udvikling kan særligt tilskrives,
at flere unge fra især Argentina og dernæst Chile har
gjort brug af ordningen.
Regeringen (Socialdemokratiet),
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Dansk Folkeparti indgik
den 18. december 2019 aftale om justeringer af Working
Holiday-ordningen. Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne
er enige om en række initiativer, der skal
imødegå udviklingen på området.
Et af initiativerne omhandler et forslag om
indførelse af gebyr på ansøgninger om
opholdstilladelse til Working Holiday-ophold. Dette initiativ
forudsætter ændring af udlændingeloven, som
foreslås gennemført med dette lovforslag.
Et andet initiativ omhandler et forslag om
at indføre en årlig kvote på 150
opholdstilladelser til Working Holiday-ophold i Danmark til
statsborgere fra henholdsvis Argentina og Chile. I
forlængelse af forslaget foreslås det med lovforslaget,
at Styrelsen for International Rekruttering og Integration
får hjemmel til at afvise en ansøgning, når
kvoten er udnyttet. Hermed vil styrelsen kunne tilbagebetale et
indbetalt ansøgningsgebyr, når ansøgningen
afvises, fordi kvoten er udnyttet.
Det bemærkes, at Working
Holiday-ordningen p.t. er midlertidigt suspenderet som følge
af situationen med coronavirus/COVID-19.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.