Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 18. december 2020
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Formodningsafslag på
erhvervsområdet og praktikantområdet, adgang for
Styrelsen for International Rekruttering og Integration til at
foretage selvstændige udgående kontrolaktioner,
pålæg til virksomheder om at føre logbog,
styrket kontrol via faste kontrolattachéer og adgang for
Styrelsen for International Rekruttering og Integration til i
kontroløjemed at indhente oplysninger fra SafeSeaNet)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22. oktober 2020, som
ændret ved lov nr. 572 af 31. maj 2010, § 1 i lov nr.
174 af 27. februar 2019, § 1 i lov nr. 821 af 9. juni 2020 og
§ 4 i lov nr. 1832 af 8. december 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 9 a indsættes efter stk.
24 som nye stykker:
»Stk. 25.
Der kan ikke gives opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4, 6-9 og
12-14, hvis der er en vis formodning om, at de faktiske
ansættelsesforhold ikke stemmer overens med det, der
fremgår af ansøgningen, og de faktiske
ansættelsesforhold ikke vil opfylde betingelserne for en
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4, 6-9 og 12-14, eller hvis
det afgørende formål med aftalen eller tilbuddet om
ansættelse er at skaffe udlændingen et ophold, som
udlændingen ellers ikke ville kunne opnå.
Stk. 26.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kriterierne for vurderingen efter stk.
25.«
Stk. 25-27 bliver herefter stk.
27-29.
2. I
§ 9 h, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »behandling«: »og
kontrol«.
3. I
§ 9 k indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5.
Der kan ikke gives opholdstilladelse efter stk. 1, 1. pkt., hvis
der er en vis formodning om, at udlændingen ikke har
påbegyndt eller afsluttet en relevant uddannelse i hjemlandet
eller i et andet land, hvor udlændingen har opholdt sig
lovligt, eller hvis der er en vis formodning om, at de faktiske
vilkår for praktikforløbet ikke stemmer overens med
det, der fremgår af ansøgningen, og de faktiske
vilkår for praktikforløbet ikke vil opfylde
betingelserne for en opholdstilladelse efter stk. 1, 1. pkt., eller
at det afgørende formål med praktikforløbet er
at skaffe udlændingen et ophold, som udlændingen ellers
ikke ville kunne opnå.
Stk. 6.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kriterierne for vurderingen efter stk.
5.«
4. I
§ 44 a, stk. 11, 1. pkt.,
ændres »eller efter pålæg« til:
»efter pålæg«, og efter
»kildeskattelovens § 86 A,« indsættes:
»eller efter pålæg fra Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering, jf. § 9 l, stk. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.,«, og i 2. pkt. indsættes efter »Told- og
skatteforvaltningen«: », Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering«.
5. I
§ 44 a indsættes som stk. 18-24:
»Stk. 18.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan uden
samtykke indhente oplysninger fra SafeSeaNet om danske lastskibe i
international trafik og om besætningsmedlemmer på
danske lastskibe i international trafik, hvis oplysningerne er
nødvendige for at kontrollere, at en udlænding ikke
arbejder eller opholder sig her i landet uden fornøden
tilladelse eller arbejder i strid med de for en arbejdstilladelse
fastsatte betingelser.
Stk. 19.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration har, hvis
det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse adgang til
virksomheder, der har en udlænding ansat med en opholds- og
arbejdstilladelse udstedt af styrelsen, med henblik på at
kontrollere de oplysninger om udlændingens løn- og
arbejdsforhold, som er nødvendige til bedømmelse af,
om betingelserne for opholds- og arbejdstilladelsen overholdes.
Adgangen til kontrol omfatter en virksomheds lokaler m.v. og
arbejdssteder uden for virksomhedens lokaler. Kontrol kan dog ikke
gennemføres på en ejendom, der tjener til tredjemands
privatbolig eller fritidsbolig.
Stk. 20.
Politiet yder om fornødent Styrelsen for International
Rekruttering og Integration bistand til gennemførelse af
kontrollen efter stk. 19.
Stk. 21.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan
pålægge en arbejdsgiver at foretage daglig digital
registrering af oplysninger (logbog) om de personer, der er
beskæftiget hos den pågældende arbejdsgiver.
Registreringen skal ske senest ved arbejdsdagens
påbegyndelse.
Stk. 22. Et
pålæg om at føre logbog skal
iværksættes, senest 3 hele hverdage efter at
arbejdsgiveren har modtaget et skriftligt pålæg.
Stk. 23. Et
pålæg om at føre logbog gives for en periode
på 12 måneder ad gangen.
Stk. 24.
Registrering af oplysningerne skal ske i indkomstregisteret, jf.
§ 3 i lov om et indkomstregister. Følgende oplysninger
skal registreres for hver enkelt beskæftiget:
1) Dato.
2) Navn og
cpr-nummer.
3) Det
beløb, der udbetales til eller godskrives den
beskæftigede.
4)
Starttidspunkt og forventet sluttidspunkt for beskæftigelsen
den pågældende dag.«
6. I
§ 60, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »stk. 11, 1. pkt.,«: »og
stk. 21, 1. pkt.,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
ikrafttrædelsestidspunktet for udlændingelovens §
44 a, stk. 21-24, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, og
for § 1, nr. 6.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.