Skriftlig fremsættelse (12. november
2020)
Udlændinge- og integrationsministeren
(Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft
m.v.)
(Lovforslag nr. L 92)
Danske virksomheder skal kunne klare sig i
den internationale konkurrence, og det skal derfor være nemt
og ubureaukratisk for de danske virksomheder at rekruttere
højtkvalificerede og dygtige udenlandske medarbejdere.
Samtidig er det vigtigt, at erhvervsordningerne er balancerede i
forhold til at sikre ordentlige vilkår for udenlandske
arbejdstagere i Danmark. Det er helt uacceptabelt, at virksomheder
og udlændinge omgår reglerne. Fusk og snyd underminerer
arbejdsmarkedets fælles spilleregler, og regeringen
ønsker derfor med lovforslaget at gennemføre en
række kontrolinitiativer med henblik på at styrke
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations (SIRI)
kontrolmuligheder.
Lovforslaget indeholder på den
baggrund forslag om indførelsen af et formodningsafslag
på erhvervsområdet, således at SIRI fremadrettet
skal kunne meddele afslag på opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse hos en stedfæstet arbejdsgiver,
allerede hvis der er en vis formodning for, at der ikke er tale om
et reelt ansættelsestilbud, eller at formålet er at
skaffe ansøger et ophold, som udlændingen ellers ikke
ville kunne opnå. Ligeledes indeholder lovforslaget forslag
om indførelsen af et formodningsafslag på
praktikantområdet med henblik på at sikre, at
praktikantordningen bruges med et reelt uddannelsesmæssigt
sigte og ikke misbruges til social dumping eller til at opnå
en lempeligere adgang til det danske arbejdsmarked, end de
gældende erhvervsordninger giver mulighed for. Herudover
indeholder lovforslaget forslag om, at medfølgende
familiemedlemmer til udenlandske arbejdstagere i visse situationer
skal have arbejdstilladelse. Ligeledes indeholder lovforslaget
forslag om, at udbetaling af løn skal ske til en dansk
bankkonto. Lovforslaget indeholder også forslag om, at SIRI
skal kunne foretage selvstændige udgående
kontrolaktioner. Lovforslaget indeholder endvidere forslag om, at
SIRI skal kunne pålægge virksomheder at føre
logbog. Ligeledes indeholder lovforslaget forslag om faste
"kontrolattachéer" på danske repræsentationer i
udlandet med henblik på at styrke kontrollen allerede i
ansøgningsperioden. Endelig indeholder lovforslaget forslag
om, at SIRI skal have adgang at indhente oplysninger fra SafeSeaNet
med henblik på at kontrol af besætningsmedlemmer
på danske lastskibe i international trafik.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.