Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 15. december 2020
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om
deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, DF, SF og EL) indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til vedtagelse med de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, RV, KF, NB og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller det
under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 2 og 4-6.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Et flertal i udvalget bestående af
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten understreger, at det er vigtigt, at alle ansatte
på det danske arbejdsmarked, herunder også
medfølgende familiemedlemmer, uanset om familien arbejder i
den samme eller i forskellige virksomheder, arbejder under
ordentlige løn- og ansættelsesforhold. Flertallet
mener således, at ledsagende familiemedlemmer, som ikke
arbejder i samme virksomhed, på samme måde som
øvrige lønmodtagere i Danmark bør arbejde
under sædvanlige løn- og ansættelsesforhold.
Medfølgende ægtefæller må ikke arbejde i
samme virksomhed uden selvstændig arbejdstilladelse. Hvis
ikke arbejdsforholdene kontrolleres, kan det føre til social
dumping.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven (Krav om
særskilt arbejdstilladelse i visse situationer til
medfølgende familiemedlemmer til udenlandske arbejdstagere
og udbetaling af løn til en dansk bankkonto)«
omfattende § 1, nr. 1-4, 6 og 8-14, § 2, stk. 1 og 3, og
§ 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven
(Formodningsafslag på erhvervsområdet og
praktikantområdet, adgang for Styrelsen for International
Rekruttering og Integration til at foretage selvstændige
udgående kontrolaktioner, pålæg til virksomheder
om at føre logbog, styrket kontrol via faste
kontrolattachéer og adgang for Styrelsen for International
Rekruttering og Integration til i kontroløjemed at indhente
oplysninger fra SafeSeaNet)« omfattende § 1, nr. 4, 5, 7
og 15-17, § 2, stk. 1 og 2, og § 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
2) Nr. 4
affattes således:
»4. I § 9
a indsættes efter stk. 24 som nyt stykke:
»Stk. 25.
Udbetaling af løn til en udlænding, der gives
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4, 7, 9 eller 12-14, skal ske
til en dansk bankkonto. Udlændinge, der ikke allerede har
opholdstilladelse af mindst 3 måneders varighed, skal inden
for 90 dage fra indrejsetidspunktet, hvis udlændingen er
indrejst i Danmark, efter at udlændingen er meddelt
opholdstilladelse, eller i andre tilfælde inden for 90 dage
fra tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse oprette en
dansk bankkonto, hvortil udlændingens løn skal
udbetales. 1. og 2. pkt. finder ikke anvendelse for en
udlænding, der meddeles opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1
eller 4 eller nr. 14, litra b, når udlændingens ophold,
der højst kan udgøre et ophold inden for en periode
på 12 måneder, ikke overstiger 180 dage fra
udlændingens indrejse i Danmark.«
Stk. 25-27 bliver herefter stk.
26-28.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og forslag om at undtage positivlisten,
forskerordningen og fast track-ordningens forskerspor for kravet
om, at udbetaling af løn skal ske til en dansk bankkonto,
når udlændingens ophold, der højst kan
udgøre et ophold inden for en periode på 12
måneder, ikke overstiger 180 dage]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, SF og EL):
3)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 k, stk. 4, indsættes efter »stk. 1«:
», herunder regler om, hvornår løn til en
udlænding, der meddeles opholdstilladelse som praktikant
efter stk. 1, 1. pkt., skal ske til en dansk
bankkonto«.«
[Forslag til udvidelse af
bemyndigelsesbestemmelse, så udlændinge- og
integrationsministeren får hjemmel til at fastsætte
regler om, hvornår løn til en praktikant skal ske til
en dansk bankkonto]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
19, stk. 1, nr. 12, der bliver nr. 13, ændres
»§ 9 a, stk. 4, 4. pkt.« til: »§ 9 a,
stk. 4, 5. pkt.««
[Konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 2]
5)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
46 a, stk. 6, nr. 7, ændres »§ 19, stk. 1,
nr. 14, 2. pkt.« til: »§ 19, stk. 1, nr. 15, 2.
pkt.««
[Konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 11]
Til § 2
6) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, SF og EL):
7) I
stk. 3, 2. pkt., indsættes efter
»anvendelse«: », jf. dog stk. 3 og 4«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8]
8) Som
stk. 4 og 5
indsættes:
»Stk. 4.
§ 1, nr. 2, finder dog anvendelse for udlændinge, der
inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-8, 9, 12
eller 13 eller nr. 14, litra a, c eller d, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22. oktober 2020, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 eller
13 eller nr. 14, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1022 af 2. oktober 2019, som ændret ved lov nr. 1001 af
27. juni 2020 og lov nr. 1002 af 27. juni 2020, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8 eller
nr. 11, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022
af 2. oktober 2019, efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 1, 2 eller 5-8 eller nr. 11, litra a, c eller d, jf.
lovbekendtgørelse nr. 239 af 10. marts 2019, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8 eller
nr. 11, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117
af 2. oktober 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 743 af
8. juni 2018, efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.
1, 2, 5-8 eller 11 eller nr. 12, litra a, c eller d, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2, 5-8 eller 11
eller nr. 12, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse nr.
412 af 9. maj 2016, som ændret ved lov nr. 612 af 8. juni
2016, efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3,
6-9 eller 12 eller nr. 13, litra a, c eller d, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 6-9 eller 12
eller nr. 13, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse nr.
1021 af 19. september 2014, som ændret ved lov nr. 1488 af
23. december 2014, efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr.
1021 af 19. september 2014, efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6,
hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 984 af 2. oktober
2012, efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5
eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på
baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 947 af 24.
august 2011, efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.
2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr.
1061 af 18. august 2010, efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 785 af 10. august 2009, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6,
hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 8. juli 2008,
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller
6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1044 af 6.
august 2007, som ændret ved lov nr. 486 af 17. juni 2008,
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt
kvalificeret arbejdskraft, eller hvor ansættelsen
indebærer en årlig aflønning på et
mindstebeløb, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr.
1044 af 6. august 2007, efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, eller hvis der er mangel på
særligt kvalificeret arbejdskraft, eller hvor
ansættelsen indebærer en årlig aflønning
på et mindstebeløb, eller stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, som
ændret ved lov nr. 379 af 25. april 2007, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt
kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt
kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 826 af 24. august 2005, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt
kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 14. juli 2004, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt
kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 685 af 24. juli 2003, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt
kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 608 af 17. juli 2002, efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 1, hvis udlændingen
har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis
der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 711 af 1. august
2001, som ændret ved § 1 i lov nr. 365 af 6. juni 2020,
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 711 af 1. august
2001, efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 191 af 20. marts
2001, efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 23. juni 2000,
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 539 af 26. juni 1999,
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 73 af 2. februar
1999, efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 557 af 30. juli 1998,
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 650 af 13. august
1997, efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22. januar
1997, efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 562 af 30. juni 1995,
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 894 af 27. oktober
1994, efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 462 af 26. juni 1987,
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 90 af 26. februar
1986, efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lov nr. 226 af 8. juni 1983
(udlændingeloven), og som efter lovens ikrafttræden
søger forlængelse af opholdstilladelsen.
Stk. 5. §
1, nr. 8, finder dog anvendelse for udlændinge, der inden
lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem efter
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22. oktober 2020, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 eller 13 eller nr. 14, litra
a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22. oktober
2020, efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 eller 13 eller nr. 14, litra
a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober
2019, som ændret ved lov nr. 1001 af 27. juni 2020 og lov nr.
1002 af 27. juni 2020, efter udlændingelovens § 9 m,
stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019,
til en udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8 eller
nr. 11, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af
2. oktober 2019, efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1,
jf. lovbekendtgørelse nr. 239 af 10. marts 2019, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8 eller nr. 11, litra a, c og
d, jf. lovbekendtgørelse nr. 239 af 10. marts 2019, efter
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8 eller nr. 11, litra a, c og
d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret ved § 3 i lov nr. 743 af 8. juni 2018, efter
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 1, 2, 5-8 eller 11 eller nr. 12, litra a, c
og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017,
efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 1, 2, 5-8 eller 11 eller nr. 12, litra a, c
eller d, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som
ændret ved lov nr. 612 af 8. juni 2016, efter
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 6-9 eller 12 eller nr. 13, litra a, c
eller d, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, eller
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 6-9 eller 12 eller nr. 13, litra a, c
eller d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september
2014, som ændret ved lov nr. 1488 af 23. december 2014, efter
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, efter
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, efter
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 2. oktober 2012, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 2. oktober 2012, efter
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 947 af 24. august 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 418 af 12. maj 2012, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 947 af 24. august 2011, eller som
medfølgende familiemedlem efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 947 af 24.
august 2011, til en udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6,
hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 947 af 24. august
2011, efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1061 af 18. august 2010, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1061 af 18. august 2010, efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 785 af 10. august 2009, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 785 af 10. august 2009, efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 8. juli 2008, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 8. juli 2008, efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1044 af 6. august 2007, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1044 af 6. august 2007, som
ændret ved lov nr. 486 af 17. juni 2008, efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1044 af 6. august 2007, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis
der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
eller hvor ansættelsen indebærer en årlig
aflønning på et mindstebeløb, eller stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1044 af 6. august 2007, efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis
der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
eller hvor ansættelsen indebærer en årlig
aflønning på et mindstebeløb, eller stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, som
ændret ved lov nr. 379 af 25. april 2007, efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis
der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september
2006, efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 826 af 24. august 2005, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis
der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 24. august
2005, efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 14. juli 2004, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis
der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 14. juli
2004, efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 685 af 24. juli 2003, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis
der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af 24. juli
2003, efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 608 af 17. juli 2002, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis
der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 608 af 17. juli
2002, efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 711 af 1. august 2001, som
ændret ved § 1 i lov nr. 365 af 6. juni 2002, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 1, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, eller hvis der er mangel på
særligt kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 711 af 1. august 2001, som
ændret ved § 1 i lov nr. 365 af 6. juni 2002, eller som
medfølgende familiemedlem efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 711 af 1.
august 2001, til en udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 711 af 1. august
2001, efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 191 af 20. marts 2001, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 191 af 20. marts 2001, efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 600 af 23. juni 2000, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 600 af 23. juni 2000, efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 539 af 26. juni 1999, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 539 af 26. juni 1999, efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 73 af 2. februar 1999, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 73 af 2. februar 1999, efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 557 af 30. juli 1998, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 557 af 30. juli 1998, efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 650 af 13. august 1997, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 650 af 13. august 1997, efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 51 af 22. januar 1997, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 51 af 22. januar 1997, efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 562 af 30. juni 1995, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 562 af 30. juni 1995, efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 894 af 27. oktober 1994, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 894 af 27. oktober 1994, efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 462 af 26. juni 1987, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 462 af 26. juni 1987, efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 90 af 26. februar 1986, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 90 af 26. februar 1986, eller efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, jf. lov nr. 226 af
8. juni 1983 (udlændingeloven) til en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2,
nr. 2, hvis udlændingen har opholdstilladelse på
baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lov nr. 226 af 8. juni 1983, og som efter
lovens ikrafttræden søger forlængelse af
opholdstilladelsen. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for et
medfølgende familiemedlem, der har søgt om
opholdstilladelse, til en udenlandsk arbejdstager som nævnt i
1. pkt., før lovens ikrafttræden, og som søger
forlængelse af opholdstilladelsen efter lovens
ikrafttræden, selv om det medfølgende familiemedlem
ikke har opholdstilladelse efter samme lovbekendtgørelse som
den udenlandske arbejdstager. Arbejder den udenlandske arbejdstager
og det medfølgende familiemedlem på tidspunktet for
afgørelsen om forlængelse af opholdstilladelse for
samme virksomhed eller for virksomheder, der har tæt
sammenhæng, skal det medfølgende familiemedlem, som er
nævnt i 1. pkt., inden 14 dage efter at opholdstilladelsen er
forlænget, indgive ansøgning om arbejdstilladelse. Er
ansøgningen indgivet i overensstemmelse med 3. pkt.,
må det medfølgende familiemedlem arbejde, i tiden
indtil der er taget stilling til, om udlændingen kan meddeles
arbejdstilladelse.«
[Forslag om, at lovforslagets
§ 1, nr. 2 og 8, skal gælde for udlændinge, der
har søgt opholdstilladelse som medfølgende
familiemedlem eller på baggrund af visse former for
beskæftigelse før lovens ikrafttræden, og som
efter lovens ikrafttræden søger forlængelse af
opholdstilladelsen]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
9) Nr. 4
affattes således:
»4. I § 9
a indsættes efter stk. 24 som nye stykker:
»Stk. 25.
Der kan ikke gives opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4, 6-9 og
12-14, hvis der er en vis formodning om, at de faktiske
ansættelsesforhold ikke stemmer overens med det, der
fremgår af ansøgningen, og de faktiske
ansættelsesforhold ikke vil opfylde betingelserne for en
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4, 6-9 og 12-14, eller hvis
det afgørende formål med aftalen eller tilbuddet om
ansættelse er at skaffe udlændingen et ophold, som
udlændingen ellers ikke ville kunne opnå.
Stk. 26.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kriterierne for vurderingen efter stk.
25.«
Stk. 25-27 bliver herefter stk.
27-29.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op
i to lovforslag (A og B).
Det foreslås, at de elementer fra
lovforslaget, der omhandler forslaget om krav om særskilt
arbejdstilladelse i visse situationer til medfølgende
familiemedlemmer til udenlandske arbejdstagere og udbetaling af
løn til en dansk bankkonto, udskilles til lovforslaget under
A.
Det foreslås samtidig, at
bemyndigelsesbestemmelsen i udlændingelovens § 9 k, stk.
4, udvides, så udlændinge- og integrationsministeren
får hjemmel til at fastsætte regler om, hvornår
løn til en praktikant skal ske til en dansk bankkonto. Der
henvises til ændringsforslag nr. 3.
Det foreslås endvidere, at forslagene
om et formodningsafslag på erhvervsområdet og
praktikantområdet, adgang for Styrelsen for International
Rekruttering og Integration til at foretage selvstændige
udgående kontrolaktioner, pålæg til virksomheder
om at føre logbog, styrket kontrol via faste
kontrolattachéer og adgang for Styrelsen for International
Rekruttering og Integration til i kontroløjemed at indhente
oplysninger fra SafeSeaNet udskilles til lovforslaget under B.
Til nr. 2
Som en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1 foreslås det med ændringsforslag nr. 2 at
nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 4, således at de
foreslåede bestemmelser i § 9 a, stk. 25, 1. og 2. pkt.,
jf. lovforslagets § 1, nr. 4, kommer til at indgå i
lovforslaget under A.
Herudover foreslås det med
ændringsforslaget at indsætte et nyt 3. pkt. i den
foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 25, hvorefter de
foreslåede bestemmelser i § 9 a, stk. 25, 1. og 2. pkt.,
ikke finder anvendelse for en udlænding, der meddeles
opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1 eller 4 eller nr.
14, litra b, når udlændingens ophold, der højst
kan udgøre et ophold inden for en periode på 12
måneder, ikke overstiger 180 dage fra udlændingens
indrejse i Danmark.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 25, 1. pkt.,
hvorefter udbetaling af løn til en udlænding, der
gives opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse
efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-4, 7, 9 eller 12-14, skal ske til
en dansk bankkonto. Dette forslag omfatter udlændinge med
opholdstilladelse efter positivlisten (§ 9 a, stk. 2, nr. 1),
positivlisten for faglærte (§ 9 a, stk. 2, nr. 2),
beløbsordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 3), forskere
(§ 9 a, stk. 2, nr. 4), særlige individuelle
kvalifikationer (§ 9 a, stk. 2, nr. 7), fodermestre og
driftsledere (§ 9 a, stk. 2, nr. 9), arbejdsmarkedstilknytning
(§ 9 a, stk. 2, nr. 12), jobskifte inden for samme branche,
som dannede grundlag for opholdstilladelse som følge af
arbejdsmarkedstilknytning (§ 9 a, stk. 2, nr. 13), og fast
track-ordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 14).
Forslaget skal endvidere ses i
sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 9 a,
stk. 25, 2. pkt., hvorefter udlændinge, der ikke allerede har
opholdstilladelse af mindst 3 måneders varighed, inden for 90
dage fra indrejsetidspunktet, hvis udlændingen er indrejst i
Danmark, efter at udlændingen er meddelt opholdstilladelse
eller i andre tilfælde inden for 90 dage fra tidspunktet for
meddelelse af opholdstilladelse, skal oprette en dansk bankkonto,
hvortil udlændingens løn skal udbetales.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet ønsker at undgå, at det
foreslåede krav om, at løn skal udbetales til en dansk
bankkonto, bliver en barriere for personer, der er i Danmark
på positivlisten eller som forskere i en kortere periode.
Disse grupper af udlændinge udgør således
højtkvalificeret arbejdskraft, som danske virksomheder har
et stort behov for, og som Danmark derfor har en særlig stor
interesse i at kunne tiltrække. Udlændinge- og
Integrationsministeriet ønsker ikke, at disse
udlændinge skal vælge Danmark fra, når der er
tale om kortere ophold.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det derfor, at forslaget om, at løn skal
udbetales til en dansk bankkonto, jf. de foreslåede
bestemmelser i § 9 a, stk. 25, 1. og 2. pkt., ikke skal finde
anvendelse for en udlænding, der meddeles opholdstilladelse
efter § 9 a, stk. 2, nr. 1 (positivlisten) eller nr. 4
(forskerordningen) eller nr. 14, litra b (fast track-ordningens
forskerspor), når udlændingens ophold, der højst
kan udgøre et ophold inden for en periode på 12
måneder, ikke overstiger 180 dage fra udlændingens
indrejse i Danmark. Der kan med ændringsforslaget undtages
for kravet om udbetaling af løn til en dansk bankkonto for
ét ophold inden for en periode på 12 måneder
regnet fra udlændingens indrejse her i landet.
Opholdstilladelsen kan forlænges. Dog kan opholdets samlede
længde ikke overstige 180 dage regnet fra udlændingens
indrejse i Danmark. Ønsker udlændingen at blive
længere i Danmark, skal udlændingen indgive en ny
ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse. Har udlændingen haft opholdstilladelse
af mindst 3 måneders varighed, når en ny
opholdstilladelse meddeles, vil den nye opholdstilladelse blive
betinget af, at udlændingens løn fra første
lønudbetaling sker til en dansk bankkonto, jf. de
foreslåede bestemmelser i § 9 a, stk. 25, 1. og 2.
pkt.
Har udlændingen allerede inden for en
periode på 12 måneder haft opholdstilladelse efter
eksempelvis positivlisten i en periode, der ikke overstiger 180
dage, finder den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk.
25, 3. pkt., ikke anvendelse. Dette gælder, uanset om
udlændingens løn under det tidligere ophold har
været udbetalt til en dansk bankkonto.
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens
§ 9 k, stk. 1, 1. pkt., at en udlænding i
uddannelsesmæssigt øjemed efter ansøgning kan
få opholdstilladelse med henblik på at være
praktikant her i landet. Det følger af § 9 k, stk. 4,
at udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om meddelelse af opholdstilladelse efter stk.
1. Adgangen til at få opholdstilladelse som praktikant er
reguleret i bekendtgørelse nr. 1406 af 13. december 2019 om
meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til praktikanter og
volontører (praktikantbekendtgørelsen). Det
fremgår af praktikantbekendtgørelsens § 1, nr. 5,
1. pkt., at det bl.a. er en betingelse for at få
opholdstilladelse som praktikant, at løn- og
ansættelsesvilkår er sædvanlige efter de til
enhver tid gældende overenskomster for praktikanter. Af
§ 1, nr. 5, 2. pkt., fremgår, at hvis praktikanten ydes
fri kost og logi, kan aflønningen reduceres
forholdsmæssigt.
Med den foreslåede ændring af
§ 9 k, stk. 4, jf. ændringsforslag nr. 3, foreslås
det, at udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges til
at kunne fastsætte nærmere regler om, hvornår
løn til en udlænding, der meddeles opholdstilladelse
som praktikant efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt., skal ske til en
dansk bankkonto. På denne baggrund er det hensigten, at der i
praktikantbekendtgørelsen vil blive fastsat nærmere
regler om, at udbetaling af løn til en praktikant skal ske
til en dansk bankkonto. Der vil også blive fastsat regler om,
at udlændinge, der ikke allerede har opholdstilladelse af
mindst 3 måneders varighed, inden for 90 dage fra
indrejsetidspunktet, hvis udlændingen er indrejst i Dannmark,
efter at udlændingen er meddelt opholdstilladelse, eller i
andre tilfælde inden for 90 dage fra tidspunktet for
meddelelse af opholdstilladelse skal oprette en dansk bankkonto,
hvortil udlændingens løn skal udbetales.
Praktikanter, der er ulønnede, vil
selvsagt ikke blive omfattet af de nye regler.
At udbetaling af løn til en
praktikant skal ske til en dansk bankkonto indebærer, at kun
aflønning, som reelt udgør likvide midler, kan
indgå i vurderingen af lønniveauet, når der skal
tages stilling til, om løn- og ansættelsesvilkår
er sædvanlige efter de til enhver tid gældende
overenskomster for praktikanter, jf.
praktikantbekendtgørelsens § 1, nr. 5, 1. pkt. I
opgørelsen af lønnen vil således ikke kunne
medregnes værdien af f.eks. kost og logi eller andre ydelser,
som tilbydes praktikanten. Dette er en skærpelse i forhold
til i dag, hvor aflønning kan reduceres
forholdsmæssigt, hvis praktikanten ydes fri kost og logi, jf.
praktikantbekendtgørelsens § 1, nr. 5, 2. pkt.
Praktikantbekendtgørelsens § 1, nr. 5, 2. pkt., vil
udgå af bekendtgørelsen, samtidig med at de nye regler
om, hvornår udbetaling af løn skal ske til en dansk
bankkonto, træder i kraft.
Praktikantens løn skal udbetales her
i landet.
Det bemærkes, at praktikanten forsat
kan tilbydes goder i form af eksempelvis kost og logi som et
tillæg til lønnen, ligesom der vil kunne udbetales
f.eks. merarbejde og bonus i et andet land. Disse elementer vil dog
ikke indgå i Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations vurdering af, om de tilbudte løn- og
ansættelsesvilkår er sædvanlige efter de til
enhver tid gældende overenskomster for praktikanter. Det
bemærkes endvidere, at eventuelle indbetalinger til
arbejdsmarkedspensioner vil kunne medregnes ved opgørelsen
af lønniveauet.
Det bemærkes, at forslaget om en
90-dagesfrist i visse tilfælde i praksis betyder, at
praktikanter, der meddeles opholdstilladelse for en periode
på 90 dage eller kortere, ikke vil behøve at oprette
en dansk bankkonto. Det vil dog også for denne type af korte
ophold gælde, at kun aflønning, som reelt udgør
likvide midler, kan indgå i vurderingen af
lønniveauet, når der skal tages stilling til, om
løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige
efter de til enhver tid gældende overenskomster for
praktikanter.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 2.
Ændringsforslaget har ingen materiel betydning.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 11.
Ændringsforslaget har ingen materiel betydning.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 8.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås
det, at forslaget om krav om særskilt arbejdstilladelse i
visse situationer til medfølgende familiemedlemmer til
udenlandske arbejdstagere også kommer til at gælde for
udlændinge, der har søgt opholdstilladelse som
medfølgende familiemedlem eller på baggrund af visse
former for beskæftigelse før lovens
ikrafttræden, og som efter lovens ikrafttræden
søger forlængelse af opholdstilladelsen.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
den foreslåede bestemmelse i § 9 m, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 8, hvorefter en opholdstilladelse efter
§ 9 m, stk. 1, til en udlænding med familiemæssig
tilknytning til en udlænding med opholdstilladelse efter
§ 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 eller 13 eller nr. 14, litra
a, c eller d, medmindre EU-reglerne kan tilsige andet, skal
betinges af, at udlændingen ikke uden arbejdstilladelse
samtidig arbejder for samme virksomhed som udlændingen med
opholdstilladelse efter § 9 a eller for en virksomhed, der har
tæt sammenhæng til den virksomhed, som
udlændingen med opholdstilladelse efter § 9 a arbejder
for.
Forslaget skal endvidere ses i
sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 19,
stk. 1, nr. 18, hvorefter opholdstilladelse efter § 9 m, stk.
1, skal kunne inddrages, hvis udlændingen uden
arbejdstilladelse samtidig arbejder for samme virksomhed som
udlændingen med opholdstilladelse efter § 9 a eller for
en virksomhed, der har tæt sammenhæng til den
virksomhed, som udlændingen med opholdstilladelse efter
§ 9 a arbejder for, og ingen særlige grunde taler
herimod, jf. lovforslagets § 1, nr. 12.
Ligeledes skal forslaget ses i
sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 9 a,
stk. 4, 2. pkt., hvorefter en opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-3,
6-9, 12 og 13 og nr. 14, litra a, c og d, skal betinges af, at
personer, der meddeles opholdstilladelse efter § 9 m, stk. 1,
som følge af familiemæssig tilknytning til
udlændingen, ikke mere end én gang får
opholdstilladelsen inddraget efter den foreslåede bestemmelse
i § 19, stk. 1, nr. 18, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Endelig skal forslaget ses i
sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 19,
stk. 1, nr. 12, hvorefter opholdstilladelse efter § 9 a skal
kunne inddrages, hvis udlændingen med opholdstilladelse efter
§ 9 m, stk. 1, mere end én gang får
opholdstilladelsen inddraget efter den foreslåede bestemmelse
i § 19, stk. 1, nr. 18, jf. lovforslagets § 1, nr.
11.
Med lovforslagets § 2, stk. 1,
foreslås det, at loven skal træde i kraft den 1. januar
2021.
Med lovforslagets § 2, stk. 3,
foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 2 og 8, ikke
skal finde anvendelse for udlændinge, der inden den 1. januar
2021 har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse
udlændinge foreslås det, at de hidtil gældende
regler skal finde anvendelse. Hermed sikres det, at
udlændinge, der allerede har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
eller § 9 m, stk. 1, får behandlet ansøgningen
efter de regler, der var gældende på tidspunktet for
indgivelsen af ansøgningen.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet finder imidlertid, at et medfølgende
familiemedlem, der allerede har opholdstilladelse, og som arbejder
for eller som ønsker at arbejde for samme virksomhed som den
udenlandske arbejdstager eller for en virksomhed med tæt
sammenhæng til den virksomhed, som arbejdstageren arbejder
for, på sigt også skal have opholdstilladelsen betinget
af et krav om arbejdstilladelse. Ministeriet finder således,
at det foreslåede krav om, at et medfølgende
familiemedlem til en udenlandsk arbejdstager ikke uden
arbejdstilladelse samtidig må arbejde for samme virksomhed
som arbejdstageren eller for en virksomhed, der har tæt
sammenhæng til den virksomhed, som arbejdstageren arbejder
for, også bør gælde for udlændinge, der
har søgt opholdstilladelse inden lovens ikrafttræden,
og som søger forlængelse af deres opholdstilladelse
efter lovens ikrafttræden.
Det foreslås derfor for det
første med den foreslåede bestemmelse i § 2, stk.
4, at lovens § 1, nr. 2,
også skal finde anvendelse for udlændinge, der inden
den 1. januar 2021 har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse med henblik på visse typer af
beskæftigelse, og som den 1. januar 2021 eller senere
søger forlængelse af opholdstilladelsen.
Forslaget omfatter udlændinge, der
før lovens ikrafttræden har søgt
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse efter
positivlisten, positivlisten for faglærte,
beløbsordningen, som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer, som ansat på en
boreplatform m.v., som fodermester eller driftsleder, efter reglen
om arbejdsmarkedstilknytning, efter reglen om jobskifte inden for
samme branche, som dannede grundlag for opholdstilladelsen, som
følge af arbejdsmarkedstilknytning og fast track-ordningens
beløbsspor, uddannelsesspor og korttidsspor, og som efter
lovens ikrafttræden søger forlængelse af
opholdstilladelsen. Dette vil gælde, uanset efter hvilken
lovbekendtgørelse opholdstilladelsen oprindelig er meddelt
efter. En udlænding vil med den foreslåede bestemmelse
i § 2, stk. 4, få forlængelse af
opholdstilladelsen betinget af, at personer, der meddeles
opholdstilladelse som følge af familiemæssig
tilknytning til udlændingen, ikke mere end en gang får
opholdstilladelsen inddraget efter § 19, stk. 1, nr. 18.
Får et medfølgende
familiemedlem mere end én gang inddraget opholdstilladelsen
efter § 19, stk. 1, nr. 18, vil den udenlandske arbejdstagers
opholdstilladelse således kunne inddrages. Betingelsen vil
alene omfatte eventuelle inddragelser, der sker, efter at den
udenlandske arbejdstagers opholdstilladelse er forlænget. Har
et medfølgende familiemedlem fået opholdstilladelsen
inddraget efter den foreslåede bestemmelse i § 19, stk.
1, nr. 18, før afgørelsen om forlængelse af den
udenlandske arbejdstagers opholdstilladelse, vil denne eller disse
inddragelser således ikke kunne føre til inddragelse
af den udenlandske arbejdstagers opholdstilladelse.
Det foreslås endvidere for det andet
med den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 5, 1. pkt.,
at lovens § 1, nr. 8, også skal finde anvendelse for
udlændinge, der inden den 1. januar 2021 har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse som medfølgende
familiemedlem til en udenlandsk arbejdstager med opholdstilladelse
på baggrund af visse typer af beskæftigelse, og som den
1. januar 2021 eller senere søger forlængelse af
opholdstilladelsen.
Forslaget omfatter udlændinge, der
før lovens ikrafttræden har søgt
opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem til en
udlænding, der har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse efter positivlisten, positivlisten for
faglærte, beløbsordningen, som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer, som ansat
på en boreplatform m.v., som fodermester eller driftsleder,
efter reglen om arbejdsmarkedstilknytning, efter reglen om
jobskifte inden for samme branche, som dannede grundlag for
opholdstilladelsen, som følge af arbejdsmarkedstilknytning
og fast track-ordningens beløbsspor, uddannelsesspor og
korttidsspor, og som efter lovens ikrafttræden søger
forlængelse af opholdstilladelsen som medfølgende
familiemedlem. Dette vil gælde, uanset efter hvilken
lovbekendtgørelse opholdstilladelsen oprindelig er meddelt
efter. Disse udlændinge vil med den foreslåede
bestemmelse i § 2, stk. 5, 1. pkt., få forlængelse
af deres opholdstilladelse betinget af, at de ikke uden
arbejdstilladelse samtidig arbejder for samme virksomhed som
udlændingen med opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse eller for en virksomhed, der har tæt
sammenhæng til den virksomhed, som udlændingen med
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse arbejder
for.
Arbejder det medfølgende
familiemedlem uden arbejdstilladelse samtidig for samme virksomhed
som udlændingen med opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse eller for en virksomhed, der har tæt
sammenhæng til den virksomhed, som udlændingen med
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse arbejder
for, vil det medfølgende familiemedlems opholdstilladelse
således kunne inddrages. Betingelsen vil alene omfatte
fremadrettede ansættelsesforhold. Har det medfølgende
familiemedlem og den udenlandske arbejdstager således
arbejdet for samme virksomhed, forud for at det medfølgende
familiemedlems opholdstilladelse forlænges, vil dette eller
disse afsluttede ansættelsesforhold ikke kunne føre
til inddragelse.
Det foreslås for det tredje med den
foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 5, 2. pkt., at den
foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 5, 1. pkt., skal
finde tilsvarende anvendelse for et medfølgende
familiemedlem, der har søgt om opholdstilladelse, til en
udenlandsk arbejdstager som nævnt i 1. pkt., før den
1. januar 2021, og som søger forlængelse af
opholdstilladelsen den 1. januar 2021 eller senere, selv om det
medfølgende familiemedlem ikke har opholdstilladelse efter
den samme lovbekendtgørelse som den udenlandske
arbejdstager.
Forslaget indebærer, at også
sager, hvor det medfølgende familiemedlem har søgt og
fået opholdstilladelse på et senere tidspunkt end den
udenlandske arbejdstager, og hvor parret dermed ikke har
opholdstilladelse efter den samme lovbekendtgørelse, vil
være omfattet af forslaget i § 2, stk. 5, 1. pkt. Det
kan f.eks. være, hvis den udenlandske arbejdstager tager til
Danmark, eksempelvis et halvt år før at familien
søger opholdstilladelse, og der i mellemtiden er trådt
et nyt regelsæt i kraft. Det kan også være, hvis
det medfølgende familiemedlem og den udenlandske
arbejdstager først møder hinanden, efter at
arbejdstageren er meddelt opholdstilladelse i Danmark, og der er
trådt et nyt regelsæt i kraft, når det
medfølgende familiemedlem søger opholdstilladelse.
Det er en forudsætning, at det medfølgende
familiemedlem har søgt opholdstilladelse før den 1.
januar 2021 og søger forlængelse af opholdstilladelsen
den 1. januar 2021 eller senere.
For at sikre, at et medfølgende
familiemedlem, der er i beskæftigelse, ikke bliver
nødt til at stoppe på virksomheden, i forbindelse med
at vedkommende søger og får forlænget
opholdstilladelsen, foreslås det med den foreslåede
bestemmelse i § 2, stk. 5, 3. pkt., at hvis den udenlandske
arbejdstager og det medfølgende familiemedlem på
tidspunktet for afgørelsen om forlængelse af
opholdstilladelse arbejder for samme virksomhed eller for
virksomheder, der har tæt sammenhæng, skal
udlændingen nævnt i den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 5, 1. pkt., inden 14 dage efter at
udlændingens opholdstilladelse er forlænget, indgive
ansøgning om arbejdstilladelse.
Forslaget indebærer, at et
medfølgende familiemedlem, der på tidspunktet, hvor
vedkommendes opholdstilladelse bliver forlænget, arbejder for
samme virksomhed som den udenlandske arbejdstager eller for en
virksomhed med tæt sammenhæng til den virksomhed, som
den udenlandske arbejdstager arbejder for, inden for 14 dage efter
at opholdstilladelsen er forlænget, skal indgive
ansøgning om arbejdstilladelse. Søger det
medfølgende familiemedlem ikke om arbejdstilladelse inden
for fristen, vil familiemedlemmets opholdstilladelse kunne
inddrages.
Det foreslås i § 2, stk. 5, 4.
pkt., at hvis ansøgningen er indgivet i overensstemmelse med
den foreslåede frist i § 2, stk. 5, 3. pkt., må
udlændingen nævnt i den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 5, 1. pkt., arbejde i tiden, indtil der er taget
stilling til, om udlændingen kan meddeles
arbejdstilladelse.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november
2020 og var til 1. behandling den 19. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 1. september
2020 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 162,
folketingsåret 2019-20. Den 12. november 2020 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
29 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV) Kristian Hegaard (RV) Carl
Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Fatma Øktem (V)
Heidi Bank (V) Inger Støjberg (V) Jan E. Jørgensen
(V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen
(V) Pia Kjærsgaard (DF) nfmd. Marie Krarup (DF) Peter Skaarup
(DF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |