Skriftlig fremsættelse (12. november
2020)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas m.v.,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., og lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love
(Udmøntning af dele af Klimaaftalen for energi og industri
mv. 2020 m.v.)
(Lovforslag nr. L 90)
Med lovforslaget foreslås at
gennemføre dele af Klimaaftale om
energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020 indgået
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.
Aftaleparterne er enige om, at der samlet
set skal tages et markant skridt på vejen mod Danmarks
klimamål om at reducere CO2-udledningerne i 2030 med 70 pct. i
forhold til 1990 og om at opnå klimaneutralitet i senest
2050.
Klimaaftalen skal bane vejen for globalt
lederskab inden for vedvarende energi og sikre en ambitiøs
grøn omstilling af industrien ved bl.a. at
understøtte den grønne omstilling af danskernes
varmeforbrug ved at gøre det dyrere at varme op med fossile
kilder og billigere at varme op med grøn elektricitet.
Det foreslås at nedsætte
elvarmeafgiften fra 15,5 øre pr. kWh til henholdsvis 0,8
øre pr. kWh for husholdninger og 0,4 øre pr. kWh for
erhverv, så satserne for elvarmeafgiften svarer til
energibeskatningsdirektivets minimumssatser. Det foreslås
også at forhøje rumvarmeafgiften for fossile
brændsler fra 56,7 kr. pr. GJ til 62,3 kr. pr. GJ i
2020-priser (62,8 kr. pr. GJ i 2021).
Med lovforslaget foreslås endvidere
ændringer af cfc-afgiften for at reducere brugen af
klimaskadelige drivhusgasser.
Det foreslås at forhøje
afgiften af visse industrielle drivhusgasser med 30 kr. pr. ton
CO2, så udledningen af disse
drivhusgasser afgiftsmæssigt ligestilles med CO2-afgiften, og at ophæve
afgiftsloftet på 600 kr. pr. kg for visse industrielle
drivhusgasser, så afgiften for alle gasser svarer til
skadesomkostningerne for klimaet. Endelig foreslås det at
ophæve bagatelgrænsen på import og fremstilling
af afgiftspligtige kølemidler og indeksere afgiften af cfc
og visse industrielle drivhusgasser, så afgiftssatserne
fremadrettet ikke udhules.
Det foreslås, at loven for så
vidt angår den grønne omlægning af
varmeafgifterne, træder i kraft den 1. januar 2021, mens
ændringerne i cfc-afgiftsloven træder i kraft den 1.
juli 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.