Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 16. december 2020
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil ved 2.
behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
11, stk. 16, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt.,
ændres to steder »stk. 17« til: »stk.
7«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 10 og 13]
2)
Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
11 f, stk. 3, ændres »stk. 18 og 19« til:
»stk. 8 og 9«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 10 og 13]
Til § 2
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
8, stk. 13, 3. pkt., og § 8 a,
stk. 4, 3. pkt., ændres »stk. 16 og 17«
til: »stk. 6 og 7«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 10 og 13]
Til § 3
4)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b, stk.
4, 3. pkt., ændres »stk. 16 og 17« til:
»stk. 6 og 7«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 10 og 13]
Til § 4
5)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9, stk. 16, 3. pkt., og § 9 a,
stk. 4, 3. pkt., ændres »stk. 16 og 17«
til: »stk. 6 og 7«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 10 og 13]
Til § 5
6) I
den under nr. 36 foreslåede
affattelse af § 3 b, stk. 1,
affattes nr. 31 og 32 således:
»31)
HFO-1234ze (1,3,3,3 - tetrafluorpropen) 1,4 kr. pr. kg
32) HFO-1234yf
(2,3,3,3 - tetrafluorpropen) 1,4 kr. pr. kg.«
[Sproglig korrektion af
cfc-afgiftslovens § 3 b, stk. 1, nr. 31 og 32]
Ny paragraf
7)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1353 af 2.
september 2020, foretages følgende ændring:
1. I
§ 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b, stk. 4, 3. pkt., ændres
»stk. 16 og 17« til: »stk. 6 og
7«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 10 og 13]
Bemærkninger
Til nr. 1
I § 11, stk. 16, 1. pkt., i lov om
afgift af elektricitet henvises til stk. 17.
Som en del af »Klimaaftale for energi
og industri mv. 2020« er det aftalt at nedsætte
momsregistrerede virksomheders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8
øre pr. kWh til 0,4 øre pr. kWh svarende til EU's
minimumssatser i energibeskatningsdirektivet.
I lovforslagets § 1, nr. 13,
foreslås det derfor, at § 11, stk. 6-14, i lov om afgift
af elektricitet ophæves, så momsregistrerede
virksomheder vil skulle betale det samme i rumvarmeafgift og i
procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug af elektricitet.
Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11, stk.
4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
På baggrund heraf foreslås det
at konsekvensændre § 11, stk. 16, 1. pkt., i lov om
afgift af elektricitet, så der ikke henvises til stk. 17, men
til stk. 7.
Til nr. 2
I § 11 f, stk. 3, i lov om afgift af
elektricitet henvises til § 11, stk. 18 og 19.
Som en del af »Klimaaftale for energi
og industri mv. 2020« er det aftalt at nedsætte
momsregistrerede virksomheders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8
øre pr. kWh til 0,4 øre pr. kWh svarende til EU's
minimumssatser i energibeskatningsdirektivet.
I lovforslagets § 1, nr. 13,
foreslås det derfor, at § 11, stk. 6-14, i lov om afgift
af elektricitet ophæves, så momsregistrerede
virksomheder vil skulle betale det samme i rumvarmeafgift og i
procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug af elektricitet.
Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11, stk.
4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
På baggrund heraf foreslås det
at konsekvensændre § 11 f, stk. 3, i lov om afgift af
elektricitet, så der ikke henvises til § 11, stk. 18 og
19, men til § 11, stk. 8 og 9.
Til nr. 3
I § 8, stk. 13, 3. pkt., og § 8
a, stk. 4, 3. pkt., i lov om afgift af naturgas og bygas m.v.
henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om afgift af
elektricitet.
Som en del af »Klimaaftale for energi
og industri mv. 2020« er det aftalt at nedsætte
momsregistrerede virksomheders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8
øre pr. kWh til 0,4 øre pr. kWh svarende til EU's
minimumssatser i energibeskatningsdirektivet.
I lovforslagets § 1, nr. 13,
foreslås det derfor, at § 11, stk. 6-14, i lov om afgift
af elektricitet ophæves, så momsregistrerede
virksomheder vil skulle betale det samme i rumvarmeafgift og i
procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug af elektricitet.
Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11, stk.
4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
På baggrund heraf foreslås det
at konsekvensændre § 8, stk. 13, 3. pkt., og § 8 a,
stk. 4, 3. pkt., i lov om afgift af naturgas og bygas m.v.,
så der ikke henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om
afgift af elektricitet, men til § 11, stk. 6 og 7.
Til nr. 4
I § 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b,
stk. 4, 3. pkt., i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.
henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om afgift af
elektricitet.
Som en del af »Klimaaftale for energi
og industri mv. 2020« er det aftalt at nedsætte
momsregistrerede virksomheders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8
øre pr. kWh til 0,4 øre pr. kWh svarende til EU's
minimumssatser i energibeskatningsdirektivet.
I lovforslagets § 1, nr. 13,
foreslås det derfor, at § 11, stk. 6-14, i lov om afgift
af elektricitet ophæves, så momsregistrerede
virksomheder vil skulle betale det samme i rumvarmeafgift og i
procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug af elektricitet.
Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11, stk.
4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
På baggrund heraf foreslås det
at konsekvensændre § 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b,
stk. 4, 3. pkt., i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.,
så der ikke henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om
afgift af elektricitet, men til § 11, stk. 6 og 7.
Til nr. 5
I § 9, stk. 16, 3. pkt., og § 9
a, stk. 4, 3. pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v. henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om afgift af
elektricitet.
Som en del af »Klimaaftale for energi
og industri mv. 2020« er det aftalt at nedsætte
momsregistrerede virksomheders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8
øre pr. kWh til 0,4 øre pr. kWh svarende til EU's
minimumssatser i energibeskatningsdirektivet.
I lovforslagets § 1, nr. 13,
foreslås det derfor, at § 11, stk. 6-14, i lov om afgift
af elektricitet ophæves, så momsregistrerede
virksomheder vil skulle betale det samme i rumvarmeafgift og i
procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug af elektricitet.
Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11, stk.
4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
På baggrund heraf foreslås det
at konsekvensændre § 9, stk. 16, 3. pkt., og § 9 a,
stk. 4, 3. pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v., så der ikke henvises til § 11, stk. 16 og 17, i
lov om afgift af elektricitet, men til § 11, stk. 6 og 7.
Til nr. 6
§ 3 b, stk. 1, i lov om afgift af cfc
og visse industrielle gasser oplister afgiftssatsen for en
række afgiftspligtige stoffer.
Ved lovforslagets § 5, nr. 36,
foreslås § 3 b, stk. 1, i lov om afgift af cfc og visse
industrielle gasser nyaffattet.
Det foreslås at ændre
lovforslagets § 5, nr. 36, for så vidt angår
§ 3 b, stk. 1, nr. 31 og 32, i lov om afgift af cfc og visse
industrielle drivhusgasser. Det skyldes, at der i lovforslaget i
nr. 31 er skrevet teraflourpropene, som korrekt skal angives
tetrafluorpropen, og at der i nr. 32 er skrevet tetraflourpropene,
som korrekt skal angives tetrafluorpropen.
Der er tale om en sproglig korrektion.
Til nr. 7
I § 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b,
stk. 4, 3. pkt., i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om afgift af
elektricitet.
Som en del af »Klimaaftale for energi
og industri mv. 2020« er det aftalt at nedsætte
momsregistrerede virksomheders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8
øre pr. kWh til 0,4 øre pr. kWh svarende til EU's
minimumssatser i energibeskatningsdirektivet.
I lovforslagets § 1, nr. 13,
foreslås det derfor, at § 11, stk. 6-14, i lov om afgift
af elektricitet ophæves, så momsregistrerede
virksomheder vil skulle betale det samme i rumvarmeafgift og i
procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug af elektricitet.
Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11, stk.
4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
På baggrund heraf foreslås det
at konsekvensændre § 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b,
stk. 4, 3. pkt., i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter,
så der ikke henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om
afgift af elektricitet, men til § 11, stk. 6 og 7.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november
2020 og var til 1. behandling den 24. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skattteministeren sendte den 25. september 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 445 (folketingsåret
2019-20). Den 12. november 2020 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
19 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |