L 90 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love.

(Udmøntning af dele af »Klimaaftale for energi og industri mv. 2020« m.v.).

Af: Skatteminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2020-21
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 16-12-2020

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2020

20201_l90_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2020

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.

Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):

1) Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 11, stk. 16, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres to steder »stk. 17« til: »stk. 7«.«

[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 og 13]

2) Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 11 f, stk. 3, ændres »stk. 18 og 19« til: »stk. 8 og 9«.«

[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 og 13]

Til § 2

3) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 8, stk. 13, 3. pkt., og § 8 a, stk. 4, 3. pkt., ændres »stk. 16 og 17« til: »stk. 6 og 7«.«

[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 og 13]

Til § 3

4) Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b, stk. 4, 3. pkt., ændres »stk. 16 og 17« til: »stk. 6 og 7«.«

[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 og 13]

Til § 4

5) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 9, stk. 16, 3. pkt., og § 9 a, stk. 4, 3. pkt., ændres »stk. 16 og 17« til: »stk. 6 og 7«.«

[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 og 13]

Til § 5

6) I den under nr. 36 foreslåede affattelse af § 3 b, stk. 1, affattes nr. 31 og 32 således:

»31) HFO-1234ze (1,3,3,3 - tetrafluorpropen) 1,4 kr. pr. kg

32) HFO-1234yf (2,3,3,3 - tetrafluorpropen) 1,4 kr. pr. kg.«

[Sproglig korrektion af cfc-afgiftslovens § 3 b, stk. 1, nr. 31 og 32]

Ny paragraf

7) Efter § 6 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01

I lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1353 af 2. september 2020, foretages følgende ændring:

1. I § 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b, stk. 4, 3. pkt., ændres »stk. 16 og 17« til: »stk. 6 og 7«.«

[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 og 13]

Bemærkninger

Til nr. 1

I § 11, stk. 16, 1. pkt., i lov om afgift af elektricitet henvises til stk. 17.

Som en del af »Klimaaftale for energi og industri mv. 2020« er det aftalt at nedsætte momsregistrerede virksomheders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8 øre pr. kWh til 0,4 øre pr. kWh svarende til EU's minimumssatser i energibeskatningsdirektivet.

I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det derfor, at § 11, stk. 6-14, i lov om afgift af elektricitet ophæves, så momsregistrerede virksomheder vil skulle betale det samme i rumvarmeafgift og i procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug af elektricitet. Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.

På baggrund heraf foreslås det at konsekvensændre § 11, stk. 16, 1. pkt., i lov om afgift af elektricitet, så der ikke henvises til stk. 17, men til stk. 7.

Til nr. 2

I § 11 f, stk. 3, i lov om afgift af elektricitet henvises til § 11, stk. 18 og 19.

Som en del af »Klimaaftale for energi og industri mv. 2020« er det aftalt at nedsætte momsregistrerede virksomheders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8 øre pr. kWh til 0,4 øre pr. kWh svarende til EU's minimumssatser i energibeskatningsdirektivet.

I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det derfor, at § 11, stk. 6-14, i lov om afgift af elektricitet ophæves, så momsregistrerede virksomheder vil skulle betale det samme i rumvarmeafgift og i procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug af elektricitet. Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.

På baggrund heraf foreslås det at konsekvensændre § 11 f, stk. 3, i lov om afgift af elektricitet, så der ikke henvises til § 11, stk. 18 og 19, men til § 11, stk. 8 og 9.

Til nr. 3

I § 8, stk. 13, 3. pkt., og § 8 a, stk. 4, 3. pkt., i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet.

Som en del af »Klimaaftale for energi og industri mv. 2020« er det aftalt at nedsætte momsregistrerede virksomheders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8 øre pr. kWh til 0,4 øre pr. kWh svarende til EU's minimumssatser i energibeskatningsdirektivet.

I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det derfor, at § 11, stk. 6-14, i lov om afgift af elektricitet ophæves, så momsregistrerede virksomheder vil skulle betale det samme i rumvarmeafgift og i procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug af elektricitet. Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.

På baggrund heraf foreslås det at konsekvensændre § 8, stk. 13, 3. pkt., og § 8 a, stk. 4, 3. pkt., i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., så der ikke henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet, men til § 11, stk. 6 og 7.

Til nr. 4

I § 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b, stk. 4, 3. pkt., i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet.

Som en del af »Klimaaftale for energi og industri mv. 2020« er det aftalt at nedsætte momsregistrerede virksomheders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8 øre pr. kWh til 0,4 øre pr. kWh svarende til EU's minimumssatser i energibeskatningsdirektivet.

I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det derfor, at § 11, stk. 6-14, i lov om afgift af elektricitet ophæves, så momsregistrerede virksomheder vil skulle betale det samme i rumvarmeafgift og i procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug af elektricitet. Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.

På baggrund heraf foreslås det at konsekvensændre § 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b, stk. 4, 3. pkt., i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., så der ikke henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet, men til § 11, stk. 6 og 7.

Til nr. 5

I § 9, stk. 16, 3. pkt., og § 9 a, stk. 4, 3. pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet.

Som en del af »Klimaaftale for energi og industri mv. 2020« er det aftalt at nedsætte momsregistrerede virksomheders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8 øre pr. kWh til 0,4 øre pr. kWh svarende til EU's minimumssatser i energibeskatningsdirektivet.

I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det derfor, at § 11, stk. 6-14, i lov om afgift af elektricitet ophæves, så momsregistrerede virksomheder vil skulle betale det samme i rumvarmeafgift og i procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug af elektricitet. Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.

På baggrund heraf foreslås det at konsekvensændre § 9, stk. 16, 3. pkt., og § 9 a, stk. 4, 3. pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., så der ikke henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet, men til § 11, stk. 6 og 7.

Til nr. 6

§ 3 b, stk. 1, i lov om afgift af cfc og visse industrielle gasser oplister afgiftssatsen for en række afgiftspligtige stoffer.

Ved lovforslagets § 5, nr. 36, foreslås § 3 b, stk. 1, i lov om afgift af cfc og visse industrielle gasser nyaffattet.

Det foreslås at ændre lovforslagets § 5, nr. 36, for så vidt angår § 3 b, stk. 1, nr. 31 og 32, i lov om afgift af cfc og visse industrielle drivhusgasser. Det skyldes, at der i lovforslaget i nr. 31 er skrevet teraflourpropene, som korrekt skal angives tetrafluorpropen, og at der i nr. 32 er skrevet tetraflourpropene, som korrekt skal angives tetrafluorpropen.

Der er tale om en sproglig korrektion.

Til nr. 7

I § 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b, stk. 4, 3. pkt., i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet.

Som en del af »Klimaaftale for energi og industri mv. 2020« er det aftalt at nedsætte momsregistrerede virksomheders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8 øre pr. kWh til 0,4 øre pr. kWh svarende til EU's minimumssatser i energibeskatningsdirektivet.

I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det derfor, at § 11, stk. 6-14, i lov om afgift af elektricitet ophæves, så momsregistrerede virksomheder vil skulle betale det samme i rumvarmeafgift og i procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug af elektricitet. Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.

På baggrund heraf foreslås det at konsekvensændre § 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b, stk. 4, 3. pkt., i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, så der ikke henvises til § 11, stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet, men til § 11, stk. 6 og 7.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 12. november 2020 og var til 1. behandling den 24. november 2020. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skattteministeren sendte den 25. september 2020 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 445 (folketingsåret 2019-20). Den 12. november 2020 sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 19 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) fmd. Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)

Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)48
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)42
Dansk Folkeparti (DF)16
Radikale Venstre (RV)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Enhedslisten (EL)13
Det Konservative Folkeparti (KF)12
Nye Borgerlige (NB)4
Liberal Alliance (LA)3
Alternativet (ALT)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5