Fremsat den 7. oktober 2020 af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig
regulering af boligforholdene
(Bopælspligt i nyetablerede boliger,
der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
§ 1
I lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 4.
september 2019, som ændret ved § 2 i lov nr. 134 af 25.
februar 2020, § 2 i lov nr. 817 af 9. juni 2020, § 1 i
lov nr. 818 af 9. juni 2020 og § 1 i lov nr. 819 af 9. juni
2020, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 45, stk. 1, indsættes
efter »der«: »i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger eller«.
2. I
§ 46, stk. 1, 3. pkt., indsættes efter »tilsvarende
for«: »enkeltværelser i boliger, der i en
lokalplan er fastlagt til helårsboliger, og«.
3. I
§ 47, stk. 2, indsættes
efter »En bolig, der«: »i en lokalplan er
fastlagt til helårsbolig eller«.
4. I
§ 48, stk.1, indsættes
før 1. pkt. som nyt punktum:
»Ejeren af
en bolig, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig,
skal sørge for, at boligen tages i brug til
helårsbeboelse.«
5. § 48,
stk.1, 3. pkt., der bliver 4. pkt., affattes
således:
»Hvad der
er fastsat i 1.-3. pkt., gælder tilsvarende
enkeltværelser i boliger, der i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger, og enkeltværelser, der hidtil har
været benyttet til beboelse, når værelserne ikke
er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en-
eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.«
6. I
§ 48, stk. 6, indsættes
efter »den«: », samt for ejere og andelshavere,
som har sat deres bolig, der i en lokalplan er fastlagt til
helårsbolig, til salg«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på boliger, der er fastlagt til
helårsboliger i en lokalplan, som er endeligt vedtaget og
offentligt bekendtgjort før den 1. januar 2021. For disse
boliger finder de hidtidige regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Efterspørgsel efter boliger i byen er stadigvæk
stigende. Det er kun et øget udbud og bedre udnyttelse af de
eksisterende boliger, som kan sikre, at de mange mennesker, der
ønsker at bo i byerne, kan få mulighed for det.
Stigende priser
og en historisk lav rente har betydet, at flere og flere investorer
har rettet fokus mod boliger som investeringsobjekter. Nogle af
disse erhverver boliger - som kommunalbestyrelsen i en lokalplan
har fastlagt til helårsboliger - uden hensigt om
omgående at tage dem i brug til helårsbeboelse. Hermed
opstår der en situation, hvor der findes ubeboede,
nyetablerede boliger samtidig med, at der er boligsøgende,
der ikke kan tilfredsstille deres aktuelle behov for en bolig.
Regeringen har
sat som et af sine mål, at der kommer 110.000 nye boliger i
de 4 største byer inden 2031. Formålet er at
imødekomme de mange boligsøgendes behov for en bolig.
Derfor er det vigtigt, at nye boliger ikke kun bliver
opført, men også bliver taget i brug.
Gældende
regler kan ikke i tilstrækkeligt omfang sikre, at nye
boliger, som i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger,
bliver taget i brug som helårsboliger umiddelbart efter
etableringen. Hverken lov om planlægning (herefter
benævnt planloven), byggeloven eller lov om midlertidig
regulering af boligforholdene (herefter benævnt
boligreguleringsloven) indeholder regler, som forpligter ejere af
nye boliger, som i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger, at optage helårsbeboelse. Reglerne kan
således i dag ikke forhindre, at nyetablerede boliger, som i
en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, står
ubeboede, hvis ejerne ikke har behov for at benytte boligerne til
helårsbeboelse.
Grundejere
opfører boliger med henblik på at benytte dem selv,
sælge eller udleje. Hvis en køber erhverver en
lejlighed uden at tage den i brug til helårsbeboelse eller
leje den ud, fjernes der boliger fra et presset boligmarked, hvor
boligsøgende kan have vanskeligt ved at finde boliger.
Omfanget af
såkaldte tomme boliger i bl.a. Københavns Kommune blev
undersøgt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i 2017, jf.
Notat af 13. juni 2017 om boliger uden bopælspligt i
København, Odense og Aarhus. Analysen viste, at der i januar
2017 var knap 2.600 tomme boliger i København. Som
anført i analysen er ca. 55 pct. af boligerne omfattet af
lokalplaner, hvor boligerne ikke er defineret som
helårsboliger. Der var herefter ca. 45 pct. nyopførte
boliger af de ca. 2.600 boliger svarende til 1.189 boliger, som
stod tomme i januar 2017, selv om de i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger. En del af disse boliger forventedes
ifølge analysen at blive ibrugtaget inden for få
år og dermed blive omfattet af bopælspligt.
Det har ikke
været hensigten, at byggeloven eller planloven skal sikre, at
boliger bliver taget i brug umiddelbart efter etableringen.
Byggeloven skal sikre, at bygninger opføres, indrettes og
anvendes, så de er sunde og sikre at opholde sig i.
Planlægning efter planloven er i udgangspunktet en
erstatningsfri regulering, der ikke pålægger en
handlepligt. Regulering af boligforholdene, som bl.a. skal sikre en
effektiv udnyttelse af den eksisterende boligmasse, sker i
boligreguleringsloven, som finder anvendelse i de kommuner, som
selv har truffet beslutning herom.
Med
nærværende lovforslag ønsker regeringen at give
de kommuner, som har besluttet at anvende boligreguleringsloven,
mulighed for at sikre, at boliger, som efter kommunalbestyrelsens
egen beslutning i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger,
bliver taget i brug til helårsbeboelse fra det tidspunkt,
hvor der er givet tilladelse til ibrugtagning.
Forslaget skal
sikre, at nyetablerede boliger, som i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger, allerede fra det tidspunkt, hvor der
foreligger kommunalbestyrelsens tilladelse til at tage den
pågældende bolig i brug, bliver omfattet af reglerne om
bopælspligt i boligreguleringslovens kapitel VII, som bl.a.
indebærer, at ejeren skal sørge for, at boligen ikke
står ledig, og at kommunalbestyrelsen - hvis ejeren ikke
opfylder sin pligt - kan anvise boligsøgende til den
ubeboede bolig. Hermed vil man styrke en effektiv udnyttelse af
boligmassen.
Forslagets effekt
skal ses i forhold til de planlagte byggeaktiviteter i de kommende
år. Forslaget vil sikre, at de nyetablerede boliger, som i en
lokalplan bliver fastlagt til helårsboliger, anvendes til
helårsbeboelse umiddelbart efter, at boligerne er klar til at
blive taget i brug.
2. Bopælspligt i helårsboliger
2.1. Gældende
ret
Boligreguleringslovens kapitel VII indeholder regler, som
indebærer, at ejeren har pligt til at sørge for, at
helårsboliger fortsat er i benyttelse til
helårsbeboelse.
Bliver en bolig,
der hidtil har været benyttet helt eller delvis til
helårsbeboelse, ledig, skal ejeren sørge for, at den
fortsat benyttes til beboelse, jf. boligreguleringslovens §
48.
Ejeren har seks
uger til at opfylde sin pligt. Hvis ejeren ikke er i stand til at
sikre den fortsatte benyttelse af lejligheden inden for fristen,
skal ejeren foretage anmeldelse af den ledige lejlighed til
kommunalbestyrelsen. Manglende eller forsinket anmeldelse straffes
med bøde, jf. boligreguleringslovens § 53, stk. 1.
Hvis ejeren eller
en lejer i strid med reglerne har taget boligen i brug til
sommerbeboelse eller anden form for midlertidig benyttelse,
betragtes boligen som ledig, og ejeren har pligt til at
sørge for, at den fortsat benyttes til helårsbeboelse,
jf. boligreguleringslovens § 48, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen kan pålægge ejeren at benytte
boligen til helårsbeboelse, og efter en periode på 6
uger anvise en lejer, som ejeren har pligt til at udleje boligen
til, jf. boligreguleringslovens § 48, stk. 3.
Kommunalbestyrelsen har endvidere i henhold til
boligreguleringslovens § 49, stk. 1, mulighed for at
ophæve en lejeaftale, hvis boligen af lejeren benyttes til
sommerbeboelse eller anden form for midlertidig benyttelse i strid
med reglerne.
Anvisning af
boliger er ikke nærmere reguleret i
boligreguleringsloven.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte egne retningslinjer
gældende for anvisning af boliger til en borger med et akut
boligsocialt behov. Kommunen afgør dermed ud fra en
individuel og konkret vurdering, hvem der opfylder de boligsociale
kriterier. Leje og øvrige vilkår fastsættes af
udlejeren inden for rammerne af lejelovgivningens regler.
Kommunalbestyrelsen kan ved fogedens bistand indsætte en
boligsøgende i lejligheden, jf. boligreguleringslovens
§ 48, stk. 4. Eventuelle tvister vedrørende
lejestørrelse m.v. kan indbringes for
huslejenævnet.
Ejeren af en
helårsbolig kan desuden anmode om kommunalbestyrelsens
samtykke til, at en helårsbolig tages i brug til
sommerbeboelse eller lignende midlertidig benyttelse. Efter
boligreguleringslovens § 50, stk. 1, 1. pkt., må en
bolig, der inden for de sidste 5 år har været benyttet
til helårsbeboelse, ikke uden kommunalbestyrelsens samtykke
tages i brug til sommerbeboelse eller lignende midlertidig
benyttelse, der er til hinder for, at boligen fortsat kan benyttes
til helårsbeboelse. Det følger af reglerne, at
samtykke alene kan afslås under henvisning til, at boligens
fortsatte anvendelse til helårsbeboelse er nødvendig
af hensyn til boligsøgende i kommunen, jf.
boligreguleringslovens § 51, stk. 2.
Meddeles afslag
på samtykke, skal ejeren sørge for den fortsatte
benyttelse af boligen inden for 6 uger eller foretage en anmeldelse
og anmode kommunalbestyrelsen om inden for 6 uger at anvise en
lejlighedssøgende, jf. ovenfor. Hvis lejligheden ikke
anvises inden for 6 uger, anses samtykke for meddelt.
Grundlæggende for reglerne er således, at
helårsboliger i boligreguleringslovens forstand er boliger,
der er eller har været benyttet til helårsbeboelse. Det
vil sige, at boligen efter opførelsen har været beboet
som helårsbeboelse.
Bopælspligten indebærer, at boligen skal benyttes til
helårsbeboelse enten af ejeren selv eller af andre, f.eks.
ved udlejning. Bopælspligten indtræder i det
øjeblik, boligen tages i brug til helårsbeboelse. Der
er således efter de gældende regler ikke
bopælspligt for nyetableret boligbyggeri.
Bestemmelserne
gælder for alle typer helårsboliger - ejer-, andels- og
lejeboliger, som er beliggende i de pt. 79 kommuner, som har
besluttet, at boligreguleringsloven i sin helhed eller alene
boligreguleringslovens kapitel 7 skal finde anvendelse.
Det overordnede
formål med bestemmelserne er at give kommunalbestyrelsen
mulighed for at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af
boligmassen.
De
boligreguleringsmæssige hensyn, som ligger til grund for
reglerne, handler om at give kommunerne mulighed for at sikre, at
den eksisterende boligmasse ikke formindskes, og at den samtidig
udnyttes på en effektiv måde. Desuden modvirkes
fritidsboliger i områder, der er udlagt til beboelse, ligesom
både spekulation i boliger uden bopælspligt - og heraf
følgende boligmangel - samt ikke godkendt
erhvervsudøvelse undgås.
Det
bemærkes, at ovennævnte regler i kapitel VII
gælder tilsvarende for enkeltværelser, der hidtil har
været benyttet til beboelse, når værelserne ikke
er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en-
eller tofamilieshus, som udlejeren bebor, jf.
boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 3. pkt., § 48, stk.
1, 3. pkt., § 50, stk. 1, 2. pkt. og § 52 a, stk. 1, 3.
pkt.
Kommunerne
fastlægger i kommuneplanen retningslinjerne for
arealanvendelsen samt den overordnede fysiske udvikling af byerne
og for det åbne land.
Efter planlovens
§ 11 a skal kommuneplanen indeholde retningslinjer, herunder
for beliggenheden af områder til forskellige by- og
boligformål, detailhandelsstruktur, beliggenhed af
virksomheder og erhverv, naturbeskyttelsesinteresser m.v. Efter
planlovens § 11 b skal kommuneplanen fastsætte rammer
for indholdet af lokalplanlægningen for enkelte af kommunens
arealer, bl.a. med hensyn til fordeling af bebyggelse efter art og
anvendelsesformål, områder for blandede byfunktioner og
bebyggelsesforhold.
Lokalplanen
regulerer den præcise og konkrete anvendelse af mindre
områder og er den eneste plantype, som er direkte bindende
for grundejerne. Lokalplanen kan ikke gå ud over de rammer,
der er fastlagt i kommuneplanen. Hvis et område i
kommuneplanen er udlagt til erhverv, kræver det en
ændring af kommuneplanen, før der kan vedtages en
lokalplan, der udlægger området til boliger.
Kommunalbestyrelsen har efter planloven ret til at udarbejde og
ændre kommune- og lokalplaner, når den skønner
et behov herfor, f.eks. hvis kommunalbestyrelsen ønsker at
byudvikle et konkret areal.
På den
anden side har kommunalbestyrelsen også i visse
tilfælde pligt til at udarbejde en lokalplan, f.eks.
før større bygge- og anlægsarbejder kan
gennemføres.
Som oftest er
større nybyggeri reguleret gennem en lokalplan. I mange
nyere vedtagne lokalplaner er boligerne fastlagt til
helårsboliger. Der er således hjemmel til i lokalplaner
at fastlægge boliger som helårsboliger, hvis det er
planmæssigt begrundet.
Bestemmelsen i en
lokalplan om, at boliger er fastlagt til helårsboliger, er
ikke det samme som bopælspligt i boligreguleringslovens
forstand. Da lokalplanen ikke kan gennemtvinge handlepligt,
indebærer et krav om helårsbeboelse, at boligen ikke
kan bruges til andet formål, f.eks. til erhverv eller
feriebolig. Der kan ikke med hjemmel i en lokalplan stilles krav
om, at en bolig, der er fastlagt som helårsbolig, anvendes
til helårsbeboelse. Kommunen kan således ikke gribe
ind, hvis boligen står tom, men alene hvis den anvendes til
et andet formål end helårsbeboelse.
Planloven
indeholder regler om planlægning for et områdes
anvendelse, herunder helårsbeboelse. Formålet med
lokalplaner er i modsætning til boligreguleringslovens regler
om bopælspligt at give kommunerne mulighed for at
fastsætte bestemmelser for den fremtidige anvendelse i
bestemte områder, herunder bestemme i hvilket omfang
boligerne i området skal anvendes til
helårsbeboelse.
Planlovens §
15, stk. 2, nr. 2 og 8, giver hjemmel til at fastlægge den
fremtidige anvendelse af et område eller af den enkelte
bygning i den detaljeringsgrad, der i den konkrete situation kan
begrundes planlægningsmæssigt og i øvrigt under
overholdelse af almindelige krav om proportionalitet m.v.
Planlovgivningen
giver således mulighed for i en lokalplan at optage
bestemmelser om, at boliger i det pågældende
område skal anvendes til helårsbeboelse og dermed ikke
lovligt kan anvendes til ferieboligformål.
Håndhævelse af en lokalplans krav om
helårsbeboelse kan kun ske ved pålæg om at
ophøre med den ulovlige benyttelse. Der kan således
ikke gives pålæg om at iværksætte den
lovlige benyttelse, f.eks. at tage en bolig i brug.
I den forbindelse
skal det bemærkes, at en anvendelse af en bolig, som i en
lokalplan er fastlagt til helårsbolig, som feriebolig vil
være i strid med lokalplanens bestemmelser om en anvendelse
som helårsbolig. Der kan som udgangspunkt kun dispenseres
tidsbegrænset fra en lokalplans anvendelsesbestemmelser, idet
de betragtes som en del af principperne i planen.
Det
bemærkes endvidere, at egentlige fleksbolig-tilladelser
(tidligere boligreguleringslovens § 50, stk. 2, nu planlovens
§ 41 a) som udgangspunkt ikke kan gives til boliger, der i en
lokalplan er fastlagt til en anvendelse som helårsbolig.
En lokalplan kan
ikke regulere allerede etablerede, lovlige forhold. Boliger, der
allerede er etableret, kan således fortsat anvendes som
hidtil, uanset en ny eller ændret lokalplanlægning.
Et byggeri eller
en (ændret) anvendelse af en ejendom, der etableres, efter at
lokalplanens retsvirkninger er indtrådt, skal være i
overensstemmelse med planen, medmindre der gives dispensation efter
§ 19.
En hidtidig ret
til at udnytte en ejendom på en måde, som er i strid
med lokalplanen, bortfalder, når retten ikke har været
udnyttet i tre på hinanden følgende år. Det
følger af planlovens § 56, stk. 4.
Efter lov om det
centrale personregister skal en borger tilmelde sig den adresse,
hvor denne har sit faste ophold, folkeregisteradressen. Derfor er
der ikke pligt til at tilmelde sig adressen på boligen, hvis
borgeren har et fast opholdssted et andet sted. Det er
således benyttelsen af boligen og ikke et
spørgsmål om, at man har erhvervet boligen, der er
afgørende. Der kan ikke med hjemmel i en lokalplan stilles
krav om folkeregistertilmelding.
2.2. Transport- og
Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Når
kommunerne udlægger nye områder til helårsboliger
eller giver mulighed for fortætning af de eksisterende
områder eller omdannelse af erhverv til helårsboliger,
er det vigtigt, at de nyetablerede helårsboliger også
bliver anvendt til helårsbeboelse, så snart de er
etableret. Enhver spekulativ adfærd, som indebærer, at
helårsboligerne står ubeboede i en situation, hvor
boligefterspørgslen overstiger udbuddet, skal derfor
forhindres.
Kommunalbestyrelsen har mulighed for at regulere boligforholdene i
kommunen gennem boligreguleringsloven. Kommunalbestyrelsen har dog
ikke mulighed for at sikre, at boliger, som i en lokalplan er
fastlagt til helårsboliger, også bliver taget i brug
som helårsboliger, da reglerne om bopælspligt
først finder anvendelse, efter at boligejeren har taget
boligen i brug som helårsbolig for første gang.
Hvis der i en
lokalplan er fastsat, at boliger er fastlagt til en anvendelse som
helårsbeboelse, kan kommunalbestyrelsen modsætte sig,
at boligerne anvendes til feriebolig. Kommunalbestyrelsen kan dog
ikke efter planloven tvinge ejeren til at flytte ind i boligen
eller leje den ud til en boligsøgende til
helårsbeboelse.
Når
kommunalbestyrelsen i en lokalplan fastlægger boliger til
helårsboliger, må det opfattes som kommunalbestyrelsens
ønske om dels at få etableret flere
helårsboliger i kommunen, dels at sikre anvendelsen af de ny
boliger til helårsbeboelse. Lokalplanbestemmelsen
pålægger ikke nogen handlepligt, men fastsætter,
at boligen ikke kan anvendes på anden måde.
I dag findes der
i forhold til reglerne om bopælspligt en forskel mellem
boligejere, som straks tager deres boliger i brug til
helårsbeboelse, og boligejere, som ikke straks tager deres
nye boliger i brug, idet førstnævnte er omfattet af
boligreguleringslovens regler om bopælspligt, mens
sidstnævnte gruppe ikke er omfattet af reglerne. Forskellen
begrundes med, at førstnævnte boliger ikke er en del
af den eksisterende boligmasse.
Transport- og
Boligministeriet finder ikke, at der er særlig grund til at
skelne mellem de to grupper af boligejere. Når en bygning er
færdiggjort, og ibrugtagningstilladelsen foreligger, må
alle boliger i bygningen anses for at være en del af den
eksisterende boligmasse uanset, om der er sket første
indflytning. Efter byggeloven er der krav om, at en bygning skal
have en ibrugtagningstilladelse, før bygningen må
tages i brug. Ibrugtagningstilladelse meddeles af
kommunalbestyrelsen efter, at denne har gennemgået
dokumentationen for de tekniske forhold for byggeriet og
konstateret, at der foreligger fyldestgørende
dokumentation.
Det
foreslås derfor at ændre reglerne om benyttelse af
boliger i boligreguleringslovens kapitel VII med henblik på
at udvide reglernes anvendelsesområde. I stedet for
tidspunktet for den første ibrugtagning af en bolig til
helårsbeboelse (første indflytning) foreslås
reglens anvendelse udvidet til det tidspunkt, hvor
kommunalbestyrelsens tilladelse til, at en bolig, som i en
lokalplan er fastlagt til helårsbolig, kan tages i brug,
foreligger. Selv en midlertidig ibrugtagningstilladelse vil
indebære, at den pågældende bolig bliver omfattet
af reglerne om bopælspligt. Forslaget vil også omfatte
boliger opført i henhold til en lokalplan, som omfatter
eksisterende bygninger, og hvor opførelsen af boligen sker
som led i en ændring af bygningens hidtidige lovlige
anvendelse.
Ejeren vil hermed
blive frataget muligheden for at spekulere i, hvornår den
faktiske benyttelse af boligen skal påbegyndes.
Ejeren vil have
seks uger til at flytte ind i boligen eller leje den ud, hvilket
svarer til de gældende regler om bopælspligt. Efter
fristens udløb vil ejeren have pligt til at anmelde den
ledige bolig til kommunen. Kommunens reaktionsmulighed vil herefter
svare til det, der i dag gælder for boliger omfattet af
bopælspligten.
Det forhold, at
nyetablerede helårsboliger vil omfattes af
boligreguleringslovens regler om bopælspligt, vil ikke
betyde, at boligerne opført med henblik på salg skal
tvangssælges. Reglerne om bopælspligt gælder i
dag ikke for ejere og andelshavere, som er fraflyttet deres
boliger, og som uanset forsøg derpå ikke har kunnet
afhænde den. Det foreslås derfor at indsætte en
bestemmelse i boligreguleringsloven om, at de foreslåede
regler om bopælspligt i nyetablerede helårsboliger ikke
skal gælde for boliger, som er sat til salg.
For så vidt
angår nyetablerede lejeboliger, vil kommunen - hvis ejeren
ikke har sørget for, at boligen udlejes - have mulighed for
at anvise en lejer, hvilket også må anses for at
være i ejerens interesse.
Ligesom i dag vil
kommunen kunne ophæve pro forma lejeaftaler, dvs.
lejeaftaler, hvor lejeren ikke benytter boliger til
helårsbeboelse.
Forslaget vil
gælde for nyetablerede helårsboliger i de kommuner, som
er omfattet af boligreguleringsloven.
Forslaget vil
gælde for nye lokalplaner, som bliver vedtaget og offentligt
bekendtgjort, efter loven er trådt i kraft. Med de
foreslåede regler vil både investorerne og
købere efter offentliggørelsen af forslag til en
lokalplan ikke kunne have forventning om, at boligerne kan
stå tomme.
Det
bemærkes i den forbindelse, at en lokalplan kun regulerer
fremtidige dispositioner. Lovlig eksisterende bebyggelse eller
lovlig anvendelse, som er etableret før
offentliggørelsen af lokalplanforslaget, og som ikke er i
overensstemmelse med denne, kan fortsættes som hidtil. Hvis
det f.eks. bestemmes i en lokalplan, at et område
udlægges til parcelhusbebyggelse, så forpligtes
grundejerne i området til kun at opføre parcelhuse,
hvis og når de overhovedet ønsker at opføre ny
bebyggelse. Kommunalbestyrelsen kan ikke - alene med henvisning til
lokalplanen - give ejerne påbud om at opføre
parcelhuse. Skulle der på tidspunktet for planens
tilvejebringelse findes f.eks. en etageboligbebyggelse i
området, kan denne bebyggelse fortsat bestå. Ejerskifte
medfører heller ikke pligt til at ændre de
eksisterende forhold.
Et byggeri eller
en (ændret) anvendelse af en ejendom, der etableres, efter at
lokalplanens retsvirkninger er indtrådt, skal være i
overensstemmelse med planen, medmindre der gives dispensation efter
planlovens § 19.
Nyetablerede
boliger i nærværende lovforslags forstand vil
både omfatte boliger etableret i nyopført bebyggelse
og boliger etableret ved ændret anvendelse af eksisterende
bebyggelse.
Hvis en bolig,
der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig, bliver
anvendt som feriebolig, vil det være i strid med lokalplanen.
Kommunalbestyrelsen vil i givet fald kunne anvende kontrol- og
sanktionsmekanismer, der fremgår af planloven, herunder
udstede et påbud, jf. afsnit 2.1. Når denne ulovlige
anvendelse herefter bringes til ophør, vil den
foreslåede ordning sikre, at boligen ikke står
ledig.
For så vidt
angår muligheden for at anmode kommunalbestyrelsen om
samtykke til, at en helårsbolig tages i brug til
sommerbeboelse el.lign. midlertidig benyttelse, jf.
boligreguleringslovens § 50, foreslås det ikke, at denne
også skal gælde for boliger, der i en lokalplan er
fastlagt til helårsboliger. Dette skyldes det forhold, at
kommunalbestyrelsen ikke vil kunne give samtykke til, at en bolig,
der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig, tages i brug
til sommerbeboelse m.v., da dette vil være i strid med
lokalplanens bestemmelser om anvendelse og formål.
Kommunalbestyrelsen kan ifølge planlovens § 19, stk. 1,
dispensere fra bestemmelser i en lokalplan eller en plan mv., der
er opretholdt efter § 68, stk. 2, hvis dispensationen ikke er
i strid med principperne i planen, eller tidsbegrænses til
maksimalt 3 år, dog 10 år for studieboliger. Hvis
kommunalbestyrelsen meddeler dispensation efter denne bestemmelse,
som indebærer, at boligen kan anvendes til andet formål
end helårsbolig, vil boligen ikke længere falde under
nærværende lovforslag. Derfor foreslås det ikke,
at boligreguleringslovens § 50, stk. 1, udvides.
Det
foreslås på baggrund af ovennævnte, at
anvendelsesområdet for reglerne om bopælspligt udvides
til at gælde nyetablerede boliger, der i en lokalplan er
fastlagt til helårsboliger, så snart ejeren har
modtaget en ibrugtagningstilladelse.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekven-ser for det offentlige
Lovforslaget
vedrører ikke statslige dispositioner, og forslaget
skønnes derfor ikke at have økonomiske konsekvenser
for staten.
Lovforslaget
udvider boligreguleringslovens regler om bopælspligt, som
kommunerne, der har besluttet, at reglerne skal gælde i
kommune, kan benytte til at regulere boligforholdene i kommune. Der
er ikke knyttet formkrav til kommunernes administration af
reglerne. Lovforslaget skønnes derfor ikke at have
offentlige administrative konsekvenser.
Lovforslaget
vurderes ikke at ville udløse krav om kommunal kompensation,
da der er tale om en valgfri ordning. De kommunaløkonomiske
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med KL.
Lovforslaget
vurderes ikke at have økonomiske og
implementeringsmæssige konsekvenser for regionerne.
Principperne for
digitaliseringsklar lovgivning er blevet fulgt. Lovforslaget
indebærer i overensstemmelse med princip 1 om enkle og klare
regler en meget enkel og klar bestemmelse om en udvidelse af
bopælspligten.
I
overensstemmelse med princip 2 om digital kommunikation vil
forslaget understøtte, at der kan kommunikeres digitalt med
borgere og virksomheder. Indberetninger til kommunalbestyrelsen vil
kunne ske ved brug af digital kommunikation, f.eks. mail eller via
særlige links på kommunens hjemmeside. Det er
kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning herom, men det
forventes, at den valgte indberetningsprocedure vil være
så enkel som muligt.
Ifølge
princip 3 om automatisk sagsbehandling skal administrationen af
lovgivningen ske helt eller delvist digitalt og under hensyntagen
til borgernes og virksomhedernes retssikkerhed. Kommunerne har
allerede i dag mulighed for at anvende digital sagsbehandling i
forbindelse med kontrol af de gældende regler om
bopælspligt. Dette forventes fortsat anvendt. Kontrol af
bopælspligt tager allerede i dag udgangspunkt i anvendelsen
af forskellige digitale systemer. Denne anvendelse bliver udvidet
med forslaget.
I
overensstemmelse med princip 4 om sammenhæng på
tværs ved fælles begreber er der lagt op til at bruge
begreber, som allerede anvendes. Der er således alene tale om
en udvidelse af anvendelse af de eksisterende begreber.
Forslaget vil
ikke indebære indsamling og behandling af håndtering af
borgernes og virksomhedernes data i strid med princip 5 om tryg og
sikker datahåndtering.
Endelig er der
overensstemmelse med princip 6 om genbrug af offentlig
infrastruktur, idet der er lagt op til, at kontrol af den udvidede
bopælspligt forventes at ske inden for eksisterende
IT-løsning hos kommunerne.
Lovforslaget
åbner ikke nye muligheder for snyd og fejl, jf. princip 7 om
forebyggelse af snyd og fejl.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget
vurderes at ville medføre væsentlige administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at
være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres
nærmere.
Det er Transport-
og Boligministeriets vurdering, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for de konkrete
ændringer i lovforslaget.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget
skønnes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget
skønnes ikke at have klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Ingen.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast af
lovforslaget har i perioden fra den 3. juli 2020 til den 18. august
2020 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Andelsboligernes
Fællesrepræsentation, BL - Danmarks Almene Boliger,
BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks
Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Danske Lejere, Danske Udlejere, Den
Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
EjendomDanmark, Finans Danmark, Forsikring&Pension,
Frederiksberg Kommune, Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, KL, Københavns Kommune,
Landbrug & Fødevarer, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten
for Østre Landsret, P+, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, SAPU og Statens
Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet.
| 9. Sammenfattende
skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang, hvis nej, angiv "ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang, hvis nej, angiv "ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringkonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet vurderes at være under 4 mio. kr. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ | | X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det fremgår
af boligreguleringslovens § 45, stk. 1, at reglerne i kapitel
VII gælder for boliger med køkken, der er eller har
været benyttet til helårsbeboelse i de i § 2
anførte kommuner, jf. dog § 46, stk. 1, 3. pkt., §
48, stk. 1, 3. pkt., § 50 stk. 1, 2. pkt., og § 52 a,
stk.1, 3. pkt.
Reglerne i
kapitlet finder anvendelse på alle boligtyper, herunder
lejeboliger, ejerboliger og andelsboliger. Der er således
tale om alle former for beboelseslejligheder, hvad enten de
benyttes af ejeren selv eller af en lejer. Det afgørende er,
at der er tale om en helårsbolig med køkken.
Boliger, som
indeholder erhvervslokaler (blandede lejemål) er omfattet af
reglerne, mens rene erhvervslokaler ikke er omfattet.
Reglerne i
kapitlet forudsætter, at der er tale om boliger, som benyttes
til beboelse. Boliger i nyopførte ejendomme, som aldrig har
været beboede, falder efter den gældende § 45,
stk. 1, uden for kapitel VII. Dette gælder, selv om boligerne
i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger.
Ifølge
boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 3. pkt., har ejeren pligt
til at indhente kommunalbestyrelsens samtykke til at nedlægge
enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til
beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamiliehus, som
udlejeren bebor.
Ifølge
boligreguleringslovens § 48, stk. 1, 3. pkt., har ejeren pligt
til at sørge for, at enkeltværelser, der hidtil har
været benyttet til beboelse, fortsat benyttes til beboelse,
når værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamiliehus, som
udlejeren bebor.
Ifølge
boligreguleringslovens § 50 stk. 1, 2. pkt., har ejeren pligt
til at indhente kommunalbestyrelsens samtykke til at tage
enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til
beboelse, i brug til sommerbeboelse, el. lign. midlertidig
benyttelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamiliehus, som
udlejeren bebor.
Ifølge
boligreguleringslovens § 52 a, stk. 1, 3. pkt., forstås
ved et lejemål såvel en lejlighed som et
enkeltværelse. Denne definition vedrører reglerne om
beboermaksimum, som er fastsat i boligreguleringslovens
§§ 52 a-c.
Henvisningen i
boligreguleringslovens § 45, stk. 1, til lovens § 46,
stk. 1, 3. pkt., § 48, stk. 1, 3. pkt., og § 50 stk. 1,
2. pkt., indebærer, at reglerne i kapitel VII om
nedlæggelse af boliger, fortsat benyttelse til
helårsbeboelse og midlertidig benyttelse også finder
anvendelse på enkeltværelser, når
værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed
eller en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren
bebor.
Henvisningen i
boligreguleringslovens § 45, stk. 1, til lovens § 52 a,
stk. 1, 3. pkt., indebærer, at reglerne i kapitel VII om
beboermaksimum også finder anvendelse på
enkeltværelser. Det vil sige såvel separate, som
enkeltværelser, som er en del af udlejerens
beboelseslejlighed.
Det
foreslås, at der i § 45, stk.
1, indsættes, at reglerne i kapitel VII tillige
gælder for boliger med køkken, der i en lokalplan er
fastlagt til helårsboliger.
Med forslaget
udvides kapitel VII´s anvendelsesområde med henblik
på at omfatte boliger med køkken opført i en
bebyggelse, som i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger,
og som i dag først bliver omfattet af reglerne i kapital VII
fra tidspunktet for benyttelse af boligen til helårsbeboelse,
dvs. i forbindelse med første indflytning med henblik
på fast bopæl.
Som
helårsboliger skal anses boliger opført i en
bebyggelse, som i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger.
En bestemmelse i en lokalplan om, at en bygning skal anvendes til
beboelse, vil således ikke i sig selv indebære, at
boliger omfattes af kapital VII. Disse boliger vil som udgangspunkt
først blive omfattet af reglerne i kapitel VII, når de
bliver taget i brug til helårsbeboelse, dvs. i henhold til de
gældende regler om bopælspligt. Hvis
kommunalbestyrelsen i en lokalplan ikke udtrykkeligt har stillet
krav om, at en bolig skal anvendes til helårsbeboelse, vil
denne således ikke være omfattet af bopælspligt,
indtil boligen tages i brug til helårsbeboelse. Det er
således afgørende, at kommunalbestyrelsen i
forbindelse med vedtagelse af en lokalplan præcist
fastlægger anvendelsen til helårsboliger, hvis
kommunalbestyrelsen ønsker, at boligerne skal omfattes af
bopælspligt efter boligreguleringslovens regler herom
allerede fra det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsens tilladelse
til at tage den pågældende bolig i brug foreligger.
Hvis der er tale
om en lokalplan vedtaget og offentlig bekendtgjort efter den 1.
januar 2021, som indeholder et krav om helårsboliger, men som
omfatter eksisterende bygninger, herunder boliger, som er
opført i henhold til en lokalplan uden noget krav om
helårsboliger, vil disse bygninger kunne fortsætte med
den hidtidige anvendelse, jf. forslagets § 2, stk. 2.
Forslaget vil først omfatte disse bygninger, når deres
anvendelse bliver ændret.
En bolig, som er
opført i henhold til en lokalplan, vedtaget og offentligt
bekendtgjort før den 1. januar 2021, vil først blive
omfattet af reglerne i kapitel VII, når boligen har
været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse,
dvs. efter de samme regler, som i dag gælder i lovens §
45, stk. 1. Dette gælder uanset om, at boligen i lokalplanen
er fastlagt til helårsbolig.
Boliger til
helårsbeboelse skal i boligreguleringslovens forstand
forstås som boliger, der anvendes til en persons
primære ophold og overnatning. Boligen skal bruges som
bopæl for en person, som har sine ejendele i boligen. Denne
persons midlertidige fravær på grund af ferie,
forretningsrejse, sygdom eller lignende ændrer ikke
herpå. Typisk vil der være tale om, at boligen bebos af
en person, som på grund af benyttelsen af boligen vil opfylde
kravene for folkeregistertilmelding på adressen. Det er dog
ikke afgørende for bestemmelsens anvendelse, at personen er
tilmeldt eller skal tilmeldes folkeregistret.
Det vil
være tilstrækkeligt for forslagets anvendelse, at det
fremgår af en lokalplan, at boligerne er fastlagt til
helårsboliger. Der vil desuden i redegørelsen for
lokalplanen kunne henvises til, at boligerne vil være
omfattet af boligreguleringslovens regler om bopælspligt.
Dette vil dog ikke være en betingelse for, at forslaget
finder anvendelse.
I medfør
af henvisning til boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 3.
pkt., § 48, stk. 1, 3. pkt., og § 50 stk. 1, 2. pkt., vil
reglerne i kapitel VII fremover også gælde for
enkeltværelser i boliger, der i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger, når værelserne ikke er en del af
udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en- eller
tofamiliehus, som udlejeren bebor.
Formålet
med forslaget er at sikre, at nyetablerede boliger og
enkeltværelser bliver benyttet til helårsbeboelse,
så snart kommunalbestyrelsens tilladelse til at tage den
pågældende bolig i brug foreligger. Efter byggelovens
§ 16 A stilles der krav om, at en bygning skal have en
ibrugtagningstilladelse, før bygningen må tages i
brug. Ibrugtagningstilladelsen gives af kommunalbestyrelsen efter,
at den har gennemgået dokumentationen for de tekniske forhold
for byggeriet og konstateret, at der foreligger
fyldestgørende dokumentation.
Det
bemærkes, at det fremgår af § 45, stk. 2, i
boligreguleringsloven, at kommunalbestyrelsens afgørelser i
medfør af reglerne i kapitel VII er endelige.
Det vil sige, at
kommunalbestyrelsens afgørelser for så vidt
angår skønsspørgsmål er endelige. De kan
derfor ikke påklages til højere administrativ
myndighed eller indbringes for domstolene.
Det er
således overladt til kommunalbestyrelsen endeligt at
skønne over, om samtykke til hel eller delvis
nedlæggelse af boliger bør gives. Kommunalbestyrelsen
bør udøve dette skøn på baggrund af en
vurdering af, om der er en mærkbar boligmangel i kommunen
eller ej.
Kommunalbestyrelsens afgørelse er kun endelig i forhold til
selve skønsspørgsmålet om, hvorvidt samtykke
bør meddeles eller ej, hvorimod spørgsmålet om,
om samtykke er nødvendigt efter reglerne, eller om
kommunalbestyrelsen har overskredet sine beføjelser efter
loven, kan prøves for domstolene.
Til nr.
2.
Ifølge
boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., er det ikke uden
kommunalbestyrelsens samtykke tilladt at nedlægge en bolig
helt eller delvis. Dette gælder, hvad enten
nedlæggelsen sker ved nedrivning, ved hel eller delvis
sammenlægning af to eller flere boliger eller ved, at boligen
helt eller delvist tages i brug til andet end beboelse, jf.
boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 2. pkt.
Efter
boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 3. pkt., gælder 1.
og 2. pkt., om forbud mod at nedlægge en bolig helt eller
delvis uden kommunalbestyrelsens samtykke, tilsvarende for
enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til
beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor.
Kommunalbestyrelsens afgørelse beror på et
skøn. Vurderingen foretages under hensyntagen til
boligsituationen i kommunen, herunder behovet for og
efterspørgsel efter boliger på det lokale
boligmarked.
Hvis
kommunalbestyrelsen meddeler afslag på samtykke, finder
reglerne i § 48, stk. 2-5, anvendelse, idet fristen i §
48, stk. 2, løber fra kommunalbestyrelsens afslag. Det
betyder, at ejeren inden for 6 uger skal sørge for, at
boligen fortsat benyttes til helårsbeboelse. Har en bolig
været ledig i mere end 6 uger, skal ejeren foretage
anmeldelse af den ledige lejlighed til kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen har herefter mulighed for at anvise en
lejlighedssøgende, til hvem ejeren straks er pligtig at
udleje boligen, jf. § 48, stk. 3. I den forbindelse er
kommunalbestyrelsen berettiget til ved fogeden at lade en
boligsøgende, som kommunalbestyrelsen har anvist,
indsætte i lejligheden, jf. § 48, stk. 4.
Har ejeren i sin
anmeldelse på en efter kommunalbestyrelsens skøn
tilfredsstillende måde godtgjort, at denne har indgået
aftale om senere overdragelse af brugsretten, eller at boligen
midlertidigt er ubeboelig som følge af ombygning, kan
kommunalbestyrelsen indrømme ejeren en yderligere frist,
inden stk. 3 finder anvendelse, jf. § 48, stk. 5.
En af ejeren
indgået lejeaftale om benyttelsen som sommerbeboelse m.v. kan
af kommunalbestyrelsen kræves ophævet efter reglerne i
§ 49, jf. § 50, stk. 4, 2. pkt.
Kommunalbestyrelsens svar på en ansøgning om samtykke
i henhold til § 46 skal foreligge senest 6 uger efter, at
kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgningen eller den
dokumentation, som kommunalbestyrelsen har udbedt sig, jf. §
51, stk. 1.
Hvis boligen er
ledig, kan kommunalbestyrelsen kun nægte samtykke, hvis
boligens fortsatte anvendelse til helårsbeboelse er
påkrævet af hensyn til boligsøgende i kommunen,
jf. § 51, stk. 2. Har kommunalbestyrelsen nægtet
samtykke, kan ejeren anmode kommunalbestyrelsen om i medfør
af § 48, stk. 3, at anvise en lejer til boligen. Såfremt
kommunalbestyrelsen ikke senest 6 uger efter anmodningen anviser en
lejer, anses kommunalbestyrelsens samtykke for meddelt, jf. §
51, stk. 3.
Foreligger
fornødent samtykke ikke, kan ejeren ifalde straf i henhold
til lovens § 53, stk. 1, litra a.
Boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 3. pkt., indebærer,
at ejeren har pligt til at indhente kommunalbestyrelsens samtykke
til at nedlægge enkeltværelser, der hidtil har
været benyttet til beboelse, når værelserne ikke
er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en-
eller tofamiliehus, som udlejeren bebor.
Det
foreslås, at § 46, stk. 1, 3.
pkt., ændres, således at § 46, stk. 1 og 2,
gælder for enkeltværelser i boliger, der i en lokalplan
er fastlagt til helårsbeboelse, og enkeltværelser, der
hidtil har været benyttet til beboelse, når
værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed
eller en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren
bebor.
Ifølge den
foreslåede § 45, stk. 1, vil reglerne i kapitel VII,
herunder § 46, fremover gælde ikke kun for boliger med
køkken, der er eller har været benyttet til
helårsbeboelse, men tillige for boliger med køkken,
der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger. Hermed
udvides tillige omfanget af boliger, som forudsætter
kommunalbestyrelsens samtykke til eventuel nedlæggelse,
således at også boliger med køkken, der i en
lokalplan er fastlagt til helårsboliger, men endnu ikke har
været benyttet til helårsbeboelse, vil være
omfattet af samtykkekravet efter § 46, stk. 1, 1. pkt.
Hvis der er tale
om en lokalplan vedtaget og offentligt bekendtgjort efter den 1.
januar 2021, som indeholder et krav om helårsboliger, men som
omfatter eksisterende bygninger, herunder boliger, som er
opført i henhold til en lokalplan uden noget krav om
helårsboliger, vil disse bygninger kunne fortsætte med
den hidtidige anvendelse, jf. forslagets § 2, stk. 2.
Forslaget vil først omfatte disse bygninger, når deres
anvendelse bliver ændret.
En bolig, som er
opført i henhold til en lokalplan vedtaget og offentligt
bekendtgjort før den 1. januar 2021, vil først blive
omfattet af reglerne i kapitel VII, når boligen har
været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse,
dvs. efter de samme regler, som i dag gælder i lovens §
45, stk. 1. Dette gælder, uanset at boligen i lokalplanen er
fastlagt til helårsbolig.
Med den
foreslåede § 46, stk. 1, 3. pkt., sikres det, at
også nedlæggelse af enkeltværelser i boliger, der
i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, vil kræve
kommunalbestyrelsens samtykke, når værelserne ikke er
en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en-
eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.
Foreligger
fornødent samtykke ikke, kan ejeren ifalde straf i henhold
til boligreguleringslovens § 53, stk. 1, litra a.
Formålet
med forslaget er at sikre, at både enkeltværelser, som
hidtil har været benyttet til helårsbeboelse, og
enkeltværelser i boliger, der i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger, kun vil kunne nedlægges, hvis
kommunalbestyrelsen giver samtykke hertil dels under hensyn til
boligsituationen i kommunen, dels under hensyn til ejendommens
lejere, herunder disses muligheder for at opnå anden passende
bolig.
Til nr.
3
Efter
boligreguleringslovens § 47, stk. 2, må en bolig, der
hidtil har været udlejet som beboelseslejlighed, ikke udlejes
som enkeltværelser uden kommunalbestyrelsens samtykke. Ejeren
af en bolig må således ikke uden kommunalbestyrelsens
samtykke undlade at udleje boligen samlet. Bestemmelsen er ikke til
hinder for, at en ejer udlejer en bolig til en person, som
fremlejer værelser.
Foreligger
fornødent samtykke ikke, kan ejeren ifalde straf i henhold
til lovens § 53, stk. 1, litra c.
Det
foreslås, at § 47, stk. 2,
ændres, således at en bolig, der i en lokalplan er
fastlagt til helårsbolig eller hidtil har været udlejet
som beboelseslejlighed, ikke udlejes som enkeltværelser uden
kommunalbestyrelsens samtykke.
Hermed udvides
den gældende § 47, stk. 2, således at det ikke kun
er boliger, der hidtil har været udlejet som
beboelseslejlighed, der ikke må udlejes som
enkeltværelser uden kommunalbestyrelsens samtykke, men
tillige boliger, der i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger.
Hvis der er tale
om en lokalplan vedtaget og offentligt bekendtgjort efter den 1.
januar 2021, som indeholder et krav om helårsboliger, men som
omfatter eksisterende bygninger, herunder boliger, som er
opført i henhold til en lokalplan uden noget krav om
helårsboliger, vil disse bygninger kunne fortsætte med
den hidtidige anvendelse, jf. forslagets § 2, stk. 2.
Forslaget vil først omfatte disse bygninger, når deres
anvendelse bliver ændret.
En bolig, som er
opført i henhold til en lokalplan vedtaget og offentligt
bekendtgjort før den 1. januar 2021, vil først blive
omfattet af reglerne i kapitel VII, når boligen har
været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse,
dvs. efter de samme regler, som i dag gælder i lovens §
45, stk. 1. Dette gælder, uanset at boligen i lokalplanen er
fastlagt til helårsbolig.
Foreligger
fornødent samtykke ikke, vil ejeren kunne ifalde straf i
henhold til boligreguleringslovens § 53, stk. 1, litra c.
Formålet
med forslaget er at sikre, at boliger, der i en lokalplan er
fastlagt til helårsboliger, ikke bliver udlejet som
enkeltværelser uden kommunalbestyrelsens samtykke.
Til nr.
4
Efter
boligreguleringslovens § 48, stk. 1, 1. pkt., skal ejeren af
en bolig, der hidtil har været benyttet helt eller delvist
til helårsbeboelse, sørge for, at den fortsat benyttes
til beboelse, hvis boligen bliver ledig.
Bestemmelsen
indebærer en udtrykkelig pligt for ejeren til at sørge
for, at dennes lejlighed til stadighed bliver benyttet til beboelse
og pligt for ejeren til at anmelde ledige lejligheder, når
der er gået 6 uger, fra ledigheden indtrådte, uden at
lejligheden på ny er taget i brug.
En lejlighed
anses for ledig, når den ikke benyttes som
beboelseslejlighed, medmindre den manglende benyttelse skyldes den
hidtidige brugers midlertidige fravær på grund af
sygdom, forretningsrejse, ferieophold, militærtjeneste,
midlertidig forflyttelse eller lignende.
Reglen omfatter
beboelseslejligheder, der helt eller delvist har været
anvendt til helårsbeboelse. Beboelseslejligheder, som endnu
ikke er taget i brug til helårsbeboelse, er ikke omfattet af
bestemmelsen, dvs. at ejeren ikke har pligt til at anmelde disse
boliger.
Mens rene
erhvervslejemål falder uden for reglen, er blandede
lejemål omfattet af denne.
Anmeldelsespligten indtræder, når boligen har
været ledig i mere end 6 uger, jf. boligreguleringslovens
§ 48, stk. 2. Det er kommunalbestyrelsen, der kan anvise en
lejer, som ejeren har pligt til at indgå en lejeaftale med,
jf. boligreguleringslovens § 48, stk. 3. Hvis ejeren afviser
at indgå lejeaftale med lejeren, er kommunalbestyrelsen
berettiget til ved fogeden at lade en boligsøgende, som
kommunalbestyrelsen har anvist, indsætte i lejligheden, jf.
boligreguleringslovens § 48, stk. 4.
Har ejeren i sin
anmeldelse på en efter kommunalbestyrelsens skøn
tilfredsstillende måde godtgjort, at han har indgået
aftale om senere overdragelse af brugsretten, eller at boligen
midlertidigt er ubeboelig som følge af ombygning, kan
kommunalbestyrelsen indrømme ham en yderligere frist, inden
stk. 3 finder anvendelse, jf. boligreguleringslovens § 48,
stk. 5.
Kommunalbestyrelsens anvisningsret gælder ikke for ejere og
andelshavere, som er fraflyttet deres bolig, og som uanset
forsøg derpå ikke har kunnet afhænde den, jf.
boligreguleringslovens § 48, stk. 6.
Ifølge
boligreguleringslovens § 53, stk. 2, straffes det med
bøde, hvis man undlader at indgive den i § 48, stk. 2,
foreskrevne anmeldelse eller indgiver anmeldelse efter
udløbet af den angivne frist.
Det
foreslås i § 48, stk. 1, 1.
pkt., at ejeren af en bolig, der i en lokalplan er fastlagt
til helårsbolig, skal sørge for, at boligen tages i
brug til helårsbeboelse.
Den
gældende § 48, stk. 1, 1. pkt., der bliver 2. pkt.,
hvorefter ejeren af en bolig, der hidtil har været benyttet
helt eller delvist til helårsbeboelse, skal sørge for,
at boligen ikke er eller bliver ledig, vil gælde
uændret. Det betyder, at der også fremover vil
opstå bopælspligt for enhver bolig, som hidtil har
været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse,
uanset om boligen i lokalplanen er fastlagt til helårsbolig
eller ej.
Med forslaget
udvides ejerens pligt til sikre benyttelse af boliger, der hidtil
har været benyttet helt eller delvis til
helårsbeboelse, til at omfatte boliger, som i en lokalplan er
fastlagt til helårsboliger, allerede fra det tidspunkt, hvor
kommunalbestyrelsens tilladelse til at tage boligen i brug
foreligger.
Afgørende
for anvendelse af den foreslåede bestemmelse vil være,
om en bolig ifølge bestemmelserne i en lokalplan er fastlagt
til helårsbolig.
En bolig vil
således være omfattet af bestemmelsen, hvis boligen i
en lokalplan er fastlagt til helårsbolig.
Hvis
kommunalbestyrelsen i en lokalplan ikke udtrykkeligt har stillet
krav om, at en bolig skal anvendes til helårsbeboelse, vil
denne således ikke være omfattet af bopælspligt,
indtil boligen tages i brug til helårsbeboelse. Det er
således afgørende for den foreslåede § 48,
stk. 1, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen i forbindelse med
vedtagelse af en lokalplan præcist fastlægger
anvendelsen til helårsboliger, hvis kommunalbestyrelsen
ønsker, at boligerne skal omfattes af bopælspligt
efter boligreguleringslovens regler herom allerede fra det
tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsens tilladelse til at tage den
pågældende bolig i brug foreligger.
Nyetablerede
boliger kan først tages i brug, efter at kommunen har givet
en ibrugtagningstilladelse, jf. byggeloven § 16 A, 1. pkt.
Ibrugtagningstilladelsen gives af kommunalbestyrelsen efter, at den
har gennemgået dokumentationen for de tekniske forhold for
byggeriet og konstateret, at der foreligger fyldestgørende
dokumentation. Kommunalbestyrelsen har på visse vilkår
mulighed for at give delvis ibrugtagningstilladelse i forbindelse
med et større byggeri, selvom byggearbejdet endnu ikke er
afsluttet, f.eks. til et større byggeri. Ved en delvis
ibrugtagningstilladelse kan kommunalbestyrelsen stille en frist for
byggeriets færdiggørelse og kræve
sikkerhedsstillelse for færdiggørelsen.
For anvendelsen
af bestemmelsen vil det være afgørende, om der
foreligger en ibrugtagningstilladelse, således at den
konkrete bolig må tages i brug. Om ibrugtagningen bygger
på en midlertidig (delvis) tilladelse eller en endelig
ibrugtagningstilladelse gældende for hele ejendommen, vil
være uden betydning for den foreslåede bestemmelses
anvendelse.
Bestemmelsen vil
indebære, at ejeren af en bolig, der i en lokalplan er
fastlagt til helårsbolig, skal tage boligen i brug til
helårsbeboelse, så snart boligen er færdiggjort
og må tages i brug. Ejeren kan enten selv benytte boligen,
udleje boligen eller sælge den. I sidstnævnte
tilfælde vil køberen overtage pligten til at tage
boligen i brug til helårsbeboelse.
Mens rene
erhvervslejemål vil falde uden for reglen, vil blandede
lejemål være omfattet af reglen.
Anmeldelsespligten vil indtræde, når boligen har
været ledig i mere end 6 uger. Det er kommunalbestyrelsen,
der herefter vil kunne anvise en lejer, som ejeren vil have pligt
til at indgå en lejeaftale med. Hvis ejeren afviser at
indgå lejeaftale med lejeren, vil kommunalbestyrelsen kunne
opnå handlingsdom over ejeren.
Det er udlejeren,
der fastsætter leje og øvrige lejevilkår inden
for de grænser, der fremgår af den gældende
lejelovgivning.
Undlader ejeren
at indgive den i § 48, stk. 2, foreskrevne anmeldelse, eller
indgiver ejeren anmeldelse efter udløbet af den angivne
frist, vil ejeren kunne straffes med bøde, jf. lovens §
53, stk. 2.
Det
bemærkes, at der i tilfælde af konkret mistanke om, at
en enkeltperson eller juridisk person har begået en
lovovertrædelse, der kan medføre straf, gælder
bestemmelser i lovgivningen m.v. om pligt til at meddele
oplysninger til myndigheden ikke i forhold til den mistænkte,
medmindre det kan udelukkes, at de oplysninger, som søges
tilvejebragt, kan have betydning for bedømmelsen af den
formodede lovovertrædelse, jf. retssikkerhedslovens §
10, stk. 1.
En myndighed skal
vejlede den mistænkte om, at vedkommende ikke har pligt til
at meddele oplysninger, som kan have betydning for
bedømmelsen af den formodede lovovertrædelse, jf.
retssikkerhedslovens § 10, stk. 3.
Hvis der er tale
om en lokalplan vedtaget og offentligt bekendtgjort efter den 1.
januar 2021, som indeholder et krav om helårsboliger, men som
omfatter eksisterende bygninger, herunder boliger, som er
opført i henhold til en lokalplan uden noget krav om
helårsboliger, vil disse bygninger kunne fortsætte med
den hidtidige anvendelse, jf. forslagets § 2, stk. 2.
Forslaget vil først omfatte disse bygninger, når deres
anvendelse bliver ændret.
En bolig, som er
opført i henhold til en lokalplan vedtaget og offentligt
bekendtgjort før den 1. januar 2021, vil først blive
omfattet af reglerne i kapitel VII, når boligen har
været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse,
dvs. efter de samme regler, som i dag gælder i lovens §
45, stk. 1. Dette gælder, uanset at boligen i lokalplanen er
fastlagt til helårsbolig.
Forslaget
forventes at sikre, at nyetablerede boliger, som i en lokalplan er
fastlagt til helårsboliger, straks vil blive taget i brug.
Hermed vil man dels effektivisere udnyttelse af den nyetablerede
boligmasse, dels undgå, at der står ubeboede nye
boliger i kommuner, hvor der hersker en stor
boligefterspørgsel.
Til nr.
5
Efter
boligreguleringslovens § 48, stk. 1, 3. pkt., gælder
ejerens pligt til at sikre fortsat benyttelse af
helårsboliger fastsat i lovens § 48, stk. 1, 1. og 2.
pkt., tilsvarende enkeltværelser, der hidtil har været
benyttet til beboelse, når værelserne ikke er en del af
udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en- eller
tofamilieshus, som udlejeren bebor.
Bestemmelsen
indebærer, at ejeren har pligt til at sørge for, at
enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til
beboelse, fortsat benyttes til beboelse, når værelserne
ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et
en- eller tofamiliehus, som udlejeren bebor.
Det
foreslås, at § 48, stk. 1, 3.
pkt., der bliver 4. pkt., ændres således, at
ejerens pligt fastsat i 1.-3. pkt., gælder tilsvarende
enkeltværelser i boliger, der i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger, og enkeltværelser, der hidtil har
været benyttet til beboelse, når værelserne ikke
er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en-
eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.
Fremover vil den
gældende § 48, stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt.,
således tillige gælde for enkeltværelser i
boliger, som i en lokalplan er fastlagt til helårsbeboelse,
når værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamiliehus, som
udlejeren bebor.
Hvis der er tale
om en lokalplan vedtaget og offentligt bekendtgjort efter den 1.
januar 2021, som indeholder et krav om helårsboliger, men som
omfatter eksisterende bygninger, herunder boliger, som er
opført i henhold til en lokalplan uden noget krav om
helårsboliger, vil disse bygninger kunne fortsætte med
den hidtidige anvendelse, jf. forslagets § 2, stk. 2.
Forslaget vil først omfatte disse bygninger, når deres
anvendelse bliver ændret.
En bolig, som er
opført i henhold til en lokalplan vedtaget og offentligt
bekendtgjort før den 1. januar 2021, vil først blive
omfattet af reglerne i kapitel VII, når boligen har
været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse,
dvs. efter de samme regler, som i dag gælder i lovens §
45, stk. 1. Dette gælder, uanset at boligen i lokalplanen er
fastlagt til helårsbolig.
Formålet
med forslaget er at sikre, at nyetablerede enkeltværelser,
der ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af
et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor, også
omfattes af reglerne om bopælspligt, når de etableres i
boliger, der i en lokalplan er fastlagt til
helårsbeboelse.
Der henvises i
øvrigt til bemærkninger til nr. 4.
Til nr.
6.
Efter
boligreguleringslovens § 48, stk. 6, gælder lovens
§ 48, stk. 3 og 4, ikke for ejere og andelshavere, som er
fraflyttet deres bolig, og som uanset forsøg derpå
ikke har kunnet afhænde den.
Anmeldelsespligten indtræder, når boligen har
været ledig i mere end 6 uger, jf. boligreguleringslovens
§ 48, stk. 2. Ifølge boligreguleringslovens § 48,
stk. 3, kan kommunalbestyrelsen efter udløbet af den angivne
frist anvise en boligsøgende, til hvem ejeren straks er
pligtig at udleje boligen. Kommunalbestyrelsen er berettiget til
ved fogeden at lade en boligsøgende, som kommunalbestyrelsen
har anvist, indsætte i lejligheden, jf. § 48, stk.
4.
Baggrunden for
bestemmelsen i boligreguleringslovens § 48, stk. 6, er, at
reglerne om anmeldelse af ledige boliger samt kommunalbestyrelsens
ret til at anvise en lejer også gælder for ejere af
enfamilieshuse og ejerlejligheder, og at det kan forekomme
urimeligt for netop denne ejerkreds.
Derfor skulle
bestemmelsen i boligreguleringslovens § 48, stk. 6, sikre, at
reglerne om kommunalbestyrelsens ret til at anvise og
indsætte en lejer i den ledige bolig, ikke gælder for
ejere, som er fraflyttet deres bolig, og som uanset forsøg
derpå ikke har kunnet afhænde den. En hus- eller
lejlighedsejer, som fraflytter sin bolig, skal herefter fortsat
anmelde den ledige bolig til kommunalbestyrelsen og på
kommunalbestyrelsens forlangende kunne dokumentere, at der udfoldes
rimelige bestræbelser på at få solgt boligen
på realistiske vilkår. Hvis kommunalbestyrelsen ikke
finder, at betingelserne, som er nævnt i § 48, stk. 6,
er opfyldt, vil kommunalbestyrelsen kunne anvise en
lejlighedssøgende, til hvem ejeren straks er pligtig at
udleje boligen, jf. § 48, stk. 3.
Det
foreslås i § 48, stk. 6, at
§ 48, stk. 3 og 4, ikke gælder for ejere og
andelshavere, som er fraflyttet deres bolig, og som uanset
forsøg derpå ikke har kunnet afhænde den, samt
for ejere og andelshavere, som har sat deres bolig, der i en
lokalplan er fastlagt til helårsbolig, til salg.
Bestemmelsens
første led er en videreførelse af den gældende
§ 48, stk. 6.
Bestemmelsens
andet led vil indebære en udvidelse af kredsen af ejere og
andelshavere, som er undtaget fra kommunalbestyrelsens
anvisningsret i § 48, stk. 3, således at
kommunalbestyrelsen ikke vil kunne anvise lejere til boliger, som i
en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, og som
opføres med henblik på salg.
Formålet
med bestemmelsen er at sikre, at boliger, som sættes til
salg, ikke skal omfattes af kommunalbestyrelsens anvisningsret,
idet boligerne er sat på boligmarkedet, og
boligsøgende kan erhverve dem.
Ejere og
andelshavere vil stadigvæk være omfattet af
anmeldelsespligten efter lovens § 48, stk. 2.
Kommunalbestyrelsen vil dog ikke kunne anvise en bolig,
såfremt kommunalbestyrelsen vurderer, at ejeren eller
andelshaveren udfolder rimelige bestræbelser på at
få solgt boligen på realistiske vilkår, f.eks.
salgsmetode, pris m.v.
For så vidt
angår ejere og andelshavere, som er fraflyttet deres bolig,
og som uanset derpå ikke har kunnet afhænde den, vil
disse være omfattet af den foreslåede § 48, stk.
6.
Ejere og
andelshavere, som har købt deres bolig, inden denne er klar
til at blive taget i brug, skal tage den nye bolig i brug inden for
6 uger efter, at boligen er overtaget og klar til at blive taget i
brug. Dette kan ske ved ejerens indflytning eller udlejning til
andre.
Hvis ejere og
andelshavere, som har købt deres bolig, inden denne er klar
til at blive taget i brug, vælger at sætte boligen til
salg, når boligen er klar til at blive taget i brug, vil de
blive omfattet af den foreslåede § 48, stk. 6.
Ejere og
andelshavere, som køber deres bolig, efter denne er klar til
at blive taget i brug, skal benytte boligen inden for 6 uger efter
overtagelsen. Dette kan ske ved indflytning eller udlejning.
Hvis ejere og
andelshavere, som har købt deres bolig, efter denne er klar
til at blive taget i brug, efter overtagelsen vælger at
sætte boligen til salg, vil de blive omfattet af den
foreslåede § 48, stk. 6.
Udlejningsejendomme vil ikke være omfattet af bestemmelsen,
idet formålet med opførelsen af disse boliger er at
udleje dem. Kommunal anvisning vil i givet fald tillige være
i udlejerens interesse.
Hvis der er tale
om en lokalplan vedtaget og offentligt bekendtgjort efter den 1.
januar 2021, som indeholder et krav om helårsboliger, men som
omfatter eksisterende bygninger, herunder boliger, som er
opført i henhold til en lokalplan uden noget krav om
helårsboliger, vil disse bygninger kunne fortsætte med
den hidtidige anvendelse, jf. forslagets § 2, stk. 2.
Forslaget vil først omfatte disse bygninger, når deres
anvendelse bliver ændret.
En bolig, som er
opført i henhold til en lokalplan vedtaget og offentligt
bekendtgjort før den 1. januar 2021, vil først blive
omfattet af reglerne i kapitel VII, når boligen har
været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse,
dvs. efter de samme regler, som i dag gælder i lovens §
45, stk. 1. Dette gælder, uanset at boligen i lokalplanen er
fastlagt til helårsbolig.
Det forventes, at
bestemmelsen vil sikre, at investorerne, som opfører nye
boliger med henblik på salg, fortsat kan opføre nye
boliger med henblik på salg og uden risiko for, at der vil
blive indsat en lejer, hvilket dels vil vanskeliggøre
salget, dels påvirke salgsprisen.
Til §
2
Det
foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. januar 2021.
Det
foreslås i stk. 2, at loven ikke
finder anvendelse på boliger, der er fastlagt til
helårsboliger i en lokalplan, som er endeligt vedtaget og
offentligt bekendtgjort før den 1. januar 2021. For disse
boliger finder de hidtidige regler anvendelse.
Det
bemærkes, at en lokalplan kun regulerer fremtidige
dispositioner. Lovligt eksisterende bebyggelse eller lovlig
anvendelse, som er etableret før offentliggørelsen af
lokalplanforslaget og som ikke er i overensstemmelse med denne, kan
fortsættes som hidtil. Hvis det f.eks. bestemmes i en
lokalplan, at et område udlægges til
parcelhusbebyggelse, forpligtes grundejerne i området til kun
at opføre parcelhuse, hvis og når de ønsker at
opføre ny bebyggelse. Kommunalbestyrelsen kan ikke - alene
med henvisning til lokalplanen - give ejerne påbud om at
opføre parcelhuse. Skulle der på tidspunktet for
planens tilvejebringelse findes f.eks. en etageboligbebyggelse i
området, kan denne bebyggelse fortsat bestå. Ejerskifte
medfører heller ikke pligt til at ændre de
eksisterende forhold.
Et byggeri eller
en (ændret) anvendelse af en ejendom, der etableres, efter at
lokalplanens retsvirkninger er indtrådt, skal være i
overensstemmelse med planen, medmindre der gives dispensation efter
planlovens § 19.
Hvis der er tale
om en lokalplan, som er endeligt vedtaget og offentligt
bekendtgjort efter den 1. januar 2021, og som indeholder et krav om
helårsboliger, men som omfatter eksisterende bygninger,
herunder boliger etableret i henhold til en lokalplan uden noget
krav om helårsboliger, vil disse bygninger kunne
fortsætte med den hidtidige lovlige anvendelse. Forslaget vil
først omfatte disse bygninger, når deres anvendelse
bliver ændret.
Det
bemærkes, at en bolig, som er etableret i henhold til en
lokalplan, som er endeligt vedtaget og offentligt bekendtgjort
før den 1. januar 2021, først vil blive omfattet af
reglerne i kapitel VII, når boligen har været benyttet
helt eller delvis til helårsbeboelse, dvs. efter de samme
regler, som i dag gælder i lovens § 45, stk. 1. Dette
gælder, uanset at boligen i lokalplanen er fastlagt til
helårsbolig.
Hovedloven
gælder ikke for Færøerne og Grønland og
kan ikke sættes i kraft for Færøerne og
Grønland, hvorfor forslaget ikke vil komme til at
gælde for disse landsdele.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 4.
september 2019, § 2 i lov nr. 817 af 9. juni 2020, § 1 i
lov nr. 818 af 9. juni 2020 og § 1 i lov nr. 819 af 9. juni
2020, foretages følgende ændringer: | | | | § 45.
Reglerne i dette kapitel gælder for boliger med
køkken, der er eller har været benyttet til
helårsbeboelse i de i § 2 anførte kommuner, jf.
dog § 46, stk. 1, 3. pkt., § 48, stk. 1, 3. pkt., §
50, stk. 1, 2. pkt. og § 52 a, stk. 1, 3. pkt. | | 1. I § 45, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »der«: » i en lokalplan er fastlagt som
helårsboliger eller«. | | | | § 46. Uden
kommunalbestyrelsens samtykke er det ikke tilladt at nedlægge
en bolig helt eller delvis. Dette gælder, hvad enten
nedlæggelsen sker ved nedrivning, ved hel eller delvis
sammenlægning af 2 eller flere boliger eller ved, at boligen
helt eller delvis tages i brug til andet end beboelse. Hvad der er
fastsat i 1. og 2. pkt., gælder tilsvarende for
enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til
beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor. | | 2. I § 46, stk. 1, 3. pkt., indsættes
efter: »tilsvarende for«: »enkeltværelser i
boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger,
og«. | | | | §
47… Stk. 2. En
bolig, der hidtil har været udlejet som beboelseslejlighed,
må ikke udlejes som enkeltværelser uden
kommunalbestyrelsens samtykke. | | 3. I § 47, stk. 2, indsættes efter:
»En bolig, der«: »i en lokalplan er fastlagt til
helårsbolig eller«. | | | | § 48. Bliver
en bolig, der hidtil har været benyttet helt eller delvis til
helårsbeboelse, ledig, skal ejeren sørge for, at den
fortsat benyttes til beboelse. En bolig anses for ledig, når
den ikke er udlejet til eller ikke benyttes til beboelse. Hvad der
er fastsat i 1. og 2. pkt., gælder tilsvarende
enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til
beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor. Stk.
2-5. … Stk. 6. Stk. 3
og 4 gælder ikke for ejere og andelshavere, som er fraflyttet
deres bolig, og som uanset forsøg derpå ikke har
kunnet afhænde den. | | 4. I § 48, stk.1, indsættes før
1. pkt. som nyt punktum: »Ejeren af en bolig, der i en
lokalplan er fastlagt til helårsbolig, skal sørge for,
at boligen tages i brug til helårsbeboelse.« | | | | 5. § 48, stk.1, 3. pkt., der bliver 4.
pkt., affattes således: »Hvad der er fastsat i 1.-3. pkt.,
gælder tilsvarende enkeltværelser i boliger, der i en
lokalplan er fastlagt til helårsboliger, og
enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til
beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor.«. | | | | 6. I § 48, stk. 6, indsættes efter
»den«: », samt for ejere og andelshavere, som har
sat deres bolig, der i en lokalplan er fastlagt til
helårsbolig, til salg«. | | | |
|