Betænkning afgivet af Boligudvalget
den 26. november 2020
1. Ændringsforslag
Boligministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF, EL og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget mener, at det er vigtigt, at vi udnytter
boligmassen klogt, særlig i de større byer, hvor der
er tryk på boligmarkedet. Ligesom partierne, uanset om landet
er i opgangstider eller nedgangstider, ønsker at sikre, at
der er en lovgivning, der bidrager med et stærkt incitament
til at investere i boligmassen, så der bygges nye boliger,
således at aktuelt og fremtidigt behov for boliger kan
imødekommes.
V og KF mener, at lovforslaget har
afsæt i en manglende forståelse for, hvordan
investeringsbeslutninger træffes i et marked, der er
afhængigt af konjunkturer og dansk økonomi, som igen
er afhængig af verdensøkonomien. V og KF mener, at
lovforslaget ydermere tager afsæt i en manglende
forståelse for, hvordan bygge- og salgsprocesser i praksis
foregår i selvsamme marked.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
har i sin analyse fra juni 2017 opgjort antallet af
nyopførte boliger, der er uden bopælspligt efter 3
år, til 332 boliger i hele Københavns Kommune. V og KF
har ikke kunnet få oplysninger fra Transport- og
Boligministeriet, der giver oplysninger af nyere dato.
V og KF tager afstand fra et indgreb, hvor
nødvendigheden ikke kan belyses, idet vi bemærker, at
investerings-, bygge- og salgsprocesser har et naturligt og
praktisk, juridisk og finansielt såvel som administrativt
forløb i forhold til en vis naturlig tomgang.
V og KF mener ikke, at der er
proportionalitet mellem indgrebets begrænsninger i forhold
til mobilitet og investeringslyst, når markedet er mere
usikkert, og det indgreb, der ligger i, at en ejer kan blive
tvunget til at tvangsudleje.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer
sig, at der med lovforslaget sker en delvis realisering af
beslutningsforslag nr. B 71 (folketingsåret 2016-17), som EL
var med til at fremsætte om indførelse af krav om
helårsbeboelse i nyopførte boliger. EL bemærker
dog, at der desværre kun er tale om en delvis realisering, da
lovforslaget kun omfatter helårsboliger i en lokalplan, der
er endeligt vedtaget og offentligt bekendtgjort efter den 1. januar
2021. Dette betyder, at der er en lang række kommende boliger
i bebyggelser i allerede vedtagne lokalplanområder, der ikke
vil blive omfattet af lovforslaget. På den baggrund mener EL,
at lovforslaget er et godt skridt i den rigtige retning, men at
lovforslaget burde omfatte byggerier i eksisterende lokalplaner,
hvor der endnu ikke er givet byggetilladelse.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af boligministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 45, stk. 1,
indsættes efter »helårsboliger
eller««: », og »§ 48, stk. 1, 3.
pkt.« ændres til: »§ 48, stk. 1, 4.
pkt.««
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
I § 45, stk. 1, i
boligreguleringsloven henvises til den gældende § 48,
stk. 1, 3. pkt. Forslaget er en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 4, hvorefter § 48,
stk. 1, 3. pkt., i boligreguleringsloven bliver til 4. pkt.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 4. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
boligministeren sendte den 6. juli 2020 dette udkast til udvalget,
jf. BOU alm. del - bilag 99 (folketingsåret 2019-20). Den 8.
oktober 2020 sendte boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
19 spørgsmål til boligministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Camilla
Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug (S)
Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens
Rohde (RV) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Halime Oguz (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge
Rasmussen (EL) fmd. Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (UFG) Preben Bang Henriksen (V) Hans
Andersen (V) Heidi Bank (V) nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Jane Heitmann (V)
Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) René
Christensen (DF) Egil Hulgaard (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Lars
Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |