Fremsat den 11. november 2020 af Justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om politiets virksomhed
(Ophævelse af udløbsklausul for
udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om
zoneforbud)
§ 1
I lov nr. 131 af 27. februar 2018 om
ændring af lov om politiets virksomhed (Udvidet bemyndigelse
til at fastsætte regler om zoneforbud) foretages
følgende ændring:
1. § 2,
stk. 2, ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 28. februar
2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse |
|
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Opretholdelse af
justitsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler, der
giver politidirektøren adgang til meddele zoneforbud, der
omfatter en kommune | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | | 2.1.1.1. | Politilovens hjemmel
til at fastsætte regler om bl.a. zoneforbud | | | | 2.1.1.2. | | Ordensbekendtgørelsens forbud mod etablering af
og ophold i utryghedsskabende lejre | | | | 2.1.1.3. | | Ordensbekendtgørelsens zoneforbud ved
overtrædelse af forbuddet mod etablering af og ophold i
utryghedsskabende lejre | | | 2.1.2. | Politiets erfaringer
med anvendelsen af zoneforbud ved overtrædelse af forbuddet
mod etablering af og ophold i utryghedsskabende lejre | | | 2.1.3. | Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Folketinget vedtog den 22. februar 2018 lov nr. 131 af 27.
februar 2018 om ændring af lov om politiets virksomhed
(Udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om
zoneforbud).
Med loven blev justitsministerens bemyndigelse i
politilovens § 23, stk. 1 og 2, udvidet med en ny
bemyndigelsesbestemmelse i politilovens § 23, stk. 2, 2. pkt.,
der giver mulighed for, at de bestemmelser, der er fastsat i
medfør af stk. 1, kan indeholde regler om, at
politidirektøren i visse nærmere angivne særlige
situationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune, med
henblik på at forebygge fare for den offentlige orden eller
enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
Det var hensigten med loven at sætte yderligere ind mod et
problem med et stigende antal udenlandske tilrejsende, som
slår lejr på offentlige steder, f.eks. i parker og
på offentlige veje, hvor de pågældende personer
sover og opholder sig ofte i længere tid ad gangen
(såkaldte utryghedsskabende lejre). Det skyldes, at
sådanne forhold kan indebære store
gener for omgivelserne i form af f.eks. støj, uro og
uhygiejniske og uhumske sanitære forhold og give anledning
til forstyrrelser af den offentlige orden eller enkeltpersoners
eller den offentlige sikkerhed.
Det følger af lovens § 2, stk. 2, at ændringen
af politilovens § 23, stk. 2, ophæves automatisk
den 1. marts 2021, medmindre Folketinget forinden har vedtaget at
forlænge gyldigheden af ændringen.
Udløbsbestemmelsen betyder, at justitsministeren ikke pr. 1.
marts 2021 vil have mulighed for at fastsætte, at de
bestemmelser, der er fastsat i medfør af politilovens §
23, stk. 1, kan indeholde regler om, at politidirektøren i
visse nærmere angivne særlige situationer kan meddele
et zoneforbud, der omfatter en kommune.
Udløbsbestemmelsen indebærer samtidig, at de
regler, som justitsministeren i dag har fastsat i medfør af
politilovens § 23, stk. 2, 2. pkt., bortfalder den 1. marts
2021. Desuden indebærer udløbsbestemmelsen, at en
idømt straf for overtrædelse af et zoneforbud, der
omfatter en kommune, som ikke er fuldbyrdet den 1. marts 2021,
bortfalder, jf. straffelovens § 3, stk. 2.
Det er afgørende for regeringen, at borgere kan
færdes trygt i det offentlige rum. Utryghedsskabende lejre
kan udgøre en alvorlig trussel mod det normale samfundsliv i
de områder, hvor de bliver etableret, og være til stor
gene omgivelserne. Rigspolitiet har, på baggrund af
København Politis erfaringer, vurderet, at reglerne om
zoneforbud, der omfatter en kommune, kan have en vis
præventiv effekt i forhold til at forebygge, at der
opstår utryghedsskabende lejre.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at
en ophævelse af muligheden for at meddele zoneforbud, der
omfatter en kommune, vil kunne øge antallet af
utryghedsskabende lejre og modvirke, at borgerne kan færdes
trygt i det offentlige rum. Det foreslås derfor at
ophæve udløbsbestemmelsen, således at
justitsministerens adgang til at fastsætte administrative
regler, der giver politidirektøren (eller den, som denne
bemyndiger hertil) mulighed for at meddele et zoneforbud, der
omfatter en kommune, opretholdes pr. 1. marts 2021 og
fremefter.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Opretholdelse af justitsministerens bemyndigelse til
at fastsætte regler, der giver politidirektøren adgang
til meddele zoneforbud, der omfatter en kommune
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Politilovens hjemmel til at fastsætte regler om
bl.a. zoneforbud
Efter politilovens § 23, stk. 1, kan justitsministeren
fastsætte regler om sikring af den offentlige orden samt
beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed,
forebyggelse af fare eller ulempe for færdslen, dyr på
offentligt sted, offentlige anlæg, husnumre og opslag,
erhvervsvirksomhed på veje, offentlige forlystelser,
renholdelse af veje mv.
Efter politilovens § 23, stk. 2, 2. pkt. kan de
bestemmelser, der fastsættes i medfør af § 23,
stk. 1, indeholde regler om, at politidirektøren i visse
nærmere angivne særlige situationer kan meddele et
zoneforbud, der omfatter en kommune, med henblik på at
forebygge fare for den offentlige orden eller enkeltpersoners eller
den offentlige sikkerhed. Politilovens § 23, stk. 2, 2.
pkt., trådte i kraft den 1. marts 2018 (lov nr. 131 af 27.
februar 2018 om ændring af lov om politiets virksomhed
(Udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om
zoneforbud)).
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, jf. Folketingstidende 2017-18 tillæg A, L 118,
side 2, at der med udtrykket "særlige situationer" navnlig
sigtes til det forhold, hvor udenlandske tilrejsende etablerer og
opholder sig i en utryghedsskabende lejr på offentlige
steder, f.eks. i parker og på offentlige veje, hvor den eller
de pågældende personer sover og opholder sig ofte i
længere tid ad gangen. Det fremgår, at sådanne
lejre indebærer store gener for omgivelserne i form af f.eks.
støj, uro og uhygiejniske og uhumske sanitære forhold
og giver anledning til fare for den offentlige orden eller
enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed. Det kan imidlertid
ikke udelukkes, at også andre forhold vil kunne udgøre
en særlig situation, der kan begrunde, at justitsministeren
fastsætter regler, der giver politidirektøren (eller
den, som denne bemyndiger hertil) mulighed for at meddele et
zoneforbud, der omfatter en hel kommune. Det fremgår herom,
at anvendelsen af bemyndigelsen under alle omstændigheder vil
forudsætte, at der foreligger nogle helt særlige
forhold svarende til det ovenfor beskrevne eksempel om
utryghedsskabende lejre.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at
justitsministeren har den fornødne hjemmel til at
fastsætte administrative regler om, at politiet kan meddele
zoneforbud omfattende en kommune til de personer, der etablerer og
opholder sig i utryghedsskabende lejre. Det fremgår af pkt. 1
i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2017-18 tillæg A, L 118, side 2, at
politiet herved får et bedre værktøj til at
sætte effektivt ind over for utryghedsskabende lejre, og at
der samtidig hermed sendes et stærkt signal til potentielle
tilrejsende og andre om, at det ikke er tilladt i Danmark at
etablere og opholde sig i utryghedsskabende lejre på
offentlige steder. Baggrunden for reglerne var bl.a., at de
tidligere regler ikke på en tilstrækkelig måde
forhindrede etablering af nye utryghedsskabende lejre i
nærheden af den tidligere lejr, da zoneforbuddet var
begrænset til at angå mindre afgrænsede
områder på henholdsvis 400 og 800 meter, og de
personer, som typisk etablerer lejrene, ikke har tilknytning til et
bestemt sted i kommunen.
2.1.1.2. Ordensbekendtgørelsens forbud mod etablering af
og ophold i utryghedsskabende lejre
Der er i ordensbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr.
511 af 20. juni 2005 med senere ændringer) fastsat
nærmere regler om politiets sikring af den offentlige orden
og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv.
samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige
foranstaltninger.
Det følger af ordensbekendtgørelsens § 3,
stk. 4, jf. § 2, stk. 1, at det på steder, hvortil der
er almindelig adgang, er forbudt at etablere og opholde sig i lejre
af permanent karakter, som er egnede til at skabe utryghed i
nærområdet. Bestemmelsen er indsat ved
bekendtgørelse nr. 305 af 31. marts 2017 og trådte i
kraft den 1. april 2017. Baggrunden for bestemmelsen var, at det i
sommeren 2016 blev konstateret, at der blev etableret lejrlignende
ophold i det offentlige rum, f.eks. i offentlige parker og på
offentlige gader og veje, hvor de pågældende personer
sover og opholder sig - ofte i længere tid ad gangen.
Sådanne forhold kan indebære gener for omgivelserne i
form af f.eks. støj, uro og uhumske sanitære forhold
og kan give anledning til utryghed hos omkringboende og
forbipasserende.
Der henvises for den nærmere definition af, hvad der skal
forstås ved en utryghedsskabende lejr i bestemmelsens
forstand, til pkt. 2.1.1.4 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, jf. Folketingstidende 2017-18 tillæg A, L 118,
side 3, og pkt. 3.1 i Justitsministeriets vejledning nr. 9410 af
29. juni 2020 om meddelelse af zoneforbud for overtrædelse af
forbuddet mod at etablere og opholde sig i lejre, som er egnede til
at skabe utryghed i nærområdet, hvor der er redegjort
nærmere herfor.
På baggrund af aftale af 4. maj 2020 om en
præcisering af forbuddet mod at etablere eller opholde sig i
utryghedsskabende lejre mellem regeringen, Radikale Venstre, SF og
Enhedslisten er bestemmelsen i ordensbekendtgørelsens §
3, stk. 4, præciseret ved bekendtgørelse nr. 1094 af
29. juni 2020. Aftalen er en udmøntning af
forståelsespapiret "En retfærdig retning for Danmark"
af 25. juni 2019 mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og
Enhedslisten. Præciseringen indebar, at det nu fremgår
af bestemmelsen, at forbuddet mod utryghedsskabende lejre omfatter
lejre af permanent karakter. Samtidig blev
ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3, om zoneforbud
justeret, jf. pkt. 2.1.1.3 herom. Ændringerne trådte i
kraft den 2. juli 2020.
2.1.1.3 Ordensbekendtgørelsens
zoneforbud ved overtrædelse af forbuddet mod etablering af og
ophold i utryghedsskabende lejre
I ordensbekendtgørelsens § 6 er der fastsat regler
om politiets mulighed for at meddele opholds- og zoneforbud.
Det er i § 6, stk. 3, fastsat, at hvis en person har
overtrådt ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, kan
politiet meddele den pågældende advarsel eller forbud
imod at færdes frem og tilbage eller tage ophold inden for
den kommune, hvor overtrædelsen er begået (zoneforbud).
Det er en betingelse for meddelelse af forbud, at der er grund til
at tro, at den pågældende ellers vil gentage
overtrædelsen inden for det område, som forbuddet vil
omfatte.
Bestemmelsen blev indsat ved en nyaffattelse af § 6, stk. 3
(bekendtgørelse nr. 427 af 7. maj 2018) i forlængelse
af, at der i politiloven, jf. pkt. 2.1.1.1, blev indført
hjemmel til, at justitsministeren kan fastsætte regler om, at
politidirektøren i visse nærmere angivne særlige
situationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune.
Bestemmelsen trådte i kraft den 9. maj 2018.
Efter den hidtidige affattelse af bestemmelsen, som blev
indført med ikrafttræden pr. 1. juli 2017, var
zoneforbuddet begrænset til at angå mindre
afgrænsede områder på henholdsvis 400 meter, jf.
stk. 3, og 800 meter, jf. stk. 4.
§ 6, stk. 3, blev justeret samtidig med, at forbuddet i
§ 3, stk. 4, blev præciseret til at angå
permanente lejre. Justeringen indebar, at politiet fik adgang til
at meddele en advarsel for overtrædelse af forbuddet mod
etablering af og ophold i utryghedsskabende lejre. Herved fik
politiet mulighed for efter en konkret vurdering at meddele en
advarsel om zoneforbud som alternativ til et zoneforbud for
overtrædelse af forbuddet. Det henvises herom til pkt. 2.2 i
Justitsministeriets vejledning nr. 9410 af 29. juni 2020 om
meddelelse af zoneforbud for overtrædelse af forbuddet mod at
etablere og opholde sig i lejre, som er egnede til at skabe
utryghed i nærområdet.
Efter ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 6, skal der
fastsættes en frist for zoneforbud efter § 6, stk. 3,
som ikke kan overstige 2 år.
Politiets afgørelse om at meddele et zoneforbud kan
påklages til Rigspolitiet, jf. retsplejelovens § 109,
stk. 1. Rigspolitiets afgørelse kan ikke påklages til
Justitsministeriet, jf. retsplejelovens § 109, stk. 2. Desuden
kan et zoneforbud indbringes for domstolene efter grundlovens
§ 63. Hverken klage til Rigspolitiet eller indbringelse for
domstolene har opsættende virkning, jf. Folketingstidende
2017-18 tillæg A, L 118, side 5.
Manglende efterkommelse af zoneforbud udstedt i medfør af
ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3, kan straffes med
fængsel indtil 1 år og 6 måneder, under
særligt formildende omstændigheder dog med bøde,
jf. ordensbekendtgørelsens § 18, stk. 2.
2.1.2. Politiets erfaringer med anvendelsen af zoneforbud ved
overtrædelse af forbuddet mod etablering af og ophold i
utryghedsskabende lejre
Rigspolitiet har oplyst, at det alene er Københavns
Politi, som har rejst sigtelser for overtrædelse af
ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, om forbuddet mod
etablering af og ophold i lejre af permanent karakter, som er
egnede til at skabe utryghed i nærområdet på
steder, hvortil der er almindelig adgang.
Rigspolitiet har oplyst, at Københavns Politi meddelte 32
zoneforbud i 2017, 148 zoneforbud i 2018 og 51 zoneforbud i 2019 i
medfør af ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3.
Der er pr. 24. september 2020 foreløbigt ikke meddelt
zoneforbud i 2020. Således er der i alt udstedt 231
zoneforbud i medfør af bestemmelsen. Det bemærkes i
den forbindelse, at 71 af zoneforbuddene er meddelt i henhold til
de tidligere regler om zoneforbud på henholdsvis 400 og 800
meter, som gjaldt i perioden 1. juli 2017-8. maj 2018, hvor de pr.
9. maj 2018 blev afløst af adgangen til at meddele
zoneforbud for en kommune.
Ud af 231 zoneforbud er henholdsvis 6 zoneforbud meddelt til
danskere, 192 zoneforbud til EU-borgere og 33 zoneforbud til
tredjelandsstatsborgere i perioden. Rigspolitiet har oplyst, at
optællingen er opgjort ved en manuel gennemgang og derfor er
behæftet med en vis usikkerhed.
Københavns Politi har desuden oplyst, at der pr. 24.
september 2020 hidtil ingen advarsler om zoneforbud er givet i
2020, hvortil det bemærkes, at politiets mulighed for at
meddele advarsler trådte i kraft pr. 2. juli 2020.
Ifølge Københavns Politi udgør antallet af
overtrædelser af de meddelte zoneforbud ganske få
sager, ligesom der ses meget få tilfælde, hvor en
person, som tidligere har haft et zoneforbud, meddeles et nyt
zoneforbud. Københavns Politi har desuden oplyst, at
politikredsen i 2019 og foreløbig i 2020 har oplevet, at
tilrejsende i større grad end tidligere er søgt
væk fra offentlige parker, ligesom hjemløse i mindre
grad har etableret sig i lejre, som defineret i
ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4.
Det er Københavns Politis umiddelbare opfattelse, at det
samlede regelsæt om utryghedsskabende lejre, herunder
zoneforbud, har en præventiv effekt. Det er Københavns
Politis vurdering, at politikredsens målrettede indsats mod
utryghedsskabende lejre som følge af vedtagelsen af lov nr.
131 af 27. februar 2018 har haft en stor effekt, og at der er sket
et målbart fald i antallet af lejre og anmeldelser herom
siden 2018. Københavns Politi formoder, at denne tendens
ville være fortsat, også selvom den
ekstraordinære COVID-19-situation ikke var opstået.
Københavns Politi vurderer desuden, at zoneforbud for en
kommune er mere håndterbare i praksis og lettere at
håndhæve end de tidligere zoneforbud på
henholdsvis 400 og 800 meter, da zoneforbud for en kommune ikke
giver samme anledning til tvivl om zoneforbuddets omfang.
Det er samlet set Rigspolitiets vurdering, på baggrund af
Københavns Politis umiddelbare erfaringer, at adgangen til
at udstede zoneforbud, der omfatter en kommune, i medfør af
ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3, kan have en
præventiv effekt i forhold til etablering af og ophold i
utryghedsskabende lejre af permanent karakter.
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Baggrunden for de gældende regler i
ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3, er et ønske
om at sætte ind mod et problem med et stigende antal
udenlandske tilrejsende, som slår lejr på offentlige
steder, f.eks. i parker og på offentlige veje, hvor de
pågældende personer sover og opholder sig ofte i
længere tid ad gangen. Forbuddet mod ophold i og etablering
af utryghedsskabende lejre i ordensbekendtgørelsens §
3, stk. 4, er præciseret til at angå lejre af permanent
karakter, ligesom politiet har fået adgang til at meddele
advarsel om zoneforbud for overtrædelse af lejrforbuddet med
virkning fra den 2. juli 2020.
Der er, siden reglerne om zoneforbud blev indført pr. 1.
juli 2017, meddelt et betydeligt antal zoneforbud.
Københavns Politi har anført, at antallet af
overtrædelser af de meddelte zoneforbud udgør ganske
få sager, ligesom der ses meget få tilfælde, hvor
en person, som tidligere har haft et zoneforbud, meddeles et nyt
zoneforbud. Det er Københavns Politis oplevelse i 2019 og
foreløbig i 2020, at tilrejsende i større grad end
tidligere er søgt væk fra offentlige parker, ligesom
hjemløse i mindre grad har etableret sig i utryghedsskabende
lejre, og det er vurderingen, at det samlede regelsæt om
utryghedsskabende lejre, herunder zoneforbud, har en
præventiv effekt i forhold til etablering af og ophold i
utryghedsskabende lejre.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at
de nugældende regler er et effektivt redskab for politiet for
at sætte ind over for etablering af og ophold i
utryghedsskabende lejre, og at reglerne kan have en præventiv
effekt i forhold til at forebygge, at der opstår
utryghedsskabende lejre. Det er ministeriets vurdering, at en
ophævelse af muligheden for at meddele zoneforbud for en
kommune vil kunne have en negativ effekt på udviklingen i
antallet af utryghedsskabende lejre, og at det er nødvendigt
at opretholde adgangen til at meddele zoneforbud for en kommune, da
de tidligere regler om zoneforbud på henholdsvis 400 og 800
meter var utilstrækkelige til effektivt at hindre etablering
af og ophold i utryghedsskabende lejre.
Det foreslås derfor at ophæve
udløbsbestemmelsen i § 2, stk. 2, i lov nr. 131 af 27.
februar 2018, således at justitsministerens bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at politidirektøren i visse
nærmere angivne særlige situationer kan meddele et
zoneforbud, der omfatter en hel kommune, opretholdes efter den 28.
februar 2021, hvor reglerne ellers automatisk ville ophøre.
Herved opretholdes politiets nuværende adgang til at meddele
zoneforbud, der omfatter en hel kommune, eller advarsel om
zoneforbud efter ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3,
efter den 28. februar 2021.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget viderefører den hidtidige ordning og
medfører derfor ikke økonomiske konsekvenser i
forhold til i dag. Lovforslaget har ingen
implementeringsmæssige konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. september
2020 til den 23. oktober 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International,
Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Røde Kors, DI, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Den
Uafhængige Politiklagemyndighed, Det Kriminalpræventive
Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Faggruppen af
Socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Frederiksberg Kommune, Gadejuristen, HORESTA,
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KFUK's sociale arbejde,
KL, Københavns Kommune, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rådet for
Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Rigspolitiet,
samtlige byretter, SAND - De hjemløses landsorganisation,
Vestre Landsret og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Politilovens § 23, stk. 2, 2. pkt. giver hjemmel til, at
justitsministeren kan fastsætte regler om, at
politidirektøren i visse nærmere angivne særlige
situationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune, med
henblik på at forebygge fare for den offentlige orden eller
enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
Det følger af § 2, stk. 2, i lov nr. 131 af 27.
februar 2018, at politilovens § 23, stk. 2, 2. pkt., som affattet ved § 2 i samme lov,
ophæves den 1. marts 2021.
Udløbsbestemmelsen betyder, at lovens ændring af
politilovens § 23, stk. 2, som indebar tilføjelsen af
et nyt 2. pkt., automatisk ophæves den 1. marts 2021,
medmindre Folketinget forinden har vedtaget at forlænge
gyldigheden af lovændringen.
Det foreslås at ophæve udløbsbestemmelsen,
således at lovens ændring af politilovens § 23,
stk. 2, gøres permanent.
Det indebærer, at justitsministerens bemyndigelse til at
fastsætte bestemmelser, der giver politidirektøren
mulighed for i visse angivne særlige situationer at meddele
et zoneforbud, der omfatter en kommune, opretholdes efter den 28.
februar 2021.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer af den
gældende retstilstand.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 28.
februar 2021.
Udløbsbestemmelsen i 2, stk. 2, i lov nr. 131 af 27.
februar 2018, har virkning fra den 1. marts 2021. Den
foreslåede ophævelse af udløbsbestemmelsen
bør derfor ske inden dette tidspunkt. Det foreslås
derfor, at loven træder i kraft den 28. februar 2021.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de henholdsvis færøske og grønlandske
forhold tilsiger.