Fremsat den 11. november 2020 af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal
indkomstskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner
(Ekstraordinær mulighed for at
omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af
covid-19)
§ 1
I lov om kommunal indkomstskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 935 af 30. august 2019, som
ændret ved § 6 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 7 indsættes i afsnit
1:
Ȥ 7 a. Kommuner, der
for kalenderåret 2020 har valgt at budgettere med eget
skøn over udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat
og kirkeskat efter § 7, stk. 1, kan for kalenderåret
2020 ekstraordinært vælge at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og
kirkeskat.
Stk. 2.
Kommuner, der efter stk. 1 vælger ekstraordinært at
ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
for kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2020,
skal give endelig meddelelse herom til Social- og
Indenrigsministeriet den 21. december 2020.«
2.
Efter § 16 indsættes i afsnit
4:
Ȥ 16 a. For kommuner,
der efter § 7 a har valgt ekstraordinært at ændre
valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for
kalenderåret 2020, foretages en regulering af det udbetalte
beløb efter § 15 for henholdsvis kommunal indkomstskat
og kirkeskat for kalenderåret 2020, så beløbet
årligt svarer til skatten fastsat ud fra det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020.
Stk. 2.
Afregning af det regulerede beløb efter stk. 1 sker i den
næstkommende månedlige afregning fra Skattestyrelsen af
kommunal indkomstskat m.v.«
§ 2
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 28.
oktober 2019, som ændret ved § 5 i lov nr. 1557 af 27.
december 2019, § 16 i lov nr. 1558 af 27. december 2019 og
§ 1 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 24 indsættes i kapitel
8:
Ȥ 24 a. For kommuner,
der har valgt ekstraordinært at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020, jf. § 7 a i
lov om kommunal indkomstskat, foretages en regulering af det
udbetalte beløb efter § 24, så beløbet
årligt svarer til tilskud og bidrag fastsat ud fra det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for tilskudsåret
2020.
Stk. 2.
Afregning af det regulerede beløb efter stk. 1 sker i den
næstkommende månedlige afregning fra Skattestyrelsen af
kommunal indkomstskat m.v.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 20. december 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. §§ 7 a
og 16 a i lov om kommunal indkomstskat som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1 og nr. 2, og § 24 a i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner som affattet ved denne
lovs § 2, nr. 1, ophæves den 1. januar 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Covid-19 indebærer en ekstraordinær høj
risiko for, at selvbudgetterende kommuners skøn for
indkomstskatten for 2020 har været for høje, hvorved
disse kommuner risikerer en større negativ efterregulering i
2023.
Formålet med dette lovforslag er at understøtte, at
den helt ekstraordinære situation som følge af
covid-19 ikke medfører afledte store økonomiske tab
for enkeltkommuner, der i efteråret 2019 valgte at
selvbudgettere indtægter fra indkomstskat samt tilskud og
udligning for 2020.
Med dette lovforslag foreslås derfor, at disse kommuner
som følge af den helt ekstraordinære situation med
covid-19 får mulighed for frivilligt at omgøre deres
beslutning om at selvbudgettere indtægter fra indkomstskat
samt tilskud og udligning baseret på kommunens eget
skøn over udskrivningsgrundlaget og i stedet vælge at
få opgjort indtægter fra indkomstskat samt tilskud og
udligning ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag.
Et sådant omvalg vil indebære, at kommunens
indtægter for 2020 vil skulle nedreguleres, så de
svarer til det indtægtsniveau, som kommunen ville have
fået ved valg af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i
efteråret 2019.
Med lovforslaget foreslås det, at kommunerne den 21.
december 2020 skal give endelig meddelelse til Social- og
Indenrigsministeriet om et eventuelt ændret valg af
budgetteringsmetode for 2020.
Lovforslaget følger op på et punkt blandt flere om
covid-19 i aftalen af 29. maj 2020 mellem regeringen og KL om
kommunernes økonomi for 2021.
2. Ekstraordinær mulighed for at omgøre
valg af selvbudgettering for 2020 som følge af
covid-19
2.1. Gældende ret
Reglerne om valget mellem et statsgaranteret og et
selvbudgetteret udskrivningsgrundlag er fastsat i § 7 i lov om
kommunal indkomstskat (kommuneskatteloven).
Det følger af § 7, stk. 1, i kommuneskatteloven, at
kommunalbestyrelsen ved budgetlægningen i oktober året
før budgetåret kan vælge at budgettere enten med
eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kommunal
indkomstskat og kirkeskat eller med et statsgaranteret
udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat. Det er
frit for den enkelte kommune, hvilken metode kommunen vil
vælge det enkelte år. Beslutningen om selvbudgettering
eller statsgaranti har bindende virkning for budgetåret.
Efter kommuneskattelovens § 15 udbetaler staten ved
begyndelsen af hver måned et beløb til
foreløbig dækning af kommunal indkomstskat og
kirkeskat. Udbetalingen sker til den enkelte kommune på
baggrund af det af kommunen vedtagne årsbudget for
indtægter ved indkomstskat og kirkeskat for personer.
Har kommunen valgt at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget, skal der pr. 1. maj i året to
år efter det kalenderår, hvor kommunen har valgt at
budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget,
foretages en opgørelse af de kommunale indkomstskatter og
kirkeskatter, jf. kommuneskattelovens § 16, stk. 1. Afregning
af efterreguleringsbeløbet skal ske tre år efter det
pågældende kalenderår, og fordeles med en
tredjedel i hver af månederne januar, februar og marts, jf.
kommuneskattelovens § 16, stk. 2.
Reglerne om afregning af tilskuds- og udligningsbeløb for
kommuner, der vælger statsgaranti eller selvbudgettering er
fastsat i § 24 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner. Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at
for kommuner, der har valgt at budgettere med det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag, afregnes kommunens tilskud og bidrag på
grundlag af en af social- og indenrigsministeren udmeldt samlet
beregning for tilskudsåret.
For de kommuner, der har valgt at budgettere med eget
skøn over udskrivningsgrundlaget, foretages der i
tilskudsåret en foreløbig afregning af kommunens
tilskud og bidrag. Det foreløbige tilskud og bidrag beregnes
på grundlag af det udskrivningsgrundlag og de afgiftspligtige
grundværdier, som kommunen har lagt til grund for budgettet,
samt kommunens skøn over indbyggertallet.
I året to år efter tilskudsåret foretages en
opgørelse af efterreguleringen for de kommuner, der har
valgt at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget. Efterreguleringen svarer til forskellen
mellem de foreløbige tilskud og bidrag i tilskudsåret
og de tilskud og bidrag, der kan beregnes på grundlag af det
faktisk opgjorte udskrivningsgrundlag og indbyggertal for
tilskudsåret.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Kommunerne tog stilling til valget om selvbudgettering eller
statsgaranti for budgetåret 2020 ved budgetlægningen
for 2020 i efteråret 2019 før udbruddet af
covid-19.
Ved budgetlægningen for 2020 har fire kommuner valgt
selvbudgettering med en samlet skønnet nettogevinst på
ca. 300 mio. kr. i forhold til valget om statsgaranti.
Nettogevinsten på 300 mio. kr. dækker over en
skønnet gevinst på ca. 600 mio. kr. vedrørende
indkomstskatten som følge af det højere
udskrivningsgrundlag og et skønnet tab på ca. 300 mio.
kr. vedrørende foreløbige tilskuds- og
udligningsbeløb beregnet på baggrund af kommunens eget
skøn for indtægtsgrundlaget.
Covid-19 indebærer en ekstraordinær risiko for, at
de selvbudgetterende kommuners forudsætninger og skøn
for indkomstskat og kirkeskat har været for høje,
hvorved disse kommuner risikerer en større negativ
efterregulering i 2023.
Det er baggrunden for, at KL rejste sagen i
økonomiforhandlingerne for 2021, og at det indgår som
et punkt i aftalen om kommunernes økonomi for 2021.
2.3. Den
foreslåede ordning
Som følge af covid-19 foreslås det
ekstraordinært, at kommuner, der efter kommuneskattelovens
§ 7, stk. 1, har valgt at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat for
kalenderåret 2020, skal kunne vælge at ændre
valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal
indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2020.
Ønsker en kommune, der for kalenderåret 2020 har
valgt at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget, at gøre brug af den
ekstraordinære mulighed for at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020,
vil kommunen skulle give endelig meddelelse herom til Social- og
Indenrigsministeriet den 21. december 2020, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, stk. 2.
Det foreslås, at der skal foretages en regulering af
kommunal indkomstskat og kirkeskat i forbindelse med, at en kommune
for kalenderåret 2020 vælger ekstraordinært at
ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag,
så beløbet årligt svarer til skatten fastsat ud
fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag. Det foreslås
endvidere, at der foretages en regulering af det
sammenhængende tilskuds- og udligningsbeløb, så
beløbet årligt svarer til tilskuds- og
udligningsbeløb fastsat ud fra det statsgaranterede
indtægtsgrundlag.
Det foreslås, at afregningen af de regulerede beløb
skal ske i den næstkommende månedlige afregning fra
Skattestyrelsen af kommunal indkomstskat m.v.
Heraf følger, at der ikke foretages en efterregulering i
2023 for de kommuner, der for 2020 har valgt ekstraordinært
at ændre valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Kommuner vælger typisk at budgettere med eget skøn
over udskrivningsgrundlaget, fordi de forventer en øget
vækst i grundlaget i forhold til det forudsatte ved det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag. Valget om selvbudgettering
giver således mulighed for en gevinst, men indebærer
samtidig en risiko for en negativ efterregulering, såfremt
det faktiske grundlag viser sig lavere end kommunens eget
skøn.
De fire kommuner, som har selvbudgetteret for 2020, har
budgetteret med en umiddelbar nettogevinst på ca. 300 mio.
kr. set i forhold til valget af det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag. Det indebærer, at et merbeløb
på samlet ca. 300 mio. kr. er udbetalt til disse kommuner i
tolvtedelsraterne for 2020.
Ønsker disse kommuner at gøre brug af den
foreslåede ekstraordinære mulighed for at ændre
valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020, vil
lovforslaget indebære, at kommunen i tilknytning hertil vil
få en negativ regulering for det merbeløb, som
kommunen har fået udbetalt i tolvtedelsraterne for 2020.
Denne negative regulering skal ses i forhold til situationen,
hvor de fire kommuner fastholder det selvbudgetterede
udskrivningsgrundlag, og hvor en efterregulering i 2023 for det
faktiske indtægtsgrundlag forventeligt vil indebære et
større tab af indtægter end 300 mio. kr. for de fire
kommuner.
Kommuner, der vælger ekstraordinært at ændre
valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag, vil
således ikke være omfattet af en efterregulering i 2023
af kommunal indkomstskat og kirkeskat samt efterregulering i 2023
af tilskud- og udligningsbeløb.
Samlet set over perioden 2020-23 vurderes lovforslaget at have
en positiv virkning for de fire selvbudgetterende kommuner.
Lovforslagets mulighed for, at de fire selvbudgetterende
kommuner ekstraordinært kan ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag vurderes at føre til
statslige mindreudgifter på op til ca. 300 mio. kr. for 2020
afhængig af, om alle fire selvbudgetterende kommuner
vælger at overgå til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag.
En eventuel efterregulering i 2023 vurderes samlet set at have
en neutral virkning for staten. En efterregulering i 2023 vil
på den ene side indebære statslige mer- eller
mindreindtægter i 2023. På den anden side vil en
efterregulering i 2023 indgå ved fastsættelsen af
bloktilskuddet mhp. at skabe balance mellem kommunernes samlede
indtægter og udgifter. Det betyder eksempelvis, at en negativ
efterregulering i 2023 alt andet lige vil give udslag i et
tilsvarende højere balance- og bloktilskud til kommunerne
under ét.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for regionerne.
Implementeringen af lovforslaget indebærer, at de fire
selvbudgetterende kommuner skal foretage en ekstra indberetning til
ministeriet, såfremt de vælger ekstraordinært at
overgå til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag. For
staten indebærer det, at Social- og Indenrigsministeriet skal
foretage en ekstra opgørelse af indtægter fra
indkomstskat samt tilskud og udligning og give meddelelse herom til
Skattestyrelsen. Desuden skal Skattestyrelsen foretage en ekstra
manuel afregning. De afledte implementeringskonsekvenser har ikke
kunnet kvantificeres præcist.
Lovforslaget vurderes således samlet set ikke at
medføre nævneværdige administrative
konsekvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. november 2020
til den 9. november 2020 været sendt i høring hos
KL.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kom?muner og regioner | Mindreudgifter for staten på op til
ca. 300 mio. kr. for 2020 afhængig af, om alle fire
selvbudgetterende kommuner vælger at overgå til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag. En evt. efterregulering i 2023 vil samlet
set have en neutral virkning for staten. Umiddelbare mindreindtægter for 2020
for de kommuner, der vælger at overgå fra det
selvbudgetterede udskrivningsgrundlag til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag. Mindreindtægterne udgør samlet
set op til ca. 300 mio. kr. for 2020. Det skal dog ses i forhold til, hvis de
fire kommuner fastholder det selvbudgetterede udskrivningsgrundlag,
hvor en efterregulering i 2023 for det faktiske
indtægtsgrundlag forventeligt vil indebære et
større tab af indtægter end 300 mio. kr. for de fire
kommuner. Samlet set over perioden 2020-23 vurderes
lovforslaget således at have en positiv virkning for de fire
selvbudgetterende kommuner. Lovforslaget har ikke konsekvenser for
regionerne. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vurderes samlet set ikke at
medføre nævneværdige administrative
konsekvenser. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter gældende ret skal den enkelte kommune udarbejde et
budget over kommunal indkomstskat og kirkeskat. Kommunalbestyrelsen
skal i den forbindelse vælge, hvorvidt budgetteringen skal
ske med kommunens eget skøn over udskrivningsgrundlaget for
kommunal indkomstskat og kirkeskat eller med det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat, jf.
kommuneskattelovens § 7, stk. 1. Det følger af
gældende ret, at valg af budgetteringsmetode fastlægges
ved kommunens budgetvedtagelse og ikke efterfølgende kan
omgøres.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 7 a i
kommuneskatteloven, hvorefter kommuner, der for kalenderåret
2020 har valgt at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat efter
§ 7, stk. 1, for kalenderåret 2020 ekstraordinært
vil kunne vælge at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og
kirkeskat efter § 7, stk. 1.
Dette vil indebære, at kommuner, der ved
budgetlægningen valgte at budgettere med eget skøn
over udskrivningsgrundlaget for kalenderåret 2020, vil kunne
vælge at ændre valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag. Omvalget skal ses i lyset af den
ekstraordinære situation som følge af covid-19, hvor
de selvbudgetterende kommuner i 2023 vil få en
efterregulering for det faktiske indtægtsgrundlag, som
forventes at indebære et større tab. Det vil blive
frivilligt for kommunen, om denne ekstraordinært vil
ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
for 2020. Et eventuelt omvalg vil ikke senere kunne
omgøres.
Muligheden for at ændre valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag vil være begrænset til alene at
omfatte kalenderåret 2020, idet covid-19 stiller de
selvbudgetterende kommuner i en helt ekstraordinær situation
i 2020.
Det foreslås med stk. 2, at de kommuner, der vælger at
gøre brug af lovforslagets mulighed for ekstraordinært
at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
for 2020, vil skulle give meddelelse herom til Social- og
Indenrigsministeriet den 21. december 2020. Beslutningen om
ekstraordinært at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020 skal godkendes af
kommunalbestyrelsen og derpå skriftligt meddeles endeligt til
Social- og Indenrigsministeriet den 21. december 2020.
Social- og Indenrigsministeriet vil
inden lovens ikrafttræden orientere de fire kommuner om
adgangen til helt ekstraor??dinært at ændre valget
til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020 og oplyse om
form og proces for den skriftlige meddelelse til ministeriet.
Fristen for kommunernes afgivelse
af meddelelse til Social- og Indenrigsministeriet om ændring
af valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020 er
fastsat til den 21. december 2020 under hensyn til, at reguleringen
vedrørende 2020 kan afregnes i januar 2021.
Til nr. 2
Efter § 16, stk. 1, i
kommuneskatteloven, skal kommuner, der har valgt at budgettere med
eget skøn over udskrivningsgrundlaget pr. 1. maj i
året to år efter det kalenderår, hvor kommunen
har valgt at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget, foretage en opgørelse af de
kommunale indkomstskatter og kirkeskatter. Det følger videre
af bestemmelsen, at for kommuner, der har valgt selvbudgettering,
reguleres der for forskellen mellem indkomstskatter og kirkeskatter
ud fra det selvbudgetterende udskrivningsgrundlag og
indkomstskatter og kirkeskatter ud fra det faktiske
udskrivningsgrundlag.
Det følger af § 16,
stk. 2, i kommuneskatteloven, at afregning af
efterreguleringsbeløbet skal ske tre år efter det
pågældende kalenderår, og fordeles ud med en
tredjedel i hver af månederne januar, februar og marts.
Det foreslås, at der
indsættes en ny § 16 a i kommuneskatteloven, hvorved der
med det foreslåede stk. 1
indføres en bestemmelse om regulering for de kommuner, der
vælger ekstraordinært at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020
efter den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede nye
§ 7 a i kommuneskatteloven. Efter den foreslåede
bestemmelse vil der blive foretaget en regulering af det
beløb, der er udbetalt efter kommuneskattelovens § 15
for henholdsvis kommunal indkomstskat og kirkeskat for
kalenderåret 2020, så beløbet årligt vil
svare til skatten fastsat ud fra det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020.
Det vil betyde, at de kommuner, der
ved budgetlægningen for 2020 valgte at budgettere med eget
skøn for udskrivningsgrundlaget for den kommunale
indkomstskat og kirkeskat, ved ændring af deres valg til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag ikke vil kunne beholde den
del af det udbetalte beløb i skatteindtægter for 2020,
der overstiger det beløb, som kommunen ville have modtaget
ved at vælge det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for
kommunale indkomstskatter og kirkeskat for 2020. Der vil
således skulle foretages en negativ regulering, hvor den
pågældende kommune vil skulle afregne et beløb
svarende til forskellen mellem skatteindtægterne ved det
selvbudgetterende udskrivningsgrundlag for 2020 og
skatteindtægterne ved det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for 2020.
Foruden ovennævnte regulering
vedrørende indtægter fra kommunal indkomstskat og
kirkeskat vil der også være en regulering, som
vedrører kommunens tilskuds- og udligningsbeløb, jf.
lovforslagets § 2, nr. 1.
Det foreslås endvidere med
stk. 2 i den foreslåede
bestemmelse, at afregningen af det regulerede beløb vedr.
den kommunale indkomstskat vil skulle ske i den næstkommende
månedlige afregning fra Skattestyrelsen af kommunal
indkomstskat m.v.
Heraf følger, at der ikke
foretages en efterregulering i 2023 for de kommuner, der for 2020
har valgt ekstraordinært at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag.
Til §
2
Efter § 24 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner sker afregning af tilskud og udligning efter en af
social- og indenrigsministeren samlet beregning for
tilskudsåret. Afregningen for de kommuner, der har valgt at
budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag sker efter
bestemmelsen i § 24, stk. 2, mens afregningen for de kommuner,
der har valgt at budgettere med eget skøn for
udskrivningsgrundlaget sker efter bestemmelserne i § 24, stk.
3-7.
Ifølge lovens § 24, stk. 3, 1. pkt., foretages der i
tilskudsåret en foreløbig afregning af tilskud og
bidrag efter loven for de kommuner, der har valgt at budgettere med
eget skøn over udskrivningsgrundlaget.
Efter lovens § 24, stk. 3, 2. og 3. pkt., opgøres
der i året to år efter tilskudsåret en
efterregulering af de tilskud og bidrag, der blev afregnet i
tilskudsåret. Efterreguleringen afregnes med kommunerne i
året tre år efter tilskudsåret.
Det foreslås, at der
indsættes en ny § 24 a i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, hvorved der med det
foreslåede stk. 1 indføres
en bestemmelse for regulering for de kommuner, der vælger
ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for tilskudsåret 2020 efter den i
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede nye § 7 a i
kommuneskatteloven.
Efter den foreslåede
bestemmelse vil der blive foretaget en regulering af de tilskud og
bidrag, der er udbetalt efter § 24 i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner for tilskudsåret 2020,
så det årlige beløb i tilskuds- og
udligningssystemet til disse kommuner i 2020 vil svare til tilskud
og bidrag fastsat ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
for tilskudsåret 2020.
Det vil betyde, at for kommuner,
der vælger ekstraordinært at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag, vil der foruden reguleringen
vedrørende indkomstskat og kirkeskat efter den i
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede nye § 16 a i
kommuneskatteloven, skulle reguleres for den forskel, der er for
2020 mellem kommunes tilskud og bidrag efter selvbudgettering og
kommunens tilskud og bidrag efter statsgarantien.
Det foreslås endvidere med stk.
2, at afregningen af det regulerede beløb
vedrørende tilskuds- og udligningsbeløb vil skulle
ske i den næstkommende månedlige afregning fra
Skattestyrelsen af kommunal indkomstskat m.v.
Heraf følger, at der ikke foretages en efterregulering i
2023 for de kommuner, der for 2020 har valgt ekstraordinært
at ændre valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag.
Til §
3
Det foreslås med stk. 1, at loven skal træde i kraft den
20. december 2020.
Med stk. 2 foreslås det, at
§§ 7 a og 16 a i lov om kommunal indkomstskat som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1 og nr. 2, og § 24 a i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, ophæves den 1.
januar 2022. Forslaget indebærer, at de foreslåede
bestemmelser om ekstraordinær mulighed for at omgøre
valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19
alene omfatter budgetteringsmetoden for 2020 og derfor automatisk
ophæves. Det følger af de aftalte punkter
angående den ekstraordinære situation med covid-19 i
Aftale om kommunernes økonomi for 2021.
Da kommuneskatteloven og lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, der med lovforslaget foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af
riget, vil loven ikke gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal indkomstskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 935 af 30. august 2019, som
ændret ved § 6 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 7 indsættes i afsnit
1: | | | | § 7 a.
(Ophævet). | | »§ 7 a.
Kommuner, der for kalenderåret 2020 har valgt at budgettere
med eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kommunal
indkomstskat og kirkeskat efter § 7, stk. 1, kan for
kalenderåret 2020 ekstraordinært vælge at
ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
for kommunal indkomstskat og kirkeskat. | | | Stk. 2.
Kommuner, der efter stk. 1 vælger ekstraordinært at
ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
for kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2020,
skal give endelig meddelelse herom til Social- og
Indenrigsministeriet den 21. december 2020. « | | | | | | 2. Efter
§ 16 indsættes i afsnit
4: | | | | § 16 a.
(Ophævet). | | »§ 16
a. For kommuner, der efter § 7 a har valgt
ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020, foretages en
regulering af det udbetalte beløb efter § 15 for
henholdsvis kommunal indkomstskat og kirkeskat for
kalenderåret 2020, så beløbet årligt
svarer til skatten fastsat ud fra det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020. | | | Stk. 2.
Afregning af det regulerede beløb efter stk. 1 sker i den
næstkommende månedlige afregning fra Skattestyrelsen af
kommunal indkomstskat m.v.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 28.
oktober 2019, som ændret ved § 5 i lov nr. 1557 af 27.
december 2019, § 16 i lov nr. 1558 af 27. december 2019 og
§ 1 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 24 indsættes i kapitel
8: | | | | | | Ȥ 24
a. For kommuner, der har valgt ekstraordinært at
ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
for 2020, jf. § 7 a i lov om kommunal indkomstskat, foretages
en regulering af det udbetalte beløb efter § 24,
så beløbet årligt svarer til tilskud og bidrag
fastsat ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for
tilskudsåret 2020. | | | Stk. 2.
Afregning af det regulerede beløb efter stk. 1 sker i den
næstkommende månedlige afregning fra Skattestyrelsen af
kommunal indkomstskat m.v.« | | | | | | |
|