Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 9. februar 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 3, Dansk Folkepartis medlemmer har
stillet ændringsforslag nr. 2, og udlændinge- og
integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Udtalelse fra udlændinge- og
integrationsministeren
Udlændinge- og integrationsministeren
har anmodet om, at følgende udtalelse fra ministeren optages
i betænkningen:
»Det at tale imod fri abort eller
homoseksuelle ægteskaber vil efter min mening ikke i sig selv
være tilstrækkeligt grundlag for, at en person eller
organisation anses for at modarbejde eller underminere demokratiet
og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Det vil derudover ikke i sig selv kunne
begrunde optagelse af en person på forbudslisten, at den
pågældende er hjemmehørende i et
ikke-demokratisk land.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet vil med jævne mellemrum orientere
udvalget om afgørelser om optagelse af personer på
forbudslisten. Partierne bag lovforslagets vedtagelse vil efter
behov blive inviteret til at drøfte status, herunder for at
vurdere eventuelle behov for revision af ordningen. Som det
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, vil den
foreslåede ordning skulle evalueres senest i 2023.«
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod de af RV og DF stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF, KF, NB og Inger Støjberg (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for det af udlændinge- og
integrationsministeren og det af DF stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod de af RV stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det af
udlændinge- og integrationsministeren og de af RV stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af DF
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de af RV stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
udlændinge- og integrationsministeren og det af DF stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget.
I 2016 blev der indført en ordning
med nationale lister med navngivne udenlandske religiøse
forkyndere, bl.a. hadprædikanter, som kan udelukkes fra
indrejse til Danmark, under henvisning til at de må anses for
en trussel mod den offentlige orden i landet. I forlængelse
af ordningen blev den tidligere VLAK-regering enig med Dansk
Folkeparti om, at udenlandske pengedonationer til trossamfund,
foreninger m.v., hvis formål med donationen er at modarbejde
og underminere demokrati og grundlæggende frihedsrettigheder,
også skal bekæmpes - naturligvis inden for rammerne af
grundloven og Danmarks internationale forpligtelser.
I Venstre er vi glade for, at den
nuværende regering også er enig i hovedlinjerne i den
aftale. Der skal etableres en ordning, hvor ministeren efter
indstilling fra Udlændingestyrelsen kan træffe
afgørelse om optagelse af fysiske og juridiske personer, der
foretager den omtalte modarbejdelse, på en forbudsliste.
For Venstre er det vigtigt, at lovforslaget
bestræber sig på at ramme de rigtige. Det vil sige, at
det ikke er ethvert virke eller holdningsudtryk, der vil kunne
anses for modarbejdelse eller underminering af demokratiet og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Det skal
handle om graden af agitation og omfatte enhver aktivitet eller
ethvert virke, der har til formål eller bidrager til at
skade, lægge hindringer i vejen for eller svække og
eventuelt efterhånden nedbryde grundlaget for demokrati og de
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, som det danske
samfund bygger på. Det er afgørende for Venstre, at
vores civilsamfund ikke medvirker til at retfærdiggøre
disse organisationer og personer ved at modtage økonomisk
støtte fra dem.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget kan
fuldt ud tilslutte sig formålet med lovforslaget. Donationer,
der repræsenterer arbejde og formål, der modarbejder
demokratiet, skal hindres. Radikale Venstre ville gerne tilslutte
sig lovforslaget med tilpasninger af retssikkerheden og mener,
dette kunne være sket, uden formålet med loven
forspildes. Når Radikale Venstre stemmer hverken for eller
imod lovforslaget, er det med baggrund i, at den fornødne
retssikkerhed ikke synes sikret tilstrækkeligt i
lovforslaget. Det drejer sig bl.a. om fraværet af kriterier
for, hvornår fysiske eller juridiske personer skader eller
svækker friheds- og menneskerettigheder, idet det
anføres, at det skal forstås i bred forstand, uden en
nærmere definition. Retstilstanden er derfor uklar og
uigennemsigtig, hvilket er uhensigtsmæssigt.
Endvidere ønskede Radikale Venstre,
at der skal være mulighed for partshøring, da
kontradiktion er et vigtigt element i en afgørelse, og da
det kunne ske uden at mindske effektiviteten i loven. Det kunne
være sket, ved at man ved en påtænkt
afgørelse suspenderer muligheden for donationer i
eksempelvis en høringsperiode på 4 uger, indtil en
endelig afgørelse er truffet. Et andet element, Radikale
Venstre gerne så fjernet, er fysiske adresser på
forbudslisten, da navn må anses for tilstrækkeligt, jf.
dataminimeringsprincippet.
Sikandar Siddique (UFG)
Sikandar Siddique (UFG) bemærker
på vegne af Frie Grønne, at det er problematisk og
politiserende, at forslaget indebærer, at ministeren efter
indstilling fra styrelsen alene har bemyndigelse til at beslutte,
hvem der skal stå på den foreslåede forbudsliste
over, hvem der ikke må give donationer til danske
trossamfund. Dette bør ikke være en politisk
beslutning, da det vil være skiftende politiske partier, der
står i spidsen for beslutningen, som dermed bliver
inkonsekvent. Grundlaget for udvælgelse er desuden endnu ikke
formuleret. Det bør det være, inden lovforslaget kan
vedtages. Dér tilsidesætter forslaget almindelige
danske forvaltningsretlige regler og principper.
Forslaget giver en række demokratiske
konsekvenser og spørgsmål i forhold til
afgørelsen af, hvilke typer af donationer der kan
underminere det danske demokrati og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder. Hvad, hvis f.eks. Kina, der på flere
områder ikke tillader samme grundlæggende danske
frihedsrettigheder, herunder retten til ytringsfrihed, eller et
polsk katolsk kirkesamfund, der ikke tillader abort og dermed er i
opposition til en af de grundlæggende danske
frihedsrettigheder, tilbød donationer til et dansk
trossamfund? Vil det modarbejde og underminere det danske demokrati
og de grundlæggende friheds- og menneskerettigheder?
Forslaget indebærer en overvejende
risiko for politisering i forhold til udvælgelsen af, hvilke
typer af donationer og donerer der skal forbydes. Derudover vil det
blive svært at effektuere alene på grund af den
ineffektive og inkonsekvente politiske udvælgelse af typer af
donationer, der skal forbydes.
Det skal dertil bemærkes, at flere af
forslagets høringssvar finder det uklart, hvornår
regeringen mener demokrati og frihedsrettigheder undergraves, og
hvornår en donor ender på ministeriets liste.
Frie Grønne tager afstand fra enhver
aktivitet, der har til formål at undergrave vores demokrati
og folkestyre og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder også via donationer til
religiøse trossamfund. Frie Grønne ønsker
samtidig at fremme det danske demokrati og ligestilling mellem alle
mennesker og alle anerkendte religiøse trossamfund.
Forslaget om at afskære muligheden
for donationer til religiøse trossamfund vil indebære,
at mange anerkendte danske trossamfund må lukke, så
borgere ikke længere frit kan dyrke deres religion.
Med udgangspunkt i ligestilling af alle
anerkendte danske trossamfund skal problemet med antidemokratiske
donationer til bl.a. danske moskéer adresseres og forhindres
ved at ligestille alle anerkendte trossamfund med folkekirken.
Danmarks holdning til udenlandske
donationer til de danske trossamfund skal ikke være tvetydig,
men åbent debatteres og demokratisk afklares, herunder
hvornår indgåelse af samarbejde med et andet land
også omfatter tilladelse af donationer til danske
trossamfund.
Der er flere indbyggede komplekser i vores
internationale handlemønster. Vi har f.eks. i dag et
lukrativt handelssamarbejde med Saudi-Arabien, men vi ønsker
ikke at danske trossamfund modtager donationer, der støtter
muslimske trossamfund i Danmark. Det bør åbent
debatteres.
Frie Grønne ønsker at
ligestille borgernes mulighed for frit at vælge, hvilke af de
anerkendte danske trossamfund de ønsker at støtte, og
Frie Grønne vil derfor opfordre til, at man ikke vedtager
regeringens forslag. Frie Grønne vil derudover snarest
fremsætte et beslutningsforslag, der foreslår en anden
model, hvor en ny, frivillig »trosamfundsskat«
ligestilles med kirkeskatten, så det bliver muligt at
støtte et af de anerkendte danske trossamfund efter eget
valg.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(EL og Sikandar Siddique (UFG)):
1)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Udlændingestyrelsen må ikke gøre brug af anonyme
ip-adresser eller anonyme logins i forbindelse med
undersøgelser på internettet, som foretages med
henblik på udarbejdelsen af en indstilling, jf. stk.
1.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Afskæring af adgang til at
anvende anonyme ip-adresser og anonyme logins ved
undersøgelser på internettet]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL, KF, NB og Inger Støjberg (UFG)):
2) I
stk. 2 ændres »undlader
udlændinge- og integrationsministeren at optage den
pågældende på forbudslisten.« til:
»rådfører regeringen sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn, inden der træffes
afgørelse om, hvorvidt den pågældende skal
optages på forbudslisten.«
[Indførelse af
rådføringspligt med Det Udenrigspolitiske
Nævn]
Til § 4
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(EL og Sikandar Siddique (UFG)):
3) I
stk. 2 ændres
»fødselsdato, fødested og adresse og juridiske
personers navn,« til: »fødselsdato og
fødested og juridiske personers navn,«.
[Undtagelse af oplysning om adresse
fra offentliggørelse]
Til § 11
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af Sikandar
Siddique (UFG)):
4)
Datoen »1. februar 2021« ændres til: »15.
marts 2021«.
[Nyt
ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets §
2, stk. 1, at udlændinge- og integrationsministeren på
baggrund af en indstilling fra Udlændingestyrelsen kan
træffe afgørelse om, hvorvidt fysiske og juridiske
personer, herunder udenlandske statslige myndigheder og statsligt
styrede organisationer og virksomheder, der modarbejder eller
underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, skal optages på en offentlig
forbudsliste. En person kan kun optages på listen, hvis der
er en vis sandsynlighed for, at den pågældende person
har til hensigt at yde en donation til en eller flere modtagere i
Danmark.
Det fremgår af afsnit 2.2.2 i
bemærkningerne til lovforslaget, at undersøgelser
på internettet, hvis det er nødvendigt for at kunne
indsamle oplysninger, vil kunne ske ved brug af anonyme ip-adresser
og anonyme logins for at undgå, at Udlændingestyrelsens
adgang til specifikke hjemmesider og sociale medier vil blive
afskåret, således at Udlændingestyrelsen ikke i
praksis har mulighed for at oplyse sagen. Det vil således
ikke kunne udelukkes, at der er personer, som har oprettet en
offentlig hjemmeside el. lign., og som vil søge at
undgå, at Udlændingestyrelsen kan følge opslag
på hjemmesiden m.v., ved at bestemte ip-adresser, som
tydeligt er knyttet til Udlændingestyrelsen, blokeres,
således at der ikke vil være adgang til den konkrete
hjemmeside fra disse ip-adresser.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der efter § 2, stk. 1, indsættes et nyt stk. 2,
hvorefter Udlændingestyrelsen ikke må gøre brug
af anonyme ip-adresser eller anonyme logins i forbindelse med
undersøgelser på internettet, som foretages med
henblik på udarbejdelsen af en indstilling, jf. stk. 1. Den
foreslåede ændring indebærer, at
Udlændingestyrelsen ikke vil kunne gøre brug af
anonyme IP-adresser eller anonyme logins i forbindelse med den
sagsoplysning, som myndigheden skal foretage efter stk. 1.
Til nr. 2
Det fremgår
af lovforslagets § 2, stk. 2, at Udlændingestyrelsen
hører Udenrigsministeriet om eventuelle udenrigspolitiske
konsekvenser af optagelse af en fysisk eller juridisk person
på den offentlige forbudsliste. Vurderer Udenrigsministeriet,
at optagelse af den pågældende på forbudslisten
vil kunne få væsentlige udenrigspolitiske konsekvenser,
undlader udlændinge- og integrationsministeren at optage den
pågældende på forbudslisten.
Med
ændringsforslaget foreslås det, at »undlader
udlændinge- og integrationsministeren at optage den
pågældende på forbudslisten.« i
lovforslagets § 2, stk. 2, ændres til
»rådfører regeringen sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn, inden der træffes
afgørelse om, hvorvidt den pågældende skal
optages på forbudslisten.«
Den
foreslåede ændring indebærer, at regeringen vil
skulle rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn, inden der træffes afgørelse om, hvorvidt
en fysisk eller juridisk person skal optages på
forbudslisten, i tilfælde, hvor Udenrigsministeriet har
vurderet, at optagelse af den pågældende på
forbudslisten vil kunne få væsentlige udenrigspolitiske
konsekvenser.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 4, stk. 2,
foreslås det, at den offentlige forbudsliste kan
offentliggøres med oplysninger om fysiske personers navn,
nationalitet, opholdsland, fødselsdato, fødested og
adresse og juridiske personers navn, logo, adresse og ledelse. Med
ændringsforslaget foreslås det, at
»fødselsdato, fødested og adresse og juridiske
personers navn,« i lovforslagets § 4, stk. 2,
ændres til »fødselsdato og fødested og
juridiske personers navn,«.
Den foreslåede ændring
indebærer, at der ikke med hjemmel i det foreslåede
§ 4, stk. 2, vil kunne offentliggøres oplysninger om
adresse for fysiske personer, som optages på forbudslisten,
jf. lovforslagets § 2, stk. 1.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets §
11, at loven træder i kraft den 1. februar 2021.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at »1. februar 2021« ændres til »15.
marts 2021«.
Den foreslåede ændring
indebærer, at lovforslagets foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt ændres fra den 1. februar 2021
til den 15. marts 2021. Ændringen foreslås, idet
folketingsbehandlingen af lovforslaget er udskudt. Lovforslaget
ventes således ikke at være færdigbehandlet den
1. februar 2021, hvorfor en udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunktet er nødvendig.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november
2020 og var til 1. behandling den 19. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 27. februar
2020 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 74,
folketingsåret 2019-20. Den 11. november 2020 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
26 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til mundtlig besvarelse, som ministeren har
besvaret i et åbent samråd med udvalget den 11.
december 2020.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV) Kristian Hegaard (RV) Carl
Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Fatma Øktem (V)
Heidi Bank (V) Inger Støjberg (UFG) Jan E. Jørgensen
(V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen
(V) Pia Kjærsgaard (DF) nfmd. Marie Krarup (DF) Peter Skaarup
(DF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 40 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |