Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2020
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V og DF) vil hverken stemme for eller imod lovforslaget
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (KF, NB og LA) indstiller lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at det er positivt at forbedre barselsmulighederne
for selvstændige, særlig i et ligestillingsperspektiv.
V bemærker ligeledes, at V ikke var inviteret med til
forhandlingerne om den konkrete model og derfor ikke har haft
indflydelse på finansieringen, som V er modstandere af. V
noterer sig, at finansieringen vil medføre stigende afgifter
for selvstændige midt i en økonomisk krise. V kan
derfor støtte intentionerne i forslaget, men ikke den
konkrete finansiering, hvorfor V stemmer hverken for eller imod
lovforslaget.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
støtter fuldt ud optagelsen af selvstændigt
erhvervsdrivende i ordningen for barselsudligning. Det baner vejen
for, at flere kvinder kan vælge at blive
iværksættere, men også for, at mandlige
iværksættere kan gå på barsel og tilbringe
tid med deres helt små børn. Der må ikke
være et modsætningsforhold mellem at stifte virksomhed
og stifte familie.
I RV har vi en forhåbning om, at
bedre barselsvilkår kan afhjælpe den store
underrepræsentation af kvinder i iværksætteri til
glæde og gavn for samfundet. For det er netop driftige
iværksættere, som i høj grad bidrager til
vækst og velfærd, og som skaber eksportsucceser, der
sender danske varer og viden ud i verden. Derfor koster det
også samfundet dyrt, når vi ikke får alle
talenter i spil.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 4 foreslåede § 3 a affattes nr.
3 således:
»3) Den
arbejdsfortjeneste som fastsat i medfør af barselslovens
§ 27, stk. 4, § 32, stk. 2, § 33, stk. 2, § 34,
§ 36, stk. 4, og § 48 a, stk. 2, der ligger til grund for
beregningen af dagpenge efter barselsloven, overstiger
højeste barselsdagpengesats.«
[Lovteknisk
ændringsforslag]
2) I
den under nr. 4 foreslåede § 3 b affattes stk.
3 således:
»Stk. 3.
Kompensationsperioden i stk. 2 er den samme som den
refusionsperiode, der er fastsat i medfør af § 3, stk.
3.«
[Lovteknisk
ændringsforslag]
Til § 2
3) I
stk. 3 indsættes efter
»første gang«: »fra«.
[Præcisering af tidspunkt for
den første udbetaling af kompensation til selvstændigt
erhvervsdrivende]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås i § 3 a, nr. 3, at
det vil være en betingelse for at modtage kompensation, at
den arbejdsfortjeneste som fastsat i medfør af barselslovens
§ 27, stk. 4, § 32, stk. 2, § 33, stk. 2, § 34,
§ 36, stk. 4, og § 48 a, stk. 2, der ligger til grund for
beregningen af dagpenge efter barselsloven, overstiger
højeste barselsdagpengesats. Ændringsforslaget
medfører således ikke materielle ændringer i
bestemmelsen.
Til nr. 2
Det foreslås i § 3 b, stk. 3, at
kompensationsperioden i stk. 2 er den samme som den
refusionsperiode, der er fastsat i medfør af § 3, stk.
3.
Ændringsorslaget betyder, at
kompensationsperioden for selvstændigt erhvervsdrivende vil
være den samme som refusionsperioden for private
arbejdsgivere. Periodens længde fastsættes i
barselsudligningsbekendtgørelsen og kan reguleres af
ministeren efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Forslaget er et teknisk
ændringsforslag. Ændringsforslaget medfører
således ikke materielle ændringer i bestemmelsen.
Til nr. 3
Beskæftigelsesministeriet er efter
lovforslagets fremsættelse blevet gjort opmærksom
på, at barselsudligningsordningen, på tidspunktet den
1. april 2021 ikke har de nødvendige oplysninger om
udbetaling af barselsdagpenge til selvstændigt
erhvervsdrivende for marts måned 2021. Det betyder, at det
ikke er muligt for barselsudligningsordningen at udbetale den fulde
kompensation for perioden den 1. januar til den 31. marts 2021
allerede den 1. april 2021.
Det foreslås, at udbetaling af den
første kompensation til selvstændigt erhvervsdrivende
sker fra den 1. april 2021.
Forslaget betyder, at selvstændigt
erhvervsdrivende, der har ret til kompensation fra
barselsudligningsordningen i hele perioden fra den 1. januar 2021
til den 31. marts 2021, får udbetalt den fulde kompensation
for perioden, dvs. også for marts måned, i forbindelse
med den første kompensationsudbetaling.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november
2020 og var til 1. behandling den 17. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigministeren sendte den 4. september dette udkast til
udvalget, jf. BEU alm. del - 366, folketingsåret 2019-20. Den
11. november 2020 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |