Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2020)
Boligministeren
(Kaare Dybvad Bek):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
byggeloven (Hjemmel til, at
kommunalbestyrelsen kan henlægge kompetencen til at udstede
påbud og forbud til redningsberedskaberne ved brandsyn
m.v.)
(Lovforslag nr. L 8)
Lovforslaget har til formål at
indføre administrative forenklinger på det kommunale
myndighedsarbejde på brandområdet.
Som reglerne er i dag, skal ulovlige
driftsmæssige forhold, som også er byggetekniske, og
som konstateres i forbindelse med brandsyn, indberettes af
redningsberedskaberne til kommunerne, som herefter kan udstede
påbud og forbud. Driftsmæssige foranstaltninger skal
sikre, at brandsikkerheden er tilstrækkelig, når
bygninger og lokaler anvendes.
De gældende regler medfører
således dobbeltarbejde for kommuner og beredskaber og
udgør dermed en unødig administrativ byrde.
Med lovforslaget foreslås det derfor,
at kommunalbestyrelsen får hjemmel til at henlægge
kompetencen til at udstede påbud og forbud vedr.
driftsmæssige foranstaltninger til redningsberedskaberne.
Kommunerne vælger selv, om de vil henlægge kompetencen
til beredskaberne.
Den forslåede hjemmel
indebærer, at redningsberedskaberne med henlæggelsen
kan træffe afgørelse på stedet i forbindelse med
brandsyn uden kommunal sagsbehandling. Lovforslaget vil
således kunne gøre sagsgangen ved udstedelse af
påbud og forbud i forbindelse med brandsyn enklere hos
både beredskab og kommune.
Derudover foreslås det, at
byggelovens hjemmel til at fastsætte regler om
driftsmæssige forhold i bestående bebyggelse
præciseres. Bygningsreglementets regler om
driftsmæssige foranstaltninger finder pr. definition
anvendelse for såvel bestående som ny bebyggelse, da de
driftsmæssige foranstaltninger vedrører den
nuværende og fremadrettede brug af en bygning. Det
fremgår imidlertid ikke udtrykkeligt, at hjemlen omfatter
bestående bebyggelse.
Det forslås derfor, at det
præciseres, at hjemlen både omfatter bestående og
ny bebyggelse, så der ikke opstår tvivl om
anvendelsesområdet. Præciseringen medfører ikke
en ændring i praksis, da den foreslåede
præcisering allerede efterleves i dag.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings hurtige og
velvillige behandling.