Skriftlig fremsættelse (11. november
2020)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
aktiv socialpolitik og lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v. (Styrket og forenklet indgang til korte
erhvervsrettede kurser, udvidelse af mindre intensiv indsats,
varslingspuljens anvendelsesområde samt fritagelse for
indsats og rådighed for unge, der deltager i særligt
tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) m.v.)
(Lovforslag nr. L 79)
Lovforslaget udmønter dele af
aftalerne "Aftale om styrket opkvalificering", som regeringen
(Socialdemokratiet) indgik med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti den 17. juni 2020 og "Aftale
om ekstraordinært løft af ledige", som regeringen
(Socialdemokratiet) indgik med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten den 17. juni
2020.
Med lovforslaget styrkes og forenkles
indgangen til korte erhvervsrettede kurser ved bl.a. at udvide
målgruppen, der kan få tilbud om kurser inden for den
regionale uddannelsespulje, og ved at der inden for puljen kan
gives tilskud til arbejdsgiveres udgifter til korte erhvervsrettede
kurser i forbindelse med ansættelse af personer i
målgruppen, som har mindst 6 måneders forudgående
ledighed. Derudover sammenlægges en række eksisterende
puljer under den regionale uddannelsespulje.
Lovforslaget indeholder endvidere en
række ændringer, tilretninger og præciseringer i
reglerne på beskæftigelsesområdet, som ikke har
baggrund i aftalerne.
Lovforslaget indeholder således en
tilretning af reglerne om indsatsen for dagpengemodtagere, så
dagpengemodtagere får en ny indsats efter en periode på
mindst 5 år, hvor de ikke har modtaget dagpenge eller
været i løntilskudsansættelse, og hvor de heller
ikke har optjent ret til en ny dagpengeperiode. Det er en
justering, som i praksis forventes at berøre et
begrænset antal borgere, men som vil sikre, at man får
et fornyet intensivt kontaktforløb, hvis man har været
ude af systemet i mere end 5 år uden at have genoptjent en ny
dagpengeperiode.
Lovforslaget indeholder også en
udvidelse af reglerne om mindre intensiv indsats for personer, der
inden for de næste 6 uger skal påbegynde en
erhvervsuddannelse eller en uddannelse på samme eller
højere niveau, hvor uddannelsen er tilrettelagt som
fuldtidsstudie og gennemføres på almindelige
vilkår. Uddannelseshjælpsmodtagere og
overgangsydelsesmodtagere (uden for introduktionsprogrammet)
omfattes ikke af forslaget.
Lovforslaget forenkler og samler endvidere
bestemmelserne om varslingspuljens anvendelsesområde.
Med lovforslaget sker der desuden en
tilretning af reglerne for uddannelsesmodtagere og
overgangsydelsesmodtagere (uden for introduktionsprogrammet), som
deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU),
så de ikke har ret og pligt til tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og så de er undtaget fra
reglerne om udnyttelse af uddannelses- og arbejdsmuligheder efter
lov om aktiv socialpolitik, når de deltager i STU.
Derudover indeholder lovforslaget en
præcisering og ændring af reglerne om løntilskud
for nyuddannede personer med handicap, så der fremover kommer
til at gælde helt de samme regler, som var gældende
før flytningen af reglerne i 2019, hvor målgruppen og
reglerne for løntilskud til nyuddannede personer med
handicap blev flyttet fra lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats til lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v.
Endelig indeholder lovforslaget en
præcisering af en hjemmel til bl.a. at udveksle oplysninger
mellem Beskæftigelsesministeriets it-systemer og
arbejdsløshedskassernes it-systemer for medlemmer af
arbejdsløshedskasserne.
Samlet set skønnes forslaget at
medføre offentlige merudgifter på 109,4 mio. kr. i
2021. Heraf vil staten samlet have merudgifter på 95,5 mio.
kr. i 2021 og 7,8 mio. kr. årligt i 2022-2024. Kommunerne vil
samlet have merudgifter på 13,9 mio. kr. i 2021 og
mindreudgifter på 7,8 mio. kr. årligt i 2022-2024.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2021. Dog foreslås det, at udvidelsen af
reglerne om mindre intensiv indsats træder i kraft den 15.
marts 2021, så de nye regler kan it-understøttes.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.