Tillægsbetænkning afgivet af
Miljø- og Fødevareudvalget den 16. december 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
har stillet ændringsforslag nr. 2-5. Venstres medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse ved 3.
behandling med de af ministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod det af Venstre stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af Venstre stillede ændringsforslag og
imod de af ministeren stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af Venstre stillede ændringsforslag under
nr. 1 og for de af ministeren stillede ændringsforslag under
nr. 2, 4 og 5. Mindretallet vil stemme imod det af ministeren
stillede ændringsforslag under nr. 3.
Et fjerde
mindretal (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af Venstre stillede ændringsforslag under
nr. 1 og for de af ministeren stillede ændringsforslag under
nr. 2 og 5. Mindretallet vil stemme imod de af ministeren stillede
ændringsforslag under nr. 3 og 4.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget finder det
kritisabelt, at regeringen havde planlagt at haste lovforslaget
igennem på en eftermiddag som efterspurgt af statsministeren
i et brev til formanden for Folketinget den 8. november 2020.
Venstre mener ikke, det er rimeligt at gennemføre hastelove
på en eftermiddag. Folketinget skal have mulighed for at
udføre demokratisk kontrol og bearbejde forslaget i en
grundig udvalgsbehandling, særlig i situationer, hvor
regeringen helt åbenlyst har begået fejl og regeringen
og myndighederne er under mistanke for at have brudt loven og
grundloven.
Samtidig noterer Venstres medlemmer af
udvalget sig, at regeringen kort før 2. behandling af
lovforslaget havde valgt at trække ændringsforslag nr.
1-4 tilbage og fremsætte ændringsforslag nr. 18. Det er
uhensigtsmæssigt, at regeringen i sidste øjeblik
ændrer en væsentlig del af lovforslaget.
Lovforslaget kunne desværre ikke
vedtages efter den fastlagte tidsplan, da udvalget ikke havde
fået svar på de spørgsmål, der var
stillet, hvoraf flere af de ubesvarede spørgsmål var
stillet inden fristen. Venstre anerkender, at der er stillet et
stort antal spørgsmål i forbindelse med
udvalgsbehandlingen af lovforslaget, men Venstre mener dog, at
dette kun er rimeligt, når vigtigheden og de
vidtrækkende konsekvenser af lovforslaget tages i
betragtning.
Endvidere er Venstres medlemmer af udvalget
ingenlunde tilfredse med regeringens besvarelse af de
spørgsmål, der er stillet. På en stor del af
spørgsmålene svares der ikke på det, der
spørges om, og i stedet henvises der blot til regeringens
mangelfulde redegørelser. Konsekvensen af dette er, at
udvalgets medlemmer stadig sidder tilbage med en masse ubesvarede
spørgsmål, der gør det svært at tage
stilling til lovforslaget på et oplyst grundlag.
Derfor er Venstres medlemmer af udvalget
også tilfredse med, at der nu nedsættes en
kommissionsundersøgelse i form af en granskningskommission.
Vi er glade for, at mange af de partier, der har været
skeptiske over for en kommission, er endt med at støtte den.
Det vil Venstre gerne kvittere for.
Hvad angår lovforslagets indhold,
finder Venstres medlemmer af udvalget det ligeledes problematisk,
at regeringen ikke tidligere i lovbehandlingen har sikret sig, at
lovforslaget er EU-lovmedholdeligt, at regeringen ikke har udformet
ændringsforslagene således, at de giver ministeren de
bedste muligheder for at få godkendt det i
Europa-Kommissionen, og at regeringen ikke tidligere i processen
har igangsat en dialog med EU med henblik på at få
statsstøttegodkendelse.
Samtidig mener Venstres medlemmer af
udvalget, at regeringen skulle have kommunikeret tydeligere fra
begyndelsen af aflivningen af alle mink i Danmark, at udbetalingen
af tempobonus var under forudsætning af godkendelse i
Europa-Kommissionen. Venstres medlemmer af udvalget opfordrer
regeringen til at kommunikere dette tydeligere til landets
minkavlere.
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig
endvidere, at det i lovbehandlingen af en sag af denne karakter,
hvor der er blevet begået så graverende fejl og mulige
lovbrud, er naturligt at overveje en aktivering af grundlovens
§ 73, stk. 2, som kan aktiveres i forbindelse med vedtagelsen
af et lovforslag vedrørende ekspropriation af ejendom. Det
er dog ikke en vej, som Venstre vil gå, ej heller anbefale
andre at gå, da det efter vores opfattelse vil betyde, at
minkavlerne og deres familier vil blive taget som gidsler i en
politisk kamp. Af svaret på L 77 - spørgsmål 182
fremgår det, at en aktivering af § 73, stk. 2, vil
betyde, at udbetalingen af erstatning og kompensation vil blive
udskudt, og at der skal tilvejebringes anden lovgivning, hvis der
skal kunne udbetales inden et valg. Endvidere har formanden for
Danske Minkavlere og Kopenhagen Fur i et brev til Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg, jf. L 77 - bilag 24,
skrevet, at de fraråder, at der gøres brug af denne
paragraf, da det vil føre til mere usikkerhed for de
berørte parter i sagen. Derfor vil Venstre i denne sag gerne
advare mod at gøre brug af grundlovens § 73, stk.
2.
Venstre noterer sig på baggrund af de
svar, der er givet til Folketinget, at regeringen og et flertal i
Folketinget ikke lægger op til at give hel og
fuldstændig erstatning til de berørte minkavlere og
følgeerhvervene. Venstre kan af disse årsager ikke
støtte lovforslaget.
Det er Venstres medlemmer af udvalgets
opfattelse, at regeringen har truffet deres beslutning om aflivning
af alle mink i panik og uden at have styr på basale ting som
lovligheden af beslutningen. Af ovenstående årsager kan
Venstre ikke støtte lovforslaget. Man kan efter Venstres
opfattelse ikke træffe forhastede, uhjemlede beslutninger, ej
heller under en pandemi som coronaen. Folkestyre og folkesundhed
skal gå hånd i hånd. Venstre ser frem til
resultatet af granskningskommissionens arbejde, så det
forhåbentligt kan afdækkes, hvem der kan holdes
ansvarlig for denne skandale, der er den triste baggrund for
lovforslaget.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, der giver hjemmel til at aflive alle
mink i Danmark af hensyn til folkesundheden. Aflivningen skal ses i
lyset af den voldsomme vækst i smitten blandt
minkbesætninger og risikoen for virusmutationer, som vacciner
ikke giver optimal beskyttelse imod. Aflivningen skal også
ses i forlængelse af Statens Serum Instituts risikovurdering
af fortsat minkavl i Danmark. Risikovurderingen forholder sig dog
ikke til selve spørgsmålet om aflivning, og Statens
Serum Institut har i et høringssvar kritiseret
lovbemærkningerne for at give det indtryk.
Radikale Venstre mener, at det er
afgørende for den demokratiske tillid, at der i forbindelse
med beslutninger af så vidtgående karakter som denne er
fuldstændig klarhed over, hvad der er sundhedsmyndighedernes
vurdering og anbefaling, og hvad der er politiske beslutninger.
Radikale Venstre finder det derfor uhensigtsmæssigt, at
bemærkningerne kan skabe forvirring om dette, og så
helst bemærkningerne ændret for at fjerne denne
usikkerhed. Det kan dog ikke ske uden at genfremsætte
forslaget. Derfor ønsker Radikale Venstre at fremhæve
ministerens svar på L 77 - spørgsmål nr. 134,
der bl.a. understreger, at selve aflivningen er en politisk
beslutning: »Det understreges, at det ikke har været
hensigten med formuleringen af bemærkningerne at antyde, at
SSI har anbefalet aflivning af mink, men at hensigten er at
beskrive, at det var en politisk beslutning, som regeringen tog
på baggrund af risikovurderingen fra SSI.«
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 7
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, KF,
NB og LA):
1)
Før stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»I det omfang en minkavler lider tab som
følge af kravet om aflivning af mink, jf. § 2, stk. 1,
og forbuddet mod hold af mink, jf. § 1, stk. 1, yder staten
fuldstændig erstatning.«
Stk. 1-3 bliver herefter til stk.
2-4.
[Ny bestemmelse om
fuldstændig erstatning til alle berørte
minkavlere]
Ny paragraf
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
DF):
2)
Efter § 8 indsættes før overskriften før
§ 9 som ny paragraf med tilhørende overskrift:
»Modregning
§ 01. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, ikke kan modregnes i krav på udbetaling efter
denne lov.«
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at udbetalinger efter loven ikke kan
anvendes til modregning med gæld til det offentlige m.v.]
Ny paragraf
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (S, V, SF, RV, EL, LA og
Susanne Zimmer (UFG)):
3)
Efter § 8 indsættes før overskriften før
§ 9 som ny paragraf med tilhørende overskrift:
»Statens udgifter i
forbindelse med aflivning af mink
§ 02. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan afholde udgifter i
forbindelse med aflivning af mink som følge af SARS-CoV-2
(covid-19), eksempelvis til destruktion, bortskaffelse,
rengøring, desinfektion, administration m.v.«
[Statens udgifter i forbindelse med
aflivning af mink]
Til § 10
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af DF
og NB):
4) I
stk. 3 og 4
ændres »den 1. januar 2021« til: »den 15.
januar 2021«.
[Ændring af dato for
strafpålæggelse og frist for indsendelse af
ansøgning om tilladelse til tekniske og videnskabelige
undersøgelser]
Ny paragraf
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
DF):
5)
Efter § 10 indsættes før overskriften før
§ 11 som ny paragraf med tilhørende overskrift:
Ȯndring af
anden lovgivning
§ 03.
I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 15. januar 2020, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 56 indsættes:
Ȥ 56 a. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, ikke kan modregnes i krav på udbetaling af
erstatning efter § 56, stk. 1, vedrørende mink, der er
aflivet som følge af SARS-CoV-2
(covid-19).««
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at udbetaling af erstatning efter lov om
hold af dyr vedrørende aflivede mink som følge af
covid-19 ikke kan anvendes til modregning med gæld til det
offentlige m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring
indsættes et nyt stk. 1 i lovforslagets § 7, hvoraf det
fremgår, at i det omfang en minkavler lider tab som
følge af kravet om aflivning af mink i § 2, stk. 1, og
forbuddet mod hold af mink, jf. § 1, stk. 1, ydes der
fuldstændig erstatning.
Formålet med ændringsforslaget
er i relation til erstatning at stille de minkavlere, der lider
eller har lidt tab som følge af kravet om aflivning af mink
eller det midlertidige forbud mod hold af mink, som ved
ekspropriation, uanset om den enkelte minkavler har været
udsat for et ekspropriativt indgreb i grundlovens forstand. Det
følger således af ændringsforslaget, at
minkavlere har ret til fuldstændig erstatning, i det omfang
de lider et tab som følge af forbuddet i lovens § 1,
stk. 1, eller kravet i lovens § 2, stk. 1.
Begrebet fuldstændig erstatning skal
forstås i overensstemmelse med grundlovens § 73, stk. 1,
3. pkt.
Det bemærkes i den forbindelse, at et
krav på fuldstændig erstatning i tilfælde af
ekspropriation under alle omstændigheder følger af
grundlovens § 73, stk. 1.
I det omfang der er tale om
anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den foreslåede
ordning anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissionen,
førend den kan sættes i kraft.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring
indsættes en ny paragraf med overskriften
»Modregning«. Med den foreslåede nye bestemmelse
bemyndiges ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til
at fastsætte regler om, at krav, der omfattes af lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, ikke skal kunne
modregnes i krav på udbetaling efter den foreslåede lov
om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
De krav, der omfattes af lov om inddrivelse
af gæld til det offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr.
29 af 12. januar 2015 med senere ændringer, er for det
første gæld til det offentlige. »Det
offentlige« skal forstås bredt og omfatter ikke kun
statslige myndigheder, regioner og kommuner. Også bl.a.
statsvirksomheder, selvejende institutioner og særlige fonde
er omfattet af lovens anvendelsesområde. Loven gælder
både offentligretlige og civilretlige krav, der tilkommer det
offentlige.
Derudover omfatter loven visse private
fordringshaveres krav. Det gælder f.eks. underholdsbidrag,
der opkræves af Udbetaling Danmark, og visse krav, der er
fastsat ved lov eller i henhold til lov, hvis skatteministeren har
fastsat regler om, at sådanne krav omfattes af loven. Det er
f.eks. tilfældet for krav på kontrolafgifter,
ekspeditionsgebyrer og rejsekortfordringer tilhørende
private jernbanevirksomheder.
Krav, der omfattes af lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, kan efter gældende regler
modregnes, hvad enten de er under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden (Gældsstyrelsen) eller stadig
er under opkrævning hos den enkelte fordringshaver. Krav
sendes til inddrivelse, når betalingsfristen er
udløbet og sædvanlig rykkerprocedure forgæves er
gennemført. Modregning forudsætter, at de almindelige
modregningsbetingelser om bl.a. afviklingsmodenhed er opfyldt,
hvilket bl.a. indebærer, at den fordring, der modregnes med,
skal være forfalden til betaling. For alle krav, der omfattes
af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kan der som
udgangspunkt foretages modregning i udbetalinger fra staten, det
vil sige, selv om den almindelige modregningsbetingelse om
gensidighed mellem den, der gennemfører modregningen, og
den, der modregnes over for, ikke formelt er opfyldt. En kommune
kan f.eks. få modregnet sit krav i skyldnerens krav på
overskydende skat.
Det er en forudsætning, at
minkavlerne får deres kompensation m.v. hurtigst muligt. For
at sikre dette foreslås det at indsætte en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at der ikke kan ske modregning med gæld, der omfattes af
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, i
udbetalingerne til minkavlerne. Baggrunden herfor er, at det ikke
er muligt for Gældsstyrelsen på kort sigt at
systemunderstøtte modregning med gæld, der omfattes af
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, i disse nye
udbetalingstyper, og at en systemudvikling, der ligeledes vil
skulle omfatte erstatning efter § 56, stk. 1, i lov om hold af
dyr, vil tage relativt lang tid (mellem 6 og 12 måneder) og
med stor usikkerhed anslås at ville koste ca. 40 mio. kr.
Gældsstyrelsen vurderer også, at det ikke er realistisk
at foretage en individuel manuel gennemførelse af modregning
i udbetalingerne, henset til at det vil kræve en
løbende omfattende manuel udveksling af oplysninger om
udbetalinger og tredjemandsrettigheder (transporter og pant) mellem
Gældsstyrelsen og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri, herunder Fødevarestyrelsen. En manuel proces vil
således indebære en betydelig forsinkelse af
udbetalingerne, da der ville skulle etableres en fælles
manuel samarbejdsproces, ligesom der på grund af
kompleksiteten vil skulle afsættes højt specialiserede
medarbejdere til opgaven.
Den foreslåede bemyndigelse omfatter
modregning med alle krav, der omfattes af lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, det vil sige, hvad enten kravet er
under inddrivelse hos Gældsstyrelsen eller stadig er under
opkrævning hos fordringshaveren. Bemyndigelsen omfatter alle
krav på udbetalinger efter lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink, dvs. både krav på
tempobonus m.v. og krav på erstatning og kompensation.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring
foreslås indsat en ny bestemmelse om, at staten kan afholde
udgifter i forbindelse med aflivning m.v. af mink som følge
af covid-19. Den foreslåede bestemmelse tilvejebringer
bevillingsmæssig hjemmel til, at staten kan afholde udgifter
forbundet med aflivning m.v. af mink med henblik på at hindre
udbredelsen af covid-19. Dette omfatter eksempelvis udgifter til
destruktion eller anden bortskaffelse af mink, rengøring og
desinfektion, udstyr m.v., miljømæssig forsvarlig
behandling af biomasse fra aflivede mink, undersøgelser af
miljøpåvirkninger, analyser m.v. hos Statens Serum
Institut, administration, herunder merarbejdstidsbetaling,
erstatningsadministration, efterbehandling m.v. og ekstern bistand
i forbindelse med aflivning m.v. af mink, m.v.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af
lovforslagets § 10, stk. 3, indebærer, at de ansvarlige
for hold af mink ikke vil kunne straffes for at overtræde
forbuddet mod at holde mink, der er anskaffet før lovens
ikrafttræden, eller straffes for at overtræde et forbud
eller påbud meddelt efter lovforslagets § 6, stk. 2, om
f.eks. aflivning af mink, der er anskaffet før lovens
ikrafttræden, før den 15. januar 2021. Formålet
med den foreslåede ændring er at sikre, at der ikke kan
blive tale om straf til de personer eller virksomheder, der er
ansvarlige for hold af mink, som er anskaffet før lovens
ikrafttræden, førend der er gået en rimelig tid
fra indførelsen af forbuddet mod hold af disse mink.
Den foreslåede ændring af
lovforslagets § 10, stk. 4, indebærer, at
ansøgning om tilladelse efter § 1, stk. 4, i det
fremsatte lovforslag skal indgives senest den 15. januar 2021, for
så vidt angår tekniske og videnskabelige
undersøgelser, der er iværksat før lovens
ikrafttræden.
Til nr. 5
Med den foreslåede ændring
foreslås der indsat en ny § 56 a i lov om hold af dyr.
Med den foreslåede nye bestemmelse bemyndiges ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til at fastsætte regler
om, at krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, ikke skal kunne modregnes i krav på
udbetaling af erstatning, jf. § 56, stk. 1, i lov om hold af
dyr, efter påbud om aflivning af mink som følge af
SARS-CoV-2 (covid-19).
De krav, der omfattes af lov om inddrivelse
af gæld til det offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr.
29 af 12. januar 2015 med senere ændringer, er for det
første gæld til det offentlige. »Det
offentlige« skal forstås bredt og omfatter ikke kun
statslige myndigheder, regioner og kommuner. Også bl.a.
statsvirksomheder, selvejende institutioner og særlige fonde
er omfattet af lovens anvendelsesområde. Loven gælder
både offentligretlige og civilretlige krav, der tilkommer det
offentlige.
Derudover omfatter loven visse private
fordringshaveres krav. Det gælder f.eks. underholdsbidrag,
der opkræves af Udbetaling Danmark, og visse krav, der er
fastsat ved lov eller i henhold til lov, hvis skatteministeren har
fastsat regler om, at sådanne krav omfattes af loven. Det er
f.eks. tilfældet for krav på kontrolafgifter,
ekspeditionsgebyrer og rejsekortfordringer tilhørende
private jernbanevirksomheder.
Krav, der omfattes af lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, kan efter gældende regler
modregnes, hvad enten de er under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden (Gældsstyrelsen) eller stadig
er under opkrævning hos den enkelte fordringshaver. Krav
sendes til inddrivelse, når betalingsfristen er
udløbet og sædvanlig rykkerprocedure forgæves er
gennemført. Modregning forudsætter, at de almindelige
modregningsbetingelser om bl.a. afviklingsmodenhed er opfyldt,
hvilket bl.a. indebærer, at den fordring, der modregnes med,
skal være forfalden til betaling. For alle krav, der omfattes
af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kan der som
udgangspunkt foretages modregning i udbetalinger fra staten, det
vil sige, selv om den almindelige modregningsbetingelse om
gensidighed mellem den, der gennemfører modregningen, og
den, der modregnes over for, ikke formelt er opfyldt. En kommune
kan f.eks. få modregnet sit krav i skyldnerens krav på
overskydende skat.
Det er en forudsætning, at
minkavlerne får deres erstatning hurtigst muligt. For at
sikre dette foreslås det at indsætte en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at der ikke kan ske modregning med gæld til det
offentlige i udbetalinger af erstatning, jf. § 56, stk. 1, i
lov om hold af dyr, til minkavlerne. Baggrunden herfor er, at det
ikke er muligt for Gældsstyrelsen på kort sigt at
systemunderstøtte modregning med gæld, der omfattes af
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, i disse
udbetalinger, og at en systemudvikling, der ligeledes vil skulle
omfatte udbetalinger efter den foreslåede lov om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink, vil tage relativt lang tid
(mellem 6 og 12 måneder) og med stor usikkerhed anslås
at ville koste ca. 40 mio. kr. Gældsstyrelsen vurderer
også, at det ikke er realistisk at foretage en individuel
manuel gennemførelse af modregning i de mange udbetalinger
efter lov om hold af dyr som følge af aflivninger på
grund af covid-19, henset til at det vil kræve en
løbende omfattende manuel udveksling af oplysninger om
udbetalinger og tredjemandsrettigheder (transporter og pant) mellem
Gældsstyrelsen og Fødevarestyrelsen. En manuel proces
vil således indebære en betydelig forsinkelse af
udbetalingerne, da der ville skulle etableres en fælles
manuel samarbejdsproces, ligesom der på grund af
kompleksiteten vil skulle afsættes højt specialiserede
medarbejdere til opgaven.
Den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse omfatter modregning med alle krav, der
omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige,
det vil sige, hvad enten kravet er under inddrivelse hos
Gældsstyrelsen eller stadig er under opkrævning hos
fordringshaveren. Bemyndigelsen omfatter krav på udbetaling
af erstatning, jf. § 56, stk. 1, i lov om hold af dyr, efter
påbud om aflivning af mink som følge af SARS-CoV-2
(covid-19).
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2020 og var til 1. behandling den 13. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget. Udvalget afgav betænkning den 2.
december 2020. Lovforslaget var til 2. behandling den 8. december
2020, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2
møder.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 15 bilag på lovforslaget.
Henvendelser
Udvalget har under den fornyede
udvalgsbehandling modtaget 3 skriftlige henvendelser om
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning stillet 17 spørgsmål til henholdsvis
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, sundheds- og
ældreministeren, justitsministeren, forsvarsministeren og
miljøministeren til skriftlig besvarelse, som disse har
besvaret med undtagelse af 1 spørgsmål, som forventes
besvaret inden 3. behandling af lovforslaget.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Kathrine Olldag (RV)
Carl Valentin (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Signe Munk (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Susanne Zimmer
(UFG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Thomas
Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob
Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Bent Bøgsted (DF) Lise Bech
(DF) Egil Hulgaard (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen
(NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |