Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 2. december 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til
lovforslaget. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
har stillet ændringsforslag nr. 1-4 og 6-17. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 5.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af DF
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri stillede ændringsforslag nr. 1-4, 7-9, 11-14 og 17 og
for det af DF stillede ændringsforslag nr. 5. Mindretallet
vil stemme imod de af ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri stillede ændringsforslag nr. 6, 10, 15 og 16.
Et andet
mindretal i udvalget (DF, NB og LA) indstiller lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for det af DF stillede
ændringsforslag og imod de af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet vil stemme for det af DF stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal
Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances
medlemmer af udvalget mener, at det er en dybt sørgelig
situation, der danner baggrund for dette lovforslag. Et
milliarderhverv er efter regeringens beslutning om aflivning af
alle mink blevet nedlagt, og tusindvis af arbejdspladser,
særlig i det nord- og vestjyske, er tabt for bestandig.
Familier har mistet deres livsværk og levebrød, som
generationer ellers har opbygget. Baggrunden for lovforslaget er
regeringens beslutning om at aflive alle mink i Danmark. En
beslutning, regeringen og statsministeren traf uden lovhjemmel og
uden at oplyse de berørte minkavlere om, at regeringen havde
truffet en beslutning, som ikke var lovlig at udføre uden ny
lovgivning. Regeringens beslutning blev udført af
myndighederne, og der er efter partiernes opfattelse i den
forbindelse sket adskillige lovbrud, herunder i
Fødevarestyrelsens kommunikation til minkavlerne i deres
oprindelige brev om aflivning og i politiets og forsvarets meget
uheldige ageren i sagen.
Mindretallet mener, at regeringens
håndtering af sagen har været dybt kritisabel, da
regeringen og statsministeren har handlet ulovligt og uordentligt
uden respekt for Folketinget, grundloven og folkestyret. Regeringen
og statsministeren argumenterer for, at beslutningen om aflivningen
af alle mink og hastigheden i denne beslutningsproces var
nødvendig af hensyn til folkesundheden. Dette er efter
partiernes opfattelse en forkert opfattelse. Der er ikke en
modsætning mellem folkesundhed og folkestyre, og partierne
finder det utilfredsstillende, at regeringen ikke inddrog branchen
eller Folketinget i beslutningen og ej heller fik en second
opinion.
Der er en række konkrete
kritikpunkter, V, DF, KF, NB og LA særlig vil rejse:
- Regeringens
ageren i sagen har medført et tillidsbrud mellem Folketing
og regering, og håndteringen af sagen gør, at
danskerne vil have mindre tillid til regeringen og myndighederne i
deres coronahåndtering. Konsekvensen af dette er en voksende
skepsis over for det politiske system og svækket tillid til
politikerne. Alt i alt giver det skår i vores folkestyre.
- Det er yderst
kritisabelt, at da det gik op for regeringen, at man manglede
lovhjemmel til beslutningen om aflivning af alle mink, stoppede man
ikke gennemførslen af beslutningen, men i stedet
ønskede man at haste et lovforslag igennem på en
eftermiddag (UFO alm. del - bilag 21). Partierne mener ikke, det er
rimeligt at gennemføre hastelove på en eftermiddag.
Folketinget skal have mulighed for at udføre demokratisk
kontrol over for regeringen, særligt når regeringen
helt åbenlyst har begået fejl.
- Partierne
noterer derudover, at regeringen og et flertal i Folketinget ikke
lægger op til at give hel og fuldstændig erstatning til
de berørte minkavlere og følgeerhvervene. Med
lovforslaget vil regeringen lave et midlertidigt forbud, hjemle
aflivning og ud fra dette skabe grundlag for erstatning eller
kompensation. Men det, regeringen foreslår, er ikke
fuldstændig erstatning til avlere og følgeerhverv. Det
stiller partierne sig stærkt kritiske over for. Afliver man
et helt erhverv, er det kun fair, at der også gives en
retfærdig og rimelig erstatning.
- Samtidig
noterer partierne sig, at det ikke er en retsstat værdig,
når regeringen sætter politi og forsvar ind over for
egen befolkning uden at have lovhjemmel til det, og det er
bekymrende, at der ikke i forsvaret eller politiets øverste
ledelser er blevet sagt fra over for den ulovlige ageren. Det er
meget indgribende over for en borger, når politiet og
særlig forsvaret møder op på ens ejendom.
- Efter
aflivningen af samtlige mink i Danmark blev sat i gang, opstod der
kapacitetsproblemer i forhold til bortskaffelsen af mink. Dette er
blot endnu et eksempel på, at regeringens beslutning hverken
har været gennemarbejdet eller gennemtænkt. Regeringen
har besluttet at nedgrave en stor del af disse mink i nogle
minkmassegrave uden at undersøge de
miljømæssige konsekvenser, herunder beskyttelse af
drikkevandet. Folketinget mangler stadig at få det fulde
overblik over beslutningen samt de mulige alternativer. Derudover
ønsker partierne sammen med et flertal i Folketinget, at
minkene graves op igen.
- Til sidst
finder partierne det mangelfuldt, at regeringen ikke havde bedt om
en sundhedsfaglig second opinion på risikoen ved
cluster-5-mutationen. Når der skal træffes en så
drastisk beslutning om en aflivning af samtlige mink i Danmark og
en de facto nedlukning af et helt erhverv, finder partierne det
naturligt at rådføre sig med flere fagfolk og
eksperter.
På baggrund af ovenstående
punkter noterer V, DF, KF, NB og LA sig, at det har været en
uværdig og uordentlig måde at behandle minkavlerne
på. Det er ikke bare en skandale over for minkavlerne, men
over for folkestyret som helhed. Det har medført alvorlige
skår i tilliden mellem ministre, statsministeren, regeringen
som helhed og Folketinget. Det er desværre ikke længere
en selvfølge, at borgerne kan stole på, at det, der
meldes ud af statsministeren og andre på regeringens
pressemøder, også er gennemarbejdet og lovligt.
Det er mindretallets opfattelse, at
regeringen har truffet deres beslutning om aflivning af alle mink i
panik og uden at have styr på basale ting som lovligheden af
beslutningen. Partierne anerkender, at det er lettere at komme med
råd og kritik på bagkant end i situationen, men havde
mindretallet haft regeringsmagten og modtaget SSI's risikovurdering
af mink, ville partierne have ageret grundlæggende anderledes
end regeringen. V, DF, KF, NB og LA ville have inviteret
Folketingets ansvarlige partier og branchen ind til
drøftelser og forhandlinger samt bedt om en second opinion,
dette ikke mindst i lyset af, at det på Sundheds- og
Ældreudvalgets høring om det sundhedsfaglige grundlag
den 16. november 2020 kom frem, at der var alternative
løsninger til at aflive alle mink med det samme, ligesom
Statens Serum Institut i deres høringssvar til lovforslaget,
jf. L 77 - bilag 11, understreger, at de ikke har anbefalet en
aflivning af alle mink. De har alene afgivet en risikovurdering.
Den sidste del er særlig vigtig, når man tager i
betragtning, at Danmark stadig er det eneste land, der har truffet
den vidtgående beslutning om at slå alle mink ned og
ikke blot de mink, der er smittet eller har været nær
smitte.
Af ovenstående årsager kan V,
DF, KF, NB og LA ikke støtte lovforslaget og håber, at
der vil være et flertal i Folketinget for at nedsætte
en undersøgelseskommission til at afdække, hvem der
kan holdes ansvarlig for den skandale, der er den triste baggrund
for lovforslaget.
Enhedslisten og Susanne Zimmer
(UFG)
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG)
støtter lovforslaget om afvikling af minkavl af hensyn til
en betydelig risiko for folkesundheden. Enhedslisten og Susanne
Zimmer (UFG) mener, at det var en alvorlig fejl, at regeringen i
starten af juli 2020 skiftede strategi og holdt op med at aflive
alle mink på smittede farme. Den ændrede strategi har
medført, at flere minkfarme blev smittet, og at corasmitten
i større grad har bredt sig til befolkningen i landsdele med
mange minkfarme. Dertil kommer den omfattende nedlukning af syv
kommuner i Nordjylland i en periode. 2.000 smittede mennesker med
minkrelaterede coronavariationer er dybt alvorligt, og det har
været medvirkende til dødsfald.
Beslutningen om at slå alle mink ned
er rigtig i lyset af den klare og alvorlige risikovurdering fra
sundhedsmyndighederne. Desværre er der begået alvorlige
fejl i beslutningsprocessen. Forløbet skal derfor
gennemgå en uvildig undersøgelse, ligesom der skal
arbejdes med et nyt parlamentarisk undersøgelsesredskab, som
kan tages i brug om nødvendigt for at afdække
minksagen.
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG) har i
mange år arbejdet for en kontrolleret afvikling af minkavlen
i Danmark ud fra dyreetiske grunde. Enhedslistens tidligere
foreslåede afvikling af minkavl over fem år i flere
beslutningsforslag ville have været lovlig og langt billigere
end den hurtige, men sundhedsmæssigt nødvendige
afvikling, som nu foretages. En lang række lande i EU har
besluttet at afvikle minkavl.
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG)
forholder sig meget kritisk til håndteringen af de
nedslagtede mink, som bl.a. er beskrevet i § 4 i lovforslaget,
og hvor det er uvist, om den allerede foretagne nedslagtning og
nedgravning i to massegrave i Jylland, hvoraf den ene nedgravning
er sket for tæt på en sø, måske er
foretaget på et ulovligt grundlag. I al fald er nedgravningen
foretaget, inden § 4 i lovforslaget er vedtaget af
Folketinget.
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG) finder
det uklart, om ulovliggørelsen af minkavl frem til den 31.
december 2021 medfører, at minkavl fra 2022 kan være
lovlig, og dette bør have væsentlig betydning for,
hvad der aftales angående erstatninger til minkavlere.
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG) støtter, at
lovforslaget skal medføre en permanent afvikling af
minkavl.
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG) finder
det vigtigt, at de lønmodtagere, der har arbejdet inden for
minkerhvervet, og erhvervets leverandører hjælpes
videre til efteruddannelse og beskæftigelse i andre
erhverv.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (S, V, SF, RV, EL og Susanne
Zimmer (UFG)):
1) I
stk. 1 og 2
ændres »20 kr.« til: »30 kr.«, og
»senest« ændres til: »i perioden fra og med
den 1. oktober 2020 til og med«.
[Forhøjelse af tempobonus og
fastsættelse af starttidspunkt for aflivningsperioden for
opnåelse af tempobonus og yderligere bonus]
2) I
stk. 1 ændres »den 16.
november« til: »den 19. november«.
[Forlængelse af
aflivningsperioden for opnåelse af tempobonus]
3) I
stk. 2 ændres »den 9.
november« til: »den 12. november«.
[Forlængelse af
aflivningsperioden for opnåelse af yderligere bonus]
4) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan i
særlige tilfælde udbetale tempobonus og yderligere
bonus, uanset om betingelserne i stk. 1 og 2 ikke er
opfyldt.«
[Udbetaling af tempobonus og
yderligere bonus i særlige tilfælde]
Til § 4
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, KF, NB og LA):
5) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»2021« ordene: »efter forelæggelse for
Folketingets partier«.
[Betingelse for bemyndigelsen er
forudgående forelæggelse for og skriftlig aftale med et
flertal af Folketingets partier]
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (S, SF, RV, EL og Susanne
Zimmer (UFG)):
6) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»er« til: »findes«.
[Lovteknisk ændring med
tilhørende bemærkning om samtidig eller
forudgående orientering af Folketinget forud for
udmøntning af bemyndigelsen til at fravige anden
lovgivning]
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (S, V, SF, RV, EL og Susanne
Zimmer (UFG)):
7) I
stk. 1 indsættes som 3. pkt.:
»Foranstaltninger og regler som nævnt i
2. pkt. må ikke være irreversible.«
[Ny bestemmelse om, at
udmøntning af bemyndigelsen, der fraviger anden lovgivning,
ikke må være irreversibel]
Ny paragraf
8)
Efter § 4 indsættes før overskriften før
§ 5:
»Dispensation fra
reglerne om helt eller delvist bortfald af
afgørelser
§ 01. Miljøministeren
kan, for så vidt angår mink, træffe
foranstaltninger og fastsætte regler om dispensation fra
reglerne om helt eller delvist bortfald af afgørelser efter
§ 59 a i lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning
m.v. og §§ 78 a og 78 b i lov om miljøbeskyttelse
samt regler fastsat i medfør heraf.«
[Bemyndigelse til at dispensere fra
reglerne om helt eller delvist bortfald af afgørelser]
Til § 6
9) I
stk. 1 ændres »uden
retskendelse« til: »efter indhentet
retskendelse«.
[Krav om retskendelse ved adgang
til offentlige og private ejendomme m.v. med henblik på
håndhævelse af loven]
Til § 7
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (S, SF, RV, EL og Susanne
Zimmer (UFG)):
10) Stk.
1 affattes således:
»Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri fastsætter regler om, at staten ved aflivning af
mink, der er anskaffet før lovens ikrafttræden, yder
erstatning og kompensation, der svarer til minkenes værdi, og
erstatning og kompensation til dækning af det herved
opståede driftstab.«
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om udbetaling af erstatning og kompensation
svarende til minkenes værdi og til dækning af det
herved opståede driftstab]
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (S, V, SF, RV, EL og Susanne
Zimmer (UFG)):
11)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, i hvilket omfang omkostninger i
forbindelse med aflivning efter § 2, stk. 1, afholdes af
staten.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om omkostninger i forbindelse med
aflivning]
12) I
stk. 2, der bliver stk. 3, ændres
»eller« til: »og«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
13) I
stk. 2, der bliver stk. 3,
indsættes efter »stk. 1«: », herunder
erstatning og kompensation til visse
følgeerhverv«.
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om erstatning og kompensation til visse
følgeerhverv]
14) I
stk. 3, der bliver stk. 4, ændres
»stk. 1 og 2« til: »stk. 1-3«.
[Udvidelse af bemyndigelsen til at
fastsætte regler om behandling af sager om erstatning og
kompensation]
Til § 9
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (S, SF, RV, EL og Susanne
Zimmer (UFG)):
15) I
stk. 1 indsættes efter
»Lovtidende«: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring]
16)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af
§§ 3 og 7. Ministeren kan fastsætte, at
bestemmelserne træder i kraft på forskellige
tidspunkter.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Bemyndigelse til at bestemme
ikrafttrædelsestidspunktet af lovens §§ 3 og 7 ved
bekendtgørelse]
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (S, V, SF, RV, EL og Susanne
Zimmer (UFG)):
17) I
stk. 2 og 3, der bliver stk. 3 og 4, ændres
»den 1. december 2020« til: »den 1. januar
2021«.
[Ændring af dato for
strafpålæggelse og frist for indsendelse af
ansøgning om tilladelse til tekniske og videnskabelige
undersøgelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring
forhøjes størrelsen af tempobonus til minkavlere fra
20 kr. til 30 kr. pr. mink. Den foreslåede ændring
indebærer endvidere en fastlæggelse af perioden, hvor
tempobonus og yderligere bonus efter § 3, stk. 1 og 2, i det
fremsatte lovforslag kan opnås. De foreslåede
ændringer medfører således, at der kan
opnås tempobonus og yderligere bonus for mink, der er aflivet
i perioden fra den 1. oktober 2020 til og med de under
ændringsforslag nr. 2 og 3 foreslåede datoer.
I det omfang de pågældende
bonusordninger udgør anmeldelsespligtig statsstøtte,
skal de anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissionen,
førend de kan sættes i kraft.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring
forlænges aflivningsperioden for opnåelse af tempobonus
fra den 16. november 2020 til den 19. november 2020.
I det omfang tempobonusordningen
udgør anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den
anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissionen, førend den
kan sættes i kraft.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring
indebærer, at aflivningsperioden for opnåelse af
yderligere bonus forlænges fra den 9. november 2020 til den
12. november 2020.
I det omfang den yderligere bonusordning
udgør anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den
anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissionen, førend den
kan sættes i kraft.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring
indebærer, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri i særlige tilfælde kan udbetale tempobonus og
yderligere bonus, uanset om betingelserne i lovforslagets § 3,
stk. 1 og 2, ikke er opfyldt.
Særlige tilfælde kan
eksempelvis omfatte situationer, hvor det ikke skyldes den enkelte
minkavlers forhold, at afslutningen af minkaflivningen ikke er sket
inden for de i lovforslagets § 3, stk. 1 og 2, nævnte
datoer. Det kan bl.a. være situationer, hvor det af
ressource- eller logistikmæssige årsager ikke har
været muligt for den enkelte minkavler at
iværksætte og gennemføre aflivning inden de
nævnte datoer. Den foreslåede bestemmelse giver
også mulighed for, at ministeren i ekstraordinære
situationer og efter en konkret vurdering kan yde tempobonus og
yderligere bonus. Det kan eksempelvis være tilfældet,
hvor adgangen til at eksportere levende dyr fra besætningen
inden lovens ikrafttræden er udnyttet, og hvor den resterende
del af besætningen er aflivet.
I det omfang de pågældende
bonusordninger udgør anmeldelsespligtig statsstøtte,
skal de anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissionen,
førend de kan sættes i kraft.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indebærer, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri skriftligt
skal forelægge Folketingets partier sin indstilling om,
hvorvidt der skal træffes foranstaltninger eller
fastsættes regler efter § 4, stk. 1. Kan et flertal af
Folketingets partier ikke tilslutte sig ministerens indstilling,
kan ministeren ikke udmønte bemyndigelsen.
Ændringsforslaget indebærer således, at det er en
forudsætning for udmøntning af bemyndigelsen, at
ministeren forud for udmøntningen har indgået en
skriftlig aftale herom med et flertal af Folketingets partier.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en
lovteknisk ændring af § 4, stk. 1, 1. pkt., i det
fremsatte lovforslag, hvorefter vedkommende minister bemyndiges til
at træffe foranstaltninger og fastsætte regler om
oplag, nedgravning eller bortskaffelse af aflivede mink, når
det findes nødvendigt. Det er en forudsætning for
udmøntning af bemyndigelsen til at fravige anden lovgivning,
at vedkommende minister forud for udmøntningen har foretaget
en forudgående eller samtidig orientering af Folketinget.
Til nr. 7
Med den foreslåede ændring af
§ 4, stk. 1, indsættes et nyt 3. pkt., hvoraf det
fremgår, at de foranstaltninger, der træffes, eller de
regler, der udstedes, som fraviger anden lovgivning, ikke må
være irreversible.
Som det fremgår af det fremsatte
lovforslags bemærkninger til § 4, er det en
forudsætning for at udnytte bemyndigelsen, at der fortsat
sker en iagttagelse af særlig nødvendige hensyn til
f.eks. sundhed, natur og miljø, eksempelvis i forhold til
smittebeskyttelse eller drikkevandsinteresser. Med det
foreslåede 3. pkt. understreges det, at de foranstaltninger,
der måtte blive truffet, eller de regler, der udstedes, ikke
må være irreversible og medføre en ikke
genoprettelig skade på miljøet m.v. Såfremt det
senere viser sig nødvendigt eller vurderes
hensigtsmæssigt, bør f.eks. nedgravede mink opgraves
med henblik på destruktion på sædvanlig vis.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring
indebærer, at miljøministeren, for så vidt
angår mink, bemyndiges til at træffe foranstaltninger
og fastsætte regler om dispensation fra de gældende
regler om helt eller delvist bortfald af afgørelser efter
§ 59 a i lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning
m.v. (husdyrbrugloven) og §§ 78 a og 78 b i
miljøbeskyttelsesloven samt regler fastsat i medfør
af begge love. Ved afgørelser forstås tilladelser,
godkendelser, dispensationer og andre afgørelser meddelt
efter husdyrbrugloven, miljøbeskyttelsesloven eller regler
fastsat i medfør af begge love.
Den foreslåede bestemmelse skal
medvirke til at afbøde de konsekvenser, som det midlertidige
forbud mod hold af mink kan medføre for minkavlerne. Den
foreslåede bestemmelse skal således medvirke til at
sikre, at minkavlere ikke mister produktionsretten som følge
af de gældende regler om helt eller delvist bortfald af
afgørelser. Forslaget skal dermed gøre det nemmere
for minkavlere at reetablere deres virksomheder, når det
midlertidige forbud mod hold af mink ophører.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring
indebærer, at der ikke kan ske adgang til offentlige og
private ejendomme m.v. med henblik på håndhævelse
af loven uden retskendelse. Med den foreslåede ændring
stilles der således krav om, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, andre offentlige myndigheder
eller offentlige institutioner skal indhente en retskendelse,
førend der kan kræves adgang til offentlige og private
ejendomme, lokaliteter, transportmidler, forretningsbøger,
papirer m.v., herunder elektroniske data, med henblik på
varetagelse af opgaver efter det fremsatte lovforslag eller regler
fastsat i medfør heraf.
Det bemærkes, at den foreslåede
ændring ikke ændrer ved, at der ikke er et krav om
retskendelse i de tilfælde, hvor der er samtykke til, at
myndighederne kan få adgang til ejendommen.
Det foreslåede krav om indhentelse af
retskendelse vil medføre yderligere administrative og
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring
indebærer, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri bemyndiges til at fastsætte regler om, at staten ved
aflivning af mink, der er anskaffet før lovens
ikrafttræden, yder erstatning og kompensation, der svarer til
minkenes værdi, og erstatning og kompensation til
dækning af det herved opståede driftstab. Bemyndigelsen
til at fastsætte regler om erstatning og kompensation
omfatter som udgangspunkt ikke erstatning til besætninger,
der er eller har været underlagt restriktioner efter lov om
hold af dyr. Bemyndigelsesbestemmelsen udelukker dog ikke, at der
ydes yderligere erstatning og kompensation til samtlige
besætninger, hvis mink er aflivet som følge af
covid-19.
Ministeren kan eksempelvis anvende
bemyndigelsen til at fastsatte regler om opgørelsesmetoder
for erstatning og kompensation samt størrelsen heraf,
herunder at retten til erstatning og kompensation bortfalder for
værdien af pelsede mink. Heraf følger, at hvis minkene
ikke pelses, kan dette få betydning for størrelsen
på minkavlernes erstatning. Hvis avlsdyr pelses, kan der dog
fortsat ydes erstatning for den yderligere værdi, som
avlsdyret repræsenterer.
Den nærmere fastsættelse af
sådanne regler vil blive fastsat efter forhandling med
Folketingets partier.
Det forudsættes, at de regler, der
fastsættes i medfør af den foreslåede
ændring, som minimum svarer til den erstatning, der ydes
efter lov om hold af dyr, for så vidt angår ikke
smittede besætninger, hvormed det tilsigtes, at den
erhvervsdrivende stilles som ved ekspropriation. Der vil blive
fastsat regler om, at der i tilfælde af ekspropriation ydes
fuldstændig erstatning.
I det omfang der er tale om
anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den anmeldes til og
godkendes af Europa-Kommissionen, førend den kan
sættes i kraft.
Til nr. 11
Med den foreslåede ændring
bemyndiges ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til
at fastsætte regler om, i hvilket omfang omkostninger i
forbindelse med aflivning efter § 2, stk. 1, kan afholdes af
staten. Bemyndigelsen omfatter ekstraordinære og rimelige
omkostninger, der er forbundet med de særlige
omstændigheder ved aflivning af hele besætninger,
herunder besætninger, hvor også avlsdyr aflives, og som
minkavlere ikke ellers ville have haft. Der kan eksempelvis blive
tale om omkostninger til ekstra frysekapacitet, oplagring m.v.
Rimelige omkostninger, der er afholdt af minkavlere, kan
således afholdes af staten efter regler fastsat i
medfør af den foreslåede bestemmelse.
Det bemærkes, at den foreslåede
ændring ikke ændrer ved, at den almindelige
tabsbegrænsningspligt gælder for minkavlere, når
staten yder erstatning for ekstraordinære og rimelige
omkostninger
Den nærmere fastsættelse af
sådanne regler vil blive fastsat efter forhandling med
Folketingets partier.
I det omfang der er tale om
anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den anmeldes til og
godkendes af Europa-Kommissionen, førend den kan
sættes i kraft.
Til nr. 12
Den foreslåede ændring
præciserer, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri bemyndiges til at fastsætte regler om erstatning og
kompensation som følge af forbuddet mod hold af mink i det
fremsatte lovforslags § 1, stk. 1.
I det omfang der er tale om
anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den anmeldes til og
godkendes af Europa-Kommissionen, førend den kan
sættes i kraft.
Til nr. 13
Den foreslåede udvidelse af
bemyndigelsen i § 7, stk. 2, i det fremsatte lovforslag
indebærer, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan fastsætte regler om erstatning og kompensation
til visse følgeerhverv som følge af forbuddet mod
hold af mink. Ved visse følgeerhverv forstås bl.a.
fodercentraler, pelserier og minkforarbejdningsvirksomheder samt
auktionshuse. Udvidelsen af bemyndigelsen omfatter alene
følgeerhverv, der i det væsentlige er afhængige
af minkavl for at kunne drive virksomhed.
Den nærmere fastsættelse af
sådanne regler vil blive fastsat efter forhandling med
Folketingets partier.
I det omfang der er tale om
anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den anmeldes til og
godkendes af Europa-Kommissionen, førend den kan
sættes i kraft.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring
medfører, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri bemyndiges til også at kunne fastsætte regler
om behandling af sager om erstatning og kompensation omfattet af
den under nr. 11 foreslåede § 7, stk. 2.
Den nærmere fastsættelse af
sådanne regler vil blive fastsat efter forhandling med
Folketingets partier.
I det omfang der er tale om
anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den anmeldes til og
godkendes af Europa-Kommissionen, førend den kan
sættes i kraft.
Til nr. 15
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring som følge af det under nr. 16
forslåede § 9, stk. 2, der bemyndiger ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til at bestemme
ikrafttrædelsestidspunktet af §§ 3 og 7 ved
bekendtgørelse.
Til nr. 16
Med den foreslåede ændring af
lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse i § 9
bemyndiges ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til
at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens
§§ 3 og 7. Ændringsforslaget bemyndiger også
ministeren til at fastsætte, at bestemmelserne træder i
kraft på forskellige tidspunkter.
Den foreslåede ændring skyldes,
at lovforslagets bestemmelser om erstatning og kompensation samt
tempobonus og yderligere bonus ikke kan træde i kraft,
førend de igangværende drøftelser med
Europa-Kommissionen om forholdet mellem disse bestemmelser og
EU-rettens statsstøtteregler er afsluttede og eventuelle
anmeldelsespligtige ordninger er godkendt af Europa-Kommissionen.
Drøftelserne med Europa-Kommissionen forventes tilendebragt
i løbet af kort tid, men kan muligvis ikke afsluttes og
godkendes inden lovforslagets vedtagelse. Med
ændringsforslaget bliver det muligt at udskyde
ikrafttrædelsen af lovforslagets §§ 3 og 7, indtil
der er fundet en afklaring med Europa-Kommissionen.
Til nr. 17
Den foreslåede ændring i §
9, stk. 2, i det fremsatte lovforslag, som bliver § 9, stk. 3,
indebærer, at de ansvarlige for hold af mink ikke vil kunne
straffes for at overtræde forbuddet mod at holde mink, der er
anskaffet før lovens ikrafttræden, eller straffes for
at overtræde et forbud eller påbud meddelt efter det i
lovforslaget foreslåede § 5, stk. 2, om f.eks. aflivning
af mink, der er anskaffet før lovens ikrafttræden,
før den 1. januar 2021. Formålet med denne
foreslåede ændring er at sikre, at der ikke kan blive
tale om straf af de personer eller virksomheder, der er ansvarlige
for hold af mink, som er anskaffet før lovens
ikrafttræden, førend der er gået en rimelig tid
fra indførelsen af forbuddet mod hold af disse mink.
Den foreslåede ændring i §
9, stk. 3, i det fremsatte lovforslag, som bliver § 9, stk. 4,
indebærer, at ansøgning om tilladelse efter § 1,
stk. 4, i det fremsatte lovforslag skal indgives senest den 1.
januar 2021, for så vidt angår tekniske og
videnskabelige undersøgelser, der er iværksat
før lovens ikrafttræden.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2020 og var til 1. behandling den 13. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da der er et akut behov
for at vedtage de tiltag, som lovforslaget indeholder. Under
hensyntagen til at lovforslaget ønskes behandlet hurtigst
muligt, er lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig
med fremsættelsen. Miljø- og Fødevareudvalget
besluttede den 19. november 2020 at foretage en fokuseret
høring over lovforslaget, og samme dag sendte udvalget
lovforslaget og et høringsbrev til en række
forskellige høringsparter.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 17
bilag på lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til miljøministeren og ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til mundtlig besvarelse, som
ministrene har besvaret i et åbent samråd med udvalget
den 2. december 2020. Ministrene har efterfølgende sendt
udvalget de talepapirer, der dannede grundlag for ministrenes
besvarelse af spørgsmålet.
Udvalget har endvidere stillet 1
spørgsmål til justitsministeren til mundtlig
besvarelse, som justitsministeren ønskede omstillet til
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Emnet for
samrådsspørgsmålet var imidlertid en
delmængde af ovennævnte
samrådsspørgsmål, som blev besvaret af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og
miljøministeren.
Udvalget har herudover stillet 1
spørgsmål til statsministeren til mundtlig besvarelse,
som statsministeren ikke har ønsket at besvare. Der henvises
til statsministerens brev af 1. december 2020, jf. L 77 - bilag
13.
Udvalget har efter afgivelse af
betænkning tre udestående spørgsmål til
mundtlig besvarelse: et samråd med sundheds- og
ældreministeren og ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri, som er planlagt til afholdelse den 4. december 2020, et
samråd med sundheds- og ældreministeren planlagt til
afholdelse den 7. december 2020 og et samråd med
forsvarsministeren planlagt til afholdelse den 8. december
2020.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
170 spørgsmål til henholdsvis statsministeren,
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling,
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, sundheds- og
ældreministeren, justitsministeren, forsvarsministeren og
miljøministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf 99
spørgsmål er besvaret. De resterende
spørgsmål forventes besvaret inden 2. behandling.
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2020 af minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling,
Mogens Jensen, som trådte tilbage som minister den 18.
november 2020. Lovforslaget overgik herefter til ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, Rasmus Prehn. Der er
på denne baggrund både stillet spørgsmål
til skriftlig besvarelse til ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling og ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Kathrine Olldag (RV)
Carl Valentin (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Signe Munk (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Susanne Zimmer
(UFG) Erling Bonnesen (V) Kristian Jensen (V) Thomas Danielsen (V)
Ulla Tørnæs (V) Anni Matthiesen (V) Jacob Jensen (V)
René Christensen (DF) fmd.
Karina Adsbøl (DF) Lise Bech (DF) Rasmus Jarlov (KF) Per
Larsen (KF) Peter Seier Christensen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |