Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 18. november 2020
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, og
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2 og 5-7. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, 4 og 8.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) vil hverken stemme for eller imod
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de af ministeren stillede
ændringsforslaget. Mindretallet vil hverken stemme for eller
imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil hverken stemme for eller imod de af Enhedslisten
stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af ministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig,
at Danmark fortsat står i en alvorlig økonomisk
situation. På kort tid er ledigheden vokset markant. Mange
danskere har fra den ene dag til den anden mistet arbejdet, og
antallet af private arbejdspladser er faldet. Der er brug for
initiativer, der kan holde hånden under dansk
økonomi.
V er med i en aftale om udvidelse af
hjælpepakker, der er med til at holde hånden under
danske arbejdspladser. Det er V, fordi vi mener, at der er brug for
initiativer, der holder hånden under danske arbejdspladser og
får danske virksomheder og lønmodtagere så
sikkert gennem krisen som muligt.
Aftalen indeholder også initiativer
som en genindførelse af en midlertidig suspension af
225-timersreglen og en forlænget dagpengeret til ledige, der
opbruger deres dagpengeret frem til den 1. november 2021.
V noterer sig, at den socialdemokratiske
regering tidligere har oplyst, at færre - som følge af
den økonomiske situation, vi står i - vil kunne leve
op til kravet om 225 timers arbejde, i forbindelse med at
beskæftigelsen på en lang række arbejdspladser
berøres heraf. Samtidig betyder den aktuelle
økonomiske krise, at en gruppe danskere risikerer at ryge ud
af dagpengesystemet.
For V er det vigtigt at understrege, at vi
står i en helt ekstraordinær situation, hvor de normale
omstændigheder på arbejdsmarkedet er sat ud af
spil.
For V er det helt afgørende, at
225-timersreglen virker efter hensigten. Den skal sikre, at flere
kontanthjælpsmodtagere har et klart incitament til tage et
arbejde ved siden af kontanthjælpen. Det forudsætter,
at der er job at tage.
V har tidligere i coronakrisen
støttet regeringens ønske om at suspendere
225-timersreglen midlertidigt, idet regeringen har oplyst, at der
på grund af coronakrisen er adgang til færre
småjob. Og derfor støtter Venstre også en
forlængelse af perioden nu.
Som V har gjort det klart flere gange, er
det vigtigt at understrege, at der er tale om en midlertidig
suspendering.
V har netop stået i spidsen for at
indføre 225-timersreglen med det formål at sikre, at
flere kontanthjælpsmodtagere arbejder ved siden af ydelsen,
hvis de kan. 225-timersreglen har - sammen med
kontanthjælpsloftet og integrationsydelsen - bidraget til, at
især flere ikkevestlige indvandrere er kommet i arbejde.
Særlig flere ikkevestlige kvinder på kontanthjælp
har fået job ved siden af kontanthjælpen, siden vi
indførte 225-timersreglen. Det har bidraget til, at flere
forsørger sig selv, og at flere bidrager til at finansiere
vores fælles velfærd i Danmark.
For V er det helt afgørende, at vi -
så snart det er muligt - kan fortsætte det succesfulde
arbejde, vi igangsatte i sidste valgperiode, hvor flere skiftede
kontanthjælpen ud med et arbejde, og hvor flere ikkevestlige
indvandrere blev selvforsørgende. Derfor skal
225-timersreglen genindføres i sin normale form igen,
så snart det er muligt.
Vi skylder de mange tusinder, som har
mistet deres arbejde, at gøre alt, hvad vi kan for at
få genoprettet økonomien og skabt varig vækst og
varige arbejdspladser. Derfor så Venstre gerne, at regeringen
gjorde endnu mere - f.eks. at vi fik aftalt at få udbetalt de
sidste ugers indefrosne feriepenge, som kunne være et godt
værktøj til at få væksten i gang igen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge, lov om
aktiv socialpolitik og lov om seniorjob
(Forlængelse af dagpengeperioden og retten til sygedagpenge,
genindførelse af forlængelse af
12-månedersperioden i 225-timersreglen og konsekvensrettelse
i lov om seniorjob som følge af dagpengeperiodens
forlængelse)«.
[Titlen omfatter ændring af
lov om seniorjob]
Til § 1
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
55 a, stk. 1, 3. pkt, ændres »§ 55, stk. 1
og 2« til: »§ 55, stk. 1, 2 og
8«.«
[Sikring af, at beskæftigelse
i den foreslåede forlængede dagpengeperiode kan
indgå på beskæftigelseskontoen]
Til § 2
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 26 f affattes 2.
pkt. således:
»Kommunen træffer ved sin
afgørelse om, at sygedagpengene skal ophøre efter
§ 24, stk. 2, § 24 c, stk. 1, eller § 27, stk. 3,
samtidig afgørelse om forlængelsen efter 1.
pkt.«
[Ændring af bestemmelsen,
så kommunen ikke skal træffe afgørelse om datoen
for, hvornår den sygemeldte skal overgå til
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse]
4) I
den under nr. 1 foreslåede § 26 f indsættes som 3. pkt.:
»Inden udløbet af forlængelsen
efter 1. pkt. træffer kommunen afgørelse om, hvorvidt
udbetalingen af sygedagpenge kan forlænges efter
bestemmelserne i § 24 a, stk. 6, § 24 b, stk. 1, eller
§ 27, stk. 1, eller om personen skal overgå til
jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse.«
[Indsættelse af nyt punktum,
så kommunen skal træffe afgørelse om, hvorvidt
udbetalingen af sygedagpenge kan forlænges efter lovens
almindelige regler inden eventuel overgang til
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse]
Ny paragraf
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
5)
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 01
I lov om seniorjob, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1090 af 15. september 2015, som
ændret ved § 10 i lov nr. 395 af 2. maj 2016, § 3 i
lov nr. 624 af 8. juni 2016 og § 4 i lov nr. 551 af 7. maj
2019, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 55, stk. 1 og 2« til: »§ 55, stk. 1,
2 og 8«.«
[Konsekvensændring som
følge af forlængelse af dagpengeperioden, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1]
Til § 5
6)
Henvisningen Ȥ 13 h, stk. 3, i lov om aktiv
socialpolitik« ændres til: »§ 13 h, stk. 3,
i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 981
af 23. september 2019, som ændret ved § 1 i lov nr. 473
af 22. april 2020«, og »§ 13 g og § 26, stk.
5-8« ændres til: »§ 13 g og § 26, stk.
5-8, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr.
981 af 23. november 2019, som ændret ved § 1 i lov nr.
473 af 22.
april 2020«.
[Sproglig præcisering]
Til § 6
7) I
1. pkt. ændres »§ 26
f« til: »§ 26 f i lov om sygedagpenge som affattet
ved denne lovs § 2, nr. 1«, og i 2.
pkt. indsættes efter »§ 26 f i lov om
sygedagpenge«: »som affattet ved denne lovs § 2,
nr. 1,«.
[Sproglig præcisering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
8) 3.
pkt. udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3 og 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslaget ændres lovforslagets
titel således, at den nu også omfatter ændringen
af lov om seniorjob.
Til nr. 2
Det fremgår af punkt 2.1.2. i de
almindelige bemærkninger og bemærkningerne til
lovforslagets enkelte bestemmelser til nr. 1, i L 76, at der ikke
vil kunne gøres brug af muligheden for at forlænge
dagpengeperioden til at forlænge den foreslåede
forlængede dagpengeperiode ud over de 2 måneder.
Eventuel beskæftigelse i den foreslåede
forlængede dagpengeperiode vil blive registreret på
personens beskæftigelseskonto, jf. § 55 a i loven, og
vil dermed kunne indgå til at genoptjene dagpengeretten efter
§ 53, stk. 13, i loven. Den foreslåede forlængede
dagpengeperiode vil ikke kunne forlænges yderligere ved brug
af den fleksible forlængelse, jf. § 55, stk. 2, i
loven.
Ved en fejl er § 55 a stk. 1, 3. pkt.,
i gældende lov ikke blevet konsekvensrettet i
overensstemmelse hermed.
Det foreslås derfor, at § 55 a,
stk. 1, 3. pkt., ændres således, at der vil blive
henvist til den foreslåede § 55, stk. 8, jf. § 1,
nr. 1, i L 76. Ændringsforslaget sikrer således, at
eventuel beskæftigelse i den foreslåede
forlængede dagpengeperiode vil blive registreret på
personens beskæftigelseskonto, med henblik på at denne
vil kunne indgå i genoptjeningen af dagpengeretten.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vil medføre,
at kommunen ikke ved sin afgørelse om den midlertidige
forlængelse efter § 26 f i lov om sygedagpenge som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, skal træffe
afgørelse om datoen for, hvornår den sygemeldte skal
overgå til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse.
Det betyder, at hvis udbetalingen af
sygedagpenge ikke kan forlænges efter de almindelige regler
og personen dermed efter den foreslåede § 26 f får
ret til fortsat at få udbetalt sygedagpenge i 3
måneder, skal kommunen ved sin afgørelse om, at
sygedagpengene skal ophøre efter § 24, stk. 2, §
24 c, stk. 1, eller § 27, stk. 3, i loven, kun træffe
afgørelse om forlængelsen, herunder hvornår den
udløber, men ikke om en dato for, hvornår den
sygemeldte vil skulle overgå til jobafklaringsforløbet
med ressourceforløbsydelse.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vil medføre,
at kommunen inden udløbet af den midlertidige
forlængelse efter § 26 f i lov om sygedagpenge som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, skal træffe
afgørelse om, hvorvidt udbetalingen af sygedagpenge kan
forlænges efter lovens almindelige regler, inden den
sygemeldte eventuelt skal overgå til
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
F.eks. for en person, der har fået
forlænget sygedagpengeperioden efter § 27 i loven, og
hvor personen den 15. december 2020 når til udløbet af
den forlængelsesperiode, der er fastsat i § 27, stk. 1,
nr. 2 eller 3, i loven, eller ikke længere opfylder
betingelserne for at være omfattet af den regel,
sygedagpengene er forlænget efter, skal kommunen først
tage stilling til, om sygedagpengeudbetalingen kan forlænges
efter en af de øvrige muligheder i § 27, stk. 1, i
loven. Er dette ikke tilfældet, skulle personen overgå
til et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, jf. § 27, stk. 3, i loven, men
personen vil i stedet efter den foreslåede § 26 f
få ret til at få forlænget sin
sygedagpengeudbetaling med 3 måneder fra den dato, hvor
personen skulle overgå til jobafklaringsforløbet, dvs.
til og med den 15. marts 2021.
Ændringsforslaget betyder, at
kommunen inden den 15. marts 2021 skal tage stilling til, om
personen nu opfylder betingelserne for at kunne få
forlænget udbetalingen af sygedagpenge i lovens almindelige
forlængelsesregler i § 27, stk. 1. Er dette ikke
tilfældet, vil personen skulle overgå til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
§ 27, stk. 3, i loven.
For personer, der var i
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, men
som har en livstruende, alvorlig sygdom og derfor har fået
udbetalt sygedagpenge efter § 24 b med midlertidig
forlængelse efter reglerne i lovens kapitel 8 a, skal der
tages stilling til, om der er ret til fortsat udbetaling af
sygedagpenge efter § 24 b, inden personen eventuelt skal
overgå til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse efter § 24 c. Tilsvarende
gælder for personer, der har fået ret til sygedagpenge
efter § 24 a, stk. 6.
Til nr. 5
I lovforslagets § 1, nr. 1, som det
blev fremsat den 10. november 2020, er det bl.a. foreslået,
at der i § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
bliver indsat et nyt stk. 8. Heri fastsættes det, at uanset
stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, har et medlem i umiddelbar
forlængelse af udløbet af dagpengeperioden i stk. 1,
1. pkt., og eventuel forlænget dagpengeperiode efter stk. 2 i
perioden fra og med den 1. november 2020 til og med den 31. oktober
2021 ret til dagpenge inden for en periode på 2 måneder
svarende til højst 320,66 timer. § 55, stk. 2 og 5,
finder ikke anvendelse efter udløbet af perioden med
dagpenge i 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse betyder,
at dagpengeperioden for dagpengemodtagere, som ville have opbrugt
deres dagpengeperiode mellem den 1. november 2020 og den 31.
oktober 2021, forlænges 2 måneder.
Den foreslåede forlængelse af
dagpengeperioden har for nogle borgere betydning for samspillet med
seniorjobordningen, men ved en fejl er lov om seniorjob ikke
foreslået konsekvensrettet.
Af den gældende § 1 i lov om
seniorjob fremgår det, at et ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse, hvis dagpengeperiode, jf. § 55,
stk. 1 og 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
udløber tidligst 5 år før
efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., har ret til ansættelse
i et seniorjob, når dagpengeperioden udløber. Det er
en betingelse for retten til seniorjob, at medlemmet ved fortsat
medlemskab af og indbetaling af efterlønsbidrag til en
arbejdsløshedskasse vil kunne opfylde anciennitetskravet for
efterløn, når medlemmet når
efterlønsalderen.
Det foreslås derfor, at der
konsekvensrettes i § 1 i lov om seniorjob, så den
forlængede dagpengeperiode, som er foreslået i
lovforslagets § 1, nr. 1, også indgår i § 1 i
lov om seniorjob. Der indsættes således en henvisning
til § 55, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
Det betyder, at tidspunktet for,
hvornår det ledige medlem kan få seniorjob efter §
1 i lov om seniorjob, beregnes i forhold til udløbet af den
forlængede dagpengeperiode for de medlemmer, som får
den forlænget.
Der kan derfor være nogle ledige
medlemmer, hvis dagpengeperiode forlænges, som kan få
en kortere periode, hvor de kan have et seniorjob. Disse personer
vil til gengæld få en længere periode med
dagpenge.
Det betyder endvidere, at der kan
være nogle ledige medlemmer, som ellers efter gældende
regler ikke ville kunne få et seniorjob som nu, men hvor
dagpengeperioden forlænges, vil kunne få et seniorjob,
fordi deres dagpengeperiode nu udløber tidligst 5 år
før efterlønsalderen. Det er forudsat, at de
øvrige betingelser for at få ret til et seniorjob er
opfyldt.
Merudgifter ved
konsekvensrettelse af lov om seniorjob
De afledte økonomiske konsekvenser
for seniorjobordningen er indeholdt i lovforslagets samlede
økonomiske konsekvenser, hvor der forventes at være
begrænsede mindreudgifter til seniorjob som følge af
den forlængede dagpengeret til ledige, der opbruger deres
dagpengeret frem til den 1. november 2021.
Til nr. 6
Der er tale om to sproglige
præciseringer, der ikke medfører indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 7
Der er tale om sproglig præcisering
af, at det er den i lovforslaget foreslåede § 26 f i
sygedagpengeloven, der henvises til. Den foreslåede
ændring medfører ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 3 og 4.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2020 og var til 1. behandling den 12. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa
(RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz
(SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl
(EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Ellen Trane Nørby (V) Morten Dahlin
(V) nfmd. Anni Matthiesen (V)
Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |