Fremsat den 4. november 2020 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig
udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på
skatteområdet i forbindelse med covid-19 og lov om rentefrie
lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med
covid-19
(Genåbning af låneordning
vedrørende moms og lønsumsafgift som følge af
covid-19)
§ 1
I lov nr. 211 af 17. marts 2020 om midlertidig
udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på
skatteområdet i forbindelse med covid-19, som ændret
ved § 11 i lov nr. 572 af 5. maj 2020 og § 1 i lov nr.
871 af 14. juni 2020, foretages følgende ændring:
1. § 9, 2.
pkt., ændres »1. april 2021« til:
»1. november 2021«.
§ 2
I lov nr. 572 af 5. maj 2020 om rentefrie
lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med
covid-19 foretages følgende ændringer:
1. § 5,
stk. 1, nr. 8, affattes således:
»8)
ansøger om lån i perioden fra og med den 5. maj 2020
til og med den 15. juni 2020, og som i perioden fra og med den 9.
april 2020 til og med den 15. juni 2020 har skiftet 50 pct. eller
mere af ejerkredsen, eller som ansøger om lån i
perioden fra og med den 17. november 2020 til og med den 18.
december 2020, og som i perioden fra og med den 27. oktober 2020
til og med den 18. december 2020 har skiftet 50 pct. eller mere af
ejerkredsen, medmindre anmodningen om lån for disse
virksomheder ledsages af en erklæring fra en uafhængig,
godkendt revisor om ejerskiftet,«.
2. I
§ 6, stk. 1, ændres
»1. april 2021« til: »1. november
2021«.
3. I
§ 7, stk. 1, ændres
»senest den 15. juni 2020« til: »i perioden fra
og med den 5. maj 2020 til og med den 15. juni 2020 eller i
perioden fra og med den 17. november 2020 til og med den 18.
december 2020«.
4. I
§ 10, stk. 2, ændres
»5. maj 2021« til: »1. december 2021«.
§ 3
Loven træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Genåbning af
låneordning vedrørende moms og
lønsumsafgift | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Forlængelse af
perioden med midlertidig forhøjelse af
beløbsgrænsen for kreditsaldo på
skattekontoen | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | | 3.1. | Genåbning af
låneordning vedrørende moms og
lønsumsafgift | | 3.2. | Forlængelse af
perioden med midlertidig forhøjelse af
beløbsgrænsen for kreditsaldo på
skattekontoen | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.1. | Genåbning af
låneordning vedrørende moms og
lønsumsafgift | | 4.2. | Forlængelse af
perioden med midlertidig forhøjelse af
beløbsgrænsen for kreditsaldo på
skattekontoen | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Situationen med covid-19 påvirker
fortsat økonomien i både Danmark og udlandet. Et bredt
flertal i Folketinget har allerede vedtaget en række
hjælpepakker, som skal holde hånden under blandt andet
dansk erhvervsliv og danske lønmodtagere. Betalingsfrister
for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og B-skat er
midlertidigt blevet udskudt, og angivelses- og betalingsfrister for
moms for store virksomheder er også blevet udskudt. Derudover
er afgiftsperioder for moms for små og mellemstore
virksomheder blevet forlænget, hvilket også
medfører, at betalingsfristerne er blevet forlænget.
Samtidig er der blevet etableret en låneordning, hvor
virksomheder har kunnet få udbetalt allerede indbetalt moms
og lønsumsafgift efter ansøgning som et rentefrit
lån. Låneordningen var åben for
ansøgninger i perioden fra og med den 5. maj 2020 til og med
den 15. juni 2020. I foråret ansøgte små og
mellemstore virksomheder om lån i den særlige
låneordning for knap 7 mia. kr., men de fleste små og
mellemstore virksomheder søgte ikke.
Navnlig små og mellemstore virksomheders
likviditet er fortsat under pres. For at styrke deres likviditet er
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti
og Alternativet enige om at genåbne låneordningen,
så små og mellemstore virksomheder, der ikke
søgte i første omgang, får en ny chance for et
rentefrit lån. Det giver mulighed for godt 28 mia. kr. i
øget likviditet til virksomhederne. Samtidig ønsker
aftaleparterne, at tilbagebetalingstidspunktet for alle lån i
ordningen udskydes til den 1. november 2021, og at perioden, hvor
loftet over skattekontoen er suspenderet, tilsvarende
forlænges til den 1. november 2021. Suspensionen giver
mulighed for fleksibel tilbagebetaling.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Genåbning af låneordning
vedrørende moms og lønsumsafgift
2.1.1. Gældende ret
Som følge af situationen med covid-19
er der etableret en låneordning, hvor små og
mellemstore virksomheder efter anmodning kan få udbetalt et
beløb svarende til deres angivne momstilsvar for henholdsvis
andet halvår 2019 og fjerde kvartal 2019, som et rentefrit
lån, der skal tilbagebetales senest den 1. april 2021.
På samme vis er der etableret en låneordning for
virksomheder, der betaler lønsumsafgift efter metode 4 (det
drejer sig særligt om læger, tandlæger,
fysioterapeuter og andre behandlere, vognmænd, bedemænd
og undervisere), som efter anmodning kan få udbetalt et
beløb som et rentefrit lån svarende til den
foreløbige opgørelse af lønsumsafgift for
opgørelsesperioden for første kvartal 2020, og for
virksomheder, der allerede har angivet lønsumsafgift af
overskuddet for indkomståret 2019 et beløb svarende
til en fjerdedel af afgiftens størrelse for
indkomståret 2019. Ordningen har dermed til formål at
give virksomhederne en øget likviditet baseret på
deres normale omsætning.
For at begrænse statens tab ved
ordningen er en række virksomheder ikke omfattet af
låneordningen. Det drejer sig om virksomheder, der er under
konkursbehandling, rekonstruktionsbehandling,
tvangsopløsning eller likvidation. Derudover drejer det sig
om virksomheder, der er blevet pålagt et krav om at stille
sikkerhed efter opkrævningslovens § 11, eller der inden
for de seneste 3 år har fået fastsat et tilsvar af
skatter eller afgifter m.v. foreløbigt efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, som ikke er erstattet af
en angivelse for afregningsperioden. Virksomheder, der har en
fysisk eller juridisk person, som enten er ejer af virksomheden,
reelt driver virksomheden, er medlem af virksomhedens bestyrelse
eller direktion eller er filialbestyrer i virksomheden, som inden
for de sidste 10 år er dømt for skatte- eller
afgiftssvig efter skatte- eller afgiftslovgivningen eller
straffelovens § 289, er ligeledes udelukket af
låneordningen. Virksomheder, der i perioden fra og med den 9.
april 2020 til og med den 15. juni 2020 har skiftet 50 pct. eller
mere af ejerkredsen ud, er ligeledes udelukket, medmindre der
foreligger en erklæring fra en uafhængig, godkendt
revisor om, at ejerskiftet er sket med henblik på at drive
virksomheden videre. Endelig er offentlige institutioner ikke
omfattet af låneordningen.
Lånene skal senest tilbagebetales den 1.
april 2021 til skattekontoen.
Det har været muligt at anmode om
lån i perioden fra og med den 5. maj 2020 til og med den 15.
juni 2020.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Henset til at der fortsat er restriktioner,
som påvirker særligt små og mellemstore
virksomheders likviditet, foreslås det, at
låneordningen vedrørende moms og lønsumsafgift
genåbnes i perioden fra og med den 17. november 2020 til og
med den 18. december 2020.
Herved vil små og mellemstore
virksomheder, der ikke allerede har anmodet om et lån i
ordningen, kunne anmode om at få udbetalt et beløb
svarende til deres angivne momstilsvar for henholdsvis andet
halvår 2019 og fjerde kvartal 2019 som et rentefrit
lån. Virksomheder, der betaler lønsumsafgift efter
metode 4, vil efter anmodning kunne få udbetalt et
beløb som et rentefrit lån svarende til den
foreløbige opgørelse af lønsumsafgift for
opgørelsesperioden for første kvartal 2020, og for
virksomheder, der allerede har angivet lønsumsafgift for
indkomståret 2019, et beløb svarende til en fjerdedel
af afgiftens størrelse for indkomståret 2019. Det vil
således kun være muligt for virksomheder, som endnu
ikke har fået bevilliget lån i ordningen, at
søge om lån i forbindelse med den foreslåede
genåbning af ordningen.
Samtidig foreslås det, at
tilbagebetalingstidspunktet for alle lån omfattet af
låneordningen udskydes fra den 1. april 2021 til den 1.
november 2021.
Henset til at det foreslås, at
låneordningen genåbnes, foreslås det samtidig at
ændre den periode, der udelukker virksomheder fra
låneordningen, som har skiftet 50 pct. eller mere af
ejerkredsen ud, medmindre der foreligger en erklæring fra en
uafhængig, godkendt revisor om, at ejerskiftet er sket med
henblik på at drive virksomheden videre. Det foreslås,
at virksomheder, der ansøger om lån i perioden fra og
med den 17. november 2020 til og med den 18. december 2020,
udelukkes fra ordningen, hvis de i perioden fra og med den 27.
oktober 2020 til og med den 18. december 2020 har skiftet 50 pct.
eller mere af ejerkredsen, medmindre anmodningen om lån for
disse virksomheder ledsages af en erklæring fra en
uafhængig, godkendt revisor om ejerskiftet.
Derudover foreslås der ikke
ændringer til låneordningen.
2.2. Forlængelse af perioden med midlertidig
forhøjelse af beløbsgrænsen for kreditsaldo
på skattekontoen
2.2.1. Gældende ret
Virksomheders indbetaling af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, moms m.v. skal ske til skattekontoen, jf.
opkrævningslovens § 16, nr. 1. Ind- og udbetalinger af
skatter og afgifter m.v. modregnes automatisk efter et
saldoprincip, jf. § 16 a, stk. 1, 1. pkt.
Hvis den samlede sum af registrerede forfaldne
krav på virksomhedens konto overstiger den samlede sum af
registrerede og forfaldne tilgodehavender til virksomheden,
udgør forskellen (debetsaldoen) det samlede beløb,
som virksomheden skylder Skatteforvaltningen, jf.
opkrævningslovens § 16 a, stk. 2, 1. pkt. Hvis den
samlede sum af registrerede og forfaldne krav på
indbetalinger fra virksomheden derimod er mindre end de
registrerede og forfaldne krav på udbetalinger til
virksomheden, udgør forskellen (kreditsaldoen) virksomhedens
samlede tilgodehavende fra Skatteforvaltningen, jf. 2. pkt.
Krav på ind- og udbetalinger registreres
efter opkrævningslovens § 16 a, stk. 3, på
skattekontoen fra det tidspunkt, hvor der er sket angivelse heraf,
eller hvor kravene med sikkerhed kan opgøres.
Krav på indbetalinger fra virksomheder
påvirker (debiteres) saldoopgørelsen efter stk. 2 fra
den seneste rettidige betalingsdag for beløbet, jf.
opkrævningslovens § 16 a, stk. 4. Indbetalinger fra
virksomheder til opfyldelse af krav efter opkrævningslovens
§ 16 a, stk. 4, påvirker (krediteres)
saldoopgørelsen efter stk. 2 fra indbetalingsdagen uanset
betalingsmetoden, jf. stk. 5.
Tilgodehavender til virksomheder omfattet af
opkrævningslovens kapitel 5 om skattekontoen påvirker
(krediteres) saldoopgørelsen efter opkrævningslovens
§ 16 a, stk. 2, fra det tidspunkt, hvor beløbet kan
opgøres efter § 12 om udbetaling af blandt andet
negativ moms, jf. § 16 a, stk. 6. Udbetalinger til
virksomheder til opfyldelse af krav efter stk. 6 påvirker
(debiteres) saldoopgørelsen efter stk. 2 på det
tidspunkt, hvor der sker udbetaling til virksomheden, jf. stk.
7.
For indbetalinger til skattekontoen
gælder et såkaldt FIFO-princip (first in, first out),
jf. opkrævningslovens § 16 a, stk. 8, der bestemmer, at
hvor virksomheders indbetaling helt eller delvist anvendes til
betaling af en debetsaldo, der er sammensat af flere krav,
går betalingen først til dækning af det
ældst forfaldne krav. Der kan således ikke ske en
øremærket indbetaling til skattekontoen.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 1,
er det bestemt, at en debetsaldo forrentes med den rente, der er
fastsat i § 7, stk. 1, jf. stk. 2. Renten beregnes dagligt og
tilskrives månedligt. Renten er ikke fradragsberettiget. En
debetsaldo på 200 kr. eller derunder forrentes ikke efter
registreringen af virksomhedens ophør. For toldskyld
gælder ifølge § 16 c, stk. 2, at en sådan
uanset stk. 1 forrentes med renten fastsat i EU-toldkodeksens
artikel 114. En kreditsaldo forrentes ikke, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 3.
Hvis en debetsaldo for en virksomhed
overstiger 5.000 kr., skal hele beløbet indbetales straks,
og Skatteforvaltningen udsender et rykkerbrev herom til
virksomheden, jf. opkrævningslovens § 16 c, stk. 4, 1.
pkt. Skatteforvaltningen udsender ikke rykkerbreve om en debetsaldo
på 5.000 kr. eller derunder, jf. 2. pkt. Rykkerbrev udsendes
dog ifølge 3. pkt. til ophørte virksomheder,
også hvor debetsaldoen er større end 200 kr. og mindre
end 5.000 kr. Betales beløbet ikke inden den frist, der er
fastsat i rykkerbrevet, kan beløbet overgives til
inddrivelse, jf. 4. pkt. Et beløb, der overgives til
inddrivelse, vil fremgå af skattekontoen, jf. 5. pkt. Der
pålægges gebyr efter § 6 ved udsendelse af
rykkerbrev, jf. 6. pkt.
En kreditsaldo udbetales til virksomhedens
NemKonto, medmindre virksomheden har ønsket en
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 1. pkt. En
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo kan
ifølge 2. pkt. højst udgøre 200.000 kr.
Udbetaling af en kreditsaldo kan ikke ske, før der kan
udbetales mindst 200 kr., jf. 3. pkt. Virksomheder kan uanset 3.
pkt. anmode om at få ethvert beløb uanset
størrelse udbetalt, jf. 4. pkt. Udbetaling af en kreditsaldo
kan ifølge 5. pkt. ikke ske, hvis virksomheden mangler at
indsende angivelser for afsluttede perioder eller at give
Skatteforvaltningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2,
jf. opkrævningslovens § 12, stk. 4. En kreditsaldo
på 200 kr. eller derunder tilhørende en ophørt
virksomhed bortfalder 3 år efter registreringen af
virksomhedens ophør, jf. 6. pkt. Fristen efter 6. pkt. kan
ikke afbrydes eller suspenderes, jf. 7. pkt.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 6,
1. pkt., er det bestemt, at udbetaling af en kreditsaldo afventer
forfaldne skatte- og afgiftskrav, hvis kravet har sidste rettidige
betalingsfrist inden for 5 hverdage fra kreditsaldoens
opståen. Opstår kreditsaldoen, som følge af at
virksomhedens tilsvar for en afregningsperiode er negativt,
udbetales kreditsaldoen ifølge 2. pkt. dog senest efter
fristen i § 12, stk. 2, hvorefter udbetaling af et negativt
tilsvar sker senest 3 uger efter modtagelsen af angivelsen
henholdsvis indberetningen for den pågældende
periode.
I § 9 i lov om midlertidig udskydelse af
angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i
forbindelse med covid-19, som ændret ved lov nr. 572 af 5.
maj 2020, er det bestemt, at beløbsgrænsen i
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., udgør
10 mio. kr. i perioden fra og med den 25. marts 2020 til og med den
6. maj 2020 og i perioden fra og med den 7. maj 2020 til og med den
1. april 2021 udgør 100 mia. kr.
Formålet med bestemmelsen er at
afbøde de eventuelle negative konsekvenser, som de med loven
gennemførte udskydelser af en række betalingsfrister
for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, moms og lønsumsafgift
måtte påføre visse virksomheder uden det
likviditetsbehov, som er hovedsigtet med loven. Da udskydelsen er
obligatorisk for alle virksomheder, vil også virksomheder
uden et likviditetsbehov skulle indbetale A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag og moms til skattekontoen på senere
tidspunkter end ellers. Dette vil potentielt kunne udløse
negative bankrenter for den periode, hvor det beløb, der
skal betales til skattekontoen, i stedet måtte skulle
stå på en konto hos et pengeinstitut. Se i
øvrigt de almindelige bemærkninger i afsnit 2.4.2 i
Folketingstidende 2019-20, A, L 175 som fremsat, side 13.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Den foreslåede genåbning af
låneordningen vedrørende moms og lønsumsafgift
gør det nødvendigt tillige at foreslå en
forlængelse af perioden, hvor beløbsgrænsen for
kreditsaldoen på skattekontoen maksimalt kan udgøre
100 mia. kr. Det skyldes, at det i forslaget om genåbning af
låneordningen foreslås, at alle lån skal
tilbagebetales senest den 1. november 2021.
For at imødegå de negative
konsekvenser, som virksomheder, der ønsker at tilbagebetale
lånet tidligere end 5 hverdage før den sidste
rettidige betalingsdag, dvs. den 1. november 2021, vil kunne blive
påført i form af negative bankrenter, jf. ovenfor om
gældende ret, foreslås det at forlænge perioden
med den forhøjede beløbsgrænse på 100
mia. kr., så beløbsgrænsen i stedet for at
gælde til og med den 1. april 2021 skal gælde til og
med den 1. november 2021.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes samlet set at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 25 mio.
kr. i 2020 og 430 mio. kr. i 2021. Efter tilbageløb og
adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre 15
mio. kr. i 2020 og 250 mio. kr. i 2021, jf. tabel 1. Forslaget
skønnes at have begrænset varig provenumæssig
virkning.
Finansårsvirkningen i 2020 udgør
knap 8 mia. kr., idet udbetaling af lån i forbindelse med
genåbning af låneordningen medregnes ved
opgørelsen af finansårsvirkningen.
Provenuvirkningen for forslagets enkeltdele er
uddybet nedenfor, og som det fremgår, er det alene
mindreprovenuet ved forlængelse af tilbagebetalingsfristen
for lån i ordningen, der medfører et
finansieringsbehov.
Tabel
1. Samlet provenuvirkning som
følge af lovforslaget | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | -25 | -430 | 0 | 0 | 0 | 0 | -3 | -7.950 | Virkning efter tilbageløb | -15 | -280 | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | -15 | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 | - |
|
Der skønnes ikke at være
økonomiske eller implementeringsmæssige konsekvenser
for regionerne og kommunerne.
Lovforslaget vurderes samlet set at
medføre udgifter for Skatteforvaltningen på 6,9 mio.
kr. i 2020 og 6,5 mio. kr. i 2021. Udgifterne er behæftet med
usikkerhed. Udgifterne relaterer sig til kommunikation, vejledning,
sagsbehandling og efterkontrol i Skattestyrelsen.
3.1. Genåbning af låneordning
vedrørende moms og lønsumsafgift
Grundlaget for udbetaling af lån var i
udgangspunktet 35 mia. kr. for små og mellemstore
virksomheder med positive momstilsvar og 425 mio. kr. for
virksomheder, der har afregnet lønsumsafgift efter metode 4.
Seneste opgørelse viser, at der er udbetalt lån for
knap 7 mia. kr. Da der ikke kan udstedes nye lån til de samme
virksomheder, er det potentielle grundlag for udbetaling af
lån dermed ca. 28,6 mia. kr.
Det er forbundet med stor usikkerhed at
skønne over udnyttelse af lånemuligheden. Erfaringerne
fra den første runde af låneordningen viste, at det
kun er en relativt begrænset andel af virksomhederne, som har
udnyttet låneordningen. Størstedelen af disse
virksomheder fandtes inden for handel og transport, herunder
hoteller og restaurationer.
Hvis der tages udgangspunkt i erfaringerne fra
første runde med låneordningen, samt at det
forudsættes, at efterspørgslen efter lån inden
for handel og transport nu er 50 pct. højere, skønnes
der med genåbning af låneordningen at blive udbetalt
lån på i alt knap 8 mia. kr. Der lægges i
opgørelsen af provenuvirkningen en rente på 4 pct.
p.a. til grund, hvilket hovedsageligt afspejler den øgede
kreditrisiko, som staten påtager sig ved låneordningen.
Der er ved opgørelse af tilbageløb og
adfærdsvirkninger taget udgangspunkt i
standardforudsætninger for ændringer i
selskabsskattegrundlaget.
Det skønnes på denne baggrund, at
genåbningen af låneordningen isoleret medfører
et umiddelbart mindreprovenu på ca. 25 mio. kr. (2021-niveau)
i 2020 og 80 mio. kr. i 2021, svarende til 15 mio. kr. i 2020 og 50
mio. kr. i 2021 efter tilbageløb og adfærd, jf. tabel
2. Finansårsvirkningen i 2020 som følge af
øgede udlån skønnes at udgøre knap 8
mia. kr.
Provenuvirkningen skal ses i lyset af, at en
genåbning ikke forventes at medføre, at det samlede
træk på ordningen overstiger det oprindeligt
forudsatte. Derfor kan mindreprovenuet siges at være
dækket af det oprindeligt afsatte beløb.
Tabel
2. Provenuvirkning som følge
af forslag om genåbning af låneordningen for moms og
lønsumsafgift | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | -25 | -80 | 0 | 0 | 0 | 0 | -0,8 | -7.950 | Virkning efter tilbageløb | -15 | -55 | 0 | 0 | 0 | 0 | -0,5 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | -15 | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | -0,5 | - |
|
Forlængelsen af tilbagebetalingsfristen
for lån i ordningen - både eksisterende lån og
nye lån ved genåbningen af ordningen - skønnes
at medføre et umiddelbart mindreprovenu på 350 mio.
kr. og 200 mio. kr. i 2021 efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 3.
Tabel
3. Provenuvirkning som følge
af forslag om forlængelse af tilbagebetalingsfristen for
lån i ordningen | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | 0 | -350 | 0 | 0 | 0 | 0 | -3 | -7.950 | Virkning efter tilbageløb | 0 | -225 | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 0 | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 | - |
|
Forslaget medfører en skatteudgift
svarende til den umiddelbare virkning af forslaget.
3.2. Forlængelse af perioden med midlertidig
forhøjelse af beløbsgrænsen for kreditsaldo
på skattekontoen
Forslaget om at forlænge perioden med en
midlertidigt forhøjet beløbsgrænse på 100
mia. kr. for kreditsaldoen på skattekontoen skønnes
isoleret set ikke at indebære væsentlige
provenumæssige konsekvenser. I det omfang forhøjelsen
medfører forudbetalinger af skat og moms på over 10
mio. kr., vil det skønnede rentetab ved de tidligere
udskydelser af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag og moms blive reduceret.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Den foreslåede genåbning af
låneordningen vil primært bidrage til at afhjælpe
det likviditetspres, som mange virksomheder i øjeblikket
lider under.
De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet ved de enkelte dele af lovforslaget
er beskrevet nedenfor.
4.1. Genåbning af låneordning
vedrørende moms og lønsumsafgift
Det skønnes, at den foreslåede
genåbning af låneordningen vil styrke likviditeten i de
berørte virksomheder med i alt ca. 8 mia. kr. i op til ca. 4
måneder som følge af udstedelse af nye lån.
Herudover skønnes forlængelsen af
tilbagebetalingsfristen at medføre en øget likviditet
på knap 15 mia. kr. i ca. 7 måneder, idet fristen
forlænges både for eksisterende virksomheder i
låneordningen og nye lån, som udstedes ved
genåbningen. Forslaget vurderes ikke at medføre
nævneværdige administrative konsekvenser for
erhvervslivet, idet virksomheder alene skal udfylde en blanket i
forbindelse med anmodningen én gang.
4.2. Forlængelse af perioden med midlertidig
forhøjelse af beløbsgrænsen for kreditsaldo
på skattekontoen
Forslaget om at forlænge perioden med
midlertidig forhøjelse af beløbsgrænsen for
kreditsaldoen på skattekontoen vil give virksomhederne
mulighed for at indbetale indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag,
moms m.v. samt at tilbagebetale lån fra låneordningen
til skattekontoen tidligere end efter gældende regler. Det
vil give virksomhederne mulighed for at undgå udfordringer
med negative renter, hvis alternativet er, at beløbene i
stedet skal stå på en konto hos et pengeinstitut indtil
betalingsfristen.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Forslaget om at udbetale et beløb
svarende til angivet moms og lønsumsafgift som rentefrie
lån vurderes at indebære statsstøtte, og
ordningen kan derfor først sættes i kraft, når
Europa-Kommissionen efter statsstøttereglerne har godkendt
de justeringer af ordningen, som er beskrevet i afsnit 2.1.2.
Ordningen er tidligere statsstøttegodkendt af
Europa-Kommissionen den 30. april 2020 ved beslutning C(2020) 2975.
Det forventes, at godkendelsen vil foreligge inden den
foreslåede ikrafttrædelsesdato.
Lovforslaget har derudover ingen EU-retlige
konsekvenser.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været udsendt i
høring på grund af forslagets hastende karakter henset
til udbruddet af covid-19, som har sat danske virksomheder i en
vanskelig økonomisk situation. Lovforslaget sendes heller
ikke i høring i forbindelse med fremsættelsen, fordi
det ønskes hastebehandlet i Folketinget.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for
staten | Forslaget om forlængelse af
forhøjelsen af beløbsgrænsen for kreditsaldoen
på skattekontoen vil reducere rentetabet ved de tidligere
udskydelser af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag og moms. | Lovforslaget skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på 350 mio. kr. i
2021. Efter tilbageløb og adfærd skønnes
mindreprovenuet til på 200 mio. kr. Det varige mindreprovenu
efter tilbageløb og adfærd skønnes at
udgøre 2 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for
staten | Ingen | Lovforslaget vurderes samlet set at
medføre udgifter for Skatteforvaltningen på 6,9 mio.
kr. i 2020 og 6,5 mio. kr. i 2021. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget styrker likviditeten for de
omfattede virksomheder. Forslaget om midlertidigt at forhøje
beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen
fjerner en potentiel udfordring med negative renter for de
berørte virksomheder. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen nævneværdige. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget om at genåbne
låneordningen for moms og lønsumsafgift vurderes at
indebære statsstøtte til de pågældende
virksomheder. Forslaget indeholder derudover ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Virksomheders indbetaling af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, moms m.v. skal ske til skattekontoen, jf.
opkrævningslovens § 16, nr. 1. Ind- og udbetalinger af
skatter og afgifter m.v. modregnes automatisk efter et
saldoprincip, jf. § 16 a, stk. 1, 1. pkt.
Hvis den samlede sum af registrerede forfaldne
krav på virksomhedens konto overstiger den samlede sum af
registrerede og forfaldne tilgodehavender til virksomheden,
udgør forskellen (debetsaldoen) det samlede beløb,
som virksomheden skylder Skatteforvaltningen, jf.
opkrævningslovens § 16 a, stk. 2, 1. pkt. Hvis den
samlede sum af registrerede og forfaldne krav på
indbetalinger fra virksomheden derimod er mindre end de
registrerede og forfaldne krav på udbetalinger til
virksomheden, udgør forskellen (kreditsaldoen) virksomhedens
samlede tilgodehavende fra Skatteforvaltningen, jf. 2. pkt.
Krav på ind- og udbetalinger registreres
efter opkrævningslovens § 16 a, stk. 3, på
skattekontoen fra det tidspunkt, hvor der er sket angivelse heraf,
eller hvor kravene med sikkerhed kan opgøres.
Krav på indbetalinger fra virksomheder
påvirker (debiteres) saldoopgørelsen efter stk. 2 fra
den seneste rettidige betalingsdag for beløbet, jf.
opkrævningslovens § 16 a, stk. 4. Indbetalinger fra
virksomheder til opfyldelse af krav efter opkrævningslovens
§ 16 a, stk. 4, påvirker (krediteres)
saldoopgørelsen efter stk. 2 fra indbetalingsdagen uanset
betalingsmetoden, jf. stk. 5.
Tilgodehavender til virksomheder omfattet af
opkrævningslovens kapitel 5 om skattekontoen påvirker
(krediteres) saldoopgørelsen efter opkrævningslovens
§ 16 a, stk. 2, fra det tidspunkt, hvor beløbet kan
opgøres efter § 12 om udbetaling af blandt andet
negativ moms, jf. § 16 a, stk. 6. Udbetalinger til
virksomheder til opfyldelse af krav efter stk. 6 påvirker
(debiteres) saldoopgørelsen efter stk. 2 på det
tidspunkt, hvor der sker udbetaling til virksomheden, jf. stk.
7.
For indbetalinger til skattekontoen
gælder et såkaldt FIFO-princip (first in, first out),
jf. opkrævningslovens § 16 a, stk. 8, der bestemmer, at
hvor virksomheders indbetaling helt eller delvist anvendes til
betaling af en debetsaldo, der er sammensat af flere krav,
går betalingen først til dækning af det
ældst forfaldne krav. Der kan således ikke ske en
øremærket indbetaling til skattekontoen.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 1,
er det bestemt, at en debetsaldo forrentes med den rente, der er
fastsat i § 7, stk. 1, jf. stk. 2. Renten beregnes dagligt og
tilskrives månedligt. Renten er ikke fradragsberettiget. En
debetsaldo på 200 kr. eller derunder forrentes ikke efter
registreringen af virksomhedens ophør. For toldskyld
gælder ifølge § 16 c, stk. 2, at en sådan
uanset stk. 1 forrentes med renten fastsat i EU-toldkodeksens
artikel 114. En kreditsaldo forrentes ikke, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 3.
Hvis en debetsaldo for en virksomhed
overstiger 5.000 kr., skal hele beløbet indbetales straks,
og Skatteforvaltningen udsender et rykkerbrev herom til
virksomheden, jf. opkrævningslovens § 16 c, stk. 4, 1.
pkt. Skatteforvaltningen udsender ikke rykkerbreve om en debetsaldo
på 5.000 kr. eller derunder, jf. 2. pkt. Rykkerbrev udsendes
dog ifølge 3. pkt. til ophørte virksomheder,
også hvor debetsaldoen er større end 200 kr. og mindre
end 5.000 kr. Betales beløbet ikke inden den frist, der er
fastsat i rykkerbrevet, kan beløbet overgives til
inddrivelse, jf. 4. pkt. Et beløb, der overgives til
inddrivelse, vil fremgå af skattekontoen, jf. 5. pkt. Der
pålægges gebyr efter § 6 ved udsendelse af
rykkerbrev, jf. 6. pkt.
En kreditsaldo udbetales til virksomhedens
NemKonto, medmindre virksomheden har ønsket en
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 1. pkt. En
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo kan
ifølge 2. pkt. højst udgøre 200.000 kr.
Udbetaling af en kreditsaldo kan ikke ske, før der kan
udbetales mindst 200 kr., jf. 3. pkt. Virksomheder kan uanset 3.
pkt. anmode om at få ethvert beløb uanset
størrelse udbetalt, jf. 4. pkt. Udbetaling af en kreditsaldo
kan ifølge 5. pkt. ikke ske, hvis virksomheden mangler at
indsende angivelser for afsluttede perioder eller at give
Skatteforvaltningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2,
jf. opkrævningslovens § 12, stk. 4. En kreditsaldo
på 200 kr. eller derunder tilhørende en ophørt
virksomhed bortfalder 3 år efter registreringen af
virksomhedens ophør, jf. 6. pkt. Fristen efter 6. pkt. kan
ikke afbrydes eller suspenderes, jf. 7. pkt.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 6,
1. pkt., er det bestemt, at udbetaling af en kreditsaldo afventer
forfaldne skatte- og afgiftskrav, hvis kravet har sidste rettidige
betalingsfrist inden for 5 hverdage fra kreditsaldoens
opståen. Opstår kreditsaldoen, som følge af at
virksomhedens tilsvar for en afregningsperiode er negativt,
udbetales kreditsaldoen ifølge 2. pkt. dog senest efter
fristen i § 12, stk. 2, hvorefter udbetaling af et negativt
tilsvar sker senest 3 uger efter modtagelsen af angivelsen
henholdsvis indberetningen for den pågældende
periode.
I § 9, 1. pkt., i lov om midlertidig
udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på
skatteområdet i forbindelse med covid-19, som ændret
ved lov nr. 572 af 5. maj 2020, er det bestemt, at
beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c,
stk. 5, 2. pkt., udgør 10 mio. kr. i perioden fra og med den
25. marts 2020 til og med den 6. maj 2020. I § 9, 2. pkt., i
lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister
m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19 er det
bestemt, at beløbsgrænsen i perioden fra og med den 7.
maj 2020 til og med den 1. april 2021 udgør 100 mia. kr.
Formålet med bestemmelsen er at
afbøde de eventuelle negative konsekvenser, som de med loven
gennemførte udskydelser af en række betalingsfrister
for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, moms og lønsumsafgift
måtte påføre visse virksomheder uden det
likviditetsbehov, som er hovedsigtet med loven. Da udskydelsen er
obligatorisk for alle virksomheder, vil også virksomheder
uden et likviditetsbehov skulle indbetale A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag og moms til skattekontoen på senere
tidspunkter end ellers. Dette vil potentielt kunne udløse
negative bankrenter for den periode, hvor det beløb, der
skal betales til skattekontoen, i stedet måtte skulle
stå på en konto hos et pengeinstitut. Se i
øvrigt de almindelige bemærkninger i afsnit 2.4.2 i
Folketingstidende 2019-20, A, L 175 som fremsat, side 13.
Det foreslås, at § 9, 2. pkt., i lov nr. 211 af 17. marts
2020 om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister
m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19,
ændres, således at »1. april 2021«
ændres til den »1. november 2021«.
Den foreslåede genåbning af
låneordningen vedrørende moms og lønsumsafgift,
jf. lovforslagets § 2, gør det nødvendigt
tillige at foreslå en forlængelse af perioden, hvor
beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen
maksimalt kan udgøre 100 mia. kr. Det skyldes, at det i
forslaget om genåbning af låneordningen foreslås,
at alle lån skal tilbagebetales senest den 1. november
2021.
For at imødegå de negative
konsekvenser, som virksomheder, der ønsker at tilbagebetale
lånet tidligere end 5 hverdage før den sidste
rettidige betalingsdag, dvs. den 1. november 2021, vil kunne blive
påført i form af negative bankrenter, jf. ovenfor om
gældende ret, foreslås det at forlænge perioden
med den forhøjede beløbsgrænse på 100
mia. kr., så beløbsgrænsen i stedet for at
gælde til og med den 1. april 2021 skal gælde til og
med den 1. november 2021.
Til §
2
Til nr. 1
I henhold til § 5, stk. 1, nr. 8, i lov
om rentefrie lån svarende til angivet moms og
lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter
m.v. i forbindelse med covid-19, er virksomheder, der har skiftet
50 pct. eller mere af ejerkredsen i perioden fra og med den 9.
april 2020 (hvor regeringen offentliggjorde muligheden for en
låneordning baseret på moms- og
lønsumsangivelser) til og med den 15. juni 2020
(anmodningsfristen for lån), udelukket af
låneordningen, idet der kan være risiko for, at der
sker ejerskifter af virksomheder til stråmænd med
henblik på at opnå lån i låneordningen uden
at have til hensigt at tilbagebetale lånet. Virksomheder, der
har skiftet 50 pct. eller mere af ejerkredsen i perioden, kan dog
blive omfattet af låneordningen, hvis der kan
fremlægges en revisorerklæring fra en uafhængig,
godkendt revisor om, at ejerskiftet er sket med henblik på at
drive virksomheden videre.
Det foreslås, at § 5, stk. 1, nr. 8, i lov om rentefrie
lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med
covid-19, affattes således: »8) ansøger om
lån i perioden fra og med den 5. maj 2020 til og med den 15.
juni 2020, og som i perioden fra og med den 9. april 2020 til og
med den 15. juni 2020 har skiftet 50 pct. eller mere af
ejerkredsen, eller som ansøger om lån i perioden fra
og med den 17. november 2020 til og med den 18. december 2020, og
som i perioden fra og med den 27. oktober 2020 til og med den 18.
december 2020 har skiftet 50 pct. eller mere af ejerkredsen,
medmindre anmodningen om lån for disse virksomheder ledsages
af en erklæring fra en uafhængig, godkendt revisor om
ejerskiftet,«.
Det betyder, at virksomheder, der
ansøger om lån i perioden fra og med den 5. maj 2020
til og med den 15. juni 2020, og som i perioden fra og med den 9.
april 2020 til og med den 15. juni 2020 har skiftet 50 pct. eller
mere af ejerkredsen udelukkes fra låneordningen, medmindre
anmodningen om lån for disse virksomheder ledsages af en
erklæring fra en uafhængig, godkendt revisor om
ejerskiftet. Derudover vil virksomheder, der ansøger om
lån i perioden fra og med den 17. november 2020 til og med
den 18. december 2020, og som i perioden fra og med den 27. oktober
2020 (hvor regeringen offentliggjorde muligheden for en
genåbning af låneordningen) til og med den 18. december
2020 (den foreslåede anmodningsfrist for lån) har
skiftet 50 pct. eller mere af ejerkredsen udelukkes fra
låneordningen, medmindre anmodningen om lån for disse
virksomheder ledsages af en erklæring fra en uafhængig,
godkendt revisor om ejerskiftet.
Den foreslåede ændring betyder, at
udelukkelsesgrunden ved ejerskifter på 50 pct. eller mere
videreføres ved en genåbning af
låneordningen.
Til nr. 2
I henhold til § 6, stk. 1, i lov om
rentefrie lån svarende til angivet moms og
lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter
m.v. i forbindelse med covid-19, skal udbetalte lån efter
§§ 1-4 tilbagebetales senest den 1. april 2021 via
indbetaling til skattekontoen.
Såfremt lånet ikke tilbagebetales
rettidigt til skattekontoen, vil det manglende indbetalte
beløb fremgå af debetsaldoen på skattekontoen.
Opkrævningslovens gældende regler om blandt andet
forrentning og oversendelse til inddrivelse finder anvendelse for
ikke rettidigt tilbagebetalte beløb. Manglende indbetalte
beløb forrentes efter opkrævningslovens § 16 c,
stk. 1, med den rente, der er fastsat i opkrævningslovens
§ 7, stk. 1, jf. stk. 2.
Det foreslås, at § 6, stk. 1, i lov om rentefrie
lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med
covid-19, ændres således at »1. april 2021«
ændres til »1. november 2021«.
Det betyder, at tilbagebetalingsfristen for
alle lån omfattet af låneordningen vil blive udskudt
fra den 1. april 2021 til den 1. november 2021. Den
foreslåede tilbagebetalingsfrist vil således både
omfatte lån, der er bevilliget i første runde, hvor
låneordningen var åben, og den foreslåede anden
runde.
Til nr. 3
I henhold til § 7, stk. 1, i lov om
rentefrie lån svarende til angivet moms og
lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter
m.v. i forbindelse med covid-19, skal anmodning om lån i
henhold til §§ 1-4 være modtaget af
Skatteforvaltningen senest den 15. juni 2020.
Skatteministeren kan fastsætte
nærmere regler om undtagelser fra bl.a. anmodningsfristen,
jf. § 7, stk. 6, i lov om rentefrie lån svarende til
angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af
skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19. Denne
bemyndigelsesbestemmelse er udnyttet ved § 3 i
bekendtgørelse nr. 573 af 5. maj 2020 om rentefrie lån
svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket
udbetaling af skattekreditter i forbindelse med covid-19. I henhold
til denne bestemmelse kan Skatteforvaltningen behandle anmodninger
om lån, der modtages efter den 15. juni 2020, hvis
overskridelsen af anmodningsfristen skyldes pludseligt
opståede hændelser, som virksomheden ikke har haft
indflydelse på og ikke har kunnet forudse, og virksomheden
straks efter hindringens ophør indgiver en anmodning.
Det foreslås, at § 7, stk. 1, i lov om rentefrie
lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med
covid-19, ændres således, at »senest den 15. juni
2020« ændres til »i perioden fra og med den 5.
maj 2020 til og med den 15. juni 2020 eller i perioden fra og med
den 17. november 2020 til og med den 18. december 2020«.
Det betyder, at anmodninger om lån i
henhold til §§ 1-4 skal være modtaget af
Skatteforvaltningen i perioden fra og med den 5. maj 2020 til og
med den 15. juni 2020 eller i perioden fra og med den 17. november
2020 til og med den 18. december 2020.
Herved vil låneordningen blive
genåbnet, så det igen bliver muligt at anmode om
lån i perioden fra og med den 17. november 2020 til og med
den 18. december 2020.
Idet låneordningen foreslås at
åbne i uændret form, vil det alene være muligt at
anmode om et lån for virksomheder, som ikke allerede har
anmodet om et lån i første runde, hvor
låneordningen var åben for anmodninger. Såfremt
en virksomhed kvalificerer til flere typer lån i ordningen,
som virksomheden endnu ikke har gjort brug af, vil det være
muligt at anmode om de typer lån, som virksomheden endnu ikke
har udnyttet.
Herved vil små og mellemstore
virksomheder, der ikke allerede har anmodet om et lån i
ordningen, kunne anmode om at få udbetalt et beløb
svarende til deres angivne momstilsvar for henholdsvis andet
halvår 2019 og fjerde kvartal 2019 som et rentefrit
lån. Virksomheder, der betaler lønsumsafgift efter
metode 4, vil efter anmodning kunne få udbetalt et
beløb som et rentefrit lån svarende til den
foreløbige opgørelse af lønsumsafgift for
opgørelsesperioden for første kvartal 2020, og for
virksomheder, der allerede har angivet lønsumsafgift af
overskuddet for indkomståret 2019, et beløb svarende
til en fjerdedel af afgiften af overskuddet for indkomståret
2019. Afgiften af overskuddet skal i den forbindelse forstås
som det positive afgiftstilsvar for indkomståret 2019, idet
hensigten med låneordningen er, at virksomheder skal kunne
låne et beløb svarende til en tidligere moms- eller
lønsumsafgiftsangivelse rentefrit.
Til nr. 4
I henhold til § 10, stk. 2, i lov om
rentefrie lån svarende til angivet moms og
lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter
m.v. i forbindelse med covid-19, ophæves loven den 5. maj
2021.
Det foreslås, at § 10, stk. 2, i lov om rentefrie
lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med
covid-19 ændres, således at »5. maj 2021«
ændres til »1. december 2021«.
Det betyder, at loven vil blive ophævet
den 1. december 2021 fremfor den 5. maj 2021. Den foreslåede
ændring af ophævelsesdatoen skyldes, at
tilbagebetalingstidspunktet for lånene og den midlertidige
forhøjelse af loftet på skattekontoen foreslås
forlænget ved dette lovforslags § 1, nr. 1, og § 2,
nr. 2, til den 1. november 2021.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Små og mellemstore virksomheders
likviditet er fortsat under pres, henset til at en række
restriktioner er videreført og udvidet for at dæmme op
for smitten med coronavirus. For at den foreslåede
låneordning kan genåbnes hurtigst muligt, således
at små og mellemstore virksomheder kan anmode om lån,
foreslås det, at loven træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 211 af 17. marts 2020 om
midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v.
på skatteområdet i forbindelse med covid-19, som
ændret ved § 11 i lov nr. 572 af 5. maj 2020 og § 1
i lov nr. 871 af 14. juni 2020, foretages følgende
ændringer: | | | | § 9.
Beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c,
stk. 5, 2. pkt., udgør 10 mio. kr. i perioden fra og med den
25. marts 2020 til og med den 6. maj 2020. I perioden fra og med
den 7. maj 2020 til og med den 1. april 2021 udgør
beløbsgrænsen 100 mia. kr. | | 1. § 9, 2. pkt., ændres »1.
april 2021« til: »1. november 2021«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 572 af 5. maj 2020 om rentefrie
lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med
covid-19, foretages følgende ændringer: | | | | § 5.
§§ 1-4 gælder ikke for virksomheder, der 1)-7) --- | | | 8) i perioden fra og med den 9. april 2020
til og med den 15. juni 2020 har skiftet 50 pct. eller mere af
ejerkredsen, medmindre anmodningen om lån ledsages af en
erklæring fra en uafhængig, godkendt revisor om
ejerskiftet, 9)-10) --- | | 1. I § 5, stk. 1, nr. 8, affattes
således: »8) ansøger om lån i
perioden fra og med den 5. maj 2020 til og med den 15. juni 2020,
og som i perioden fra og med den 9. april 2020 til og med den 15.
juni 2020 har skiftet 50 pct. eller mere af ejerkredsen, eller som
ansøger om lån i perioden fra og med den 17. november
2020 til og med den 18. december 2020, og som i perioden fra og med
den 27. oktober 2020 til og med den 18. december 2020 har skiftet
50 pct. eller mere af ejerkredsen, medmindre anmodningen om
lån for disse virksomheder ledsages af en erklæring fra
en uafhængig, godkendt revisor om ejerskiftet,« | | | | § 6.
Udbetalte lån efter §§ 1-4 skal tilbagebetales
senest den 1. april 2021 via indbetaling til skattekontoen. | | 2. I § 6, stk. 1, ændres »1.
april 2021« til: »1. november 2021«. | | | | § 7.
Anmodning om lån i henhold til §§ 1-4 skal
være modtaget af told- og skatteforvaltningen senest den 15.
juni 2020. | | 3. I § 7, stk. 1, ændres »senest
den 15. juni 2020« til: »i perioden fra og med den 5.
maj 2020 til og med den 15. juni 2020 eller i perioden fra og med
den 17. november 2020 til og med den 18. december
2020«. | | | | § 10. Stk.
1. --- | | | Stk. 2. Loven
ophæves den 5. maj 2021. | | 4. I § 10, stk. 2, ændres »5. maj
2021« til: »1. december 2021«. |
|