Fremsat den 30. oktober 2020 af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse
(Ændring af bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning)
§ 1
I lov nr. 462 af 17. juni 2008 for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse, som ændret ved lov nr. 731 af 25. juni
2014, foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 1, udgår
»efter § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1,« og
»efter § 19, stk. 1, i udlændingeloven som sat i
kraft for Færøerne ved kongelig anordning«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
En udlænding med opholdstilladelse med mulighed for varigt
ophold kan få opholdstilladelse efter bestemmelsen om fortsat
ophold på Færøerne på baggrund af
arbejdsmarkedstilknytning for visse udlændinge, hvis den
oprindelige opholdstilladelse inddrages eller nægtes
forlænget, og udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold eller gennem længere tid har drevet
selvstændig erhvervsvirksomhed. Udlændinge med
opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold kan
derimod kun få opholdstilladelse efter bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning, hvis den oprindelige opholdstilladelse
inddrages, og udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold eller gennem længere tid har drevet
selvstændig erhvervsvirksomhed. Bestemmelsen kan i visse
situationer indebære ulovlig forskelsbehandling.
Lovforslaget indeholder forslag til ændring af
bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning med henblik på at
bringe bestemmelsen i overensstemmelse med Danmarks internationale
forpligtelser.
2. Ændring af bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning
2.1. Gældende ret
2.1.1. Lov
for Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse, jf. lov nr. 462 af 17. juni 2008, at der efter
ansøgning kan gives opholdstilladelse til en
udlænding, hvis opholdstilladelse efter § 7 (flygtninge
m.fl.), § 9, stk. 1 eller stk. 2, nr. 1 (om
familiesammenføring), § 9, stk. 2, nr. 2 (om
humanitær opholdstilladelse), eller § 9, stk. 2, nr. 4
(om bl.a. ganske særlige grunde), i udlændingeloven som
sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning
nægtes forlænget efter § 11, stk. 2, jf. §
19, stk. 1, eller inddrages efter § 19, stk. 1, i
udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved
kongelig anordning, når udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en
længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler derfor (bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning).
Det fremgår af § 11, stk. 1, i anordning nr. 182 af
22. marts 2001 for ikrafttræden for Færøerne af
udlændingeloven, som senest ændret ved anordning nr.
677 af 17. juni 2013, at opholdstilladelse efter §§ 7
eller 9 gives med henblik på varigt eller midlertidigt ophold
på Færøerne, og at opholdstilladelsen kan
tidsbegrænses. Det er i § 22 i bekendtgørelse om
udlændinges adgang til Færøerne, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 252 af 17. marts 2014,
jf. bekendtgørelse nr. 636 af 7. juni 2010, reguleret,
hvornår en udlænding meddeles opholdstilladelse med
henblik på henholdsvis varigt og midlertidigt ophold. Det
fremgår af anordningens § 11, stk. 2, at en
tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt med henblik på
varigt ophold forlænges efter ansøgning, medmindre der
er grundlag for at inddrage tilladelsen efter § 19. En
opholdstilladelse meddelt med henblik på midlertidigt ophold
forlænges efter ansøgning, såfremt
betingelserne, der ligger til grund for tilladelsen, fortsat er
opfyldt.
En udlænding med opholdstilladelse med henblik på
varigt ophold kan gives opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, i
lov for Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse, hvis den oprindelige opholdstilladelse
inddrages eller nægtes forlænget, og udlændingen
er i et fast ansættelsesforhold eller gennem længere
tid har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed.
En udlænding med opholdstilladelse med henblik på
midlertidigt ophold kan gives opholdstilladelse efter § 2,
stk. 1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang
til opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse, hvis den oprindelige opholdstilladelse
inddrages, og udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold eller gennem længere tid har drevet
selvstændig erhvervsvirksomhed. Udlændingen kan derimod
ikke gives opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, hvis
udlændingens opholdstilladelse nægtes
forlænget.
Det fremgår bl.a. af § 22, stk. 1, i
bekendtgørelse om udlændinges adgang til
Færøerne, at udlændinge med opholdstilladelse
efter anordningens § 7 (flygtninge m.fl.) og § 9, stk. 1
og stk. 2, nr. 1 (om familiesammenføring), gives
opholdstilladelse med henblik på varigt ophold på
Færøerne, medmindre udlændingen kun
ansøger om opholdstilladelse med henblik på
midlertidigt ophold på Færøerne. Af
bekendtgørelsens § 22, stk. 2, fremgår det bl.a.,
at opholdstilladelse efter anordningens § 9, stk. 2, nr. 2 (om
humanitær opholdstilladelse) kan gives med henblik på
varigt eller midlertidigt ophold på
Færøerne.
Dette indebærer bl.a., at flygtninge med konventionsstatus
kan få opholdstilladelse efter bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning, hvis deres opholdstilladelse inddrages
eller nægtes forlænget, og de er i et fast
ansættelsesforhold eller gennem længere tid har drevet
selvstændig erhvervsvirksomhed, mens udlændinge med
midlertidig humanitær opholdstilladelse, der er i et fast
ansættelsesforhold eller gennem længere tid har drevet
selvstændig erhvervsvirksomhed, kun kan få
opholdstilladelse efter bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning,
hvis deres opholdstilladelse inddrages, men ikke hvis deres
opholdstilladelse nægtes forlænget.
Ved fast ansættelsesforhold af længere varighed skal
som udgangspunkt forstås et ansættelsesforhold af
mindst 2 års uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver.
Tilsvarende forstås ved selvstændig erhvervsvirksomhed
gennem en længere periode som udgangspunkt, at
udlændingen skal have drevet samme virksomhed uafbrudt gennem
mindst 2 år.
Formålet med bestemmelsen er bl.a. at tilgodese
erhvervslivets behov for at kunne fastholde udenlandsk
arbejdskraft.
2.1.2. Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
Artikel 14 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK) indeholder et diskriminationsforbud, hvorefter nydelsen af
de i konventionen anerkendte rettigheder og friheder skal sikres
uden forskel på grund af køn, race, farve, sprog,
religion, politisk eller anden overbevisning, national eller social
oprindelse, tilhørsforhold til et nationalt mindretal,
formueforhold, fødsel eller ethvert andet forhold.
Anvendelsesområdet for EMRK artikel 14 er begrænset
derved, at bestemmelsen er accessorisk til konventionens
øvrige bestemmelser. Det betyder, at bestemmelsen kun kan
anvendes sammen med én eller flere af disse bestemmelser.
Heri ligger ikke et krav om, at en sådan rettighed skal
være krænket, men derimod alene et krav om, at den
foreliggende situation skal ligge inden for rettighedens
anvendelsesområde (»ambit«).
Hvis den foreliggende situation ligger inden for en anden
bestemmelses anvendelsesområde, indeholder artikel 14 et
forbud mod usaglig forskelsbehandling. Efter Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis indebærer dette, at
personer i sammenlignelige situationer som udgangspunkt skal
behandles ens, og at forskelsbehandling kun er berettiget, hvis den
har et legitimt formål og samtidig står i et rimeligt
forhold til dette formål.
§ 2, stk. 1, i lov for Færøerne om
udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på
visse former for beskæftigelse giver bl.a. mulighed for, at
visse udlændinge efter ansøgning kan få
opholdstilladelse, hvis deres hidtidige opholdstilladelse
nægtes forlænget, og de er i et fast
ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en
længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler derfor. Som nævnt skal der
som udgangspunkt være tale om et ansættelsesforhold af
mindst 2 års uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver, eller
at udlændingen har drevet samme virksomhed uafbrudt gennem
mindst 2 år.
De udlændinge, som bestemmelsen er relevant for, vil
således have opholdt sig på Færøerne i
mindst 2 år. Disse udlændinge vil som udgangspunkt have
etableret et privatliv på Færøerne, ligesom de
vil kunne have et familieliv. Spørgsmålet om, hvorvidt
de kan få en opholdstilladelse og dermed få lov til at
blive på Færøerne, falder derfor efter
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse inden for
anvendelsesområdet af EMRK artikel 8 om retten til respekt
for bl.a. privat- og familieliv.
Det er endvidere Udlændinge- og Integrationsministeriets
vurdering, at gruppen af udlændinge, der har haft midlertidig
opholdstilladelse efter bl.a. anordningens § 9, stk. 2, nr. 2,
om humanitær opholdstilladelse, men som har fået den
nægtet forlænget, er i en sammenlignelig situation med
gruppen af udlændinge, der har haft opholdstilladelse efter
anordningens § 7 (flygtninge m.fl.), og som også har
fået opholdstilladelsen nægtet forlænget, i
forhold til muligheden for opholdstilladelse efter bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning. De to grupper af udlændinge vil
således begge have fået deres oprindelige
opholdstilladelse nægtet forlænget og vil begge have
været i et ansættelsesforhold eller have drevet
selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 2 år. I en
sådan situation kan det forhold, at den oprindelige - men
altså nu ikke forlængede - opholdstilladelse for den
ene gruppes vedkommende var meddelt med henblik på
midlertidigt ophold, mens den for den anden gruppes vedkommende kan
have været meddelt med henblik på varigt ophold, efter
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse ikke
føre til, at de to grupper ikke må anses for at
være i en sammenlignelig situation.
En forskelsbehandling af de to grupper vil derfor kun være
berettiget efter EMRK artikel 14 sammenholdt med artikel 8, hvis
den har et legitimt formål og samtidig står i et
rimeligt forhold til dette formål. Det er i den forbindelse
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at de
beskæftigelsesmæssige hensyn, der ligger til grund for
bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning, ikke kan begrunde
forskelsbehandlingen.
På den baggrund skal udlændinge, der har haft
midlertidig opholdstilladelse efter bl.a. anordningens § 9,
stk. 2, nr. 2, i overensstemmelse med EMRK artikel 14, jf. artikel
8, ligestilles med udlændinge, der har haft opholdstilladelse
efter anordningens § 7, i forhold til muligheden for at
opnå opholdstilladelse på baggrund af bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning. Da bestemmelsen ikke giver hjemmel
hertil, vil Udlændingestyrelsen i dag meddele
opholdstilladelse efter anordningens § 9, stk. 2, nr. 4, om
ganske særlige grunde, til udlændinge, der har haft
midlertidig opholdstilladelse efter bl.a. anordningens § 9,
stk. 2, nr. 2, hvis et afslag på ansøgning om
opholdstilladelse efter bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning,
vil indebære ulovlig forskelsbehandling.
Det bemærkes, at Udlændinge- og
Integrationsministeriet ved brev af 20. august 2019 (2018-19, 2.
samling, UUI Alm.del, bilag 18) orienterede Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg om, at bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning i visse situationer indebærer
ulovlig forskelsbehandling.
Det fremgår bl.a. af brevet, at Udlændingestyrelsen
og Styrelsen for International Rekruttering og Integration ikke har
kunnet identificere sager, hvor der er truffet afgørelse
efter bestemmelsen. Herudover fremgår det, at skulle der
opstå en situation, hvor et afslag på opholdstilladelse
ville indebære ulovlig forskelsbehandling, vil der, som en
midlertidig løsning, frem til lovbestemmelsen bringes i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, kunne
meddeles opholdstilladelse efter den færøske anordning
nr. 182 af 22. marts 2001 § 9, stk. 2, nr. 4, om ganske
særlige grunde.
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med henblik på at bringe bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser foreslås det, at bestemmelsen
ændres, så udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold,
også får adgang til opholdstilladelse på baggrund
af arbejdsmarkedstilknytning, hvis deres oprindelige
opholdstilladelse nægtes forlænget.
Hermed får udlændinge, hvis oprindelige
opholdstilladelse er nægtet forlænget, samme adgang til
at benytte bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning uanset om den
oprindelige opholdstilladelse er meddelt med mulighed for varigt
eller med henblik på midlertidigt ophold.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. januar til
den 17. februar 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Amnesty International, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Kommunernes Landsforening, Rådet for Etniske
Minoriteter, Advokatrådet (Advokatsamfundet),
Bedsteforældre for Asyl, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, DFUNK - Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke
i Danmark, DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, Finansrådet,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK/Danmark,
Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kirkernes Integrationstjeneste, Knud Vilby (på vegne af
Fredsfonden), Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed,
(Kvindefredsligaen), Københavns Byret, Landsforeningen
Adoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Mellemfolkeligt Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og
bæredygtighed (tidl. Fredsfonden), PRO-Vest,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening,
Retten i Randers, Røde Kors, SOS Racisme,
Udlændingenævnet, Work-live-stay southern Denmark,
Ældresagen, Ægteskab uden grænser, Aarhus
Erhverv/International Community og 3F.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekven-ser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervs-rettet EU-regulering/Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse, jf. lov nr. 462 af 17. juni 2008, at der efter
ansøgning kan gives opholdstilladelse til en
udlænding, hvis opholdstilladelse efter § 7 (flygtninge
m.fl.), § 9, stk. 1 eller stk. 2, nr. 1 (om
familiesammenføring), § 9, stk. 2, nr. 2 (om
humanitær opholdstilladelse), eller § 9, stk. 2, nr. 4
(om bl.a. ganske særlige grunde), i udlændingeloven som
sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning
nægtes forlænget efter § 11, stk. 2, jf. §
19, stk. 1, eller inddrages efter § 19, stk. 1, i
udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved
kongelig anordning, når udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en
længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler derfor (bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning).
Det fremgår af anordningens § 11, stk. 1, at
opholdstilladelse efter §§ 7 eller 9 gives med henblik
på varigt eller midlertidigt ophold på
Færøerne, og at opholdstilladelsen kan
tidsbegrænses. Det fremgår af anordningens § 11,
stk. 2, at en tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt med
henblik på varigt ophold forlænges efter
ansøgning, medmindre der er grundlag for at inddrage
tilladelsen efter § 19. En opholdstilladelse meddelt med
henblik på midlertidigt ophold forlænges efter
ansøgning, såfremt betingelserne, der ligger til grund
for tilladelsen, fortsat er opfyldt.
En udlænding med opholdstilladelse med henblik på
varigt ophold kan gives opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, i
lov for Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse, hvis den oprindelige opholdstilladelse
inddrages eller nægtes forlænget, og udlændingen
er i et fast ansættelsesforhold eller gennem længere
tid har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed.
En udlænding med
opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold kan
gives opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, i lov for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse, hvis den oprindelige opholdstilladelse
inddrages, og udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold eller gennem længere tid har drevet
selvstændig erhvervsvirksomhed. Udlændingen kan derimod
ikke gives opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, hvis
udlændingens opholdstilladelse nægtes
forlænget.
Det foreslås at lade henvisningen til anordningens §
11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1, om nægtelse af
forlængelse af opholdstilladelse udgå af § 2, stk. 1, i lov for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse.
Forslaget indebærer, at udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold,
fremadrettet på lige fod med udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse med henblik på varigt ophold, også
får adgang til at benytte bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning, hvis deres oprindelige opholdstilladelse
nægtes forlænget.
Med forslaget bringes bestemmelsen i overensstemmelse med
Danmarks internationale forpligtelser.
Herudover foreslås det, at henvisningen til anordningens
§ 19, stk. 1, om inddragelse af opholdstilladelse udgår
af § 2, stk. 1, i lov for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse. Med forslaget sikres konsistens i
bestemmelsen.
Udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med henblik
på midlertidigt eller varigt ophold, vil dermed som hidtil
have adgang til at benytte bestemmelsen om
arbejdsmarkedstilknytning, hvis deres oprindelige opholdstilladelse
inddrages.
§
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2021.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 462 af 17. juni 2008 for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse, som ændret ved lov nr. 731 af 25. juni
2014, foretages følgende ændring: | | | | § 2. Der
kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, hvis opholdstilladelse efter § 7 eller §
9, stk. 1 eller 2, nr. 1, 2 eller 4, i udlændingeloven som
sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning
nægtes forlænget efter § 11, stk. 2, jf. §
19, stk. 1, eller inddrages efter § 19, stk. 1, i
udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved
kongelig anordning, når udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en
længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler for det. | | 1. I § 2, stk. 1, udgår »efter
§ 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1,« og »efter
§ 19, stk. 1, i udlændingeloven som sat i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning«. | Stk. 2.
--- | | |
|