Fremsat den 7. oktober 2020 af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. og lov om leje af almene boliger
(Støtte til etablering og drift af
midlertidigt husly til uddannelsessøgende, den almene
boligsektors overgang til Digital Post og forsøg med
opsigelse af lejere i almene ældre- og plejeboliger)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1203 af 3. august 2020, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 142 b indsættes før overskriften
før § 143:
»Støtte til etablering og drift af
midlertidigt husly til uddannelsessøgende
§ 142 c. Kommunalbestyrelsen
kan etablere og finansiere en ordning, som i forbindelse med
studiestart tilbyder et midlertidigt husly til
uddannelsessøgende, som er optaget på en uddannelse og
har et akut boligbehov.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med foreninger,
organisationer, virksomheder eller andre relevante aktører
om ordninger omfattet af stk. 1 og i den forbindelse yde
støtte til dækning af udgifter, der er forbundet med
etablering og drift af ordningen.«
§ 2
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som
ændret ved § 6 i lov nr. 498 af 1. maj 2019 og § 4
i lov nr. 359 af 4. maj 2020, foretages følgende
ændringer:
1. § 5,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Meddelelser efter § 89 og § 90, stk. 2, kan afgives
digitalt, når udlejeren er tilsluttet postløsningen
Digital Post, og lejeren ikke er fritaget for obligatorisk
tilslutning efter reglerne i lov om Digital Post fra offentlige
afsendere. For udlejere, som ikke er tilsluttet
postløsningen Digital Post, afgives meddelelser efter §
89 og § 90, stk. 2, ved anvendelse af fysisk post.«
2.
Efter kapitel 14 indsættes:
»Kapitel 14 a
Forsøg
§ 89 a. Boligministeren kan
godkende, at der efter ansøgning fra en kommunalbestyrelse,
et regionsråd eller en selvejende institution i perioden fra
den 1. januar 2021 til den 1. januar 2025 gennemføres
forsøg, hvorefter der gives godkendelse til at fravige
reglerne i § 85 om udlejerens opsigelse. Der kan i
forsøgsgodkendelsen fastsættes vilkår for
godkendelsen. Det er en betingelse for godkendelse, at
ansøgeren foretager en evaluering af forsøget.
Evalueringen skal tilgå Transport- og Boligministeriet senest
3 måneder efter forsøgets afslutning.
Stk. 2.
Forsøg efter stk. 1 kan godkendes, når følgende
betingelser er opfyldt:
1) Der kan ske
opsigelse af en lejer af en almen ældrebolig, hvis det
fremgår af lejeaftalen, at lejeaftalen kan opsiges af
udlejeren med 3 måneders varsel, hvis lejerens plejebehov
stiger. Lejeren skal senest 1 måned inden opsigelsesvarslets
udløb anvises en plejebolig i samme bebyggelse. Den anviste
bolig skal være til lejerens rådighed fra det
tidspunkt, hvor lejeaftalen ophører. Det skal fremgå
af opsigelsen, at udlejeren tilbyder at forestå flytning samt
at afholde lejerens rimelige udgifter til flytning og
istandsættelse af det fraflyttede lejemål. Opsigelse og
anvisning af en plejebolig skal ske under inddragelse af
lejeren.
2) Der kan ske
opsigelse af en lejer med psykisk funktionsnedsættelse af en
almen plejebolig i de tilfælde, hvor lejerens tilstand er
blevet bedre, og det vurderes, at lejerens behov for pleje og
støtte ikke længere varetages mest
hensigtsmæssigt i den pågældende bolig. Opsigelse
kan kun ske, hvis det fremgår af lejeaftalen, at opsigelse
kan ske med 6 måneders varsel. Lejeren skal senest 3
måneder før opsigelsesperiodens udløb anvises
en anden og passende bolig i lokalområdet, som er til
lejerens rådighed fra det tidspunkt, hvor lejeaftalen
ophører. Det skal fremgå af opsigelsen, at udlejeren
tilbyder at afholde lejerens rimelige udgifter til flytning og
istandsættelse af det fraflyttede lejemål. Opsigelse
kan kun ske, hvis en anden borger har behov for en ledig bolig det
pågældende sted. Opsigelse og anvisning af en anden
bolig skal ske under inddragelse af lejeren.
Stk. 3. Klage
over afgørelse om anvisning af en anden bolig efter stk. 2
kan indbringes for Ankestyrelsen.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Støtte til
etablering og drift af midlertidigt husly til
uddannelsessøgende | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Transport- og
Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.2. | Digitalisering af den
almene sektor | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Transport- og
Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.3. | Forsøg med
opsigelse af lejere i almene ældre- og
plejeboliger | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Transport- og
Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. | | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | | Forholdet til
EU-retten | 8. | | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | | Sammenfattende
skema | | | | | | | | | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget består af tre dele. Den
første del skaber hjemmel for en kommune til, at kommunen
kan etablere og drive en ordning, som kan tilbyde
uddannelsessøgende et midlertidigt sted at bo, hvis de ikke
kan finde en bolig inden studiestart.
Den anden del vedrører digitalisering
af den almene boligsektor, således at meddelelser fra
udlejer, der hidtil kun har kunnet afgives gyldigt med fysisk post,
nu vil kunne afgives gennem Digital Post-løsningen, forudsat
at betingelserne for at blive offentlig afsender er opfyldt.
Den tredje del indfører en
forsøgsbestemmelse, der i helt særlige situationer
giver mulighed for at opsige lejere af almene ældre- eller
plejeboliger, eksempelvis ved et ændret plejebehov hos
lejeren.
Vedrørende første del af
lovforslaget har der fra kommunal side været efterspurgt klar
lovgivning, der giver hjemmel for kommunen til at stille
midlertidige boliger til rådighed for unge under uddannelse i
forbindelse med studiestart.
Det foreslås derfor, at lov om almene
boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1203 af 3. august
2020, ændres med henblik på at skabe hjemmel til, at
kommunalbestyrelsen kan etablere og finansiere en ordning, som i
forbindelse med studiestart tilbyder en midlertidig bolig til unge,
som er optaget på en videregående uddannelse og har et
akut boligbehov.
Vedrørende anden del af lovforslaget
udspringer initiativerne af den politiske aftale af 2. juni 2017
mellem daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti om øget digital kommunikation på
lejeområdet.
For det første indeholder aftalen
forslag om at ophæve dagældende regler om digital
kommunikation, så lejeforholdets parter fremover selv
vælger kommunikationsform. Parterne bag aftalen var dog enige
om, at krav om skriftlighed pr. brev fastholdes ved
betalingspåkrav og opsigelse. Denne del af aftalen blev
udmøntet ved lov om ændring af lov om leje og lov om
leje af almene boliger, jf. lov nr. 1561 af 19. december 2017.
For det andet fremgår af den politiske
aftale, at der sideløbende skal arbejdes på, at den
almene boligsektor kan overgå til Digital Post. Der har med
udgangspunkt i denne del af aftalen pågået et
lovforberedende arbejde i Transport- og Boligministeriet, som
BL-Danmarks Almene Boliger og Digitaliseringsstyrelsen har
været inddraget i.
Lovforslaget har på den baggrund til
formål at sikre, at der ikke i loven er hindringer for, at
parterne i lejeforholdet i alle henseender kan kommunikere i
postløsningen Digital Post.
Vedrørende tredje del har regeringen
besluttet at omdirigere frikommuneansøgningerne til
udfordringsretten. Udfordringsretten har til formål at
bidrage til at udvikle nye løsninger derved, at der gives
bl.a. kommuner mulighed for at gøre opmærksom på
uhensigtsmæssigheder eller begrænsninger i
lovgivningen.
Udfordringsretten har her været anvendt
af kommuner til at påpege oplevede uhensigtsmæssigheder
ift. adgangen til at opsige lejere i helt særlige
tilfælde.
Som led i udfordringsretten foreslås
derfor indsat en hjemmel i lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 11. september 2019, til at
gennemføre forsøg, som indebærer en fravigelse
af lovens bestemmelser om opsigelse af lejeren.
Det foreslås endvidere at give mulighed
for gennemførelse af forsøg med opsigelse af lejere i
almene plejeboliger med henblik på at få en mere
fleksibel udnyttelse af plejeboligerne.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Støtte
til etablering og drift af midlertidigt husly til
uddannelsessøgende
2.1.1. Gældende ret
Der er ikke hjemmel i lovgivningen til at
stille midlertidige boliger til rådighed for unge under
uddannelse i forbindelse med studiestart. Kommunalbestyrelsen kan
kun yde støtte til etablering og drift af almene
ungdomsboliger i medfør af lov om almene boliger m.v.
(herefter almenboligloven). Denne støtte omfatter udgifter
til grundkapital og dele af ungdomsboligbidrag.
På baggrund af den praksis
vedrørende kommunernes deltagelse i boligforsyningen, der
har udviklet sig siden 1958 på grund af
boligstøttelovgivningen, antages, at kommunerne er
afskåret fra at påtage sig opgaver i relation til den
almindelige boligforsyning af borgerne, medmindre der foreligger
hjemmel i lovgivningen hertil, som det fx er tilfældet inden
for ældreboliglovgivningen.
Denne antagelse er efterfølgende lagt
til grund ved vedtagelsen af lov nr. 465 af 30. juni 1993 om
kommunernes adgang til at erhverve boliger for at fremme
udlændinges integration, ifølge de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, jf. Folketingstidende 1992-93,
tillæg A, spalte 10476. Kommuner kan dog med hjemmel i
kommunalfuldmagtsreglerne tilvejebringe boliger til visse
persongrupper, der må antages at have specielle behov -
forudsat at kommunerne i anden sammenhæng har særlige
forpligtelser over for disse persongrupper.
Kommuner kan efter de kommunale
tilsynsmyndigheders praksis lovligt engagere sig bl.a. i
anskaffelse af boliger til unge under uddannelse, jf.
Indenrigsministeriets skrivelse af 29. april 1986 (j.nr.
1986/112-1400-4, Social- og Indenrigsministeriets resumedatabase
86.3.3). Dette forudsætter dog, at de kommunale udgifter til
de pågældende boliger som udgangspunkt bliver
dækket af huslejen, idet kommunen ikke må yde de unge
under uddannelse uhjemlet lejestøtte. Kommunens udgifter
skal således dækkes af lejeindtægter. Hertil
kommer, at det antages, at kommuner normalt ikke uden lovhjemmel
må søge at opnå en fortjeneste ved sin
virksomhed. Kommunens boligforsyning i forhold til unge under
uddannelse er således undergivet en form for "hvile i sig
selv"-princip.
2.1.2. Transport-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der opstår hvert år i forbindelse
med studiestart en meget stor efterspørgsel efter
ungdomsboliger, som især i de største kommuner langt
overstiger selve udbuddet. De lokale boligmarkeder har det
svært med at imødekomme efterspørgslen, som
rammer boligmarkedet meget intensivt og inden for en kort periode.
Efter nogle måneder bliver forholdet mellem
efterspørgsel og udbud nogenlunde normaliseret.
Der bliver opført tusindvis af nye
studie- og ungdomsboliger, og der er endnu flere på vej, men
det vil tage flere år, før markedet for studie- og
ungdomsboliger kommer i balance. Der er derfor behov for
initiativer, der kan afhjælpe problemer med at finde en
studiebolig i forbindelse med studiestart, indtil de langsigtede
mål om opførelse af flere studieboliger bliver
opfyldt. Der er derfor behov for at give kommunerne redskaber, som
omgående påvirker kapaciteten og sikrer flere
bomuligheder for unge studerende.
I flere kommuner er der etableret midlertidige
ordninger, som giver de nyoptagne studerende garanti for, at de - i
tilfælde af, at de ikke kan finde en bolig inden studiestart
- vil blive tilbudt et midlertidigt sted at bo. Problemet med disse
ordninger, som er bedst kendt under navnet
"tag-over-hovedet-garanti", er, at der kan opstå situationer,
hvor ordningen medfører et tab, som kommunen ikke efter de
gældende regler har hjemmel til at dække.
Det foreslås derfor at give kommunerne
mulighed for at etablere og drive en ordning, som giver
uddannelsessøgende mulighed for at få tilbudt et
midlertidigt husly, hvis de ikke selv kan fremskaffe en egentlig
bolig inden studiestart.
Det vil blive overladt til kommunalbestyrelsen
at tilrettelægge ordningen, således at denne tilpasses
de lokale forhold. Der kan være tale om en ordning, hvor
kommunen udlejer sine egne ubenyttede grunde, hvorpå der
opstilles beboelsesvogne, som udlejes til studerende, eller en
ordning, hvor beboelsen er et vandrehjem eller en kommunal ejendom,
der indrettes med sovesal til flere personer, eller
beboelsescontainere.
Ordningen skal som udgangspunkt hvile i sig
selv, således at der budgetmæssigt er balance mellem
lejeindtægter og udgifter til drift. Kommunalbestyrelsen vil
dog kunne yde støtte, hvis dette er nødvendigt for at
skabe budgetbalancen. Støtten vil kunne ydes både
på forhånd, når det er sandsynligt, at ordningen
ikke kan hvile i sig selv, og efterfølgende, når
eksempelvis tomgangen viser sig at være højere end
forventet.
Ordningen skal alene finansieres af kommunale
midler.
2.2. Digitalisering
af den almene sektor
2.2.1. Gældende ret
Efter § 5, stk. 2, i lov om leje af
almene boliger (herefter almenlejeloven), kan udlejeren eller
lejeren med et varsel på 1 måned til den første
dag i en måned, der ikke er en helligdag, forlange, at
meddelelser ikke afgives som digitale dokumenter. 1. pkt. omfatter
meddelelser mellem udlejeren og lejeren, hvor der i denne lov eller
i lejeaftalen stilles krav om skriftlighed, eller hvor der i loven
foreskrives en meddelelsespligt mellem parterne, der ikke
hensigtsmæssigt lader sig gennemføre på andre
måder end skriftligt. Er lejeren eller udlejeren fritaget for
Digital Post, jf. § 5 i lovbekendtgørelse nr. 801 af
13. juni 2016 om Digital Post fra offentlige afsendere, kan de af
1. pkt. omfattede meddelelser dog ikke afgives som digitale
dokumenter.
Bestemmelsen bygger på den
forudsætning, at udveksling af digitale dokumenter opfylder
almenlejelovens skriftlighedskrav. Det kræver således
ikke en aftale om digital kommunikation for, at udlejeren og
lejeren kan sende meddelelser på e-mail, hvor der i loven er
krav om skriftlighed.
En part kan dog kun kommunikere på
e-mail, hvis modparten har oplyst en e-mailadresse.
Har udlejeren og lejeren fx aftalt, at al
kommunikation i lejeforholdet skal ske digitalt via nærmere
angivne e-mailadresser, skal parterne sende meddelelser i
lejeforholdet digitalt, og de kan ikke fremsende meddelelser i
lejeforholdet med almindelig post. Dette gælder dog ikke ved
fremsendelse af betalingspåkrav og opsigelse, jf.
nedenfor.
Både udlejeren og lejeren kan under
lejeforholdet med et varsel på 1 måned til den
første hverdag i en måned, der ikke er en helligdag,
forlange, at kommunikationen fremover skal ske med almindelig post,
hvor der i loven er krav om skriftlighed. Er lejeren fritaget for
offentlig Digital Post, skal udlejeren uden varsel ophøre
med digital kommunikation.
Der er i almenlejeloven gjort den udtrykkelige
undtagelse fra muligheden for at kommunikere digitalt i
lejeforholdet, at udlejerens meddelelse af betalingspåkrav,
udlejerens opsigelse og lejerens indsigelse mod udlejerens
opsigelse altid skal sendes med brev.
Det fremgår således af § 5,
stk. 3, i almenlejeloven, at meddelelser efter § 89 og §
90, stk. 2, ikke kan afgives som digitale dokumenter.
Bestemmelsen indeholder krav om fysisk brev
ved udlejerens opsigelse og i forhold til lejerens indsigelse mod
en opsigelse, jf. almenlejelovens § 89. Det fremgår
således bl.a. af denne bestemmelse, at vil lejeren ikke
godkende opsigelsen, skal lejeren senest 6 uger efter, at
opsigelsen er kommet frem til lejeren, fremsætte skriftlig
indsigelse over for udlejeren.
Det følger af almenlejelovens §
90, stk. 2, om påkrav, at udlejeren kun kan hæve
lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis lejeren ikke
har berigtiget restancen senest 14 dage efter, at skriftligt
påkrav herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens
påkrav kan tidligst afgives efter 3. hverdag efter sidste
rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at
lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales
inden fristens udløb.
Der er dog intet til hinder for, at
meddelelser i lejeforholdet, der altid skal sendes med brev,
samtidig sendes pr. e-mail.
Baggrunden for, at de nævnte meddelelser
skal fremsendes pr. brev, er at begrænse muligheden for
fejlkommunikation. Reagerer lejeren eksempelvis ikke på
udlejerens påkrav inden for de angivne frister, risikerer
lejeren at miste boligen.
Efter lov om Digital Post fra offentlige
afsendere er det lovpligtigt for alle fysiske personer, der er 15
år eller derover, og som har bopæl eller fast ophold i
Danmark, at være tilsluttet Digital Post, medmindre personen
fritages for obligatorisk tilslutning.
I loven er fastsat nærmere regler for,
hvordan fysiske personer kan søge om fritagelse fra
obligatorisk tilslutning til Digital Post.
En fysisk person kan fritages fra tilslutning
til Digital Post, hvis personen afgiver en underskrevet
erklæring om at være omfattet af mindst én af de
fritagelsesgrunde, som er opregnet i loven. Dette kan eksempelvis
være, at personen ikke har adgang til computer i eget hjem,
har kognitiv funktionsnedsættelse, har fysisk
funktionsnedsættelse eller har sproglige barrierer.
Efter § 5 i lov om Digital Post er
finansministeren bemyndiget til at fastsætte regler om
fritagelse af fysiske personer fra obligatorisk tilslutning til
Digital Post. De gældende regler om fritagelse er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1553 af 18. december 2013 om fritagelse
af fysiske personer fra tilslutning til Offentlig Digital Post
m.v.
Det fremgår af bekendtgørelsens
§ 4, at en fysisk person, der vil anmode om fritagelse, skal
henvende sig ved personligt fremmøde i den kommune, hvor
vedkommende er eller senest har været folkeregistreret. Ved
fremmøde afgives erklæring som anført ovenfor.
Kommunalbestyrelsen træffer derefter afgørelse om
fritagelse på grundlag af den indgivne anmodning og forevist
legitimation. Fritagelsen registreres elektronisk i Digital Post.
Afgørelsen om registrering meddeles personen, der har
ansøgt om fritagelse.
En fritagelse har virkning fra
registreringstidspunktet. Som led i det lovforberedende arbejde har
Digitaliseringsstyrelsen oplyst, at en borgers fritagelse er
tidsubegrænset. En borgers fritagelse ophæves kun, hvis
borgeren selv vælger at gøre dette.
Det fremgår af § 10 i
bekendtgørelse nr. 1553 af 18. december 2013 om fritagelse
af fysiske personer fra tilslutning til Offentlig Digital Post, at
ved afsendelse af post modtager afsenderen automatisk oplysning om,
hvilke personer der er tilsluttet Digital Post. Hvis en person er
fritaget, skal afsenderen sørge for, at posten sendes til
den pågældende som papirpost eller på anden
vis.
Afsendere, der er tilsluttet Digital Post, har
endvidere mulighed for at søge i registret med henblik
på en afklaring af, om en person er fritaget eller ej.
I lov om Digital Post er endvidere fastsat
regler om, hvornår en digital meddelelse, der sendes i
Digital Post-løsningen, kan anses for at være kommet
frem til adressaten. Fremkomsttidspunktet er afgørende for,
hvornår meddelelsen får retsvirkning. Det fremgår
af lovens § 10, at en digital meddelelse anses for at
være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er
tilgængelig for adressaten. Dette svarer til, at et papirbrev
anses for at være kommet frem, når det
pågældende brev er lagt i adressatens fysiske
postkasse.
2.2.2. Transport-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
De almene boligorganisationer er ikke omfattet
af den gældende lovgivning om Digital Post fra offentlige
afsendere, jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af 13. juni 2016,
og de i medfør af denne lov udstedte
bekendtgørelser.
Med virkning fra sensommeren 2021 forventes en
ny Digital Post-løsning, som kommer til at minde om den
nuværende løsning, at træde i kraft. Det
overordnede mål med den nye løsning er bl.a., at der
for den almindelige bruger ikke vil ske store ændringer i
måden, Digital Post bruges på, men at servicen og
mulighederne bliver bedre og flere.
Den almene boligsektor finder, at der ligger
et stort effektiviseringspotentiale i en model, hvorefter de almene
boligorganisationer og deres lejere vil kunne fremsende alle
meddelelser i lejeforholdet via Digital Post, hvor der i loven er
stillet krav om skriftlighed.
Det vil, når den nye Digital
Post-løsning træder i kraft, være op til den
enkelte almene boligorganisation, som opfylder betingelserne for at
blive offentlig afsender, at beslutte, om organisationen
ønsker at blive tilsluttet Digital Post. En tilslutning til
Digital Post indebærer på linje med andre offentlige
afsendere af post, at udlejeren uden forudgående aftale kan
anvende denne postløsning og udveksle digitale dokumenter,
hvor der i almenlejeloven er krav om skriftlighed.
Det forventes, at langt de fleste almene
boligorganisationer vil tilslutte sig.
Reglerne i lov om Digital Post fra offentlige
afsendere finder anvendelse på digital kommunikation i
postløsningen Digital Post, jf. lovens § 1. Reglerne i
loven giver således rammen for al kommunikation via Digital
Post. Dette indebærer, at i de tilfælde, hvor den
almene udlejer, hvilket vil sige boligorganisationen, tilsluttes
Digital Post-løsningen, vil det være reglerne i lov om
Digital Post, som vil være gældende i forholdet mellem
udlejeren og lejeren i forhold til al fremtidig kommunikation. Det
vil bl.a. indebære, at lejerens eventuelle fritagelse for
tilslutning til Digital Post-løsningen vil skulle ske efter
den nævnte lovs regler.
Det vurderes på baggrund af det
anførte, at der allerede i gældende lovgivning om
Digital Post findes en række regler, som vil være
gældende i forholdet mellem lejeren og udlejeren ved
udveksling af skriftlige meddelelser i lejeforholdet via Digital
Post. Tilslutningen vil dog indebære behov for en enkelt
ændring af de gældende bestemmelser i
almenlejeloven.
Som anført under pkt. 2.2.1.
følger det af den gældende almenlejelovs § 5,
stk. 3, at meddelelser efter § 89 og § 90, stk. 2, ikke
kan afgives som digitale dokumenter.
Bestemmelsen indebærer, at
betalingspåkrav i dag ikke kan afgives digitalt men altid
skal sendes som fysisk brev.
Baggrunden for, at der i gældende regler
stilles krav om, at påkrav, udlejerens opsigelse og lejerens
indsigelse mod en opsigelse altid skal fremsendes pr. brev, er
ifølge forarbejderne til bestemmelsen i lovens § 5,
stk. 3, den, at lejeren risikerer at miste boligen, hvis ikke
lejeren reagerer på et påkrav eller ikke får
gjort indsigelse mod en opsigelse inden for de i loven angivne
frister.
Set i lyset af, at kommunikation via Digital
Post-løsningen er ganske udbredt og almindelig i dag og
henset til den høje grad af sikkerhed, som ordningen
indebærer i forhold til andre e-mailsystemer, foreslås,
at også påkrav, udlejerens opsigelse og lejerens
indsigelse mod udlejerens opsigelse skal kunne sendes via Digital
Post-løsningen. Parterne i lejeforholdet vil dog ikke
være afskåret fra at afgive de nævnte meddelelser
pr. brev. Fremsendelse pr. brev vil fortsat have retsvirkning i
forholdet mellem parterne.
Digital Post-løsningen indebærer
for lejeren mulighed for at tilmelde sig den såkaldte NemSMS.
NemSMS er en fællesoffentlig sms-løsning, hvor man kan
registrere sit mobilnummer, hvorefter man kan modtage
servicebeskeder pr. sms fra afsendere af Digital Post. Med NemSMS
består muligheden for nemmere at huske indholdet af
meddelelser, som er sendt via Digital Post, derved at den
nævnte sms-tjeneste indebærer mulighed for at modtage
en sms, hvori frister og andet vigtigt indhold fra selve
meddelelsen er gengivet. Denne sms adskiller sig således fra
almindelig sms-advisering, som giver besked, når der er ny
Digital Post i borgerens indbakke.
Så vidt vides, er der ikke
gennemført undersøgelser til belysning af, hvilken
kontaktform - fysisk brev eller digital post - der egner sig bedst
i forhold til udsættelsestruede lejere.
Set i lyset heraf vil man i Transport- og
Boligministeriet være særdeles opmærksomme
på, hvordan antallet af udsættelser af lejere udvikler
sig i perioden efter lovens ikrafttræden. Ministeriet
følger allerede i dag løbende udviklingen i antallet
af udsættelser af lejere, der mister boligen som følge
af betalingsmisligholdelse. Ministeriet modtager således
opgørelser herom fra Domstolsstyrelsen to gange om
året. Med indførelse af mulighed for at sende
påkrav digitalt vil der være et særligt fokus
på at følge udviklingen på området meget
nøje.
2.3. Forsøg
med opsigelse af lejere i almene ældre- og
plejeboliger
2.3.1. Gældende ret
Lejelovgivningen er karakteriset ved en
høj grad af lejerbeskyttelse, og en lejeaftale er som
udgangspunkt uopsigelig fra udlejerens side.
Ifølge § 85 i almenlejeloven kan
udlejeren kun opsige lejeaftalen i de tilfælde, som er
udtrykkeligt angivet i bestemmelsen, herunder hvis boligerne skal
nedrives eller ombygges i en sådan grad, at flytning fra
boligerne er nødvendig, hvis lejeren har overtrådt
reglerne for god skik og orden i afdelingen, eller når
vægtige grunde i øvrigt gør det særligt
magtpåliggende for udlejeren at blive løst fra
lejeforholdet.
Der er således ikke efter bestemmelsen
mulighed for at opsige en lejer af en almen ældrebolig under
henvisning til, at plejebehovet og dermed behovet for en plejebolig
stiger. Bestemmelsen giver endvidere ikke mulighed for at opsige en
lejer af en almen plejebolig, hvis det vurderes, at beboeren ikke
længere har behov for en plejebolig.
Der er heller ikke hjemmel i almenlejeloven
til at iværksætte forsøg, som indebærer,
at lovens regler, herunder reglerne om opsigelse af lejere, kan
fraviges.
2.3.2. Transport-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås med lovforslaget, at der,
som et led i den udvidede udfordringsret, som noget nyt
indsættes bestemmelser om forsøg i almenlejeloven.
Med henblik på at skabe mulighed for at
opnå de bedst mulige rammer for både den enkelte beboer
og for fællesskabet foreslås, at der i perioden fra 1.
januar 2021 til 1. januar 2025 kan gennemføres
forsøg, hvorefter udlejere af almene ældreboliger og
udlejere af almene plejeboliger i helt særlige tilfælde
kan få tilladelse til - under iagttagelse af en række
krav og betingelser - at opsige lejeren.
Forsøgsgodkendelse kan alene tilkomme
kommunalbestyrelser, regionsråd og selvejende
institutioner.
Boligministeren vurderer i hvert enkelt
tilfælde, om der skal gives forsøgsgodkendelse
på baggrund af den indsendte ansøgning.
Forsøgene skal afsluttes med en
evaluering, som kan danne grundlag for en vurdering af, om
forsøgene skal implementeres i lovgivningen.
Med den i nr. 1 foreslåede
forsøgshjemmel åbnes for det første mulighed
for forsøg med opsigelse af lejere i almene
ældreboliger inden for bebyggelser, som rummer både
almene ældreboliger og almene plejeboliger.
Forsøgsmuligheden vil således alene kunne anvendes i
bebyggelser, som omfatter både ældreboliger og
plejeboliger. Der er derimod intet til hinder for, at bebyggelsen
derudover indeholder andre boligtyper som fx almene familieboliger
og ungdomsboliger.
Den beboer, som vælger at flytte ind i
en ældrebolig i en bebyggelse, som også rummer
plejeboliger, kan opleve en tryghed derved, at lejeren er sikret en
plejebolig i samme bebyggelse, hvis behovet for pleje stiger. Med
samspillet mellem de forskellige boligtyper skabes muligheder for
et godt samspil og fællesskaber mellem beboerne indbyrdes.
Med den foreslåede hjemmel til at gennemføre
forsøg med opsigelse af lejere i ældreboliger
forbedres mulighederne for at lade ældreboligerne være
beboet af borgere, som overvejende ønsker et
fællesskab, mens plejeboligerne primært bebos af
beboere, som er mere plejekrævende, og som i højere
grad kan have et ønske om at kunne vælge
fællesskabet til og fra.
Forsøget tager udgangspunkt i et
ønske om at få en beboersammensætning i
henholdsvis ældreboligerne og plejeboligerne, som matcher den
enkelte beboer.
Det centrale i - og en vigtig
forudsætning for at få tilladelse til at
gennemføre - forsøg med opsigelse af lejere i almene
ældreboliger er som nævnt et nærhedsprincip. For
at opsigelse kan gennemføres, skal lejeren være sikret
en plejebolig i samme bebyggelse, som ældreboligen er
beliggende i. Dette åbner bl.a. mulighed for, at der kan
være personale tilknyttet hjemmeplejen, som også
indgår i personalet tilknyttet plejeboligerne, således
at lejeren efter flytning til en plejebolig oplever den tryghed,
der ligger i at blive mødt af personale, som lejeren kender
i forvejen.
Der stilles en række formelle
betingelser, som skal være opfyldt, for at der kan
gennemføres en opsigelse efter den foreslåede
bestemmelse. Det skal klart fremgå af lejeaftalen, at
opsigelse vil kunne ske med 3 måneders varsel, hvis lejerens
plejebehov stiger. En vurdering heraf vil ligesom i alle andre
tilfælde, hvor der opstår spørgsmål om,
hvorvidt der skal ske anvisning til en plejebolig, ske på
baggrund af en visitation, hvor der foretages konkret og individuel
vurdering af borgerens behov for en plejebolig.
Finder lejeren og dennes
pårørende ikke, at der er grundlag for en flytning til
en plejebolig, vil klage over visitationen kunne ske efter reglerne
herom i sociallovgivningen, således at klage vil kunne ske
til Ankestyrelsen.
Lejeren skal senest 1 måned inden
opsigelsesvarslets udløb anvises en konkret plejebolig i
bebyggelsen, som skal være til lejerens rådighed fra
opsigelsesvarslets udløb. Lejeren sikres derved et stykke
tid før flytning kendskab til, hvilken plejebolig der vil
danne rammen om livet fremover.
Det vurderes umiddelbart ikke muligt i loven
at stille krav om, at der skal ske anvisning af en konkret
plejebolig allerede på tidspunktet for afgivelse af
opsigelsen. Dette skyldes, at plejeboliger kan opsiges med 1
måneds varsel, mens opsigelse af ældreboliger skal ske
med 3 måneders varsel. Denne forskel i opsigelsesvarslets
længde vil kunne indebære en risiko for tomgang i
plejeboligerne, hvis der i loven blev indsat krav om anvisning af
en konkret plejebolig allerede på tidspunktet for udlejerens
afgivelse af opsigelse af lejere i ældreboliger.
Har lejeren af en ældrebolig ikke et
ønske om at flytte i en plejebolig i den samme bebyggelse,
kan denne som i alle andre sammenhænge efter
fritvalgsreglerne søge en plejebolig et andet sted.
Udlejeren skal i opsigelsen tilbyde at
forestå flytning m.v. og at afholde lejerens udgifter til
flytning og istandsættelse af det fraflyttede
lejemål.
Opsigelse skal afgives under iagttagelse af
almenlejelovens generelle regler om opsigelse m.v.
Med lovforslaget åbnes for det andet
mulighed for forsøg med opsigelse af lejere i almene
plejeboliger. Med forsøget gives mulighed for at anvende
almene plejeboliger mere fleksibelt, således at en borger med
psykisk funktionsnedsættelse kan visiteres midlertidigt til
en plejebolig med henblik på en senere afklaring af, om
borgerens funktionsnedsættelse har udviklet sig sådan,
at borgerens hjælpebehov er mindsket, således at
borgeren vil kunne klare sig i egen bolig, eller om borgeren kan
forblive i plejeboligen permanent.
Som reglerne er i dag, er lejere af almene
plejeboliger på lige fod med andre lejere beskyttet mod
opsigelse. Det vil sige, at der kan være lejere af
plejeboliger, som er selvhjulpne og ikke har behov for at bo i en
plejebolig, men som udlejeren er afskåret fra at opsige.
Udlejeren kan på den baggrund kun få lejeren til at
flytte, hvis lejeren giver samtykke hertil.
For at kunne opsige lejeren skal det kunne
dokumenteres, at lejerens behov ikke varetages mest
hensigtsmæssigt i den nuværende plejebolig. Det skal
dokumenteres, at vurderingen af lejerens behov baserer sig på
en tilstrækkelig udredning gennemført ved hjælp
af voksenudredningsmetoden (VUM) eller en tilsvarende metode. Med
en lignende metode forstås en anden metode, som lever op til
kravene til udredning af borgernes behov, herunder til oplysning af
sagen og inddragelse af borgeren.
Finder lejeren og dennes
pårørende ikke, at der er grundlag for en flytning til
en anden bolig, vil klage over visitationen kunne ske efter
reglerne i sociallovgivningen, således at klage vil kunne ske
til Ankestyrelsen.
Opsigelse vil også i disse forsøg
bl.a. være betinget af, at det udtrykkeligt fremgår af
lejeaftalen, at lejeaftalen kan opsiges af udlejeren, hvis de
nævnte betingelser er opfyldt.
Opsigelse skal afgives under iagttagelse af
almenlejelovens generelle regler om opsigelse m.v. Der
foreslås dog et længere opsigelsesvarsel end de 3
måneder, som er normalt efter almenlejeloven. Opsigelse vil
kunne ske med 6 måneders varsel.
Lejeren skal senest 3 måneder før
opsigelsesperiodens udløb anvises en anden og passende bolig
i lokalområdet, som er til lejerens rådighed fra
opsigelsesvarslets udløb.
Endelig vil opsigelse alene kunne ske, hvis en
anden borger venter på en ledig plejebolig det
pågældende sted.
Det må forventes, at såvel
opsigelse af en lejer i en ældrebolig som i en plejebolig
samt en deraf følgende anvisning af en anden bolig vil ske i
tæt dialog med lejeren og dennes pårørende,
således at flytningen bliver så nænsom som
mulig.
Endelig forudsættes, at forsøg
efter den foreslåede bestemmelse gennemføres under
iagttagelse af og inden for rammerne af anden relevant lovgivning,
herunder sociallovgivningen.
Dette indebærer, at borgerne fortsat har
mulighed for at udnytte deres muligheder for frit valg, og at
reglerne om flytning uden samtykke skal iagttages. Kommunerne skal
således være opmærksomme på
sagsbehandlingstider ved afgørelser om frit valg og
egnethed. Kommunerne skal endvidere være opmærksomme
på den proces, der er fastlagt i reglerne om flytning uden
samtykke.
Manglende overholdelse af
forsøgsvilkårene samt de i loven stillede betingelser
for gennemførelse af forsøg kan efter
omstændighederne føre til forsøgsgodkendelsens
bortfald.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekven-ser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for stat, regioner og kommuner.
Forslaget omkring støtte til etablering
og drift af midlertidigt husly til uddannelsessøgende giver
kommunerne hjemmel til at etablere og finansiere en midlertidig
ordning. Kommunerne har imidlertid ikke en pligt til at etablere en
sådan ordning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Anvendelse af Digital Post vil medføre
nogle meromkostninger, men der vil modsat hentes besparelser
på porto m.v. Samlet set vurderes det, at meromkostningerne
modsvares og udlignes af besparelser for boligorganisationerne, som
det bemærkes fungerer som non-profit organisationer.
Lovforslaget vurderes derudover ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at forslaget om digitalisering i
den almene sektor understøtter, at lejere fremover i
højere grad kommunikerer digitalt med udlejeren og dermed i
mindre grad via fysisk post. Forslaget vil dermed lette
administrationen for borgere i lejeforhold.
Lovforslaget vurderes herudover ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Der er ingen relevante EU-retlige aspekter
forbundet med lovforslaget.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 3. juli 2020 til den 23. august 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Aarhus Kommune, Advokatrådet,
Advokatsamfundet, Andelsboligernes
Fællesrepræsentation, BL - Danmarks Almene Boliger,
Bornholms Regionskommune, BOSAM, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk
Byggeri, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Danske Advokater, Danske Lejere,
Danske Udlejere, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, EjendomDanmark, Finans Danmark,
Forsikring & Pension, Grundejernes Investeringsfond, Husleje-
og Beboerklagenævns-foreningen, KL, Københavns
Kommune, Landbrug & Fødevarer, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, P+,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SAPU, Slots- og
Kulturstyrelsen, Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg
Universitet og Ældre Sagen.
| | | 9. Sammenfattende
skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Digitaliseringsforslaget vil
medføre besparelser på porto. | Digitaliseringsforslaget må formodes
at medføre begrænsede omstillingsomkostninger, da der
i den almene boligsektor skal ske en omdannelse af de brevdannende
systemer, hvilket evt. kan skabe behov for at entrere med en
leverandør. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Digitaliseringsforslaget vurderes at
medføre, at lejere fremover i højere grad
kommunikerer digitalt med udlejeren og dermed i mindre grad via
post. Forslaget vil dermed lette administrationen for borgere i
lejeforhold. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Der er ingen relevante EU-retlige aspekter
forbundet med lovforslaget. | [Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU- regulering]/[Går videre
end minimumskrav i EU-regulering] (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Der findes ikke i lovgivningen hjemmel til, at
kommunalbestyrelsen kan yde støtte til dækning af et
underskud, der måtte opstå i forbindelse med etablering
og drift af midlertidige boliger og opholdssteder til
uddannelsessøgende.
Det foreslås at indsætte
overskriften »Støtte til etablering og drift af
midlertidigt husly til uddannelsessøgende« efter
§ 142 b og at indføre § 142 c om støtte til
etablering og drift af midlertidigt husly til
uddannelsessøgende.
Det foreslås i almenboliglovens § 142 c, stk. 1, at kommunalbestyrelsen
kan etablere og finansiere en ordning, som i forbindelse med
studiestart tilbyder et midlertidigt husly til
uddannelsessøgende, som er optaget på en uddannelse og
har et akut boligbehov.
Formålet med ordningen vil være at
sikre et midlertidigt husly for de nyoptagne
uddannelsessøgende, der i forbindelse med studiestart har et
akut boligbehov.
Kommunalbestyrelsen vil kunne fastsætte
kriterier, som uddannelsessøgende skal opfylde for at blive
omfattet af ordningen. Der kan eksempelvis være tale om, at
ansøgeren er tilmeldt en eller flere
fællesanvisninger, er aktiv boligsøgende, herunder
ansøger om alle boliger, som tilbydes, og/eller ikke har
fået noget boligtilbud. Det er et krav, at ansøgeren
er optaget på en uddannelse, men ikke at den
pågældende faktisk er påbegyndt uddannelse. Det
skal fremgå af retningslinjerne, hvordan ansøgerne vil
blive prioriteret, hvis det samlede antal boligsøgende, der
opfylder betingelserne for at få anvist et midlertidigt
husly, overstiger ordningens kapacitet.
Målgruppen omfatter
uddannelsessøgende, som disse er defineret i
almenboliglovens § 52, stk. 1, 1. pkt.
Uddannelsessøgende omfatter personer, der er under
uddannelse, som berettiger den pågældende til Statens
Uddannelsesstøtte i henhold til lov om statens
uddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af
30. august 2017. Herudover er uddannelsessøgende på en
erhvervsuddannelse også omfattet af bestemmelsen. Der
henvises til vejledning nr. 4120 af 27. december 1996 om udlejning
af almene boliger med senere ændringer.
Kommunalbestyrelsen vil kunne afgrænse
målgruppen nærmere, herunder vælge, om ordningen
alene skal omfatte 1. årsstuderende, eller om den også
skal omfatte uddannelsessøgende, som skifter studiested og
fortsætter studiet i kommunen, udvekslingsstuderende eller
kandidatstuderende m.v. Det vil således være overladt
til kommunalbestyrelsen at fastsætte serviceniveauet for
ordningen.
Kommunalbestyrelsen vil i den forbindelse
nærmere kunne beslutte, om ordningen kun skal omfatte
uddannelsesinstitutioner beliggende inden for kommunens
grænser, eller om ordningen også skal omfatte visse
uddannelsesinstitutioner beliggende uden for kommunens
grænser.
Midlertidigt husly kan eksempelvis være
mobile beboelsesvogne, containere indrettet til beboelse, en
nedlagt kommunal skole, vandrehjem eller hytter på en
campingplads. Kommunalbestyrelsen vil kunne udnytte egne grunde for
placering af eksempelvis beboelsesvogne.
Eksemplerne på midlertidigt husly er
ikke udtømmende, men kommunerne vil ikke kunne etablere
egentlige boliger omfattet af lejelovgivningen, ligesom boliger,
som anvendes til midlertidigt husly, ikke vil blive almene
ungdomsboliger, jf. almenboligloven.
Ved det foreslåede opstilles ikke
minimumskrav til det midlertidige huslys kvalitet eller
størrelse, da der alene er tale om et midlertidigt
opholdssted.
Bygninger, som anvendes som midlertidigt
husly, skal dog indrettes efter de gældende regler i
byggeloven og bygningsreglementet, som gælder uanset, om der
er tale om en midlertidig eller permanent anvendelse. Telte,
containere og andre transportable konstruktioner, der anvendes til
midlertidigt husly, skal ligeledes overholde gældende krav
til beboelse, herunder bygningsreglementet. Lejelovgivningen vil
ikke finde anvendelse, hvormed fx lejelovens bestemmelser om
opsigelse, mangler samt fastsættelse og regulering af lejen
ikke gælder.
Det er hensigten, at tilbuddet om midlertidigt
husly til de uddannelsessøgende er tidsmæssigt
begrænset til studiestart. Ordningen vil således ikke
kunne anvendes som et permanent boligtilbud hele året rundt.
Som udgangspunkt vil en ordning, hvorved der tilbydes et
midlertidigt husly i op til 4-5 måneders varighed, opfylde
betingelsen. Lejeaftalen vil derfor være tidsbegrænset
med mulighed for ophør, så snart den
uddannelsessøgende har fået tilbudt en anden bolig, fx
en almen eller privat lejebolig.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med
ordningens etablering udarbejde en finansieringsplan for ordningens
etablering og drift, som skal indeholde de forventede udgifter og
indtægter. Som driftsudgifter anses bl.a. forrentning og
afskrivning af anlægsudgifter. Kommunalbestyrelsen skal
tilstræbe, at ordningen som udgangspunkt hviler i sig
selv.
Det foreslås i almenboliglovens § 142 c, stk. 2, at kommunalbestyrelsen
kan indgå aftale med foreninger, organisationer, virksomheder
m.v. om ordninger omfattet af stk. 1 og i den forbindelse yde
støtte til dækning af udgifter, der er forbundet med
ordningen.
Bestemmelsen vil indebære, at
kommunalbestyrelsen får hjemmel til at finansiere ordningen,
herunder til at yde støtte til etablering og drift.
Støtte vil kunne ydes både på forhånd og i
forbindelse med ordningens drift og afslutning.
Kommunalbestyrelsen vil således kunne
overlade den praktiske del af ordningen til en eller flere eksterne
aktører, som herefter skal udføre opgaver i henhold
til de retningslinjer, som er fastsat af kommunalbestyrelsen, samt
selve aftalen om opgavens overdragelse. Denne administrator vil
kunne stå for praktiske opgaver vedrørende
indgåelse af aftale med uddannelsessøgende, betaling,
vedligeholdelse m.v. Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen
ikke vil have mulighed for at indgå aftaler med private om
varetagelse af myndighedsopgaver, fx fastsættelse af
kriterier for udlejning.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med
ordningens etablering og indgåelse af samarbejde med private
aktører udarbejde en finansieringsplan for ordningens
etablering og drift, som skal indeholde de forventede udgifter og
indtægter. Som driftsudgifter anses bl.a.
administrationsvederlag til eksterne aktører og forrentning
og afskrivning af anlægsudgifter. I forbindelse med
finansieringsplanens udarbejdelse skal også den
uddannelsessøgendes betaling fastsættes.
Kommunalbestyrelsen skal tilstræbe, at ordningen som
udgangspunkt hviler i sig selv.
Kommunalbestyrelsens samlede støtte
må således højst svare til det eventuelle
underskud, som ordningen vil kunne medføre, når
indtægter, herunder betaling fra de
uddannelsessøgende, er lavere end udgifter til ordningens
etablering og drift.
Kommunalbestyrelsens beslutninger truffet som
led i etablering og drift af den foreslåede ordning vil ikke
kunne indbringes for anden administrativ myndighed, idet der ikke
findes en klageinstans på området vedrørende
etablering af midlertidigt husly til uddannelsessøgende.
Spørgsmål om lovligheden af kommunalbestyrelsens
etablering, finansiering og drift af den foreslåede ordning
vil være omfattet af det almindelige kommunale tilsyn. Det
kommunale tilsyn varetages af Ankestyrelsen, som fører
tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der
særligt gælder for offentlige myndigheder, jf. lov om
kommunernes styrelse § 48, stk. 1. Ankestyrelsen beslutter
selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en
tilsynssag, jf. lov om kommunernes styrelse § 48 a.
Det forventes, at den foreslåede §
142 c vil afhjælpe den akutte mangel på boliger til
uddannelsessøgende, som især gør sig
gældende i forhold til de nyoptagne uddannelsessøgende
i forbindelse med sommerstudiestart.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger under afsnit 2.1.
Til §
2
Til nr.
1
Det følger af almenlejelovens § 5,
stk. 3, at meddelelser efter § 89 og § 90, stk. 2, ikke
kan afgives som digitale dokumenter.
Bestemmelsen indebærer, at
betalingspåkrav, udlejers opsigelse af en lejeaftale, samt
lejers indsigelse mod udlejers opsigelse ikke kan afgives digitalt,
herunder pr. e-mail, men skal afgives som fysisk brev.
Betaler en lejer ikke sin husleje, kan udlejer
ophæve lejeaftalen, og lejeren skal derefter straks fraflytte
det lejede. En ophævelse af lejeaftalen gennemføres
efter de gældende regler ved, at udlejeren, hvis lejeren ikke
har berigtiget restancen senest 14 dage efter, at skriftligt
påkrav herom er kommet frem til lejeren, sender lejeren en
meddelelse om ophævelse af lejeaftalen. Det skriftlige
påkrav skal efter de gældende regler i almenlejelovens
§ 5, stk. 3, afgives ved fysisk brev.
Det foreslås at nyaffatte
almenlejelovens § 5, stk. 3,
således, at meddelelser efter § 89 og § 90, stk. 2,
kan afgives digitalt, når udlejeren er tilsluttet
postløsningen Digital Post, og lejeren ikke er fritaget for
obligatorisk tilslutning efter reglerne i lov om Digital Post fra
offentlige afsendere. For en nærmere beskrivelse af
muligheden for at blive fritaget for Digital Post-løsningen
henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.1. For
udlejere, som ikke er tilsluttet postløsningen Digital Post,
afgives meddelelser efter § 89 og § 90, stk. 2, ved
anvendelse af fysisk post.
Det foreslåede vil indebære, at
almene udlejere, som er tilsluttet Digital Post-løsningen,
fremover kan fremsende påkrav og opsigelser af lejere
digitalt via Digital Post til lejere. For lejere, der ikke er
fritaget for Digital Post, vil det tilsvarende indebære, at
lejerens indsigelse mod udlejerens opsigelse kan fremsendes
digitalt via Digital Post.
Bestemmelsen er ikke til hinder for, at
såvel udlejer som lejer også fremover kan vælge
at sende de omhandlede meddelelser pr. brev, uanset parterne i
øvrigt kommunikerer via Digital Post i lejeforholdet. Det
vil sige, at fremsendelse af påkrav, udlejerens opsigelse og
lejerens indsigelse mod udlejerens opsigelse pr. brev også
fremover vil have retsvirkning mellem parterne.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger under afsnit 2.2.
Til nr.
2.
I almenlejeloven findes ikke i dag
bestemmelser om forsøgsordninger. I det omfang, der
tidligere har været mulighed for sådanne forsøg,
er dette sket ved indsættelse af særlige hjemler i lov
om frikommunenetværk.
Det foreslås i almenlejeloven efter
kapitel 14 at indsætte et nyt kapitel 14 a og overskriften
»Forsøg«, hvis foreslåede bestemmelser
åbner mulighed for forsøg med opsigelse af lejere i
almene ældre- og plejeboliger.
Det foreslås i almenlejelovens § 89 a, stk. 1, 1.
pkt., at boligministeren kan godkende, at der efter
ansøgning fra en kommunalbestyrelse, et regionsråd
eller en selvejende institution i perioden fra den 1. januar 2021
til den 1. januar 2025 gennemføres forsøg, hvorefter
der gives godkendelse til at fravige reglerne i § 85 om
udlejerens opsigelse.
Med den foreslåede bestemmelse gives
mulighed for at ansøge om fravigelse af almenlejelovens
§ 85 om udlejers adgang til at opsige lejere.
Forsøgsgodkendelse vil kunne gives
efter ansøgning. Ansøgningen skal indeholde en
detaljeret beskrivelse af forsøget. Af boligministerens
godkendelse skal fremgå længden af
forsøgsperioden og eventuelle nærmere vilkår for
godkendelsen. Manglende overholdelse af vilkårene kan efter
omstændighederne føre til, at
forsøgsgodkendelsen bortfalder. Det må i så fald
bero på en konkret vurdering, om den manglende overholdelse
af vilkårene har haft konsekvenser for borgeren, og om
borgeren vil kunne gøre krav gældende som følge
heraf.
Det foreslås i stk.
1, 2. pkt., at der i forsøgsgodkendelsen kan
fastsættes vilkår for godkendelsen.
Det foreslås, at der i
forsøgsgodkendelsen kan fastsættes nærmere krav
til forsøgets gennemførelse og evaluering, jf.
nedenfor. Der foreslås ikke indsat en fast grænse i
lovgivningen for, hvor lang en forsøgsperiode kan
være. Dette vil bero på en konkret vurdering, men
forsøgsperioden kan dog som udgangspunkt ikke strække
sig ud over 4 år.
Det foreslås i stk.
1, 3. og 4. pkt., at det er en betingelse for godkendelse,
at ansøgeren foretager en evaluering af forsøget.
Evalueringen skal tilgå Transport- og Boligministeriet senest
3 måneder efter forsøgets afslutning.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at ansøgeren skal foretage en evaluering af
forsøget. Formålet hermed er at sikre, at
forsøget kan medvirke til at danne grundlag for fremtidige
overvejelser på området. Der stilles ikke specifikke
krav til form eller omfang af evalueringen, der således vil
afhænge af det konkrete forsøg. Evalueringen skal
tilgå Transport- og Boligministeriet senest 3 måneder
efter forsøgets afslutning.
I almenlejelovens §
89 a, stk. 2, foreslås, at der efter stk. 1 kan gives
godkendelse til forsøg, som opfylder en række
betingelser, som er nærmere angivet i bestemmelsen.
I stk. 2, nr. 1, 1.
pkt., foreslås, at der kan ske opsigelse af en lejer
af en almen ældrebolig, hvis det fremgår af
lejeaftalen, at lejeaftalen kan opsiges af udlejeren med 3
måneders varsel, hvis lejerens plejebehov stiger.
Opsigelse vil således alene kunne ske,
hvis det fremgår af lejeaftalen, at udlejeren kan opsige
denne, hvis lejerens behov for pleje og støtte ikke
længere kan varetages mest hensigtsmæssigt i den
nuværende bolig. Opsigelse kan ske med 3 måneders
varsel.
Ved opsigelse efter bestemmelsen skal
almenlejelovens §§ 88 og 89 iagttages, herunder regler om
at opsigelse skal ske skriftligt, at opsigelsesvarslet
udløber den første hverdag i en måned, der ikke
er dagen før en helligdag, og at opsigelsen skal indeholde
oplysning om lejerens adgang til at gøre indsigelse mod
opsigelsen.
Det er kommunen, som efter sociallovgivningens
regler herom foretager visitation til plejeboliger. Det kan ske
efter en ansøgning eller på kommunens eget initiativ.
Når kommunen visiterer en person til en plejebolig, sker det
på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den
enkeltes behov. Der lægges vægt på det fysiske,
psykiske, sociale funktionsniveau og den aktuelle boligsituation.
En person har ikke krav på at få tildelt en plads, blot
fordi personen har nået en høj alder.
Er lejeren ikke enig i den foretagne
visitation, kan der klages over denne til Ankestyrelsen. Indgives
en sådan klage, bortfalder opsigelsen. Stadfæster
Ankestyrelsen visitationen til en plejebolig, må der afgives
fornyet opsigelse med 3 måneders varsel.
I stk. 2, nr. 1, 2. pkt.
og 3. pkt., foreslås, at lejeren senest 1 måned
inden opsigelsesvarslets udløb skal anvises en plejebolig i
samme bebyggelse. Den anviste bolig skal være til lejerens
rådighed fra det tidspunkt, hvor lejeaftalen
ophører.
I den foreslåede bestemmelse stilles
krav om, at lejeren, som opsiges, skal være sikret en
plejebolig i samme bebyggelse, som ældreboligen er beliggende
i. Det må bero på en konkret vurdering, om der rent
faktisk er tale om samme bebyggelse. Hensigten hermed er at sikre,
at der ligger en tryghed for den enkelte lejer af en
ældrebolig i, at denne i tilfælde af opsigelse kun vil
kunne blive mødt med krav om flytning til en bolig inden for
samme bebyggelse og ikke til en plejebolig et andet sted.
Anvisning af en plejebolig skal ske senest 1
måned inden opsigelsesvarslets udløb.
Det er i den forbindelse vigtigt at
bemærke, at det forudsættes, at forsøg efter
bestemmelsen er baseret på tæt dialog mellem lejeren og
udlejeren, jf. nedenfor ad 5. pkt. Udlejeren bør på et
tidligt tidspunkt tage kontakt til lejeren og eventuelt dennes
nærmeste pårørende for at få klarlagt
lejerens eventuelle ønsker for så vidt angår den
fremtidige bolig. Det må ligeledes tilstræbes at finde
en mindelig løsning, hvis lejeren ikke er tilfreds med den
anviste plejebolig. I så fald kan der opstå behov for
at forlænge opsigelsesperioden, indtil en anden plejebolig,
som modsvarer lejerens ønsker, bliver ledig.
I stk. 2, nr. 1, 4.
pkt., foreslås, at det skal fremgå af
opsigelsen, at udlejeren tilbyder at forestå flytning m.v.
samt at afholde lejerens udgifter til flytning og til
istandsættelse af det fraflyttede lejemål.
Udlejeren skal i opsigelsen tilbyde at
forestå flytning samt afholde lejerens rimelige og
dokumenterede udgifter til flytning og udgifter til
istandsættelse af det fraflyttede lejemål.
Udlejeren forpligter sig således med en
opsigelse efter den foreslåede bestemmelse til at betale
lejerens istandsættelsesudgifter. Dette gælder dog ikke
udgifter til istandsættelse som følge af lejerens
misligholdelse.
I stk. 2, nr. 1, 5.
pkt., foreslås, at opsigelse og anvisning af en
plejebolig skal ske under inddragelse af lejeren.
Udlejeren bør tage skridt til at
indlede dialog med lejeren og eventuelt dennes
pårørende i god tid, inden opsigelse m.v. finder sted,
herunder dialog om eventuelle ønsker til den fremtidige
plejebolig.
I stk. 2, nr. 2, 1.
pkt., foreslås, at der kan ske opsigelse af en lejer
med psykisk funktionsnedsættelse af en almen plejebolig i de
tilfælde, hvor lejerens tilstand er blevet bedre, og det
vurderes, at lejerens behov for pleje og støtte ikke
længere varetages mest hensigtsmæssigt i den
pågældende bolig.
Med den foreslåede bestemmelse stilles
en række betingelser for, at udlejere kan få adgang til
at gennemføre forsøg med at opsige lejere med psykisk
funktionsnedsættelse af almene plejeboliger. Det er en
grundlæggende betingelse for at kunne opsige efter
bestemmelsen, at lejerens funktionsnedsættelse har udviklet
sig sådan, at lejerens behov for hjælp er mindsket,
hvorfor lejerens behov for pleje og støtte ikke
længere varetages mest hensigtsmæssigt i den
pågældende bolig.
Afgørelsen af, hvorvidt lejerens behov
for pleje og støtte ikke længere varetages mest
hensigtsmæssigt i den pågældende bolig, fordi
lejerens tilstand er blevet bedre, træffes på baggrund
af kommunens konkrete vurdering af lejeren.
Vurderingen forudsættes baseret på
kommunens udredning af lejerens behov gennemført ved
hjælp af voksenudredningsmetoden (VUM) eller en lignende
metode.
VUM er en metode til sagsbehandling på
handicapområdet og området for udsatte voksne, som
bl.a. indeholder en udredningsmetode. VUM har til formål at
understøtte den faglige og lovgivningsmæssige kvalitet
i kommunens sagsbehandling frem mod afgørelsen under
hensyntagen til den enkelte borgers ressourcer, udfordringer og
ønsker. Kommunen skal i sin sagsbehandling sikre en
tilstrækkelig oplysning af borgerens sag og i den forbindelse
bl.a. inddrage borgeren. Dermed sikres det, at beslutningen om,
hvorvidt borgerens behov for pleje og støtte varetages mest
hensigtsmæssigt i den nuværende eller i egen bolig,
baseres på en tilstrækkelig og aktuel vurdering af
lejerens behov, ressourcer og samlede situation.
I stk. 2, nr. 2, 2. og 3.
pkt., foreslås, at opsigelse kun kan ske, hvis det
fremgår af lejeaftalen, at opsigelse kan ske med 6
måneders varsel. Lejeren skal senest 3 måneder
før opsigelsesperiodens udløb anvises en anden og
passende bolig i lokalområdet, som er til lejerens
rådighed fra det tidspunkt, hvor lejeaftalen
ophører.
Opsigelsesvarslet foreslås fastsat til 6
måneder. Baggrunden for at foreslå et længere
opsigelsesvarsel end de normale 3 måneder efter loven er et
ønske om at gøre fraflytningen af boligen så
skånsom som mulig, da målgruppen, det vil sige de
personer, som er blevet visiteret til en plejebolig, generelt set
må antages at være mere sårbare over for
ændringer i deres liv, end andre borgere er.
Ved udlejerens opsigelse af lejeren skal
lejeren anvises en anden passende bolig. Ved en passende bolig
forstås en bolig, der med hensyn til boligtype og
størrelse passer til lejeren. Det skal være en bolig,
hvor der tilbydes den pleje og omsorg, som lejeren har behov for.
Der er ikke noget til hinder for, at lejeniveauet i den bolig, der
tilbydes, overstiger lejeniveauet i den hidtidige bolig. I
udtrykket en passende bolig ligger dog et krav om, at lejen i den
tilbudte bolig skal stå i et rimeligt forhold til lejerens
indkomst.
Det foreslås endvidere, at den tilbudte
bolig skal være beliggende i lokalområdet set i forhold
til den plejebolig, som lejeren bebor. Hvad der må anses for
at ligge inden for lokalområdet, vil bero på en konkret
vurdering.
Lejeren kan vælge at afslå
tilbuddet om en anden bolig og i stedet selv vælge en anden
bolig.
Ved opsigelse efter bestemmelsen skal
almenlejelovens §§ 88 og 89 iagttages, herunder regler om
at opsigelse skal ske skriftligt, at opsigelsesvarslet
udløber den første hverdag i en måned, der ikke
er dagen før en helligdag, og at opsigelsen skal indeholde
oplysning om lejerens adgang til at gøre indsigelse mod
opsigelsen.
I stk. 2, nr. 2, 4.
pkt., foreslås, at det skal fremgå af
opsigelsen, at udlejeren tilbyder at afholde lejerens udgifter til
flytning og istandsættelse af det fraflyttede
lejemål.
Udlejeren skal i opsigelsen tilbyde at
forestå flytning samt afholde lejerens rimelige og
dokumenterede udgifter til flytning og udgifter til
istandsættelse af det fraflyttede lejemål.
Udlejeren forpligter sig således med en
opsigelse efter den foreslåede bestemmelse til at betale
lejerens istandsættelsesudgifter. Dette gælder dog ikke
udgifter til istandsættelse som følge af lejerens
misligholdelse.
I stk. 2, nr. 2, 5.
pkt., foreslås, at opsigelse kun kan ske, hvis en
anden borger aktuelt har behov for en ledig bolig det
pågældende sted.
Som en grundlæggende forudsætning
for at kunne opsige lejeren skal kommunen kunne dokumentere, at der
aktuelt er efterspørgsel på og behov for at få
lediggjort den pågældende plejebolig.
I stk. 2, nr. 2, 6.
pkt., foreslås, at opsigelse og anvisning af en anden
bolig skal ske under inddragelse af lejeren.
Der bør på så tidligt et
tidspunkt som muligt tages kontakt til lejeren og eventuelt dennes
nærmeste familie m.fl. for at få klarlagt lejerens
ønsker og behov for så vidt angår den fremtidige
bolig.
I stk. 3
foreslås, at klage over afgørelse om anvisning af en
anden bolig efter stk. 2 kan indbringes for Ankestyrelsen.
Med den foreslåede bestemmelse sikres,
at der kan klages til Ankestyrelsen, hvis lejeren er utilfreds med
den anviste bolig. Indbringelse for Ankestyrelsen sker efter de
almindelige regler i sociallovgivningen.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger under afsnit 2.3.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2021.
Ændringsloven vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, da hverken
almenboligloven eller almenlejeloven gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1203 af 3. august 2020, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 142 b indsættes før overskriften før
§ 143: »Støtte
til etablering og drift af midlertidigt husly til
uddannelsessøgende § 142 c.
Kommunalbestyrelsen kan etablere og finansiere en ordning, som i
forbindelse med studiestart tilbyder et midlertidigt husly til
uddannelsessøgende, som er optaget på en uddannelse og
har et akut boligbehov. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med foreninger,
organisationer, virksomheder eller andre relevante aktører
om ordninger omfattet af stk. 1 og i den forbindelse yde
støtte til dækning af udgifter, der er forbundet med
etablering og drift af ordningen.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som
ændret ved § 6 i lov nr. 498 af 1. maj 2019 og § 4
i lov nr. 359 af 4. maj 2020, foretages følgende
ændringer: | | | | §
5. . . . Stk.
2. . . . Stk. 3.
Meddelelser efter § 89 og § 90, stk. 2, kan ikke afgives
som digitale dokumenter. Stk.
4-6. . . . | | 1. § 5, stk.
3, affattes således: »Stk. 3.
Meddelelser efter § 89 og § 90, stk. 2, kan afgives
digitalt, når udlejeren er tilsluttet postløsningen
Digital Post, og lejeren ikke er fritaget for obligatorisk
tilslutning efter reglerne i lov om Digital Post fra offentlige
afsendere. For udlejere, som ikke er tilsluttet
postløsningen Digital Post, afgives meddelelser efter §
89 og § 90, stk. 2, ved anvendelse af fysisk
post.« | | | | | | 2. Efter
kapitel 14 indsættes: »Kapitel 14 a Forsøg § 89 a.
Boligministeren kan godkende, at der efter ansøgning fra en
kommunalbestyrelse, et regionsråd eller en selvejende
institution i perioden fra den 1. januar 2021 til den 1. januar
2025 gennemføres forsøg, hvorefter der gives
godkendelse til at fravige reglerne i § 85 om udlejerens
opsigelse. Der kan i forsøgsgodkendelsen fastsættes
vilkår for godkendelsen. Det er en betingelse for
godkendelse, at ansøgeren foretager en evaluering af
forsøget. Evalueringen skal tilgå Transport- og
Boligministeriet senest 3 måneder efter forsøgets
afslutning. Stk. 2.
Forsøg efter stk. 1 kan godkendes, når følgende
betingelser er opfyldt: 1) Der kan ske opsigelse af en lejer af en almen
ældrebolig, hvis det fremgår af lejeaftalen, at
lejeaftalen kan opsiges af udlejeren med 3 måneders varsel,
hvis lejerens plejebehov stiger. Lejeren skal senest 1 måned
inden opsigelsesvarslets udløb anvises en plejebolig i samme
bebyggelse. Den anviste bolig skal være til lejerens
rådighed fra det tidspunkt, hvor lejeaftalen ophører.
Det skal fremgå af opsigelsen, at udlejeren tilbyder at
forestå flytning samt at afholde lejerens rimelige udgifter
til flytning og istandsættelse af det fraflyttede
lejemål. Opsigelse og anvisning af en plejebolig skal ske
under inddragelse af lejeren. 2) Der kan ske opsigelse af en lejer med psykisk
funktionsnedsættelse af en almen plejebolig i de
tilfælde, hvor lejerens tilstand er blevet bedre, og det
vurderes, at lejerens behov for pleje og støtte ikke
længere varetages mest hensigtsmæssigt i den
pågældende bolig. Opsigelse kan kun ske, hvis det
fremgår af lejeaftalen, at opsigelse kan ske med 6
måneders varsel. Lejeren skal senest 3 måneder
før opsigelsesperiodens udløb anvises en anden og
passende bolig i lokalområdet, som er til lejerens
rådighed fra det tidspunkt, hvor lejeaftalen ophører.
Det skal fremgå af opsigelsen, at udlejeren tilbyder at
afholde lejerens rimelige udgifter til flytning og
istandsættelse af det fraflyttede lejemål. Opsigelse
kan kun ske, hvis en anden borger har behov for en ledig bolig det
pågældende sted. Opsigelse og anvisning af en anden
bolig skal ske under inddragelse af lejeren. Stk. 3. Klage
over afgørelse om anvisning af en anden bolig efter stk. 2
kan indbringes for Ankestyrelsen.« | | | |
|