Betænkning afgivet af Boligudvalget
den 3. december 2020
1. Ændringsforslag
Boligministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil ved 3. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, inklusive
ministerens ændringsforslag, hvormed forslagsdelen om
etablering af en forsøgsordning, der giver mulighed for
opsigelse af lejere i almene ældre- og plejeboliger,
udgår. V og KF mener ikke, at den model, der er lagt op til,
skaber tryghed for disse borgere og beskyttelse af selvsamme
borgeres rettigheder.
V og KF bemærker i øvrigt i
forhold til den del af lovforslaget, der adresserer Digital
Post-løsningen, at det er vigtigt, at det fortsat stadig er
muligt for de borgere, som er opregnet i tilknytning til
lovgivningen om Digital Post - f.eks. borgere uden adgang til en
computer i eget hjem, borgere med kognitiv eller fysisk
funktionsnedsættelse eller borgere som har sproglige
barrierer, og som ikke trygt vil kunne anvende en digital
løsning - at de bliver fritaget for de i lovforslaget
angivne digitale meddelelser.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
tilfredse med, at lovforslagets del om forsøg med opsigelse
af lejere i almene ældre- og plejeboliger udgår. Selv
om der allerede i loven findes en tilsvarende mulighed for at
opsige unge med funktionsnedsættelse, er der ingen grund til
at give kommunerne denne mulighed for ældre m.fl., da den vil
skabe usikkerhed for en gruppe sårbare og udsatte mennesker.
DF noterer sig samtidig, at forslaget vedrørende
digitalisering respekterer muligheden for at fravælge digital
kommunikation, hvis man lever op til eksisterende krav. Sidst, men
ikke mindst, er det bekymrende, at man laver lovgivning udelukkende
af hensyn til Københavns Kommune, der ikke har formået
at lave en tagoverhovedet-garanti for uddannelsessøgende,
som man har kunnet i byer som Odense og Aarhus.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er glade for, at ministeren har valgt at stille
ændringsforslag, så forsøgsordningen med
opsigelse af lejere i almene ældre- og plejeboliger
udgår. SF støtter derfor lovforslaget, idet SF's
støtte er betinget af, at ændringsforslaget vedtages.
SF havde gerne set, at der i lovforslagets del om Digital Post blev
stillet krav til udlejeren om at sende et fysisk brev til lejeren,
når det gælder opsigelser og betalingspåkrav.
Dette krav skulle stilles sideløbende med muligheden for at
have samme kommunikation ved Digital Post. Det er SF's klare
overbevisning, at der findes mennesker i Danmark, særlig
socialt udsatte, som har gavn af en digital løsning, men som
samtidig kan overse en mail og derved muligvis sætte deres
boligsituation under pres.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, efter at forsøg med opsigelse
af lejere i almene ældre- og plejeboliger er blevet taget ud
af lovforslaget.
Forskellige ordninger med
tagoverhovedet-garanti har været praktiseret i
uddannelsesbyerne Aarhus, Aalborg og Odense gennem en
årrække.
Københavns Kommune har efterspurgt
en lovændring for at kunne arbejde med en lignende ordning
med midlertidigt husly for uddannelsessøgende. EL
håber, at lovforslaget vil medføre bedre
boligvilkår for studerende ved studiestart - ikke bare i
Københavns Kommune, men i hele det storkøbenhavnske
område.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af boligministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
1)
Undertitlen affattes således:
»(Støtte til etablering og
drift af midlertidigt husly til uddannelsessøgende og den
almene boligsektors overgang til Digital Post)«.
[Ændring af lovforslagets
undertitel som følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
2) Nr. 2
udgår.
[Forslaget om forsøg med
opsigelse af lejere i almene ældre- og plejeboliger
udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Undertitlen ændres, i
overensstemmelse med at muligheden for at gøre forsøg
med opsigelse af lejere i almene ældre- og plejeboliger
udgår af lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at den del af lovforslaget, der muliggør forsøg
med opsigelse af lejere i almene ældre- og plejeboliger,
udgår af lovforslaget. Forslaget om at åbne mulighed
for at gøre sådanne forsøg udspringer af
ansøgninger til udfordringsretten, hvorved der kan gives
kommuner mulighed for at udfordre de gældende regler. Under
behandlingen i Folketinget er der imidlertid blevet peget på
en række uhensigtsmæssigheder ved forslaget, og der ses
ikke at være opbakning til dette. Forslaget udgår
derfor af lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 6. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
boligministeren sendte den 6. juli 2020 dette udkast til udvalget,
jf. BOU alm. del - bilag 98 (folketingsåret 2019-20). Den 8.
oktober 2020 sendte boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget. Den 3. november 2020 sendte
Danske Handicaporganisationer deres høringssvar til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til boligministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Camilla
Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug (S)
Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens
Rohde (RV) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Halime Oguz (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge
Rasmussen (EL) fmd. Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (UFG) Preben Bang Henriksen (V) Hans
Andersen (V) Heidi Bank (V) nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Jane Heitmann (V)
Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) René
Christensen (DF) Egil Hulgaard (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Lars
Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |