Ændringsforslag stillet den 18.
december 2020
Til § 1
Af skatteministeren:
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 11 A, stk. 1, nr. 2,
2. pkt., ændres »10. pkt.« til: »11.
pkt.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
2) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
12, stk. 1, nr. 1, indsættes efter 8. pkt. som nye
punktummer:
»Uanset 6.-8. pkt. kan midler i
særskilte depoter til brug for aldersopsparing ikke
investeres i unoterede kapitalandele og i unoterede andele i
alternative investeringsfonde, som forvaltes af en registreret
forvalter, jf. § 9 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., eller af en forvalter med tilladelse, jf.
§ 11 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.
Tilsvarende gælder for unoterede andele i alternative
investeringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter af
alternative investeringsfonde fra et andet land inden for Den
Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået
aftale med på det finansielle område, eller af en
forvalter fra et andet land inden for Den Europæiske Union
eller et land, som Unionen har indgået aftale med på
det finansielle område, når forvalteren har fået
tilladelse i henhold til regler, der gennemfører direktiv
2011/61/EU af 8. juni 2011 om forvaltere af alternative
investeringsfonde.««
[Justering af det foreslåede
forbud mod placering af midler i godkendte aldersopsparinger i
andre EU-/EØS-lande i unoterede kapitalandele m.v.]
3) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
25 A, stk. 1, indsættes som 3.
pkt.:
»Det gælder endvidere udbetalinger i
form af udlodninger til kontohaveren af unoterede kapitalandele og
unoterede andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af
en registreret forvalter, der sker fra og med den 1. januar 2021
til og med den 30. juni 2021, og udlodninger af unoterede andele i
alternative investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter med
tilladelse, der sker fra og med den 1. januar 2022 til og med den
30. juni 2022.««
[Justering af afgiftsfrihed af
udlodninger af unoterede kapitalandele m.v.]
Til § 3
4) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, har virkning fra og med den 1. januar 2021.
Uanset pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1, 9. og
10. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, kan der dog
til og med den 31. december 2021 foretages investeringer af midler
i aldersopsparinger godkendt efter pensionsbeskatningslovens §
15 C i unoterede andele i alternative investeringsfonde, som
forvaltes af en forvalter med tilladelse. Investeringer af midler i
aldersopsparinger godkendt efter pensionsbeskatningslovens §
15 C, der før den 1. januar 2021 er foretaget i unoterede
kapitalandele og i unoterede andele i alternative
investeringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter, skal
være afviklet inden den 1. juli 2021. Er investeringerne ikke
afviklet inden dette tidspunkt, anses aldersopsparingen fra og med
den 1. juli 2021 ikke for omfattet af pensionsbeskatningslovens
kapitel 1. Investeringer af midler i aldersopsparinger godkendt
efter pensionsbeskatningslovens § 15 C, der før den 1.
januar 2022 er foretaget i unoterede andele i alternative
investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter med tilladelse,
skal være afviklet inden den 1. juli 2022. Er investeringerne
ikke afviklet inden dette tidspunkt, anses aldersopsparingen fra og
med den 1. juli 2022 ikke for omfattet af pensionsbeskatningslovens
kapitel 1.«
[Justering af virkningsbestemmelse
og overgangsordning for det foreslåede forbud mod placering
af midler i godkendte aldersopsparinger i andre
EU-/EØS-lande i unoterede kapitalandele m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring
af ændringsforslag nr. 2, hvor der foreslås indsat nye
punktummer i pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr.
1.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at placering af udenlandske aldersopsparinger ikke kun
afskæres i relation til unoterede andele i alternative
investeringsfonde i Danmark, men også i alternative
investeringsfonde i EU m.v. Det svarer til, hvad der
planlægges fastsat i den kommende
puljepensionsbekendtgørelse med hensyn til placering af
aldersopsparingsmidler i danske pensionsordninger.
Efter gældende ret, jf.
Finanstilsynets bekendtgørelse nr. 1056 af 7. september 2015
om visse skattebegunstigende opsparingsformer i pengeinstitutter
(herefter puljepensionsbekendtgørelsen), er det under visse
vilkår muligt at placere rate-, kapital- og
aldersopsparingsmidler i unoterede kapitalandele og i unoterede
kapitalandele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
registreret forvalter, jf. § 9 i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v., eller af en forvalter med
tilladelse, jf. § 11 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v.
Adgangen til placering af de nævnte
kapitalandele m.v. i aldersopsparing kan udnyttes til
skattetænkning, hvis der er tale om, at
aldersopsparingsdepotet direkte eller indirekte indeholder
kapitalandele m.v. i det selskab, som pensionsopspareren selv er
ansat i.
Skattetænkningen vil blive
forhindret, ved at Finanstilsynet ændrer
puljepensionsbekendtgørelsen, således at der i
særskilte depoter fra og med den 1. januar 2021 ikke vil
være mulighed for at placere aldersopsparingsmidler i
unoterede kapitalandele og andele i alternative
investeringsfonde.
Puljepensionsbekendtgørelsen
gælder imidlertid ikke for pensionsordninger i
pengeinstitutter med hjemsted i et andet land inden for
EU/EØS end Danmark, der i hjemlandet har tilladelse til at
drive pengeinstitutvirksomhed, og som af Skatteforvaltningen er
godkendt til at udbyde skattebegunstigede pensionsordninger
omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1, herunder
aldersopsparing.
Der er i stedet fastsat placeringsregler
for sådanne udenlandske pensionsordninger i
pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1, 3.-8. pkt.,
vedrørende kapitalopsparinger, herunder også for
aldersopsparinger, jf. pensionsbeskatningslovens § 12 A, stk.
1. Placeringsreglerne for godkendte udenlandske pensionsordninger
svarer til de placeringsregler, der er fastsat i
puljepensionsbekendtgørelsen for danske
pengeinstitutter.
For at forhindre muligheden for
skattetænkning også i godkendte udenlandske
aldersopsparinger er det med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslået at ændre pensionsbeskatningslovens § 12,
stk. 1, nr. 1, således at midler i godkendte udenlandske
aldersopsparinger ikke kan investeres i unoterede kapitalandele, i
andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
registreret forvalter, jf. § 9 i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v., eller af en forvalter med
tilladelse, jf. § 11 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v.
Det foreslåede forbud svarer til det
forbud, som Finanstilsynet vil indsætte i den kommende
puljepensionsbekendtgørelse, bortset fra at forbuddet i den
kommende puljepensionsbekendtgørelse også vil omfatte
unoterede andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af
en registreret forvalter af alternative investeringsfonde fra et
andet land inden for Den Europæiske Union eller et land, som
Unionen har indgået aftale med på det finansielle
område, eller af en forvalter fra et andet land inden for Den
Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået
aftale med på det finansielle område, når
forvalteren har fået tilladelse i henhold til regler, der
gennemfører direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 om
forvaltere af alternative investeringsfonde. Forbuddet i den
kommende puljepensionsbekendtgørelse vil altså ikke
kun omfatte unoterede andele i alternative investeringsfonde i
Danmark, men også i alternative investeringsfonde i EU
m.v.
Det foreslås på denne baggrund
med ændringsforslaget at justere den foreslåede
ændring af pensionsbeskatningslovens § 12, så
forbuddet bliver ens for danske og godkendte udenlandske
aldersopsparinger.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det, at den foreslåede bestemmelse om afgiftsfrihed af
udbetalinger i form af udlodninger til kontohaveren af unoterede
kapitalandele og unoterede andele i alternative investeringsfonde
justeres, så den afspejler det tidsrum, der planlægges
fastsat for afvikling af sådanne placeringer i den kommende
puljepensionsbekendtgørelse. Afgiftsfriheden
indebærer, at udbetalinger i form af udlodninger, der sker i
det nævnte tidsrum, ikke er afgiftspligtige med 20 pct.
Ændringsforslaget indebærer, at
udbetalinger i form af udlodninger til kontohaveren af unoterede
andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
forvalter med tilladelse, fra og med den 1. januar 2022 til og med
den 30. juni 2022 vil være afgiftsfri. Dermed udskydes
perioden med 12 måneder.
Den gældende adgang til placering af
unoterede kapitalandele i aldersopsparing kan udnyttes til
skattetænkning, hvis der er tale om, at
aldersopsparingsdepotet gennem direkte eller indirekte eksponering
indeholder kapitalandele i det selskab, som pensionsopspareren selv
er ansat i, og særlig hvor selskabets overskud primært
hidrører fra personligt arbejde. Adgangen til placering af
andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
registreret forvalter i aldersopsparing kan ligeledes udnyttes til
skattetænkning. Det samme gælder unoterede andele i
alternative investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter med
tilladelse.
Skattetænkningen vil som beskrevet
under bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2 blive
forhindret, ved at Finanstilsynet ændrer
puljepensionsbekendtgørelsen, således at der i
særskilte depoter fremover ikke vil være mulighed for
at placere aldersopsparingsmidler i unoterede kapitalandele og
andele i alternative investeringsfonde, uanset om der er tale om
alternative investeringsfonde, som forvaltes af en dansk eller
udenlandsk registreret forvalter, eller af en dansk eller
udenlandsk forvalter med tilladelse.
Finanstilsynet sendte et udkast til ny
puljepensionsbekendtgørelse i høring i august 2020.
Udkastet indeholdt også det påtænkte forbud mod
placering af aldersopsparingsmidler i unoterede kapitalandele m.v.,
herunder unoterede andele i alternative investeringsfonde, som
forvaltes af en registreret forvalter, jf. § 9 i lov om
forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. Forbuddet vil
få virkning for nyplaceringer, der sker den 1. januar 2021
eller senere, og allerede foretagne placeringer skal være
afviklet inden den 1. juli 2021.
Af udkastet til ny
puljepensionsbekendtgørelse fremgik derimod ikke et forbud
mod placering af aldersopsparingsmidler i unoterede andele i
alternative investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter med
tilladelse, jf. § 11 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. Da adgangen til placering af
aldersopsparingsmidler også i sådanne unoterede andele
i alternative investeringsfonde vil kunne udnyttes til
skattetænkning, vil det kommende forbud også komme til
at omfatte disse unoterede andele. Desuden vil forbuddet også
komme til at omfatte unoterede andele i udenlandske alternative
investeringsfonde.
Finans Danmark har den 14. december 2020 -
i forbindelse med, at den påtænkte udvidelse er kommet
til Finans Danmarks kendskab - henvendt sig til Finanstilsynet og
peget på, at udvidelsen af forbuddet til unoterede andele i
alternative investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter med
tilladelse, jf. § 11 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., giver praktiske udfordringer for
pengeinstitutterne.
Pengeinstitutterne vil således ikke
uden videre kunne håndhæve denne del af forbuddet uden
større systemændringer - og under alle
omstændigheder ikke fra den 1. januar 2021, hvor forbuddet
ellers vil træde i kraft, men først fra den 1. januar
2022.
Det bemærkes, at den form for
skattetænkning, som forbuddet skal forhindre, ikke
foregår i de nævnte alternative investeringsfonde i
dag, da det er væsentlig mindre kompliceret at foretage
skattetænkningen via unoterede kapitalandele eller via
alternative investeringsfonde, som forvaltes af en registreret
forvalter.
Men hvis forbuddet ikke kommer til at
omfatte investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter med
tilladelse, kan skattetænkningen på lidt længere
sigt komme til at foregå i disse investeringsfonde i
stedet.
Under hensyn til at der ikke på kort
sigt vurderes at være risiko for skattetænkning, og da
pengeinstitutterne ikke uden videre kan håndhæve
udvidelsen af forbuddet uden større systemændringer,
vil Finanstilsynet indrette forbuddet i den kommende
puljepensionsbekendtgørelse, således at det
først fra og med den 1. januar 2022 vil være umuligt
at placere aldersopsparingsmidler i unoterede andele i alternative
investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter med tilladelse,
mens allerede foretagne placeringer skal være afviklet inden
den 1. juli 2022. Udskydelsen af virkningstidspunktet vil
gælde for unoterede andele i alternative investeringsfonde,
hvad enten de forvaltes af en dansk eller udenlandsk forvalter med
tilladelse.
Som følge af den
påtænkte udskydelse af virkningstidspunktet for
Finanstilsynets forbud mod placering af aldersopsparingsmidler i
unoterede andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af
en forvalter med tilladelse, fra den 1. januar 2021 til den 1.
januar 2022 og den tilsvarende udskydelse af tidspunktet for,
hvornår eksisterende placeringer skal være afviklet fra
den 1. juli 2021 til den 1. juli 2022, foreslås det med
ændringsforslaget at justere den foreslåede regel om
afgiftsfrihed tilsvarende. Dermed vil udbetalinger i form af
udlodninger til kontohaveren af unoterede andele i alternative
investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter med tilladelse,
fra og med den 1. januar 2022 til og med den 30. juni 2022
være afgiftsfri.
Udbetalinger i form af udlodninger til
kontohaveren af unoterede kapitalandele og unoterede andele i
alternative investeringsfonde, som forvaltes af en registreret
forvalter, vil være afgiftsfri fra og med den 1. januar 2021
til og med den 30. juni 2021.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget tilpasses
virkningstidspunkterne for ændringerne i lovforslaget,
så ændringerne får tilsvarende
virkningstidspunkter som placeringsforbuddet i den kommende
puljepensionsbekendtgørelse.
Ændringsforslaget er således en konsekvens af
udskydelsen af virkningstidspunktet af Finanstilsynets kommende
forbud vedrørende unoterede andele i alternative
investeringsfonde, som forvaltes af forvalter med tilladelse, af
ændringsforslag nr. 2, hvor forbuddet mod placering af midler
i godkendte udenlandske aldersopsparinger udvides til at omfatte
investeringer i unoterede andele i udenlandske alternative
investeringsfonde, og af ændringsforslag nr. 3, hvor
tidsrummet for afgiftsfrihed ved udlodning af unoterede andele i
alternative investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter med
tilladelse, udskydes.
Konkret foreslås det med
ændringsforslag nr. 4 at nyaffatte den foreslåede
virkningsbestemmelse i lovforslagets § 3, stk. 2.
I 1. pkt. foreslås det, at forbuddet
for udenlandske aldersopsparinger får virkning for
placeringer, der sker den 1. januar 2021 eller senere, idet det i
2. pkt. dog foreslås, at forbuddet til og med den 31.
december 2021 ikke gælder investeringer af midler i godkendte
udenlandske aldersopsparinger i unoterede andele i alternative
investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter med
tilladelse.
I 3. pkt. foreslås det, at
eksisterende investeringer af midler i godkendte aldersopsparinger,
der er foretaget i unoterede kapitalandele og i unoterede andele i
alternative investeringsfonde, som forvaltes af en registreret
forvalter, skal være afviklet inden den 1. juli 2021. I 4.
pkt. foreslås det, at hvis investeringerne ikke er afviklet
inden dette tidspunkt, vil aldersopsparingen fra og med den 1. juli
2021 ikke være omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel
1.
I 5. pkt. foreslås det, at
investeringer af midler i godkendte aldersopsparinger, der
før den 1. januar 2022 er foretaget i unoterede andele i
alternative investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter med
tilladelse, skal være afviklet inden den 1. juli 2022. I 6.
pkt. foreslås det, at hvis investeringerne ikke er afviklet
inden dette tidspunkt, vil aldersopsparingen fra og med den 1. juli
2022 ikke være omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel
1.
Når en aldersopsparing ikke opfylder
betingelserne i pensionsbeskatningslovens kapitel 1 om
skattebegunstigede pensionsordninger, betales en afgift på 20
pct. af det beløb, der ved fristens udløb kunne
være udbetalt ved aldersopsparingens ophævelse, jf.
pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 1, 16. pkt. Dette svarer
til den retsstilling, der vil gælde for danske
aldersopsparinger, som efter de foreslåede afviklingsdatoer
fortsat er placeret i unoterede kapitalandele m.v.
Det bemærkes, at udbetalinger i form
af udlodninger til kontohaveren af unoterede kapitalandele og
unoterede andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af
en registreret forvalter, som sker i perioden fra og med den 1.
januar 2021 til og med den 30. juni 2021, vil være
afgiftsfri, ligesom udbetalinger i form af udlodninger til
kontohaveren af unoterede andele i alternative investeringsfonde,
som forvaltes af en forvalter med tilladelse, som sker i perioden
fra og med den 1. januar 2022 til og med den 30. juni 2022, vil
være afgiftsfri. Det følger af den foreslåede
regel i pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 1, 3. pkt., jf.
lovforslagets § 1, nr. 3, som foreslået ændret ved
ændringsforslag nr. 3.