Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 10. december 2020
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 10
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil stemme for ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (S, RV og SF) indstiller de under A, B og C nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller de under A
og C nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag til det under C
nævnte lovforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for
sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF tidligere har kritiseret
medarbejderaktieordningen for at være for lukrativ og for at
øge skellet mellem befolkningen frem for at mindske skellet.
Dengang var SF et mindretal og kunne dermed ikke forhindre
medarbejderaktieordningen i at blive vedtaget.
Nærværende lovforslag bygger på rettelser fra
Europa-Kommissionen, der har skabt yderligere restriktioner for at
sikre, at ordningen ikke skaber utilsigtede fordele. Derved vil den
nye ændring være en forbedring af ordningen. Derfor kan
SF støtte det under A nævnte lovforslag.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af ligningsloven,
pensionsbeskatningsloven, skatteindberetningsloven og forskellige
andre love (Justering af medarbejderaktieordningen for nye, mindre
virksomheder, smidiggørelse af forskellige
pensionsbeskatningsregler og indberetning af skattepligtige
udbetalinger fra finansielle virksomheder til deres kunder
m.v.)« omfattende § 1, § 2, nr. 1-9 og 11-14,
§§ 3-6, 8-10 og 12 og § 13, stk. 1.
B. »Forslag
til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om
finansiel virksomhed (Tidsbegrænset mulighed for afgiftsfrit
at udtage unoterede kapitalandele og andele i alternative
investeringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter, fra
aldersopsparinger)« omfattende § 2, nr. 10, § 11,
§ 12, stk. 1, og § 13.
C. »Forslag
til lov om ændring af lov om anvendelse af multilateral
konvention til gennemførelse af tiltag i
dobbeltbeskatningsoverenskomster til forhindring af skatteudhuling
og overskudsflytning (Tilbagetrækning af to forbehold efter
den multilaterale konvention til gennemførelse af tiltag i
dobbeltbeskatningsoverenskomster til forhindring af skatteudhuling
og overskudsflytning)« omfattende § 7, § 12, stk.
1, og § 13, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 2
2) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 16, stk. 1,
ændres i den indledende tekst »7.-10. pkt.« til:
»7.-11. pkt.«, og som 11.
pkt. indsættes:
»Bidrag
eller præmier til forudlønnede arbejdstageres
aldersforsikringer og supplerende engangssummer, der er forfaldne
til betaling i løbet af måneden, men som
vedrører den følgende måned, anses ved
anvendelsen af 7. pkt. for forfaldne i sidstnævnte
måned.«
[Periodisering af den
skattemæssige behandling af forudlønnede
arbejdstageres indbetalinger til aldersopsparing]
3) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 19, stk. 1,
indsættes efter det foreslåede 4. pkt. som nyt
punktum:
»Bidrag eller præmier til
forudlønnede arbejdstageres pensionsordninger, der er
forfaldne til betaling i løbet af måneden, men som
vedrører den følgende måned, anses ved
anvendelsen af 3. pkt. for forfaldne i sidstnævnte
måned.«
[Periodisering af bortseelsesretten
for pensionsindbetalinger for forudlønnede
arbejdstagere]
4) I
det under nr. 7 foreslåede § 19, stk. 3, 3. pkt., ændres
»Stk. 1, 3. og 4. pkt.« til: »Stk. 1, 3.-5.
pkt.«
[Periodisering af bortseelsesretten
for pensionsindbetalinger for ægtefæller til
udstationerede forudlønnede arbejdstagere]
5)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
21 A, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 19, stk.
1, 3. pkt.« til: »§ 19, stk. 1, 6.
pkt.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 5
6) Nr. 1
affattes således:
»1. I fodnote
1 til lovens titel ændres »L 83, side 42«
til: »nr. L 83, side 42, og Rådets direktiv 2020/1756
af 20. november 2020 om ændring af direktiv 2006/112/EF om
det fælles merværdiafgiftssystem, for så vidt
angår identifikation af afgiftspligtige personer i
Nordirland, EU-Tidende 2020, nr. L 396, side 1«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 13
7) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 2
8)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
11 A, stk. 1, nr. 2, 2. pkt., ændres »§ 12,
stk. 1, nr. 1, 3.-9. pkt.« til: »§ 12, stk. 1, nr.
1, 3.-8. og 10. pkt.«
02. I
§ 12, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter 8. pkt. som nyt punktum:
»Uanset
6.-8. pkt. kan midler i særskilte depoter til brug for
aldersopsparing ikke investeres i unoterede kapitalandele og i
andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
registreret forvalter, jf. § 9 i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v., eller af en forvalter med
tilladelse, jf. § 11 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v.««
[Lovteknisk ændring og forbud
mod placering af midler i godkendte aldersopsparinger i andre
EU/EØS-lande i unoterede aktier m.v.]
Til § 12
9) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
§ 2, nr. 01 og 02, har virkning fra og med den 1. januar 2021.
Investeringer af midler i særskilte depoter til brug for
aldersopsparing, der før den 1. januar 2021 er foretaget i
unoterede kapitalandele og i andele i alternative
investeringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter, jf.
§ 9 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.,
eller af en forvalter med tilladelse, jf. § 11 i lov om
forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., skal være
afviklet inden den 1. juli 2021. Er investeringerne ikke afviklet
inden dette tidspunkt, anses aldersopsparingen fra og med den 1.
juli 2021 ikke for omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel
1.«
[Virkningsbestemmelse og
overgangsordning for forbud mod placering af midler i godkendte
aldersopsparinger i andre EU/EØS-lande i unoterede aktier
m.v.]
d
Ændringsforslag til
det under C nævnte forslag
Til § 13
10) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
tre separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
bl.a. justering af medarbejderaktieordningen for nye, mindre
virksomheder, smidiggørelse af forskellige
pensionsbeskatningsregler og indberetning af skattepligtige
udbetalinger fra finansielle virksomheder til deres kunder. Det
andet lovforslag (B) ve?drører en tidsbegrænset
mulighed for afgiftsfrit at udtage unoterede kapitalandele og
andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
registreret forvalter, fra aldersopsparinger. Det tredje lovforslag
(C) vedrører tilbagetrækning af to forbehold efter den
multilaterale konvention til gennemførelse af tiltag i
dobbeltbeskatningsoverenskomster til forhindring af skatteudhuling
og overskudsflytning.
Til nr. 2
For en forudlønnet
lønmodtager forfalder løn og eventuelt pensionsbidrag
heraf for en given måned normalt til betaling ultimo
måneden før. Det gælder også ved
årsskifte, således at løn og eventuelt
pensionsbidrag heraf for januar normalt forfalder til betaling i
december måned.
Efter gældende ret kan der til
aldersopsparing m.v. for et indkomstår i alt anvendes et
grundbeløb på højst 5.400 kr. (2021-niveau),
mens der fra og med det femte indkomstår før det
indkomstår, hvor pensionsopspareren når
folkepensionsalderen, kan anvendes et grundbeløb på
52.400 kr. (2021-niveau). Det følger af
pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 1. Det angives ikke i
pensionsbeskatningslovens § 16, på hvilket tidspunkt en
indbetaling til aldersopsparing har skattemæssig virkning,
hverken for så vidt angår aldersforsikringer,
supplerende engangssummer eller aldersopsparinger.
Med lovforslagets § 2, nr. 2,
foreslås det at indsætte 7.-10. pkt. i
pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 1. Efter de
foreslåede 7. og 8. pkt. i pensionsbeskatningslovens §
16, stk. 1, vil forfaldne bidrag og præmier til
aldersforsikring og supplerende engangssum, der bliver betalt
senest den 1. april i kalenderåret efter det
kalenderår, hvor præmien eller bidraget er forfaldet,
have skattemæssig virkning på forfaldstidspunktet, jf.
det foreslåede 7. pkt., mens forfaldne bidrag eller
præmier, der bliver betalt senere end den 1. april i
kalenderåret efter det kalenderår, hvor præmien
eller bidraget er forfaldet, først har skattemæssig
virkning på indbetalingstidspunktet, jf. det foreslåede
8. pkt.
Den foreslåede ændring vil for
forudlønnede arbejdstagere ved årsskifte umiddelbart
betyde, at bidrag og præmier til aldersforsikring og
supplerende engangssum, der sammen med lønnen for januar
måned forfalder til betaling for arbejdsgiveren ultimo
december, vil have skattemæssig virkning i december, selv om
lønnen, som pensionsbidraget hidrører fra,
vedrører januar. Dermed vil der være forskel på
periodiseringen af lønnen og bidraget/præmien til
aldersforsikringen eller den supplerende engangssum.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det på denne baggrund at ændre
lovforslagets § 2, nr. 2, således at der indsættes
et 11. pkt. efter de foreslåede 7.-10. pkt. Det
foreslås med 11. pkt., at bidrag eller præmier til
forudlønnede arbejdstageres aldersforsikringer og
supplerende engangssummer, der er forfaldne til betaling i
løbet af måneden, men som vedrører den
følgende måned, ved anvendelsen af det
foreslåede 7. pkt. vil skulle anses for forfaldne i
sidstnævnte måned.
Dermed vil arbejdsgiverbidrag og
-præmier til forudlønnede arbejdstageres
aldersforsikringer og supplerende engangssummer, der sammen med
lønnen for januar måned forfalder til betaling for
arbejdsgiveren ultimo december, få skattemæssig
virkning i januar. Det vil betyde, at periodiseringen af
lønnen og pensionsbidraget eller -præmien vil
følges ad. Det bemærkes, at der med den
foreslåede ændring ikke ændres på, at
pensionsbidraget civilretligt er forfaldent til betaling i
december. Det er alene den skattemæssige periodisering, som
den foreslåede ændring vedrører.
Til nr. 3
For en forudlønnet
lønmodtager forfalder løn og eventuelt pensionsbidrag
heraf for en given måned normalt til betaling ultimo
måneden før. Det gælder også ved
årsskifte, således at løn og eventuelt
pensionsbidrag heraf for januar normalt forfalder til betaling i
december måned.
Efter gældende ret, jf.
pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1, er der bortseelsesret
for indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger
med løbende udbetalinger og ratepensioner. Det betyder, at
indbetalingerne ikke medregnes ved opgørelsen af den
ansattes skattepligtige indkomst. Indbetalingen fragår ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det år,
hvor der indbetales til pensionsordningen. Umiddelbart er der, som
pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1, er formuleret,
således bortseelsesret efter et betalingsprincip og ikke et
forfaldsprincip.
Med lovforslagets § 2, nr. 5,
foreslås det at indsætte et 3. og 4. pkt. i
pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1. Efter det
foreslåede 3. pkt. i pensionsbeskatningslovens § 19,
stk. 1, vil bortseelsesretten også skulle gælde de i
kalenderåret forfaldne bidrag og præmier, der
indbetales senest den 1. april i det efterfølgende
kalenderår.
Den foreslåede ændring vil for
forudlønnede arbejdstagere ved årsskifte umiddelbart
betyde, at et pensionsbidrag, der sammen med lønnen for
januar måned forfalder til betaling for arbejdsgiveren ultimo
december, vil være bortseelsesberettiget i december, selv om
lønnen, som pensionsbidraget hidrører fra, er
skattepligtig i januar. Dermed vil der være forskel på
periodiseringen af løn og pensionsbidrag.
Med ændringsforslag nr. 3
foreslås det på denne baggrund at ændre
lovforslagets § 2, nr. 5, således at der indsættes
et 5. pkt. efter det foreslåede 3. og 4. pkt. Det
foreslås med 5. pkt., at bidrag eller præmier til
forudlønnede arbejdstageres pensionsordninger, der er
forfaldne til betaling i løbet af måneden, men som
vedrører den følgende måned, ved anvendelsen af
det foreslåede 3. pkt. vil skulle anses for forfaldne i
sidstnævnte måned.
Dermed vil arbejdsgiverbidrag og
-præmier til forudlønnede arbejdstageres
pensionsordninger, der sammen med lønnen for januar
måned forfalder til betaling for arbejdsgiveren ultimo
december, være bortseelsesberettigede for arbejdstageren i
januar. Det vil betyde, at periodiseringen af lønnen og
pensionsbidraget eller -præmien følges ad. Det
bemærkes, at der med den foreslåede ændring ikke
ændres på, at pensionsbidraget civilretligt er
forfaldent til betaling i december. Det er alene den
skattemæssige periodisering, som den foreslåede
ændring vedrører.
Til nr. 4
Efter gældende ret er der
bortseelsesret for indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede
pensionsordninger med løbende udbetalinger og ratepensioner,
jf. pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1. Indbetalingen
fragår ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i
det år, hvor der indbetales til pensionsordningen.
Beløb, som en arbejdsgiver
indbetaler til en pensionsordning for en medarbejders
ægtefælle eller samlever, når medarbejderen er
udsendt for at arbejde i en fremmed stat, Færøerne
eller Grønland, er der på samme måde
bortseelsesret for, jf. pensionsbeskatningslovens § 19, stk.
3. Som pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 3, er formuleret,
fragår indbetalingen ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst i det år, hvor der indbetales til
pensionsordningen. Umiddelbart er der, som
pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 3, er formuleret,
således bortseelsesret efter et betalingsprincip og ikke et
forfaldsprincip.
Med lovforslagets § 2, nr. 6,
foreslås det at indsætte et nyt 3. pkt. i
pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 3, hvorefter
pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1, 3. og 4. pkt., jf.
lovforslagets § 2, nr. 5, skal finde tilsvarende anvendelse
for bortseelsesberettigede pensionsindbetalinger, som en
arbejdsgiver indbetaler til en pensionsordning for en medarbejders
ægtefælle eller samlever, når medarbejderen er
udsendt for at arbejde i en fremmed stat, Færøerne
eller Grønland. Bortseelsesretten for sådanne
indbetalinger foreslås således også at komme til
at gælde de i kalenderåret forfaldne bidrag og
præmier, der indbetales senest den 1. april i det
efterfølgende kalenderår.
Med ændringsforslag nr. 3
foreslås der indsat et 5. pkt. i pensionsbeskatningslovens
§ 19, stk. 1, således at bidrag eller præmier til
forudlønnede arbejdstageres pensionsordninger, der er
forfaldne til betaling i løbet af måneden, men som
vedrører den følgende måned, ved anvendelsen af
det foreslåede 3. pkt. vil skulle anses for forfaldne i
sidstnævnte måned. Der henvises til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.
Med ændringsforslag nr. 4
foreslås dette også at skulle gælde
bortseelsesretten for arbejdsgiveres pensionsindbetalinger for
ægtefæller eller samlevere til forudlønnede
medarbejdere, der er udsendt for at arbejde i en fremmed stat,
Færøerne eller Grønland. Således
foreslås det med ændringsforslag nr. 4, at
lovforslagets § 2, nr. 6, ændres således, at der i
pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 3, ikke kun vil blive
henvist til § 19, stk. 1, 3. og 4. pkt., men også til
det med ændringsforslag nr. 3 foreslået indsatte 5.
pkt. i pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1.
Til nr. 5
Efter pensionsbeskatningslovens § 21
A, stk. 1, kan en pensionsopsparer få tilbagebetalt
indbetalinger til kapitalpension, der ikke er fradrags- eller
bortseelsesberettigede, dels i de tilfælde, hvor
indbetalingerne overstiger loftet for indbetalinger til
kapitalpension, jf. pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 1,
dels i de tilfælde, hvor der ikke er fradrags- eller
bortseelsesret for indbetalinger til kapitalpension, fordi ejeren i
et tidligere år har fået en kapitalpension udbetalt til
40 pct. i afgift, jf. pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 2,
6. pkt., og § 19, stk. 1, 3. pkt. Pensionsopspareren kan
også vælge at få indbetalingen overført
til en anden pensionsordning.
Med lovforslagets § 2, nr. 5, som
foreslået ændret med ændringsforslag nr. 3
foreslås der indsat 3.-5. pkt. i pensionsbeskatningslovens
§ 19, stk. 1. Efter det foreslåede 3. pkt. vil
bortseelsesretten for pensionsindbetalinger også gælde
de i kalenderåret forfaldne bidrag og præmier, der
indbetales senest den 1. april i det efterfølgende
kalenderår. Efter det foreslåede 4. pkt. vil bidrag
m.v., der hidrører fra en tilbagebetaling efter den
foreslåede tilbagebetalingsregel i pensionsbeskatningslovens
§ 22 E, jf. lovforslagets § 2, nr. 9, og som indbetales
inden fristen for tilbagebetalingen efter den foreslåede
§ 22 E, jf. lovforslagets § 2, nr. 9, være
bortseelsesberettigede på tidspunktet for indbetalingen
på den pensionsordning, som tilbagebetalingen hidrører
fra. Efter det foreslåede 5. pkt. vil bidrag eller
præmier til forudlønnede arbejdstageres
pensionsordninger, der er forfaldne til betaling i løbet af
måneden, men som vedrører den følgende
måned, skulle anses for forfaldne i sidstnævnte
måned ved anvendelse af det foreslåede 3. pkt.
Det foreslås, at henvisningen til
pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1, 3. pkt., i
pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1, ændres til en
henvisning til § 19, stk. 1, 6. pkt. Der er tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2,
nr. 5, som foreslået ændret med ændringsforslag
nr. 3, hvorefter der som beskrevet foreslås indsat tre nye
punktummer i pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1.
Ændringen har ingen materiel
betydning.
Til nr. 6
Det foreslås, at henvisningen til
direktivet om ændring af momsdirektivet, for så vidt
angår identifikation af afgiftspligtige personer i
Nordirland, tilføjes nummer og dato (2020/1756 af 20.
november 2020).
Samtidig har det vist sig, at der ikke er
behov for at foretage de to mindre rettelser i noten som oprindelig
foreslået. Den ene rettelse er således allerede
foretaget i lov nr. 810 af 9. juni 2020, mens den anden rettelse
fejlagtigt blev foreslået.
De foreslåede ændringer er af
lovteknisk karakter.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås
det som konsekvens af delingen af lovforslaget at fjerne
henvisningen til anordningshjemlen i stk. 2, som kun er relevant
for det under B nævnte forslag. De love, der foreslås
ændret i det under A nævnte forslag, gælder ikke
for Færøerne og Grønland og indeholder ikke en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Til nr. 8
Efter Finanstilsynets bekendtgørelse
nr. 1056 af 7. september 2015 om visse skattebegunstigende
opsparingsformer i pengeinstitutter (herefter
puljepensionsbekendtgørelsen) er det under visse
vilkår muligt at placere rate-, kapital- og
aldersopsparingsmidler i kapitalandele, der ikke handles på
et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, og i
andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
registreret forvalter, jf. § 9 i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde.
Adgangen til placering af de nævnte
kapitalandele m.v. i aldersopsparing kan udnyttes til
skattetænkning, hvis der er tale om, at
aldersopsparingsdepotet direkte eller indirekte indeholder
kapitalandele m.v. i det selskab, som pensionsopspareren selv er
ansat i, og særlig, hvor selskabets overskud primært
hidrører fra personligt arbejde. Det skyldes, at
udbetalinger fra aldersopsparing ikke beskattes, jf.
pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 1.
Skattetænkningen vil blive
forhindret, ved at Finanstilsynet ændrer
puljepensionsbekendtgørelsen, således at der i
særskilte depoter fra og med den 1. januar 2021 ikke vil
være mulighed for at placere aldersopsparingsmidler, men
alene rate- og kapitalopsparingsmidler i unoterede kapitalandele og
andele i alternative investeringsfonde. Efter § 50, stk. 4, i
lov om finansiel virksomhed kan Finanstilsynet således
fastsætte nærmere regler for anbringelse af midler i
værdipapirer, herunder om registrering i en
værdipapircentral, kontoudskrift, værdiopgørelse
og deponering. Finanstilsynet har således hjemmel til
på bekendtgørelsesniveau at fastsætte, at
aldersopsparingsmidler i særskilte depoter fremadrettet ikke
kan anbringes i unoterede kapitalandele og i andele i alternative
investeringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter.
Af pensionsbeskatningslovens § 12,
stk. 1, nr. 1, 9. pkt., fremgår, at midlerne i en
kapitalopsparing i et penge- eller kreditinstitut omfattet af lov
om finansiel virksomhed skal anbringes i overensstemmelse med
§§ 50 og 51 i lov om finansiel virksomhed. Denne regel
gælder også aldersopsparing, jf.
pensionsbeskatningslovens § 12 A, hvorefter
pensionsbeskatningslovens § 12 med enkelte undtagelser
også gælder for aldersopsparing.
Puljepensionsbekendtgørelsen
gælder ikke for pensionsordninger i pengeinstitutter med
hjemsted i et andet land inden for EU/EØS end Danmark, der i
hjemlandet har tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed, og
som af Skatteforvaltningen er godkendt til at udbyde
skattebegunstigede pensionsordninger omfattet af
pensionsbeskatningslovens kapitel 1, herunder aldersopsparing.
Der er i stedet fastsat placeringsregler
for sådanne udenlandske pensionsordninger i
pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1, 3.-8. pkt.,
vedrørende kapitalopsparinger, herunder også for
aldersopsparinger, jf. pensionsbeskatningslovens § 12 A, stk.
1.
Placeringsreglerne i
pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1, 3.-8. pkt.,
gælder også godkendte udenlandske rateopsparinger,
ligesom danske rateopsparinger skal anbringes i overensstemmelse
med §§ 50 og 51 i lov om finansiel virksomhed. Af
pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 2, 2. pkt.,
følger således, at med hensyn til midlernes
anbringelse finder reglerne i pensionsbeskatningslovens § 12,
stk. 1, nr. 1, 3.-9. pkt., tilsvarende anvendelse.
Placeringsreglerne for godkendte
udenlandske pensionsordninger svarer til de placeringsregler, der
er fastsat i puljepensionsbekendtgørelsen for danske
pengeinstitutter.
For at forhindre muligheden for
skattetænkning også i godkendte udenlandske
aldersopsparinger foreslås det at indsætte et nyt
punktum efter 8. pkt. i pensionsbeskatningslovens § 12, stk.
1, nr. 1, jf. nærmere herom nedenfor. Det eksisterende 8.
pkt. bliver dermed 9. pkt. Det foreslås derfor at
konsekvensændre pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk.
1, nr. 2, 2. pkt., jf. ændringsforslag nr. 8, hvorefter der
for det første foreslås indsat et nyt nr. 01 i
lovforslagets § 2.
Efter det foreslåede nr. 01
foreslås det at ændre henvisningen til
pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1, 3.-9. pkt., i
pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 2, 2. pkt., til
en henvisning til pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr.
1, 3.-8. og 10. pkt. Ændringen har ingen materiel betydning.
Med ændringsforslag nr. 8 foreslås for det andet indsat
et nyt nr. 02 i lovforslagets
§ 2, hvormed det foreslås at ændre
pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1, således
at midler i godkendte udenlandske aldersopsparinger ikke kan
investeres i unoterede aktier m.v. Det foreslås således
at indsætte et nyt punktum efter 8. pkt. i
pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, hvorefter midler i
særskilte depoter til brug for aldersopsparing ikke kan
investeres i unoterede kapitalandele og i andele i alternative
investeringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter, jf.
§ 9 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.,
eller af en forvalter med tilladelse, jf. § 11 i lov om
forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. Det
foreslåede forbud svarer til det forbud, som Finanstilsynet
vil indsætte i den kommende
puljepensionsbekendtgørelse.
Til nr. 9
Med ændringsforslag nr. 8
foreslås det bl.a. at ændre pensionsbeskatningslovens
§ 12, stk. 1, nr. 1, således at midler i godkendte
udenlandske aldersopsparinger ikke kan investeres i unoterede
aktier m.v.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 9, at forbuddet får virkning fra og
med den 1. januar 2021. Der foreslås således indsat et
nyt stk. 2 i § 12 i
lovforslaget, hvorefter det foreslåede forbud i
pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1, 9. pkt., vil
have virkning fra og med den 1. januar 2021. Dermed vil der fra og
med den 1. januar 2021 ikke kunne investeres aldersopsparingsmidler
i godkendte udenlandske aldersopsparinger i unoterede kapitalandele
og i andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
registreret forvalter, jf. § 9 i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v., eller af en forvalter med
tilladelse, jf. § 11 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. Forbuddet vil således få
virkning på samme tidspunkt som det forbud, som
Finanstilsynets med virkning for aldersopsparinger i danske
pengeinstitutter vil indføre i den nye
puljepensionsbekendtgørelse, som træder i kraft den 1.
januar 2021.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 9 endvidere, at investeringer af midler i
særskilte depoter til brug for aldersopsparing, der
før den 1. januar 2021 er foretaget i unoterede
kapitalandele og i andele i alternative investeringsfonde, som
forvaltes af en registreret forvalter, jf. § 9 i lov om
forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., eller af en
forvalter med tilladelse, jf. § 11 i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v., skal være afviklet inden
den 1. juli 2021. Det svarer til den afviklingsfrist, som
Finanstilsynet vil fastsætte i forbindelse med
ændringen af puljepensionsbekendtgørelsen for
eksisterende placeringer af aldersopsparingsmidler i danske
aldersopsparinger. Det bemærkes, at udbetalinger i form af
udlodninger til kontohaveren, dvs. pensionsopspareren, af
kapitalandele og andele i alternative investeringsfonde, der ikke
handles på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet, der sker fra og med den 1. januar 2021 til og med
den 30. juni 2021, vil være afgiftsfrie efter den
foreslåede regel i pensionsbeskatningslovens § 25 A,
stk. 1, 3. pkt., jf. lovforslagets § 2, nr. 10.
Det foreslås samtidig, at
såfremt midlerne ikke er afviklet inden for den nævnte
frist, anses aldersopsparingen fra og med den 1. juli 2021 ikke for
omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1 om
skattebegunstigede pensionsordninger. Når en aldersopsparing
ikke opfylder betingelserne i pensionsbeskatningslovens kapitel 1
om skattebegunstigede pensionsordninger, betales en afgift på
20 pct. af det beløb, der ved fristens udløb kunne
være udbetalt ved aldersopsparingens ophævelse, jf.
pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 1, 16. pkt. Dette svarer
til den retsstilling, der vil gælde for danske
aldersopsparinger, som fortsat den 1. juli 2021 er placeret i
unoterede aktier m.v.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås
det som konsekvens af delingen af lovforslaget at fjerne
henvisningen til anordningshjemlen i stk. 2, som kun er relevant
for det under B nævnte forslag. Den lov, der foreslås
ændret i det under C nævnte forslag, gælder ikke
for Færøerne og Grønland og indeholder ikke en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
eller Grønland.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober
2020 og var til 1. behandling den 13. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 21. august 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 401 (folketingsåret
2019-20). Den 30. oktober 2020 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |