Skriftlig fremsættelse (30. oktober
2020)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
elforsyning (Gennemførelse af elmarkedsdirektivet,
ensretning af udløbsdatoer for netbevillinger m.v.)
(Lovforslag nr. L 67)
Lovforslaget indeholder en række
ændringer af lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse
nr. 119 af 6. februar 2020 (lov om elforsyning), hvis
hovedformål er at gennemføre dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/944/EU af 5. juni
2019 om det indre marked for elektricitet (omarbejdning).
Direktivet er herefter benævnt elmarkedsdirektivet.
Gennemførelsen af elmarkedsdirektivet har til formål
at videreudvikle elmarkedsmodellen og skabe en forbrugerdrevet
grøn omstilling.
Dette sker bl.a. ved at gennemføre
direktivets bestemmelser om borgerenergifællesskaber og
aggregatorer. Ved indførslen af
borgerenergifællesskaber kan borgere samle sig om produktion
og deling af bl.a. grøn energi inden for fællesskaber.
Lovforslaget har endvidere til formål at skabe markedsadgang
for aggregatorer, som kan samle flere kunders forbrug eller
producerede elektricitet og handle med det på
elektricitetsmarkedet, hvilket bl.a. også kan bidrage med at
reducere behovet for investeringer i elnettet. For at kunne
gennemføre direktivets bestemmelser om
borgerenergifællesskaber og aggregatorer justeres den
gældende leveringspligt således, at man kan undtage
borgerenergifællesskaber og aggregatorer fra leveringspligt.
Dermed sikres en fortsat høj forbrugerbeskyttelse, mens der
samtidig skabes nye muligheder for at engagere borgerne i den
grønne omstilling samt åbnes nye markeder i en
forbrugerdrevet grøn omstilling.
Af andre centrale dele af lovforslaget kan
det nævnes, at der med lovforslaget foreslås, at
netvirksomheder skal optræde som neutrale markedsformidlere
ved anskaffelse af elektricitet til dækning af nettab. Der
forslås endvidere en bemyndigelse for ministeren til at
fastsætte nærmere regler om de metoder, der skal
anvendes, og en bemyndigelse for Forsyningstilsynet om udformningen
af metoderne.
Lovforslaget indeholder tillige
bestemmelser om en netvirksomheds personelle ressourcer, der ikke i
dag fremgår eksplicit af lov om elforsyning. Samtidigt
tydeliggøres det, at de eksisterende krav til teknisk og
finansiel kapacitet bør være tilstede under hele
bevillingsperioden. Samme vil gælde for kravet om personelle
ressourcer.
Der gennemføres videre en
række andre bestemmelser som følge af
elmarkedsdirektivet, som er beskrevet indgående i
lovforslaget.
Lovforslaget indeholder nye bemyndigelser,
der muliggør udmøntning af en række af
direktivets bestemmelser på bekendtgørelsesniveau.
Lovforslaget har endvidere til formål
at foretage nogle justeringer af den gældende lovgivning
vedrørende teknisk og finansiel kapacitet for
elproduktionsbevillinger, regnskabsmæssig adskillelse af
omkostninger til energispareordningen, ensretning af
netbevillingernes udløbsdato samt visse tilpasninger af
loven for at undgå dobbeltregulering ift. Europa-Parlamentets
og Rådets forordning 2019/943 af 5. juni 2019 om det indre
marked for elektricitet (elmarkedsforordningen).
Ministeriet vurderer, at de
erhvervsøkonomiske konsekvenser forbundet med lovforslaget
er uvæsentlige.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 31. december 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.