Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 10. december 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 13 ændringsforslag til
lovforslaget. Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2, 4, 5, 8-10, 12 og 13. Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 3 og 6, og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 7 og 11.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, KF, DF, NB og LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af ministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-10, 12 og 13
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten
Socialdemokratiets, Venstres, Radikale
Venstres, Det Konservative Folkepartis, Socialistisk Folkepartis og
Enhedslistens medlemmer af udvalget beder ministeren om at
igangsætte et arbejde, hvor
1) forskellige muligheder for geografisk
differentierede tariffer med særlig fokus på lokalt
samspil mellem forbrug og produktion via det kollektive net
vurderes i forhold til samfundsøkonomi,
fordelingsvirkninger, statens afgiftsprovenu og administrerbarhed
og
2) en justering eller afskaffelse af
matrikelkravet og reglerne for direkte linjer vurderes i forhold
til samfundsøkonomi, fordelingsvirkninger, statens
afgiftsprovenu og administrerbarhed.
Arbejdet bør være
færdigt i 2021.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
under udvalgsbehandlingen forsøgt at afklare, i hvilket
omfang lovforslaget lever op til hensigten om at gennemføre
elmarkedsdirektivets hensigter om at skabe en forbrugerdrevet
grøn omstilling, bl.a. ved at gennemføre direktivets
bestemmelser om borgerenergifællesskaber.
Workshoppen om
borgerenergifællesskaber har indsendt materiale og
været i deputation i udvalget, jf. L 67 - bilag 8 og 10.
Ministeren har kommenteret workshoppen om
borgerenergifællesskabers materiale, jf. L 67 - svar på
spm. 33 og 34. Efter fremmøde i deputation har workshoppen
om borgerenergifællesskaber udarbejdet og indsendt konkrete
ændringsforslag til loven, jf. L 67 - bilag 11.
Enhedslisten finder, at de indsendte
ændringsforslag med kommentarer skal have væsentlig
indflydelse på den kommende bekendtgørelse om
borgerenergifællesskaber. Hvis en ordentlig
imødekommelse af borgerenergifællesskaber kræver
lovændringer, opfordres ministeren til at stille de
fornødne ændringsforslag til lovforslaget.
Enhedslisten finder det vigtigt, at
netselskaber fortsat kan købe grøn strøm for
at dække nettab.
Ligeledes er det vigtigt at sikre, at der
kan laves regionale tariffer, så lokalområder med meget
VE-strøm kan opnå lavere tariffer, hvis man er dygtig
til at bruge elektriciteten lokalt, så
netforstærkninger og andre investeringer undgås.
Enhedslisten har spurgt ind til
borgerenergifællesskaber og håber, at en bred kreds af
partier vil sikre, at den kommende bekendtgørelse sikrer
ordentlige rammevilkår.
Danmark står over for et øget
elforbrug og en stadig voksende mængde elektricitet fra
vedvarende energi. Enhedslisten finder det overordentlig vigtigt at
sikre gode rammer for lokale VE-anlæg og sikre den folkelige
deltagelse og opbakning. Målet er omstilling til et CO2-neutralt samfund, hvor elforbruget er en
stor del af løsningen. Samtidig skal aktørerne i
elsektoren udvikle et fremtidssikret elnet med intelligent brug af
el.
Enhedslisten støtter de stillede
ændringsforslag, og vores endelige stilling til lovforslaget
afgøres af afstemningerne om ændringsforslagene ved 2.
behandling.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af fodnoten
indsættes efter »direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF,
EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 16«: », som
ændret ved Rådets direktiv 2013/18/EU af 13. maj 2013,
EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 230, og ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1513/EU af 9. september 2015 om
ændring af direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og
dieselolie og om ændring af direktiv 2009/28/EF om fremme af
anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, EU-Tidende 2015,
nr. L 239, side 1«.
[Lovteknisk ændring]
2)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
6 c, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 6«
til: »§ 6, stk. 1,«.«
[Konsekvensrettelse]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
3) I
det under nr. 31 foreslåede § 22, stk. 4, indsættes i 1. pkt. efter
»netudviklingsplanerne«: »og planernes form og
struktur«, og »Forsyningstilsynet og
offentliggørelse« ændres til:
»Forsyningstilsynet, offentliggørelse og relaterede
processuelle forhold«, og 3. pkt.
udgår.
[Ændret ansvarsfordeling]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 36 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
22, stk. 11, der bliver stk. 12, ændres »stk.
5« til: »stk. 6«, og »stk. 6«
ændres til: »stk. 7«.«
[Konsekvensrettelse]
5) I
den under nr. 38 foreslåede
ændring af § 27 a, stk. 2, 1.
pkt., ændres »§ 27 d« til:
»§ 27 d, stk. 1, 2. pkt«.
[Præcisering]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
6) I
den under nr. 43 foreslåede § 45 a indsættes i stk. 2 efter »metoder«: »og
deres nærmere udformning«, og 2.
pkt. udgår.
[Ændret ansvarsfordeling]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
7) I
den under nr. 43 foreslåede § 45 a indsættes i stk. 2, 1. pkt., efter
»elforsyningsnet«: », og om, at netvirksomhederne
ved anskaffelse af elektricitet til at dække nettabet i deres
elforsyningsnet kan indkøbe VE-elektricitet«.
[Netvirksomhedernes indkøb
af VE-elektricitet ved indkøb af elektricitet til
dækning af nettab]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
8)
Efter nr. 53 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
69 b, stk. 3, der bliver stk. 2, ændres »stk.
2« til: »stk. 1«.«
[Konsekvensrettelse]
9) Nr.
54 affattes således:
»54. I §
72 f, stk. 1, 1. pkt., ændres »en pris svarende
til Nord Pool Spots timepris pr. kWh på elspot i det
prisområde, hvor elforbrugeren aftager sin
elektricitet« til: »en pris svarende til en udpeget
elektricitetsmarkedsoperatørs timepris pr. kilowatt-time
på day ahead-markedet i det budområde, hvor
elforbrugeren aftager sin elektricitet«.«
[Lovteknisk ændring]
10)
Efter nr. 54 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
72 f, stk. 1, 2. pkt., ændres »en pris svarende
til Nord Pool Spots dagspris pr. kWh på elspot i det
prisområde, hvor elforbrugeren aftager sin
elektricitet« til: »en pris svarende til en udpeget
elektricitetsmarkedsoperatørs gennemsnitlige timepris pr.
kilowatt-time på day ahead-markedet i det budområde,
hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet«.«
[Præcisering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
11)
Efter nr. 55 indsættes som nyt nummer:
»05. § 73, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves.«
[Ophævelse af forbud mod
geografisk differentiering ved prisfastsættelse af kollektive
elforsyningsvirksomheders ydelser]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
12) Nr.
58 affattes således:
»58. I §
82 a, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»Forsyningstilsynet overvåger markedsudviklingen for
dynamiske elpriskontrakter og vurderer de risici, som produkter og
ydelser i disse kontrakter kan udgøre, og griber ind over
for urimelig praksis.««
[Præcisering]
13) Nr.
60 affattes således:
»60. I §
84, stk. 1, 1. pkt., ændres »bevillingspligtige
virksomheder, Energinet, andre elproduktionsvirksomheder og
elhandelsvirksomheder samt disses koncernforbundne
virksomheder« til: »elektricitetsvirksomheder og
Energinet samt disses koncernforbundne eller vertikalt integrerede
virksomheder og interesseforbundne selskaber, det regionale
koordinationscenter«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre den
foreslåede ændring af EU-noten til lov om elforsyning i
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1. Det foreslås
således, at der ved henvisningen til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af
anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder og om
ændring og senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og
2003/30/EF også medtages direktivets senere ændringer
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiver 2013/88/EU og
2015/1513/EU. Der er tale om en lovteknisk korrektur. Forslaget
indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
Det foreslås, at henvisningen til
§ 6 i lov om elforsyning ændres til § 6, stk. 1.
Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at der
indsættes et nyt § 6, stk. 2, ved det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 10. Den gældende § 6 bliver
herved til § 6, stk. 1. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Det følger af det fremsatte forslag
til § 22, stk. 4, 1. pkt., i lov om elforsyning, at klima-,
energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om netvirksomhedernes netudviklingsplaner,
herunder om de indholdsmæssige rammer for
netudviklingsplanerne og om planlægningsperioden og
opdatering af planerne inden for 2-årsperioden, samt om
høring, forelæggelse for Forsyningstilsynet og
offentliggørelse.
Det følger af det fremsatte forslag
til § 22, stk. 4, 3. pkt., i lov om elforsyning, at
Forsyningstilsynet fastsætter regler om
netudviklingsplanernes form og struktur og supplerende regler om
processuelle forhold.
Det foreslås, at Forsyningstilsynets
bemyndigelse flyttes til ministeren. Forslaget vil medføre,
at ministeren også vil skulle fastsætte regler om
netudviklingsplanernes form og struktur og supplerende regler om
processuelle forhold. Forsyningstilsynets bemyndigelse efter det
fremsatte lovforslag udgår som konsekvens heraf.
Til nr. 4
Det foreslås, at henvisningerne til
§ 22, stk. 5 og 6, i § 22, stk. 11, i lov om elforsyning,
der med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 36, bliver til stk.
12, ændres til § 22, stk. 6 og 7. Der er tale om en
konsekvensrettelse, som følge af at § 22, stk. 5 og 6,
i lov om elforsyning bliver til § 22, stk. 6 og 7, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 31. Forslaget indebærer
ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Det foreslås, at henvisningen til
§ 27 d i § 27 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om elforsyning
ændres til en henvisning til § 27 d, stk. 1, 2. pkt. Der
er tale om en lovteknisk præcisering af henvisningen.
Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 6
Det følger af det fremsatte forslag
til § 45 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om elforsyning, at klima-,
energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om netvirksomhedernes anskaffelse af
elektricitet til dækning af nettab, herunder om de metoder,
som netvirksomhederne skal anvende.
Det følger af det fremsatte forslag
til § 45 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om elforsyning, at
Forsyningstilsynet fastsætter nærmere regler om
udformning af de metoder, som ministeren fastætter i
medfør af bestemmelsens 1. pkt.
Det foreslås, at Forsyningstilsynets
bemyndigelse flyttes til ministeren. Ændringsforslaget vil
medføre, at ministeren også vil skulle fastsætte
regler om den nærmere udformning af metoderne.
Forsyningstilsynets bemyndigelse efter det fremsatte lovforslag
udgår som konsekvens heraf.
Til nr. 7
Det følger af det fremsatte forslag
til § 45 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om elforsyning, at
ministeren bl.a. vil skulle fastsætte regler om de metoder,
som netvirksomhederne skal anvende ved anskaffelse af elektricitet
til at dække nettabet i deres elforsyningsnet.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at ministeren endvidere vil skulle
fastsætte regler om, at netvirksomhederne ved anskaffelse af
elektricitet til at dække nettabet i deres elforsyningsnet
kan indkøbe VE-elektricitet.
Forslaget vil medføre, at det vil
skulle indgå i de metoder, som ministeren vil fastsætte
efter forslaget til § 45 a, stk. 2, 1. pkt., at
netvirksomheder vil kunne vælge at indkøbe
VE-elektricitet.
VE-elektricitet er i § 5, nr. 21, i
lov om elforsyning defineret som elektricitet, der fremstilles ved
anvendelse af vedvarende energikilder omfattet af lov om fremme af
vedvarende energi.
I forhold til den forventede initiale
udmøntning af § 45 a, stk. 2, 1. pkt., som bl.a.
beskrevet i det fremsatte lovforslags generelle bemærkninger
i afsnit 3.2.1.3 og 3.2.1.4, tydeliggør
ændringsforslaget, at begrænsningen, hvorefter udbuddet
alene kan angå køb af elektricitet til dækning
af nettab og der ikke må indgå andre opgaver eller
andre ydelser i udbuddet, ikke vil gælde i forhold til
netvirksomhedernes indkøb af grøn elektricitet ved
udbud. Det vil således blive fastsat, at netvirksomhedernes
udbud af kontrakter for indkøb af elektricitet kan omfatte
indkøb af grøn strøm.
Til nr. 8
Det foreslås, at henvisningen til
§ 69 b, stk. 2, i § 69 b, stk. 3, i lov om elforsyning,
der med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 53, bliver til stk.
2, ændres til § 69 b, stk. 1. Der er tale om en
konsekvensrettelse, som følge af at § 69 b, stk. 2, i
lov om elforsyning bliver til § 69 b, stk. 1, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 53. Forslaget indebærer
ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 9
Det foreslås, at ændringen af
§ 72 f, stk. 1, 2. pkt., udgår af lovforslagets §
1, nr. 54, og i stedet får sit eget nummer, jf.
ændringsforslag nr. 10. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring af ændringen af § 72
f, stk. 1, 1. pkt., i lovforslagets § 1, nr. 54.
Til nr. 10
Det følger af den foreslåede
ændring af § 72 f, stk. 1, 2. pkt., at en pris svarende
til Nord Pool Spots dagspris pr. kilowatt-time på elspot i
det prisområde, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet,
ændres til en pris svarende til en udpeget
elektricitetsmarkedsoperatørs gennemsnitlige timepris pr.
kilowatt-time på day ahead-markedet i det budområde,
hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet.
Den foreslåede ændring
medfører, at referenceprisen bliver den gennemsnitlige
timepris pr. kilowatt-time på day ahead-markedet i det
budområde, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet. I
lovforslagets § 1, nr. 54, der foreslås ændret ved
ændringsforslag nr. 9, er referenceprisen timeprisen pr.
kilowatt-time på day ahead-markedet i det budområde,
hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet. Den gennemsnitlige
timepris er den gennemsnitlige pris som beregnet ved et gennemsnit
over 1 døgns 24 timer.
Til nr. 11
Det følger af det gældende
§ 73, stk. 1, 3. pkt., at prisdifferentiering på
baggrund af geografisk afgrænsning kun er tilladt i
særlige tilfælde.
Deraf afledes det princip, hvorefter
tariffen i dag er den samme for alle brugere i en given
kundekategori inden for samme netområde. Der kan imidlertid
være forskel på, hvor omkostningsfuldt det er at sikre
adgangen til nettet, alt efter hvor brugerne geografisk er
placeret.
Det foreslås med ændringen at
ophæve det gældende forbud mod geografisk
differentiering. Det vil således med ændringen blive
muligt for de kollektive elforsyningsvirksomheder inden for samme
netområde at anvende forskellige tariffer inden for samme
køberkategori.
Af »Klimaaftale for energi og
industri mv. 2020« af 22. juni 2020 fremgår det, at der
er enighed om at indføre den nødvendige lovgivning
med henblik på at muliggøre indførelsen af et
geografisk differentieret tilslutningsbidrag og
indfødningstariffer på både distributions- og
transmissionsniveau. Tilslutningsbidrag og
indfødningstariffer vedrører producenter.
Bestemmelsen i § 73, stk. 1, 3. pkt.,
vedrører dog prisdifferentiering for forbrugere såvel
som for producenter. Den foreslåede ændring går
således videre, end hvad der blev aftalt med klimaaftalen af
22. juni 2020.
På forbrugersiden har forbuddet bl.a.
været indført for at beskytte forbrugere i tyndt
befolkede områder og på øer.
Ændringen vil indebære
væsentlige fordelingsmæssige konsekvenser for
elforbrugerne, idet det ikke er muligt at forudsige, hvor store
tarifstigninger der kan blive tale om i de mest omkostningstunge
dele af nettet, eller hvor meget der kan lempes i de mindre
omkostningstunge dele.
Det er derudover heller ikke muligt at
forudse, hvilke geografiske områder der kan forventes at
måtte betale en højere eller lavere tarif som
følge af ændringen. Dette vil i sidste ende være
netvirksomhedens vurdering i forbindelse med
metodefastsættelsen, som godkendes af Forsyningstilsynet i
medfør af den nugældende § 73 a, stk. 1.
Det må dog antages, at tyndt
befolkede områder vil blive belastet, mens tæt
befolkede områder kan aflastes, og at dette vil blive
afspejlet i tarifferne.
Til nr. 12
Det fremgår af § 82 a, stk. 1, i
lov om elforsyning, at Forsyningstilsynet foretager årlige
undersøgelser af elpriser for elforbrugere med et forbrug
på op til 100.000 kWh om året og vurderer, om priserne
er rimelige, let og klart sammenlignelige, gennemsigtige og
ikkediskriminerende. Resultatet af undersøgelserne
offentliggøres på Forsyningstilsynets hjemmeside.
Det følger af forslaget til nyt
§ 82, stk. 1, 2. pkt., at Forsyningstilsynet overvåger
markedsudviklingen for dynamiske elpriskontrakter og vurderer de
risici, som produkter og ydelser i disse kontrakter kan
udgøre, og griber ind over for urimelig praksis.
Ved en dynamisk elpriskontrakt
forstås i overensstemmelse med elmarkedsdirektivets
definition i artikel 2, nr. 15, en elektricitetsleveringskontrakt
mellem en elhandelsvirksomhed og en elforbruger, som afspejler
prisudsvinget på spotmarkederne, herunder på day ahead-
og intradaymarkeder, med intervaller, der som minimum svarer til
markedsafregningsintervallerne.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at Forsyningstilsynets
undersøgelsesforpligtelse i den gældende § 82 a,
stk. 1, 1. pkt., suppleres med en overvågningsforpligtelse
vedrørende dynamiske elpriskontrakter. I medfør af
denne ændring vil Forsyningstilsynet få til opgave at
overvåge markedsudviklingen for dynamiske elpriskontrakter og
vurdere de risici, som produkter og ydelser i disse kontrakter kan
udgøre, og gribe ind over for urimelig praksis.
Forpligtelsen for medlemsstaterne i
elmarkedsdirektivets artikel 11, stk. 2, 2. pkt., vil herved blive
gennemført. Efter artikel 11, stk. 2, 2. pkt., i
elmarkedsdirektivet overvåger regulerende myndigheder
markedsudviklingen og vurderer de risici, som de nye produkter og
ydelser kan udgøre, og griber ind over for urimelig praksis.
Forslaget medfører derved, at opgaven i artikel 11, stk. 2,
2. pkt., varetages af Forsyningstilsynet.
Det foreslåede vil desuden
medføre, at Forsyningstilsynet tillægges et
skøn i vurderingen af, om der foreligger en urimelig praksis
vedrørende markedsudviklingen for dynamiske elprisprodukter
og -ydelser. Det vurderes i den forbindelse, at reglen i artikel
11, stk. 2, 2. pkt., bl.a., men ikke udelukkende er begrundet i et
hensyn til sikring af, at slutkunder modtager oplysninger om
muligheder og risici ved dynamiske elpriskontrakter, fordi
betalingsforpligtelsen for slutkunden er dynamisk. Urimelig praksis
vil konkret kunne foreligge, hvis en dynamisk elpriskontrakt, der
angiver at følge en nærmere angivet beregningsmodel
for prisændringer, i realiteten ikke efterleves, når
slutkunden faktureres. I den forbindelse kan der lægges
vægt på, at slutkunder ikke kan forventes at have
fagligheden til at påse, om beregningsmodellen efterleves.
Endelig henvises der til § 4 i lov om markedsføring om
god erhvervsskik. Bestemmelsen gennemfører artikel 3, stk.
1, og artikel 5, stk. 1-3, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv nr. 29 af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige
handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked og om
ændring af Rådets direktiv 84/450 og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7, 98/27 og 2002/65
og Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2006/2004.
Direktivet benævnes herefter som direktivet om urimelig
handelspraksis. Artikel 5, stk. 1-3, i direktivet om urimelig
handelspraksis definerer urimelig handelspraksis. Bilag I i
direktivet om urimelig handelspraksis angiver en fortegnelse over
former for handelspraksis, der under alle omstændigheder
betragtes som urimelig. Det vurderes, at begrebet urimelig praksis
i artikel 11, stk. 2, 2. pkt., i elmarkedsdirektivet skal fortolkes
i overensstemmelse med artikel 5 og bilag I i direktivet om
urimelig handelspraksis. Der vil således være tale om
urimelig praksis i elmarkedsdirektivets forstand, hvis artikel 3 og
5 og bilag I i direktivet om urimelig handelspraksis leder til, at
der er tale om urimelig handelspraksis.
Hvis Forsyningstilsynet finder, at en given
praksis er urimelig, skal Forsyningstilsynet efter den
foreslåede bestemmelse og i overensstemmelse med
elmarkedsdirektivets artikel 11, stk. 2, 2. pkt., gribe ind. En
sådan indgriben vil følge Forsyningstilsynets
kompetence efter lov om Forsyningstilsynet og lov om elforsyning,
herunder særlig § 85 d og § 87, stk. 1, nr. 7, i
lov om elforsyning
Til nr. 13
Det foreslås, at affattelsen af
§ 1, nr. 60, i det fremsatte lovforslag ændres. Den
foreslåede ændring sker af lovtekniske grunde.
Ændringsforslaget vil medføre, at § 84, stk. 1,
nr. 1, i lov om elforsyning vil fremstå sprogligt korrekt.
Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig
ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober
2020 og var til 1. behandling den 6. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 6. juli 2020 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 383,
folketingsåret 2019-20. Den 30. oktober 2020 sendte klima-,
energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
6 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
35 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret bortset fra spørgsmål 35, som forventes
besvaret inden 2. behandling.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Henrik Møller (S)
Jesper Petersen (S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Ruben Kidde (RV)
Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) fmd. Signe Munk (SF) Torsten Gejl (ALT)
Rasmus Nordqvist (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai
Villadsen (EL) Thomas Danielsen (V) nfmd. Christoffer Aagaard Melson (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Jensen (V) Tommy Ahlers (V)
Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF) Egil Hulgaard (KF) Katarina
Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |