Skriftlig fremsættelse (21. oktober
2020)
Justitsministeren (Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om retsafgifter
(Lovforslag nr. L 66)
Lovforslaget har til formål at
forenkle reglerne om retsafgifter, så de bliver lettere at
forstå og anvende for borgerne og myndighederne.
Der foreslås en ny lov om
retsafgifter til erstatning for den gældende retsafgiftslov,
der stammer fra 1969 og er ændret mange gange siden da.
Ligesom den gældende retsafgiftslov
fastsætter lovforslaget forskellige afgifter for en
række anmodninger til domstolene, navnlig i civile retssager,
fogedsager og skiftesager. Bortset fra kæremål fra
tredjemand (f.eks. et vidne eller en journalist) skal der ikke
betales retsafgift i straffesager.
Formålet med retsafgifter er på
den ene side fiskalt, dvs. at give staten et provenu. I 2019 var
det samlede retsafgiftsprovenu 452,2 mio. kr. Retsafgifterne er en
generel indtægt for staten. Domstolenes driftsbevilling er
uafhængig af retsafgiftsprovenuet.
Formålet med retsafgifter er på
den anden side processuelt. For at modvirke ubegrundede
sagsanlæg, appeller mv. er det således
hensigtsmæssigt, at der i en række tilfælde skal
betales en afgift - som man så får tilbage i form af
tilkendte sagsomkostninger eller eventuelt direkte tilbagebetaling,
hvis man får medhold.
Lovforslaget indebærer
væsentlige forenklinger i forhold til den gældende
retsafgiftslov. Som de væsentligste forenklinger kan
fremhæves følgende:
Det foreslås at erstatte alle
retsafgifter, der beregnes som en procent af sagens værdi,
med faste afgifter. Dermed bliver der mindre behov for af hensyn
til beregningen af retsafgift at opgøre sagens
værdi.
Det foreslås at afskaffe en
række retsafgifter, som ikke har nogen processuel
begrundelse, dvs. hvor formålet med afgiften alene er
fiskalt. Det foreslås således, at skyldnerens egen
begæring om konkurs eller rekonstruktionsbehandling skal
være afgiftsfri (afgiften er i dag 750 kr.). Det
foreslås endvidere, at udlæg af et dødsbo uden
bobehandling ("udlæg for begravelsesomkostningerne"),
udlæg af et dødsbo til længstlevende
ægtefælle og udlevering af et dødsbo til
uskiftet bo skal være afgiftsfri (afgiften er i dag 500
kr.).
De gældende minimumsafgifter for
bl.a. sagsanlæg og fogedsager har ikke været reguleret
siden 1989. Forbrugerprisindekset er steget med ca. 70 pct. fra
1989 til 2018. Afgifternes processuelle virkning - at modvirke
ubegrundende sagsanlæg mv. - er dermed i de forløbne
30 år blevet væsentligt mindre i sager om mindre
krav.
Det foreslås derfor at forhøje
den laveste afgift for sagsanlæg fra 500 kr. (i visse sager
om servitutter mv. dog 400 kr.) til 750 kr. Forhøjelsen er
mindre end prisudviklingen i den forløbne periode, og det
foreslås samtidig, at afgiften for sagsanlæg skal
være 750 kr. i alle sager med en værdi på op til
100.000 kr. I dag er afgiften 500 kr. i sager med en værdi op
til 50.000 kr. og mellem 760 kr. og 1.350 kr. i sager med en
værdi mellem 50.000 kr. og 100.000 kr. Afgiften
foreslås altså forhøjet med 250 kr. i sager op
til 50.000 kr. og samtidig nedsat med mellem 10 kr. og 600 kr. i
sager mellem 50.000 kr. og 100.000 kr.
I fogedsager foreslås der en fast
afgift på 750 kr. uanset sagens værdi og
behandlingsmåde. I dag er der en grundafgift på 300 kr.
med et tillæg afhængig af sagens værdi (uden
overgrænse) og en tillægsafgift på 400 kr. for
udkørende fogedforretning eller politifremstilling af
skyldneren. Afgiften i en fogedsag med udkørende
fogedforretning eller politifremstilling af skyldneren er i dag 750
kr. i en sag med en værdi på 13.000 kr.
De beskrevne forenklinger af afgiften for
sagsanlæg og af afgiften i fogedsager giver mulighed for en
meget betydelig forenkling af afgiften for betalingspåkrav
(dvs. inkassosager op til 100.000 kr.). Der foreslås en fast
afgift på 750 kr. for betalingspåkrav inkl.
efterfølgende retssagsbehandling eller udlæg, hvis
betalingspåkravet overgår hertil. I dag er afgiften for
betalingspåkrav mellem 400 kr. og 2.140 kr. afhængig af
kravets størrelse og fordringshaverens valg af
behandlingsmåde i tilfælde af, at skyldneren har eller
ikke har indsigelser mod kravet.
Lovforslaget indebærer, at der for
betalingspåkrav, som går videre til udlæg,
fremover altid vil være 50 pct. "rabat" på retsafgiften
sammenlignet med først at opnå dom og derefter at
anmode om udlæg. Retsafgiften vil nemlig være 750 kr.
for betalingspåkravet inkl. udlæg, når skyldneren
ikke har indsigelser mod kravet, mod to gange 750 kr. for
sagsanlæg efterfulgt af udlæg (750 kr. for
sagsanlægget og 750 kr. for udlægget). I dag er der
ingen "rabat" på retsafgiften for betalingspåkrav
efterfulgt af udlæg, hvis kravet er mere end 50.000 kr., mens
den for betalingspåkrav på højst 50.000 kr. er
mellem 100 kr. og 340 kr.
De beskrevne eksempler på
forenklinger sammenfattes i nedenstående skema:
| Gældende
ordning | Foreslået
ordning | Sagsanlæg med værdi på
højst 50.000 kr. | 500 kr., i visse tilfælde dog 400
kr. | 750 kr. | Sagsanlæg med værdi mellem
50.001 kr. og 100.000 kr. | 760 kr.-1.350 kr. | Betalingspåkrav | 400 kr.-2.140 kr. | 750 kr. | Udlæg og arrest | 300 kr. med tillæg af ½ pct.
af den del af kravet, der overstiger 3.000 kr. + 400 kr. i nogle
tilfælde | 750 kr. | Andre fogedforretninger | 300 kr. + 400 kr. i nogle
tilfælde | 750 kr. | Skyldnerens begæring om konkurs
eller rekonstruktionsbehandling | 750 kr. | Afgiftsfri | Boudlæg, udlæg til
længslevende ægtefælle og udlevering til uskiftet
bo | 500 kr. | Afgiftsfri |
|
De foreslåede forenklinger
indebærer, at der vil være nogle sager, hvor afgiften
bliver højere, og andre sager, hvor afgiften bliver lavere,
end den ville have været efter de gældende regler. Det
samlede provenu af retsafgifter forventes at stige med ca. 15 mio.
kr. årligt ved et uændret sagsantal, dvs. med ca. 3
pct.
Lovforslaget bygger på
Retsplejerådets betænkning nr. 1572/2019 om reform af
den civile retspleje X (Retsafgifter).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.