Skriftlig fremsættelse (21. oktober
2020)
Justitsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
konkursloven, lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse
(Værneting ved gældssanering og ændringer i
rekonstruktionsreglerne som følge af covid-19)
(Lovforslag nr. L 65)
Formålet
med lovforslaget er for det første at bringe
værnetingsreglerne for gældssanering i overensstemmelse
med EU-retten på de punkter, hvor de har vist sig at
være i strid med EUF-traktatens bestemmelser om fri
bevægelighed.
Ifølge
konkursloven kan en ansøgning om gældssanering
behandles ved en dansk domstol, hvis skyldneren har hjemting
(bopæl) i Danmark.
EU-Domstolen
har imidlertid i en dom af 11. juli 2019 fundet, at
bopælskravet i konkursloven i sager om gældssanering
udgør en uforholdsmæssig hindring for arbejdskraftens
frie bevægelighed. EU-Domstolens dom medfører, at
bopælskravet i konkursloven i sager om gældssanering
skal ændres, sådan at også personer uden
bopæl i Danmark i nogle tilfælde kan ansøge om
gældssanering her i landet.
Denne del af
lovforslaget bygger på Konkursrådets udtalelse af 28.
januar 2020 om værnetingsreglerne for gældssanering
på baggrund af EU-Domstolens dom af 11. juli 2019 i sag
C-716/17, A. Der foreslås ingen ændringer i
betingelserne for at få gældssanering.
Formålet
med lovforslaget er endvidere i anledning af covid-19 at forbedre
mulighederne for, at virksomheder, der er levedygtige, men har
forbigående økonomiske vanskeligheder, kan
videreføres i stedet for at blive erklæret
konkurs.
Mange
virksomheder - navnlig små og mellemstore virksomheder -
oplever for tiden betydelige økonomiske vanskeligheder.
Lovforslaget
tager i lyset heraf sigte på at forbedre de
lovgivningsmæssige rammer for videreførelse af
levedygtige virksomheder, samtidig med at fordringshavernes
retsstilling beskyttes.
Denne del af
lovforslaget bygger på Konkursrådets udtalelse af 3.
juli 2020 om ændringer i rekonstruktionsreglerne som
følge af covid-19.
De foreslåede ændringer af
rekonstruktionsreglerne er ikke emnemæssigt eller
tidsmæssigt begrænset til covid-19-situationen. De
foreslåede ændringer omfatter således også
virksomheder, der er kommet i økonomiske vanskeligheder af
andre grunde end covid-19, og de foreslåede nye regler vil
også gælde efter covid-19.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.