Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2020)
Sundheds- og
ældreministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven, lov om socialtilsyn, lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien m.v. og lov om ioniserende stråling og
strålebeskyttelse (Bedre styring af offentligt
finansieret behandling for alkoholmisbrug m.v.)
(Lovforslag nr. L 64)
Det er gennem
længere tid blevet tydeligt, at det er svært for
kommunerne at styre økonomien og kvaliteten med hensyn til
behandling for alkoholmisbrug. Sundheds- og Ældreudvalget
afgav den 29. januar 2019 beretning over 1. behandling af
beslutningsforslag nr. B 27 om en alkoholbehandlingspakke som led i
regeringens sundhedsreform. Med beretningen blev alle Folketingets
partier enige om at bede Sundhedsstyrelsen foretage et servicetjek
af den offentligt finansierede behandling for alkoholmisbrug.
Sundhedsstyrelsen færdiggjorde sit servicetjek i december
2019. Sundhedsstyrelsen fandt bl.a. med servicetjekket, at der er
flere forhold og elementer i behandlingen for alkoholmisbrug, som
er af svingende kvalitet. Regeringen og KL er med Aftale om
Kommunernes Økonomi for 2021 blevet enige om at
tydeliggøre rammerne for den offentligt finansierede
behandling for alkoholmisbrug, herunder at skabe øget
gennemsigtighed med taksterne på området. Lovforslaget
er således en udmøntning af den pågældende
aftale.
Dette
lovforslag har til formål at skabe bedre rammer for
kommunernes styring af offentligt finansieret behandling for
alkoholmisbrug samt afklare de tvivlsspørgsmål, som
dele af lovgrundlaget giver anledning til. En løsning af de
styringsmæssige udfordringer skal ses som en
løftestang på området, og der tages
således med lovforslaget et væsentligt skridt på
vejen mod at styrke kvaliteten i behandlingen for
alkoholmisbrug.
Det
foreslås præciseret med lovforslaget, hvornår
borgeren skal visiteres af kommunen, hvornår borgeren har ret
til anonym behandling, ligesom reglerne for betaling for
behandlingen præciseres. Det foreslås endvidere at
bemyndige ministeren til at fastsætte nærmere regler om
ambulant, dag- og døgnbehandling, herunder om
afgrænsningen mellem behandlingstilbuddene og om aftaler
mellem kommunalbestyrelser og private behandlingssteder. Dette skal
afklare eksisterende tvivlsspørgsmål hos kommunerne,
borgerne, behandlingstilbuddene og socialtilsynene.
Det
foreslås endvidere, at der indføres en ny model for
aftaleindgåelse mellem kommunalbestyrelser og private
behandlingssteder. Et vigtigt element i behandling for
alkoholmisbrug er borgerens frie valg af behandlingssted og den nye
model for aftaleindgåelse tager højde herfor.
Således foreslås det, at der fastsættes
skriftlighedskrav til alle aftaler, der indgås mellem
kommunalbestyrelser og private behandlingssteder for alkoholmisbrug
og som opfølgning på lovforslaget, at aftalerne skal
offentliggøres på Tilbudsportalen, for at skabe mere
gennemsigtighed på området.
Derudover
foreslås det at gøre aftaleindgåelsen til et
tværkommunalt anliggende ved at stille krav om, at et privat
behandlingssted, for at være omfattet af borgerens frie valg
af ambulant behandlingssted, skal indgå skriftlig aftale med
mindst én kommune, som har indgået aftale med
behandlingsstedet på kommunens egne og mindst én anden
kommunes vegne. Det er forventningen, at kommunerne vil benytte de
5 kommunekontaktråd (KKR) under KL til indgåelse af
aftalerne med private behandlingssteder. Således samles
indgåelse af aftaler på færre enheder, hvilket
forventes at skabe bedre rammer og mulighed for mere ensartethed i
behandlingskvaliteten, sænke takstniveauet og sikre
større gennemsigtighed med aftaler med private
behandlingssteder, så der er bedre mulighed for at vurdere og
sammenligne behandlingsstederne på tværs af landet.
Lovforslaget
vil endvidere skabe hjemmel til mellemkommunal refusion for
udgifter til socialtandpleje til de mest socialt udsatte borgere,
såfremt en anden kommune end bopælskommunen tilbyder
tandpleje til borgere med særlige sociale problemer, ligesom
lovforslaget indeholder en række ændringer af
primært lovteknisk karakter i henholdsvis lov om anvendelse
af tvang i psykiatrien m.v. (»psykiatriloven«) og lov
om ioniserende stråling og strålebeskyttelse
(»strålebeskyttelsesloven«).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.