Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2020)
Sundheds- og
Ældreministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven og lov om apoteksvirksomhed (Digitalt supplement til
sundhedskortet, opdatering af Statens Serum Instituts formål
og opgaver, autoriserede sundhedspersoners mulighed for i
forbindelse med aktuel patientbehandling at anvende oplysninger,
der opbevares i Nationalt Genom Center til
beslutningsstøtte, og videregivelse af
lægemiddeloplysninger til forsknings- og
statistikformål m.v.)
(Lovforslag nr. L 63)
Lovforslaget indeholder fem separate
lovforslag, som samlet og helt overordnet set skal bidrage til at
lette borgernes kontakt med sundhedsvæsenet, at
præcisere Statens Serum Instituts opgaver, at indføre
en præciseret og ny hjemmel til påmindelser om
hepatitis B-vaccinationer, at understøtte bedre diagnostik
og behandling i sundhedsvæsenet og slutteligt at
muliggøre vigtig forskning f.eks. i lægemidlers
virkninger.
For det første foreslås det,
at det gøres muligt frivilligt at anvende et digitalt
supplement til sundhedskortet, som sidestilles med det
nuværende fysiske sundhedskort som dokumentation for retten
til at modtage ydelser efter sundhedsloven. Det foreslås
desuden, at sundheds- og ældreministeren bl.a. kan
fastsætte regler for indhold og anvendelse og om, at det
digitale supplement til sundhedskortet også kan anvendes for
børn, og at det fysiske sundhedskort kan fravælges
frivilligt. Forslaget vil lette borgernes hverdag og kontakt med
sundhedsvæsenet.
For det andet foreslås det med
lovforslaget at præcisere og opdatere beskrivelsen af Statens
Serum Instituts opgaver. Statens Serum Institut har gennem de
seneste år gennemgået en række ændringer,
der har betydning for instituttets opgaver. Statens Serum Institut
har bl.a. frasolgt instituttets vaccineproduktion og har overtaget
det veterinære beredskab i samarbejde med Københavns
Universitet. Der er derfor behov for at præcisere og opdatere
sundhedslovens bestemmelse.
For det tredje foreslås en
præciseret og ny hjemmel til, at påmindelser om
hepatitis B-vaccinationer til børn af mødre, som har
kronisk hepatitis B, i alle tilfælde kan sendes til
både moren og til den anden
forældremyndighedsindehaver. Formålet er bl.a. at
sikre, at begge forældremyndighedsindehavere kan drage omsorg
for barnet og medvirke til at sikre, at barnet får den
anbefalede vaccination. Samtidig sikres ligestilling af
forældremyndighedsindehaverne.
For det fjerde foreslås det at
ændre bemyndigelsesbestemmelsen om beslutningsstøtte,
så sundheds- og ældreministeren også kan
fastsætte nærmere regler for autoriserede
sundhedspersoners adgang til at indhente genetiske oplysninger, der
opbevares i Nationalt Genom Center, til brug for
beslutningsstøtte.
Som reglerne er i dag, vil en genetisk
oplysning være omfattet af bemyndigelsesbestemmelsen, hvis
den opbevares i et regionalt
elektronisk system, men ikke, hvis den selvsamme oplysning
opbevares i Nationalt Genom Center.
Derfor foreslås det at ændre
bemyndigelsesbestemmelsen om beslutningsstøtte, så
autoriserede sundhedspersoner også kan få mulighed for
at anvende de data, der indberettes til Nationalt Genom Center, til
diagnostik og patientbehandling.
For det femte foreslås det at
ændre reglerne for videregivelse af oplysninger fra
Lægemiddelstatistikregisteret. Med forslaget vil det
afgørende for adgangen til oplysningerne blive
formålet, dvs. at udføre forskning eller udarbejde
statistik af væsentlig samfundsmæssig betydning. Dermed
sidestilles adgangen til Lægemiddelstatistikregisteret med
adgangen til Sundhedsdatastyrelsens øvrige nationale
sundhedsregistre, hvilket vil muliggøre vigtig
forskning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.