Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 8. december 2020
1. Ændringsforslag
Sundheds- og ældreministeren har
stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om
deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, SF, EL, KF, LA og Susanne Zimmer (UFG)) vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (S, RV og LA) indstiller lovforslag A og lovforslag B til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal (V) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil redegøre for sin
indstilling til lovforslag B i tillægsbetænkningen.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 6-8 til
lovforslag B.
Et tredje
mindretal (DF og EL) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag B til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 6-8 til
lovforslag B.
Et fjerde
mindretal (SF) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil redegøre for sin
indstilling til lovforslag B i tillægsbetænkningen.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 6-8 til
lovforslag B.
Et femte
mindretal (KF) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil redegøre for sin
indstilling til lovforslag B i tillægsbetænkningen.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 6-8 til
lovforslag B.
Et sjette
mindretal (NB) vil redegøre for sin indstilling til
lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2.
behandling.
Et syvende
mindretal (Susanne Zimmer (UFG)) indstiller lovforslag A til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag B til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 6 til
lovforslag B. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr.
7-8 til lovforslag B.
Udvalget anmoder om, at lovforslag B bliver
henvist til fornyet udvalgsbehandling efter 2. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslag L 63 A, efter det er blevet delt fra
ordningen om, at ministeren skal kunne fastsætte
nærmere regler for autoriserede sundhedspersoners adgang til
at indhente genetiske oplysninger, der opbevares i Nationalt
Genomcenter, til brug for beslutningsstøtte. Dansk
Folkeparti er enig i, at et digitalt sundhedskort vil være en
positiv ændring for mange borgere, dog skal det sikres, at
det kan bruges på alle smartphones og ikke bestemte nyere
modeller. Det skal sikres, at forældre til børn kan
have begge dele tilgængeligt, så også
bedsteforældre eller anden pårørende kan tage
med barnet til lægen (se svar på L 63 -
spørgsmål 8).
Dansk Folkeparti støtter deling af L
63, men kan ikke støtte lovforslag L 63 B, da det går
imod den aftale, som flere partier lavede, da man valgte at have et
genomcenter. Dansk Folkeparti mener, at dette er en
glidebaneeffekt. Ministeren ønsker, at man øger
tilgangen til de dna-oplysninger, som ligger i genomcenteret. Det
er ikke i orden, at man på den måde ændrer dette,
når man ved, at der var rigtig mange borgere, organisationer
og politikere, som var imod det.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DF, RV, SF, EL, KF, LA og
Susanne Zimmer (UFG)):
1)
Lovforslaget deles i to dele med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af sundhedsloven og lov om
apoteksvirksomhed (Digitalt supplement til sundhedskortet,
opdatering af Statens Serum Instituts formål og videregivelse
af lægemiddeloplysninger til forsknings- og
statistikformål m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2 og
4-7, og §§ 2-4.
B. »Forslag
til lov om ændring af sundhedsloven (Autoriserede
sundhedspersoners adgang til at indhente genetiske oplysninger, der
opbevares i Nationalt Genomcenter, til brug for
beslutningsstøtte)« omfattende § 1, nr. 3, §
3 og § 4, stk. 1 og 2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 3
2) I
stk. 1 ændres »stk.
2« til: »stk. 2 og 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
3)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. juni
2021.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Forslag om ændring af
ikrafttrædelse for bestemmelser vedrørende digitalt
supplement til sundhedskortet]
4) I
stk. 2, der bliver stk. 3, ændres
»§ 1, nr. 1-2 og 4-7« til: »§ 1, nr.
4-7«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Til § 4
5) I
stk. 2 udgår »3
og«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 3
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DF, RV, SF, EL, KF og LA):
6) §
3 affattes således:
Ȥ 3
Loven træder i kraft den 1. februar
2021.«
[Forslag om ændring af
ikrafttrædelse]
Til § 4
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DF, RV, SF, EL, KF, LA og
Susanne Zimmer (UFG)):
7) I
stk. 1 udgår »og
3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
8) I
stk. 2 ændres »§ 1,
nr. 3 og 5-7,« til: »Loven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 5-8
Det foreslås, at lovforslaget opdeles
i to, således at det ene lovforslag omfatter regler om
digitalt supplement til sundhedskortet, opdatering af Statens Serum
Instituts formål og videregivelse af
lægemiddeloplysninger til forsknings- og
statistikformål, mens det andet forslag omfatter regler om
autoriserede sundhedspersoners adgang til at indhente genetiske
oplysninger, der opbevares i Nationalt Genomcenter, til brug for
beslutningsstøtte.
Efter en
opdeling af lovforslaget som foreslået, vil det under A
nævnte lovforslag have titlen »Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven og lov om apoteksvirksomhed
(Digitalt supplement til sundhedskortet, opdatering af Statens
Serum Instituts formål og videregivelse af
lægemiddeloplysninger til forsknings- og
statistikformål m.v.)« og omfatte alle elementer i det
oprindelige forslag, bortset fra den foreslåede ændring
af § 42 a, stk. 6, om genetiske oplysninger, der opbevares i
Nationalt Genomcenter, i lovforslagets § 1, nr. 3, som
foreslås at udgå, jf. det til samtidige
ændringsforslag til det under A nævnte forslag.
Det under B nævnte lovforslag vil
have titlen »Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven (Autoriserede sundhedspersoners adgang til at
indhente genetiske oplysninger, der opbevares i Nationalt
Genomcenter, til brug for beslutningsstøtte)« og
omfatte § 1, indledningen, nr. 3, og § 3, og § 4,
stk. 1-2. Lovforslaget vil alene omfatte regler om autoriserede
sundhedspersoners adgang til at indhente genetiske oplysninger, der
opbevares i Nationalt Genomcenter, til brug for
beslutningsstøtte.
Det foreslås til det under B
nævnte forslag, at lovens ikrafttrædelse ændres
til den 1. februar 2021.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 3, stk. 1,
træder loven i kraft den 1. januar 2021. Det følger
dog af bestemmelsens stk. 2, som stk. 1 henviser til, at lovens
§ 1, nr. 1-2 og 4-7, træder i kraft den 1. juli
2021.
Det foreslås, at lovforslagets §
3, stk. 1, både skal henvise til et stk. 2 og et stk. 3,
således at loven træder i kraft på tre
forskellige tidspunkter, jf. nærmere under
bemærkningerne til nr. 3.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 3, stk. 2,
træder lovens § 1, nr. 1-2 og 4-7, i kraft den 1. juli
2021.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 2, hvori det fastsættes, at lovens § 1, nr. 1-2, om
et digitalt supplement til sundhedskortet træder i kraft den
1. juni 2021.
Med den foreslåede ændring af
lovforslagets § 3, stk. 2, træder bestemmelserne om et
digitalt supplement til sundhedskortet i kraft den 1. juni 2021,
hvilket indebærer, at det vil være muligt at tage det
digitale supplement til sundhedskortet i brug allerede i juni 2021
- og ikke først pr. 1. juli 2021.
Ændringen har den konsekvens, at
bestemmelsen om ikrafttræden for lovens § 1, nr. 4-7,
flyttes til et nyt stk. 3 til lovforslagets § 3.
Til nr. 4
Efter lovforslagets § 3, stk. 2, der
bliver stk. 3, træder lovens § 1, nr. 1-2 og 4-7, i
kraft den 1. juli 2021.
Det foreslås - som konsekvens af
forslaget om fremrykning af ikrafttrædelsestidspunktet for
bestemmelserne i lovens § 1, nr. 1-2, om et digitalt
supplement til sundhedskortet - at ændre stk. 2, så det
alene er lovens § 1, nr. 4-7, som træder i kraft den 1.
juli 2021.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2020 og var til 1. behandling den 23. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Teknisk gennemgang
Sundheds- og ældreministeren og
embedsmænd har den 17. november 2021 foretaget en teknisk
gennemgang af dele af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 3. juli 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 475, folketingsåret
2019-20. Sundheds- og ældreministeren sendte den 11. august
2020 et udkast til lovforslagets del om videregivelse af
oplysninger til Lægemiddelregisteret til udvalget, jf. SUU
alm. del - bilag 505, folketingsåret 2019-20. Den 8. oktober
2020 sendte sundheds- og ældreministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til sundheds- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper
Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann
Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Susanne Zimmer (UFG) Jane Heitmann (V) fmd. Ellen Trane Nørby (V) Hans
Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie
Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per
Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |