Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2020)
Sundheds- og
ældreministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven, lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed og lov om virksomhedsansvarlige
læger og tandlæger (Oprettelse af Ankenævnet for
Tilsynsafgørelser og Det Rådgivende Udvalg for Tilsyn,
lovfæstelse af Fagligt Forum for Patientsikkerhed,
øget beskyttelse af personer ved rapportering af utilsigtede
hændelser, krav om instrukser, sprogkrav til
sundhedspersoner, forenkling af reglerne om virksomhedsansvarlige
læger og tandlæger, dispensation fra fristen for
indgivelse af ansøgning om autorisation som
kontaktlinseoptiker m.v.)
(Lovforslag nr. L 60)
Lovforslaget
indeholder en række elementer, hvis formål er at styrke
tilliden til det sundhedsfaglige tilsynssystem, øge
retssikkerheden for autoriserede sundhedspersoner og
patientsikkerheden på behandlingssteder.
For at styrke
den enkelte sundhedspersons retssikkerhed foreslås det at
give mulighed for, at autoriserede sundhedspersoner, der ved en
afgørelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed midlertidigt
får frataget deres autorisation eller indskrænket deres
virksomhedsområde, eller som får suspenderet deres
autorisation eller modtager et midlertidigt arbejdsforbud, kan anke
afgørelsen til et nyetableret ankenævn -
Ankenævnet for Tilsynsafgørelser.
Det
foreslås desuden at etablere Det Rådgivende Udvalg for
Tilsyn, der skal anvendes som et forum, hvor deltagerne bl.a. skal
rådgive Styrelsen for Patientsikkerhed om styrelsens
tilsynsmetoder og fremgangsmåder, således at Styrelsen
for Patientsikkerhed drager læring af tilsynssagerne og
tilsynsbesøg. Det foreslås også at
lovfæste Fagligt Forum for Patientsikkerhed, hvis
formål er at bistå Styrelsen for Patientsikkerhed med
faglig sparring om læringsaktiviteter. Som et tredje element
i styrke læring i sundhedsvæsenet foreslås
ændringer af reglerne om rapportering af utilsigtede
hændelser med henblik på en øget beskyttelse af
de personer, der rapporterer og rapporteres om.
Derudover
foreslås at lovfæste et element i driftsherreansvaret
for behandlingssteder, der leverer ydelser efter
sundhedslovgivningen, ved at fastsætte krav om, at
regionsråd, kommunalbestyrelser og private virksomheder skal
sikre, at der på de enkelte behandlingssteder udarbejdes
instrukser, som understøtter patientsikkerheden.
For at bevare
et højt niveau af patientsikkerhed og for at sikre, at
patienter kan forstå og kommunikere med sundhedspersoner,
foreslås det at lovfæste arbejdsgiverens og
driftsherrens ansvar for at sikre de nødvendige sproglige
kompetencer hos personalet.
Desuden
gennemføres med lovforslaget en forenkling af proceduren for
anmeldelse af virksomhedsansvarlige læger og tandlæger.
Det foreslås, at anmeldelsespligten flyttes fra ejeren af et
behandlingssted til selve behandlingsstedet, og at mængden af
indberetningspligtige oplysninger reduceres.
Idet jeg i øvrigt tillader mig at
henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal
jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings
velvillige behandling.