Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 24. november 2020
1. Ændringsforslag
Sundheds- og ældreministeren har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Susanne Zimmer
(UFG)
Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale
Venstres, Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens, Det Konservative
Folkepartis, Nye Borgerliges, Liberal Alliances medlemmer af
udvalget og Susanne Zimmer (UFG) bemærker, at lovforslaget er
en delvis udmøntning af tillidspakken, som den
daværende regering - med bred politisk opbakning i
Folketinget - præsenterede tilbage i 2018. Formålet med
tillidspakken var at øge tilliden mellem myndigheder og
sundhedspersoner. Det er derfor med stor beklagelse, at flertallet
kan konstatere, at tillidspakkens løfte om at fremrykke
evalueringen af lovgrundlaget for tilsynet ikke er efterlevet.
Flertallet finder det desuden
nødvendigt at påpege over for regeringen, at det
fremgår af bemærkningerne til lov nr. 656 af 8. juni
2016, at de nye tilsynssanktioner, den med loven indførte
lempelse af farekriteriet og det risikobaserede tilsyn med
behandlingssteder skal evalueres 3 år efter
indførelsen af det risikobaserede tilsyn svarende til den 1.
januar 2020.
På det grundlag opfordrer fletallet
regeringen til at iværksætte evalueringen hurtigst
muligt og i forlængelse heraf indkalde Folketinget til
forhandlinger om behovet for eventuelle justeringer i
lovgrundlaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 11 a, stk. 3, ændres
»afgørelsen fra Styrelsen for Patientsikkerhed«
til: »Styrelsen for Patientsikkerheds
afgørelse«.
[Lovteknisk ændring med
henblik på ændring af lovforslagets
bemærkninger]
Til § 5
2)
Efter »1. januar 2021« indsættes: », jf.
dog stk. 2«.
[Konsekvens af det foreslåede
ændringsforslag nr. 3]
3) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 8 og 9, § 2, nr. 2-4, og § 3, nr. 1-4,
træder i kraft den 1. juli 2021.«
[Ændret
ikrafttrædelsesdato for dele af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter § 11 a i autorisationsloven
bortfalder afgørelser truffet af Styrelsen for
Patientsikkerhed efter § 9, stk. 1-3, senest to år efter
at styrelsen har truffet afgørelse, medmindre styrelsen
forinden har anlagt retssag, jf. § 11, stk. 1.
Bestemmelsen betyder, at tidspunktet for
beregningen af det automatiske bortfald af en midlertidig
tilsynssanktion på to år i autorisationslovens §
11 a regnes fra tidspunktet, hvor Styrelsen for Patientsikkerhed
har truffet afgørelse, og at en midlertidig tilsynssanktion
bortfalder senest 2 år efter at styrelsen har truffet
afgørelse, medmindre styrelsen forinden har anlagt retssag,
jf. § 11, stk. 1.
I de tilfælde, hvor en
afgørelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed ikke indbringes
for det foreslåede ankenævn, vil en midlertidig
tilsynssanktion fortsat bortfalde senest 2 år efter, at
styrelsen har truffet afgørelse, medmindre styrelsen
forinden har anlagt retssag, jf. § 11, stk. 1.
I det under nr. 2 foreslåede §
11 a, stk. 3, foreslås det, at afgørelsen fra
Styrelsen for Patientsikkerhed bortfalder efter reglerne i stk. 1,
hvis Ankenævnet for Tilsynsafgørelser træffer
afgørelse om at hjemvise sagen til Styrelsen for
Patientsikkerhed til fornyet behandling.
Af bemærkningerne til den
foreslåede bestemmelse fremgår, at bestemmelsen har
betydning for de tilfælde, hvor Ankenævnet for
Tilsynsafgørelse træffer afgørelser om at
hjemvise sagen til Styrelsen for Patientsikkerhed til fornyet
behandling, hvorefter styrelsen vil skulle træffe
afgørelse på ny om enten at stadfæste eller
ændre eller at ophæve sin oprindelige afgørelse,
som er hjemvist.
Det fremgår også, at det
forhold, at afgørelsen bortfalder efter reglerne i stk. 1,
såfremt Styrelsen for Patientsikkerhed træffer
afgørelse om at stadfæste eller ændre sin
afgørelse, betyder, at det automatiske bortfald af en
sådan midlertidig tilsynssanktion på 1 år som
følge af styrelsens nye afgørelse vil skulle regnes
fra tidspunktet for den nye afgørelse tillagt fristen
på 4 uger for indgivelse af en klage over denne nye
afgørelse til Ankenævnet for
Tilsynsafgørelser.
Det foreslås, at
»afgørelsen fra Styrelsen for Patientsikkerhed«
i det under nr. 2 foreslåede § 11 a, stk. 3,
ændres til: »Styrelsen for Patientsikkerheds
afgørelse«.
Den foreslåede ændrede ordlyd
af bestemmelsen har alene til formål at sikre muligheden for
at kunne ændre bemærkningerne til lovforslaget.
Den foreslåede bestemmelse vil have
betydning for de tilfælde, hvor Ankenævnet for
Tilsynsafgørelse træffer afgørelser om at
hjemvise sagen til Styrelsen for Patientsikkerhed til fornyet
behandling, hvorefter styrelsen vil skulle træffe
afgørelse på ny om enten at stadfæste eller
ændre eller at ophæve sin oprindelige afgørelse,
som er hjemvist.
At afgørelsen bortfalder efter
reglerne i stk. 1, såfremt Styrelsen for Patientsikkerhed
træffer afgørelse om at stadfæste eller
ændre sin afgørelse, betyder, at det automatiske
bortfald af en sådan midlertidig tilsynssanktion på 2
år som følge af styrelsens nye afgørelse vil
skulle regnes fra tidspunktet for denne nye afgørelse.
Den foreslåede ændrede ordlyd
af bestemmelsen har alene til formål at sikre muligheden for
at kunne ændre bemærkningerne til lovforslaget,
således at det ikke fremgår, at det automatiske
bortfald af en midlertidig tilsynssanktion på 2 år som
følge af styrelsens nye afgørelse vil skulle regnes
fra tidspunktet for den nye afgørelse tillagt fristen
på 4 uger.
Til nr. 2
Med
lovforslagets § 5 foreslås det, at loven træder i
kraft den 1. januar 2021.
Sundheds- og
Ældreministeriet er blevet opmærksomt på, at den
foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse fejlagtigt ikke
indeholder en differentieret ikrafttrædelsesdato for
lovforslagets forskellige dele. Dette var tilfældet i
forbindelse med fremsættelse af lovforlsag nr. L 129,
folketingsåret 2019-20, som dette lovforslag er en
genfremsættelse af.
Det
foreslås derfor, at der i lovforslagets § 5 - som
konsekvens af det i nr. 2 foreslåede stk. 2 til § 5 -
henvises til det foreslåede stk. 2, der er en undtagelse til
ikrafttrædelsestidspunktet den 1. januar 2021.
Det
bemærkes, at lovforslaget fortsat som udgangspunkt vil
træde i kraft den 1. januar 2021.
Til nr. 3
Lovforslaget indeholder en række
bestemmelser, der sikrer oprettelsen af det foreslåede nye
Ankenævn for Tilsynsafgørelser, ligesom det
foreslås, at Styrelsen for Patientsikkerhed nedsætter
Det Rådgivende Udvalg for Tilsyn. Disse bestemmelser
foreslås med lovforslagets § 5 at træde i kraft
samtidig med lovforslagets øvrige bestemmelser den 1. januar
2021.
Det er efter
Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse af afgørende
betydning, at der fra lovforslagets vedtagelse til lovforslagets
ikrafttræden er afsat en vis tidsmæssig periode af
hensyn til det foreslåede ankenævns etablering. Det
bemærkes, at det ligeledes i forbindelse med den tidligere
fremsættelse har været forudsat, at loven skulle
træde i kraft i en vis periode efter vedtagelsen.
Sundheds- og
Ældreministeriet er desuden opmærksomt på, at
Styrelsen for Patientsikkerhed som følge af
håndteringen af den igangværende covid-19-epidemi ikke
for nuværende har de nødvendige ressourcer til
etablering af det foreslåede Rådgivende Udvalg for
Tilsyn.
Det
foreslås derfor, at der i lovforslagets § 5
indsættes et stk. 2, hvorefter lovforslaget § 1, nr. 8
og 9, § 2, nr. 2-4, og § 3, nr. 1-4, træder i kraft
den 1. juli 2021.
Med det
foreslåede stk. 2 fastsættes en differentieret
ikrafttrædelsesdato for de dele af lovforslaget, der
vedrører det foreslåede ankenævn og Det
Rådgivende Udvalg for Tilsyn. Disse dele foreslås at
træde i kraft den 1. juli 2021.
Den
foreslåede ændring er nødvendig, idet det ikke
er muligt at have et funktionsdygtigt ankenævn eller et
etableret Rådgivende Udvalg for Tilsyn den 1. januar
2021.
Med den
foreslåede ændring sikres det nødvendige tidsrum
til at få implementeret og etableret det foreslåede
ankenævn efter lovforslagets vedtagelse, herunder bl.a.
Styrelsen for Patientklagers organisering og forberedelse til
sekretariatsbetjeningen, etablering og tilpasning af it- og
selvbetjeningsløsninger, udpegning og beskikkelse af
henholdsvis dommere og nævnsdeltagere, eventuel antagelse af
yderligere sagkyndige, fastsættelse af forretningsorden,
udarbejdelse af ankevejledning m.v.
Ændringen sikrer desuden, at Styrelsen for Patientsikkerhed
vil kunne prioritere sine ressourcer til den igangværende
covid-19-håndtering.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2020 og var til 1. behandling den 23. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 1. oktober 2019 dette udkast
til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 4 (folketingsåret
2019-20). Den 8. oktober 2020 sendte sundheds- og
ældreministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til sundheds- og ældreministeren
til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper
Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann
Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Susanne Zimmer (UFG) Jane Heitmann (V) fmd. Ellen Trane Nørby (V) Hans
Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie
Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per
Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |