Fremsat den 7. oktober 2020 af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om byfornyelse og
udvikling af byer og lov om almene boliger m.v.
(Sammenlægning af Byggeskadefonden og
Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse, og
ophør af fremtidig skadesdækning ved bygningsfornyelse
m.v.)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1203 af 3. august 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 80 stk. 3, 2. pkt., udgår
»eller Byggeskadefonden for
byfornyelsesforanstaltninger«.
2.
Efter § 151 d indsættes:
Ȥ 151 e. Ud over de
byggerier, der er nævnt i §§ 151 og 151 a, omfatter
fonden ombygninger, renoveringer m.v., der har modtaget kommunalt
tilsagn om støtte i henhold til lov om byfornyelse og
udvikling af byer inden den 1. januar 2021, eller er omfattet af
kapitel 10 i lov om byfornyelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
260 af 7. april 2003. Denne del af fonden benævnes Afdeling
C.
Stk. 2. Afdeling
C er økonomisk uafhængig af fondens Afdeling A og B.
Afdelingens midler skal holdes adskilt fra Afdeling A og Afdeling
B, og der må ikke overføres midler fra Afdeling A
eller Afdeling B til Afdeling C. Der må heller ikke
overføres midler fra Afdeling C til Afdeling A eller
Afdeling B.
Stk. 3. Afdeling
C kan nedlægges, når afdelingens
dækningsforpligtelser er ophørt.«.
3. §
152 affattes således:
»Fonden ledes af en bestyrelse på 10
medlemmer. KL vælger 2 medlemmer, BL vælger 3
medlemmer, og boligministeren vælger bestyrelsens
øvrige medlemmer, hvoraf 3 medlemmer skal repræsentere
byggerier, der indeholder henholdsvis andelsboliger, ungdomsboliger
og ældreboliger, der er opført med offentlig
støtte, et medlem skal have særlig sagkundskab inden
for fondens virksomhedsområde, og et medlem skal have
særlig sagkundskab inden for byfornyede ejendomme. Ved
stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Stedfortrædere vælges efter samme regler. Alle valg
sker for 4 år ad gangen. Genvalg kan finde sted.
Stk. 2. Ved
nedlæggelse af Afdeling C, jf. § 151 e, stk. 3,
udtræder medlemmet med særlig sagkundskab inden for
byfornyede ejendomme af fondens bestyrelse, og der udpeges ikke
på ny et medlem med en sådan sagkundskab.«.
4. I
§ 153, stk. 2, ændres
»to afdelinger, jf. § 151 d« til: »tre
afdelinger, jf. § 151 d og e«.
5. I
§ 160 indsættes efter
»§ 151 d,«: »§ 151 e,«.
§ 2
I lov om byfornyelse og udvikling af byer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 144 af 21. februar 2020, foretages
følgende ændringer:
1. Kapitel 6
a ophæves.
2. Kapitel
7 ophæves.
§ 3
I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1178 af 23. september 2016, som ændret ved lov nr. 734 af 8.
juni 2018, § 35 i lov nr. 1711 af 27. december 2018, § 3
i lov nr. 368 af 9. april 2019 og lov nr. 1590 af 27. december
2019, foretages følgende ændring:
1. § 25 A,
stk. 2, nr. 3, ophæves.
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5.
§ 4
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr.
927 af 4. september 2019, foretages følgende
ændringer:
1. § 4
b ophæves.
2. § 47,
stk. 1, litra b, ophæves.
Litra c bliver herefter litra b.
3. I
§ 47, stk. 2, sidste punktum,
udgår »eller en aftale om grøn byfornyelse efter
kapitel 6 a i lov om byfornyelse og udvikling af byer«.
4. § 58
a ophæves.
5. § 59 a,
stk. 6, ophæves.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2. Byggeskadefonden
overtager ansvaret for Byggeskadefonden vedrørende
Bygningsfornyelses sager, opgaver, forpligtelser, aktiver,
medarbejdere og passiver mv. pr. 1. januar 2021.
Stk. 3. Lovens § 2,
nr. 2, finder ikke anvendelse for ombygninger, renoveringer mv.,
der har fået kommunalt tilsagn om støtte efter lov om
byfornyelse og udvikling af byer, jf. lovbekendtgørelse nr.
144 af 21. februar 2020, inden den 1. januar 2021. For disse
tilsagn finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 4. Lovens § 2,
nr. 1, og § 4 finder ikke anvendelse på aftaler om
energibesparende arbejder efter kapitel 6 a i lov om byfornyelse og
udvikling af byer, som er indgået før den 1. januar
2021. For disse aftaler finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Byggeskadefonden
vedrørende Bygningsfornyelse varetager en
skadedækningsordning, der yder støtte til udbedring af
byggeskader, der skyldes forhold ved ombygning, renovering, mv. i
forbindelse med bygningsfornyelsessager med støtte efter lov
om byfornyelse og udvikling af byer, jf. lovbekendtgørelse
144 af 21. februar 2020 (byfornyelsesloven). Den
forsikringslignende ordning finansieres gennem et bidrag på
1,5 pct. af de samlede ombygningsudgifter til de støttede
arbejder, der gennemføres efter byfornyelsesloven.
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse gennemfører
eftersyn af de bygningsfornyede bygninger samt opsamler og
formidler viden om ombygninger, renoveringer og andre forhold af
byggeteknisk karakter.
Den årlige
bevilling på finansloven til byfornyelse er gennem de senere
år kraftigt beskåret, hvilket har resulteret i
både få og små sager. Byfornyelsesrammen er i
2019-2022 blevet omprioriteret til en ny landsbyfornyelsesramme,
der uddeles til 56 kommuner, og kan kun anvendes i byer med
færre end 4.000 indbyggere og i det åbne land. Da
landsbyfornyelsesrammen typisk anvendes til nedrivning, hvilket
ikke er omfattet af Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse,
forventes der fremadrettet at være meget få sager, og
dermed færre midler i form af indbetalinger til
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, hvilket presser fondens
økonomi yderligere.
Dermed
foreslås det at ophæve den forsikringslignende ordning
fremadrettet, således at der ikke oprettes flere sager
omfattet af denne ordning. De eksisterende sager fortsætter
efter de gældende regler i byfornyelsesloven. Da der efter de
gældende regler er ganske få sager, der er omfattet af
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, vurderes der at
være ganske få sager, der fremadrettet vil være
uden denne forsikringslignende ordning.
Det vurderes, at
der med det begrænsede antal bygningsfornyelsessager ikke er
basis for at opretholde Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
som en selvstændig organisation. Det forslås derfor, at
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, den forsikringslignende
ordning og de eksisterende sager, overdrages til Byggeskadefonden
(BSF), der varetager skadesdækning af renoveringer,
ombygninger og nybyggeri i forhold til almene boliger mv.
Overdragelsen
foreslås gennemført ved oprettelsen af en ny Afdeling
C i Byggeskadefonden, som vil være separat og uafhængig
af fondens eksisterende Afdeling A og B. Den nye afdeling
foreslås nedlagt, når dækningen af alle
bygningsfornyelsessagerne er udløbet.
Lovforslaget
indeholder endvidere forslag om ophævelse af ordningen om
aftalt grøn byfornyelse i kapitel 6 a i byfornyelsesloven.
Aftalt grøn byfornyelse blev indført i 2014 som led i
udmøntningen af Energiaftalen 2012-2020 mellem
daværende regering (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti, som en del af en energisparepakke til
fremme af energibesparelser i private lejeboliger. Ordningen blev
evalueret i 2017 og evalueringen viste, at aftalt grøn
byfornyelse ikke blev anvendt. Ophævelsen er en
udmøntning af aftalepartiernes beslutning af 7. november
2018.
2. Lovforslagets
hovedpunkter.
2.1. Sammenlægning af byggeskadefondene.
2.1.1. Gældende ret.
Byggeskadefonden
er en selvejende institution, hvis formål er at yde
støtte til udbedring af byggeskader i forskellige former for
byggeri opført eller renoveret med støtte efter lov
om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1203 af 3.
august 2020 (almenboligloven), eller støtte efter lov om
friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 26.
oktober 2017, som ændret ved lov nr. 1567 af 18. december
2018. Fonden har yderligere til formål at foretage eftersyn
af byggeriet samt opsamle og formidle erfaringer af byggeteknisk
karakter, der skal bidrage til at begrænse byggeskader og
fremme byggekvaliteten. Rammerne for Byggeskadefonden er fastsat i
almenboliglovens kapitel 11.
Byggeskadefonden
er opdelt i to afdelinger, en Afdeling A og en Afdeling B, jf.
almenboliglovens § 151 d, stk. 3, som er økonomisk
uafhængige. Afdeling A varetager nybyggeri, og Afdeling B
varetager almene renoveringer.
Byggeskadefonden
yder støtte til dækning af indtil 95 pct. af
udgifterne til byggeskader. Fonden gennemfører to tilsyn med
henblik på at vurdere bygningernes tilstand og registrere
eventuelle skader inden for 5 år fra aflevering af
byggeriet.
Der indbetales
bidrag til Byggeskadefonden, der udgør 1 pct. af
anskaffelsessummen i Afdeling A og 1 pct. af de dokumenterede
udgifter til renovering i Afdeling B.
Byggeskadefonden
vedr. Bygningsfornyelse er en selvejende institution, der yder
støtte til udbedring af skader i forbindelse med
bygningsfornyelse efter byfornyelsesloven, dog ikke mindre
ombygninger. Mindre ombygninger skal forstås i
overensstemmelse med bekendtgørelsen nr. 773 af 27. juni
2011 om kvalitetssikring af byggearbejder i alment byggeri m.v. og
ombygninger efter lov om byfornyelse og udvikling af byer, og
må i 2019-priser ikke overstige 720.000-840.000 kr. Derudover
sørger fonden for opsamling og formidling af erfaringer om
byggetekniske forhold.
En
bygningsfornyelsessag tager typisk under 3 år fra tilsagnet
er givet og til endeligt regnskab, hvorefter sagen indberettes til
fonden. Fonden udfører 1-års og 5-års eftersyn
af byfornyede bygninger og dækker skader, der anmeldes inden
for 20 år efter arbejdernes levering, med op til 95 pct. af
omkostningerne til udbedring af skaderne.
Byggeskadefondsbidraget udgør 1,5 pct. af de samlede
ombygningsudgifter til den omhandlede bygningsfornyelse, hvoraf
fonden hensætter en-tredjedel af de indbetalte bidrag til
skadedækning og to-tredjedele til eftersyn.
Kommunalbestyrelsen indbetaler bidraget til Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, når ombygningsregnskabet er godkendt.
De indbetalte
bidrag til Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse udgjorde
ifølge fondens årsregnskaber 5,2 mio. kr. i 2017 og
6,7 mio. kr. i 2018. Bidragene kan komme fra
bygningsfornyelsessager finansieret med ordinær og
ekstraordinær byfornyelsesramme, landsbyfornyelsesrammen samt
bygningsfornyelse uden statslig refusion. Den ekstraordinære
byfornyelsesramme var en ramme afsat til bygningsfornyelse i
forbindelse med gennemførelse af områdefornyelse.
Rammen udmeldes ikke længere, men der er kommunalbestyrelser,
der stadig kan anvende tidligere udmeldte rammer.
Den
ordinære ramme er i 2019-2022 omprioriteret til
landsbyfornyelsesrammen, men den ordinære ramme fra 2018 kan
anvendes i op til 3 år.
2.1.2. Transport-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning.
Baggrunden for
dette forslag er, at der er få og primært små
bygningsfornyelsessager, der ikke generer midler til
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse. Dette skyldes
primært, at rammerne til byfornyelse de seneste år er
blevet kraftigt beskåret, og med finansloven fra 2019 blev
byfornyelsesrammen omprioriteret til landsbyfornyelsesrammen, der
på nuværende tidspunkt er den eneste statslige ramme,
der uddeles til byfornyelse. Der er dermed ikke den samme volumen i
bygningsfornyelsessager som tidligere. Derudover har
landsbyfornyelse hidtil primært været anvendt til
nedrivning af faldefærdige bygninger, og da nedrivninger ikke
dækkes af bygningsskadedækningen, genererer disse sager
ikke bidrag til fonden.
Bygningsfornyelse
uden statslig refusion efter byfornyelseslovens § 98 har
hidtil udgjort en meget beskeden del af de samlede
bygningsfornyelser. Der har kun været ganske få sager
om året, hvilket forventes forsat at være
tilfældet. Ligeledes forventes det, at der med de færre
midler overvejende vil blive gennemført mindre ombygninger,
der ikke er omfattet af fonden.
Der er
således ikke umiddelbart udsigt til en ændring af den
nuværende situation, hvor bygningsfornyelse primært
gennemføres som få og små sager, med et
beskedent bidrag til Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse.
I
byfornyelseslovens § 55, stk. 3, er det fastsat, at
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse kan opkræve
ekstraordinært bidrag fra ejerne af samtlige ejendomme
omfattet af fondens dækningsområde, hvis det er
nødvendigt til dækning af fondens udgifter, og
boligministeren godkender dette. Bestemmelsen vurderes ikke
anvendelig i praksis, da det må anses for at være en
væsentlig byrde at pålægge ejendomsejere, som for
op til 20 år siden har fået støtte til
byfornyelse, at være med til mange år senere at betale
skader på andre ejendomme, som er byfornyet. Ejerne er ikke
specielt blevet gjort opmærksom på denne risiko f.eks.
ved, at der er lyst en deklaration på ejendommen. Hertil
kommer, at det er kommunerne, der betaler bidraget til
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse som en del af
byggesagen.
Det vil endvidere
være teknisk og administrativt vanskeligt at efterfinansiere
beløbet enten ved at påligne de pågældende
ejere og subsidiært lejere, idet bidraget kan lægges
på huslejen, ved ekstra indbetaling til fonden, eller ved at
få kommunen og stat til at finde samtlige afsluttede sager
frem med henblik på den nødvendige efterbetaling.
Krav på
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, som fonden ikke kan
dække, vurderes umiddelbart at ville falde tilbage på
det offentlige. Da der ikke er tiltænkt en ændring i
forhold til de gældende regler på dette område,
vurderes det samme at gøre sig gældende, hvis Afdeling
C ikke kan opfylde krav mod afdelingen. Bestyrelsen har dog
også et ansvar for afdelingens økonomiske forhold.
Derfor
foreslås det, at Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelses
aktiver, passiver, og samtlige sager og opgaver, samt medarbejdere
i fonden overdrages til Byggeskadefonden på det almene
område. Byggeskadefonden på det almene område har
en væsentlig større portefølje af sager end
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, og ved at lægge
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelses sager ind under
Byggeskadefonden kan fordelen ved stordriften udnyttes til at spare
på bl.a. de administrative udgifter, der vil være, hvis
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse opretholdes som
selvstændig fond.
Det
foreslås ligeledes, at den forsikringslignende ordning
ophører fremadrettet ved overdragelsen, således at
fremtidige bygningsfornyelser ikke vil være omfattet af
ordningen.
Sammenlægningen af de to byggeskadefonde skal sikre en
glidende afvikling af ordningen for bygningsfornyelsessager efter
byfornyelsesloven i takt med, at dækningen for de enkelte
sager ophører.
De eksisterende
sager vil blive færdigbehandlet efter de gældende
regler. Der vil være en lang årrække, hvor
aktiviteten på sagerne er meget lav, især når 1
og 5 års eftersynene er udført. Det vurderes, at det i
denne periode med meget lav aktivitet ikke vil være
meningsfuldt at opretholde Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
som en selvstændig fond til at bestyre sagerne.
Da
dækningsordningerne i de to byggeskadefonde er nært
beslægtede, vurderes det hensigtsmæssigt at samle
fondene, hvilket, som nævnt ovenfor, forventes at give
stordriftsfordele i form af bl.a. fælles
administrationsomkostninger, HR, IT og formidling af byggefaglige
erfaringer. Dette kan opnås fordi der er et væsentligt
overlap mellem de to fondes fagområder. Fondene
udfører således de samme typer af opgaver, bl.a.
eftersyn, skadesdækning, samt opsamling og formidling af
byggetekniske erfaringer. Derudover er det den samme ekspertise
inden for byggeri og renovering, fondene råder over. Der kan
således spares udgifter ved en samling af disse opgaver.
Forslaget
gennemføres ved, at der i Byggeskadefonden etableres en ny
afdeling, kaldet Afdeling C, hvor aktiver, passiver og skadesager
fra Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse placeres. Derudover
overdrages de ansatte fra Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
til Byggeskadefonden i overensstemmelse med
virksomhedsoverdragelsesloven. På denne måde sikres
det, at ekspertisen vedrørende bygningsfornyelsessagerne
overdrages til Byggeskadefonden.
De samlede
aktiver i den overdragede fond (Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse) udgjorde i størrelsesordenen 184 mio. kr.
ved udgangen af 2019. Det ventes, at et etableringslån
på 30 mio. kr., som Grundejernes Investeringsfond har ydet
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, vil skulle tilbagebetales
i forbindelse med ophøret af Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse. Dette vil reducere fondens aktiver tilsvarende.
Eftersom der ved lovforslagets ikrafttræden ikke vil tilkomme
nye sager, tilføres der ikke yderligere midler til fonden,
ud over afkast i forbindelse med fondens formuepleje.
Byggeskadefondens nye Afdeling C vil få adgang til at placere
midler i samme typer af aktiver som Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse nu har adgang til at placere midler i. Fondens
passiver består helt overvejende af hensættelser til
eftersyn og skadesdækning samt af en egenkapital, og det er
forudsat, at fondens egenkapital går til finansiering af
fondens drift.
Det
foreslås, at der fra lovforslagets
ikrafttrædelsestidspunkt ikke vil blive optaget nye
bygningsfornyelsessager i ordningen. De eksisterende sager vil
blive færdigbehandlet efter de gældende regler i
byfornyelseslovens kapitel 7, hvormed ordningen vedrørende
skader ved bygningsfornyelse over en årrække bliver
udfaset. Afdeling C vil herefter kunne nedlægges.
Den nye Afdeling
C vil være økonomisk uafhængig af
Byggeskadefondens øvrige to afdelinger A og B, og der vil
ikke kunne ydes lån mellem disse afdelinger og Afdeling
C.
For sager i
Afdeling C vil fondens dækning løbe i 20 år fra
arbejdernes aflevering, jf. byfornyelseslovens § 53.
Byggeskadefonden
vedr. Bygningsfornyelse har mulighed for at finansiere sine
udgifter til udbedring af skader ved et realkreditlån.
Lånet kan maksimalt løbe i 30 år.
Byggeskadefondens
bestyrelse bliver ansvarlig for driften af Afdeling C på
linje med de to øvrige afdelinger i fonden, og bestyrelsen
skal sikre, at Afdeling C optages i fondens vedtægter.
Da
Byggeskadefonden vil komme til at omfatte bygningsfornyelsessager,
foreslås det, at bestyrelsen for Byggeskadefonden
forøges med ét medlem, der kan repræsentere
bygningsfornyelsessagerne, til i alt 10 medlemmer i den periode,
hvor Afdeling C eksisterer i fonden. Medlemmet træder
således ud af bestyrelsen igen, når Afdeling C
nedlægges. Det 10. medlem og en stedfortræder skal have
særlig sagkundskab inden for byfornyede ejendomme og udpeges
af boligministeren.
Ved stemmelighed,
vil det være formandens stemme, der er afgørende.
2.2. Ophævelse af aftalt grøn
byfornyelse
2.2.1. Gældende ret
Ordningen aftalt
grøn byfornyelse blev indført ved lov nr. 439 af 6.
maj 2014 om ændring af lov om leje, lov om midlertidig
regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af
byer og forskellige andre love (Energisparepakke omfattende bl.a.
totaløkonomisk rentable energiforbedringer og aftalt
grøn byfornyelse), som trådte i kraft den 1. juli
2014.
Baggrunden for
ordningen var aftale af 12. november 2013 mellem den
daværende regering (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om en energisparepakke, som skulle
implementeres i lejeloven, boligreguleringsloven og
byfornyelsesloven i form af ordningen "totaløkonomisk
rentable energiforbedringer" og "aftalt grøn byfornyelse".
Ordningen aftalt grøn byfornyelse var således et af
flere led i energieffektivisering gennem energibesparelser i
eksisterende boliger og bygninger.
Hensigten med
ordningen er at øge de private udlejeres interesse i at
igangsætte energirenovering i det private udlejningsbyggeri
gennem en aftale- og tilskudsmodel for energirenoveringer i privat
udlejningsbyggeri. Ordningen er baseret på allerede
eksisterende tilskudsmuligheder på energiområdet og i
byfornyelsesloven.
De
grundlæggende elementer i aftalt grøn byfornyelse er
dels en aftale mellem ejendomsejeren og et flertal af lejerne om
gennemførelse af energibesparende arbejder i ejendommen,
dels en aftale mellem energiselskab og ejendomsejer om tilskud
m.v.
Ordningen bygger
på, at der etableres et forhandlingsforløb mellem
udlejer og lejere, inden parterne tilslutter sig et projekt.
Udlejer og lejere får mulighed for at forhandle om, hvilke
arbejder der ønskes gennemført, og får i den
forbindelse også mulighed for at stille krav og betingelser
til det samlede projekt.
For at sikre
både udlejere og lejere det bedst mulige beslutningsgrundlag
for at indgå en aftale om grøn byfornyelse skal
udlejeren, inden aftale indgås, indhente en
forhåndsgodkendelse af huslejestigningen fra
huslejenævnet, hvis ikke alle lejere er enige i projektet.
Herudover skal udlejeren fremlægge en erklæring fra et
certificeret energimærkningsfirma om de energimæssige
konsekvenser af de påtænkte arbejder.
Som led i
ordningen kan de enkelte kommuner øge ejernes og lejernes
incitament til at indgå aftaler om energibesparende arbejder
ved at yde indfasningsstøtte til nedsættelse af
lejeforhøjelsen som følge af arbejderne. Endelig kan
kommunalbestyrelsen give tilbud om genhusning i ombygningsperioden
efter de gældende bestemmelser herom i byfornyelsesloven.
Hvis kommunalbestyrelsen vælger at støtte projekter om
aftalt grøn byfornyelse med indfasningsstøtte eller
genhusning, indgår dette som en almindelig del af kommunens
prioritering af kommunens andel af byfornyelsesmidlerne.
2.2.2. Transport-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning.
Ordningerne, som
blev indført med energisparepakken, blev evalueret i
2017.
Evalueringen
viste, at aftalt grøn byfornyelse ikke anvendes.
Det fremgår
af evalueringen, at ordningen opfattes som vanskelig
tilgængelig og bureaukratisk, ligesom der mangler
økonomisk incitament. Ønskerne til en mere attraktiv
ordning vedrører ændring af reglerne for
huslejenævnets behandling af forhåndsgodkendelse af
huslejen samt øget informationsindsats og
rådgivning.
Transport- og
Boligministeriet har vurderet, at de ovennævnte
ændringer af ordningen vedrørende aftalt grøn
byfornyelse ikke vil have afgørende betydning for ordningens
anvendelse fremadrettet. Denne vurdering baseres på den
omstændighed, at ændringerne ikke vil have effekt
dér, hvor der ikke eksisterer det fornødne
lejeoverskud, idet huslejereguleringen i visse dele af landet ikke
overstiger den regulerede husleje. Det betyder, at udlejeren i
praksis ikke kan hæve huslejen, selv om der er lovgrundlag
for det. I de større byer, hvor et sådant lejeoverskud
som følge af stor efterspørgsel antages at være
til stede, må det lægges til grund, at de store,
professionelle udlejere har kalkuleret, at en aftalebaseret
lejefastsættelsesordning som denne ikke medfører en
tilstrækkelig forøgelse af afkastet til at opveje de
udgifter, som er forbundet med den forhandlingsproces, der vil
være nødvendig.
Evalueringen har
været forelagt aftalepartierne, som på den baggrund og
ud fra et forenklingssynspunkt har besluttet, at ordningen skal
ophæves.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget
ventes ikke at medføre offentlige merudgifter.
De eksisterende
hensættelser i Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse til
eftersyn og skadesdækning samt fondens egenkapital vurderes
at være af tilstrækkelig størrelse til, at de
eksisterende sager under ordningen kan køre færdig
frem mod midten af 2040'erne uden at midlerne slipper op undervejs.
Det forventes således, at afviklingen af Byggeskadefonden
vedr. Bygningsfornyelse ikke kommer til at medføre
underskud.
Der vurderes ikke
at være implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Byggeskadedækningen for bygningsfornyelse fortsætter
uændret for allerede eksisterende sager. Den eneste
ændring er, at sagerne bliver overført til en ny
administrativ enhed (Byggeskadefonden), men sagerne vil blive
behandlet efter de gældende regler.
Lovændringen vil medføre, at byfornyede ejendomme, der
får tilsagn om støtte efter lovændringens
ikrafttrædelse, kommer til at stå uden den
byggeskadedækning og det eftersyn, som Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse hidtil har ydet. I tilfælde af en
byggeskade vil de pågældende ejendommes ejere ikke have
mulighed for at få dækket skaderne af Byggeskadefonden
vedr. Bygningsfornyelse. Ligeledes vil byfornyede ejendomme, med
tilsagn efter lovændringens ikrafttrædelse i
tilfælde af en byggeskade, selv skulle rejse krav mod en
ansvarlig entreprenør eller rådgiver.
Det vurderes dog,
at der er tale om meget få ejendomme, der ville have
været omfattet af ordningen, som får tilsagn efter
ordningens ophævelse. Derfor forventes det, at få
ejendomme vil miste muligheden for at få dækning og
juridisk bistand fra fonden i forbindelse med eventuelle
skadessager. Dette skyldes, at der på nuværende
tidspunkt kun er ganske få sager om året, der er
omfattet af ordningen. I 2019 blev der oprettet 37 sager baseret
på registreringer i BOSSINF.
Da det er
kommunen, der indbetaler bidraget til Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, vil en ophævelse af ordningen ikke
indebære hverken meromkostninger eller mere administration
for erhvervslivet.
Lovforslaget
vurderes derfor ikke at have nævneværdige
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Det vurderes, at
principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante
for nærværende lovforslag
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget
vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget
vurderes ikke at have klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget
indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til
lovforslaget har i perioden fra den 12. juni 2020 til den 3. august
2020 været sendt i høring hos følgende
organisationer m.v.:
Advokatsamfundet,
Andelsboligernes Fællesrepræsentation,
Arkitektforeningen, ATP Ejendomme, BAT-Kartellet, BIPS,
Boligselskabernes Landsforening, BOSAM,
BygningsFredningsForeningen, Byggeriets Evaluerings Center,
Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse,
Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Center for Boligsocial
Udvikling, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Advokater, Danske
ARK (Praktiserende Arkitekters Råd), Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Danske Handicaporganisationer, DI, Dansk
Iværksætterforening, Danske Landskabsarkitekter, Danske
Boligadvokater, Danmarks Lejerforeninger, Danske Regioner, Danske
Udlejere, Det Centrale Handicapråd, EjendomDanmark,
Ejerlejlighedernes Landsforening, Erhvervslejernes
Landsorganisation, Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk,
Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen til fremskaffelse af Boliger til
Ældre og Enlige, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forsikring og Pension, Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen Danmark,
InvesteringsForeningsRådet, Konstruktørforeningen,
Kuben, Kommunekredit, KL, Kommunernes Revision - BDO,
Landsbyggefonden, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, OK-Fonden, Realdania, Rådet for Socialt Udsatte,
Selveje Danmark, Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg
Universitet, sbs rådgivning A/S, Søren Garde
Rådgivning og VIVE - Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | | (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør | (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør | | »Ingen«) | »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Den forsikringslignende ordning for
byfornyede ejendomme ophæves fremadrettet. Bygningsejerne
skal herefter selv dække byggeskader og søge juridisk
bistand mod ansvarlige skadevoldere. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EUregulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter den
gældende almenboliglovs § 80, stk. 3, kan
Landsbyggefondens bestyrelse, hvis det er nødvendigt til
dækning af fondens udgifter, beslutte at opkræve et
løbende bidrag fra afdelinger, som indeholder boliger, der
er taget i brug fra den 1. januar 1970. Der kan dog ikke
opkræves bidrag for afdelinger, der indeholder boliger, som
er omfattet af Byggeskadefonden eller Byggeskadefonden for
byfornyelsesforanstaltninger.
Byggeskadefonden
for byfornyelsesforanstaltninger er fra lov om byfornyelse og
boligforbedringer, jf. lovbekendtgørelse nr. 820 af 15.
september 1994, som med lov om byfornyelse, jf. lov nr. 381 af 10.
juni 1997, er ændret til Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse.
Med lovforslaget
§ 1, nr. 1, forslås det, at Byggeskadefonden for
byfornyelsesforanstaltninger udgår.
Baggrunden for
den forslåede bestemmelse er at Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse fusioneres med Byggeskadefonden og derfor skal
byggeskadefonden vedr. byfornyelsesforanstaltninger udgå af
§ 80, stk. 3.
Til nr.
2
Byggeskadefonden
er en selvejende institution, der har til formål at yde
støtte til udbedring af skader, som har deres årsag i
forhold ved opførelsen eller renovering af alment byggeri,
jf. almenboliglovens § 150, stk. 1, 1. pkt. Fondens
formål er yderligere at forestå eftersyn af
byggearbejder, og bidrage til erfaringer om byggeprocessen.
Derudover fokuseres der på at begrænse byggeskader og
medvirke til at fremme kvalitet og effektivitet i byggeriet, jf.
almenboliglovens § 150, stk. 1, 2. pkt.
Fonden omfatter
nybyggeri og ombygning af almene boliger m.v. samt selvejende
ungdomsboliger, hvor kommunalbestyrelsen, på statens vegne,
giver tilsagn om ydelsesstøtte, jf. almenboliglovens §
151, stk. 1, nr. 1. Endvidere omfatter fonden efter
almenboliglovens § 151, stk. 1, nr. 4, nybyggerier, der
opføres af almene boligorganisationer eller som private
andelsboliger i henhold til lov om byfornyelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 260 af 7. april 2003. Endelig omfatter
fonden byggeri, som har modtaget tilsagn om offentlig støtte
efter tidligere gældende regler i lov om boligbyggeri, jf.
lovbekendtgørelse nr. 512 af 19. juni 1997, eller
almenboligloven samt støttede private andelsboliger m.v.,
jf. almenboliglovens § 151, stk. 1, nr. 2, 3, 5 og 6, og
friplejeboliger, som har modtaget tilsagn om ydelsesstøtte
efter lov om friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162
af 26. oktober 2017, jf. almenboliglovens § 151, stk. 1, nr. 7
og 8.
For disse
byggerier omfatter fonden tillige udbedring, der er udført
med støtte fra fonden efter almenboliglovens regler for
fonden, jf. almenboliglovens § 151, stk. 2, og ligeledes
omfatter fonden familieboliger, som er solgt efter bestemmelserne i
kapitel 5 a, jf. almenboliglovens § 151, stk. 1, nr. 9, og
stk. 3.
Udover de
byggerier, der er nævnt i almenboliglovens § 151,
omfatter fonden renoveringer af boligbyggerier, der efter
almenboligloven, tidligere love om boligbyggeri, den tidligere lov
om boliger for ældre og personer med handicap eller den
tidligere kollegiestøttelovgivning ydes eller er ydet
offentlig støtte til etablering, og hvor kommunalbestyrelsen
har pligt til at føre tilsyn med driften af byggeriet, jf.
almenboliglovens § 151 a, stk. 1, nr. 1. Desuden omfatter
fonden renovering af almene boligorganisationers boligbyggerier,
der efter den tidligere byggestøttelovgivning ydes eller er
ydet offentlig støtte til opførelsen eller er
opført uden offentlig støtte, jf. almenboliglovens
§ 151 a, stk. 1, nr. 2. Herudover omfatter fonden renoveringer
af de i § 151 nævnte friplejeboligbyggerier, jf.
almenboliglovens § 151 a, stk. 1, nr. 3.
Fonden omfatter
endelig udbedring af skader i forbindelse med renoveringer, der er
udført med støtte fra fonden efter reglerne i
almenboligloven, jf. almenboliglovens § 151 a, stk. 2, samt
renoveringer af familieboliger solgt efter bestemmelserne i kapitel
5 a, dog kun hvis renoveringen er påbegyndt inden
købsaftalens indgåelse, jf. almenboliglovens §
151 a, stk. 3.
De byggerier og
udbedringer der er beskrevet i almenboliglovens § 151, stk. 1,
udgør en særlig afdeling i fonden, der benævnes
Afdeling A, jf. almenboliglovens § 151 d, stk. 1. De
renoveringer og udbedringer der er beskrevet i almenboliglovens
§ 151 a, udgør tilsvarende en særlig afdeling i
fonden, der benævnes Afdeling B, jf. almenboliglovens §
151 d, stk. 2. De to afdelinger er økonomisk
uafhængige af hinanden, men kan dog yde lån til
hinanden på markedsvilkår, jf. almenboliglovens §
151 d, stk. 3.
Det
foreslås i almenboligloven at indsætte en ny § 151 e.
Det
foreslås i § 151 e, stk. 1, 1.
pkt., at Byggeskadefonden, ud over de byggerier, der er
nævnt i §§ 151 og 151 a, tillige vil omfatte
ombygninger, renoveringer mv., der har modtaget kommunalt tilsagn
om støtte i henhold til lov om byfornyelse og udvikling af
byer, inden den 1. januar 2021, eller er omfattet af kapitel 10 i
lov om byfornyelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 260 af 7.
april 2003.
Med forslaget vil
Byggeskadefonden komme til at omfatte ombygninger, renoveringer
mv., hvor ejeren har modtaget tilsagn om støtte efter
reglerne i byfornyelsesloven inden den 1. januar 2021. For at en
bygningsfornyelse er omfattet af skadesdækningen, skal der
være givet kommunalt tilsagn om støtte efter
byfornyelsesloven, og der må ikke være tale om mindre
ombygninger. Mindre ombygninger skal forstås i
overensstemmelse med bekendtgørelsen nr. 773 af 27. juni
2011 om kvalitetssikring af byggearbejder i alment byggeri m.v. og
ombygninger efter lov om byfornyelse og udvikling af byer, og
må i 2019-priser ikke overstige 720.000-840.000 kr. Derudover
gælder skadesdækningen ikke for bygninger med et
bebygget areal på mindre end 10 m2, jf. bekendtgørelse nr. 741 af
27. juni 2011 om skadesdækning m.v. fra Byggeskadefonden
vedrørende Bygningsfornyelse (BvB).
De omfattede
bygningsfornyelsessager vil både være efter den
gældende lov om byfornyelse og udvikling af byer, og lov om
byfornyelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 260 af 7. april 2003.
Der kan stadig være sager, der har fået støtte
efter denne ophævede lov om byfornyelse, hvor
skadesdækningen endnu ikke er udløbet. Derfor skal
disse sager, med lovforslaget, også overdrages til
Byggeskadefonden. Dermed sikres det, at samtlige af
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelses sager overdrages til
Byggeskadefonden. Der skal være modtaget tilsagn om kommunal
støtte inden den 1. januar 2021, men selve
byggeskadebidraget kan godt indbetales efter denne dato. Dette
skyldes at bidraget udgør 1,5 pct. af de samlede udgifter,
der først kan opgøres ved det endelige
byggeregnskab.
I § 151 e, stk. 1, 2. pkt., foreslås
det, at denne del af fonden benævnes Afdeling C.
De overdragede
sager, opgaver, aktiver og passiver placeres i denne nye afdeling
af Byggeskadefonden, som foreslås benævnt Afdeling C.
Forslaget indebærer, at der oprettes en ny Afdeling C i
Byggeskadefonden, der overtager de forpligtelser og sager
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse har efter kapitel 7 i
byfornyelsesloven. Det følger heraf, at fondsmidlerne fra
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse og samtlige sager i fonden
overdrages til den oprettede Afdeling C, og endelig overdrages de
ansatte fra Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse til
Byggeskadefonden i overensstemmelse med
virksomhedsoverdragelsesloven.
Ved
overførslen til den nye Afdeling C i Byggeskadefonden,
nedlægges Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse. Tilsagn
givet til ejere den 1. januar 2021 og senere vil ikke være
omfattet af byggeskadedækningen i den nye Afdeling C. Den
forsikringslignende ordning for bygningsfornyelsessager udfases i
takt med, at de eksisterende sagers skadesdækning
udløber.
Det
foreslås i § 151 e, stk. 2,
at den nye Afdeling C er økonomisk uafhængig af
Byggeskadefondens Afdeling A og B. Afdelingens midler skal holdes
adskilt fra Afdeling A og Afdeling B, og der må ikke
overføres midler fra Afdeling A eller Afdeling B til
Afdeling C. Ligeledes må der ikke overføres midler fra
Afdeling C til Afdeling A eller Afdeling B.
Byggeskadefondens
eksisterende Afdelinger A og B kan således ikke komme til at
hæfte for de økonomiske forpligtelser i Afdeling C, og
der vil ikke kunne overføres midler imellem Afdeling C og de
øvrige afdelinger. Det betyder, at der heller ikke kan ydes
lån fra Afdeling A og B til den nye Afdeling C.
I § 151 e, stk. 3, foreslås det, at
Afdeling C kan nedlægges, når afdelingens forpligtelser
er ophørt.
Når
forpligtelsen er udløbet, og der derfor ikke er flere sager
inden for Afdeling C, kan afdelingen nedlægges.
Byfornyede
ejendomme er forsikrede i 20 år efter arbejdernes aflevering,
jf. byfornyelseslovens § 53, stk. 4. Ifølge
bemærkningerne til denne paragraf, jf. Folketingstidende
2003-04, tillæg A, side 2389, kan der opnås
dækning af skader, der er anmeldt til fonden inden 20
år regnet fra ombygningsarbejdernes aflevering. Hvis der sker
skade på gennemførte udbedringsarbejder inden for de
20 år, vil der også være dækning af denne,
jf. § 53, stk. 1, nr. 2. Når de 20 år er
gået, er der ikke længere dækning af
opståede skader.
Da der ikke vil
komme nye sager ind, vil der løbende blive færre sager
i Afdeling C, og når samtlige sager dermed er ophørt,
kan afdelingen nedlægges.
Til nr.
3
Det fremgår
af almenboliglovens § 152, at Byggeskadefonden skal ledes af
en bestyrelse på 9 medlemmer, hvor KL vælger 2
medlemmer, BL vælger 3 medlemmer og hvor boligministeren
vælger de øvrige medlemmer, hvoraf 3 medlemmer skal
repræsentere byggerier, der indeholder henholdsvis
andelsboliger, ungdomsboliger og ældreboliger, der er
opført med offentlig støtte. Det sidste medlem skal
have særlige kundskaber inden for fondens
virksomhedsområde. Endvidere vælges
stedfortrædere efter samme regler. Alle valg sker for 4
år ad gangen, og genvalg kan finde sted.
Det
foreslås at nyaffatte § 152, stk.
1, således at Byggeskadefonden ledes af en bestyrelse
på 10 medlemmer. Det foreslås, at KL vælger 2
medlemmer, BL vælger 3 medlemmer og boligministeren
vælger bestyrelsens øvrige medlemmer, hvoraf 3
medlemmer skal repræsentere byggerier, der indeholder
henholdsvis andelsboliger, ungdomsboliger og ældreboliger,
der er opført med offentlig støtte, et medlem skal
have særlig sagkundskab inden for fondens
virksomhedsområde og et medlem skal have særlig
sagkundskab inden for byfornyede ejendomme. Ved stemmelighed er
formandens stemme afgørende. Stedfortrædere
vælges efter samme regler og alle valg sker for 4 år ad
gangen. Genvalg kan finde sted.
Medlemmet med
særlig viden om byfornyede ejendomme vil repræsentere
bygningsfornyelsessagerne, der ved overdragelsen bliver en del af
Byggeskadefondens ansvarsområde.
Boligministeren
vil vælge bestyrelsens 5 medlemmer, hvoraf 3 medlemmer skal
repræsentere byggerier, der indeholder henholdsvis
andelsboliger, ungdomsboliger og ældreboliger, der er
opført med offentlig støtte, et medlem skal have
særlig sagkundskab inden for fondens virksomhedsområde
og et medlem skal have særlig viden om byfornyede ejendomme.
KL vælger fortsat 2 medlemmer og BL fortsat 3 medlemmer. Der
er ikke tilsigtet en ændring i retstilstanden i denne
henseende.
Der vælges
stedfortrædere efter de samme regler, og der kan som
tidligere ske genvalg.
Med forslaget vil
der være 10 medlemmer af bestyrelsen. Derfor foreslås
der indsat en bestemmelse om, at det ved stemmelighed vil
være bestyrelsesformandens stemme, der er
afgørende.
Det
foreslås i § 152, stk. 2, at
ved nedlæggelse af Afdeling C efter den foreslåede
§ 151 e, stk. 3, udtræder medlemmet med særlig
sagkundskab inden for byfornyede ejendomme af fondens bestyrelse,
og der vil ikke på ny blive udpeget et medlem med en
sådan sagkundskab.
Når
Afdeling C nedlægges udtræder bestyrelsesmedlemmet med
særlig kundskab om byfornyede ejendomme, og der udpeges ikke
et nyt medlem. Det betyder, at Byggeskadefonden går tilbage
til at have 9 medlemmer.
Til nr.
4
Byggeskadefonden
er forpligtet til at udarbejde en årsrapport, som indeholder
et regnskab for hver af de to eksisterende afdelinger, jf.
almenboliglovens § 153, stk. 2.
Det
foreslås i almenboliglovens § 153,
stk. 2, at Byggeskadefondens årsregnskab udvides til,
at omfatte tre afdelinger af fonden.
Forslaget er en
konsekvens af forslaget om at etablere en ny Afdeling C i
Byggeskadefonden. Fondens årsrapport vil skulle udvides til
også at omfatte Afdeling C, således at der stilles krav
om, at der i årsrapporten skal fremlægges et regnskab
for den foreslåede Afdeling C. Kravene til årsrapporten
og regnskabet vil være de samme for alle tre afdelinger.
Til nr.
5
Efter
almenboliglovens § 160, kan boligministeren fastsætte
nærmere regler om de forhold, der er nævnt i lovens
§ 150, stk. 1, § 151, stk. 2, § 151 a, stk. 2,
§ 151 c, § 151 d, § 153, stk. 2-5, § 153 a,
§ 154, stk. 1, § 155, § 156 a, stk. 2, og § 156
b, stk. 2 og 3.
Det
foreslås at udvide boligministerens bemyndigelse i § 160, således at ministeren
ligeledes skal kunne fastsætte nærmere regler i forhold
til den foreslåede § 151 e.
Dermed får
boligministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regler
vedrørende organiseringen m.v. af Afdeling C. Forslaget er
en konsekvens af forslaget om at oprette en ny Afdeling C i
Byggeskadefonden.
Til §
2
Til nr.
1
Aftalt
grøn byfornyelse er beskrevet i byfornyelseslovens kapitel 6
a om aftalt grøn byfornyelse. Aftalt grøn byfornyelse
er dels en aftale mellem ejendomsejeren og et flertal af lejerne om
gennemførelse af energibesparende arbejder i ejendommen,
dels en aftale mellem energiselskab og ejendomsejer om tilskud
m.v.
Der etableres et
forhandlingsforløb mellem udlejer og lejere, inden parterne
tilslutter sig et projekt. Udlejer og lejere har mulighed for at
forhandle om, hvilke arbejder der ønskes gennemført,
og stille krav og betingelser til det samlede projekt.
Det er et krav at
udlejeren, inden aftalen indgås, indhenter en
forhåndsgodkendelse af huslejestigningen fra
huslejenævnet, hvis ikke alle lejere er enige i projektet.
Herudover skal udlejeren fremlægge en erklæring fra et
certificeret energimærkningsfirma om de energimæssige
konsekvenser af de påtænkte arbejder.
Kommuneren kan
indgå aftale med ejerne og lejerne om at yde
indfasningsstøtte til nedsættelse af
lejeforhøjelsen som følge af de energiforbedrende
arbejder. Endelig kan kommunalbestyrelsen give tilbud om genhusning
i ombygningsperioden efter de gældende bestemmelser herom i
byfornyelsesloven. Hvis kommunalbestyrelsen vælger at
støtte projekter om aftalt grøn byfornyelse med
indfasningsstøtte eller genhusning, indgår dette som
en almindelig del af kommunens prioritering af kommunens andel af
byfornyelsesmidlerne.
Det
foreslås, at kapitel 6 a om
aftalt grøn byfornyelse ophæves.
Baggrunden for
forslaget er, at evalueringen af ordeningen har vist, at denne ikke
anvendes.
Der henvises til
2.2.2. i de almindelige bemærkninger.
Aftaler om
energibesparende arbejder, som er indgået før den 1.
januar 2021, gennemføres efter de hidtil gældende
regler, jf. overgangsbestemmelsen i forslagets § 5, stk. 4,
hvortil der henvises.
Til nr.
2
Byfornyelseslovens kapitel 7 fastsætter reglerne for
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse.
I § 51 er
fonden og fondens bestyrelsen reguleret. Fonden er en selvejende
institution, der yder støtte til udbedring af skader i
forbindelse med ombygning mv., når det vedrører
bygningsfornyelse efter byfornyelsesloven. Bestyrelsen består
af 5 medlemmer, der udpeges af boligministeren på baggrund af
indstillinger fra KL, landsomfattende sammenslutninger af
grundejerforeninger, private andelsboligforeninger og
lejerforeninger, samt København og Frederiksberg
kommune.
Efter § 52
har Grundejernes Investeringsfond (GI) mulighed for at yde
lån til Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse til
opstartsfasen og kan stille garanti for udgifter til dækning
af skader på baggrund af en aftale mellem GI og
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, der skal godkendes af
boligministeren.
§ 53
fastsætter fondens dækningsområde.
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse dækker
ombygningsarbejder efter byfornyelsesloven undtagen kapitel 6 om
friarealforbedringer og mindre ombygninger. Der ydes støtte
til dækning af skader med op til 95 pct. af ejerens udgifter
til udbedringen, og støtten kan opnås i indtil 20
år fra arbejdernes aflevering. § 54 fastsætter
reglerne om registrering af bygningen, kvalitetssikring samt
drifts- og vedligeholdelsesplaner. Det er et krav for at få
støtte, at der foretages en registrering af bygningens
tilstand, inden der sker ombygning, og at der stilles krav til
byggeriets parter om kvalitetssikring af ombygningen. Derudover er
det et krav for at få støtte, at der udarbejdes en
drifts- og vedligeholdelsesplan, der skal revideres hver 5.
år.
Byggeskadefonden
vedr. Bygningsfornyelse forestår og afholder udgifterne til
gennemførelse af eftersyn af bygningen med henblik på
at vurdere bygningens tilstand og registrere evt. byggeskader.
Eftersynet kan opdeles i henholdsvis 1 års og 5 års
eftersyn.
§ 55
fastsætter bidraget, der skal betales til fonden, som 1,5
pct. af de samlede ombygningsudgifter til arbejder
gennemført efter byfornyelsesloven, bortset fra kapitel 6 om
friarealforbedringer. Bidraget indbetales af kommunen, når
regnskabet er godkendt. § 56 giver Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse mulighed for at finansiere udgiften til udbedring
af byggeskader helt eller delvist gennem et realkreditlån
ydet af et pengeinstitut med pant i den pågældende
ejendom. Lånet kan maksimalt løbe i 30 år, og
fonden afholder alle ydelser på lånet.
Efter § 57
kan kommunalbestyrelsen få refunderet 50 pct. af sine
udgifter til Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse.
Det
foreslås, at hele kapitel 7
ophæves i byfornyelsesloven. Forslaget er en del af forslaget
om at overdrage Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelses sager,
opgaver, aktiver og passiver til en ny Afdeling C i
Byggeskadefonden, og ophæve den forsikringslignende ordning
for bygningsfornyede ejendomme fremadrettet.
Med forslaget vil
der ikke komme nye bygningsfornyelsessager, der er omfattet af
skadesdækningen. Det er derfor nødvendigt at
ophæve kapitlet om Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse i
byfornyelsesloven.
For de
eksisterende bygningsfornyelsessager, der er omfattet af den
forsikringslignende ordning, vil de gældende regler i kapitel
7 fortsat finde anvendelse. Det betyder, at de sager der har
fået kommunalt tilsagn om støtte inden den 1. januar
2020, vil skulle behandles efter de hidtil gældende
regler.
Til §
3
Til nr.
1
§ 25 A, stk.
2, nr. 3, i byggeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1178 af
23. september 2016, henviser til at ombygninger mv., der er
omfattet af Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, ikke er
omfattet af kravet om byggeskadedækningen i § 25 A, stk.
1.
Det
foreslås at ophæve § 25 A,
stk. 2, nr. 3, i byggeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1178 af 23. september 2016, som konsekvens af forslaget om at
fusionere Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse med
Byggeskadefonden, og overføre sager mv. til
Byggeskadefonden.
Til §
4
Til nr. 1,
2, 3, 4 og 5
Efter § 4 b
i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 927 af 4. september
2019, skal det for lejemål, som er ombygget efter
bestemmelserne om aftalt grøn byfornyelse i kapitel 6 a i
byfornyelsesloven, og hvor lejeforhøjelse er beregnet efter
lejelovens § 58 a, udtrykkeligt oplyses i lejeaftalen, at
lejemålet er ombygget efter kapitel 6 a i
byfornyelsesloven.
Efter § 47,
stk. 1, litra b, og stk. 2, skal der ved vurderingen af lejen og
det lejedes værdi ses bort fra lejeforhøjelser efter
lejelovens § 58 a og aftalte forbedringer efter kapitel 6 a i
byfornyelsesloven.
§ 58 a,
fastsætter reglerne for, at der kan aftales
lejeforhøjelser, der beregnes på grundlag af de
samlede udgifter til de gennemførte energibesparende
arbejder, omfattet af aftalen efter byfornyelseslovens kapitel 6
a.
Lejelovens §
59 a, stk. 6, fastsætter at huslejenævnet kan
træffe afgørelse om lejen størrelse, inden der
for lejemål, der helt eller delvis er udlejet til beboelse,
og for uudlejede lejemål, der lovligt helt eller delvis kan
anvendes til beboelse, iværksættes forbedringsarbejder
efter kapitel 6 a i byfornyelsesloven, der vil medføre en
lejeforhøjelse.
Det
foreslås at ophæve § 4 b,
§ 47, stk. 1, litra b, § 58 a og § 59 a, stk.
6, i lejeloven. Det foreslås endvidere i § 47, stk. 2, sidste punktum, at "eller
en aftale om grøn byfornyelse efter kapitel 6 a i lov om
byfornyelse og udvikling af byer", udgår af bestemmelsen.
Forslaget er en
konsekvens af forslaget om at ophæve kapitel 6 a om aftalt
grøn byfornyelse i lov om byfornyelse og udvikling af byer,
jf. forslagets § 2, nr. 1.
Til §
5
Det
foreslås i § 5, stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2021.
I § 5, stk. 2, foreslås det, at
Byggeskadefonden overtager ansvaret for Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelses sager, opgaver, forpligtelser, aktiver og
passiver mv. pr. 1. januar 2021. Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse vil med forslaget ophører pr. 31. december
2020.
Med forslaget vil
Byggeskadefonden pr. 1. januar 2021 overtage alle Byggeskadefonden
vedr. Bygningsfornyelses sager, opgaver, forpligtelser, aktiver,
medarbejdere og passiver mv. Det vil dermed være
Byggeskadefonden, der udfører eftersyn, behandler
skadesanmeldelser og yder dækning af evt. byggeskader.
Byggeskadefonden overtager ligeledes ansvaret for at forvalte den
formue, der overdrages fra Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
til den nye Afdeling C. Byggeskadefonden vil som udgangspunkt kunne
forvalte den nye Afdelings C's formue på samme måde som
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse kan forvalte formuen efter
de gældende regler. Med forslagets § 1, nr. 4, vil
boligministeren få mulighed for at fastsætte
nærmere regler om den nye Afdeling C, herunder
formueforvaltningen.
Det
foreslås i § 5, stk. 3, at
kapitel 7, undtagen §§ 51 og 52, i
lovbekendtgørelse nr. 144 af 21. februar 2020 fortsat vil
være gældende for ombygninger, renoveringer mv., der
har fået kommunalt tilsagn om støtte efter lov om
byfornyelse og udvikling af byer inden den 1. januar 2021.
Byfornyelseslovens kapitel 7 fastsætter reglerne om bl.a.
tilsyn, byggeskadefondsbidrag, dækningsområde og
mulighed for refusion af udgifter til bidraget. Disse regler vil
fortsat være gældende for de bygningsfornyelsessager,
der har fået kommunalt tilsagn om støtte inden, dette
lovforslag træder i kraft, se bemærkninger til
lovforslaget § 1, nr. 2. Dette sikrer, at de nuværende
sager mod byggeskader ved bygningsfornyelser, behandles
færdig efter de regler, der var gældende på
tilsagnstidspunktet.
Dog er den
gældende byfornyelseslovs §§ 51 og 52 undtaget fra
denne videreførelse af kapitel 7. § 51 omhandler
oprettelse af Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, og
fastsætter dens bestyrelsen. § 52 giver GI mulighed for
af sine renteindtægter at yde lån til etablerings- og
opbygningsfasen af Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse og
mulighed for at stille garanti for Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelses udgifter til skadesdækning. Undtagelsen af
§§ 51 og 52, er en konsekvens af forslaget om at
sammenlægge Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse med
Byggeskadefonden i den foreslåede Afdeling C.
I stk. 4 foreslås, at aftaler om
energibesparende arbejder efter kapitel 6 a i lov om byfornyelse og
udvikling af byer, som er indgået før den 1. januar
2021, gennemføres efter de hidtil gældende regler.
Med forslaget
sikres det, at energirenoveringssager, hvor der inden
ophævelse af kapitel 6 a i lov om byfornyelse og udvikling af
byer, som affattet ved dette forslags § 2, nr. 1, er
indgået aftale mellem en ejendomsejer og et flertal af
lejerne i en privat udlejningsejendom om gennemførelse af
energirenovering i henhold kapitel 6 a i lov om byfornyelse og
udvikling af byer, kan færdiggøres efter de hidtil
gældende regler.
Da lov om almene
boliger m.v., lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om leje
og byggeloven, der ændres med dette lovforslag, ikke
gælder for Færøerne og Grønland, jf.
lovbekendtgørelse 1203 af 3. august 2020,
lovbekendtgørelse nr. 144 af 21. februar 2020,
lovbekendtgørelse nr. 927 af 4. september 2019 og
lovbekendtgørelse nr. 1178 af 23. september 2016, vil de
foreslåede ændringer heller ikke finde anvendelse for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1203 af 3. august 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 80. .
. . Stk. 2. . .
. Stk. 3. Er det
nødvendigt til dækning af Landsbyggefondens udgifter,
kan fondens bestyrelse beslutte at opkræve et løbende
bidrag fra afdelinger, som indeholder boliger, der er taget i brug
fra den 1. januar 1970. Der kan dog ikke opkræves bidrag for
afdelinger, der indeholder boliger, som er omfattet af
Byggeskadefonden eller Byggeskadefonden for
byfornyelsesforanstaltninger. Bidraget kan ikke overstige de
bidrag, som opkræves i henhold til stk. 2, 1. pkt. Stk. 4. -5. . .
. | | 1. I § 80 stk. 3, 2. pkt., udgår
»eller Byggeskadefonden for
byfornyelsesforanstaltninger«. | | | | | | 2. Efter
§ 151 d indsættes: »§ 151
e. Ud over de byggerier, der er nævnt i §§
151 og 151 a, omfatter fonden ombygninger, renoveringer m.v., der
har modtaget kommunalt tilsagn om støtte i henhold til lov
om byfornyelse og udvikling af byer inden den 1. januar 2021, eller
er omfattet af kapitel 10 i lov om byfornyelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 260 af 7. april 2003. Denne del af
fonden benævnes Afdeling C. Stk. 2. Afdeling
C er økonomisk uafhængig af fondens Afdeling A og B.
Afdelingens midler skal holdes adskilt fra Afdeling A og Afdeling
B, og der må ikke overføres midler fra Afdeling A
eller Afdeling B til Afdeling C. Der må heller ikke
overføres midler fra Afdeling C til Afdeling A eller
Afdeling B. Stk. 3. Afdeling
C kan nedlægges, når afdelingens
dækningsforpligtelser er ophørt.«. | | | | § 152.
Fonden ledes af en bestyrelse på 9 medlemmer. KL vælger
2 medlemmer, og BL vælger 3 medlemmer. Boligministeren
vælger bestyrelsens øvrige medlemmer, hvoraf 3
medlemmer skal repræsentere byggerier, der indeholder
henholdsvis andelsboliger, ungdomsboliger og ældreboliger,
der er opført med offentlig støtte, og et medlem skal
have særlig sagkundskab inden for fondens
virksomhedsområde. Stedfortrædere vælges efter
samme regler. Alle valg sker for 4 år ad gangen. Genvalg kan
finde sted. | | 3. § 152 affattes således: »Fonden ledes af en bestyrelse
på 10 medlemmer. KL vælger 2 medlemmer, BL vælger
3 medlemmer og boligministeren vælger bestyrelsens
øvrige medlemmer, hvoraf 3 medlemmer skal repræsentere
byggerier, der indeholder henholdsvis andelsboliger, ungdomsboliger
og ældreboliger, der er opført med offentlig
støtte, et medlem skal have særlig sagkundskab inden
for fondens virksomhedsområde, og et medlem skal have
særlig sagkundskab inden for byfornyede ejendomme. Ved
stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Stedfortrædere vælges efter samme regler. Alle valg
sker for 4 år ad gangen. Genvalg kan finde sted. Stk. 2. Ved
nedlæggelse af Afdeling C, jf. § 151 e, stk. 3,
udtræder medlemmet med særlig sagkundskab inden for
byfornyede ejendomme af fondens bestyrelse, og der udpeges ikke
på ny et medlem med en sådan sagkundskab.«. | | | | § 153. .
. . Stk. 2. Fondens
årsregnskab skal indeholde regnskaber for hver af fondens to
afdelinger, jf. § 151 d. Stk. 3.-6. . .
. | | 4. I § 153, stk. 2, ændres »to
afdelinger, jf. § 151 d« til: »tre afdelinger, jf.
§ 151 d og e«. | | | | § 160.
Boligministeren kan fastsætte nærmere regler for de
forhold, der er nævnt i § 150, stk. 1,
§ 151, stk. 2, § 151 a, stk. 2, § 151
c, § 151 d, § 153, stk. 2-5, § 153 a,
§ 154, stk. 1, § 155, § 156 a, stk.
2, og § 156 b, stk. 2 og 3. | | 5. I § 160 indsættes efter
»§ 151 d,«: »§ 151 e,«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om byfornyelse og udvikling af byer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 144 af 21. februar 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | Kapitel 6
a Aftalt grøn
byfornyelse Anvendelsesområde
for dette kapitel § 50 a.
Udlejer og lejere i private udlejnings?ejendomme, hvor et eller
flere lejemål helt eller delvis er udlejet til beboelse, kan
indgå aftale om gennemførelse af energibesparende
foranstaltninger i ejendommen. Stk. 2. Aftale
kan alene indgås mellem udlejer og lejere af lejligheder, der
helt eller delvis anvendes til beboelse, og lejere af
enkeltværelser, som hverken er en del af udlejers
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejer bebor. § 50 b. Flere
ejerlejligheder, der henhører under samme ejerforening, og
som ejes af samme udlejer, anses efter reglerne i dette kapitel som
én ejendom. Stk. 2. Er flere
ejendomme, der ejes af samme udlejer, opført kontinuerligt
som en samlet bebyggelse, og har disse ejendomme fælles
friarealer eller nogen form for driftsfællesskab, anses disse
ligeledes efter reglerne i dette kapitel som én ejendom. Det
samme gælder, hvor flere ejendomme er samvurderet eller
samnoteret i tingbogen. Aftalen § 50 c.
Udlejeren og et flertal af lejerne kan på samtlige lejeres
vegne indgå skriftlig aftale om gennemførelse af
energibesparende arbejder og om lejeforhøjelse efter §
58 a i lov om leje som følge deraf. Stk. 2. Aftale
efter stk. 1 får tillige virkning for lejemål, der er
ubeboede og uudlejede på tidspunktet for aftalens
indgåelse. § 50 d. I
ejendomme, hvor der er valgt beboerrepræsentation, jf. §
64 i lov om leje, skal udlejeren inddrage
beboerrepræsentanterne i projektet, forinden ejendommens
øvrige lejere inddrages. § 66 i lov om leje finder ikke
anvendelse på energibesparende arbejder omfattet af dette
kapitel. Stk. 2.
Beboerrepræsentanterne kan på samtlige lejeres vegne
indgå en skriftlig aftale med udlejer om gennemførelse
af energibesparende arbejder og lejeforhøjelser. 1. pkt.
finder kun anvendelse, såfremt gennemførelsen af de
energibesparende arbejder vil medføre en
lejeforhøjelse, der sammen med lejeforhøjelser for
forbedringer, som beboerrepræsentanterne inden for de sidste
3 år har tiltrådt efter denne bestemmelse, maksimalt
vil udgøre 93 kr. pr. kvadratmeter bruttoetageareal.
Beboerrepræsentanterne skal, forinden de tiltræder de
energibesparende arbejder, afholde beboermøde til
drøftelse af de pågældende energibesparende
arbejder, og der skal på beboermødet være
flertal blandt de fremmødte beboere for de energibesparende
arbejders gennemførelse. Efter beboermødet skal
beboerrepræsentanterne snarest skriftligt give samtlige
beboere meddelelse om beslutningen samt oplyse, at såfremt en
fjerdedel af beboerne inden 2 uger efter meddelelsen forlanger det,
skal beboerrepræsentanterne foranstalte urafstemning blandt
ejendommens beboere. Det i 2. pkt. nævnte beløb er
opgjort i 2012-niveau og reguleres en gang årligt efter
udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en
12-månedersperiode sluttende i juni måned i året
før det finansår, reguleringen vedrører.
Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Stk. 3. Aftale
efter stk. 2 får tillige virkning for lejemål, der er
ubeboede og uudlejede på tidspunktet for aftalens
indgåelse. § 50 e. Det
er en betingelse for aftalens gyldighed, at 1) aftalen er indgået på en af
Transport- og Boligministeriet udarbejdet aftaleblanket, 2) lejerne fra udlejer før aftalens
indgåelse modtager huslejenævnets afgørelse om
forhåndsgodkendelse af lejeforhøjelsen for det enkelte
lejemål efter § 59 a, stk. 6 i lov om leje som
følge af gennemførelse af de energibesparende
arbejder, 3) lejerne fra udlejer før aftalens
indgåelse modtager en skriftlig erklæring udarbejdet af
et certificeret energimærkningsfirma om de
energimæssige konsekvenser af aftalen, 4) bestemmelserne i §§ 50 c og 50 d er
opfyldt og 5) udlejerens meddelelse om aftalens
indgåelse er kommet frem til alle lejere omfattet af §
50 a, stk. 2. Stk. 2. Hvis
aftalen efter § 50 a er tiltrådt af samtlige lejere,
finder kravet i stk. 1, nr. 2, ikke anvendelse. Indfasningsstøtte § 50 f.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at yde
indfasningsstøtte til nedsættelse af
lejeforhøjelsen beregnet efter § 58 a i lov om leje som
følge af de aftalte energibesparende foranstaltninger, jf.
§ 50 a. § 50 g. Ejere
af ejendomme, der er omfattet af § 50 a, stk. 1, kan, inden
aftale med lejerne indgås, jf. § 50 a, stk. 2,
ansøge om indfasningsstøtte. Stk. 2.
Ansøgningen fremsendes til kommunalbestyrelsen bilagt 1) den skriftlige erklæring fra et
certificeret energimærkningsfirma om de energimæssige
konsekvenser af projektet, jf. § 50 e, stk. 1, nr. 3, og 2) huslejenævnets afgørelse om
forhåndsgodkendelse af lejeforhøjelsen for det enkelte
lejemål efter § 59 a, stk. 6 i lov om leje som
følge af gennemførelse af de energibesparende
arbejder, jf. § 50 e, stk. 1, nr. 2, eller dokumentation for,
at aftalen efter § 50 a er tiltrådt af samtlige
lejere. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan stille krav om oplysninger
vedrørende projektet og ejendommen, som er relevante for
behandlingen af ansøgningen. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan stille arkitektoniske,
miljømæssige og udførelsesmæssige
betingelser for indfasningsstøtte samt krav om
gennemførelse af bestemte arbejder. Betingelserne skal
fremgå af tilsagnet til ejer meddelt i medfør af stk.
1. § 50 h.
Indfasningsstøtten kan det første år
højst udgøre to tredjedele af
lejeforhøjelsen. Stk. 2.
Indfasningsstøtte ydes i 10 år. Efter det
første år nedsættes indfasningsstøtten
hvert år med lige store andele frem til tidspunktet for
bortfaldet af støtten. Stk. 3.
Indfasningsstøtte kan kun ydes til nedsættelse af
lejeforhøjelse i boliger, der fortsat bebos af den, som var
lejer på tidspunktet for lejeforhøjelsens
varsling. Stk. 4. Ved en
lejers fraflytning bortfalder den del af støtten, som
vedrører den pågældende bolig. Udlejeren har
pligt til at underrette kommunalbestyrelsen om fraflytning, jf. 1.
pkt., så snart lejerens opsigelse modtages. Stk. 5.
Indfasningsstøtte udbetales til ejeren af ejendommen. Genhusning § 50 i. Hvis
et projekt om aftalt grøn byfornyelse efter § 50 a
nødvendiggør, at en eller flere boliger skal
fraflyttes, kan kommunalbestyrelsen træffe beslutning om at
stille erstatningsbolig til rådighed efter bestemmelserne i
kapitel 8, jf. dog § 50 j. § 50 j. Hvis
en bolig skal fraflyttes som følge af gennemførelse
af energibesparende arbejder i medfør af reglerne i dette
kapitel og lejer ønsker at fortsætte lejemålet
efter arbejdernes gennemførelse, kan udlejer ikke opsige
lejer efter bestemmelserne i lov om leje. Refusion § 50 k.
Kommunalbestyrelsen afholder udgifter til indfasningsstøtte
og genhusning efter dette kapitel. Stk. 2. Staten
refunderer 50 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter efter stk. 1,
såfremt kommunalbestyrelsen har fået tildelt en
statslig udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 94, stk. 1. Klage § 50 l.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter dette kapitel kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. § 50 m. Klage
over, at den af lejerne skriftligt accepterede aftale om
gennemførelse af forbedringsarbejder ikke opfylder
betingelserne i § 50 e, kan af den enkelte lejer indbringes
for huslejenævnet. Stk. 2.
Indbringelsen efter stk. 1 skal ske, senest 6 uger efter at kravet
om lejeforhøjelse er kommet frem til lejeren. Stk. 3.
Bestemmelserne i kapitel VI i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene om sagernes behandling i huslejenævn finder
tilsvarende anvendelse ved behandling af sager efter reglerne i
dette kapitel. | | 1. Kapitel 6 a ophæves. | | | | Kapitel 7 Byggeskadefonden
vedrørende bygningsfornyelse Udnævnelse af
fondens bestyrelse § 51.
Byggeskadefonden er en selvejende institution, der yder
støtte til udbedring af skader, der skyldes forhold ved
ombygningen m.v. i forbindelse med bygningsfornyelse efter denne
lov. Boligministeren kan godkende, at fonden herudover deltager i
aktiviteter, der har til formål at fremme kvalitet og
effektivitet i bygningsfornyelse, herunder foretager kapitalindskud
i selskaber. Stk. 2. Fonden
ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer. Bestyrelsen udpeges af
boligministeren på grundlag af indstillinger fra de i stk. 3
nævnte organisationer og myndigheder. Stk. 3.
Kommunernes Landsforening samt landsomfattende sammenslutninger af
henholdsvis grundejerforeninger, private andelsboligforeninger og
lejerforeninger indstiller hver 1 medlem til fondens bestyrelse.
Københavns og Frederiksberg Kommuner indstiller i
fællesskab 1 medlem. Stk. 4. Der
udpeges og indstilles stedfortrædere efter reglerne i stk. 2
og 3. Udpegning af bestyrelsen og stedfortrædere sker for 4
år ad gangen. Finder udpegning sted i løbet af en
periode, gælder den kun til periodens udløb. Stk. 5.
Boligministeren godkender fondens vedtægter. Stk. 6. Fonden
skal på forlangende give boligministeren enhver oplysning om
sin virksomhed. § 52.
Grundejernes Investeringsfond kan af sine
renteindtægter 1) yde lån til Byggeskadefonden i
etablerings- og opbygningsfasen med en rente fastsat af bestyrelsen
for Grundejernes Investeringsfond og 2) stille garanti for Byggeskadefondens udgifter
til dækning af skader omfattet af § 51, stk. 1, på
grundlag af en eventuel aftale herom mellem Grundejernes
Investeringsfond og Byggeskadefonden, der skal godkendes af
boligministeren. Stk. 2.
Grundejernes Investeringsfond kan kun påtage sig
forpligtelser efter stk. 1 inden for den i lov om midlertidig
regulering af boligforholdene § 61, stk. 1, fastsatte
beløbsramme. Dækningsområde § 53. Fondens
dækningsområde omfatter: 1) Samlede ombygningsarbejder, jf. dog stk. 2,
der er gennemført efter denne lov bortset fra kapitel 6,
uanset omfang og karakter af den offentlige støtte. 2) Udbedringsarbejder, der udføres med
støtte fra fonden efter reglerne i dette kapitel. Stk. 2. Fondens
dækningsområde omfatter ikke mindre ombygninger. Stk. 3. Fonden
yder støtte til dækning af indtil 95 pct. af ejerens
udgifter til udbedring af byggeskader. I fondens støtte
fragår eventuelle beløb, som ejeren har krav på
at få dækket hos et forsikringsselskab eller en
ansvarlig skadevolder. Stk. 4.
Støtte fra fonden kan opnås til udbedring af skader,
der anmeldes til fonden inden 20 år fra arbejdernes
aflevering. Stk. 5.
Boligministeren fastsætter nærmere regler om 1) de i stk. 2-4 nævnte forhold, 2) de i § 54, stk. 1-4, 6 og 7, nævnte
forhold, 3) fondens administration, regnskaber og revision
heraf. Stk. 6.
Boligministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler
for fondens regresret ved senere overdragelse af ejendomme, der er
ombygget efter reglerne i denne lov bortset fra kapitel 6. Registrering, kvalitetssikring og drifts- og
vedligeholdelsesplaner m.v. § 54.
Bygherren skal som betingelse for støtte efter denne lov
foranledige, at der foretages en registrering af bygningens
tilstand, inden ombygningen efter denne lov påbegyndes, jf.
dog § 53, stk. 2. Stk. 2.
Bygherren skal som betingelse for støtte efter denne lov
stille fornødne krav til byggeriets andre parter om
kvalitetssikring i forbindelse med ombygningen, jf. dog § 53,
stk. 2. Stk. 3. Det er
en betingelse for støtte, at ejeren inden for en af
kommunalbestyrelsen fastsat frist udarbejder en plan for drift og
vedligeholdelse for hele bygningen. Stk. 4. Ejeren
er pligtig at følge den i stk. 3 nævnte plan samt
holde de af planen omfattede bygninger forsvarligt ved lige. Ejer
skal hvert 5. år revidere den i stk. 3 nævnte drifts-
og vedligeholdelsesplan. Drifts- og vedligeholdelsesplanen skal
indsendes til kommunalbestyrelsen, som påser, at den
overholdes. Kommunalbestyrelsen kan, efter at drifts- og
vedligeholdelsesplanen er revideret to gange, beslutte, at ejeren
ikke fremover skal indsende revideret plan til kommunalbestyrelsen.
Ejeren skal på lejerens forlangende give denne eller dennes
befuldmægtigede adgang til at gennemgå de i 1. og 2.
pkt. nævnte planer på ejendommen eller andetsteds i
vedkommende byområde. Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal for huslejenævnet indbringe
spørgsmål om overtrædelse af de i stk. 3 og 4
nævnte planer, der efter kommunalbestyrelsens vurdering er af
væsentlig betydning for, at bygningens
vedligeholdelsestilstand kan opretholdes. Endvidere kan uenighed om
ejerens opfyldelse af de i stk. 3 og 4 nævnte planer af
mindst 1/4 af lejerne eller i ejendomme med
beboerrepræsentation efter lov om leje af
beboerrepræsentanterne i den pågældende ejendom
indbringes for huslejenævnet. § 19, stk. 3, i lov om
leje finder tilsvarende anvendelse ved huslejenævnets
afgørelse af, om de i stk. 3 og 4 nævnte planer er
overholdt. Lov om midlertidig regulering af boligforholdene §
60 finder anvendelse på Grundejernes Investeringsfonds
gennemførelse af arbejder, der er omfattet af de i stk. 3 og
4 nævnte planer. Stk. 6.
Byggeskadefonden skal forestå og afholde udgiften ved
gennemførelse af eftersyn af bygningen med henblik på
at vurdere bygningens tilstand og registrere eventuelle skader.
Fonden kan opdele eftersynet i to eftersyn, der afholdes
henholdsvis 1 og 5 år fra afleveringen af det enkelte byggeri
under fonden. Stk. 7. Ejeren
og bygherren er forpligtet til at meddele fonden enhver oplysning,
der er nødvendig for fondens administration af reglerne i
dette kapitel. Stk. 8. Stk. 4
og 5 gælder ikke for ejendomme omfattet af § 18 a, stk.
1, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene og ejendomme
omfattet af § 3 b i lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber. Byggeskadefondsbidrag § 55. Bidrag
til fonden udgør 1,5 pct. af de samlede ombygningsudgifter
til arbejder, der er gennemført efter denne lov bortset fra
kapitel 6, uanset omfang og karakter af den offentlige
støtte. Bidraget indbetales af kommunalbestyrelsen til
fonden, når regnskabet for ombygningen er godkendt. Stk. 2. Der
betales ikke bidrag for arbejder udført med støtte
fra fonden, jf. § 53, stk. 1, nr. 2. Stk. 3. Fonden
kan, såfremt det er nødvendigt til dækning af
fondens udgifter og efter boligministerens nærmere
bestemmelse herom, opkræve et ekstraordinært bidrag fra
ejerne af samtlige ejendomme omfattet af fondens
dækningsområde. Stk. 4.
Såfremt indbetaling af bidrag efter stk. 1 og 3 ikke sker
rettidigt, påløber der fra forfaldsdagen renter, der
udgør den rente, der fastsættes efter § 5, stk. 1
og 2, i lov om renter ved forsinket betaling m.v. § 56. Fondens
andel af udgiften til udbedring af byggeskader kan efter fondens
bestemmelse herom helt eller delvis finansieres gennem optagelse af
realkreditlån og realkreditlignende lån ydet af et
pengeinstitut med pant i den pågældende ejendom, hvor
byggeskaden er opstået. Lånene kan maksimalt have en
løbetid på 30 år. Fonden afholder samtlige
ydelser på eventuelt optagne realkreditlån, jf. 1. og
2. pkt. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen stiller garanti for lånoptagelsen efter
stk. 1. Stk. 3. Fonden
godtgør kommunen eventuelle tab som følge af
garantistillelsen. § 57.
Kommunalbestyrelsen afholder udgifter til bidrag til
byggeskadefonden. Stk. 2. Staten
refunderer 50 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter efter stk. 1,
såfremt kommunalbestyrelsen har fået tildelt en
statslig udgiftsramme til byfornyelse, jf. § 94, stk. 1. | | 2. Kapitel 7 ophæves. | | | | | | § 3 | | | | | | I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1178 af 23. september 2016, som ændret ved lov nr. 734 af
8. juni 2018, § 35 i lov nr. 1711 af 27. december 2018, §
3 i lov nr. 368 af 9. april 2019 og lov nr. 1590 af 27. december
2019, foretages følgende ændring: | | | | § 25 A. . .
. Stk. 2. Undtaget
fra forsikringspligten er 1)-2) . . . 3) bygherrer, der opfører bebyggelse, som
er dækket af Byggeskadefonden vedrørende
bygningsfornyelse (BvB), jf. lov om byfornyelse og udvikling af
byer, 4) bygherrer, der opfører bebyggelse, der
ikke er helårsbeboelse, 5) forbrugere, når bebyggelsen
hovedsageligt er bestemt til beboelse for forbrugeren, jf. dog stk.
3, og 6) bygherrer, der opfører ejendomme til
udlejning. Stk. 3. . .
. | | 1. § 25 A, stk. 2, nr. 3,
ophæves. Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse
nr. 927 af 4. september 2019, foretages følgende
ændringer: | | | | § 4 b. For lejemål, som er
ombygget efter bestemmelserne om aftalt grøn byfornyelse i
kapitel 6 a i lov om byfornyelse og udvikling af byer, og hvor
lejeforhøjelse er beregnet efter § 58 a, skal det
udtrykkeligt oplyses i lejeaftalen, at lejemålet er ombygget
efter kapitel 6 a i lov om byfornyelse og udvikling af byer. Stk. 2. Har udlejeren helt eller delvis
undladt at give de i stk. 1 omtalte oplysninger, kan der ikke
opkræves lejeforhøjelse efter § 58 a. Er
lejeforhøjelse opkrævet, uanset at oplysningerne ikke
er givet, kan lejeren kræve lejeforhøjelsen
tilbagebetalt. § 6, stk. 3, 2. og 3. pkt., finder tilsvarende
anvendelse. | | 1. § 4 b ophæves. | | | | § 47. Er
lejen væsentlig lavere end det lejedes værdi, kan
udlejeren forlange lejen forhøjet til det beløb, der
er rimeligt under hensyn hertil. Ved vurderingen af lejen og det
lejedes værdi ses der bort fra: a) lejeforhøjelser efter § 58, stk. 3
og 4, og § 62 b og forbedringer efter § 46 a, stk. 3,
§ 58, stk. 3, og § 62 b, b) lejeforhøjelse efter § 58 a og
aftalte forbedringer efter kapitel 6 a i lov om byfornyelse og
udvikling af byer, c) lejeforhøjelser efter § 63 b, jf.
lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010, og
forbedringer, der er udført for beløb omfattet af
§ 63 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august
2010, d) lejeforhøjelser og forbedringer efter
§ 53 i lov om sanering og efter § 60 i lov om byfornyelse
og boligforbedring, jf. lovbekendtgørelse nr. 658 af 11.
august 1993, e) lejeforhøjelse og forbedringer efter
§ 60, stk. 3-6, i lov om byfornyelse og
boligforbedringer, f) lejeforhøjelse og forbedringer efter
lov om byfornyelse, g) lejeforhøjelser uden fradrag af tilskud
og forbedringsarbejder med hertil knyttede nødvendige
følgearbejder efter lov om privat byfornyelse, og h) forbedringer, som lejeren har udført
for egen regning med udlejerens tilladelse. Ved den første lejefastsættelse
for forbedringer, hvortil der er ydet støtte efter lov om
sanering eller lov om byfornyelse og boligforbedring, finder reglen
i litra d dog ikke anvendelse. Stk. 2. Ved
afgørelse efter stk. 1, 1. pkt., skal der foretages en
sammenligning med den leje, som er almindeligt gældende i
kvarteret eller området for tilsvarende hus og husrum med
hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og
vedligeholdelsestilstand. Ved sammenligningen ses bort fra
lejemål, der er forbedret efter § 58, stk. 3, og §
62 b, samt lejemål omfattet af kapitel VIII A, § 53,
stk. 3-5, og lov om privat byfornyelse samt kapitel 5 i lov om
byfornyelse. Ligeledes ses bort fra lejemål i ejendomme, der
er omfattet af en beslutning efter lov om byfornyelse og
boligforbedring, hvortil der efter samme lovs § 67, stk. 2, er
meddelt bindende tilsagn efter udgangen af 1994, medmindre
lejemålet er beliggende i en ejendom, der er omfattet af en
beslutning, hvor boligministeren har tilladt, at bestemmelserne om
lejefastsættelse i kapitel VII i lov om byfornyelse og
boligforbedring, jf. lovbekendtgørelse nr. 658 af 11. august
1993, fortsat finder anvendelse efter udgangen af 1994. Der ses
tillige bort fra lejemål i ejendomme, som er omfattet af en
beslutning efter lov om byfornyelse eller en aftale om grøn
byfornyelse efter kapitel 6 a i lov om byfornyelse og udvikling af
byer. Stk. 3.-4. . .
. | | 2. § 47, stk. 1, litra b,
ophæves. Litra c, bliver herefter litra b. | | | | 3. I § 47, stk. 2, sidste punktum,
udgår »eller en aftale om grøn byfornyelse efter
kapitel 6 a i lov om byfornyelse og udvikling af byer«. | | | | § 58 a. I
lejemål, hvor der er indgået aftale mellem udlejeren og
lejerne efter kapitel 6 a i lov om byfornyelse og udvikling af
byer, kan der aftales en lejeforhøjelse, der beregnes
på grundlag af de samlede udgifter til de gennemførte
energibesparende arbejder, der er omfattet af aftalen efter den
nævnte lovs kapitel 6 a, jf. dog stk. 4.
Lejeforhøjelsen kan ikke overstige, hvad der er aftalt
på grundlag af huslejenævnets afgørelse om
forhåndsgodkendelse, som lejerne har modtaget efter § 50
e, stk. 1, nr. 2, i lov om byfornyelse og udvikling af byer,
medmindre aftalen er tiltrådt af samtlige lejere, jf. samme
lovs § 50 e, stk. 2. Stk. 2. I
ejendomme, der indeholder såvel lejemål, der helt eller
delvis er udlejet til beboelse, som lejemål, der udelukkende
anvendes til andet end beboelse, skal der ske en
forholdsmæssig fordeling af udgifter, som vedrører
begge typer af lejemål. Stk. 3.
Lejeforhøjelsen skal som udgangspunkt kunne give en passende
forrentning af den udgift, der med rimelighed er afholdt til de
aftalte arbejder, samt dække afskrivning og sædvanlige
udgifter til vedligeholdelse, administration, forsikring og
lign. Stk. 4.
Såfremt det er aftalt mellem udlejer og lejere, at der til
gennemførelse af de energibesparende arbejder anvendes
beløb afsat efter § 22 samt § 63 a, jf.
lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010, eller efter
§§ 18 og 18 b i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene eller støtte efter anden lovgivning, kan den
del af udgiften, som herved dækkes, ikke medregnes ved
beregning af lejeforhøjelse efter stk. 1. Stk. 5.
Lejeforhøjelsen fordeles indbyrdes på de
lejemål, der er omfattet af stk. 1, i forhold til de
omfattede lejemåls andel af det samlede bruttoetageareal af
de lejemål, der lovligt helt eller delvis kan anvendes til
beboelse. Stk. 6. Hvis en
aftale om gennemførelse af energibesparende foranstaltninger
efter reglerne i kapitel 6 a i lov om byfornyelse og udvikling af
byer er ugyldig eller ophæves, finder §§ 58, 59 og
59 a og § 27 i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene anvendelse. Er arbejderne iværksat på
det tidspunkt, hvor aftalens bortfald konstateres, finder § 59
a og § 65, stk. 2-4, og §§ 23-26 i lov om
midlertidig regulering af boligforholdene dog ikke
anvendelse. Stk. 7. §
59, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse. Stk. 8.
Såfremt der ydes indfasningsstøtte efter §§
50 f-50 h i lov om byfornyelse og udvikling af byer, skal det af
varslingen fremgå, at indfasningsstøtten er fradraget
ved beregningen af lejeforhøjelsen. Aftrapning af
indfasningsstøtten, jf. § 50 h, stk. 2, i samme lov,
skal fremgå af varslingen. Stk. 9. Senere
lejeforhøjelser, der udelukkende skyldes regulering af
indfasningsstøtten efter § 50 h, stk. 2, i lov om
byfornyelse og udvikling af byer, kan gennemføres alene ved
udlejerens skriftlige meddelelse herom til lejerne. | | 4. § 58 a ophæves. | | | | § 59 a. . .
. Stk. 2. -5. . .
. Stk. 6.
Afgørelse efter stk. 1 kan træffes, inden der for
lejemål, der helt eller delvis er udlejet til beboelse, og
for uudlejede lejemål, der lovligt helt eller delvis kan
anvendes til beboelse, iværksættes forbedringsarbejder
efter kapitel 6 a i lov om byfornyelse og udvikling af byer, der
vil medføre en lejeforhøjelse. Huslejenævnets
afgørelse skal omfatte lejeforhøjelse foretaget
såvel efter § 58, stk. 1 og 2, som efter § 58
a. | | 5. § 59 a, stk. 6, ophæves. |
|