Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2020)
Boligministeren
(Kaare Dybvad Bek):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
byfornyelse og udvikling af byer og lov om almene boliger m.v.
(Sammenlægning af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden
vedrørende Bygningsfornyelse, og ophør af fremtidig
skadesdækning ved bygningsfornyelse m.v.).
(Lovforslag nr. L 6)
Den årlige bevilling på
finansloven til byfornyelse er gennem de senere år kraftigt
beskåret, hvilket har resulteret i både få og
små sager. Byfornyelsesrammen er i 2019-2022 blevet
omprioriteret til en ny landsbyfornyelsesramme, der uddeles til 56
kommuner, og kan kun anvendes i byer med færre end 4.000
indbyggere og i det åbne land. Da landsbyfornyelsesrammen
typisk anvendes til nedrivning, hvilket ikke er omfattet af
Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse, forventes der
fremadrettet at være meget få sager og dermed
færre midler i form af indbetalinger til Byggeskadefonden
vedrørende Bygningsfornyelse, hvilket presser fondens
økonomi.
Det vurderes, at der med det
begrænsede antal bygningsfornyelsessager ikke er basis for at
opretholde Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse som
en selvstændig organisation, eller grundlag for at opretholde
kravet om indbetaling til den forsikringslignende ordning. Derfor
foreslås det at ophæve skadesdækningen af
fremtidige bygningsfornyelser og at sammenlægge
Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse med
Byggeskadefonden.
Sammenlægningen foreslås
gennemført ved oprettelse af en ny Afdeling C i
Byggeskadefonden. Den nye Afdeling C vil få overdraget alle
Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelses sager,
aktiver, passiver og medarbejdere. Afdeling C foreslås at
være uafhængig af fondens Afdeling A og B, hvilket
betyder, at der ikke kan overføres penge mellem
afdelingerne, og at afdelingerne ikke hæfter for
hinanden.
Derudover ophæves kapitel 6 a om
aftalt grøn byfornyelse i lov om byfornyelse og udvikling af
byer. Ordningen blev evalueret i 2017, og evalueringen viste, at
aftalt grøn byfornyelse ikke bliver anvendt.
Ophævelsen er en udmøntning af aftalepartiernes
beslutning af 7. november 2018.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.