Fremsat den 8. oktober 2020 af sundheds- og ældreministerern (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Styrelsen for Patientklagers vurdering af
lægeerklæringer på
indfødsretsområdet)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 903 af 26. august 2019, som ændret ved § 39 i lov
nr. 620 af 8. juni 2016, lov nr. 273 af 26. marts 2019, § 3 i
lov nr. 504 af 1. maj 2019, § 2 i lov nr. 1435 af 17. december
2019 og § 2 i lov nr. 1436 af 17. december 2019, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 212 a indsættes:
Ȥ 212 b. Styrelsen for
Patientklager foretager efter anmodning fra et udvalg, der er
nedsat af Folketinget, en vurdering af lægeerklæringer,
som er udfærdiget til brug for behandlingen af sager om
naturalisation. Anmodningen om vurdering fremsendes af et udvalg,
der er nedsat af Folketinget, gennem Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientklager kan af sundhedspersoner, af private og
af myndigheder afkræve enhver oplysning, som er
nødvendig for styrelsens vurdering efter stk. 1.
Stk. 3.
Styrelsen for Patientklager kan videregive styrelsens vurdering
efter stk. 1 til Styrelsen for Patientsikkerhed, som kan anvende
den modtagne vurdering til brug for Styrelsen for Patientsikkerheds
tilsyn med sundhedspersoner og behandlingssteder.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med indfødsretsaftalen mellem den
tidligere regering, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti
indgået den 29. juni 2018 blev det aftalt at styrke de
lægefaglige diagnoser i forbindelse med behandlingen af
ansøgninger om naturalisation ved at oprette en enhed i
Styrelsen for Patientklager, som af Folketingets
Indfødsretsudvalg gennem Udlændinge- og
Integrationsministeriet kan anmodes om en "second opinion", hvis
der i forbindelse med behandlingen af en indfødsretssag
måtte blive behov herfor.
Med aftalen blev det besluttet, at der ikke
gives mulighed for at få dispensation fra kravet om
dokumentation for danskkundskaber og
Indfødsretsprøven af 2015 under henvisning til et
handicap, hvis der ikke foreligger tilstrækkelig og reel
dokumentation for ansøgerens handicap.
Aftaleparterne blev således samtidigt
enige om, at der i Styrelsen for Patientsikkerhed skal oprettes en
enhed, som kan anmodes om en vurdering af de lægelige
oplysninger i sager, der forelægges for Folketingets
Indfødsretsudvalg med henblik på udvalgets
stillingtagen til dispensation. Det bemærkes, at opgaven -
efter oprettelse af Styrelsen for Patientklager - efter Sundheds-
og Ældreministeriets opfattelse retteligt bør placeres
ved denne styrelse og ikke i Styrelsen for Patientsikkerhed som
angivet i indfødsretsaftalen.
Den aftalte model indebærer, at
Folketingets Indfødsretsudvalg til brug for udvalgets
vurdering af, om der skal meddeles en ansøger dispensation
på grund af sygdom, kan tilkendegive, at udvalget
ønsker en eller flere konkrete sygdomssager forelagt for
Styrelsen for Patientklager med henblik på en vurdering af de
lægelige oplysninger, før udvalget tager endelig
stilling til, om vedkommende ansøger skal optages på
et lovforslag om meddelelse af indfødsret.
Styrelsen for Patientklager skal i sin
udtalelse vurdere, hvorvidt styrelsen er enig i lægens
vurderinger og konklusioner i den lægeerklæring, som
danner baggrund for forelæggelse for
Indfødsretsudvalget. Resultatet af forelæggelsen for
Styrelsen for Patientklager kan således enten blive, at
styrelsen er enig eller uenig i lægens vurderinger og
konklusioner i den konkrete lægeerklæring, eller at
lægens vurderinger og konklusioner er mangelfulde.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Vurdering af
lægeerklæringer
2.1.1. Gældende
ret
Efter grundlovens § 44 kan ingen
udlænding opnå indfødsret uden ved lov.
Lovforslag fremsættes to gange årligt af
udlændinge- og integrationsministeren.
Retningslinjerne for udlændinge- og
integrationsministerens udarbejdelse af lovforslag om
indfødsrets meddelelse fastlægges gennem aftaler
mellem Folketingets partier. De gældende retningslinjer
fremgår af cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september
2018 om naturalisation.
Det er bl.a. en betingelse, at
ansøgeren dokumenterer danskkundskaber og består
Indfødsretsprøve af 2015. Der kan dog ske
forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg med
henblik på dispensation fra disse krav under nærmere
betingelser i tilfælde, hvor ansøgeren lægeligt
diagnosticeres med en langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller
intellektuel funktionsnedsættelse og som følge heraf
ikke er i stand til - eller har rimelig udsigt til - at kunne
opfylde kravene.
Autoriserede sundhedspersoner skal efter
autorisationslovens § 20, stk. 1, ved udfærdigelse af
erklæringer, som vedkommende afgiver i sin egenskab af
autoriseret sundhedsperson, udvise omhu og uhildethed. En
sundhedsperson kan således efter bestemmelsen drages til
ansvar for indholdet af vedkommendes erklæringer, hvis
vedkommende ikke har afgivet disse erklæringer med rette omhu
og uhildethed. Med omhu forventes kvalitative krav til
erklæringens indhold, hvilket betyder, at der kan ifaldes
ansvar også ved uagtsomme forhold, og at
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn i sin
klagesagsbehandling og Styrelsen for Patientsikkerhed i
tilsynssager kan lægge vægt på dette forhold i
forhold til sundhedspersonens faglighed. Med uhildethed
forstås, at erklæringen skal være objektiv. Det
betyder, at sundhedspersonens mod- eller velvilje, personlige
interesser, holdninger og synspunkter ikke må have
indflydelse på erklæringens indhold.
2.1.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Sundheds- og Ældreministeriet er
opmærksomt på, at myndighedsopgaverne for øvrige
styrelser under ministeriet fremgår af egentlige bestemmelser
i sundhedsloven.
Sundheds- og Ældreministeriet finder det
af hensyn til overskueligheden og gennemsigtigheden
hensigtsmæssigt at fastholde denne systematik. Ministeriet
finder det således hensigtsmæssigt, at Styrelsen for
Patientklagers opgave med vurdering af lægeerklæringer
til brug for Folketingets Indfødsretsudvalgs behandling af
sager om naturalisation tillige frem af sundhedsloven. Dette vil
sikre et mere klart beskrevet hjemmelsgrundlag for Styrelsen for
Patientklagers myndighedsopgaver og vil desuden medvirke til en
øget gennemsigtighed for de berørte borgere og
sundhedspersoner.
Det er ligeledes efter Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse vigtigt, at myndighederne
får mulighed for at gribe ind over for de læger, der
afgiver urigtige erklæringer. Sundheds- og
Ældreministeriet er i den forbindelse opmærksomt
på, at læger efter gældende ret skal udvise omhu
og uhildethed ved udstedelse af erklæringer. For at sikre, at
Styrelsen for Patientsikkerhed bliver bekendt med de
sundhedspersoner, som måtte afgive urigtige
erklæringer, vil det efter Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse være
hensigtsmæssigt, at der fastsættes regler om, at
Styrelsen for Patientklager kan videregive oplysninger til
Styrelsen for Patientsikkerhed, i de tilfælde, hvor Styrelsen
for Patientsikkerhed er uenig i den afgivne erklæring, og
regler om at Styrelsen for Patientsikkerhed kan anvende de modtagne
oplysninger i Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med
sundhedspersoner og behandlingssteder.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at lovfæste den
besluttede ordning med Styrelsen for Patientklagers vurderinger af
lægeerklæringer på
indfødsretsområdet.
En lovfæstelse af ordningen vil sikre et
entydigt grundlag for behandlingen af sagerne og samtidigt skabe
øget gennemsigtighed med ordningen.
Det foreslås, at det i sundhedsloven
fastsættes, at et udvalg nedsat af Folketinget gennem
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan anmode Styrelsen
for Patientklager om at foretage en vurdering af
lægeerklæringer, som er udfærdiget til brug for
behandlingen af sager om naturalisation.
Forslaget vil indebære, at dette
folketingsudvalg til brug for udvalgets vurdering af, om der skal
meddeles en ansøger dispensation på grund af sygdom,
kan tilkendegive, at udvalget ønsker en konkret sygdomssag
forelagt for Styrelsen for Patientklager med henblik på en
vurdering af de lægelige oplysninger, før udvalget
tager endelig stilling til, om vedkommende ansøger skal
optages på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse.
Folketingsudvalget vil i sin tilkendegivelse
til Udlændinge- og Integrationsministeriet kunne konkretisere
særlige forhold, som udvalget ønsker belyst i
forbindelse med den lægefaglige vurdering af lægens
vurderinger og konklusioner.
Ordningen vil i praksis foregå på
den måde, at Styrelsen for Patientklager i forbindelse med
modtagelse af anmodningen fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet vil modtage sagens akter, herunder den
pågældende lægeerklæring. Styrelsen for
Patientklager vil herefter i nødvendigt omfang indhente
sagens øvrige oplysninger, herunder eksempelvis
journalmateriale, samt en udtalelse fra den læge, der har
udarbejdet erklæringen. Styrelsen for Patientklager kan
endvidere indhente supplerende oplysninger fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Herefter vil Styrelsen for Patientklager
skulle vælge en sagkyndig til at vurdere sagen. Det vil
typisk være en sagkyndig, som arbejder inden for samme
speciale som den læge, der har udarbejdet erklæringen
vedrørende den pågældende ansøger.
Den sagkyndige vil på baggrund af en
række spørgsmål blive bedt om at udarbejde en
udtalelse om sagen. Der vil bl.a. kunne blive spurgt til, om
lægen har foretaget en nødvendig og
tilstrækkelig undersøgelse af ansøgeren forud
for erklæringens udarbejdelse, om lægen har indhentet
tilstrækkeligt med oplysninger, om lægen har angivet
urigtige oplysninger, om gengivelser af diagnoser er korrekte, om
lægens vurderinger er korrekte, og om lægens konklusion
er dækkende for de fremlagte oplysninger.
I den forbindelse vil der kunne spørges
til, om lægens eventuelle konklusion om, at ansøgeren
ikke kan forsøge at tage f.eks. danskprøven på
særlige vilkår eller ved brug af hjælpemidler,
f.eks. forlænget tid eller prøveaflæggelse i
eget hjem, er korrekt, eller om den konklusion ikke ses underbygget
af sagens oplysninger.
Derudover vil der kunne spørges til, om
erklæringen er objektiv, og om erklæringen er
udfærdiget i et neutralt sprogbrug, der ikke kan give
anledning til mistanke om partiskhed og således så
tvivl om erklæringens værdi.
Styrelsen for Patientklager vil på
baggrund af den sagkyndiges udtalelse efter omstændighederne
kunne foretage en eller flere høringer af ansøgeren
og den læge, som har udarbejdet erklæringen.
Når udtalelsen fra Styrelsen for
Patientklager foreligger, vil sagen efter Udlændinge- og
Integrationsministeriets eventuelle høring af
ansøgeren på ny blive forelagt for folketingsudvalget
vedlagt udtalelsen fra Styrelsen for Patientklager med henblik
på udvalgets endelige stillingtagen til
spørgsmålet om dispensation.
Det bemærkes, at Styrelsen for
Patientklagers udtalelse til Udlændinge- og
Integrationsministeriet ikke vil udgøre en
forvaltningsretlig afgørelse.
Det foreslås derudover, at Styrelsen for
Patientklager kan videregive oplysningerne om styrelsens vurdering
af lægeerklæringen til Styrelsen for Patientsikkerhed,
som foreslås at kunne anvende de modtagne oplysninger til
brug for Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med
sundhedspersoner og behandlingssteder.
3. Databeskyttelsesretlige overvejelser
Behandling af personoplysninger, herunder
bl.a. indsamling, registrering, videregivelse og brug, reguleres af
reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af
direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen), suppleret af
databeskyttelsesloven, jf. lov nr. 502 af 23. maj 2018.
Databeskyttelsesforordningen har direkte
virkning i Danmark, og der må således som udgangspunkt
ikke være anden dansk lovgivning, der regulerer behandling af
personoplysninger, i det omfang dette er reguleret i
databeskyttelsesforordningen. Databeskyttelsesforordningen giver
imidlertid inden for en lang række områder mulighed
for, at der i national ret kan fastsættes bestemmelser for at
tilpasse anvendelsen af forordningen.
Databeskyttelsesforordningens artikel 5
fastlægger en række grundlæggende
behandlingsprincipper, der skal være opfyldt ved al
behandling af personoplysninger, herunder bl.a. krav om, at
oplysningerne behandles lovligt, rimeligt og på en
gennemsigtig måde i forhold til den registrerede, at
personoplysninger skal indsamles til udtrykkeligt angivne og
legitime formål og ikke må viderebehandles på en
måde, der er uforenelig med disse formål. Oplysninger
skal endvidere opbevares på en sådan måde, at det
ikke er muligt at identificere de registrerede i et længere
tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål,
hvortil de pågældende personoplysninger behandles, jf.
artikel 5, stk. 1, litra e.
Databeskyttelsesforordningens artikel 6
fastlægger mulighederne for at behandle almindelige
personoplysninger.
Det fremgår af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, at behandling kun
er lovlig, hvis og i det omfang mindst ét af de forhold, der
er nævnt i bestemmelsen, gør sig gældende,
herunder bl.a. hvis den registrerede har givet samtykke til
behandling af sine personoplysninger til et eller flere specifikke
formål, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, hvis behandling er
nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som
påhviler den dataansvarlige, jf. litra c, eller hvis
behandling er nødvendig af hensyn til udførelse af en
opgave i samfundets interesse, eller som henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har
fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 1, litra e.
Det følger endvidere af artikel 6, stk.
2, at medlemsstaterne kan opretholde eller indføre mere
specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af
databeskyttelsesforordningens bestemmelser om behandling med
henblik på overholdelse af bl.a. artikel 6, stk. 1, litra c
og e, ved at fastsætte mere præcist specifikke krav til
behandling og andre foranstaltninger for at sikre lovlig og rimelig
behandling, herunder for andre specifikke
databehandlingssituationer som omhandlet i kapitel IX. Kapitel IX
omfatter bl.a. artikel 89, som vedrører garantier og
undtagelser i forbindelse med behandling til bl.a. videnskabelige
eller historiske forskningsformål eller statistiske
formål.
Det følger herudover af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, at grundlaget for
behandling i henhold til stk. 1, litra c og e, skal fremgå af
EU-retten eller af medlemsstaternes nationale ret, som den
dataansvarlige er underlagt. Formålet med behandlingen skal
være fastlagt i dette retsgrundlag, eller for så vidt
angår den behandling, der er omhandlet i stk. 1, litra e,
være nødvendig for udførelsen af en opgave i
samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt. Dette retsgrundlag kan indeholde specifikke
bestemmelser med henblik på at tilpasse anvendelsen af
bestemmelserne i denne forordning, herunder de generelle
betingelser for lovlighed af den dataansvarliges behandling, hvilke
enheder personoplysninger må videregives til,
formålsbegrænsninger m.v.
Ifølge databeskyttelsesforordningens
artikel 9, stk. 1, er behandling af følsomme oplysninger,
herunder helbredsoplysninger, forbudt. Der gælder imidlertid
en række undtagelser til dette forbud. Det følger
bl.a. af artikel 9, stk. 2, litra h, at stk. 1 ikke finder
anvendelse, hvis behandling er nødvendig med henblik
på forebyggende medicin eller arbejdsmedicin til vurdering af
arbejdstagerens erhvervsevne, medicinsk diagnose, ydelse af social-
og sundhedsomsorg eller -behandling eller forvaltning af social- og
sundhedsomsorg og -tjenester på grundlag af EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret eller i henhold til en kontrakt med
en sundhedsperson og underlagt de betingelser og garantier, der er
omhandlet i stk. 3.
Det fremgår af artikel 9, stk. 3, at
personoplysninger som omhandlet i stk. 1, herunder
helbredsoplysninger, kan behandles til de formål, der er
omhandlet i stk. 2, litra h, hvis disse oplysninger behandles af en
fagperson, der har tavshedspligt i henhold til EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret eller regler, der er fastsat af
nationale kompetente organer, eller under en sådan persons
ansvar eller af en anden person, der også har tavshedspligt i
henhold til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret eller
regler, der er fastsat af nationale kompetente organer.
Det følger bl.a. af
databeskyttelsesforordningens præambelbetragtning 53, at
særlige kategorier af personoplysninger, som bør nyde
højere beskyttelse, kun bør behandles til
sundhedsmæssige formål, når det er
nødvendigt for at opfylde disse formål til gavn for
fysiske personer og samfundet som helhed, navnlig i forbindelse med
forvaltning af sundheds- eller socialydelser og -systemer, herunder
administrationens og centrale nationale sundhedsmyndigheders
behandling af sådanne oplysninger med henblik på
kvalitetskontrol, ledelsesinformation og det generelle nationale og
lokale tilsyn med sundheds- eller socialsystemet.
Med det foreslåede § 1, nr. 1,
(§ 212 b i sundhedsloven) fastsættes Styrelsen for
Patientklagers opgave med vurdering af lægeerklæringer
til brug for behandlingen af sager om naturalisation.
Med bestemmelsen foreslås desuden, at
Styrelsen for Patientklager til brug for styrelsens vurdering af en
lægerklærings rigtighed kan afkræve
sundhedspersoner, private personer og myndigheder enhver oplysning,
som er nødvendig for, at Styrelsen for Patientklager kan
foretage vurderingen.
Endelig foreslås med bestemmelsen, at
Styrelsen for Patientklager skal videregive oplysninger om
styrelsens vurdering af lægeerklæringen til Styrelsen
for Patientsikkerhed, og at Styrelsen for Patientsikkerhed kan
anvende de modtagne oplysninger til brug for Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn med sundhedspersoner.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
vurdering, at den foreslåede bestemmelse vil kunne
medføre behandling af både almindelige
personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel
6 og følsomme personoplysninger omfattet af
databeskyttelsesforordningens artikel 9.
Sundheds- og Ældreministeriet finder, at
de foreslåede bestemmelser kan vedtages inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf.
artikel 6, stk. 2 og 3, samt artikel 9, stk. 2, litra h, jf.
artikel 9, stk. 3.
Det bemærkes i den forbindelse, at de
foreslåede behandlinger af personoplysninger vurderes at
være nødvendige af hensyn til udførelse af en
opgave i samfundets interesse, eller som henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som de dataansvarlige har
fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 1, litra e.
Sundheds- og Ældreministeriet vurderer
endvidere, at bestemmelserne lever op til kravet i forordningens
artikel 6, stk. 2, om at være mere specifikke bestemmelser om
anvendelsen af forordningen. Reglerne er således specifikt
afgrænset til at vedrøre behandling af oplysninger,
der er nødvendige for varetagelsen af Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn på sundhedsområdet.
Sundheds- og Ældreministeriet finder
endvidere, at de foreslåede bestemmelser ligger inden for det
råderum, som databeskyttelsesforordningen har overladt til
medlemsstaterne i artikel 9, stk. 2, litra h. Det bemærkes i
den forbindelse, at databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk.
2, litra h, efter sin ordlyd kræver udfyldning i
særlovgivningen enten i medlemsstaternes nationale ret eller
på grundlag af EU-retten.
Derudover bemærkes, at den, der virker
inden for den offentlige forvaltning, er omfattet af en lovbestemt
tavshedspligt, jf. forvaltningslovens § 27. Tilsvarende
gælder efter sundhedslovens § 40 for sundhedspersoner.
Betingelsen i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 3, om,
at behandling af oplysninger omfattet af artikel 9, stk. 1, kan ske
til formål, der er omfattet af artikel 9, stk. 2, litra h,
hvis oplysningerne behandles af en fagperson, der har tavshedspligt
i henhold til medlemsstaternes nationale ret, er således
opfyldt.
Endelig bemærkes at behandlingen af
personoplysninger i medfør af lovforslaget, i øvrigt
vil skulle ske i overensstemmelse med reglerne i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder
reglerne om den registreredes rettigheder i
databeskyttelsesforordningens kapitel 3 og afsnit III i forslag til
databeskyttelsesloven, samt reglerne om behandlingssikkerhed i
kapitel 4 i databeskyttelsesforordningen.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører samlet set ikke
nettoomkostninger for det offentlige. Lovforslaget vil dog
medføre bruttoudgifter for Styrelsen for Patientklager til
afgivelse af udtalelsen til Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Udgifterne vil bestå af Styrelsen for
Patientklagers udgifter til løn, drift og overhead samt
udgifter til honorering af sagkyndige. De samlede bruttoudgifter
til ordningen kendes ikke, idet beløbet vil afhænge
af, hvor mange sager der sendes til Styrelsen for Patientklager.
Det forventes, at taksten pr. sag, der behandles af Styrelsen for
Patientklager, vil udgøre 15.946 kr. (2020-niveau og
PL-reguleret).
Til finansiering af blandt andet disse
udgifter er det generelle gebyr for indgivelse af ansøgning
om naturalisation for ansøgere over 18 år blevet
forhøjet med 2.600 kr. gældende fra 1. januar 2019.
Regler herom er fastsat i § 12, stk. 1, i lov om dansk
indfødsret. jf. lovbekendtgørelse nr. 1029 af 10.
juli 2018, som ændret ved lov nr. 1735 af 27. december 2018.
Lovforslagets samlede økonomiske nettoeffekt for de
offentlige udgifter er derfor nul.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 30. september 2019 til den 7. oktober 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Ankestyrelsen, Ansatte Tandlægers Organisation, Bedre
Psykiatri, Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker,
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Erhverv,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk IT - Råd for
IT-og persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Psykoterapeutforening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk
Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere,
Danske Dental Laboratorier, Danske Fodterapeuter, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,
Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Dyrlægeforening, Den Nationale Videnskabsetiske
Komité, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske
Råd, Diabetesforeningen, Ergoterapeutforeningen,
Farmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af
Kliniske Diætister, Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Forsikring & Pension,
Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands
Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen,
Institut for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KL,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kost- og
Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen LEV, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og
selvskade (LMS), Landsforeningen SIND, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Patienterstatningen, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Praktiserende Lægers
Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Psykolognævnet, Radiograf Rådet, Region Hovedstaden,
Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland,
Region Syddanmark, Regionernes Lønnings- og Takstnævn,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Rigspolitiet, Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for
Socialt Udsatte, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning,
Udviklingshæmmedes Landsforbund, Yngre Læger,
ÆldreForum og Ældresagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Finansiering af Styrelsen for
Patientklagers sagsbehandling vedrørende vurdering af
lægeerklæringer finansieres gennem gebyrer for
ansøgninger om dansk indfødsret. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes ikke at
medføre implementeringskonsekvenser for det
offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter grundlovens § 44 kan ingen
udlænding opnå indfødsret uden ved lov.
Retningslinjerne for udlændinge- og
integrationsministerens udarbejdelse af lovforslag om
indfødsrets meddelelse fastlægges gennem aftaler
mellem Folketingets partier. Gældende retningslinjer
fremgår af cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september
2018 om naturalisation.
En ansøgning kan bl.a. forelægges
for Folketingets Indfødsretsudvalg med henblik på
udvalgets stillingtagen til dispensation for kravene om
dokumentation for danskkundskaber og en bestået
Indfødsretsprøve af 2015, såfremt
ansøgeren gennem en lægeerklæring kan
dokumentere en langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller
intellektuel funktionsnedsættelse.
Med det foreslåede § 212 b, stk. 1, 1. pkt., foreslås
det, at Styrelsen for Patientklager efter anmodning fra et udvalg,
der er nedsat af Folketinget, foretager en vurdering af
lægeerklæringer, som er udfærdiget til brug for
behandlingen af sager om naturalisation. Efter § 212 b, stk. 1, 2. pkt., fremsendes
anmodningen om vurdering af et udvalg, der er nedsat af Folketinget
gennem Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Forslaget vil indebære, at
folketingsudvalget over for Udlændinge- og
Integrationsministeriet vil kunne tilkendegive, at udvalget - til
brug for udvalgets vurdering af, om der skal meddeles en
ansøger dispensation på grund af sygdom -
ønsker en konkret sygdomssag forelagt for Styrelsen for
Patientklager med henblik på en vurdering af de
lægelige oplysninger i sagen, før udvalget tager
endelig stilling til, om vedkommende ansøger skal optages
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Styrelsen for Patientklagers behandling af
anmodningen fra Udlændinge- og Integrationsministeriet vil
blive tilrettelagt på den måde, at Styrelsen for
Patientklager i forbindelse med modtagelse af anmodningen fra
Udlændinge- og Integrationsministeriet modtager sagens akter,
herunder den pågældende lægeerklæring.
Styrelsen for Patientklager vil herefter indhente sagens
øvrige oplysninger, jf. det foreslåede stk. 2
nedenfor, herunder eksempelvis journalmateriale, samt en udtalelse
fra den læge, der har udarbejdet erklæringen.
Herefter vil en sagkyndig, som arbejder inden
for samme speciale som den læge, der har udarbejdet
erklæringen vedrørende den pågældende
ansøger, af Styrelsen for Patientklager blive bedt om at
vurdere sagen, og derefter på baggrund af en række
spørgsmål afgive en udtalelse til sagen.
Styrelsen for Patientklager vil på
baggrund af den sagkyndiges udtalelse efter omstændighederne
kunne indhente supplerende oplysninger fra ansøgeren og den
læge, som har udarbejdet erklæringen.
Styrelsen for Patientklager vil herefter
vurdere sagen og udarbejde en udtalelse om, hvorvidt styrelsen er
enig i lægens vurderinger og konklusion i
lægeerklæringen.
Det bemærkes, at Styrelsen for
Patientklagers udtalelse til Udlændinge- og
Integrationsministeriet eller folketingsudvalget ikke vil
udgøre en forvaltningsretlig afgørelse.
Med det foreslåede § 212 b, stk.
2, foreslås det, at Styrelsen for Patientklager af
sundhedspersoner, af private og af myndigheder kan afkræve
enhver oplysning, som er nødvendig for styrelsens vurdering
efter det foreslåede stk. 1.
Efter bestemmelsen kan Styrelsen for
Patientklager således med henblik på styrelsens
vurdering af lægeerklæringen, afkræve enhver
sundhedsperson og ethvert offentligt eller privat behandlingssted,
organisation m.v. oplysninger, som af styrelsen vurderes
nødvendig for styrelsens vurdering. Styrelsen for
Patientklager vil bl.a. kunne afkræve oplysning fra
journaler, herunder, diagnoser m.v. Styrelsen vil derudover efter
bestemmelsen kunne indhente en udtalelse fra den læge, der
har afgivet den erklæring, som styrelsen skal vurdere.
Med det forslåede § 212 b, stk. 3, foreslås det, at
Styrelsen for Patientklager kan videregive oplysninger om
styrelsens vurdering efter stk. 1 til Styrelsen for
Patientsikkerhed, som kan anvende de modtagne oplysninger til brug
for Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med sundhedspersoner og
behandlingssteder.
Med bestemmelsen sikres det, at Styrelsen for
Patientklager kan videregive oplysninger om den læge, der har
udfærdiget erklæring til Styrelsen for
Patientsikkerhed. Herved sikres det, at Styrelsen for
Patientsikkerhed, som i medfør af regler i
autorisationsloven fører tilsyn med sundhedspersoners
sundhedsfaglige virksomhed, bliver bekendt med Styrelsen for
Patientklagers udtalelse. Bestemmelsen sikrer således, at
Styrelsen for Patientklagers udtalelse kan indgå i grundlaget
for en tilsynsafgørelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed,
i det omfang det er relevant og er udtryk for lægens faglige
virksomhed. Bestemmelsen sikrer ligeledes, at udtalelsen kan
indgå i datagrundlaget for Styrelsen for Patientsikkerheds
risikobaserede tilsyn med behandlingssteder, som styrelsen
fører i medfør af regler i sundhedsloven.
Sundheds- og Ældreministeriet er
opmærksomt på, at lovforslaget fremsættes i
tidsmæssig sammenhæng med et andet lovforslaget, hvori
der ligeledes foreslås indsat en § 212 b i
sundhedsloven. Afhængigt af folketingsbehandlingen af disse
to lovforslag vil den i nærværende lovforslag
foreslåede § 212 b ved et ændringsforslag blive
foreslået ændret.
Til §
2
Den foreslåede bestemmelse
vedrører lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2020.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse
vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019, som
ændret ved § 39 i lov nr. 620 af 8. juni 2016, lov nr.
273 af 26. marts 2019, § 3 i lov nr. 504 af 1. maj 2019,
§ 2 i lov nr. 1435 af 17. december 2019 og § 2 i lov nr.
1436 af 17. december 2019, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 212 a indsættes: | | | »§ 212
b. Styrelsen for Patientklager foretager efter anmodning fra
et udvalg, der er nedsat af Folketinget, en vurdering af
lægeerklæringer, som er udfærdiget til brug for
behandlingen af sager om naturalisation. Anmodningen om vurdering
fremsendes af et udvalg, der er nedsat af Folketinget, gennem
Udlændinge- og Integrationsministeriet. Stk. 2.
Styrelsen for Patientklager kan af sundhedspersoner, af private og
af myndigheder afkræve enhver oplysning, som er
nødvendig for styrelsens vurdering efter stk. 1. Stk. 3.
Styrelsen for Patientklager kan videregive styrelsens vurdering
efter stk. 1 til Styrelsen for Patientsikkerhed, som kan anvende
den modtagne vurdering til brug for Styrelsen for Patientsikkerheds
tilsyn med sundhedspersoner og behandlingssteder.« |
|