Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 25. november 2020
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL, KF og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
lovforslag A og B til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, NB og LA) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de under nr. 2-6 stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag B til
forkastelse ved 3. behandling og vil
stemme imod ændringsforslag nr. 7.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
I november 2020 fremlagde regeringen sin
regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 2020, hvor
der bl.a. står, at det »er regeringens mål at
skabe et sammenhængende Danmark, hvor vi gør op med
centraliseringen og skaber gode muligheder for udvikling,
arbejdspladser og velfærd i alle dele af landet.«
Regeringen skriver, at den vil arbejde for
at »styrke landdistrikternes udvikling, så der er gode
muligheder for arbejdspladser«, og at man »vil arbejde
for, at danskerne får nærheden tilbage«. På
trods af alle de flotte ord og intentioner om mere nærhed og
mindre centralisering har regeringen med lovforslaget
foreslået at centralisere myndighedskompetencen for de danske
havbrug - fra det lokale og nære i kommunerne og til
Miljøstyrelsen. Venstre kan på den baggrund ikke
støtte forslaget og bemærker desuden, at regeringens
ord om at styrke landdistrikterne primært virker til at
være tomme løfter og flotte ord, man ikke
ønsker at bakke op med tilsvarende handling. Det har vi
også tidligere set andre eksempler på, bl.a. med
centralisering af Ankestyrelsen fra Ringsted til København.
Derudover undrer det Venstre, at man vil fjerne
myndighedskompetencen fra kommunerne, som ellers ikke har haft
udfordringer med at forvalte opgaven.
Ligesom i forbindelse med lovforslag nr. L
55 (om ophævelse af bestemmelser om kompenserende marine
virkemidler) er det Venstres indtryk, at dette lovforslag er en del
af regeringens aversion mod de danske havbrug, hvor man
undgår dialog med erhvervet og nu også med kommunerne,
som forvalter opgaven. Regeringen har ikke forholdt sig til, at
Kommunernes Landsforening anbefaler, at tilsynet forbliver hos
kommunerne. På samme mode har regeringen heller ikke forholdt
sig til branchens holdning. Venstre mener derfor ikke, at
regeringen har taget tilstrækkelig højde for de
involverede parter og yderkommunernes interesser, hvorfor Ventre
ikke støtter forslaget.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM) og ændring af
lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v.
(Implementering af VVM-direktivet)« omfattende titelnoten og
§§ 1-3.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM) (Ændring af
myndighedskompetencen for havbrug)« omfattende § 1, nr.
9, og §§ 3 og 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
2) Nr. 9
affattes således:
»9. § 17, stk. 1-4, affattes
således:
»Kommunalbestyrelsen er myndighed for
behandling af sager vedrørende projekter på land, der
er omfattet af bilag 1 eller 2, herunder for vurderingen af, om
projekter omfattet af bilag 2 på grund af deres art,
dimensioner eller placering kan forventes at få
væsentlige indvirkninger på miljøet, jf. dog
stk. 2, 3, 5 og 6.
Stk. 2.
Regionsrådet er myndighed for behandling af sager
vedrørende projekter, der er omfattet af bilag 1 eller 2,
hvor hele eller dele af projektet er omfattet af § 7 i lov om
råstoffer, herunder for vurderingen af, om projekter omfattet
af bilag 2 på grund af deres art, dimensioner eller placering
kan forventes at få væsentlige indvirkninger på
miljøet, jf. dog stk. 5 og 6.
Stk. 3.
Miljøministeren er myndighed for behandling af sager
vedrørende projekter på havområdet omfattet af
bilag 1 eller 2, jf. dog stk. 4, herunder for vurderingen af, om
projekter omfattet af bilag 2 på grund af deres art,
dimensioner eller placering kan forventes at få
væsentlige indvirkninger på miljøet. Dog er
kommunalbestyrelsen myndighed for behandling af sager
vedrørende projekter omfattet af bilag 1 eller 2, hvor
projektet er omfattet af § 3, stk. 1, jf. dog stk. 5, i lov om
kystbeskyttelse m.v., og intensivt fiskeopdræt, hvor det
samlede anlæg er beliggende nærmere end 1 sømil
fra kysten, herunder for vurderingen af, om projekter omfattet af
bilag 2 på grund af deres art, dimensioner eller placering
kan forventes at få væsentlige indvirkninger på
miljøet.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren er myndighed for behandling af
sager vedrørende projekter på havområdet, der er
omfattet af bilag 1 eller 2, herunder for vurderingen af, om
projekter omfattet af bilag 2 på grund af deres art,
dimensioner eller placering kan forventes at få
væsentlige indvirkninger på miljøet, hvis der er
tale om følgende projekter:
1) Projekter om
efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden,
rørledninger m.v. omfattet af bilag 1, nr. 14, 16, 22, 23 og
29, og bilag 2, nr. 2, litra d og e, nr. 3, litra a, nr. 10, litra
i, og nr. 13, litra a og b.
2) Projekter om
etablering af elproduktionsanlæg, der udnytter vand og vind,
med tilhørende interne ledningsanlæg omfattet af bilag
2, nr. 3, litra i og j, og nr. 13, litra a.««
[Konsekvens og præcisering af
forslag om deling af lovforslag]
3) I
den under nr. 11 foreslåede
affattelse af § 18, stk. 1,
ændres »bilag 1,« til: »§ 15, stk.
1,«.
[Præcisering]
4) I
den under nr. 13 foreslåede
affattelse af § 19 indsættes
i stk. 1 efter
»ansøgning«: », jf. § 18,«.
[Præcisering]
5) I
nr. 30 ændres »§ 46, stk. 2, 1. pkt.,«
til: Ȥ 46, stk. 2, 2.
pkt.,«.
[Præcisering]
Til § 2
6) I
nr. 3 ændres »§ 54 j, stk. 2, 2. pkt.,«
til: Ȥ 54 j, stk. 2, 1.
pkt.,«.
[Præcisering]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
Af miljøministeren, tiltrådt af et
flertal (S, SF, RV, EL, KF og Susanne
Zimmer (UFG)):
7) Nr. 9
affattes således:
»9. § 17, stk. 1-4, affattes
således:
»Kommunalbestyrelsen er myndighed for
behandling af sager vedrørende projekter på land, der
er omfattet af bilag 1 eller 2, herunder for vurderingen af, om
projekter omfattet af bilag 2 på grund af deres art,
dimensioner eller placering kan forventes at få
væsentlige indvirkninger på miljøet, jf. dog
stk. 2, 3, 5 og 6.
Stk. 2.
Regionsrådet er myndighed for behandling af sager
vedrørende projekter, der er omfattet af bilag 1 eller 2,
hvor hele eller dele af projektet er omfattet af § 7 i lov om
råstoffer, herunder for vurderingen af, om projekter omfattet
af bilag 2 på grund af deres art, dimensioner eller placering
kan forventes at få væsentlige indvirkninger på
miljøet, jf. dog stk. 5 og 6.
Stk. 3.
Miljøministeren er myndighed for behandling af sager
vedrørende projekter på havområdet omfattet af
bilag 1 eller 2, jf. dog stk. 4, herunder for vurderingen af, om
projekter omfattet af bilag 2 på grund af deres art,
dimensioner eller placering kan forventes at få
væsentlige indvirkninger på miljøet. Dog er
kommunalbestyrelsen myndighed for behandling af sager
vedrørende projekter omfattet af bilag 1 eller 2, hvor
projektet er omfattet af § 3, stk. 1, jf. dog stk. 5, i lov om
kystbeskyttelse m.v., herunder for vurderingen af, om projekter
omfattet af bilag 2 på grund af deres art, dimensioner eller
placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger
på miljøet.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren er myndighed for behandling af
sager vedrørende projekter på havområdet, der er
omfattet af bilag 1 eller 2, herunder for vurderingen af, om
projekter omfattet af bilag 2 på grund af deres art,
dimensioner eller placering kan forventes at få
væsentlige indvirkninger på miljøet, hvis der er
tale om følgende projekter:
1) Projekter om
efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden,
rørledninger m.v. omfattet af bilag 1, nr. 14, 16, 22, 23 og
29, og bilag 2, nr. 2, litra d og e, nr. 3, litra a, nr. 10, litra
i, og nr. 13, litra a og b.
2) Projekter om
etablering af elproduktionsanlæg, der udnytter vand og vind,
med tilhørende interne ledningsanlæg omfattet af bilag
2, nr. 3, litra i og j, og nr. 13, litra a.««
[Konsekvens og præcisering af
forslag om deling af lovforslag]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslår
miljøministeren, at lovforslaget deles i to
selvstændige lovforslag (A og B). Den foreslåede deling
giver partierne mulighed for at stemme for de dele af lovforslaget,
som de hver især støtter, eller stemme imod de dele,
de ikke kan støtte.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af
forslaget om deling af lovforslaget. Den under lovforslagets §
1, nr. 9, foreslåede ændring af
miljøvurderingslovens § 17, stk. 3, 2. pkt., opdeles,
således at ændring af myndighedskompetencen for
intensivt fiskeopdræt (havbrug), hvor det samlede anlæg
er beliggende nærmere end 1 sømil fra kysten, ikke
indgår i det under A nævnte lovforslag. Det under A
nævnte lovforslag indebærer således, at
kommunerne fortsat er myndighed for havbrug, der ligger
nærmere end 1 sømil fra kysten, mens
Miljøstyrelsen er myndighed for de havbrug, der ligger mere
end 1 sømil fra kysten.
Forslaget om at ændre § 17, stk.
3, 2. pkt., således, at kommunalbestyrelsen ikke længere er ansvarlig myndighed for
intensivt fiskeopdræt (havbrug), hvor det samlede anlæg
er beliggende nærmere end 1 sømil fra kysten, medtages
i det under B nævnte lovforslag, jf. det foreslåede nr.
7.
I forlængelse af den foreslåede
ændring af miljøvurderingslovens § 17, stk. 3, 2.
pkt., i lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås der en
sproglig præcisering af bestemmelsen, således at
»hele eller dele af« udgår, da den
foreslåede bestemmelse ikke har til hensigt i øvrigt
at ændre på rækkevidden af kommunalbestyrelsens
kompetence i den gældende ordlyd i
miljøvurderingslovens § 17, stk. 3., 2. pkt.
Til nr. 3
Det følger af lovforslagets §
1, nr. 11, at bestemmelsen vedrører projekter omfattet af
miljøvurderingslovens bilag 1. Der er imidlertid også
mulighed for, at bygherren kan anmode om, at et projekt omfattet af
bilag 2 skal gennemgå en miljøvurdering uden en
forudgående screening. Dette afspejles ikke tydeligt med
henvisning til miljøvurderingslovens bilag 1, hvorfor det
foreslås at erstatte henvisningen til bilag 1 med en
henvisning til miljøvurderingslovens § 15, stk. 1, som
fastsætter, hvilke projekter der skal undergå en
miljøvurdering, før de kan påbegyndes.
Til nr. 4
Det følger af lovforslagets §
1, nr. 13 (§ 19), hvad bygherrens ansøgning skal
indeholde, såfremt der ansøges om et projekt omfattet
af miljøvurderingslovens bilag 2. Den foreslåede
formulering af § 19, stk. 4, giver mulighed for, at bygherren
kan anmode om, at et projekt omfattet af bilag 2 skal
gennemgå en miljøvurdering uden en forudgående
screening. Det vil imidlertid betyde, at bygherrens
ansøgning skal opfylde betingelserne i lovforslagets §
1, nr. 11, som netop foreslås revideret med henblik på
at imødekomme Europa-Kommissionens kritik af
miljøvurderingslovens krav til bygherrens ansøgning
om projekter omfattet af kravet om miljøvurdering. Derfor
foreslås det at henvise til betingelser i lovforslagets
§ 1, nr. 11 (§ 18).
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets §
1, nr. 30, at der foreslås en tilføjelse til
miljøvurderingslovens § 46, stk. 2, 1. pkt. Det skulle
rettelig have været § 46, stk. 2, 2. pkt. Det
foreslås at korrigere henvisningen.
Til nr. 6
Det følger af lovforslagets §
2, nr. 3, at den foreslåede tilføjelse », f.eks.
med hensyn til projektets art, kompleksitet, placering eller
dimensioner,« angår § 54 j, stk. 2, 2. pkt. Den
foreslåede tilføjelse angår imidlertid § 54
j, stk. 2, 1. pkt., hvorfor ændringsforslaget har til
formål at korrigere dette.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvens af
forslaget om deling af lovforslaget. Den under lovforslagets §
1, nr. 9, foreslåede ændring af
miljøvurderingslovens § 17, stk. 3, 2. pkt., opdeles,
således at forslaget om at samle myndighedskompetencen for
havbrug hos staten ved Miljøstyrelsen og de dertil knyttede
overgangsbestemmelser kun medtages i det under B nævnte
lovforslag.
Det under B nævnte lovforslag
indebærer således, at kommunalbestyrelsen ikke
længere er ansvarlig myndighed for intensivt
fiskeopdræt (havbrug), hvor det samlede anlæg er
beliggende nærmere end 1 sømil fra kysten. Herved
samles myndighedskompetencen for havbrug hos staten ved
Miljøstyrelsen, idet myndighedskompetencen for havbrug
herefter kommer til at følge hovedreglen i § 17, stk.
3, 1. pkt., og derved i alle tilfælde henhører under
miljøministeren.
I forlængelse af den foreslåede
ændring af miljøvurderingslovens § 17, stk. 3, 2.
pkt., i lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås der en
sproglig præcisering af bestemmelsen, således at
»hele eller dele af« udgår, da den
foreslåede bestemmelse ikke har til hensigt i øvrigt
at ændre på rækkevidden af kommunalbestyrelsens
kompetence i den gældende ordlyd i
miljøvurderingslovens § 17, stk. 3., 2. pkt.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2020 og var til 1. behandling den 22. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 11. august 2020 dette udkast til
udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 669 (folketingsåret
2019-20). Den 8. oktober 2020 sendte miljøministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af
spørgsmål 7-9, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Carl Valentin (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Signe Munk
(SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Susanne
Zimmer (UFG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Thomas
Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob
Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Bent Bøgsted (DF) Lise Bech
(DF) Egil Hulgaard (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen
(NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |