Fremsat den 8. oktober 2020 af Miljøministeren (Lea Wermelin)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Ophævelse af bestemmelser om
kompenserende marine virkemidler ved etablering eller udvidelse af
havbrug)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 808 af 9. juni 2020, foretages
følgende ændringer:
1. §
35, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
2. I
§ 37 b, stk. 1, 3. pkt., ændres »§ 41, stk.
4,« til: »§ 41, stk. 3,«.
3. § 41,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 35, stk. 4, i lov om
miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1218 af
25. november 2019, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 35,
stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Regeringen er bekymret over tilstanden i vandmiljøet og
ønsker derfor ikke at understøtte vækst i
havbrugssektoren, som var hensigten med lov nr. 680 af 8. juni 2017
om ændring af miljøbeskyttelsesloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019 med
efterfølgende ændringer (herefter
miljøbeskyttelsesloven). Danmark skal være et
grønt foregangsland, og derfor ønsker regeringen, at
Danmark skal satse på en bæredygtig udvikling af
akvakultursektoren. Der skal satses på de mest
miljøvenlige salt- og ferskvandsdambrug på land inden
for rammerne af miljølovgivningen i stedet for at
understøtte vækst i havbrugssektoren med risiko for
vandmiljøet.
Havbrugsproduktion medfører udledning af stoffer direkte
til havet, og især udledningen af næringsstoffer kan
have negative effekter på det omgivende miljø. Der
findes ikke teknologier, som kan bortrense stoffer fra havbrugenes
udledning, men næringsstoffer kan fjernes andetsteds i det
marine miljø ved hjælp af kompenserende marine
virkemidler.
Med lov nr. 680 af 8. juni 2017 om ændring af
miljøbeskyttelsesloven blev der tilvejebragt en bemyndigelse
til at fastsætte regler om vilkår om kompenserende
marine virkemidler ved godkendelse af etablering af nye havbrug
eller ændring eller udvidelse af eksisterende havbrug.
Lovændringen gav endvidere med § 41, stk. 2, mulighed
for, at der for havbrug, der er godkendt med vilkår om
kompenserende marine virkemidler efter de nye regler, kan meddeles
påbud om at nedbringe næringsstofbelastningen efter
regler, der fastsættes af ministeren.
Lovændringen udmøntede en del af aftalen mellem den
daværende regering (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti om en Fødevare- og
landbrugspakke fra 22. december 2015 samt den efterfølgende
indgåede aftale om en vækstplan for dansk akvakultur af
30. juni 2016. Hensigten med loven var at skabe mulighed for
vækst i havbrugsproduktionen ved at gøre det muligt
for et havbrug at øge udledningen af næringsstoffer
under forudsætning af, at havbruget fjerner en tilsvarende
mængde næringsstoffer i det relevante vandområde
ved hjælp af kompenserende marine virkemidler.
Bemyndigelserne er ikke blevet udnyttet.
Med dette lovforslag foreslås det, at de eksisterende
bemyndigelser i miljøbeskyttelsesloven til at
fastsætte regler om brug af kompenserende marine virkemidler
i forbindelse med miljøgodkendelse af havbrug og påbud
i sådanne situationer ophæves.
2. Ophævelse af bestemmelser om kompenserende
marine virkemidler ved etablering eller udvidelse af
havbrug
2.1. Gældende ret
Havbrug er omfattet af godkendelsesordningen efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 5. Havbrug er optaget som en
bilag 2-virksomhed på den liste over særlig forurenende
virksomheder, som miljøministeren har udfærdiget.
Listen fremgår af bekendtgørelse nr. 1534 af 9.
december 2019 om godkendelse af listevirksomhed
(godkendelsesbekendtgørelsen). Havbrug er indeholdt i
listepunkterne I 203 og I 205.
Inden et havbrug anlægges eller påbegyndes, skal der
være meddelt godkendelse heraf. Loven giver ministeren
hjemmel til at fastsætte regler om ansøgning og
godkendelse, herunder i hvilke tilfælde og på hvilke
vilkår en godkendelse kan meddeles. Der må efter
godkendelsesbekendtgørelsen ikke meddeles godkendelse,
medmindre virksomheden har truffet de nødvendige
foranstaltninger til at forebygge og begrænse forureningen
ved anvendelse af bedst tilgængelig teknik, og virksomheden i
øvrigt kan drives på stedet uden at
påføre omgivelserne forurening, som er uforenelig med
hensynet til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet. Efter
godkendelsesbekendtgørelsen skal der i godkendelsen stilles
de vilkår om indretning og drift, der er nødvendige
for at sikre, at virksomheden ikke påfører
omgivelserne væsentlig forurening. For havbrug betyder det
blandt andet, at der stilles vilkår for de maksimale
årlige mængder af udledt kvælstof og fosfor.
Hovedparten af de danske kystvande er endnu ikke i god
økologisk tilstand på grund af for store
tilførsler af kvælstof (der vil blive foretaget en ny
tilstandsbedømmelse af kyst-vandene som en del af
vandområdeplanerne 2021-2027). Der er derfor i
vandplanlægningen fastsat et indsatsbehov med henblik
på reduktion af udledningen af kvælstof til disse
kystvande i indeværende vandplanperiode (2015-2021).
Herudover er en betydelig del af kvælstofindsatsen udskudt
til den næste (tredje) planperiode (2021-2027).
Havbrug vil direkte eller indirekte kunne påvirke
tilstanden i kystvandene i negativ retning som følge af, at
havbrugene udleder kvælstof. Myndighederne må efter
§ 8 i bekendtgørelse nr. 449 af 11. april 2019 om
indsatsprogrammer for vandområdedistrikter
(indsatsbekendtgørelsen), der er udstedt i medfør af
lov om vandplanlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 126
af 26. januar 2017, ikke træffe afgørelser, herunder
meddele miljøgodkendelse til havbrug, der kan medføre
forringelse af overfladevandområder, herunder kystvande,
eller som vil kunne hindre opfyldelse af miljømålet
for kystvande. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet) stiller som hovedregel krav om, at tilstanden
af overfladevandområder, herunder kystvande, skal være
god senest i 2015. Det vil sige, at såvel den
økologiske som den kemiske tilstand i det mindste skal
være god. Fristen for målopfyldelse kan efter
vandrammedirektivet forlænges til 2027.
Indsatsbekendtgørelsen gennemfører dele af
vandrammedirektivet i dansk ret. Der er i Miljø- og
Fødevareministeriets vejledning til bekendtgørelse om
indsatsprogrammer for vandområdedistrikter (juli 2017)
nærmere redegjort for, hvornår der foreligger en
forringelse m.v., og hvilke vurderinger godkendelsesmyndigheden
skal foretage i de enkelte sager.
I havstrategien, som ministeren er forpligtet til at udarbejde i
henhold til lov om havstrategi, jf. lovbekendtgørelse nr.
117 af 26. januar 2017 med efterfølgende ændringer, er
der fastsat et miljømål om, at dansk andel af
tilførsler af kvælstof og fosfor følger de
maksimalt acceptable tilførsler fastsat i HELCOM. HELCOM
skal her forstås som samarbejdet inden for rammerne af
Helsingforskonventionen om beskyttelse af havmiljøet i
Østersøområdet. Myndigheder må i henhold
til § 18 i lov om havstrategi ikke træffe
afgørelser i strid med havstrategiens
miljømål.
Efter miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 3, som er
indført med lov nr. 680 af 8. juni 2017 om ændring af
miljøbeskyttelsesloven, kan ministeren fastsætte
regler om, at der i en miljøgodkendelse til etablering af
nye havbrug eller til ændring eller udvidelse af eksisterende
havbrug kan fastsættes vilkår om kompenserende marine
virkemidler, som f.eks. muslingeopdræt eller tangdyrkning,
der helt eller delvist kompenserer for den øgede udledning
af næringsstoffer, som havbruget er årsag til.
Kompenserende marine virkemidler er foranstaltninger, som virker
ved at fjerne en mængde næringsstoffer fra vandet.
Virkemidlerne kan dermed helt eller delvist kompensere for den
mængde næringsstoffer, der udledes til
vandmiljøet fra f.eks. et havbrug. Et kompenserende marint
virkemiddel er dermed ikke en direkte rensning af en specifik
forureningskilde, såsom et havbrug, og er ikke fysisk
forbundet med selve havbruget. Virkemidlet kan være placeret
langt fra havbruget, blot det er placeret i og har en effekt i det
kystvand eller havområde, som havbruget påvirker med
dets udledning. Denne næringsstofkompensation modvirker
også kun nogle af havbrugets negative
miljøpåvirkninger.
Vilkår om sådanne virkemidler skulle kunne
fastsættes, hvis havbruget kunne give anledning til en
udledning af næringsstoffer, som ikke ville være
foreneligt med lovgivningen om vandplanlægning
(indsatsbekendtgørelsen) eller lov om havstrategi. Den
gældende bestemmelse i § 35, stk. 3, i
miljøbeskyttelsesloven åbner dermed mulighed for at
fastsætte regler om godkendelse af etablering af nye havbrug
eller udvidelse af eksisterende havbrug, hvor en ansøgning
om miljøgodkendelse ellers måtte afslås under
henvisning til lovgivningen om vandplanlægning
(indsatsbekendtgørelsen) eller lov om havstrategi.
Efter § 41, stk. 2, som blev indsat med samme
lovændring, er der mulighed for, at havbrug, der er godkendt
med vilkår om kompenserende marine virkemidler efter de nye
regler, kan meddeles påbud om at nedbringe
næringsstofbelastningen efter regler, der fastsættes af
ministeren. I bemærkningerne til lovændringen, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 111 som fremsat, s. 15,
fremgår, at der ved næringsstofbelastning i denne
sammenhæng skal forstås udledningen fra havbruget
fratrukket den mængde kvælstof og fosfor, der fjernes
via kompenserende marine virkemidler.
Bemyndigelserne til at udstede ovenstående regler er ikke
blevet udnyttet.
2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen ønsker at ophæve de regler, som blev
indført med lov nr. 680 af 8. juni 2017 om ændring af
miljøbeskyttelsesloven, så der ikke længere er
lovgrundlag efter miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 3,
for at udstede regler om, at det skal være muligt at benytte
kompenserende marine virkemidler til at etablere, ændre eller
udvide havbrug i Danmark.
Uden sådanne regler vil det derfor heller ikke fremover
være muligt at meddele miljøgodkendelse til etablering
af nye havbrug eller til ændring eller udvidelse af
eksisterende havbrug med vilkår om kompenserende marine
virkemidler. Ansøgninger om havbrugsproduktion vil fortsat
skulle behandles efter gældende regler, dvs. uden mulighed
for brug af kompenserende marine virkemidler. Den manglende
mulighed for at bruge kompenserende marine virkemidler kan - som
det er tilfældet i dag - dog betyde, at det ikke er muligt at
meddele miljøgodkendelse til nye havbrug eller udvidelser
heraf.
Den gældende § 41, stk. 2, giver mulighed for at
meddele påbud om nedbringelse af
næringsstofbelastningen for havbrug, der har vilkår om
at etablere og drive kompenserende marine virkemidler efter regler
udstedt i medfør af § 35, stk. 3. Der er ikke udstedt
regler efter § 35, stk. 3, og bestemmelsen ønskes nu
ophævet. Påbud efter § 41, stk. 2, er derfor ikke
længere relevante.
3. Økonomiske og implementeringsmæssige
konsekvenser for det offentlige
Da bemyndigelserne ikke er udnyttet, indebærer
nærværende lovforslag ikke økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for staten.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
implementeringsmæssige konsekvenser for kommuner og
regioner.
Da lovforslaget ikke medfører implementeringskonsekvenser
for det offentlige, vurderes det ikke relevant i forhold til de 7
principper for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Da bemyndigelserne ikke er udnyttet, indebærer
nærværende lovforslag ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens
Område for Bedre Regulering (OBR). OBR vurderer, at
lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at
principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante i
forhold til de ændringer, der med lovforslaget foreslås
til miljøbeskyttelsesloven.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Der er ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Da bemyndigelserne ikke er udnyttet, indebærer
nærværende lovforslag ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. juni 2020
til den 19. august 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advansor, Advokatsamfundet, Akademiraadet, Altox A/S,
Aquacircle, Biologiforbundet, Branchearbejdsmiljøudvalget
Jord til Bord, Brancheforeningen for genanvendelse af organiske
ressourcer til jordbrugsformål, Bæredygtigt Landbrug,
Cowi, DAKOFA, DAKOFO, DANAK, Danish Seafood Association, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Forening for Rosport, Dansk
Fritidsfiskerforbund, Dansk Industri, Dansk Kano og Kajak Forbund,
Dansk Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Sejlunion, Danske Advokater, Danske Havne, Danske Maritime, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Råstoffer (Dansk Byggeri),
Danske Vandværker, DANVA, DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug, DCE - Nationalt Center for
Miljø og Energi, De Økonomiske Råd, DELTA, DHI,
DTU, Dyrenes Beskyttelse, Foreningen Endelave Hav- og Dambrug - Nej
Tak, Eurofins, Eurolab Danmark, Ferskvandsfiskeriforeningen for
Danmark, Fonden Teknologirådet, FORCE Technology, Foreningen
af Danske Biologer, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark,
Foreningen af miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det
offentlige (EnviNa), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen Muslingeerhvervet, Fortum Danmark,
Friluftsrådet, Greenpeace Danmark, GTS (Godkendt Teknologisk
Service), HK-Kommunal Miljøudvalg, KL, Kommunalteknisk
Chefforening, Københavns Universitet, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen Praktisk Økologi, Marine
Ingredients Denmark, NIRAS, NOAH, Orbicon, Rambøll Danmark,
Roskilde Universitet, Rådet for Grøn Omstilling,
SEGES, Syddansk Universitet, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Teknologisk
Institut, Visit Denmark, Wind Denmark, WWF Verdensnaturfonden,
Økologisk Landsforening, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet og alle kommuner i Danmark.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementerings konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU- regulering /Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Med lov nr. 680 af 8. juni 2017 om ændring af
miljøbeskyttelsesloven blev der i lovens § 35, stk. 3,
tilvejebragt en bemyndigelse til, at ministeren kan fastsætte
regler om, at der i en miljøgodkendelse til etablering af
nye havbrug eller til ændring eller udvidelse af eksisterende
havbrug kan fastsættes vilkår om kompenserende marine
virkemidler, som f.eks. muslingeopdræt eller tangdyrkning,
der helt eller delvist kompenserer for den øgede udledning
af næringsstoffer, som havbruget er årsag til.
Vilkår om sådanne virkemidler skal kunne
fastsættes, hvis havbruget kan give anledning til en
udledning af næringsstoffer, som ikke ville være
foreneligt med lovgivningen om vandplanlægning
(indsatsbekendtgørelsen) eller lov om havstrategi. Den
gældende bestemmelse i § 35, stk. 3, åbner
på denne måde mulighed for at fastsætte regler om
godkendelse af etablering af nye havbrug eller ændring eller
udvidelse af eksisterende havbrug, hvor ansøgning om
miljøgodkendelse ellers måtte afslås under
henvisning til lov om vandplanlægning eller lov om
havstrategi.
Bemyndigelserne til at udstede ovenstående regler er ikke
blevet udnyttet.
Det foreslås, at § 35, stk. 3, ophæves.
Det betyder, at bemyndigelsesbestemmelsen ophæves,
således at miljøministeren ikke vil kunne
fastsætte regler om brug af kompenserende marine virkemidler
i forbindelse med miljøgodkendelse af havbrug.
Uden sådanne regler vil der i en miljøgodkendelse
til etablering af nye havbrug eller til ændring eller
udvidelse af eksisterende havbrug heller ikke fremover kunne
fastsættes vilkår om kompenserende marine
virkemidler.
Til nr. 2
Den gældende bestemmelse i miljøbeskyttelseslovens
§ 37 b, stk. 1, 3. pkt., fastlægger, at
tilsynsmyndigheden ved forbud mod fortsat drift af anlæg for
deponering af affald samtidig skal meddele påbud om
nedlukning og efterbehandling. Der henvises i bestemmelsen til
§ 41, stk. 4.
Det foreslås, at henvisningen til § 41, stk. 4, i
§ 37 b, stk. 1, 3. pkt., ændres til § 41, stk.
3.
Det foreslås derved at konsekvensrette § 37 b, stk.
1, 3. pkt., som følge af den foreslåede
ophævelse af stykke 2 i § 41, hvorved de nuværende
stk. 3 og 4 bliver til stk. 2 og 3, jf. lovforslagets § 1, nr.
2.
Til nr. 3
Den nuværende § 41, stk. 2, giver mulighed for at
meddele påbud efter regler, der fastsættes af
ministeren, om nedbringelse af næringsstofbelastningen for
havbrug, der ved miljøgodkendelsen efter regler udstedt i
medfør af § 35, stk. 3, har vilkår om at etablere
og drive kompenserende marine virkemidler.
Det foreslås, at § 41, stk. 2, ophæves.
Der er ikke blevet udstedt regler efter § 35, stk. 3, og
bestemmelsen ønskes nu ophævet. Påbud efter
§ 41, stk. 2, vil derfor ikke blive relevante, og bestemmelsen
foreslås derfor ophævet.
Forslaget ændrer ikke ved adgangen til efter
miljøbeskyttelseslovens § 41, stk. 1, at udstede
påbud til nedbringelse af forureningen fra selve
havbruget.
Til §
2
Det foreslås, at lovforslaget skal træde i kraft den
1. januar 2021.
Det foreslåede stk. 2 indebærer, at regler fastsat i
medfør af lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af denne lov. Denne bestemmelse er
lovteknisk nødvendig af hensyn til ophævelsen i
lovforslagets § 1, nr. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da miljøbeskyttelsesloven ikke gælder
for disse landsdele, jf. lovens § 118.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 808 af 9. juni 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | §
35. --- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om vilkår
om etablering og drift af kompenserende marine virkemidler ved
godkendelse af havbrug. | | 1. I § 35, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. | Stk.
4. --- | | | | | | § 37 b.
For alle bestående anlæg for deponering af affald skal
tilsynsmyndigheden ved påbud efter § 41, stk. 1,
fastsætte krav til nedlukning og efterbehandling af
anlægget. § 41 a, stk. 1, finder ikke anvendelse ved
udstedelse af de i 1. pkt. omhandlede påbud. Nedlægger
tilsynsmyndigheden forbud imod fortsat drift efter § 41, stk.
4, skal den samtidig meddele påbud om nedlukning og
efterbehandling. | | 2. I § 37 b, stk. 1, 3.
pkt., ændres »§ 41, stk. 4,« til:
»§ 41, stk. 3,« | Stk.
2. --- | | | Stk.
3. --- | | | Stk.
4. --- | | | | | | §
41. --- | | | Stk. 2.
Medfører et havbrug, der er godkendt med vilkår om
kompenserende marine virkemidler efter regler udstedt i
medfør af § 35, stk. 3, væsentlig forurening
eller risiko for væsentlig forurening, kan tilsynsmyndigheden
meddele påbud om at nedbringe næringsstofbelastningen.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
adgangen til at meddele påbud. | | 3. I § 41, stk. 2, ophæves. Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3. | Stk.
3. --- | | | Stk.
4. ---- | | |
|