Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 25. november 2020
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Tilbage i september 2020 underskrev den
daværende minister for fødevarer, fiskeri og
ligestilling sammen med en række andre ministre fra Europa og
EU-kommissæren for miljø og hav i en
ministererklæring, at man vil arbejde for at fremme brugen af
potentielt kompenserende marine virkemidler. Forskning peger
på, at kompenserende marine virkemidler gør en
forskel, og at de er med til at forbedre havmiljøet i
Danmark på en innovativ og fremsynet måde, samtidig med
at man med kompenserende marine virkemidler fortsat skaber gode
muligheder for et af Danmarks mest klimavenlige
fødevareerhverv. Samtidig har regeringen en vision om
udvikling af de danske landdistrikter med et velfungerende
erhvervsliv og nærhed til myndighederne.
Alligevel fortsætter regeringen med
dette lovforslag sin usaglige kampagne mod de danske havbrug.
Regeringen undgår dialog med erhvervet og søger i
stedet ly bag store interesseorganisationer. Det blev tydeligt, da
miljøministeren i august 2019 kom med sin første
politiske udmelding om, at ministeren ønskede at stoppe, at
der kom flere og større havbrug i Danmark. Erhvervet var
ikke blevet inddraget, ligesom Miljø- og
Fødevareudvalget heller ikke blev inddraget. Men flere
interesseorganisationer var blevet inddraget, og de blev bl.a.
takket af ministeren fra Folketingets talerstol i forbindelse med
1. behandling af lovforslaget, herunder Danmarks
Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund.
Med lovforslaget forhindrer regeringen de
danske havbrug i at mindske deres påvirkning på det
danske havmiljø via kompenserende marine virkemidler. En
påvirkning, der allerede er lav sammenlignet med andre
udledningskilder og ikke mindst anden fødevareproduktion.
Regeringen fjerner muligheden for at udvikle et helt erhverv i en
endnu grønnere og mere bæredygtig retning - og den
gør det uden at have fremlagt overbevisende dokumentation
eller at have inddraget erhvervet selv. Det ville svare til, at
regeringen besluttede sig for at lukke dansk landbrug - i stedet
for at indgå i dialog med erhvervet om miljø- og
klimaforbedringer. Faktisk indrømmede ministeren selv i
besvarelser af udvalgsspørgsmål til
nærværende lovforslag, at regeringens beslutning
baserer sig på en »bekymring«. Det finder Venstre
stærkt bekymrende.
Venstre mener, at havbrug er en vigtig del
af fødevaresektoren i Danmark, og at dets økonomiske
bidrag er vigtigt for de danske yderområder. Desuden mener
Venstre ikke, at vi er blevet præsenteret for dokumentation
for, at havbrugene påvirker det danske havmiljø i en
grad, der berettiger, at man forhindrer erhvervet i at udvikle sig.
Desuden har ministeren ikke taget højde for de
miljømæssige konsekvenser ved at lukke erhvervet i
Danmark, hvorefter det flytter østpå, hvor
reguleringen er dårligere, og det forurenede vand så
bare strømmer videre til Danmark. Venstre kan således
ikke støtte lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslisten noterer sig, at lovforslaget
bidrager til den nødvendige oprydning efter den forurenende
blå fødevare- og landbrugspakke. Enhedslisten
støtter derfor lovforslaget. Det er en stor opgave at
nedbringe kvælstofforureningen fra 55.000 t til 42.000 t i
2027. For at kunne løse opgaven må vi forhindre
etableringen af nye havbrugsanlæg og stoppe udvidelser af
allerede eksisterende havbrugsanlæg. Enhedslisten ser frem
til, at der bliver foretaget de nødvendige og manglende
habitatsvurderinger for eksisterende havbrug.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2020 og var til 1. behandling den 22. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 24. juni 2020 dette udkast til
udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 588 (folketingesåret
2019-20). Den 8. oktober 2020 sendte miljøministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
46 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af
spørgsmål 32-46, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Carl Valentin (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Signe Munk
(SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Susanne
Zimmer (UFG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Thomas
Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob
Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Bent Bøgsted (DF) Lise Bech
(DF) Egil Hulgaard (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen
(NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |