Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 25. november 2020
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse ved 3. behandling. Flertallet vil
stemme imod det stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil, såfremt det stillede
ændringsforslag ikke vedtages, stemme for lovforslaget ved 3.
behanding.
Et andet
mindretal i udvalget (DF, NB og Susanne Zimmer (UFG))
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet stemmer imod det stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det
Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget mener, at man skal bekæmpe
partikelforurening fra de ældste brændeovne, som er dem
med den højeste udledning. Men det er vigtigt, at man
imødekommer den økonomiske ulighed, der risikerer at
opstå som følge af lovforslaget, mellem købere
af dyrere huse typisk i de større byer og købere af
billigere huse i yderområder. Udgiften til udskiftning af en
gammel brændeovn ved ejerskifte vil være den samme,
uanset om huset ved salg koster 10 mio. kr. eller 0,5 mio. kr.,
hvorimod den økonomiske købekraft til selve
udskiftningen formentlig ikke vil være den samme for de
forskellige huskøbere. Det er vigtigt, at man ikke skaber en
skævvridning i forbindelse med huskøb i hele landet.
Det er et centralt opmærksomhedspunkt i forbindelse med
lovforslaget, at geografi spiller en stor rolle for huspriser og
dermed tilsvarende, at udgiften ved udskiftning af gamle
brændeovne fylder tilsvarende mere, desto billigere husene
er. En måde at undgå denne skævvridning kunne
være ved at indføre en pulje, hvor danskerne kan
søge om tilskud til skrotningen af deres gamle
brændeovn. Puljen kan tildeles dem med en mindre
købekraft og vil samtidig skabe øget incitament for
at udskifte sin gamle brændeovn. VLAK-regeringen
indførte i 2019 en lignende pulje, hvilket havde stor
succes. Ca. 20.000 danskere fik penge for at skrotte deres
brændeovn. Regeringens forslag har den rette intention, men
Venstre og Det Konservative Folkeparti ser hellere, at forslaget
skal motiveres med gulerod frem for pisk.
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
kan ikke støtte ændringsforslaget. Der henvises til
miljøministerens besvarelse af spørgsmål
11.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan
ikke støtte forslaget, da det giver betydelige ubalancer i
boligmarkedet. Til en bolig til 8 mio. kr. vil der være de
samme udgifter som til en bolig til 0,5 mio. kr. Der er ingen tvivl
om, at det rammer provinsen særlig hårdt. På
nuværende tidspunkt koster det ca. 60.000 kr. at sælge
en bolig med de regler, som er vedtaget i Folketinget. Dette
beløb stiger markant med vedtagelse af dette forslag. Dansk
Folkeparti ønsker, at partikelforureningen fra
brændeovne begrænses. Derfor har Dansk Folkeparti i
forbindelse med finanslovsforhandlingerne for 2021 foreslået,
at der oprettes en skrotningsordning for netop
brændeovne.
Enhedslisten
Enhedslisten har stillet et
ændringsforslag, hvor formålet er at ændre
årstallet for kravene om udskiftning eller skrotning af
brændeovne fra 2003 til 2008. Som det fremgår af svar
på spørgsmål 3, vil 2008 rent administrativt
være en enklere model, idet alle brændeovne installeret
efter den 1. juli 2008 skal have en såkaldt
prøvningsattest, der dokumenterer anlæggets
partikelemissioner.
Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer
sig, at det fremsatte lovforslag kun antages at kunne
medføre partikelreduktioner på 400 t i 2030, hvilket
er lidt, når der skal reduceres med 2.900 t partikler inden
2030 for at leve op til NEC-direktivet. Derfor er det
nødvendigt, at der arbejdes videre med at reducere
partikelforurening. Især i tætbebyggede områder
med fjernvarme bør det sikres, at brændeovne udfases
af hensyn til folkesundheden. Når det vurderes, at 4.200
danskere årligt dør for tidligt af luftforurening, og
at danske forureningskilder er årsag til 1.200 af disse
dødsfald, bør der i disse coronatider være
forståelse for, at der hurtigt skal besluttes andre
initiativer for at reducere partikelforureningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, RV og Susanne Zimmer (UFG)):
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 7, stk. 1, nr. 12, indsættes
efter »at visse fyringsanlæg«: », som ikke
overholder visse partikeludledningskrav,«.
[Udvidelse af ministerens
bemyndigelse til ved første udmøntning af reglerne at
omfatte flere fyringsanlæg ved fastsættelse af
udledningskrav]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring
gør det muligt, at der ved den første
udmøntning af reglerne fastsættes krav om, at visse
fyringsanlæg, som ikke overholder et udledningskrav for
partikler på 10 g pr. kg, skal udskiftes ved ejerskiftet.
Siden den 1. juni 2008 har alle
fyringsanlæg til fast brændsel under 1 MW skullet have
en prøvningsattest, der kunne vise, at de overholder
udledningskravene fastsat i bekendtgørelse om regulering af
luftforurening fra fyringsanlæg til fast brændsel under
1 MW (kravet fremgik tidligere af den nu ophævede
bekendtgørelse nr. 1432 af 11. december 2007 om regulering
af luftforurening fra brændeovne og brændekedler samt
visse andre faste anlæg til energiproduktion).
Den 1. juni 2008 var kravet til
brændeovne og pejseindsatse, at anlægget maksimalt
måtte udlede 10 g pr. kg.
Det er hensigten, at udledningskravet for
partikler på 10 g pr. kg skal dokumenteres enten ved
fremvisning af gyldig prøvningsattest eller ved via anden
dokumentation at godtgøre, at anlægget kan overholde
denne grænse, f.eks. at fyringsanlægget er af
nøjagtig samme model, som har prøvningsattest, eller
at fyringsanlægget er svanemærket. Dette er for, at der
ikke skal være forskel på anlæg installeret
før og efter den 1. juni 2008, selv om det er
nøjagtig samme anlæg, eller hvis anlægget i
øvrigt kan overholde kravet.
Der kan ikke fastsættes krav om, at
anlæg, der på tidspunktet ved ejerskifte overholder
gældende udledningskrav, skal udskiftes. Således vil
der i den situation ikke være en miljøeffekt, da
erhververen vil kunne skifte til et fyringsanlæg, som udleder
det samme. Fra 2022 vil udledningskravet være 5 g pr. kg, jf.
Europa-Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/1185 af 24.
april 2015.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2020 og var til 1. behandling den 22. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 5. februar 2020 dette udkast til
udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 335, folketingsåret
2019-20. Den 8. oktober 2020 sendte miljøministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Carl Valentin (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Signe Munk
(SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Susanne
Zimmer (UFG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Thomas
Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob
Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Bent Bøgsted (DF) Lise Bech
(DF) Egil Hulgaard (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen
(NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |