Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 23. november 2020
1. Ændringsforslag
Der et stillet 15 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 8 og 10. Enhedslistens medlem af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1-7, 9 og 11-15.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 8 og 10 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et andet
mindretal (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 10 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et tredje
mindretal (RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 6, 8 og 10
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-7, 9 og 11-15
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 8 og 10 stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal (Susanne Zimmer (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de under nr. 1-4, 6, 8,
9 og 11-15 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod de under nr. 7 og 10 stillede ændringsforslag og hverken
for eller imod det under nr. 5 stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(Susanne Zimmer (UFG)):
1) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»visse forhold omfattet af« til: »samtlige
kritikpunkter i«.
[Udvidelse af
undersøgelseskommissionens opgaver til at omfatte samtlige
kritikpunkter i Tilsynet med Efterretningstjenesternes
særlige undersøgelse af Forsvarets
Efterretningstjeneste]
2) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»21. august 2020«: », herunder
spørgsmål om orientering af Folketinget«.
[Inddragelse af
spørgsmål om orientering af Folketinget i
undersøgelsen]
3) I
stk. 1 indsættes som 3. pkt.:
»Justitsministeren skal, inden
ministeren endeligt fastlægger kommissoriet, forelægge
et udkast hertil for Tilsynet med Efterretningstjenesterne til
udtalelse.«
[Indførelse af krav om, at
justitsministeren skal forelægge et udkast til kommissorium
for Tilsynet med Efterretningstjenesterne til udtalelse]
4) Stk.
2 udgår.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
[Udeladelse af særlig regel
om begrænsning af aktindsigt i kommissoriet og sager, der
relaterer sig til udarbejdelsen heraf]
Til § 4
Af et mindretal
(EL):
5) Stk. 1, 2.
pkt., udgår.
[Udeladelse af særlig regel
om, at undersøgelsen skal tilrettelægges og
gennemføres på en sådan måde, at forholdet
til fremmede magter og hensynet til statens sikkerhed, til sagens
opklaring eller til tredjemand ikke skades]
Til § 5
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(RV, SF og Susanne Zimmer (UFG)):
6) I
stk. 1, 1 pkt., indsættes efter
»Enhver«: », herunder Tilsynet med
Efterretningstjenesterne,«.
[Tydeliggørelse af, at
undersøgelseskommissionen skal have adgang til Tilsynet med
Efterretningstjenesternes særlige undersøgelse af
Forsvarets Efterretningstjeneste]
Til § 7
Af et mindretal
(EL):
7)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 7.
Undersøgelseskommissionen kan anmode en person om at afgive
forklaring for kommissionen som vidne, medmindre
undersøgelseskommissionen vurderer,
1) at det er
unødvendigt for en tilstrækkelig oplysning af sagen,
eller
2) at det i det
konkrete tilfælde vil indebære yderligere deling af
højt klassificerede oplysninger og dermed udgøre en
sikkerhedsrisiko, og at det i øvrigt ikke vurderes strengt
nødvendigt.«
[Justering af
undersøgelseskommissionens adgang til at afhøre
vidner]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, RV,
SF, KF, NB og Susanne Zimmer (UFG)), der tilsammen udgør et
flertal:
8)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 7. Enhver er efter
anmodning fra undersøgelseskommissionen forpligtet til at
afgive forklaring for kommissionen som vidne, jf. dog §
8.«
[Udeladelse af særlig
begrænsning af undersøgelseskommissionens adgang til
at afhøre vidner]
Til § 12
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(Susanne Zimmer (UFG)):
9)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 12. Bisidderen har
ret til at overvære møderne i
undersøgelseskommissionen.
Stk. 2.
Bisidderen har ret til af undersøgelseskommissionen at
få kopi af det materiale, der indgår i
undersøgelsen.
Stk. 3.
Bisidderen må ikke uden undersøgelseskommissionens
samtykke udlevere det i stk. 2 nævnte materiale til sin
klient. Undersøgelseskommissionen kan give bisidderen
pålæg om ikke at gøre sin klient bekendt med
indholdet af det i stk. 2 nævnte materiale, hvis
afgørende hensyn til fremmede magter, statens sikkerhed,
sagens opklaring eller tredjemand taler for det. Kommissionen kan
under tilsvarende betingelser give bisidderen pålæg om
ikke at gøre sin klient bekendt med, hvad der er
foregået under møder i
undersøgelseskommissionen. Pålæg efter 2. og 3.
pkt. kan alene gives i det omfang, det må antages, at
klienten ikke har et forudgående kendskab til materialets
indhold.
Stk. 4.
Bisidderen kan anmode undersøgelseskommissionen om at
foranstalte bevisførelse.
Stk. 5.
Bisidderen kan foretage uddybende afhøring af de personer,
der har afgivet forklaring.«
[Justering af bisidderens mulighed
for at overvære møder i
undersøgelseskommissionen m.v.]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (S, DF,
RV, SF, KF og NB):
10) I
stk. 1, 2. pkt., ændres
»afgørende« til:
»væsentlige«.
[Øget adgang for bisidderen
til at overvære afhøringer af andre]
Til § 18
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(Susanne Zimmer (UFG)):
11) Stk. 1, 4.
pkt., udgår.
[Udeladelse af særlig regel
om afholdelse af retsmøder for lukkede døre]
12) Stk. 2, 3.
pkt., udgår.
[Udeladelse af særlig regel
om afholdelse af retsmøder for lukkede døre]
Til § 20
13)
Paragraffen affattes således:
»§ 20. Møder i
undersøgelseskommissionen er offentlige. Dog kan det
bestemmes af undersøgelseskommissionen, at møder skal
foregå for lukkede døre, hvis dette findes
påkrævet
1) af hensyn til
ro og orden i lokalet eller statens forhold til fremmede magter
eller særlige hensyn til disse i øvrigt,
2) af hensyn til
sagens oplysning,
3) af hensyn til
at beskytte nogen mod unødvendig krænkelse eller
4) af andre
særlige grunde.
Stk. 2. Må
referatforbud eller navneforbud anses for tilstrækkeligt til
at tilgodese de i stk. 1 nævnte hensyn, træffes der
bestemmelse herom i stedet for dørlukning.
Overtrædelse af sådanne forbud straffes med
bøde.«
[Indførelse af hovedregel om
mødeoffentlighed]
Til § 21
14) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Der er, indtil undersøgelseskommissionen har afgivet sin
beretning, ikke adgang til aktindsigt i rettens materiale efter
retsplejelovens kapitel 3 a.«
[Justering af kriterium for
adgangen til aktindsigt]
Til § 22
15)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 22.
Undersøgelseskommissionen afgiver en beretning om resultatet
af sin undersøgelse.
Stk. 2.
Justitsministeren offentliggør beretningen, medmindre ganske
særlige grunde taler imod det. Klassificede oplysninger eller
oplysninger, hvis offentliggørelse kan skade forholdet til
fremmede magter eller hensynet til statens sikkerhed eller til
tredjemand, kan dog udelades ved offentliggørelsen.
Stk. 3. Tilsynet
med Efterretningstjenesterne har ret til indsigt i alle dele af
undersøgelseskommissionens beretning.«
[Indførelse af hovedregel om
offentliggørelse af beretning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslag nr. 1 vil
indebære, at det vil fremgå af lovteksten, at
undersøgelseskommissionen vil have til opgave at
undersøge og redegøre for samtlige kritikpunkter, som
er rejst af Tilsynet med Efterretningstjenesterne i tilsynets
særlige undersøgelse af Forsvarets
Efterretningstjeneste, som blev afgivet til Forsvarsministeriet den
21. august 2020, og ikke kun visse forhold omfattet af den
nævnte undersøgelse. Dette vil betyde, at det
kommissorium for undersøgelsen, som justitsministeren skal
fastlægge, skal omfatte samtlige tilsynets kritikpunkter.
Til nr. 2
Ændringsforslag nr. 2 vil
indebære, at det vil fremgå af lovteksten, at
undersøgelseskommissionen bl.a. vil have til opgave at
undersøge og redegøre for spørgsmål om
orientering af Folketinget. Undersøgelseskommissionen vil
således efter forslaget have til opgave at undersøge
og redegøre for visse forhold omfattet af Tilsynet med
Efterretningstjenesternes særlige undersøgelse af
Forsvarets Efterretningstjeneste, som blev afgivet til
Forsvarsministeriet den 21. august 2020, herunder
spørgsmål om orientering af Folketinget.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
der stilles krav om, at justitsministeren, inden ministeren
endeligt fastlægger kommissoriet for undersøgelsen,
forelægger et udkast til kommissorium for Tilsynet med
Efterretningstjenesterne til udtalelse. Formålet hermed er at
sikre tilsynet en indflydelse på kommissoriets endelige
udformning, inden det endeligt fastlægges.
Til nr. 4 og 5
Forslagene har til formål at ensrette
lovforslaget til den ordning, der er fastlagt i lov om
undersøgelseskommissioner.
Det foreslås således, at
lovforslagets § 3, stk. 2, hvorefter der ikke er aktindsigt
efter lov om offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven eller
anden lovgivning i kommissoriet og sager, der relaterer sig til
udarbejdelsen heraf, udgår, jf. ændringsforslag nr.
4.
Det vil indebære, at der vil
være adgang til aktindsigt efter de nævnte regler i det
kommissorium, som justitsministeren efter lovforslagets § 3,
stk. 1, 2. pkt., fastsætter under forudgående
inddragelse af Folketingets Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne.
Det foreslås desuden, at
lovforslagets § 4, stk. 1, 2. pkt., hvorefter
undersøgelsen skal tilrettelægges og
gennemføres på en sådan måde, at forholdet
til fremmede magter og hensynet til statens sikkerhed, til sagens
opklaring eller til tredjemand ikke skades, udgår, jf.
ændringsforslag nr. 5.
Det vil indebære, at
undersøgelseskommissionen vil være frit stillet med
hensyn til undersøgelsens tilrettelæggelse, og at der
ikke vil gælde en særlig regel om, at
undersøgelsen skal tilrettelægges og
gennemføres på en sådan måde, at forholdet
til fremmede magter og hensynet til statens sikkerhed, til sagens
opklaring eller til tredjemand ikke skades.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets §
5, stk. 1, at enhver som udgangspunkt vil have pligt til at stille
dokumenter og andet foreliggende materiale til rådighed for
undersøgelseskommissionen, når kommissionen anmoder om
det, jf. dog bestemmelsens 2. og 3. pkt. Denne pligt vil også
gælde Tilsynet med Efterretningstjenesterne.
Med ændringsforslag nr. 6, der
indsætter ordene »herunder Tilsynet med
Efterretningstjenesterne«, vil det blive tydeliggjort, at
undersøgelseskommissionen vil have adgang til Tilsynet med
Efterretningstjenesternes særlige undersøgelse af
Forsvarets Efterretningstjeneste, som blev afgivet til
Forsvarsministeriet den 21. august 2020.
Til nr. 7
Med ændringsforslag nr. 7
foreslås det, at undersøgelseskommissionen vil kunne
anmode en person om at afgive forklaring for kommissionen som
vidne, medmindre kommissionen vurderer, at det er
unødvendigt for en tilstrækkelig oplysning af sagen,
eller at det i det konkrete tilfælde vil indebære
yderligere deling af højt klassificerede oplysninger og
dermed udgøre en sikkerhedsrisiko, og at det i øvrigt
ikke vurderes strengt nødvendigt.
Det vil betyde, at
undersøgelseskommissionen som udgangspunkt vil kunne anmode
en person om at afgive vidneforklaring, men at dette ikke
gælder, hvis undersøgelseskommissionen anser det for
unødvendigt for en tilstrækkelig oplysning af sagen at
indkalde vidnet eller anser det for at indebære yderligere
deling af højt klassificerede oplysninger og dermed
udgøre en sikkerhedsrisiko, og at det i øvrigt ikke
vurderes strengt nødvendigt at indkalde vidnet.
Til nr. 8
Ændringsforslag nr. 8 har til
formål at ensrette lovforslaget til den ordning, der er
fastlagt i lov om undersøgelseskommissioner.
Det foreslås således, at
lovforslagets § 7 affattes i overensstemmelse med § 11 i
lov om undersøgelseskommissioner, således at enhver
efter anmodning fra undersøgelseskommissionen vil være
forpligtet til at afgive forklaring for kommissionen som vidne, jf.
dog lovforslagets § 8.
Det vil indebære, at den
særlige begrænsning af
undersøgelseskommissionens adgang til at afhøre
vidner, jf. lovforslagets § 7, vil udgå.
Til nr. 9
Med
ændringsforslag nr. 9 foreslås det, at lovforslagets
§ 12 i det væsentlige affattes i overensstemmelse med
§ 22 i lov om undersøgelseskommissioner.
Bisidderen vil
herefter have ret til at overvære møderne i
undersøgelseskommissionen, jf. det foreslåede stk. 1,
ligesom bisidderen vil have ret til af
undersøgelseskommissionen at få kopi af det materiale,
der indgår i undersøgelsen, jf. det foreslåede
stk. 2.
Bisidderen
må efter ændringsforslagets stk. 3 ikke uden
undersøgelseskommissionens samtykke udlevere det i stk. 2
nævnte materiale til sin klient.
Undersøgelseskommissionen kan give bisidderen
pålæg om ikke at gøre sin klient bekendt med
indholdet af det i stk. 2 nævnte materiale, hvis
afgørende hensyn til fremmede magter, statens sikkerhed,
sagens opklaring eller tredjemand taler for det. Kommissionen kan
under tilsvarende betingelser give bisidderen pålæg om
ikke at gøre sin klient bekendt med, hvad der er
foregået under møder i
undersøgelseskommissionen.
Det
foreslås herudover, at der indsættes et nyt 4. pkt. i
lovforslagets § 12, stk. 3, hvorefter pålæg efter
2. og 3. pkt. alene vil kunne gives i det omfang, det må
antages, at klienten ikke har et forudgående kendskab til
materialets indhold. Dette pkt. afviger fra lov om
undersøgelseskommissioner § 22.
Det
foreslås desuden i stk. 4, at bisidderen kan anmode
undersøgelseskommissionen om at foranstalte
bevisførelse, ligesom det i stk. 5 foreslås, at
bisidderen kan foretage uddybende afhøring af de personer,
der har afgivet forklaring.
Til nr. 10
Det følger
af lovforslagets § 12, stk. 1, 2. pkt., at
undersøgelseskommissionen kan give bisidderen adgang til at
overvære afhøringer af andre end bisidderens egen
klient, hvis afgørende hensyn til bisidderens mulighed for
at varetage sin klients interesser taler for det.
Med
ændringsforslag nr. 10 foreslås det, at lovforslagets
§ 12, stk. 1, 2. pkt., ændres, således at
undersøgelseskommissionen kan give bisidderen adgang til at
overvære afhøringer af andre, hvis væsentlige
hensyn til bisidderens mulighed for at varetage sin klients
interesser taler for det.
Det vil
indebære, at det for undersøgelseskommissionens
vurdering af, om bisidderen skal have adgang til at overvære
afhøringer af andre end bisidderens egen klient, vil
være afgørende, om væsentlige - i stedet for
afgørende - hensyn til bisidderens mulighed for at varetage
sin klients interesser taler for det.
Ændringsforslaget vil også have betydning for
lovforslagets § 12, stk. 2, hvorefter bisidderen har ret til
at gøre sig bekendt med udskrift af forklaringer afgivet af
klienten og forklaringer afgivet af andre i det omfang, bisidderen
har haft adgang til at overvære disse efter § 12, stk.
1, 2. pkt., idet sidstnævnte bestemmelse foreslås
ændret. Ændringsforslaget vil også i praksis
kunne forøge bisidderens muligheder for at udøve sine
rettigheder efter lovforslagets § 12, stk. 5, om uddybende
afhøringer af andre vidner end den pågældendes
klient.
Til nr. 11-15
Forslagene har til formål at ensrette
lovforslaget til den ordning, der er fastlagt i lov om
undersøgelseskommissioner.
Det foreslås således med
ændringsforslag nr. 11, at lovforslagets § 18, stk. 1,
4. pkt., udgår, ligesom det med ændringsforslag nr. 12
foreslås, at lovforslagets § 18, stk. 2, 3. pkt.,
udgår.
Det vil betyde, at møder i sager om
undersøgelseskommissionens beslutninger, der efter
lovforslagets § 18, stk. 1, måtte blive indbragt for
Østre Landsret, ikke efter lovforslaget vil skulle
foregå for lukkede døre. Tilsvarende vil efter
ændringsforslaget gælde for
undersøgelseskommissionens beslutninger efter lovforslagets
§ 11, stk. 3, som måtte blive indbragt for Den
Særlige Klageret efter lovforslagets § 18, stk. 2.
Det foreslås, at lovforslagets §
20 affattes i overensstemmelse med § 30 i lov om
undersøgelseskommissioner, jf. ændringsforslag nr. 13.
Det vil indebære, at møder i
undersøgelseskommissionen er offentlige. Dog kan det
bestemmes, at møder skal foregå for lukkede
døre, hvis dette findes påkrævet af hensyn til
ro og orden i lokalet eller statens forhold til fremmede magter
eller særlige hensyn til disse i øvrigt, af hensyn til
sagens oplysning, af hensyn til at beskytte nogen mod
unødvendig krænkelse eller af andre særlige
grunde, jf. det foreslåede stk. 1. Det vil desuden
indebære, at der, hvis referatforbud eller navneforbud
må anses for at være tilstrækkeligt til at
tilgodese de i stk. 1 nævnte hensyn, skal træffes
bestemmelser herom i stedet for dørlukning.
Overtrædelse af sådanne forbud straffes med
bøde, jf. det foreslåede stk. 2.
Forslaget vil således indebære,
at lovforslagets særlige regel om afholdelse af møder
i undersøgelseskommissionen for lukkede døre, jf.
lovforslagets § 20, udgår.
Med ændringsforslag nr. 14
foreslås det, at lovforslagets § 21, stk. 2, affattes i
overensstemmelse med § 31, stk. 2, i lov om
undersøgelseskommissioner.
Det vil indebære, at der, indtil
undersøgelseskommissionen har afgivet sin beretning, ikke
vil være adgang til aktindsigt i rettens materiale efter
retsplejelovens kapitel 3 a.
Forslaget vil således indebære,
at den med lovforslaget foreslåede særlige
begrænsning i adgangen til aktindsigt i sager relateret til
undersøgelseskommissionens virksomhed, der indbringes for
retten, udgår.
Endelig foreslås det med
ændringsforslag nr. 15, at lovforslagets § 22 i
hovedsagen affattes i overensstemmelse med § 32 i lov om
undersøgelseskommissioner. Det vil indebære, at
undersøgelseskommissionen afgiver en beretning om resultatet
af sin undersøgelse, jf. det foreslåede stk. 1, som
justitsministeren vil skulle offentliggøre, medmindre ganske
særlige grunde taler imod det, jf. det foreslåede stk.
2. Som en imødekommelse af de særlige hensyn, som
undersøgelsens genstand kræver, foreslås dog som
en modifikation i forhold til reglerne i lov om
undersøgelseskommissioner, at klassificede oplysninger eller
oplysninger, hvis offentliggørelse kan skade forholdet til
fremmede magter eller hensynet til statens sikkerhed eller til
tredjemand, kan udelades ved offentliggørelsen. Det
forudsættes, at muligheden for alene at udelade visse
oplysninger i beretningen ved offentliggørelsen vil blive
anvendt frem for muligheden for helt at undlade
offentliggørelse af beretningen, i så vidt omfang det
overhovedet er muligt inden for rammerne af de nævnte hensyn.
Dermed vil - med den nævnte modifikation - den med
lovforslagets § 22 foreslåede begrænsning i
offentlighed om undersøgelseskommissionens beretning
udgå. Det foreslås endvidere, at det eksplicit skal
fremgå af bestemmelsens stk. 3, at Tilsynet med
Efterretningstjenesterne har ret til indsigt i alle dele af
undersøgelseskommissionens beretning
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer
indledningsvis, at regeringens og forsvarsministerens
håndtering af FE-sagen, som er baggrunden for lovforslaget,
har været stærkt bekymrende. Der er tale om en alvorlig
sag, som vedrører Danmarks sikkerhed. Her har
forsvarsmisteren ageret uprofessionelt, og Folketinget, herunder
Forsvarsudvalget, har ikke fået adgang til de relevante
oplysninger, som er forudsætningen for Folketingets kontrol
med regeringen. Samtidig er det V's opfattelse, at
forsvarsministerens håndtering af sagen kan risikere at
få negative konsekvenser for Danmarks udenrigs- og
sikkerhedspolitik, bl.a. fordi forsvarsministerens ageren - eller
mangel på samme - efter Venstres opfattelse har bidraget til,
at følsomme oplysninger om Danmarks samarbejde med
nære allierede er kommet til offentlighedens kendskab. Det er
dybt problematisk.
V finder det ligeledes problematisk, at
regeringen - tilsyneladende på forsvarsministerens
foranledning - har valgt at hjemsende en række medarbejdere
på et ganske snævert grundlag. Det er bekymrende, at
forsvarsministeren har vægtet sit eget behov for at virke
handlekraftig over medarbejdernes retssikkerhed. Det har store
konsekvenser for de mennesker, det handler om. Derfor er det
også positivt, at regeringen nu har skiftet kurs og valgt at
tilbyde de pågældende medarbejdere at vende tilbage i
andre stillinger.
V noterer sig med tilfredshed, at der nu
nedsættes en særlig undersøgelseskommission til
at afdække forløbet omkring Forsvarets
Efterretningstjeneste. V bemærker i den forbindelse, at
justitsministerens tilgang til drøftelserne har været
konstruktive. Ikke desto mindre er der elementer i det lovudkast,
som nu behandles, som bekymrer V, bl.a. derfor har vi fremsat
ændringsforslag nr. 8 og 10.
Det er først og fremmest
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at de
embedsmænd, der er genstand for kommissionens
undersøgelse, ikke kender til kommissoriet og til det
arbejde, der pågår, ligesom det for de
pågældendes retssikkerhed er problematisk, at
undersøgelsens konklusioner i deres helhed ikke bliver lagt
åbent frem, men alene bliver overleveret til Folketingets
Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne, som ikke har
nogen reaktionsmuligheder, idet det er pålagt fortrolighed.
Det vil forhindre, at undersøgelsens indhold når
Folketinget og offentligheden, og forhindre de
pågældende medarbejdere i at få renset deres
navn, såfremt undersøgelsen skulle nå en
konklusion, hvor de pågældende fritages for ansvaret.
Når det er sagt, anerkender V, at dette skyldes hensynet til
rigets sikkerhed, og som situationen er, desværre ikke
umiddelbart kan være anderledes.
Venstre vil derfor understrege, at det
alene påhviler regeringen at reagere korrekt på
resultatet af undersøgelsen, hvis det måtte vise sig,
at der er sket ulovligheder i FE, som tilsynet mistænker i
sin oprindelige rapport.
Socialistisk Folkeparti
SF's medlemmer af udvalget bifalder, at der
nu indledes en undersøgelse af de alvorlige anklager, som
Tilsynet med Efterretningstjenesterne har rettet mod Forsvarets
Efterretningstjeneste.
Det er afgørende for SF, at vi kan
have tillid til tjenesternes arbejde, men vi har samtidig
også forståelse for, at kernen i efterretningsarbejdet
er fortrolighed og alt derfor ikke kan lægges frem i
offentligheden. Samtidig skal der også være respekt for
de berørte parters retssikkerhed, og derfor har vi tillid
til, at dette undersøgelsesdesign er det bedst mulige for
nærværende.
Der er vigtigt for SF at understrege, at en
undersøgelse skal følges op med bedre tilsyn med
tjenesterne. Det er vores opfattelse, at der skal laves eksterne
whistleblowerordninger med direkte klageadgang til Tilsynet for
Efterretningstjenesterne, ligesom loven skal laves således,
at tilsynet uden begrænsninger kan kontrollere alle dele af
tjenesternes arbejde. Derfor har SF fremsat et forslag herom, fordi
danskerne har en berettiget samfundsforventning om at kunne have
tillid til, at tjenesterne opererer inden for rammerne af
lovgivningen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget finder, at
rammerne for undersøgelseskommissionen er dybt
utilstrækkelige. Sagen om FE er meget alvorlig og udfordrer
tilliden til demokratiet. Derfor er det også vigtigt, at det
bliver undersøgt ordentligt, når tilsynet rejser en
så alvorlig kritik af efterretningstjenesten. Men vi kan
desværre ikke have tillid til denne undersøgelse, og
følgende er dybt kritisabelt: At hverken de politiske
partier eller offentligheden kan få kommissoriet at se. At
det ikke er alle tilsynets kritikpunkter, der undersøges. Og
at vi trods utallige spørgsmål og opfordringer ikke
kan få en bekræftelse på, hvorvidt tidligere
ministres ansvar bliver undersøgt, og om misinformation af
Folketingets Kontroludvalg bliver behandlet. Enhedslisten kan
derfor ikke støtte forslaget, men har stillet en række
ændringsforslag i tråd med bl.a. anbefalingerne fra
Institut for Menneskerettigheder.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2020 og var til 1. behandling den 22. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Forretningsordenen.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Lovforslaget blev samtidig med
fremsættelsen for Folketinget sendt i høring.
Justitsministeren sendte den 21. oktober 2020 høringssvar og
et høringsnotat til udvalget. Den 27. oktober 2020 sendte
justitsministeren visse yderligere høringssvar til udvalget.
Den 10. november 2020 sendte justitsministeren endnu et yderligere
høringssvar til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
31 spørgsmål til justitsministeren og 4
spørgsmål til forsvarsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministrene har besvaret.
Henrik Dam Kristensen (S) fmd. Karen Ellemann (V) Pia
Kjærsgaard (DF) Jens Rohde (RV) Trine Torp (SF) Flemming
Møller Mortensen (S) Annette Lind (S) Jeppe Bruus (S) Leif
Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Andreas Steenberg (RV)
Jacob Mark (SF) Peder Hvelplund (EL) Susanne Zimmer (UFG) Sophie
Løhde (V) Karsten Lauritzen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Peter Skaarup (DF) Mai Mercado (KF) Peter Seier Christensen (NB)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |