Fremsat den 8. oktober 2020 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse (Mulighed for fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler)
(Udskydelse af solnedgangsklausul)
§ 1
I lov nr. 1562 af 27. december 2019 om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse (Mulighed for fastsættelse af
lokale elevfordelingsregler) foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3, stk. 2, ændres
»2021« til: »2022«.
2. I
§ 3, stk. 3, ændres
»2021« til: »2022«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. december
2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udskydelse af solnedgangsklausul
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige
konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Alternativet og Liberal Alliance, der stod bag aftalen af 3.
oktober 2019 om mulighed for lokale elevfordelingsregler ved
fordeling af elever til de almengymnasiale uddannelser, er ved
aftale af 19. juni 2020 om forlængelse af mulighed for lokale
elevfordelingsregler ved fordeling af elever til de almengymnasiale
uddannelser blevet enige om at forlænge den midlertidige
løsning for elevfordeling, der blev indført den 1.
januar 2020 med virkning for 2020.
Nærværende lovforslag har på den baggrund til
formål at udskyde den i lov nr. 1562 af 27. december 2019
fastsatte solnedgangsklausul med ét år, således
at muligheden for fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler, herunder at elevrådene på de
institutioner, der indgår i fordelingsudvalgene, kan udpege
én repræsentant uden stemmeret til fordelingsudvalget,
også kan virke for skoleåret 2021/2022.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udskydelse af solnedgangsklausul
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 3, stk.
2, i lov nr. 1562 af 27. december 2019 om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse (Mulighed for fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler), at § 1, nr. 3 og 5, og § 2, nr. 2,
træder i kraft den 1. januar 2021.
Det følger af § 1, nr.
3, at § 12, stk. 3, i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse mv. affattes med
følgende ordlyd: Fordelingsudvalget foretager fordelingen af
ansøgere, når antallet af ansøgere til en
bestemt uddannelse ved en institution overstiger den fastsatte
kapacitet for den pågældende uddannelse.
Det følger af § 1, nr.
5, at § 12, stk. 5, i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. affattes med
følgende ordlyd: Børne- og undervisningsministeren
fastsætter regler om fordelingen af elever og kursister
mellem institutionerne, herunder om fordelingsudvalg, og om
henvisning af elever til institutioner godkendt efter lov om
private institutioner for gymnasiale uddannelser.
Det følger af § 2, nr.
2, at § 34 a, stk. 6, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse affattes med følgende ordlyd:
§ 8, stk. 2, § 11 og § 12 i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse mv. finder
tilsvarende anvendelse for udbud af uddannelsen til almen
studentereksamen og udbud af uddannelsen til hf-eksamen på
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Der er med § 3, stk. 2, i lov
nr. 1562 af 27. december 2019 tale om, at bestemmelser, som skulle
nyaffatte hhv. § 12, stk. 3, og § 12, stk. 5, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse, og § 34 a, stk. 6, i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, som vedrører elevfordeling,
skulle træde i kraft den 1. januar 2021. Nyaffattelserne
ville skulle rulle de konsekvensændringer, som blev etableret
ved lov nr. 1562 af 27. december 2019, tilbage til gældende
ret før vedtagelsen af lov nr. 1562 af 27. december
2019.
Det fremgår af § 3, stk.
3, i samme lov, at § 1, nr. 1, og 6, ophæves den 1.
januar 2021.
Det følger af § 1, nr.
1, at der i § 12, stk. 2, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. skulle
indsættes et nyt pkt. efter 2. pkt. med følgende
ordlyd: Elevrådene på de institutioner, der
indgår i fordelingsudvalgene efter 2. pkt., udpeger i
forening én repræsentant uden stemmeret til
fordelingsudvalgene.
Det følger af §1, nr.
6, at der i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. indsættes en ny § 12 a med
følgende ordlyd: Fordelingsudvalget kan ved enstemmig
afgørelse fastsætte lokale elevfordelingsregler med
det formål at løse eller imødegå
udfordringer af faglig, pædagogisk eller social karakter, som
har sammenhæng med elevsammensætningen på en
eller flere institutioner i fordelingsudvalgets område.
Fordelingsudvalget skal kunne sandsynliggøre, at
elevsammensætningen på en eller flere institutioner i
fordelingsudvalgets område giver anledning til faglige,
pædagogiske eller sociale udfordringer. Af bestemmelsens stk.
2, følger det, at fordelingsudvalget efter anmodning fra
bestyrelsen for en institution, hvis leder er medlem af udvalget,
behandler bestyrelsens anmodning om fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler efter stk. 1. Af bestemmelsens stk. 3
følger det, at en institution, som har anmodet
fordelingsudvalget om at fastsætte lokale
elevfordelingsregler efter stk. 2, jf. stk. 1, kan klage til
regionsrådet i den region, hvor institutionen er
hjemmehørende, over fordelingsudvalgets afgørelse. Af
bestemmelsens stk. 4 følger det, at børne- og
undervisningsministeren fastsætter regler om frister for
fastsættelsen af lokale elevfordelingsregler, om frister for
klage og om offentliggørelse af og information om lokale
regler.
Der er med § 3, stk. 3, i lov
nr. 1562 af 27. december 2019 tale om, at bestemmelser, dvs. §
1, nr. 1 og 6, i lov nr. 1562 af 27. december 2019, som
vedrører elevrepræsentation i fordelingsudvalgene og
muligheden for fastsættelse af lokale elevfordelingsregler,
og som alene skulle gælde frem til 1. januar 2021,
ophæves den 1. januar 2021.
Det betyder, at den tidligere retstilstand vil blive
genetableret i forbindelse med, at solnedgangsklausulen i § 3,
stk. 3, får effekt, dvs. den 1. januar 2021.
Det bemærkes, at Børne- og Undervisningsministeriet
på forespørgsel har tilkendegivet over for
fordelingsudvalg, at der inden for den ved lov nr. 1562 af 27.
december 2019 etablerede lovgivningsmæssige ramme ikke er
mulighed for at etablere distrikter.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Lov nr. 1562 af 27. december 2019 om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse (Mulighed for fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler) trådte i kraft den 1. januar 2020.
Loven udmøntede aftale af 3. oktober 2019 om mulighed for
lokale elevfordelingsregler ved fordeling af elever til de
almengymnasiale uddannelser. Et element i aftalen var, at loven
alene skulle gælde for ét år indtil den 1.
januar 2021, da der alene var tale om en midlertidig
løsning. Loven indeholder på den baggrund bestemmelser
om solnedgang.
Det fremgår af aftalen af 3. oktober 2019, at
aftalepartierne er enige om at drøfte en langsigtet
løsning vedr. fordeling af elever på de gymnasiale
uddannelser, efter ekspertgruppen har afleveret sin rapport. Der
har ikke været igangsat politiske drøftelser om
langsigtede løsninger i foråret 2020.
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Alternativet og Liberal Alliance, der også stod bag aftalen
af 3. oktober 2019 om mulighed for lokale elevfordelingsregler ved
fordeling af elever til de almengymnasiale uddannelser, er
således ved aftale af 19. juni 2020 blevet enige om at
forlænge den midlertidige løsning til også at
omfatte skoleåret 2021/2022.
Det foreslås på den baggrund at udskyde
solnedgangsklausulen, så fordelingsudvalg og regioner
også for skoleåret 2021/2022 har mulighed for at
fastsætte lokale elevfordelingsregler og at elevrådene
på de institutioner, der indgår i fordelingsudvalgene,
i den forbindelse kan udpege én repræsentant uden
stemmeret til fordelingsudvalget.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget forlænges adgangen til at fastsætte
lokale elevfordelingsregler og til at behandle eventuelle klager
til regionerne fra gymnasier, som oplever udfordringer, som inden
for deres lovbundne kompetence i forhold til elevfordeling på
det almengymnasiale område blev tillagt fordelingsudvalg og
regioner ved lov nr. 1562 af 27. december 2019.
Opgavevaretagelsen forventes at medføre merudgifter for
regionerne på ca. 1,8. mio. kr. i 2021. Staten kompenserer
regionerne herfor via DUT. Udgifterne vil blive afholdt inden for
Børne- og Undervisningsministeriets eksisterende
bevillingsmæssige ramme.
Lovforslaget vil ikke indebære økonomiske og
administrative konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget vurderes, i lighed med hvad der gjorde sig
gældende i forbindelse med lov 1562 af 27. december 2919,
ikke at have konsekvenser for Styrelsen for It- og Lærings
it-systemer, idet de lokale elevfordelingsregler besluttes og
forvaltes lokalt. Det vil afhænge af de lokale beslutninger,
i hvilket omfang der vil være behov for lokal
understøttelse af sagsbehandling i forbindelse med den
konkrete fordeling af ansøgerne til de enkelte gymnasiale
institutioner.
I forhold til efterlevelse af principperne for
digitaliseringsklar lovgivning er det i lighed med lov nr. 1562 af
27. december 2019, fortsat Børne- og
Undervisningsministeriets vurdering, at princip 1 (om enkle og
klare regler) er efterlevet. For en gennemgang af de øvrige
principper for digitaliseringsklar lovgivning henvises til
forarbejderne til lov nr. 1562 af 27. december 2020, jf.
Folketingstidende 2019-2020, Tillæg A, L 61 som fremsat, side
9.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Principperne for
agil erhvervsrettet regulering vurderes på denne baggrund
ikke at være relevante for de konkrete ændringer i
lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke væsentlige administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. juni 2020
til den 19. august 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Private Skoler - grundskoler
og gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne, Danske Forlag, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF og VUC (Bestyrelserne), Danske HF
og VUC (Lederne), Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske
SOSU-skoler - Bestyrelserne, Datatilsynet, Den Uvildige
konsulentforening på Handicapområdet, Det Centrale
Handicapråd, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes
ElevOrganisation, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), FGU
Danmark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af
forstandere og direktører ved AMU-centrene, Foreningen af
kommunale social-, sundheds-og arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af tekniske og administrative tjenestemænd,
Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, FSR - danske revisorer,
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Handelsskolernes Lærerforening,
HK/Danmark, Institut for Menneskerettigheder, KL, Landdistrikternes
Fællesråd, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Lederne, Netværket for kostafdelinger, OpenDenmark,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Voksen
og Efteruddannelse (VEU-Rådet), SMVdanmark, Studievalg
Danmark, Uddannelsesforbundet og UU Danmark.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 1,8 mio. kr. i 2021 for staten til
DUT-kompensation af regionerne | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov
nr. 1562 af 27. december 2019 om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse (Mulighed for fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler), at § 1, nr. 3 og 5, og § 2, nr. 2,
træder i kraft den 1. januar 2021.
Det følger af § 1, nr. 3 og 5, og
§ 2, nr. 2, at § 12, stk. 3 og 5, i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelser m.v. og
§ 34 a, stk. 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, nyaffattes.
Det foreslås at ændre § 3, stk. 2, således, at
»2021« ændres til »2022«.
Den foreslåede bestemmelse har
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvor det
foreslås at udskyde tidspunktet for ophævelsen af
§ 1, nr. 1 og 6, i lov nr. 1562 af 27. december 2019 til den
1. januar 2022. Det betyder, at når bestemmelsen i § 12
a om rammerne for fastsættelse af lokale elevfordelingsregler
med det formål at løse eller imødegå
udfordring af faglig, pædagogisk eller social karakter, som
har sammenhæng med elevsammensætningen, ophæves
den 1. januar 2022, så vil bestemmelserne i § 12, stk. 3
og 5 i lov om almengymnasiale uddannelser og almengymnasiale
uddannelser og § 34 a, stk. 6, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse finde anvendelse i deres hidtidige
form.
Det foreslåede vil således konkret
indebære, at § 1, nr. 3 og 5, samt § 2, nr. 2, som
er nyaffattelser af § 12, stk. 3 og § 12, stk. 5, i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og nyaffattelsen af § 34 a, stk. 6, i
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, først
træder i kraft den 1. januar 2022.
Den tidligere retstilstand vil således
blive genetableret i forbindelse med, at solnedgangsklausulen
får effekt den 1. januar 2022.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 3, stk. 3, i lov
nr. 1562 af 27. december 2019 om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse (Mulighed for fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler), at § 1, nr. 1 og 6, ophæves den
1. januar 2021.
Det foreslås at ændre § 3, stk. 3, således, at
»2021« ændres til »2022«.
Det foreslåede vil konkret
indebære, at § 1, nr. 1 og 6, først ophæves
den 1. januar 2022.
Det betyder, at bestemmelsen i § 12, stk.
2, 3. pkt., om, at elevrådene på de institutioner, der
indgår i fordelingsudvalgene efter bestemmelsens 2. pkt., i
forening udpeger én repræsentant uden stemmeret til
fordelingsudvalget, og § 12 a om rammerne for
fastsættelse af lokale elevfordelingsregler med det
formål at løse eller imødegå udfordring
af faglig, pædagogisk eller social karakter, som har
sammenhæng med elevsammensætningen, først bliver
ophævet 1. januar 2022.
Den midlertidige ordning, hvorefter
fordelingsudvalget med enstemmig afgørelse kan
fastsætte lokale elevfordelingsregler mm, vil således
fortsætte frem til denne dato. Herefter vil de hidtidige
gældende regler finde anvendelse.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. december 2020.
Forslaget om ikrafttræden den 1.
december 2020 vil indebære, at fristerne for processen med
fastsættelse af lokale regler for elevfordeling vil kunne
fastsættes, så de afspejler, at processen med at
fastsætte lokale elevfordelingsregler bliver forlænget
med en måned i forhold til sidste år. En
ikrafttræden den 1. december 2020 er nemlig en måned
tidligere på året, end ikrafttræden af lov nr.
1562 af 27. december 2019, der trådte i kraft den 1. januar
2020.
Det bemærkes, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, da lovene, som
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og heller ikke kan
sættes i kraft for disse landsdele ved kgl. anordning.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov nr. 1562 af 27. december 2019 om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse (Mulighed for fastsættelse af
lokale elevfordelingsregler) foretages følgende
ændringer: | §
3. --- | | | Stk. 2. §
1, nr. 3 og 5, og § 2, nr. 2, træder i kraft den 1.
januar 2021. | | 1. I § 3, stk. 2, ændres
»2021« til: »2022«. | Stk. 3. §
1, nr. 1 og 6, ophæves den 1. januar 2021. | | 2. I § 3, stk. 3, ændres
»2021« til: »2022«. |
|