Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 12. november 2020
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF, EL, KF, LA og Uffe Elbæk (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget støtter lovforslaget ud fra den
ærgerlige erkendelse af, at der endnu ikke er indgået
en aftale om en ny taxameter- og elevfordelingsmodel, som der
ellers var lagt op til i det oprindelige lovforslag nr. L 61 om
forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Mulighed for
fastsættelse af lokale elevfordelingsregler), som blev
vedtaget af Folketinget den 19. december 2019, jf. lov nr. 1562 af
27. december 2019.
Det er således med utilfredshed, at V
og KF konstaterer, at regeringen både på grund af
covid-19-forsinkelserne og fejl i forhold til at få fremdrift
i forhandlingerne har forpasset muligheden for, at en ny model for
taxametertilskud og en bedre fordeling af elever på de
gymnasiale uddannelser kunne træde i kraft næste
år. Der er både et stort behov for at få
løst problemerne med fordeling af elever i og omkring
byerne, ligesom de mindre institutioner i yderområderne
kæmper med økonomien, fordi de er presset af små
årgange og fraflytninger fra områderne, som gør
det vanskeligt at opretholde de ønskede
ungdomsuddannelsestilbud.
Dette var netop grunden til, der blev
indsat en solnedgangsklausul i lovforslag nr. L 61
(folketingsåret 2019-20). Herudover iværksatte den
tidligere VLAK-regering af samme årsag både et
institutions- og et taxametereftersyn, ligesom den nedsatte et
ekspertudvalg, som skulle komme med anbefalinger til en bedre
fordeling af elever på de gymnasiale uddannelser. Endelig
afsatte den tidligere regering også en reservationsbevilling
til et bedre og lige taxametersystem på varigt 61,3 mio. kr.
fremover, så forhandlingerne var sikret økonomi til at
løfte såvel yderområdeinstitutionerne og de
meget polariserede gymnasier i byerne.
Derfor ser V og KF sig nødsaget til
at fremhæve de samme pointer, som V gjorde i
betænkningen over L 61 (folketingsåret 2019-20): Igen
synes V, at det er underligt, at ministeren ønsker 1,8 mio.
kr. overført til regionerne, uden at der ligger en afklaring
af, om der overhovedet vil være udgifter for et så
højt beløb. Derudover kæmper V stadig for at
få forhøjet udkantstilskuddene til de mindre
institutioner, ligesom V mener, at en løsning skal findes i
en kommende taxameterreform kombineret med nye regler for en bedre
fordeling af elever på de gymnasiale uddannelser og en
generel nytænkning af organiseringen på
ungdomsuddannelsesområdet for at kunne sikre en holdbar,
retfærdig og ordentlig balance i Danmark.
På den baggrund støtter V og
KF lovforslaget, men understreger, at forslaget på ingen
måde opfattes som en reel løsning.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2020 og var til 1. behandling den 30. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 8.
oktober 2020 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne
Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid
Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai Villadsen
(EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kristian Jensen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V) nfmd. Marie Krarup (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll
(KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |