Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 10. december 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og
private grundskoler m.v., lov om efterskoler og frie fagskoler og
lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser
(Inddragelse af elever i forbindelse med
udskrivning)
§ 1
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 816 af 14. august 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018, § 1 i
lov nr. 563 af 7. maj 2019 og § 14 i lov nr. 1052 af 30. juni
2020, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 4 indsættes i kapitel
1:
Ȥ 4 a. Skolen skal,
inden skolen træffer en beslutning om udskrivning af en elev,
sikre, at eleven inddrages, så elevens perspektiv og
eventuelle synspunkter kan komme til udtryk alt efter elevens alder
og modenhed. Dette skal ske ved samtale med eleven eller på
anden måde, der ved inddragelse af eleven belyser elevens
perspektiv. Elevens perspektiv og eventuelle synspunkter skal
tillægges passende vægt i overensstemmelse med elevens
alder og modenhed. Eleven kan ved samtale med skolen lade sig
bistå af en eller flere bisiddere.
Stk. 2.
Forpligtelsen til, inden skolen træffer en beslutning om
udskrivning, at inddrage eleven ved samtale gælder ikke, hvis
det må antages at være til væsentlig skade for
eleven.
Stk. 3. Skolen
skal sikre skriftlig dokumentation for inddragelse efter stk. 1
eller for grundlaget for undladelse efter stk. 2.«
2. I
§ 21, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »jf. § 7« til: »jf. § 7,
stk. 1«.
§ 2
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 815 af 14. august 2019, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a. Skolen skal,
inden skolen træffer en beslutning om udskrivning af en elev,
sikre, at eleven inddrages, så elevens perspektiv og
eventuelle synspunkter kan komme til udtryk alt efter elevens alder
og modenhed. Dette skal ske ved samtale med eleven eller på
anden måde, der ved inddragelse af eleven belyser elevens
perspektiv. Elevens perspektiv og eventuelle synspunkter skal
tillægges passende vægt i overensstemmelse med elevens
alder og modenhed. Eleven kan ved samtale med skolen lade sig
bistå af en eller flere bisiddere.
Stk. 2.
Forpligtelsen til, inden skolen træffer en beslutning om
udskrivning, at inddrage eleven ved samtale gælder ikke, hvis
det må antages at være til væsentlig skade for
eleven.
Stk. 3. Skolen
skal sikre skriftlig dokumentation for inddragelse efter stk. 1
eller for grundlaget for undladelse efter stk. 2.«
2. I
§ 46, stk. 1, ændres
»jf. § 9« til: »jf. § 9, stk.
1«.
3. I
§ 51, 1. pkt., ændres
»§§ 11-17« til: »§§ 11 og
12-17«.
§ 3
I lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 6. januar 2020,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 7 indsættes i kapitel
2:
Ȥ 7 a. Skolen eller
kurset skal, inden skolen eller kurset træffer en beslutning
om udskrivning af en elev eller en kursist, sikre, at eleven eller
kursisten inddrages, så elevens eller kursistens perspektiv
og eventuelle synspunkter kan komme til udtryk alt efter elevens
eller kursistens alder og modenhed. Dette skal ske ved samtale med
eleven eller kursisten eller på anden måde, der ved
inddragelse af eleven eller kursisten belyser elevens eller
kursistens perspektiv. Elevens eller kursistens perspektiv og
eventuelle synspunkter skal tillægges passende vægt i
overensstemmelse med elevens eller kursistens alder og modenhed.
Eleven eller kursisten kan ved samtale med skolen eller kurset lade
sig bistå af en eller flere bisiddere.
Stk. 2.
Forpligtelsen til, inden skolen eller kurset træffer en
beslutning om udskrivning, at inddrage eleven eller kursisten ved
samtale gælder ikke, hvis det må antages at være
til væsentlig skade for eleven eller kursisten.
Stk. 3. Skolen
eller kurset skal sikre skriftlig dokumentation for inddragelse
efter stk. 1 eller for grundlaget for undladelse efter stk.
2.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.