Fremsat den 8. oktober 2020 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
(Modelparametre for erhvervsuddannelser til
brug for beregning af praktikpladsafhængigt
arbejdsgiverbidrag for 2021, fastholdelse af merbidragssats og
justering af aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2021)
§ 1
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 187 af 9. marts 2020, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1693 af 26. december 2017 og § 1 i lov
nr. 1737 af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 18, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »323 kr.« til: »449 kr.«, og
»2020-pris- og lønniveau« ændres til:
»2021-pris- og lønniveau«.
2. I
§ 21 a, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »2018-2020« til:
»2018-2021«.
3. Bilag
1 affattes som bilag 1 til denne lov.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Bilag 1
»Bilag
1
Modelparametre i det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag
Uddannelse | Modelparameter | Ambulancebehandler | 1,12 | Anlægsgartner | 1,10 | Anlægsstruktør,
bygningsstruktør og brolægger | 1,08 | Autolakerer | 1,02 | Automatik- og procesuddannelsen | 1,12 | Bager og konditor | 1,11 |
Beklædningshåndværker | 0,70 | Beslagsmed | 1,00 | Boligmontering | 0,92 | Buschauffør i kollektiv
trafik | 1,40 | Bygningsmaler | 0,95 | Bygningssnedker | 1,38 | Bådmekaniker | 1,00 | Cnc-tekniker | 1,00 | Cykel- og motorcykelmekaniker | 1,02 | Data- og
kommunikationsuddannelsen | 1,10 | Den pædagogiske
assistentuddannelse | 0,71 | Detailhandelsuddannelsen med
specialer | 1,00 | Digital media-uddannelsen | 0,89 | Dyrepasser | 0,95 | Ejendomsservicetekniker | 1,44 | Elektriker | 1,14 | Elektronik- og
svagstrømsuddannelsen | 1,37 | Elektronikoperatør | 1,00 | Entreprenør- og
landbrugsmaskinuddannelsen | 1,20 | Ernæringsassistent | 1,23 | Eud uspecificeret | 1,00 | Eventkoordinator | 1,00 | Film- og
tv-produktionsuddannelsen | 0,93 | Finansuddannelsen | 1,29 | Finmekaniker | 1,16 | Fitnessuddannelsen | 1,51 | Flytekniker | 1,65 | Forsyningsoperatør | 1,00 | Fotograf | 0,66 | Frisør | 1,01 | Gartner | 1,16 | Gastronom | 1,04 | Glarmester | 1,24 | Gourmetslagter | 1,05 | Grafisk tekniker | 1,21 | Greenkeeper | 0,79 | Guld- og sølvsmed | 0,96 | Handelsuddannelsen med specialer | 1,20 | Havne- og terminaluddannelsen | 1,00 | Hospitalsteknisk assistent | 1,26 | Industrioperatør | 1,48 | Industriteknikuddannelsen | 1,16 | Karrosseriteknikeruddannelsen | 1,25 | Kontoruddannelsen med specialer | 1,16 | Kosmetiker | 1,20 | Kranfører | 1,00 | Køletekniker | 0,99 | Lager- og terminaluddannelsen | 0,98 | Landbrugsuddannelsen | 1,10 | Lastvognsmekaniker | 1,27 | Lufthavnsuddannelsen | 1,20 | Maritime
håndværksfag | 1,08 | Maskinsnedker | 1,04 | Mediegrafiker | 1,04 | Mejerist | 0,92 | Murer | 1,04 | Møbelsnedker og
orgelbygger | 1,05 | Ortopædist | 1,00 | Overfladebehandler | 1,00 | Personvognsmekaniker | 1,10 | Plastmager | 0,89 | Procesoperatør | 1,08 | Produktions- og
montageuddannelsen | 1,00 | Produktør | 1,00 | Receptionist | 1,02 | Serviceassistent | 1,52 | Sikkerhedsvagt | 1,00 | Skibsmekaniker | 1,00 | Skibsmontør | 1,00 | Skiltetekniker | 0,77 | Skorstensfejer | 1,46 | Skov- og naturtekniker | 0,97 | Slagter | 0,80 | Smed | 1,01 | Social- og sundhedsassistent | 1,21 | Social- og sundhedshjælper | 1,19 | Stenhugger og stentekniker | 1,00 | Stukkatør | 1,00 | Støberitekniker | 1,00 | Tagdækker | 1,17 | Tandklinikassistent | 0,81 | Tandtekniker | 1,15 | Tarmrenser | 1,00 | Teater-, event- og av-tekniker | 1,01 | Teknisk designer | 1,32 | Teknisk isolatør | 1,00 | Tjener | 1,03 | Togklargøringsuddannelsen | 1,00 | Træfagenes byggeuddannelse | 1,09 | Turistbuschauffør | 1,00 | Urmager | 1,01 | Vejgodstransportuddannelsen | 1,05 | Veterinærsygeplejerske | 1,25 | Vvs-energi | 1,10 | Værktøjsuddannelsen | 1,10 |
|
«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fastholdelse af merbidragssatsen i det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Modelparametre i det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag (bilag 1 til loven)
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Justering af det aktivitetsafhængige
VEU-bidrag
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige
konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Som led i udmøntningen af trepartsaftalen om
tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og
praktikpladser (trepartsaftalen fra 2016), som den daværende
regering (Venstre) indgik med arbejdsmarkedets parter (Dansk
Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Lederne, Landsorganisationen i Danmark, FTF, AC, KL og Danske
Regioner), blev der med lov nr. 706 af 8. juni 2017 i regi af lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag etableret et
praktikpladsafhængigt AUB-bidrag.
Sigtet med det praktikpladsafhængige AUB-bidrag er at
belønne de arbejdsgivere, der bidrager til at uddanne
erhvervsuddannet arbejdskraft, samt at pålægge de
arbejdsgivere, der ikke i tilstrækkelig grad bidrager til at
uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, et større ansvar for
den samlede finansiering i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Et element i det praktikpladsafhængige AUB-bidrag er, at
arbejdsgivere, hvis uddannelsesratio er lavere end arbejdsgiverens
måluddannelsesratio, skal betale et merbidrag for hver
praktikårselev, som arbejdsgiveren mangler for at opfylde sin
måluddannelsesratio. Merbidragssatsen udgør i
2018-2020 27.000 kr. årligt pr. praktikårselev.
Det foreslås, at merbidragssatsen indtil videre
fastsættes til 27.000 kr. pr. praktikårselev for
2021.
Ved den årlige opgørelse af arbejdsgiverens evt.
merbidrag vægtes hver erhvervsuddannelse med en såkaldt
modelparameter. Denne modelparameter udtrykker arbejdsmarkedets
parters vurdering af, om der vil være en stigende eller
faldende efterspørgsel efter arbejdskraft med den
pågældende uddannelse i fremtiden i forhold til det
forventede udbud af arbejdskraft. Modelparameteren indebærer
således et ekstra incitament for arbejdsgivere, der bidrager
til at uddanne elever, som der forventes øget
efterspørgsel efter.
Modelparameteren for de enkelte erhvervsuddannelser genberegnes
årligt af Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation. På denne baggrund forventes der
således fremsat lovforslag med henblik på at opdatere
bilag 1 til loven hvert år. Nærværende lovforslag
vil indebære forslag om et nyt bilag 1 til loven, hvor
modelparametrene foreslås opdateret på baggrund af den
årlige genberegning af mis-match modellen. Modellen angiver
hvilke uddannelser, der forventes at være henholdsvis
høj eller lav efterspørgsel efter på 10
års sigt. Beregningen er baseret på dels en
fremskrivning af arbejdsudbuddet og dels en fremskrivning af
virksomhedernes behov for erhvervsuddannet arbejdskraft samt
endelig en opgørelse af forskellen på udbuds- og
efterspørgselsfremskrivningerne, som således er udtryk
for det forventede mismatch på arbejdsmarkedet. Fremskrivning
af arbejdsudbuddet er baseret på DREAM's (Danish Rational
Economic Agents Model) fremskrivning af arbejdsstyrken for personer
med en erhvervsuddannelse som højest fuldførte
uddannelse. Fremskrivning af virksomhedernes behov for
erhvervsuddannet arbejdskraft er baseret på en antagelse om,
at virksomhedernes behov for erhvervsuddannede medarbejdere som
udgangspunkt er, at de seneste 20 års udvikling vil
fortsætte i de kommende 10 år.
Med trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-, efter-
og videreuddannelse (2018-2021) (trepartsaftalen fra 2017) er der
aftalt en årlig tilpasning ved lov af arbejdsgivernes
indbetalinger af VEU-bidrag, så indbetalingerne svarer til de
forventede udgifter til VEU-godtgørelse m.v. Det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag blev udmøntet ved lov
nr. 1693 af 26. december 2017 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.).
Det foreslås, at VEU-bidraget sættes op fra 323 kr.
pr. fuldtidsbeskæftiget i 2020 til 449 kr. i 2021 pr.
fuldtidsbeskæftiget medarbejder. Den foreslåede
opjustering af VEU-bidraget fra 2020 til 2021 kan primært
tilskrives, at der i VEU-bidraget for 2020 var modregnet
overskydende VEU-midler fra 2018, jf. principperne for det
fleksible VEU-bidrag. Der skulle også i 2021 have været
en bidragsnedsættelse for overskydende VEU-bidrag fra 2019.
Med Trepartsaftale om fremrykket udbetaling af overskud i
VEU-ordningen (håndtering af ubalance i Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag) er det aftalt, at udbetaling af overskud i
ordningen (svarende til et ekstraordinært tilskud på
samlet set 0,7 mia. kr. til alle arbejdsgivere) fremrykkes og
udbetales i stedet i indeværende år, dvs. 2020. Dermed
fastsættes VEU-bidraget i 2021 svarende til det forventede
udgiftsniveau i ordningen i 2021.
Lovforslaget vil således indebære forslag om
fastholdelse af merbidragssatsen i det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag, et nyt bilag 1 til loven samt justering af det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fastholdelse af merbidragssatsen i det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag
2.1.1. Gældende ret
Efter § 21 a, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag betaler arbejdsgivere, der opfylder betingelsen i
§ 21 a, stk. 2, et årligt merbidrag til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag til dækning af udgifter i medfør af
kapitel 5 d om bonus for praktikpladser inden for
fordelsuddannelserne og for merbeskæftigelse i praktikpladser
og § 21 c om tilskud til arbejdsgivere pr. erhvervsuddannet
årsværk.
Det følger af § 21 a, stk. 2, 1. pkt., at
såfremt en arbejdsgivers uddannelsesratio er lavere end
arbejdsgiverens måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren
betale et merbidrag for hver praktikårselev, som
arbejdsgiveren mangler for at opfylde måluddannelsesratioen.
En praktikårselev svarer til en elev i en uddannelsesaftale
af 1 kalenderårs varighed, jf. § 15 g, stk. 3, 1.
pkt.
Det følger af § 21 a, stk. 3, at en arbejdsgivers
samlede merbidrag opgøres på grundlag af forskellen
på måluddannelsesratioen og uddannelsesratioen opgjort
i praktikårselever multipliceret med merbidragssatsen.
Merbidragssatsen udgør i 2018-2020 27.000 kr. årligt
pr. praktikårselev.
Der er ikke fastsat regler i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag for størrelsen på merbidragssatsen
for bidragsåret 2021.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til punkt 2.2.1.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
ændres, således at perioden for den gældende
merbidragssats på 27.000 kr. pr. praktikårselev
forlænges til 2021. Herved vil merbidragssatsen
fastsættes til 27.000 kr. pr. praktikårselev for
2021, dvs. lige som for den gældende periode 2018-2020.
Det fremgår af Trepartsaftale om ekstraordinær
hjælp til elever og lærlinge samt virksomheder
(håndtering af ubalance i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag),
at der i efteråret 2020 skal indgås en aftale om
langsigtede justeringer af det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag. Drøftelser om disse justeringer indledes
først efter sommerferien 2020. Disse drøftelser kan
potentielt vedrøre alle elementer af ordningen, herunder
merbidragssatsen.
Merbidragssatsen for 2021 vil skulle fastsættes ved lov
med henblik på ikrafttræden den 1. januar 2021. Da
udfaldet af de nævnte drøftelser ikke kendes endnu,
foreslås det på nuværende tidspunkt at
forlænge den gældende merbidragssats til også at
gælde for 2021. Regeringen vil tage initiativ til at
ændre merbidragssatsen, såfremt der på et senere
tidspunkt indgås en aftale herom med virkning for 2021. Der
kan således efter omstændighederne blive tale om
fremsættelse af ændringsforslag til
nærværende lovforslag om ændring af den
foreslåede merbidragssats.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
2.2. Modelparametre i det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag (bilag 1 til loven)
2.2.1. Gældende ret
Efter § 21 a, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag betaler arbejdsgivere, der opfylder betingelsen i
§ 21 a, stk. 2, et årligt merbidrag til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag til dækning af udgifter i medfør af
kapitel 5 d om bonus for praktikpladser inden for
fordelsuddannelserne og for merbeskæftigelse i praktikpladser
og § 21 c om tilskud til arbejdsgivere pr. erhvervsuddannet
årsværk.
Det følger af § 21 a, stk. 2, 1. pkt., at
såfremt en arbejdsgivers uddannelsesratio er lavere end
arbejdsgiverens måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren
betale et merbidrag for hver praktikårselev, som
arbejdsgiveren mangler for at opfylde
måluddannelsesratioen.
Det følger af § 21 a, stk. 2, 2. pkt., at
måluddannelsesratio og uddannelsesratio til brug for
beregning af merbidraget opgøres i praktikårselever
ved at multiplicere hver ratio med antallet af erhvervsuddannede
årsværk vægtet med deres modelparameter, jf. stk.
6, som omtales nedenfor.
En praktikårselev svarer til en elev i en
uddannelsesaftale af 1 kalenderårs varighed, jf. § 15 g,
stk. 3, 1. pkt., mens der ved erhvervsuddannede årsværk
forstås en eller flere medarbejdere, som har en
erhvervsuddannelse som den højest fuldførte
uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7-9, om fastsættelse af
uddannelsesniveau, når en arbejdsgiver har ansat medarbejdere
med uoplyst uddannelsesbaggrund, og som tilsammen har en
beskæftigelsesgrad, der svarer til én persons
fuldtidsarbejde i et helt kalenderår, jf. § 21 h, 1.
pkt.
Uddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21 a, stk. 4,
og måluddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21 a,
stk. 5. I begge beregninger indgår en vægtning med
modelparametre.
Det følger af § 21 a, stk. 6, 1. og 2. pkt., at de
forskellige typer af erhvervsuddannede årsværk og
praktikårselever vægtes med en modelparameter.
Modelparametre for erhvervsuddannelser er fastsat i bilag 1.
Foreligger modelparameteren ikke pr. 15. marts i bonusåret,
anvendes det foregående års modelparameter, jf. §
21 a, stk. 6, 4. pkt.
Det følger desuden af § 21 a, stk. 6, 5. pkt., at
der for nyoprettede uddannelser, som ikke har en modelparameter
efter bilag 1, anvendes en modelparameter på 1,0. Det vil
sige en vægt, der ikke påvirker den gennemsnitlige
merbidragssats på 27.000 kr.
Det samme gør sig gældende efter § 21 a, stk.
7, om fastsættelse af uddannelsesniveauet, hvor en
arbejdsgiver har ansat medarbejdere med uoplyst
uddannelsesbaggrund. Her sker der en vægtning med en
modelparameter på 1,0, jf. stk. 8.
Endelig følger det af § 21 a, stk. 9, at der for
så vidt angår medarbejdere med en uddannelsesbaggrund,
som er registreret som ikke specificeret erhvervsuddannelse som
højest fuldførte uddannelse hos Danmarks Statistik,
også her sker en vægtning med en modelparameter
på 1,0.
Bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indeholder
de gældende modelparametre.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Der blev i forbindelse med trepartsaftalen fra 2016 nedsat en
teknisk arbejdsgruppe, der inden for rammerne af trepartsaftalen
skulle se nærmere på visse elementer til brug for det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag. Det er i den tekniske
arbejdsgruppes afrapportering aftalt, at modelparametrene
genberegnes og fastsættes årligt i et samarbejde mellem
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation. Det er ligeledes aftalt, at børne- og
undervisningsministeren herefter skal sende modelparametrene i
høring i Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser med sigte på rådets
indstilling til forslaget. Der forventes således fremsat
lovforslag med henblik på at opdatere det foreslåede
bilag 1 hvert år.
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation har foretaget genberegning af modelparametrene
til brug for 2021. Modelparametrene for 2021 vil skulle
fastsættes i bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser har i forbindelse med høring af rådet over
de foreslåede modelparametre bemærket, at rådet
tager det fremsendte materiale til efterretning. Et medlem af
rådet (KL) udtaler: "KL accepterer modellen i år, men
finder lige som sidste år, at der er behov for et
grundlæggende eftersyn af modellen, så det offentlige
arbejdsmarked er bedre afspejlet, herunder at modellen er enklere
og lettere at administrere. KL opfordrer på det
stærkeste til, at der bliver taget højde for dette,
når AUB-modellen skal genforhandles."
Det foreslås på denne baggrund, at modelparametrene
i bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres
i overensstemmelse med den genberegning af modelparametrene, som
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation har foretaget.
Inddragelsen af modelparametre for de enkelte
erhvervsuddannelser - dvs. vægtningen - i beregningen af
arbejdsgivernes praktikpladsafhængige AUB-bidrag
indebærer, at der tages højde for, om arbejdsgiveren
har medarbejdere ansat, der er høj efterspørgsel
efter set i forhold til udbud, samt om arbejdsgiveren bidrager til
at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, der er høj
efterspørgsel efter set i forhold til udbud.
Der tilsigtes med det foreslåede ikke ændringer i,
at der for nyoprettede uddannelser, der ikke har fået fastsat
en modelparameter i medfør af bilag 1 til lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. § 21 a, stk. 6, 5.
pkt., anvendes en modelparameter på 1,0, dvs. en vægt,
der ikke påvirker den gennemsnitlige merbidragssats på
27.000 kr.
Der tilsigtes heller ikke ændringer i forhold til, at der
for medarbejdere med uoplyst uddannelsesbaggrund, hvor
uddannelsesniveauet i stedet fastsættes som erhvervsuddannet
eller ikkeerhvervsuddannet efter andre kriterier, jf. § 21 a,
stk. 7 og 8, ligeledes anvendes en modelparameter på 1,0.
Dette vil indebære, at de foreslåede modelparametres
forventninger til fremtidigt mismatch på arbejdsmarkedet
mellem udbud og efterspørgsel af de enkelte uddannelser ikke
vil indgå i relation til udenlandske erhvervsuddannede, der
er indplaceret efter regler i § 21 a, stk. 7.
Tilsvarende tilsigtes der heller ikke ændringer i forhold
til, at der for så vidt angår medarbejdere med en
uddannelsesbaggrund, som er registreret som højest
fuldførte uddannelse hos Danmarks Statistik, sker en
vægtning med en modelparameter på 1,0, jf. § 21 a,
stk. 9.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og
bemærkningerne hertil.
2.3. Justering af det aktivitetsafhængige
VEU-bidrag
2.3.1. Gældende ret
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag bidrager til finansiering af
godtgørelse og befordringsudgifter i henhold til lov om
godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse og varetager administrationen af disse
ydelser, jf. § 1, stk. 2 og 3, og § 15 b, stk. 1, i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det følger af § 15 b, stk. 2, at bidraget efter
lovens § 18, stk. 2, tilpasses fremadrettet ved lov fra
år til år efter aktiviteten med udgangspunkt i en
prognose for det kommende års uddannelsesaktivitet og
trækket på godtgørelse og befordringsudgifter i
henhold til lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Denne model
indebærer, at arbejdsgivernes bidrag efter § 18, stk. 2,
fremadrettet vil blive reguleret ved lov efter aktiviteten. Den
fremadrettede regulering af bidraget efter § 18, stk. 2,
indebærer, at arbejdsgiverne afholder udgiften til
godtgørelse m.v. Overstiger de samlede regnskabsførte
udgifter til godtgørelse m.v. prognosen, vil arbejdsgiverne
ved lov blive opkrævet et højere bidrag det
efterfølgende år igen, dvs. hvis udgifterne for 2021
(in casu) overstiger prognosen, vil arbejdsgiverne ved lov blive
opkrævet et højere bidrag for 2023 (in casu). Hvis de
samlede regnskabsførte udgifter til godtgørelse m.v.
bliver lavere end prognosen, vil størrelsen på
bidraget efter § 18, stk. 2, blive reduceret ved lov det
efterfølgende år igen, dvs. hvis udgifterne for 2021
(in casu) er lavere end prognosen, vil bidraget bliver reduceret
ved lov for 2023 (in casu).
Det følger af § 15 b, stk. 3, at såfremt
aktiviteten på kurser, der udløser godtgørelse
og befordringsudgifter i henhold til lov om godtgørelse og
tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse,
overstiger et niveau på 7.700 årselever, mødes
regeringen med arbejdsmarkedets parter for at drøfte,
hvorvidt aktivitetsudviklingen skal reguleres.
§ 15 b, stk. 2 og 3, ophæves den 1. januar 2022, jf.
§ 5, stk. 3, i lov nr. 1693 af 26. december 2017.
Udløbsklausulen har sammenhæng med, at § 18, stk.
2, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
parallelaffattes pr. 1. januar 2022, som følge af at
trepartsaftalen for 2017 for så vidt angår det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag er tidsbegrænset til
perioden 2018-2021, jf. nedenfor.
Alle arbejdsgivere, både offentlige og private, betaler
bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
I henhold til § 18, stk. 2, 1. pkt., i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag betaler alle arbejdsgivere
årligt et bidrag på 323 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
2020-pris- og lønniveau.
Det følger af § 18, stk. 2, 2. og 3 pkt., at
bidraget dækker hel eller delvis finansiering af
godtgørelse m.v. ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. § 15 b. Bidraget dækker endvidere
merudgifter til administrationen af ordningen, som overstiger det
beløb, der er fastsat på finansloven.
Fra og med 2022 vil alle arbejdsgivere årligt skulle
betale et bidrag på 537 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i 2018-pris og -lønniveau,
jf. § 1, nr. 5, og § 5, stk. 2, i lov nr. 1693 af 26.
december 2017. Parallelaffattelsen af § 18, stk. 2, 1. pkt., i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag pr. 1. januar 2022 er en
følge af, at trepartsaftalen for 2017 for så vidt
angår det aktivitetsafhængige VEU-bidrag er
tidsbegrænset til perioden 2018-2021. Det følger af
forarbejderne til § 1, nr. 5, i lov nr. 1693 af 26. december
2017, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg B,
betænkning over L 107, side 3, at såfremt der bliver et
over- eller underskud i 2020 og 2021, bliver der ved lov reguleret
for dette fremadrettet ved fastsættelsen af de konkrete
bidragssatser i 2022 og 2023.
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med trepartsaftalen fra 2017 er der aftalt en årlig
tilpasning ved lov af arbejdsgivernes indbetalinger, så
indbetalingerne svarer til de forventede udgifter til
VEU-godtgørelse m.v.
Med aftalen blev den tidligere regering (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) og arbejdsmarkedets parter
enige om, at VEU-bidraget i § 18, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ved lov skal tilpasses fra
år til år med udgangspunkt i en prognose for det
kommende års AMU-aktivitet og trækket på
VEU-godtgørelsen. Denne fleksible model skal sikre, at
udgifter og indtægter fremadrettet balancerer over tid, og at
der ikke igen oparbejdes store opsparinger af
VEU-bidragsindbetalinger.
I modellen med det aktivitetsafhængige VEU-bidrag
fastsættes VEU-bidraget efter den budgetterede aktivitet for
året. I det efterfølgende år gøres
aktiviteten op, og hvis den samlede aktivitet er højere end
budgetteret, vil arbejdsgiverne kollektivt skulle opkræves et
højere VEU-bidrag pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder
det efterfølgende år, svarende til udgifterne til
meraktiviteten. Omvendt hvis aktiviteten bliver mindre end
budgetteret, vil VEU-bidraget blive reduceret fremadrettet. Begge
dele vil skulle ske ved lov.
Den konkrete model for beregning af fremadrettet bidrag og
fremsættelse af lovforslag er således som følger
(idet år n er år nul):
År n-1: Medio året forberedes lovændring, hvor
størrelsen på VEU-bidraget i år n
fastsættes ud fra aktivitets- og udgiftsprognoserne
udarbejdet i forbindelse med finanslovsforberedelserne for år
n. Lovforslag fremsættes for Folketinget i
efteråret.
År n: Arbejdsgivere indbetaler VEU-bidrag til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
År n+1: Regnskabet over indbetalinger af VEU-bidrag og
udbetalinger til VEU-godtgørelse i år n
opgøres. VEU-bidragets størrelse reguleres
fremadrettet via lovændring, jf. beskrivelsen under år
n-1, så der tages højde for ny prognose i år n+2
samt evt. over- eller underskud i år n.
År n+2: Arbejdsgivere indbetaler VEU-bidrag til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som ved lov, jf. beskrivelsen
under år n-1 om fremadrettet regulering, er reguleret for
over- eller underskud fra år n og tager højde for
prognosen for år n+2.
År n+x: Osv.
Modellen med det aktivitetsafhængige VEU-bidrag vil i
relation til nærværende lovforslag indebære, at
bidraget foreslås sat op med (449-323) = 126 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2021 i forhold til satsen
for VEU-bidraget for 2020, svarende til en bidragsforhøjelse
for arbejdsgiverne på i alt ca. 274 mio. kr. sammenlignet med
2020. Det aktivitetsafhængige VEU-bidrag omfatter såvel
offentlige som private arbejdsgivere. Bidraget i 2021 vil fortsat
være lavere end før trepartsaftalen fra 2017.
Modellen med det aktivitetsafhængige VEU-bidrag ville
normalt indebære, at VEU-bidraget i 2021 ville blive
reduceret med overskuddet (merindbetalingerne) i ordningen i 2019.
Der er imidlertid med Trepartsaftale om fremrykket udbetaling af
overskud i VEU-ordningen (håndtering af ubalance i
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) aftalt en fremrykning af
udbetalingen af dette overskud (svarende til et
ekstraordinært tilskud til alle arbejdsgivere), så det
kommer til udbetaling allerede i 2020.
Den foreslåede forhøjelse af bidragssatsen skyldes
således, at bidraget i 2021 foreslås fastsat svarende
til det forventede udgiftsniveau uden korrektioner for et overskud
i tidligere år.
Det bemærkes, at der i beregningen af den foreslåede
VEU-bidragssats er indregnet en forventet meraktivitet som
følge af implementeringen af initiativet om "Lige adgang til
AMU", som er en del af "Aftale om ekstraordinært løft
af ledige" indgået den 17. juni 2020 af regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.
Initiativet betyder, at personer med en videregående
uddannelse kan deltage på et AMU-certifikatkursus på
samme vilkår som ufaglærte og faglærte.
Det foreslås på denne baggrund, at størrelsen
på VEU-bidraget i § 18, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fastsættes således, at alle
arbejdsgivere årligt skal betale et bidrag på 449 kr.
pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
i 2021-pris- og lønniveau. Forslaget vil indebære en
forhøjelse af bidraget. I henhold til den aftalte model for
VEU-bidraget vil bidraget blive henholdsvis reduceret eller
forhøjet i efterfølgende år, hvis
bidragsindbetalinger overstiger eller ikke dækker de faktiske
udgifter i 2021.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag
årligt med henblik på fremadrettet regulering af
bidragssatsen. I modsat fald vil det være den
foreslåede bidragssats, der gælder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets § 1, nr. 1, vil indebære en
bidragsforhøjelse for de offentlige arbejdsgivere på
87 mio. kr. som følge af, at VEU-bidraget foreslås
opjusteret med 126 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder i
2021 i forhold til satsen for VEU-bidraget for 2020.
Økonomisk berøres det offentlige som arbejdsgiver
af lovforslagets § 1, nr. 3, på samme måde som
arbejdsgivere i det private erhvervsliv. Samlet set vil det
praktikpladsafhængige AUB-kredsløb gå i nul for
hver enkelt sektor (privat sektor, kommunal sektor, regional sektor
og statslig sektor, jf. § 21 a, stk. 11), men der vil
være en omfordeling mellem de enkelte arbejdsgivere i hver
sektor. Denne omfordeling er tilsigtet og skal give arbejdsgiverne
en tilskyndelse til at oprette flere praktikpladser.
Både offentlige og private arbejdsgivere skal forholde sig
til de nye modelparametre for de uddannelser, som arbejdsgiverens
medarbejdere har. De nye modelparametre påvirker
omfordelingen mellem de enkelte arbejdsgivere i hver sektor, men
det samlede AUB-kredsløb vil fortsat gå i nul, og
derfor vil der under ét ikke være konsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget vurderes i forlængelse heraf at være i
overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar
lovgivning. Det vurderes i den forbindelse, at parternes beregning
af de foreslåede modelparametre til brug for det
foreslåede bilag 1 til loven ikke vil kunne automatiseres
yderligere. Dette skyldes, at mens modellen er baseret på
objektive data, består selve beregningen hos parterne af de
foreslåede modelparametre til brug for det foreslåede
bilag 1 til loven af flere elementer, der ikke umiddelbart vil
kunne automatiseres. Det bemærkes videre, at lovforslagets
§ 1, nr. 1-3, om hhv. justering af satsen for VEU-bidraget,
fastholdelse af merbidragssatsen i det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag og nyt bilag 1 til loven ikke vil medføre
ændringer i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags systemer, idet
der alene vil skulle ske en driftsopdatering.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslagets § 1, nr. 1, vil indebære en
bidragsforhøjelse for erhvervslivet på 187 mio. kr.
som følge af, at VEU-bidraget foreslås opjusteret med
126 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2021 i forhold
til satsen for VEU-bidraget for 2020.
Økonomisk berøres erhvervslivet som arbejdsgivere
af lovforslagets § 1, nr. 3, på samme måde som
arbejdsgivere i det offentlige. Samlet set vil det
praktikpladsafhængige AUB-kredsløb gå i nul for
hver enkelt sektor (privat sektor, kommunal sektor, regional sektor
og statslig sektor, jf. § 21 a, stk. 11), men der vil
være en omfordeling mellem de enkelte arbejdsgivere i hver
sektor. Denne omfordeling er tilsigtet og skal give arbejdsgiverne
en tilskyndelse til at oprette flere praktikpladser.
Både offentlige og private arbejdsgivere skal forholde sig
til de nye modelparametre for de uddannelser, som arbejdsgiverens
medarbejdere har. De nye modelparametre påvirker
omfordelingen mellem de enkelte arbejdsgivere i hver sektor, men
det samlede AUB-kredsløb vil fortsat gå i nul, og
derfor vil der under ét ikke være konsekvenser for
erhvervslivet.
Principperne 1-4 for agil erhvervsrettet regulering vurderes
ikke at være relevante for lovforslaget, idet lovforslaget
ikke vil have indflydelse på virksomhedernes muligheder for
at teste, udvikle og anvende nye digitale teknologier og
forretningsmodeller. For så vidt angår princip 5 for
agil erhvervsrettet regulering ("Sikrer brugervenlig
digitalisering") bemærkes, at den foreslåede
fastsættelse af hhv. merbidragssats, modelparametre og
VEU-bidrag for 2021 vil blive indarbejdet i Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrags eksisterende digitale systemer. Den til enhver
tid gældende merbidragssats, modelparametre og
størrelsen på VEU-bidraget fremgår af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Den enkelte virksomhed kan
tilgå Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags
selvbetjeningsløsning (det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag) og modtager endvidere opkrævninger
vedrørende bl.a. praktikpladsafhængigt AUB-bidrag og
VEU-bidrag i sin digitale postkasse. Lovforslaget vil således
blive udmøntet i en eksisterende, brugervenlig, digital
erhvervsrettet løsning.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. juni 2020
til den 19. august 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, AOF Danmark, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Daghøjskoleforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut,
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks
Statistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk El-forbund, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Forlag, Danske Handicaporganisationer, Danske HF & VUC,
Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske
SOSU-skoler - bestyrelserne, Det Centrale Handicapråd, DOF,
Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, EUK,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles
Forbund, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Folkeligt Oplysnings
Forbund, Fora, Forbundet af Offentlige Ansatte, Foreningen af
ledere ved danskuddannelserne, Foreningen af tekniske og
administrative tjenestemænd, Foreningsfællesskabet
Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet, Forstanderkredsen
for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler, FSR - danske
revisorer, Gymnasieskolernes Lærerforening, HK/Kommunal,
HK/Stat, Institut for Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom,
Landbrug & Fødevarer, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Lederne, LOF, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet
for Etniske Minoriteter, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse
(VEU-Rådet), SMVdanmark, Studievalg Danmark, Tekniq og
Uddannelsesforbundet.
| | | 9. Sammefattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | 87 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | 187 mio. kr. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går
videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag bidrager til
finansiering af godtgørelse og befordringsudgifter i henhold
til lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og varetager
administrationen af disse ydelser, jf. § 1, stk. 2 og 3, og
§ 15 b, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Det følger af § 15 b, stk. 2, 1.
pkt., at bidraget efter lovens § 18, stk. 2, tilpasses
fremadrettet ved lov fra år til år efter aktiviteten
med udgangspunkt i en prognose for det kommende års
uddannelsesaktivitet og trækket på godtgørelse
og befordringsudgifter i henhold til lov om godtgørelse og
tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse.
Det følger af § 15 b, stk. 3, at
såfremt aktiviteten på kurser, der udløser
godtgørelse og befordringsudgifter i henhold til lov om
godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse, overstiger et niveau på 7.700
årselever, mødes regeringen med arbejdsmarkedets
parter for at drøfte, hvorvidt aktivitetsudviklingen skal
reguleres.
§ 15 b, stk. 2 og 3, ophæves den 1.
januar 2022, jf. § 5, stk. 3, i lov nr. 1693 af 26. december
2017.
Alle arbejdsgivere, både offentlige og
private, betaler bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
I henhold til § 18, stk. 2, 1. pkt., i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag betaler alle arbejdsgivere
årligt et bidrag på 323 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
2020-pris- og lønniveau.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.3.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at beløbet i lovens
§ 18, stk. 2, 1. pkt.,
ændres fra »323 kr.« til »449 kr.«,
og at »2020-pris- og lønniveau« ændres til
»2021-pris- og lønniveau«.
Det bemærkes for god ordens skyld, at
det med den foreslåede lovtekniske løsning i
lovforslagets § 1, nr. 1, fortsat er hensigten, at § 1,
nr. 5, i lov nr. 1693 af 26. december 2017 (parallelaffattelse af
§ 18, stk. 2, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag pr. 1. januar 2022) vil skulle træde i
kraft den 1. januar 2022.
Fra og med 2022 vil alle arbejdsgivere
årligt skulle betale et bidrag på 537 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
2018-pris- og -lønniveau, jf. § 1, nr. 5, og § 5,
stk. 2, i lov nr. 1693 af 26. december 2017. Parallelaffattelsen af
§ 18, stk. 2, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag pr. 1. januar 2022 er en følge af, at
trepartsaftalen for 2017 for så vidt angår det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag er tidsbegrænset til
perioden 2018-2021. Det følger af forarbejderne til §
1, nr. 5, i lov nr. 1693 af 26. december 2017, jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg B, betænkning over L
107, side 3, at såfremt der bliver et over- eller underskud i
2020 og 2021, bliver der ved lov reguleret for dette fremadrettet
ved fastsættelsen af de konkrete bidragssatser i 2022 og
2023.
Det foreslåede bidrag for 2021 er
baseret på prognosen for finanslovsåret 2021 samt det
samlede over/underskud fra 2019. Ifølge prognosen for 2021
forventes den samlede AMU-aktivitet for beskæftigede at blive
5.700 årselever. Det er 188 årselever flere end
prognosen for 2020, der ligger til grund for VEU-bidragssatsen for
2020.
Det foreslås, at der ikke
udmøntes nogen regulering for 2019, da der er indgået
en trepartsaftale, der indebærer, at denne regulering er
fremrykket til 2020. Derfor er denne faktor sat til 0 i beregningen
af VEU-bidraget for 2021. Den foreslåede VEU-bidragssats er
derfor fundet ved at dividere det forventede forbrug med prognosen
for antal bidragsbetalende ansatte.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 21 a, stk. 2, 1.
pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at såfremt
en arbejdsgivers uddannelsesratio er lavere end arbejdsgiverens
måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren betale et merbidrag
for hver praktikårselev, som arbejdsgiveren mangler for
at opfylde måluddannelsesratioen.
Det følger af § 21 a, stk. 3, at
en arbejdsgivers samlede merbidrag bl.a. opgøres på
grundlag af merbidragssatsen, der i 2018-2020 udgør 27.000
kr. årligt pr. praktikårselev.
Der er ikke fastsat regler i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag for størrelsen på
merbidragssatsen for bidragsåret 2021.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 21 a, stk. 3, 2. pkt., i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres, således at
den fastsatte periode »2018-2020« ændres til
»2018-2021«.
Det foreslåede har baggrund i, at der
på nuværende tidspunkt udestår afklaringer om
langsigtede justeringer af det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag i forbindelse med den fortsatte strukturelle ubalance i
modellen. Der er indgået trepartsaftale om, at denne ubalance
skal håndteres i efteråret 2020, hvilket kan
medføre behov for justering af merbidragssatsen,
såfremt denne indgår som element i en sådan
aftale. Der kan således efter omstændighederne blive
tale om fremsættelse af ændringsforslag til
nærværende lovforslag om ændring af den
foreslåede merbidragssats.
Det foreslåede vil indebære, at
merbidragssatsen i 2021 vil udgøre 27.000 kr. årligt
pr. praktikårselev, dvs. lige som for den gældende
periode 2018-2020.
Merbidraget for bidragsåret 2021
beregnet på baggrund af den foreslåede sats på
27.000 kr. vil som hidtil blive opkrævet med forfaldsdato den
1. juli året efter bidragsåret, dvs. den 1. juli
2022.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af § 21 a, stk. 2, 1.
pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at såfremt
en arbejdsgivers uddannelsesratio er lavere end arbejdsgiverens
måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren betale et merbidrag
for hver praktikårselev, som arbejdsgiveren mangler for
at opfylde måluddannelsesratioen.
Uddannelsesratioen beregnes i henhold til
§ 21 a, stk. 4, og måluddannelsesratioen beregnes i
henhold til § 21 a, stk. 5. I begge beregninger indgår
en vægtning med modelparametre.
Modelparametre for erhvervsuddannelser er
fastsat i bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
§ 21 a, stk. 6, 1. pkt. Foreligger modelparameteren ikke pr.
15. marts i bonusåret, anvendes det foregående
års modelparameter, jf. § 21 a, stk. 6, 4. pkt.
Bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag indeholder de gældende modelparametre.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.2.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det bemærkes, at det i afrapporteringen
fra den tekniske arbejdsgruppe, som blev nedsat i forbindelse med
trepartsaftalen fra 2016, er forudsat, at modelparametrene
genberegnes og fastsættes årligt i et samarbejde mellem
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation og efter indstilling fra Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser. Modelparameteren
for de enkelte uddannelser vil skulle beregnes af Dansk
Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation og
oversendes til børne- og undervisningsministeren.
Børne- og undervisningsministeren vil herefter sende
modelparametrene i høring i Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser. Der forventes
således fremsat lovforslag med henblik på at opdatere
det foreslåede bilag 1 hvert år.
Dansk Arbejdsgiverforening og
Fagbevægelsens Hovedorganisation har foretaget genberegning
af modelparametrene til brug for 2021. Modelparametrene for 2021
vil skulle fastsættes i bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Det foreslås således at
indsætte et nyt bilag 1 til lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag med sigte på at
fastsætte de modelparametre, der skal være
gældende for 2021. Konkret er de foreslåede
modelparametre beregnet af Dansk Arbejdsgiverforening og
Fagbevægelsens Hovedorganisation på baggrund af en
mismatch-model, der angiver hvilke uddannelser, der forventes at
være henholdsvis høj eller lav efterspørgsel
efter på 10 års sigt. Beregningen er baseret på
dels en fremskrivning af arbejdsudbuddet og dels en fremskrivning
af virksomhedernes behov for erhvervsuddannet arbejdskraft samt
endelig en opgørelse af forskellen på udbuds- og
efterspørgselsfremskrivningerne, som således er udtryk
for det forventede mismatch på arbejdsmarkedet. Fremskrivning
af arbejdsudbuddet er baseret på DREAM's (Danish Rational
Economic Agents Model) fremskrivning af arbejdsstyrken for personer
med en erhvervsuddannelse som højest fuldførte
uddannelse. Fremskrivning af virksomhedernes behov for
erhvervsuddannet arbejdskraft er baseret på en antagelse om,
at virksomhedernes behov for erhvervsuddannede medarbejdere som
udgangspunkt er, at de seneste 20 års udvikling vil
fortsætte i de kommende 10 år.
Inddragelsen af modelparametre for de enkelte
erhvervsuddannelser - dvs. vægtningen - i beregningen af
arbejdsgivernes praktikpladsafhængige AUB-bidrag
indebærer, at der tages højde for, om arbejdsgiveren
har medarbejdere ansat, der er høj efterspørgsel
efter set i forhold til udbud, samt om arbejdsgiveren bidrager til
at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, der er høj
efterspørgsel efter set i forhold til udbud.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2021.
Det bemærkes, at lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ikke gælder for Færøerne og
Grønland, jf. § 42 i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. Derfor vil nærværende
ændringslov heller ikke gælde for Færøerne
og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
jf. lovbekendtgørelse nr. 187 af 9. marts 2020, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1693 af 26. december 2017 og
§ 1 i lov nr. 1737 af 27. december 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | § 18.
--- | | | Stk. 2. Alle
arbejdsgivere, jf. § 2, betaler årligt et bidrag
på 323 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i 2020-pris- og lønniveau. Bidraget efter
1. pkt. dækker hel eller delvis finansiering af
godtgørelse m.v. ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. § 15 b. Bidraget dækker endvidere
merudgifter til administrationen af ordningen, som overstiger det
beløb, der er fastsat på finansloven. Bidraget
reguleres på finansloven for pris- og lønudviklingen
med 2 pct. tillagt den i § 3 i lov om en
satsreguleringsprocent nævnte tilpasningsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. | | 1. I § 18, stk. 2, 1. pkt., ændres
»323 kr.« til: »449 kr.«, og
»2020-pris- og lønniveau« ændres til:
»2021-pris- og lønniveau«. | Stk. 3-4.
--- | | | | | | § 21 a.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. En
arbejdsgivers samlede merbidrag opgøres på grundlag af
forskellen på måluddannelsesratioen og
uddannelsesratioen opgjort i praktikårselever multipliceret
med merbidragssatsen. Merbidragssatsen udgør i 2018-2020
27.000 kr. årligt pr. praktikårselev. | | 2. I § 21 a, stk. 3, 2. pkt., ændres
»2018-2020« til: »2018-2021«. | Stk. 4-11.
--- | | | | | | | | 3. Bilag 1 affattes som bilag 1 til denne
lov. | | | |
|