Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 12. november 2020
1. Ændringsforslag
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis og Nye Borgerliges medlemmer af udvalget
har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL, LA og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (V) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget, fordi lovforslaget er en opfølgning på
den trepartsaftale, der skal sikre flere praktikpladser, og som den
tidligere V-regering selv stod bag i 2016. Formålet med
lovforslaget burde også i henhold til trepartsaftalen sikre,
at der er balance i arbejdsgivernes uddannelsesbidrag
(AUB-systemet).
Derfor er det med utilfredshed, at V, DF og
KF konstaterer, at på trods af at vi allerede under
behandlingen af lovforslag nr. L 60 om modelparametre for
erhvervsuddannelser til brug for beregning af
praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2020 og
justering af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag for 2020
m.v., som blev vedtaget i folketingsåret 2019-20, jf. lov nr.
1560 af 27. december 2019, gjorde ministeren opmærksom
på, at der fandt - og dermed stadig finder - en
uhensigtsmæssig og lovstridig overopkrævning sted
på ca. 1-1,5 mia. kr. årligt, har ministeren ikke
engang forsøgt at rette op og bringe balance i
AUB-opkrævningen blandt arbejdsgiverne med
nærværende lovforslag.
Det er i partiernes optik uacceptabelt, at
der hverken tages højde for den kritik, der er kommet fra de
politiske partier, fra Rigsrevisionen og efterfølgende fra
Statsrevisorerne samt i den diskussion, vi havde i Folketingssalen
i forbindelse med behandlingen af lovforslag nr. L 60
(folketingsåret 2019-20), og igen i foråret i
forbindelse med fremsættelsen af nr. B 170 om forslag til
folketingsbeslutning om suspendering af virksomheders betaling til
AUB-ordningen i 2020 (folketingsåret 2019-20).
Regeringen lægger altså op til
at videreføre det forhøjede AUB-bidrag, så
arbejdsgiverne også i 2021 skal betale 1,2 mia. kr. for meget
i AUB-bidrag. Dette sker, selv om regeringen - efter pres fra bl.a.
borgerligt-liberale partier, parterne og
uddannelsesorganisationerne - indgik en trepartsaftale med
arbejdsmarkedets parter i maj 2020, hvoraf det fremgår, at
der skal etableres et aktivitetsafhængigt AUB-bidrag, der
træder i kraft i 2021, så arbejdsgivernes AUB-bidrag
fremover skal svare til udgifterne i ordningen. Partierne kan
imidlertid konstatere, at regeringen endnu ikke har taget de
fornødne lovgivningsmæssige initiativer til at sikre
et aktivitetsafhængigt AUB-bidrag i 2021, selv om fristen for
en sådan fremsættelse (senest den 1. december 2020) er
ved at være nået.
Derfor har V, DF, KF og NB stillet et
ændringsforslag, der skal nedsætte arbejdsgivernes
uddannelsesbidrag i 2021 med 333 kr. pr. fuldtidsmedarbejder
svarende til 700 mio. kr. for at sikre virksomhederne en betydelig
likviditetsindsprøjtning midt i covid-19-krisen. Med
ændringsforslaget vil der fortsat være 500 mio. kr. i
merindbetaling til AUB, der, jf. trepartsaftalen fra maj 2020,
indgår som økonomisk ramme i de igangværende
trepartsforhandlinger mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter
i forhold til at sikre flere praktikpladser og faglærte
medarbejdere. Det betyder, at ændringsforslaget ikke har
nogen råderumseffekt ud over det allerede afsatte
råderum i finanslovsforslaget for 2021. V, DF og KF
håber på bred opbakning til ændringsforslaget med
særlig henblik på den økonomiske krise, vi
står midt i.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (V,
DF, KF og NB):
1) I
undertitlen indsættes efter
»justering af« ordene: »AUB-bidraget
og«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
18, stk. 1, 6. pkt., ændres »2.312 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2017-pris- og
-lønniveau« til: »2.199 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2020-pris- og
-lønniveau«.«
[Nedsættelse af
arbejdsgivernes uddannelsesbidrag]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre
undertitlen, så den afspejler, at lovforslaget også
omhandler en justering af AUB-bidraget. Med ændringen bliver
undertitlen »Modelparametre for erhvervsuddannelser til brug
for beregning af praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for
2021, fastholdelse af merbidragssats og justering af AUB-bidraget
og aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2021«.
Forslaget er en konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Det følger af § 18, stk. 1,
3.-6. pkt., at:
»I 2015 udgør bidraget 2.276
kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og
-lønniveau. I 2016 udgør bidraget 2.213 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og -lønniveau. I 2017
udgør bidraget 2.382 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i
2017-prisog -lønniveau. Herefter udgør bidraget 2.312
kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2017-pris- og
-lønniveau.«
Det foreslås at ændre §
18, stk. 1, 6. pkt., så bidraget fastsættes til 2.199
kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2020-pris- og
-lønniveau. Forslaget betyder, at arbejdsgivernes
uddannelsesbidrag i 2021 vil blive nedsat med 333 kr. pr.
fuldtidsmedarbejder svarende til 700 mio. kr.
Forslaget kan sikre virksomhederne en
betydelig likviditetsindsprøjtning i en tid, hvor mange
virksomheder stadig er økonomisk presset på grund af
covid-19-pandemien.
Jævnfør finanslovsforslaget
for 2021 står arbejdsgiverne fortsat til at skulle betale 1,2
mia. kr. mere ind til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB), end
der forventes udgifter i ordningen. Det sker, selv om Venstre
sammen med Dansk Folkeparti, Det Konservativt Folkeparti, Nye
Borgerlige og Liberal Alliance allerede i december 2019 gjorde
opmærksom på ubalance i ordningen ved behandlingen af
lovforslag nr. L 60 (folketingsåret 2019-20), ligesom
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne den 17. april 2020 kritiserede
Børne- og Undervisningsministeriet og børne- og
undervisningsministeren for ikke at sikre balance i ind- og
udbetalingerne til AUB-ordningen.
På daværende tidspunkt blev det
foreslået at nedsætte arbejdsgivernes bidrag med godt
26 pct. af det beløb, som arbejdsgiverne årligt
betaler pr. fuldtidsansat til AUB-ordningen, for at sikre, at
arbejdsgiverne ikke betaler mere til AUB, end der er udgifter i
ordningen.
Siden 2016 er arbejdsgiverne årligt
blevet opkrævet 1-1,5 mia. kr. for meget til ordningen,
hvilket ved udgangen af 2019 resulterede i et samlet akkumuleret
overskud på 4 mia. kr. Det løbende overskud i AUB
skyldes, at arbejdsgivernes AUB-bidrag i 2011 blev hævet
substantielt af Folketinget - alene med henblik på at
få AUB's økonomi i balance efter en periode med
underskud som følge af den tidligere
præmieringsordning. Denne midlertidige forhøjelse blev
de følgende år videreført.
Regeringen indgik i maj 2020 efter pres fra
de blå partier en trepartsaftale med arbejdsmarkedets parter,
hvor det fremgår, at der skal etableres et
aktivitetsafhængigt AUB-bidrag, der træder i kraft i
2021, så arbejdsgivernes AUB-bidrag fremover skal svare til
udgifterne i ordningen.
Partierne kan imidlertid konstatere, at
regeringen endnu ikke har taget de fornødne
lovgivningsmæssige initiativer til at sikre et
aktivitetsafhængigt AUB-bidrag i 2021, selv om fristen for en
lovgivning herom er ved at være nået.
Regeringen lægger således op
til at videreføre et forhøjet AUB-bidrag, så
arbejdsgiverne også i 2021 skal betale 1,2 mia. kr. for meget
i AUB-bidrag trods kritik fra Rigsrevisionen og Statsrevisorerne og
det forhold, at mange arbejdsgivere er presset økonomisk
på grund af konsekvenserne af covid-19.
Derfor foreslår Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige at
nedsætte arbejdsgivernes uddannelsesbidrag i 2021 med 333 kr.
pr. fuldtidsmedarbejder svarende til 700 mio. kr. Forslaget kan
sikre virksomhederne en betydelig likviditetsindsprøjtning i
en tid, hvor mange virksomheder stadig er økonomisk presset
på grund af covid-19-pandemien.
Med ændringsforslaget vil der fortsat
være 500 mio. kr. i merindbetaling til AUB, der, jf.
trepartsaftalen fra maj 2020, indgår som økonomisk
ramme i de igangværende trepartsforhandlinger mellem
regeringen og arbejdsmarkedets parter i forhold til at sikre flere
praktikpladser og faglærte medarbejdere.
Ændringsforslaget har ingen
råderumseffekt ud over det allerede afsatte råderum i
finanslovsforslaget 2021.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2020 og var til 1. behandling den 30. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 8.
oktober 2020 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne
Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid
Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai Villadsen
(EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kristian Jensen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V) nfmd. Marie Krarup (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll
(KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |