Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 8. december 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Digital Post fra
offentlige afsendere1)
(Hjemtagelse til Digitaliseringsstyrelsen af
dataansvar, strategisk ejerskab og beslutningskompetence for
Digital Post, etablering af visningsklienter og flytning af
borgeres og virksomheders post)
§ 1
I lov om Digital Post fra offentlige afsendere,
jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af 13. juni 2016, som
ændret ved § 29 i lov nr. 503 af 23. maj 2018, foretages
følgende ændringer:
1. §
2 affattes således:
Ȥ 2. Finansministeren
anviser én digital postløsning, der betegnes Digital
Post, og som er omfattet af lovens bestemmelser.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen udpeges til at sikre udvikling, drift,
vedligeholdelse og forvaltning af postløsningen.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder eller
juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at
varetage opgaver i medfør af stk. 2.«
2.
Efter § 2 indsættes før overskriften før
§ 3:
»Dataansvar
§ 2 a.
Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig for Digital Post, jf.
§ 2. Digitaliseringsstyrelsen vil behandle
perso??no???plysninger i form af personnumre, cvr-numre, e-mail og
telefonnumre el.lign. i forbindelse med drift, vedligeholdelse og
forvaltning af postløsningen, herunder identifikation og
advisering af fysiske personer og juridiske enheder, der er
tilsluttet Digital Post efter §§ 3 og 4.
Stk. 2.
Bestemmelsen i artikel 21 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af persono??plysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger finder ikke anvendelse
for behandling af personnumre i medfør af stk. 1.
Stk. 3.
Offentlige afsendere er dataansvarlige for indholdet af de
meddelelser, de sender via Digital Post. Digitaliseringsstyrelsen
er databehandler for offentlige afsenderes forsendelse af
meddelelser efter 1. pkt.
Stk. 4.
Juridiske enheder er dataansvarlige for indholdet af de
meddelelser, de sender via og opbevarer i Digital Post.
Digitaliseringsstyrelsen er databehandler for juridiske enheders
forsendelse og opbevaring af meddelelser efter 1. pkt.
Stk. 5.
Finansministeren kan fastsætte regler om ansvar, opgaver og
tilsyn i forbindelse med Digitaliseringsstyrelsens behandling af
personoplysninger i postløsningen på vegne af de
dataansvarlige, jf. stk. 3 og 4.«
3. I
§ 4, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt., ændres »en
digital signatur« til: »et elektronisk id«.
4. § 4,
stk. 2, 2. og 3. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Tilslutningen er bindende, medmindre den
pågældende fritages herfor.«
5. § 4,
stk. 3 og 4, ophæves.
6. § 6,
stk. 1, 2. pkt., affattes således:
»Tilladelse gives ved at anvende
rettighedsstyring til at angive, hvem der skal have
læseadgang.«
7. I
§ 7, stk. 2, indsættes efter
»offentlige myndigheder m.v., der henregnes til den
offentlige forvaltning«: », eller som er omfattet af
forvaltningsloven eller lov om offentlighed i
forvaltningen«.
8. I
§ 7, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »institutioner, foreninger m.v., som
ikke kan henregnes til den offentlige forvaltning«: »,
eller som ikke er omfattet af forvaltningsloven eller lov om
offentlighed i forvaltningen«.
9. I
§ 10, nr. 1, indsættes efter
»postløsningen«: », herunder i en
visningsklient«.
10.
Efter § 10 indsættes før overskriften før
§ 11:
Ȥ 10 a.
Digitaliseringsstyrelsen kan tillade offentlige myndigheder, der
anmoder om at udbyde en offentlig visningsklient, at anvende
postløsningen efter § 2, stk. 1, til at formidle
digital post fra offentlige afsendere til fysiske personer og
juridiske enheder.
Stk. 2.
Finansministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilladelsesordningen for offentlige myndigheder som udbydere af
offentlige visningsklienter, jf. stk. 1.
§ 10 b.
Digitaliseringsstyrelsen kan tillade private aktører, der
anmoder om at udbyde en kommerciel visningsklient, at anvende
postløsningen efter § 2, stk. 1, til at formidle
digital post fra offentlige afsendere til fysiske personer og
juridiske enheder.
Stk. 2. Fysiske
personer og juridiske enheder kan vælge at anvende
kommercielle visningsklienter til at tilgå deres meddelelser
i postløsningen.
Stk. 3.
Meddelelse af tilladelse til at udbyde en kommerciel visningsklient
er betinget af, at ansøgeren opfylder de fastsatte
forpligtelser til offentlig tjeneste, herunder at ansøgeren
dokumenterer den kommercielle visningsklients overholdelse af
sikkerhedsmæssige og tekniske krav.
Stk. 4.
Finansministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilladelsesordningen, og hvilke forpligtelser, jf. stk. 3, til
offentlig tjeneste der kan pålægges private
aktører, herunder sikkerhedsmæssige og tekniske krav,
og om kompensation af de private aktører for forpligtelserne
til offentlig tjeneste.
Supplerende
bestemmelser
§ 10 c. Finansministeren kan
fastsætte regler om flytning af fysiske personers og
juridiske enheders digitale post fra offentlige afsendere i
postløsningen, herunder indholdsdata og administrationsdata,
fra en leverandør til en anden leverandør, der
herefter opbevarer den digitale post. Meddelelser sendt af en
offentlig afsender i en periode, hvor denne ikke havde status af
offentlig afsender, men hvor denne tidligere har været eller
senere er blevet offentlig afsender, omfattes også af 1.
pkt.«
11. Overskriften før § 11
ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Finansministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1,
nr. 1-3 og 6.
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).