Fremsat den 8. oktober 2020 af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Serviceeftersyn af reglerne for
ulønnet frivilligt arbejde)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1001 af 27. juni 2020 og senest ved
lov nr. 1003 af 27. juni 2020, foretages følgende
ændringer:
1. § 9 a,
stk. 25, ophæves.
Stk. 26 og 27 bliver herefter stk. 25 og
26.
2. § 9 i,
stk. 12, ophæves.
3. § 9 j,
stk. 10, ophæves.
Stk. 11 bliver herefter stk. 10.
4. § 9 q,
stk. 13, ophæves.
Stk. 14 bliver herefter stk. 13.
5. I
§ 13, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »§ 14 og § 14 a« til:
»stk. 2, § 14 og § 14 a«.
6. I
§ 13 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2,
En udlænding, der har lovligt ophold i medfør af
§§ 2 b-4 b eller en tidsbegrænset
opholdstilladelse, kan udføre ulønnet frivilligt
arbejde.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I dag afhænger retten til at udføre ulønnet
frivilligt arbejde af den enkelte udlændings opholdsgrundlag.
Det kan derfor være vanskeligt for frivillige organisationer
at gennemskue, om en udlænding har ret til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde.
Regeringen (Socialdemokratiet) ønsker, at
udlændinge nemt og ubureaukratisk skal kunne udføre
ulønnet frivilligt arbejde i Danmark. Med lovforslaget
ønsker regeringen derfor at ensrette reglerne, så alle
udlændinge, der allerede har ret til ophold i Danmark,
får samme ret til at udføre ulønnet frivilligt
arbejde. Der lægges således ikke op til at lempe
adgangen til Danmark, men til at give en ekstra ret til at
udføre ulønnet frivilligt arbejde for de
udlændinge, der allerede har ret til ophold her i landet. Det
ulønnede frivillige arbejde må ikke erstatte
lønnet arbejdskraft, og det er en forudsætning, at det
er sædvanligt, at det pågældende arbejde
udføres ulønnet og frivilligt.
2. Udvidet
adgang til at udføre ulønnet frivilligt
arbejde
2.1. Gældende ret
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, at
udlændinge skal have arbejdstilladelse for at tage
lønnet eller ulønnet beskæftigelse, for at
udøve selvstændig erhvervsvirksomhed eller for mod
eller uden vederlag at udføre tjenesteydelser her i
landet.
Det følger af udlændingelovens § 14, stk. 1,
at bl.a. udlændinge med tidsubegrænset
opholdstilladelse, flygtninge, familiesammenførte
udlændinge, medfølgende familiemedlemmer til
udenlandske arbejdstagere og medfølgende familiemedlemmer
til udenlandske studerende er fritaget for krav om
arbejdstilladelse. Disse grupper kan dermed arbejde, herunder
ulønnet og frivilligt, uden at skulle søge
arbejdstilladelse.
Herudover afhænger udlændinges ret til at
udføre ulønnet frivilligt arbejde af, hvilket
opholdsgrundlag udlændingen har i Danmark. Udlændinge
med tidsbegrænset opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse har således adgang til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde uden at skulle søge
arbejdstilladelse, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 25.
Tilsvarende gælder ph.d.-studerende, jf. herved
udlændingelovens § 9 i, stk. 12, au pair-personer, jf.
udlændingelovens § 9 j, stk. 10, og udenlandske
pensionister, der har haft opholdstilladelse som ansat ved en
herværende international organisation, EU-institution
el.lign., jf. udlændingelovens § 9 q, stk. 13.
Udenlandske studerende på videregående uddannelser
med tidsbegrænset opholdstilladelse efter § 1, stk. 1
eller 2, i bekendtgørelse nr. 588 af 7. maj 2019 om
meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til studerende
(studiebekendtgørelsen), får samtidig
arbejdstilladelse med ret til at arbejde lønnet såvel
som ulønnet op til 20 timer om ugen og fuldtid i
månederne juni, juli og august, jf.
studiebekendtgørelsens § 16, stk. 1. Denne gruppe har
dermed en begrænset ret til at udføre ulønnet
frivilligt arbejde.
Udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 l på baggrund af et working
holiday-ophold er berettiget til et længerevarende
ferieophold i Danmark og til at arbejde i et nærmere
begrænset omfang, som er defineret i hver enkelt working
holiday-aftale. Inden for rammerne af hver enkelt aftale kan
udlændinge på baggrund af et working holiday-ophold
således udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse med
henblik på ansættelse på forskningscenteret
European Spallation Source i Sverige, jf. udlændingelovens
§ 9 a, stk. 3, med opholdstilladelse som religiøs
forkynder, jf. § 9 f, med opholdstilladelse som praktikant
eller volontør, jf. § 9 k, og med opholdstilladelse
efter § 9 p om beskæftigelse på baggrund af
internationale forpligtelser har ikke ret til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde.
Udlændinge, der er i Danmark visumfrit eller på
visum, har ikke adgang til at udføre ulønnet
frivilligt arbejde.
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Udlændinge skal nemt og ubureaukratisk kunne udføre
ulønnet frivilligt arbejde i Danmark.
Det foreslås derfor, at udlændinge med
tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark får ret til
at udføre ulønnet frivilligt arbejde. Der
ændres med forslaget ikke på de gældende regler
for opnåelse af opholdstilladelse, men udlændinge, der
har eller får opholdstilladelse, vil med forslaget få
ret til at udføre ulønnet frivilligt arbejde. Dette
gælder uanset, hvilket opholdsgrundlag den enkelte
udlænding har.
Forslaget indebærer, at udlændinge, der har eller
får tidsbegrænset opholdstilladelse som praktikant,
volontør eller religiøs forkynder, fremadrettet vil
få adgang til at udføre ulønnet frivilligt
arbejde. Tilsvarende vil gælde udlændinge med
opholdstilladelse efter § 9 p (om beskæftigelse på
baggrund af internationale forpligtelser) samt udlændinge med
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på
forskningscenteret European Spallation Source i Sverige.
Forslaget indebærer også, at udlændinge, der
har en begrænset ret til at arbejde i Danmark, fremadrettet
vil få fri adgang til at udføre ulønnet
frivilligt arbejde. Udenlandske studerende vil således - ved
siden af deres begrænsede arbejdstilladelse til at arbejde 20
timer om ugen og fuldtid i sommermånederne - få fri
adgang til at udføre ulønnet frivilligt arbejde,
ligesom udlændinge på working holiday-ophold vil
få fri adgang til at udføre ulønnet frivilligt
arbejde ved siden af den begrænsede arbejdstilladelse, som
udstedes på baggrund af den konkrete working
holiday-aftale.
Det foreslås også, at udlændinge, som er i
Danmark i medfør af et visum eller et visumfrit ophold,
får ret til at udføre ulønnet frivilligt
arbejde.
Der ændres med forslaget ikke ved visumreglerne. Adgangen
til at udføre ulønnet frivilligt arbejde vil dermed
være begrænset til de personer, der allerede af anden
årsag befinder sig i Danmark i medfør af et visum
eller et visumfrit ophold. Der vil som efter gældende praksis
skulle gives afslag på visum, hvor formålet alene er at
udføre frivilligt ulønnet arbejde. Det må
således ikke være hovedformålet med visumopholdet
at udføre ulønnet frivilligt arbejde, og
ansøgning om visum til Danmark alene eller i hovedsagen med
henblik på at udføre ulønnet frivilligt arbejde
vil, som det gælder i dag, som udgangspunkt føre til
afslag. Det vil altid bero på en konkret vurdering, om der
kan meddeles visum. Det oplyste om hovedformålet med
visumopholdet, opholdets varighed samt karakteren og varigheden af
det arbejde, som ansøgeren eventuelt angiver at ville
udføre under visumopholdet, vil således bl.a. skulle
indgå i den samlede vurdering af, om visum kan gives.
Med forslagene vil udlændinge, der allerede har ret til
tidsbegrænset ophold i Danmark, få adgang til at
udføre ulønnet frivilligt arbejde uden at skulle
søge om arbejdstilladelse. Forslaget medfører ikke en
lempelse eller ændring af adgangen til Danmark, men giver en
nem og ubureaukratisk adgang til at udføre ulønnet
frivilligt arbejde for udlændinge, der allerede har ret til
tidsbegrænset ophold her i landet
Der må ikke udføres ulønnet frivilligt
arbejde i form af handlinger, der forudsætter
arbejdstilladelse i Danmark, herunder at prædike eller at
forkynde.
Det bemærkes, at udlændinge med tidsubegrænset
opholdstilladelse i Danmark allerede har ret til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde uden at skulle søge om
arbejdstilladelse, jf. herved udlændingelovens § 14,
stk. 1, nr. 3.
Ulønnet frivilligt arbejde er arbejde, der udføres
frivilligt og vederlagsfrit, og som udføres for en formelt
organiseret organisation, forening eller lignende. Det betyder, at
udlændinge med ret til ophold i Danmark vil kunne være
frivillige i frivillige organisationer og foreninger samt
offentlige institutioner. Herudover vil udlændinge med ret
til ophold i Danmark have ret til at være frivillige i
løsere organiserede netværk såsom eksempelvis
Venligboerne.
En udlænding må således gerne være
frivillig til forældredag i eget barns børnehave eller
skole, besøgsven på et plejehjem, frivillig i en
frivilligdrevet boghandel eller biograf, frivillig i en
IT-café på et bibliotek, frivillig i en kommunal
netværkscafé for flygtninge eller frivillig i kortere
tidsrum, f.eks. ved kulturelle begivenheder (f.eks. som frivillig i
"Copenhagen Volunteers" eller som frivillig til eksempelvis
Roskilde Festival). Der er ikke tale om en udtømmende
opremsning.
Arbejdet skal have et almennyttigt formål. Det er i den
forbindelse ikke tilstrækkeligt, at en organisation
ifølge sine vedtægter har et almennyttigt
formål. Ved vurderingen af, om det ulønnede frivillige
arbejde har et almennyttigt formål, kan der bl.a.
lægges vægt på organisationens faktiske virke og
samlede forhold såsom vedtægter, struktur, aktiviteter
og medlemmer. Herudover skal der lægges vægt på
det konkrete arrangement. Der kan ikke udføres
ulønnet frivilligt arbejde, hvis arrangementet har et
kommercielt eller delvist kommercielt sigte. Dette gælder
også, selvom organisationen, der arrangerer arrangementet
eller bistår ved arrangementet, er almennyttig.
Udlændinge vil således ikke inden for rammerne af de
foreslåede ændringer have ret til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde til eksempelvis større
sportsbegivenheder som EM i fodbold, VM i håndbold el.lign.
Det gælder som nævnt både i forhold til den eller
de organisationer, der måtte afholde arrangementet i Danmark,
og i forhold til organisationer, der bistår ved kommercielle
eller delvist kommercielle arrangementer uden at være
arrangør. Sidstnævnte betyder eksempelvis, at
udlændinge ikke vil kunne udføre ulønnet
frivilligt arbejde for f.eks. Røde Kors' frivillige
samarittjeneste ved større sportsbegivenheder som EM i
fodbold. Udlændinge vil derimod godt kunne udføre
ulønnet frivilligt arbejde for f.eks. Røde Kors'
frivillige samarittjeneste ved Landsstævnet, der ikke har et
kommercielt eller delvist kommercielt sigte. Det bemærkes, at
udlændinge godt vil kunne udføre ulønnede
frivillige aktiviteter, der har et indtægtsgivende sigte uden
at være kommercielle eller delvist kommercielle. Det kan
f.eks. være salg af fyrværkeri, juletræer, kager,
afholdelse af tombola og madboder. Tilsvarende kan det være
ulønnet frivilligt arbejde i f.eks. Røde Kors' eller
Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker.
At det frivillige arbejde skal være ulønnet
betyder, at udlændingen ikke må modtage vederlag for
arbejdet, hverken i form af løn eller andre goder, f.eks.
betalt telefon, internetopkobling m.v. Udlændingen må
dog gerne modtage mindre ydelser, som andre ulønnede
frivillige tilsvarende får, f.eks. gratis adgang til den
festival, som det frivillige ulønnede arbejde knytter sig
til (et såkaldt festival-armbånd), forplejning under
udførelsen af det ulønnede frivillige arbejde,
herunder eventuel frugtordning, julegave m.v.
At det ulønnede frivillige arbejde skal udføres
for en organisation eller forening, der er formelt organiseret,
betyder, at udlændingen skal have en aftale med en
formaliseret organisatorisk enhed om at udføre
ulønnet frivilligt arbejde. Aftalen kan både
være mundtlig og skriftlig.
Det ulønnede frivillige arbejde må ikke erstatte
lønnet arbejdskraft, og det er således en
forudsætning, at det er sædvanligt, at det
pågældende arbejde udføres ulønnet og
frivilligt.
Udlændingen kan udføre ulønnet frivilligt
arbejde inden for f.eks. sundhedsområdet, det sociale
område eller idræts- og fritidsområdet. Der kan
f.eks. være tale om ulønnet frivilligt arbejde i en
humanitær hjælpeorganisation, et spejderkorps, en
idrætsforening, en misbrugsforebyggelsesforening, en
patientforening, en besøgstjeneste, en
flygtningeorganisation eller en sogneforening. Der er ikke tale om
en udtømmende opremsning.
Det ulønnede frivillige arbejde skal være en del af
organisationens eller foreningens kerneopgave i bred forstand.
Udlændingen kan således f.eks. arbejde ulønnet
frivilligt i et køkken hos et værested for
hjemløse, mens vedkommende ikke vil kunne arbejde
ulønnet frivilligt i køkkenet i organisationens eller
foreningens hovedkontor, medmindre det er sædvanligt, at det
pågældende arbejde udføres ulønnet og
frivilligt. Udlændingen kan engagere sig som frivillig, hvis
der er kutyme for, at de samme aktiviteter normalt bliver varetaget
af frivillige i den pågældende organisation, forening
eller lignende. Det kan f.eks. dreje sig om malerarbejde i en
spejderforenings lokaler, madlavning til en fællesspisning i
en idrætsforening, bartenderopgaver til en frivilligfest i en
forening, musikunderholdning til en caféaften på et
værested eller cykling med ældre på et plejehjem
("cykling uden alder"). Der er ikke tale om en udtømmende
opremsning.
En opholdstilladelse eller et visum eller visumfrit ophold vil
give ret til at udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Der forudsættes således ikke indgivelse af
ansøgning. Dette vil gælde tilsvarende for
udlændinge med arbejdstilladelse som grænsependler, jf.
§ 25, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 1020 af 23. juni
2019 (udlændingebekendtgørelsen).
Det bemærkes, at det ved ansættelse af en udenlandsk
statsborger som hidtil er arbejdsgiverens ansvar at sikre, at
udlændingen har ret til at arbejde. Dette gælder uanset
om det tilbudte arbejde er lønnet eller ulønnet og
frivilligt. I tilfælde af tvivl kan arbejdsgiveren indhente
en fuldmagt fra udlændingen og rette henvendelse til
udlændingemyndighederne med henblik på at få
oplyst, om udlændingen har ret til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. januar 2020
til den 17. februar 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty International,
Bedsteforældre for Asyl, Børns Vilkår, Center
for Frivilligt Socialt Arbejde, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Idrætsforbund (DIF), Danmarks
Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp,
DFUNK - Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk
Kunstnerråd, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske
Professionshøjskoler, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Dansk Ungdoms
Fællesråd (DUF), Den Danske Filmskole, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Danske
Scenekunstskole, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Kongelige Danske
Kunstakademi, Billedkunstskoler, Det Kongelige Danske
Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Rytmiske
Musikkonservatorium, DGI, DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiver-forening, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Frise (Frivilligcentre og Selvhjælp Danmark),
Frivilligrådet, Færøernes Landsstyre,
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK/Danmark,
Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
KFUM's sociale arbejde, Kirkernes Integrationstjeneste, KL, Knud
Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvindernes Internationale
Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Københavns
Byret, Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Mellemfolkeligt Samvirke, Plums Fond for fred,
økologi og bæredygtighed (tidl. Fredsfonden),
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, PRO-Vest,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk
Forening, Retten i Randers, Rigspolitiet, Røde Kors,
Rådet for Etniske Minoriteter, SOS Racisme, Syddansk
Musikkonservatorium, Work-live-stay southern Denmark,
Udlændingenævnet, Ældresagen, Ægteskab uden
grænser, Aarhus Erhverv/International Community og 3F.
| | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekven-ser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervs-rettet EU-regulering/Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1,
1. pkt., at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at
tage lønnet såvel som ulønnet
beskæftigelse i Danmark.
Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 25,
at udlændinge med opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse efter § 9 a, stk. 2, kan udføre
ulønnet frivilligt arbejde.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at
indsætte et nyt stykke 2 i udlændingelovens § 13,
hvorefter bl.a. udlændinge med opholdstilladelse i Danmark,
herunder på baggrund af beskæftigelse, skal kunne
udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Med henblik på at undgå dobbeltregulering
foreslås det som en konsekvens af forslaget i § 1, nr.
6, at ophæve den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 9 a, stk.
25.
Til nr. 2
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1,
1. pkt., at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at
tage lønnet såvel som ulønnet
beskæftigelse i Danmark.
Det fremgår af udlændingelovens § 9 i, stk. 12,
at udlændinge med opholdstilladelse med henblik på at
deltage i en ph.d.-uddannelse kan udføre ulønnet
frivilligt arbejde.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at
indsætte et nyt stykke 2 i udlændingelovens § 13,
hvorefter bl.a. udlændinge med tidsbegrænset
opholdstilladelse i Danmark, herunder på baggrund af
deltagelse i en ph.d.-uddannelse, skal kunne udføre
ulønnet frivilligt arbejde.
Med henblik på at undgå dobbeltregulering
foreslås det som en konsekvens af forslaget i § 1, nr.
6, at ophæve den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 9 i, stk.
12.
Til nr. 3
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1,
1. pkt., at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at
tage lønnet såvel som ulønnet
beskæftigelse i Danmark.
Det fremgår af udlændingelovens § 9 j, stk. 10,
at udlændinge med opholdstilladelse som au pair-person kan
udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at
indsætte et nyt stykke 2 i udlændingelovens § 13,
hvorefter bl.a. udlændinge med tidsbegrænset
opholdstilladelse i Danmark, herunder som au pair-person, skal
kunne udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Med henblik på at undgå dobbeltregulering
foreslås det som en konsekvens af forslaget i § 1, nr.
6, at ophæve den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 9 j, stk.
10.
Til nr. 4
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1,
1. pkt., at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at
tage lønnet såvel som ulønnet
beskæftigelse i Danmark.
Det fremgår af udlændingelovens § 9 q, stk. 13,
at udlændinge med opholdstilladelse efter § 9 q, stk. 1,
som udenlandsk pensionist, der har haft opholdstilladelse som ansat
ved en herværende international organisation, EU-institution
el.lign., kan udføre ulønnet frivilligt arbejde.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at
indsætte et nyt stykke 2 i udlændingelovens § 13,
hvorefter bl.a. udlændinge med tidsbegrænset
opholdstilladelse i Danmark, herunder efter udlændingelovens
§ 9 q, stk. 1, skal kunne udføre ulønnet
frivilligt arbejde.
Med henblik på at undgå dobbeltregulering
foreslås det som en konsekvens af forslaget i § 1, nr.
6, at ophæve den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 9 q, stk.
13.
Til nr. 5
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1,
1. pkt., at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at
tage lønnet eller ulønnet beskæftigelse, for at
udøve selvstændig erhvervsvirksomhed eller for mod
eller uden vederlag at udføre tjenesteydelser her i landet,
og det fremgår af § 13, stk. 1, 2. pkt., at
arbejdstilladelse tillige kræves til beskæftigelse
på dansk skib eller luftfartøj, der som led i rutefart
eller i øvrigt regelmæssigt ankommer til dansk havn
eller lufthavn.
Udlændingelovens § 13, stk. 1, 3. pkt. henviser til
lovens § 14 og § 14 a, der indeholder en række
undtagelser til udgangspunktet om, at udlændinge skal have
arbejdstilladelse for at tage lønnet og ulønnet
beskæftigelse i Danmark. Udlændingelovens § 14
indeholder således bl.a. en oplistning af de
udlændinge, som er fritaget for krav om arbejdstilladelse,
mens § 14 a indeholder hjemmel til, at
Udlændingestyrelsen efter ansøgning kan træffe
afgørelse om, at en udlænding, der har indgivet
ansøgning om asyl, under visse betingelser kan tage
beskæftigelse i Danmark uden arbejdstilladelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at
indsætte et nyt stykke 2 i udlændingelovens § 13,
hvorefter udlændinge, som er i Danmark i medfør af et
visum eller et visumfrit ophold, eller som har tidsbegrænset
opholdstilladelse i Danmark, skal kunne udføre
ulønnet frivilligt arbejde. Retten til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde forudsætter ikke indgivelse
af en ansøgning, men vil være indeholdt i den
opholdstilladelse, som Styrelsen for International Rekruttering og
Integration og Udlændingestyrelsen udsteder, og i det visum,
som Udlændingestyrelsen og de danske repræsentationer
udsteder.
Da forslaget i § 1, nr. 6, er en undtagelse til
udgangspunktet om, at udlændinge skal have arbejdstilladelse
for at tage ulønnet beskæftigelse i Danmark,
foreslås det med den foreslåede ændring af § 13, stk. 1, 3. pkt., at indsætte
en henvisning til den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 13, stk. 2, jf. § 1, nr. 6, i
§ 13, stk. 1, 3. pkt.
Til nr. 6
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1,
1. pkt., at udlændinge skal have arbejdstilladelse for at
tage lønnet eller ulønnet beskæftigelse, for at
udøve selvstændig erhvervsvirksomhed eller for mod
eller uden vederlag at udføre tjenesteydelser her i
landet.
Med den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 2, foreslås det, at en
udlænding, der har lovligt ophold i medfør af
§§ 2 b-4 b eller en tidsbegrænset
opholdstilladelse, skal kunne udføre ulønnet
frivilligt arbejde.
Forslaget indebærer, at udlændinge, der har lovligt
ophold i Danmark i medfør af et visum eller et visumfrit
ophold eller en tidsbegrænset opholdstilladelse, kan
udføre ulønnet frivilligt arbejde uden at indgive
særskilt ansøgning herom til Styrelsen for
International Rekruttering og Integration eller
Udlændingestyrelsen. Retten til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde vil være indeholdt i den
opholdstilladelse, som Styrelsen for International Rekruttering og
Integration og Udlændingestyrelsen udsteder eller har
udstedt, og i det visum, som Udlændingestyrelsen og de danske
repræsentationer udsteder.
Der vil, som efter gældende praksis, skulle gives afslag
på visum, hvis det oplyste om formålet med
visumopholdet indikerer, at formålet med opholdet i
hovedsagen er at udføre ulønnet, frivilligt arbejde,
idet den foreslåede ordning er begrænset til personer,
hvis formål med visumopholdet hovedsageligt er et andet end
at udføre ulønnet, frivilligt arbejde, såsom
eksempelvis besøg hos et herboende familiemedlem eller
deltagelse i en kulturel begivenhed. Der vil ligeledes skulle
meddeles afslag på visum i tilfælde, hvor det
frivillige, ulønnede arbejde, som visumansøgeren
oplyser at skulle udføre, ikke sædvanligvis
udføres ulønnet og frivilligt, uanset at arbejdet
ikke er hovedformålet med visumopholdet. Der er ikke tale om
en udtømmende opremsning.
Det vil i alle tilfælde bero på en konkret
vurdering, om der kan meddeles visum, herunder også i
tilfælde af, at ansøgeren allerede i forbindelse med
visumansøgningens indgivelse oplyser, at den
pågældende, udover eksempelvis at skulle besøge
et familiemedlem, også gerne vil udføre frivilligt og
ulønnet arbejde under en mindre del af opholdet. Det oplyste
om hovedformålet med visumopholdet, opholdets varighed samt
karakteren og varigheden af det arbejde, som ansøgeren
eventuelt angiver at ville udføre under visumopholdet, vil
således skulle indgå i den samlede vurdering af, om
visum kan gives. I den forbindelse vil der også skulle
foretages en vurdering af, om det oplyste ulønnede,
frivillige arbejde, som visumansøgeren oplyser at skulle
udføre, også sædvanligvis udføres
ulønnet og frivilligt.
Ulønnet frivilligt arbejde er arbejde, der udføres
frivilligt og vederlagsfrit, og som udføres for en formelt
organiseret organisation, forening eller lignende. Det betyder, at
udlændinge med ret til ophold i Danmark vil kunne være
frivillige i frivillige organisationer og foreninger samt
offentlige institutioner. Herudover vil udlændinge med ret
til ophold i Danmark have ret til at være frivillige i
løsere organiserede netværk såsom eksempelvis
Venligboerne.
En udlænding må således gerne være
frivillig til forældredag i eget barns børnehave eller
skole, besøgsven på et plejehjem, frivillig i en
frivilligdrevet boghandel eller biograf, frivillig i en
IT-café på et bibliotek, frivillig i en kommunal
netværkscafé for flygtninge eller frivillig i kortere
tidsrum, f.eks. ved kulturelle begivenheder (f.eks. som frivillig i
"Copenhagen Volunteers" eller som frivillig til eksempelvis
Roskilde Festival). Der er ikke tale om en udtømmende
opremsning.
Arbejdet skal have et almennyttigt formål. Det er i den
forbindelse ikke tilstrækkeligt, at en organisation
ifølge sine vedtægter har et almennyttigt
formål. Ved vurderingen af, om det ulønnede frivillige
arbejde har et almennyttigt formål, kan der bl.a.
lægges vægt på organisationens faktiske virke og
samlede forhold såsom vedtægter, struktur, aktiviteter
og medlemmer. Herudover skal der lægges vægt på
det konkrete arrangement. Der kan ikke udføres
ulønnet frivilligt arbejde, hvis arrangementet har et
kommercielt eller delvist kommercielt sigte. Dette gælder
også, selvom organisationen, der arrangerer arrangementet
eller bistår ved arrangementet, er almennyttig.
Udlændinge vil således ikke inden for rammerne af de
foreslåede ændringer have ret til at udføre
ulønnet frivilligt arbejde til eksempelvis større
sportsbegivenheder som EM i fodbold, VM i håndbold el.lign.
Det gælder som nævnt både i forhold til den eller
de organisationer, der måtte afholde arrangementet i Danmark,
og i forhold til organisationer, der bistår ved kommercielle
eller delvist kommercielle arrangementer uden at være
arrangør. Sidstnævnte betyder eksempelvis, at
udlændinge ikke vil kunne udføre ulønnet
frivilligt arbejde for f.eks. Røde Kors' frivillige
samarittjeneste ved større sportsbegivenheder som EM i
fodbold. Udlændinge vil derimod godt kunne udføre
ulønnet frivilligt arbejde for f.eks. Røde Kors'
frivillige samarittjeneste ved Landsstævnet, der ikke har et
kommercielt eller delvist kommercielt sigte. Det bemærkes, at
udlændinge godt vil kunne udføre ulønnede
frivillige aktiviteter, der har et indtægtsgivende sigte uden
at være kommercielle eller delvist kommercielle. Det kan
f.eks. være salg af fyrværkeri, juletræer, kager,
afholdelse af tombola og madboder. Tilsvarende kan det være
ulønnet frivilligt arbejde i f.eks. Røde Kors' eller
Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker.
At det frivillige arbejde skal være ulønnet
betyder, at udlændingen ikke må modtage vederlag for
arbejdet, hverken i form af løn eller andre goder, f.eks.
betalt telefon, internetopkobling m.v. Udlændingen må
dog gerne modtage mindre ydelser, som andre ulønnede
frivillige tilsvarende får, f.eks. gratis adgang til den
festival, som det frivillige ulønnede arbejde knytter sig
til (et såkaldt festival-armbånd), forplejning under
udførelsen af det ulønnede frivillige arbejde,
herunder eventuel frugtordning, julegave m.v.
At det ulønnede frivillige arbejde skal udføres
for en organisation eller forening, der er formelt organiseret,
betyder, at udlændingen skal have en aftale med en
formaliseret organisatorisk enhed om at udføre
ulønnet frivilligt arbejde. Aftalen kan både
være mundtlig og skriftlig.
Det ulønnede frivillige arbejde må ikke erstatte
lønnet arbejdskraft, og det er således en
forudsætning, at det er sædvanligt, at det
pågældende arbejde udføres ulønnet og
frivilligt.
Udlændingen kan udføre ulønnet frivilligt
arbejde inden for f.eks. sundhedsområdet, det sociale
område eller idræts- og fritidsområdet. Der kan
f.eks. være tale om ulønnet frivilligt arbejde i en
humanitær hjælpeorganisation, et spejderkorps, en
idrætsforening, en misbrugsforebyggelsesforening, en
patientforening, en besøgstjeneste, en
flygtningeorganisation eller en sogneforening. Der er ikke tale om
en udtømmende opremsning.
Det ulønnede frivillige arbejde skal være en del af
organisationens eller foreningens kerneopgave i bred forstand.
Udlændingen kan således f.eks. arbejde ulønnet
frivilligt i et køkken hos et værested for
hjemløse, mens vedkommende ikke vil kunne arbejde
ulønnet frivilligt i køkkenet i organisationens eller
foreningens hovedkontor, medmindre det er sædvanligt, at det
pågældende arbejde udføres ulønnet og
frivilligt. Udlændingen kan engagere sig som frivillig, hvis
der er kutyme for, at de samme aktiviteter normalt bliver varetaget
af frivillige i den pågældende organisation, forening
eller lignende. Det kan f.eks. dreje sig om malerarbejde i en
spejderforenings lokaler, madlavning til en fællesspisning i
en idrætsforening, bartenderopgaver til en frivilligfest i en
forening, musikunderholdning til en caféaften på et
værested eller cykling med ældre på et plejehjem
("cykling uden alder"). Der er ikke tale om en udtømmende
opremsning.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
§
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2021.
Forslaget indebærer, at den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 13, stk. 2, hvorefter en
udlænding, der har lovligt ophold i medfør af
§§ 2 b-4 b eller en tidsbegrænset
opholdstilladelse, kan udføre ulønnet frivilligt
arbejde, finder anvendelse fra og med den 1. januar 2021.
Bestemmelsen omfatter både udlændinge, der den 1.
januar 2021 allerede er i Danmark på visum eller visumfrit
ophold, og udlændinge, der den 1. januar 2021 eller senere,
indrejser i Danmark på visum eller visumfrit. Tilsvarende
omfatter bestemmelsen både udlændinge, der den 1.
januar 2021 allerede har opholdstilladelse i Danmark - uanset
opholdsgrundlag - og udlændinge, der den 1. januar 2021 eller
senere, meddeles opholdstilladelse i Danmark.
§
3
Efter udlændingelovens § 66 gælder
udlændingeloven ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de
særlige færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at lovens § 1
ikke gælder for Færøerne og Grønland, men
ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft
for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | § 9
a. --- | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1001 af 27. juni 2020 og senest ved
lov nr. 1003 af 27. juni 2020, foretages følgende
ændringer: | Stk. 1-24.
--- | | | Stk. 25. En
udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 2, kan
udføre ulønnet frivilligt arbejde. | | 1. § 9 a, stk. 25, ophæves. | Stk. 26-27.
--- | | Stk. 26 og 27 bliver herefter stk. 25 og
26. | | | | § 9
i. --- | | | Stk. 1-11.
--- | | | Stk. 12. En
udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 2, kan
udføre ulønnet frivilligt arbejde. | | 2. § 9 i, stk. 12, ophæves. | | | | § 9
j. --- | | | Stk. 1-9.
--- | | | Stk. 10. En
udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 1, kan
udføre ulønnet frivilligt arbejde. | | 3. § 9 j, stk. 10, ophæves. | Stk. 11.
--- | | Stk. 11 bliver herefter stk. 10. | | | | § 9
q. --- | | | Stk. 1-12.
--- | | | Stk. 13. En
udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 1, kan
udføre ulønnet frivilligt arbejde. | | 4. § 9 q, stk. 13, ophæves. | Stk. 14.
--- | | Stk. 14 bliver herefter stk. 13. | | | | § 13.
Udlændinge skal have arbejdstilladelse for at tage
lønnet eller ulønnet beskæftigelse, for at
udøve selvstæn-dig erhvervsvirksomhed eller for mod
eller uden vederlag at udføre tjenesteydelser her i landet.
Arbejdstilladelse kræves tillige til beskæftigelse
på dansk skib eller luftfar-tøj, der som led i
rutefart eller i øvrigt regelmæssigt an-kommer til
dansk havn eller lufthavn. Der henvises dog til § 14 og §
14 a. | | 5. I § 13, stk. 1, 3. pkt., ændres
»§ 14 og § 14 a« til: »stk. 2, §
14 og § 14 a«. | Stk. 2.
--- | | 6. I § 13 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: | | | »Stk.
2. En udlænding, der har lovligt ophold i
medfør af §§ 2 b-4 b eller en tidsbegrænset
opholdstilladelse, kan udføre ulønnet frivilligt
arbejde.« | | | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
|