Fremsat den 8. oktober 2020 af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
dansk indfødsret og udlændingeloven
(Ophævelse af solnedgangsklausul)
§ 1
I lov nr. 1057 af 24. oktober 2019 om
ændring af lov om dansk indfødsret og
udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra
fremmedkrigere m.v.) foretages følgende ændring:
1. § 3,
stk. 2, ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Opretholdelse af den gældende
ordning om administrativ fratagelse af statsborgerskab fra
fremmedkrigere m.v. | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Domstolsprøvelse | | | 2.1.2. | Handlemåde | | | 2.1.3. | Proportionalitetsvurdering | | | 2.1.4. | Handlinger foretaget forud for lovens
ikrafttræden | | | 2.1.5. | Retsvirkning | | | 2.1.6. | Sagens behandling | | 2.2. | Lovens anvendelse, effektivitet og
konsekvenser for retssikkerheden | | 2.3. | Andre landes erfaringer | | 2.4. | Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. | Forholdet til grundloven og internationale
forpligtelser | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår med
lovforslaget at ophæve solnedgangsklausulen i lov nr. 1057 om
ændring af lov om dansk indfødsret og
udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra
fremmedkrigere m.v.), således at det også efter den 1.
juli 2021 vil være muligt administrativt at fratage en person
sit danske statsborgerskab, hvis en person med dobbelt
statsborgerskab har udvist en handlemåde, som er til alvorlig
skade for landets vitale interesser.
Der har været situationer, hvor personer er udrejst til
bl.a. Syrien og Irak for at kæmpe for en terrororganisation,
og hvor fremmedkrigernes fortsatte ophold i udlandet har resulteret
i, at der - som følge af den tidligere gældende
lovgivning - ikke kunne føres straffesager mod dem, selvom
de var fængslet i Danmark in
absentia. I den forbindelse har der været et
ønske om at kunne fratage disse personer, der er danske
statsborgere deres statsborgerskab, mens de fortsat befinder sig i
udlandet - og således også afholde dem fra at kunne
komme tilbage til Danmark, hvor de vil udgøre en trussel mod
det danske samfund.
Det er efter Udlændinge- og Integrationsministeriets
opfattelse vigtigt at gøre alt, hvad der er muligt for at
få frataget det danske statsborgerskab fra fremmedkrigere med
dobbelt statsborgerskab og derved sikre, at disse personer ikke
kommer til Danmark og udgør en trussel mod det danske
samfund.
Den 24. oktober 2019 indførtes ved lov nr. 1057 om
ændring af lov om dansk indfødsret og
udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra
fremmedkrigere m.v.) en hjemmel i indfødsretsloven, der gav
udlændinge- og integrationsministeren mulighed for
administrativt at fratage en person det danske statsborgerskab,
hvis en person har udvist en handlemåde, som er til alvorlig
skade for landets vitale interesser, og personen har dobbelt
statsborgerskab. Det blev med loven muligt administrativt at
fratage statsborgerskabet, mens den pågældende person
stadig befinder sig i udlandet.
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov nr. 1057 om
ændring af lov om dansk indfødsret og
udlændingeloven (Fratagelse fra fremmedkrigere m.v.), at
loven automatisk ophæves den 1. juli 2021, medmindre andet
bestemmes inden denne dato.
Siden lovens vedtagelse er der truffet afgørelse om
administrativ fratagelse af dansk statsborgerskab i 6 sager
vedrørende personer, som opholder sig i udlandet. 3 af disse
sager er indbragt for domstolene. Ingen af de 6 personer er siden
kommet til Danmark.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse,
at loven har virket efter hensigten, og at loven har været
med til i højere grad end tidligere at sikre, at personer
der har udvist en handlemåde, der er til alvorlig skade for
landets vitale interesser, ikke kommer til Danmark.
Det er derfor afgørende for Udlændinge- og
Integrationsministeriet at opretholde den gældende ordning om
administrativ fratagelse af dansk statsborgerskab, således at
loven også efter den 1. juli 2021 kan være med til at
værne mod, at fremmedkrigere kommer til Danmark.
2. Opretholdelse af den gældende ordning om
administrativ fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere
m.v.
2.1. Gældende ret
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan den, som
dømmes for overtrædelse af en eller flere bestemmelser
i straffelovens kapitel 12 (Landsforræderi og andre
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) og 13
(Forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme m.v.), ved dom frakendes sin danske
indfødsret, medmindre den pågældende derved
bliver statsløs.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, som blev
indført med lov nr. 1057 om ændring af lov om dansk
indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af
statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), kan udlændinge- og
integrationsministeren administrativt fratage en persons danske
statsborgerskab i tilfælde, hvor en person med dobbelt
statsborgerskab har udvist en handlemåde, som er til alvorlig
skade for landets vitale interesser.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, som
trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, L 38 som fremsat, at det
som udgangspunkt er udlændinge- og integrationsministeren,
der vurderer, om pågældende har udvist en
handlemåde, der er til alvorlig skade for landets vitale
interesser og herefter træffer afgørelse, om der skal
ske fratagelse af statsborgerskabet.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at i sager,
hvor vurderingen af, om der er udvist en handlemåde, som er
til alvorlig skade for landets vitale interesser, i
væsentligt omfang hviler på oplysninger, som ud fra
sikkerhedsmæssige hensyn ikke kan udleveres til parten eller
til udlændinge- og integrationsministeriet, kan
justitsministeren efter anmodning til brug for behandlingen af en
sag om fratagelse vurdere, om den pågældende må
anses for at have udvist en handlemåde, som er til alvorlig
skade for landets vitale interesser. Denne vurdering lægges
til grund ved udlændinge- og integrationsministerens
afgørelse af sagen.
Der er ved administrativ fratagelse ikke krav om, at den
pågældende er dømt for et strafbart forhold
forinden fratagelsen, eller krav om at den pågældende
befinder sig her i landet i forbindelse med behandlingen af sagen
om administrativ fratagelse. Pågældende kan
således opholde sig i udlandet under behandlingen af
sagen.
I tilfælde hvor det både er muligt at indlede en sag
om frakendelse af dansk indfødsret i henhold til
indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, hvorefter frakendelse
sker ved dom og i henhold til § 8 B, stk. 3, vil
frakendelsessagen blive indledt i henhold til § 8 B, stk.
1.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at ved
vurderingen af, om en person ved fratagelsen bliver
statsløs, indgår det, om den pågældende
kan erhverve et statsborgerskab i et andet land ved blot at lade
sig registrere ved dette lands myndigheder. Denne udvidende
fortolkning af statsløsekonventionen bygger på
tilkendegivelserne i UNHCR's guidelines til
statsløsekonventionen vedrørende tildeling af
statsborgerskab.
Det er således vurderingen på baggrund af UNHCR's
guidelines til statsløsekonventionen vedrørende
tildeling af statsborgerskab til statsløse, at der er rum
for at fortolke statsløsekonventionen på den
måde, at hvis en person har ret til et andet statsborgerskab
ved den blotte registrering hos et andet lands myndigheder, uden at
der er efterladt et skøn til myndighederne, vil personen
ikke kunne påberåbe sig konventionernes beskyttelse mod
at blive frataget til statsløshed.
Denne fortolkning af statsløsekonventionen lægges
også til grund i relation til frakendelse efter bestemmelsen
i indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, om frakendelse ved
dom i forbindelse med overtrædelse af en eller flere
bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13.
En person, der administrativt har fået frataget sit danske
statsborgerskab, vil i medfør af grundlovens § 63 kunne
indbringe den administrative afgørelse for domstolene.
Det vil både være vurderingen af, om
pågældende kan anses for at have udvist en
handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale
interesser og fratagelsen af dansk indfødsret, der ved
indbringelsen for domstolene kan ske en prøvelse af.
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov nr. 1057 om
ændring af lov om dansk indfødsret og
udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra
fremmedkrigere m.v.), at loven automatisk ophæves den 1. juli
2021, medmindre andet bestemmes inden denne dato. Det blev forudsat
i bemærkningerne til lovforslaget om solnedgangsklausulen, at
der forud for en eventuel videreførelse af
lovændringerne skal foretages en vurdering af omfanget af
lovens anvendelse, lovens effektivitet, dens konsekvenser for
retssikkerheden og andre landes erfaringer.
2.1.1 Domstolsprøvelse
Det fremgår af indfødsretslovens § 8 F, stk.
1, at sager omfattet af indfødsretslovens § 8 B, stk.
3, kan indbringes for Københavns Byret af den, som efter
indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, har fået
frataget sin danske indfødsret, inden 4 uger efter
afgørelsens meddelelse. Københavns Byret kan dog
undtagelsesvis tillade en indbringelse efter 4 uger. I
afgørelsen af sagen ved byretten deltager 3 dommere.
Udlændinge- og integrationsministeren eller den, ministeren
bemyndiger hertil, er part i sagen for det offentlige.
Udlændinge- og integrationsministeren eller den, ministeren
bemyndiger hertil, kan lade personer, der er ansat i Politiets
Efterretningstjeneste, møde for sig i retten som
rettergangsfuldmægtige. Sagens indbringelse for retten kan
ikke tillægges opsættende virkning. Det fremgår
af indfødsretslovens § 8 B, stk. 4, 1. pkt., at
justitsministeren kan bestemme, at oplysninger, der indgår i
vurderingen efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, af
sikkerhedsmæssige grunde ikke kan videregives til parten
eller til udlændinge- og integrationsministeren.
Det er således pågældende selv, der skal
indbringe sagen for retten, og der en frist på 4 uger hertil.
Indbringelsen for retten kan ikke tillægges opsættende
virkning, således vil indbringelsen for retten ikke kunne
betyde, at pågældende har dansk indfødsret under
sagens behandling og under en eventuel anke.
Ved domstolsbehandlingen beskikker retten en advokat for den,
som efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, har
fået frataget sin danske indfødsret, jf.
indfødsretslovens § 8 F, stk. 2.
Det fremgår videre af indfødsretslovens § 8 F,
stk. 3, at ved domstolsbehandling efter indfødsretslovens
§ 8 F, stk. 1, beskikker retten en særlig advokat til at
varetage interesser for den person, som i medfør af
indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, har fået
frataget sin danske indfødsret, og på vegne af denne
udøve partsbeføjelser med hensyn til oplysninger
omfattet af indfødsretslovens § 8 B, stk. 4, 1. pkt. Om
salær og godtgørelse for udlæg til den
særlige advokat gælder samme regler som i
tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens
kapitel 31.
Den særlige advokat efter indfødsretslovens §
8 B, stk. 3, skal underrettes om alle retsmøder i sagen og
er berettiget til at deltage i disse. Den særlige advokat
skal gøres bekendt med og have udleveret kopi af det
materiale, som indgår i sagen for retten. Justitsministeren
eller den, ministeren bemyndiger hertil, kan dog bestemme, at der
af sikkerhedsmæssige grunde ikke udleveres kopi til den
særlige advokat. Spørgsmål herom kan indbringes
for retten, jf. indfødsretslovens § 8 F, stk. 4.
Det fremgår af indfødsretslovens § 8 F, stk.
5, at retten bestemmer, hvordan den, der efter
indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, har fået
frataget sin danske indfødsret, i tilfælde af at
vedkommende opholder sig i udlandet, får lejlighed til at
udtale sig over for retten.
Sagen vil som udgangspunkt undergå en behandling ved
domstolene med partsindsigt i alt relevant materiale, der har
ligget til grundlag for Udlændinge- og
Integrationsministeriets afgørelse, jf. bemærkningerne
til lovforslaget, som trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, L 38
som fremsat.
Der er dog i bestemmelserne i § 8 F, stk. 3-11, fastsat
regler om, at i de undtagelsesvise tilfælde, hvor
justitsministeren har vurderet, at en person har udvist en
handlemåde, som er til alvorlig skade for Danmarks vitale
interesser, og afgørelsen således i væsentligt
omfang hviler på oplysninger, der af sikkerhedsmæssige
grunde ikke kan videregives til den person, vurderingen
angår, vil det fortrolige materiale blive fremlagt for retten
i lukkede retsmøder, således at retten får det
bedst mulige bedømmelsesgrundlag af sagen.
I disse undtagelsesvise sager bliver der beskikket en
særlig advokat for pågældende, der har adgang til
det samme fortrolige materiale som retten, og som har til opgave at
varetage pågældendes interesser i relation til det
fortrolige materiale under domstolsbehandlingen, herunder kan
advokaten f.eks. fremsætte begæring over for retten om,
at de fremlagte fortrolige oplysninger helt eller delvist
videregives til pågældende under
domstolsbehandlingen.
De oplysninger, der har dannet grundlag for justitsministerens
vurdering af den udviste handlemåde, vil som det klare
udgangspunkt blive fremlagt for retten i lukkede retsmøder.
Der kan dog i denne vurdering være indgået oplysninger
af en sådan særlig karakter, at de af hensyn til
statens sikkerhed, herunder PET's virksomhed, ikke kan videregives
til andre og heller ikke som led i den særlige
domstolsbehandling. Hvis sådanne oplysninger ikke
fremlægges for retten og den særlige advokat, vil
oplysningerne ikke indgå i grundlaget for rettens
afgørelse i sagen.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, som
trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, L 38 som fremsat, at selv i
disse undtagelsesvise tilfælde med fremlæggelse af dele
af sagens materiale i lukkede retsmøder er det forudsat, at
der i den åbne del af domstolsbehandlingen vil blive fremlagt
tilstrækkeligt materiale til, at pågældende og
dennes advokat har mulighed for kontradiktion, jf. også
Højesterets kendelse af 2. juli 2008 om lovligheden af
frihedsberøvelse af tunesisk statsborger, der var udvist,
fordi han var anset for en fare for statens sikkerhed.
I sager, hvor det er vurderet, at pågældende har
udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets
vitale interesserer, er det forudsat, at der er en rimelig
sandsynliggørelse af, at der har været et sådant
faktuelt grundlag for vurderingen af den udviste handlemåde,
og at denne sandsynliggørelse sker ved, at myndighederne for
retten fremlægger de i så henseende fornødne
oplysninger med passende adgang til kontradiktion.
2.1.2 Handlemåde
Det fremgår af indfødsretslovens § 8 B, stk.
3, at der kan ske administrativ fratagelse af dansk statsborgerskab
i det tilfælde, hvor en person har udvist en
handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale
interesser. Ifølge forarbejderne til bestemmelsen, kan der
f.eks. ske fratagelse i de tilfælde, hvor en dansk
statsborger uden tilladelse indrejser eller opholder sig i et
område, hvor der er indrejse- og opholdsforbud, og hvor det
vurderes, at den pågældende i den forbindelse har
udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets
vitale interesser.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, som
trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, L 38 som fremsat, at
formuleringen "handlemåde, som er til alvorlig skade for
landets vitale interesser" stammer fra Europarådets
konvention af 6. november 1997 om statsborgerret, hvorved der
udtømmende er fastsat, i hvilke tilfælde en
kontraherende stats nationale lovgivning må indeholde
bestemmelser om fortabelse af statsborgerskab ex lege eller på foranledning af en
kontraherende stat. Bestemmelsen skal således praktiseres i
overensstemmelse hermed. Det fremgår af den forklarende
rapport til konventionen alene, at bestemmelsen omfatter
landsforræderi og andre handlinger rettet mod statens vitale
interesser (f.eks. arbejde for en udenlandsk
efterretningstjeneste), mens eksempelvis almindelig kriminalitet
ikke er omfattet, hvor alvorlig denne end måtte
være.
Det er således arten og karakteren af handlemåden,
der afgør, om der kan ske fratagelse. Dét, at der er
tale om alvorlig kriminalitet, vil ikke i sig selv kunne begrunde,
at der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade
for landets vitale interesser. Handlemåden skal være
egnet til at påvirke staten negativt for at kunne føre
til fratagelse. Ved vurderingen af, om der er tale om en
handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale
interesser, vil det kunne indgå, om handlemåden er
kriminaliseret i straffelovens kapitel 12 og 13. Således vil
eksempelvis tilslutning til en væbnet styrke for en part, som
kæmper mod den danske stat, terrorisme, herunder
træning, instruktion eller på anden måde
oplæring af en person til at begå eller fremme
terrorhandlinger og handlinger, der sigter til ved udenlandsk
bistand, ved magtanvendelse eller trussel derom at forandre
statsforfatningen eller sætte den ud af kraft, kunne danne
grundlag for administrativ fratagelse. Det bemærkes i den
forbindelse, at det ikke er en betingelse, at vedkommende er blevet
dømt for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i
straffelovens kapitel 12 og 13.
Ved vurderingen af handlemåden og afgørelsen om
administrativ fratagelse vurderes det ikke, om den
pågældende har gjort sig skyldig i overtrædelse
af en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13,
herunder om der foreligger det til domfældelse
fornødne forsæt. Det er således alene
gerningsbeskrivelserne i kapitel 12 og 13, der kan inddrages i
vurderingen af, om en handlemåde er til alvorlig skade for
landets vitale interesser.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at det ikke er
udelukket, at handlinger, som ikke er omfattet af nogen af
gerningsbeskrivelse i kapitel 12 og 13 i straffeloven, men som er
af lignende karakter, vil kunne føre til administrativ
fratagelse, hvis den udviste handlemåde er til alvorlig skade
for landets vitale interesser. Det er i den forbindelse forudsat,
at fratagelsen sker inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser, herunder statsborgerretskonventionens artikel 7,
stk. 1, litra d.
2.1.3 Proportionalitetsvurdering
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, som
trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, L 38 som fremsat, at i
sager om administrativ fratagelse af statsborgerskab foretages der
i hver enkelt sag en konkret og individuel vurdering af, om der
f.eks. i forbindelse med indrejsen eller opholdet i et
område, hvor der er indrejse- og opholdsforbud, er udvist en
handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale
interesser.
Herudover foretager myndighederne også en konkret
proportionalitetsafvejning af fratagelsens betydning for den
pågældende sammenholdt med handlemådens grovhed.
Proportionalitetsvurderingen er på linje med den
proportionalitetsafvejning, der foretages ved domstolene i
forbindelse med frakendelse efter § 8 B, stk. 1, i
indfødsretsloven, som omhandler frakendelse af dansk
indfødsret for personer, der er dømt for
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at den
betydning, som fratagelse af dansk indfødsret har for en
person, beror på en konkret vurdering af den
pågældendes forhold. Ved denne vurdering lægges
der navnlig vægt på personens tilknytning her til
landet og til udlandet, herunder det eller de lande, den
pågældende tillige er statsborger i. Der kan i den
forbindelse bl.a. lægges vægt på varigheden og
karakteren af en persons ophold i Danmark og i udlandet. Det
tillægges særlig vægt, hvor den
pågældende har fået sin opvækst, ligesom
ophold i udlandet kan tillægges mindre vægt, hvis
udlandsopholdet skyldes arbejde for danske interesser, eller hvis
den pågældende person under sit ophold i udlandet har
bevaret en tæt tilknytning til Danmark f.eks. gennem
tilbagevendende feriebesøg, deltagelse i danske foreninger i
udlandet m.v.
Der kan endvidere lægges vægt på bl.a. en
persons aktuelle familiemæssige forhold her i landet og i
udlandet samt den pågældendes rødder, herunder
om familien har en langvarig tilknytning til Danmark. Også
sprogkundskaber kan have en betydning, herunder navnlig i hvilket
omfang den pågældende behersker dansk og sproget i det
eller de lande, den pågældende tillige er statsborger
i. Også udlændingelovens regler om inddragelse og
opnåelse af opholdstilladelse og udvisning skal i et vist
omfang indgå i proportionalitetsafvejningen. Herudover kan
personens alder også have betydning, herunder særligt
hvis der er tale om en mindreårig person.
Endelig indgår det i sager, hvor fratagelsen af dansk
statsborgerskab samtidig medfører fortabelse af vedkommendes
unionsborgerskab, i vurderingen, om fratagelsen af statsborgerskab
har følger, som på en uforholdsmæssig måde
- i forhold til det mål, som lovgivningen forfølger -
påvirker den normale udvikling af vedkommendes familie- og
arbejdsliv i forhold til EU-retten. Der indgår således
også tilknytningselementer, der knytter sig til øvrige
EU-lande i proportionalitetsvurderingen. Denne vurdering skal
ligeledes foretages i sager om frakendelse efter
indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1 og 2.
2.1.4 Handlinger foretaget forud for lovens
ikrafttræden
Det fremgår af § 3, stk. 4, i lov nr. 1057 om
ændring af lov om dansk indfødsret og
udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra
fremmedkrigere m.v.), at ved fratagelse efter
indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, kan der lægges
vægt på handlinger, der er begået forud for
lovens ikrafttræden, i det omfang handlingerne kunne
føre til frakendelse efter indfødsretslovens § 8
B, stk. 1, da handlingerne blev foretaget. Indrejse uden tilladelse
i et område omfattet af straffelovens § 114 j, stk. 3,
som er foretaget forud for lovens ikrafttræden, kan dog ikke
i sig selv begrunde en fratagelse efter indfødsretslovens
§ 8 B, stk. 3.
I sager om administrativ fratagelse af statsborgerskab
indgår derfor handlinger, som er begået forud for
ikrafttræden af lov om ændring af lov om dansk
indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af
statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), i vurderingen af, om den
pågældende har udvist en handlemåde, der er til
alvorlig skade for landets vitale interesser, i det omfang disse
handlinger kunne føre til frakendelse ved dom, da de blev
foretaget. Herved forstås, at handlingerne, da de blev
foretaget, var omfattet af gerningsbeskrivelsen i en eller flere af
de bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, der ville kunne
danne grundlag for frakendelse ved dom efter
indfødsretslovens § 8 B, stk. 1. Det bemærkes i
denne forbindelse, at det ikke ved en afgørelse om
administrativ fratagelse vurderes, om den pågældende
har gjort sig skyldig, herunder om der foreligger det til
domfældelse fornødne forsæt, i
overtrædelse af en eller flere af disse bestemmelser, jf.
bemærkningerne til lovforslaget, som trykt i
Folketingstidende 2019-2020, A, L 38 som fremsat.
2.1.5 Retsvirkning
Ordningen med administrativ fratagelse af statsborgerskabet
omfatter som udgangspunkt alle danske statsborgere, uanset
hvorledes dansk indfødsret er erhvervet, og omfatter
således f.eks. både personer, som har erhvervet dansk
indfødsret ved fødslen, ved adoption, ved
erklæring og ved naturalisation, jf. bemærkningerne til
lovforslaget, som trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, L 38 som
fremsat. Det er dog en betingelse for fratagelse af dansk
indfødsret, at den pågældende ikke derved bliver
statsløs.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at
fratagelsen af dansk indfødsret alene har virkning for den
person, som har udvist en handlemåde, som er til alvorlig
skade for Danmarks vitale interesser. Eventuelle børn under
18 år, som har erhvervet dansk indfødsret gennem den
pågældende, vil således ikke være omfattet
af fratagelsen, hvilket er i overensstemmelse med
Europarådets konvention af 6. november 1997 om
statsborgerret.
Det fremgår ligeledes af bemærkningerne, at
fratagelsen af dansk indfødsret har retsvirkning fra
tidspunktet for meddelelse af afgørelsen om fratagelse,
herunder eventuelt ved modtagelse af afgørelsen i
vedkommendes e-boks eller offentliggørelse i
Statstidende.
Efter indfødsretslovens § 8 C kan en person ikke
støtte ret på at have haft dansk indfødsret,
når den pågældende er frakendt eller frataget
indfødsretten i medfør af § 8 A eller § 8
B. Det gælder dog ikke, i det omfang retsforholdet
vedrører tiden før frakendelsen.
Afgørelse om fratagelse af dansk indfødsret
indebærer ikke, at den pågældendes rettigheder og
forpligtelser revurderes for så vidt angår perioden fra
erhvervelsen og indtil fratagelsen af den danske indfødsret.
Det gælder, selvom indfødsretten helt eller delvist
har været afgørende for den pågældendes
retsstilling på visse punkter, jf. indfødsretslovens
§ 8 C.
Omvendt kan en person ikke efter fratagelse af dansk
indfødsret støtte ret på, at vedkommende
tidligere har haft dansk indfødsret. Personer, som er
frataget dansk indfødsret, kan således ikke
påberåbe sig lovbestemmelser, som giver særlige
rettigheder m.v. til tidligere danske statsborgere.
Det fremgår af § 58 g, stk. 1, nr. 6, i
udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 239 af 10.
marts 2019, at Rigspolitichefen indberetter en udlænding, der
ikke er statsborger i et Schengenland eller et land, der er
tilsluttet den Europæiske Union, som uønsket til SIS
II, hvis udlændingen har fået frataget sin danske
indfødsret i medfør af indfødsretsloven §
8 B, stk. 3.
Indberetningen som uønsket til SIS II indebærer, at
den pågældende udlænding ikke på ny kan
indrejse i Schengenlandene, medmindre humanitære hensyn,
hensyn til nationale interesser eller internationale forpligtelser
gør dette nødvendigt, jf. herved
Schengengrænsekodeksens artikel 6.
2.1.6 Sagens behandling
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, som
trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, L 38 som fremsat, at
afgørelsen om administrativ fratagelse er en
afgørelse i forvaltningslovens forstand.
Pågældende er således som udgangspunkt omfattet
af de retssikkerhedsgarantier, som følger af
forvaltningsloven og forvaltningsretten, herunder bl.a.
partshøring, ret til at afgive udtalelse og begrundelse.
Det fremgår videre af bemærkningerne til
lovforslaget, at det som udgangspunkt er muligt at partshøre
via e-boks, selvom den pågældende er rejst ud af
landet. Det følger af lov om Digital Post fra offentlige
afsendere, at hvis en fysisk person, der er tilsluttet efter stk. 1
(krav om obligatorisk tilslutning for fysiske personer på 15
år eller derover med bopæl eller fast ophold i
Danmark), ikke længere har bopæl eller fast ophold i
Danmark, fortsætter tilslutningen efter stk. 1 uændret,
medmindre den pågældende anmoder om fritagelse.
I tilfælde, hvor pågældende er undtaget fra
Offentlig Digital Post eller har anmodet om fritagelse efter
udrejsen af Danmark, afhænger partshøringen af,
hvorvidt det er forbundet med væsentlige vanskeligheder at
partshøre den pågældende, jf. § 19, stk. 2,
nr. 5, 2. led i forvaltningsloven. Det er eksempelvis ikke muligt
at partshøre i tilfælde, hvor Udlændinge- og
Integrationsministeriet ikke er bekendt med den
pågældendes opholdssted. Der henvises i den forbindelse
til ombudsmandens udtalelse refereret i FOB 2006.414.
Administrativ fratagelse af statsborgerskab skal efter
almindelige forvaltningsretlige regler meddeles til den person,
afgørelsen træffes over for. Meddelelse kan bl.a. ske
via Offentlig Digital Post. I tilfælde, hvor det trods
rimelige bestræbelser herpå ikke er muligt på
andre måder, herunder via Offentlig Digital Post, at meddele
bortfaldet til den pågældende, vil der blive optaget en
meddelelse i Statstidende om, at den pågældendes
statsborgerskab er frataget, og at nærmere oplysninger kan
fås ved henvendelse til Udlændinge- og
Integrationsministeriet. Det vil ikke af den optagne meddelelse
fremgå, hvad baggrunden for fratagelsen er.
2.2. Lovens anvendelse, effektivitet og konsekvenser for
retssikkerheden
Under behandlingen i Folketinget af lovforslaget, som trykt i
Folketingstidende 2019-2020, A, L 38 som fremsat, blev det forudsat
i bemærkningerne til lovforslaget om solnedgangsklausulen, at
der forud for en eventuel videreførelse af
lovændringerne skal foretages en vurdering af omfanget af
lovens anvendelse, lovens effektivitet, dens konsekvenser for
retssikkerheden og andre landes erfaringer.
Under behandlingen i Folketinget af lovforslaget blev der af
Folketingets partier og af eksterne høringsparter rejst
spørgsmål vedrørende bl.a. retssikkerheden af
ordningen, forholdet til magtens tredeling, måden at foretage
partshøring på og meddelelse af afgørelse. Det
blev i den forbindelse anført, at en fratagelse af
statsborgerskab kan være en straf med de
retssikkerhedsmæssige garantier, som følger med dette,
og at det ikke vil være muligt at parthøre en person
via e-boks, hvis personen ikke har adgang hertil. Der blev stillet
spørgsmål til, hvilke krav der ville gælde under
den administrative proces til bevisbedømmelsen. Det blev
endvidere anført, at det var vurderingen, at ordningen med
tilbagevirkende kraft i forhold til handlinger foretaget før
lovens ikrafttræden var retssikkerhedsmæssigt
betænkelig. Det blev tillige anført, at der var risiko
for, at personer kunne blive gjort statsløse, hvis de fik
frataget deres statsborgerskab under henvisning til, at de kunne
lade sig registrere som statsborgere i et andet land. Der blev
også stillet spørgsmålstegn ved, om
mindreårige kunne risikere at få frataget deres
statsborgerskab administrativt.
Som anført ovenfor er afgørelser om administrativ
fratagelse afgørelser i forvaltningslovens forstand. Som
anført i kommenteret oversigt af 22. oktober 2019 over
høringssvar om forslag til lov om ændring af
indfødsretsloven og udlændingeloven (Fratagelse af
statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.) er der således ikke
tale om, at ministeriet er tillagt domstolslignende
beføjelser. Pågældende er som udgangspunkt
omfattet af de retssikkerhedsgarantier, som følger af
forvaltningsloven og forvaltningsretten. Hertil kommer, at de
almindelige principper for forvaltningens vurdering af
oplysningernes rigtighed og troværdighed (bevisvurderinger)
tillige finder anvendelse.
Bevisbedømmelser i sager om administrativ fratagelse af
statsborgerskab skal være saglige og konkrete. Da fratagelse
af statsborgerskab udgør en indgribende foranstaltning, er
kravene til bevissikkerhed højere, end når
forvaltningen træffer begunstigende afgørelser. Det
kan eksempelvis betyde, at myndighederne efter
omstændighederne foretager mere omfattende
undersøgelser, inden der træffes afgørelse. Som
det fremgår under pkt. 2.1.1 om domstolsprøvelse, kan
administrative afgørelser om fratagelse af statsborgerskab
indbringes for domstolene i medfør af grundlovens §
63.
Det er ikke Udlændinge- og Integrationsministeriets
vurdering, at administrativ fratagelse af statsborgerskab er en
straf. Der kan i den forbindelse henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 3.1.3.1 om lovforslagets
overensstemmelse med Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 6 og 7, som trykt i
Folketingstidende 2019-2020, A, L 38.
Vedrørende spørgsmålet om handlinger
foretaget forud for lovens ikrafttræden er det
Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at dette
er i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Der kan i den forbindelse henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.3.2, som trykt i Folketingstidende
2019-2020, A, L 38 som fremsat, om lovforslagets overensstemmelse
med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel
8.
Hvad angår spørgsmålet, om personer risikerer
at blive statsløse med ordningen, er det Udlændinge-
og Integrationsministeriets vurdering, at en person ikke bliver
frataget sit statsborgerskab til statsløshed, hvis den
pågældende har mulighed for at opnå et andet
statsborgerskab ved den blotte registrering hos et andet lands
myndigheder, uden at der er efterladt et skøn til disse
myndigheder, og at personen i en sådan situation derfor ikke
vil kunne påberåbe sig konventionernes beskyttelse mod
at blive frataget sit statsborgerskab. Der kan i den forbindelse
henvises til bemærkningerne til lovforslaget, som trykt i
Folketingstidende 2019-2020, A, L 38 som fremsat.
Ordningen med administrativ fratagelse udelukker ikke, at en
mindreårig kan få frataget sit statsborgerskab.
Ordningen omfatter som udgangspunkt alle danske statsborgere,
uanset hvordan de har erhvervet dansk indfødsret. Den
omfatter således f.eks. både personer, som har
erhvervet dansk indfødsret ved fødslen, ved adoption,
ved erklæring og ved naturalisation. Det er dog en betingelse
for fratagelse af dansk indfødsret, at den
pågældende ikke derved bliver statsløs. I alle
sager foretages der som anført ovenfor under pkt. 2.1.3 en
proportionalitetsvurdering af fratagelsens betydning for den
pågældende sammenholdt med handlemådens grovhed.
Proportionalitetsvurderingen er på linje med den
proportionalitetsafvejning, der foretages ved domstolene i
forbindelse med frakendelse efter den nuværende § 8 B,
stk. 1, i indfødsretsloven, som omhandler frakendelse af
dansk indfødsret for personer, der er dømt for
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13. Den
betydning, som fratagelse af dansk indfødsret har for en
person, beror på en konkret vurdering af den
pågældendes forhold. Ved denne vurdering bør der
navnlig lægges vægt på personens tilknytning her
til landet og til udlandet, herunder det eller de lande, den
pågældende tillige er statsborger i. Der kan i den
forbindelse bl.a. lægges vægt på varigheden og
karakteren af en persons ophold i Danmark og i udlandet samt en
persons aktuelle familiemæssige forhold her i landet og i
udlandet samt den pågældendes rødder, herunder
om familien har en langvarig tilknytning til Danmark. Den
pågældendes alder og omstændighederne omkring den
pågældendes handlemåde vil indgå i
proportionalitetsvurderingen.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget,
som trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, L 38 som fremsat, vil
fratagelsen af en forælders statsborgerskab ikke
medføre, at den pågældendes børn under 18
år fratages deres statsborgerskab.
Siden lovens vedtagelse er der truffet afgørelse om
administrativ fratagelse af dansk statsborgerskab i 6 sager
vedrørende personer, som opholder sig i udlandet. Det har i
alle 6 tilfælde været vurderingen, at de
pågældende var dobbelt statsborgere. Der er i alle
tilfælde blevet foretaget partshøringer via e-boks, da
ingen af de 6 personer har været undtaget fra Offentlig
Digital Post, ligesom afgørelserne i alle sagerne er blevet
meddelt gennem e-boks.
Ingen af de 6 personer er siden kommet til Danmark.
I 3 af disse sager har de pågældende personer og
deres partsrepræsentanter efter at have modtaget
afgørelserne i e-boks påklaget den administrative
afgørelse om fratagelse af statsborgerskab til domstolene. I
de 3 sager er indbringelse for domstolene sket inden 4 uger efter
afgørelsens meddelelse, og reglerne om partsindsigt er
blevet iagttaget. Der er endnu ikke afsagt dom i nogen af sagerne.
I ingen af disse sager har der været oplysninger, der
kræver særlig domstolsbehandling, jf. ovenfor under
pkt. 2.1.1 om den særlige procedure, som er etableret i de
tilfælde, hvor justitsministeren har vurderet, at en person
har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for
Danmarks vitale interesser, og afgørelsen således i
væsentligt omfang hviler på oplysninger, der af
sikkerhedsmæssige grunde ikke kan videregives til den person,
vurderingen angår.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er aktuelt i gang
med at afdække statsborgerskabsforholdene i flere sager.
Gennemførelsen af en fratagelsessag forudsætter
både, at det kan dokumenteres, at den pågældende
har dobbelt statsborgerskab, og at vedkommende er til alvorlig
skade for Danmarks vitale interesser. Det kan efter
omstændighederne være forbundet med udfordringer for
myndighederne at tilvejebringe sådanne oplysninger. Det kan
f.eks. i forhold til nogle lande være vanskeligt at
fremskaffe oplysninger om statsborgerskabsforhold. Hertil kommer de
generelle udfordringer, der er forbundet med at dokumentere
handlinger, der er foretaget i konfliktzoner langt fra Danmark.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse,
at retssikkerheden er sikret ved, at den administrative fratagelse
er ledsaget af nødvendige processuelle garantier, herunder
partsrettigheder og muligheden for at indbringe afgørelsen
for domstolene. De pågældende personer ses ikke at have
været fritaget tilslutningen til e-boks, hvorfor de er blevet
partshørt og har fået meddelt afgørelserne via
e-boks. Som det fremgår under pkt. 2.1.6, er det som
udgangspunkt muligt at partshøre via e-boks, selvom den
pågældende er rejst ud af landet. Det følger af
lov om Digital Post fra offentlige afsendere, at hvis en fysisk
person, der er tilsluttet efter stk. 1 (krav om obligatorisk
tilslutning for fysiske personer på 15 år eller derover
med bopæl eller fast ophold i Danmark), ikke længere
har bopæl eller fast ophold i Danmark, fortsætter
tilslutningen efter stk. 1 uændret, medmindre den
pågældende anmoder om fritagelse.
Indførelsen af muligheden for administrativ fratagelse af
statsborgerskab betyder efter Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse, at fratagelse af
statsborgerskab i dag kan ske væsentligt hurtigere end
tidligere. Som det er beskrevet ovenfor, var det før
lovændringen en forudsætning for frakendelse af dansk
indfødsret, at den pågældende var indrejst i
Danmark igen og blev dømt for overtrædelse af en eller
flere af bestemmelserne i straffelovens kapitel 12 eller 13,
førend der tillige ved dom kunne ske frakendelse af
pågældendes statsborgerskab.
Det er endvidere Udlændinge- og Integrationsministeriets
opfattelse, at der er klare holdepunkter for, at loven har virket
efter hensigten og medvirket til i højere grad end tidligere
at sikre, at personer der har udvist en handlemåde, der er
til alvorlig skade for landets vitale interesser, ikke kommer til
Danmark.
2.3. Andre
landes erfaringer
Udenrigsministeriet har på Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfordring i perioden fra den 23. april
2020 til den 1. juni 2020 sendt en høring til
afdækning af andre landes erfaringer med fratagelse af
statsborgerskab til følgende lande:
Irland, Østrig, Frankrig, Tyskland, Schweiz,
Storbritannien, Norge, Australien, USA, Nederlandene, Finland,
Belgien, Luxembourg, New Zealand og Canada.
Der er modtaget svar fra alle de hørte lande.
Det fremgår af høringssvarene bl.a., at der kan ske
administrativ fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.
i Tyskland, Nederlandene, Østrig, New Zealand, Schweiz,
Storbritannien, Irland, Finland, Frankrig og Australien.
Det fremgår af Finlands høringssvar, at der i
Finland kun kan ske administrativ fratagelse af statsborgerskab,
når pågældende er dømt for en eller flere
forbrydelser begået mod Finlands vitale interesser.
Derudover fremgår det af Frankrigs høringssvar, at
der i Frankrig kan ske administrativ fratagelse af statsborgerskab,
når pågældende enten er dømt for
eksempelvis forbrydelser, der er imod nationens fundamentale
interesser eller en lovovertrædelse, der kan karakteriseres
som en terrorhandling, eller i tilfælde hvor en person har
begået "landskadelig virksomhed", det vil sige når en
person har handlet til fordel for en fremmed stat på en
måde, der ikke er forenelig med franske interesser.
Det fremgår af Australiens høringssvar, at der i
Australien kan fratages statsborgerskab ved ministerbeslutning
på baggrund af en terrorrelateret dom resulterende i mere end
seks års fængsling, eller administrativt på
baggrund af terrorrelateret adfærd, som anses for at
være uforeneligt med troskab til Australien. Den
adfærdsbaserede fratagelse fungerer således, at en
australsk statsborger med øjeblikkelig virkning automatisk
fratages sit statsborgerskab, hvis personen på udenlandsk
territorium tjener i en anden stats militær, som er i krig
med Australien eller et allieret land, eller kæmper for,
eller på anden måde er i tjeneste i en erklæret
terrororganisation.
Endvidere fremgår det af høringssvarene bl.a., at
der i forbindelse med den administrative fratagelse af
statsborgerskab skal ske partshøring af den
pågældende i Irland, Nederlandene, Schweiz,
Østrig, New Zealand og Frankrig.
Ifølge høringssvarene er der mulighed for at
parten kan indbringe den administrative fratagelse af
statsborgerskab for domstolene i Irland, Storbritannien, Finland,
Nederlandene, Schweiz, Østrig, New Zealand, Frankrig og
Australien. Det fremgår af Tysklands høringssvar, at
der kun er mulighed for at påklage afgørelsen om
administrativ fratagelse af statsborgerskab, såfremt den
pågældende befinder sig i Tyskland.
Ifølge høringssvarene er muligheden for
administrativ fratagelse af statsborgerskab benyttet i forhold til
konkrete sager vedrørende fremmedkrigere m.v. i Irland,
Nederlandene, Schweiz, Østrig, Frankrig og Australien.
I Nederlandene er der i perioden fra 1. januar 2017 til 24.
januar 2020 blevet frataget statsborgerskabet fra 1 person, som var
blevet dømt for en terrorhandling. Der er 4 verserende
sager. I samme periode har 14 personer, der befinder sig i
udlandet, administrativt fået frataget deres nederlandske
statsborgerskab på grund af, at de har tilsluttet sig
terrororganisationer. Det fremgår endvidere af Nederlandenes
høringssvar, at der i øjeblikket pågår en
evaluering af implementeringen af ordningen i Nederlandene med
henblik på at afdække, om der har været den
ønskede effekt. Resultatet af evalueringen ventes i
2020.
I Østrig har 4 mistænkte fremmedkrigere
administrativt fået frataget deres østrigske
statsborgerskab. Der er 10 verserende sager i Østrig. Tre
sager i Østrig er blevet indbragt ved domstolene, hvor den
ene sag er blevet omgjort af domstolen, da personen ikke var
dobbelt statsborger som først antaget.
I Frankrig har 14 personer fået frataget deres franske
statsborgerskab i perioden fra 1998 til oktober 2019. 13 af disse
personer fik frataget deres franske statsborgerskab på grund
af domme for terrorisme. Flere af disse personer har været
fremmedkrigere i Syrien.
I Australien er der offentligt kendskab til 12 tilfælde,
hvor personer automatisk har fået frataget deres
statsborgerskab som følge af terrorrelateret adfærd
siden 2015, herunder 5 fremmedkrigere der kæmpede for
Islamisk Stat. I Australien informeres en person om frakendelse af
sit australske statsborgerskab via brev, e-mail eller kontakt
på de sociale medier, hvis personen ikke kan være
fysisk til stede.
I Schweiz har 1 person administrativt fået frataget sit
schweiziske statsborgerskab. Den pågældende person
havde relation til jihadisme og befandt sig i Syrien.
I Irland verserer der 2 sager om administrativ fratagelse af
statsborgerskab, men der er endnu ikke truffet endelig
afgørelse i nogle af sagerne. Irland anfører i
høringssvaret, at det er vurderingen, at Irland har de rette
instrumenter til at fratage statsborgerskaber.
I Storbritannien er der blevet frataget statsborgerskab fra
fremmedkrigere uden, at antallet er oplyst. I februar 2019 blev en
kvinde under stor mediebevågenhed frataget sit britiske
statsborgerskab, efter at være udvandret til Syrien og have
tilsluttet sig Islamisk Stat i 2015. Den pågældende har
påklaget afgørelsen om fratagelse af hendes
statsborgerskab. Special Immigration Appeals Commission (SIAC)
dømte i februar 2020, at der ikke var tale om en ulovlig
fratagelse af statsborgerskab, idet hun ikke ville blive efterladt
statsløs, da hun var berettiget til statsborgerskab i
Bangladesh. Afgørelsen er appelleret.
I juli 2020 afgjorde en appeldomstol, at den
pågældende har ret til at komme til Storbritannien for
at deltage i retssagen om hendes statsborgerskab. Det britiske
indenrigsministerium har appelleret afgørelsen og anmodet
om, at den ikke implementeres, før appellen behandles. Sagen
vedrørende spørgsmålet om indrejse skal
behandles af den britiske højesteret.
Der er ikke blevet frataget statsborgerskab fra fremmedkrigere i
Finland, Tyskland og New Zealand.
I Tyskland har det siden den 9. august 2019 været muligt
at frakende personer deres tyske statsborgerskab på grund af
deltagelse i en terrororganisation. Bestemmelsen er endnu ikke
blevet anvendt blandt andet på grund af, at bestemmelsen ikke
er tillagt tilbagevirkende kraft.
I New Zealand er der ingen personer, som har fået frataget
sit newzealandske statsborgerskab på grund af
terrorrelaterede aktiviteter. Der er i alt 14 personer, som i
perioden januar 2012 til december 2018 er blevet frakendt deres
newzealandske statsborgerskab. Årsagerne hertil er ikke
offentlige.
Der kan ske frakendelse af statsborgerskab ved dom fra
fremmedkrigere m.v. i Norge, USA. og Belgien.
Ifølge høringssvaret fra USA er der ikke
oplysninger om antallet af frakendelse. Det sker meget
sjældent, at personer, der har haft amerikansk
statsborgerskab i mere end 5 år, frakendes deres
statsborgerskab.
Det fremgår af Norges høringssvar, at der endnu
ikke er sket frakendelse af statsborgerskab ved dom.
Belgien har ikke i høringssvaret oplyst om antal af
frakendte statsborgerskaber ved dom.
Frakendelse og/eller fratagelse af statsborgerskab fra
fremmedkrigere er ikke muligt i Canada og Luxembourg, medmindre
statsborgerskabet er opnået ved svig.
I perioden fra 2015-2017 var det i Canada muligt administrativt
at fratage personer med dobbelt statsborgerskab deres canadiske
statsborgerskab pga. bl.a. terrorisme. Ordningen i Canada blev
afskaffet da partiet de Liberale overtog regeringsmagten. Der var 1
person, som blev frakendt sit statsborgerskab, men personen fik sit
canadiske statsborgerskab tilbage i 2017, da ordningen blev
afskaffet.
Høringssvarene er oversendt til Folketinget i forbindelse
med orienteringen af Folketinget om, at lovforslaget er sendt i
ekstern høring.
2.4. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at
erfaringerne hidtil har vist, at loven har virket efter hensigten,
og at loven har medvirket til i højere grad end tidligere at
sikre, at personer der har udvist en handlemåde, der er til
alvorlig skade for landets vitale interesser, ikke kommer til
Danmark. Der er efter Udlændinge- og Integrationsministeriets
vurdering ikke holdepunkter for ud fra retssikkerhedsmæssige
betragtninger at ophæve ordningen. Udlændinge- og
Integrationsministeriet har i den forbindelse blandt andet lagt
vægt på, at der er tale om en ordning, som er ledsaget
af de nødvendige processuelle garantier, herunder muligheden
for at indbringe afgørelsen for domstolene.
Det er på den baggrund Udlændinge- og
Integrationsministeriets vurdering, at der fortsat er og vedvarende
vil være behov for muligheden for administrativt at kunne
fratage en person sit danske statsborgerskab, uden at der stilles
krav om, at pågældende skal være dømt ved
en domstol i Danmark, samt at det vil være muligt at fratage
statsborgerskabet, mens den pågældende person stadig
befinder sig i udlandet.
Behovet for fortsat at have mulighed for administrativt at kunne
fratage en person sit danske statsborgerskab understøttes
til dels af flere af høringssvarene fra de andre lande, som
gennemgået under pkt. 2.3, hvor det fremgår, at der i
flere lande er lignende ordninger med administrativ fratagelse af
statsborgerskabet, og hvor ordningerne i de seneste år i
flere tilfælde er blevet anvendt over for fremmedkrigere. Det
bemærkes i den forbindelse, at der efter ministeriets
opfattelse ikke - på baggrund af erfaringerne fra andre lande
- bør laves justeringer i den etablerede ordning med bl.a.
en hjemmel i indfødsretslovens § 8 F, stk. 5, hvorefter
det er retten, som bestemmer, hvordan den, som er blevet frataget
sin danske indfødsret, i tilfælde af, at vedkommende
opholder sig i udlandet, får lejlighed til at udtale sig over
for retten.
På denne baggrund foreslås det at ophæve
solnedgangsklausulen i lov om ændring af lov om dansk
indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af
statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og opretholde muligheden
for efter den 1. juli 2021 administrativt at kunne fratage dansk
statsborgerskab fra personer med dobbelt statsborgerskab, der har
udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets
vitale interesser.
Der foreslås ikke ændringer af selve ordningen med
administrativ fratagelse af statsborgerskab.
3. Forholdet
til grundloven og Danmarks internationale forpligtelser
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med
grundloven og Danmarks internationale forpligtelser.
Da der ikke foreslås ændringer af ordningen med
administrativ fratagelse, kan der henvises til vurderingerne af
lovens overensstemmelse med grundlovens og internationale
forpligtelser, som er foretaget i forbindelse med lovforslag nr. L
38 om ændring af lov om dansk indfødsret og
udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra
fremmedkrigere m.v.), som fremsat den 22. oktober 2019, og som er
trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, som fremsat. I disse
bemærkninger til lovforslaget gennemgås forholdet til
grundloven, Europarådets konvention af 6. november 1997 om
statsborgerret (statsborgerretskonventionen), FN's konvention af
1961 om begrænsning af statsløshed
(statsløsekonventionen) og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) er gennemgået, og det
vurderes, at loven er i overensstemmelse med grundloven og Danmarks
internationale forpligtelser.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget er en videreførelse af gældende regler
og vil derfor ikke medføre ændret administration eller
have økonomiske konsekvenser i forhold til, hvad der er
gældende i dag.
Lovforslaget vurderes at følge principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer, at en person, som har udvist en
handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale
interesser, af udlændinge- og integrationsministeren kan
fratages sin danske indfødsret efter de betingelser, der er
fastsat i indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, også
efter den 1. juli 2021.
Ved afgørelsen om fratagelse kan der lægges
vægt på handlinger, der ligger forud for lovens
ikrafttræden, men alene i det omfang handlingerne kunne
føre til frakendelse ved dom efter nugældende § 8
B, stk. 1, da de blev foretaget. Herved forstås, at
handlingerne, da de blev foretaget, var omfattet af
gerningsbeskrivelsen i en eller flere af de bestemmelser i
straffelovens kapitel 12 og 13, der kunne danne grundlag for
frakendelse ved dom efter indfødsretslovens § 8 B, stk.
1. Det er dog ikke i sig selv tilstrækkeligt til en
administrativ fratagelse, at den pågældende forud for
ikrafttræden af lov om ændring af lov om
indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af
statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.) uden tilladelse er
indrejst i et område omfattet af straffelovens § 114 j,
stk. 3.
7. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. august 2020
til den 22. september 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty International,
Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børns Vilkår, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp,
Datatilsynet, DFUNK - Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY - Dansk
Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Domstolsstyrelsen, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk
klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste,
KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvindernes
Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen),
Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK),
Mellemfolkeligt Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og
bæredygtighed (Tidl. Fredsfonden), PRO-Vest,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors,
Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter, SOS
Racisme, Work-live-stay southern denmark, UNHCR, Ældresagen,
Ægteskab uden grænser, Aarhus Erhverv / International
Community og 3 F.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser
/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser
/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget er en videreførelse af
gældende regler og vil derfor ikke have økonomiske
konsekvenser i forhold til, hvad der er gældende i dag. | Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget er en videreførelse af
gældende regler og vil derfor ikke medføre
ændret administration i forhold til, hvad der er
gældende i dag. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Indfører fortsat mulighed for
administrativ fratagelse af dansk indfødsret efter den 1.
juli 2021. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ | | | | X | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov om ændring af
lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse
af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), at loven ophæves
den 1. juli 2021, medmindre andet bestemmes inden denne dato.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, som blev
indført med lov nr. 1057, om ændring af lov om dansk
indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af
statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), kan udlændinge- og
integrationsministeren administrativt fratage en persons danske
statsborgerskab i tilfælde, hvor en person med dobbelt
statsborgerskab har udvist en handlemåde, som er til alvorlig
skade for landets vitale interesser.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1. i bemærkningerne til lovforslaget.
Det foreslås, at § 3, stk. 2, i lov nr. L 38 af 24.
oktober 2019 lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra
fremmedkrigere m.v.) ophæves.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1 vil
medføre, at lov om ændring af lov om ændring af
dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af
statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.) opretholdes uden
tidsbegrænsning.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2021.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse i § 3 indebærer, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at loven ved kongelig anordning helt eller
delvist kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1057 af 24. oktober 2019 om
ændring af lov om dansk indfødsret og
udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra
fremmedkrigere m.v.) foretages følgende ændring: | § 3
--- | | | | | | Stk. 2.
Loven ophæves den 1. juli 2021, medmindre andet bestemmes
inden denne dato. | | 1. § 3, stk. 2, ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | Stk. 3.
--- | | |
|