Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 10. december 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige har stillet
ændringsforslag nr. 1. Radikale Venstre og Enhedslisten har
stillet ændringsforslag nr. 2, 3 og 4.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 1 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr.
2-4 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 2-4 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod det under nr. 1 stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget mener,
at regeringens lovforslag om at ophæve solnedsgangsklausulen
på »fremmedkrigerloven« er at skyde over
målet, da frygten for et regeltomrum kan afhjælpes med
en revisionsklausul som foreslået af Radikale Venstre og
Enhedslisten. Der er behov for, at Folketinget kan holde snor i
retssikkerheden på dette område, og det kan opnås
med en revisionsklausul og ikke en ophævelse af
udløbsbestemmelsen.
Der er brug for en vurdering af, om den
gældende ordning i fornødent omfang kan sikre
retssikkerheden i sager om administrativ frakendelse af dansk
statsborgerskab. De administrative sager kan i sagens natur omfatte
uskyldige personer, og det er vigtigt at pointere.
Videre har Radikale Venstre og Enhedslisten
fremsat ændringsforslag om, at afgørelser automatisk
påklages til domstolsprøvelse, så der foretages
en uafhængig retlig vurdering af sagerne.
Endelig har Radikale Venstre og
Enhedslisten fremsat ændringsforslag om at indføre
beskikkelse af en advokat, ikke kun ved eventuel
domstolsbehandling, men også ved den administrative
afgørelse, så den berørte part kan få
varetaget sine interesser, herunder i forhold til at sikre, at
sagen bliver fyldestgørende oplyst og eventuelt indbragt for
de ordinære domstole.
I den forbindelse kan bemærkes, at RV
ikke finder ministerens svar om beskikkelse af advokat for
tilfredsstillende.
Ministeren oplyser: »Det
følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at en
forvaltningsmyndighed bl.a. har pligt til at genoptage en
afgørelse, hvis nye væsentlige faktiske
omstændigheder kommer for dagen, efter at afgørelsen
blev truffet, og det ikke kan udelukkes, at myndigheden på
baggrund af disse nye forhold ville have truffet en anden
afgørelse.«
Hertil anfører RV, at en
administrativ afgørelse er ugyldig, når nye
væsentlige faktiske omstændigheder kommer for dagen og
det ikke kan udelukkes, at myndigheden på baggrund af disse
nye forhold ville have truffet en anden afgørelse.
RV skal således påpege, at
»fremmedkrigerlovens« manglende partshøring
derfor kalkulerer med risikoen for ugyldige afgørelser.
Ministerens svar konstituerer således ugyldige
afgørelser som begrundelse for ikke at beskikke en advokat
til varetagelse af sagsbehandlingen. RV støtter hermed af
flere årsager ikke lovforslaget om ophævelse af den
fastsatte solnedgangsklausul.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget og tager afstand fra ophævelsen af
solnedgangsklausulen for et forslag, der bryder med
afgørende retsprincipper. At udstyre en minister med
kompetence til administrativt at frakende statsborgerskab i stedet
for - som hidtil - at lade spørgsmålet være op
til en domstol rokker afgørende ved magtens tredeling. Der
forskydes magt fra den dømmende til den udøvende magt
- til skade for retssikkerheden. Et statsborgerskab vil fremover
kunne frakendes, uden at der er ført bevis for skyld, og det
vil kunne ske på baggrund af oplysninger, der er så
hemmelige, at hverken offentligheden, den person, sagen
vedrører, eller i særlige tilfælde
udlændinge- og integrationsministeren må kende dem. Det
er et brud med princippet om, at en anklaget er uskyldig, indtil
der ved en domstol er ført bevis for den
pågældendes skyld. Det princip ønsker EL
fastholdt. EL noterer sig, at der i loven er indbygget en adgang
til efterfølgende indbringelse af en frakendelse for en
domstol, men denne adgang er begrænset af en uacceptabelt
snæver tidsfrist og omgærdet med
retssikkerhedsmæssigt problematiske regler om
»særlige advokater« og hemmelige oplysninger, som
den person, som sagen vedrører, ikke må kende.
Retssikkerheden i sådanne processer er i sagens natur
begrænset, og EL ønsker ikke at medvirke til deres
indførelse.
Af den grund har ELs medlem af udvalget i
samarbejde med Radikale Venstre stillet tre ændringsforslag,
der styrker retssikkerheden. De tre forslag pålægger
ministeren at evaluere lovforslaget og fremsætte forslag om
revision af lovforslaget i folketingssamlingen 2023-24, sikre
automatisk prøvelse af de administrative afgørelser
om fratagelse af statsborgerskab og sikre beskikkelse af advokat
ved en administrativ afgørelse. Selv om EL ikke er
tilhænger af forslaget, vil en sådan bestemmelse
forbedre retssikkerheden. Derudover finder EL det
betænkeligt, at ministeren ønsker at fjerne
solnedgangsklausulen 8 måneder inden lovens ophør,
mens tre klagesager fortsat er under behandling. En lovbehandling,
der tog klagesagerne og eventuelle retssikkerhedsmæssige
konsekvenser in mente, ville være at foretrække.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af et mindretal (DF
og NB):
1)
Før § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01. I lov om dansk
indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 1191 af 5.
august 2020, foretages følgende ændring:
1. I
§ 8 B, stk. 3, udgår
», medmindre den pågældende derved bliver
statsløs«.«
[Frakendelse af statsborgerskab
uanset om den pågældende har et andet
statsborgerskab]
Ny paragraf
Af et mindretal (RV
og EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
2)
Før § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02. I lov om dansk
indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 1191 af 5.
august 2020, foretages følgende ændring:
1. I
§ 8 B indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Udlændinge- og Integrationsministeriet beskikker en advokat
for parten i en sag efter stk. 3, medmindre den
pågældende selv har antaget en
sådan.««
[Beskikkelse af advokat under
sagsbehandlingen af en sag om administrativ fratagelse af
statsborgerskab]
Ny paragraf
3)
Før § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 03. I lov om dansk
indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 1191 af 5.
august 2020, foretages følgende ændring:
1. § 8 F,
stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Afgørelser om fratagelse af dansk indfødsret,
jf. § 8 B, stk. 3, indbringes for Københavns Byret af
Udlændinge- og Integrationsministeriet uden unødigt
ophold.««
[Automatisk indbringelse af de
administrative afgørelser for Københavns Byret]
Til § 1
4) Nr. 1
affattes således:
»1. § 3, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fremsætter
forslag om revision af loven i folketingsåret
2023-2024.««
[Solnedgangsklausul erstattes med
revisionsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
hjemlen til administrativt at fratage statsborgerskab vil kunne
anvendes, uanset om den pågældende efter fratagelsen af
sit danske statsborgerskab ikke er statsborger i nogen stat og
heller ikke automatisk kan registrere sig som statsborger i nogen
stat.
Hvis ændringsforslaget bliver
vedtaget vil forslagsstillerne stille de nødvendige
konsekvensændringer til 3. behandling, herunder til
lovforslagets titel.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at
Udlændinge- og Integrationsministeriet beskikker en advokat
for en part omfattet af indfødsretslovens § 8 B, stk.
3, under behandlingen af vedkommendes sag i Udlændinge- og
Integrationsministeriet, medmindre den pågældende selv
har antaget en advokat.
Hvis ændringsforslaget bliver
vedtaget vil forslagsstillerne stille de nødvendige
konsekvensændringer til 3. behandling, herunder til
lovforslagets titel.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
afgørelser om administrativ fratagelse af dansk
indfødsret automatisk indbringes uden unødigt ophold
for Københavns Byret af Udlændinge- og
Integrationsministeriet med påstand om
stadfæstelse.
Hvis ændringsforslaget bliver
vedtaget vil forslagsstillerne stille de nødvendige
konsekvensændringer til 3. behandling, herunder til
lovforslagets titel.
Til nr. 4
Lovforslaget indeholder en kraftig
indgriben i forhold til fratagelse af statsborgerskab. Der er
derfor behov for, at Folketinget løbende forholder sig til,
hvordan bestemmelsen bliver brugt, og om den fortsat er
nødvendig. Ministeren skal derfor årligt orientere
Folketinget om, i hvor mange tilfælde loven har været
taget i anvendelse, og efter en 3-årig periode evaluere loven
og vurdere, om andre redskaber kunne anvendes til samme
formål. Ministeren fremsætter med udgangspunkt i denne
evaluering forslag om revision af loven i folketingsåret
2023-24.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2020 og var til 1. behandling den 30. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 26. august
2020 dette udkast til udvalget, jf. IFU alm. del - bilag 210,
folketingsåret 2019-20. Den 8. oktober 2020 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla
Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Susan Kronborg (RV) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Peder Hvelplund (EL) Jan E.
Jørgensen (V) nfmd. Morten
Dahlin (V) Kim Valentin (V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (DF)
fmd. Morten Messerschmidt (DF)
Marcus Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |